Warunki i tryb udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis za pośrednictwem Agencji Badań Medycznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 5 września 2019 r.
w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis za pośrednictwem Agencji Badań Medycznych

Na podstawie art. 24 ust. 2 ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o Agencji Badań Medycznych (Dz. U. poz. 447) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
1. 
Rozporządzenie określa warunki i tryb udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis za pośrednictwem Agencji Badań Medycznych, zwanej dalej "Agencją", w tym przeznaczenie pomocy, rodzaje kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, zwanych dalej "kosztami kwalifikowalnymi", sposób kumulowania pomocy oraz maksymalne wielkości pomocy.
2.  2
 Do pomocy, o której mowa w ust. 1, mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 651/2014", oraz rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z 15.12.2023), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 2023/2831".
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia nr 651/2014;
2)
mikro-, małym lub średnim przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć odpowiednio mikro-, małe lub średnie przedsiębiorstwo spełniające kryteria określone w art. 2 załącznika I do rozporządzenia nr 651/2014;
3)
dużym przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo niespełniające kryteriów uznania za mikro-, małe lub średnie przedsiębiorstwo.
§  3. 
1. 
Pomoc publiczna jest udzielana za pośrednictwem Agencji na:
1)
badania podstawowe, badania przemysłowe, prace rozwojowe oraz studium wykonalności, o których mowa w art. 25 rozporządzenia nr 651/2014;
2)
usługi doradcze, o których mowa w art. 18 rozporządzenia nr 651/2014;
3)
pomoc szkoleniową, o której mowa w art. 31 rozporządzenia nr 651/2014;
4)
wspieranie innowacyjności, o którym mowa w art. 28 rozporządzenia nr 651/2014;
5)
wspieranie przedsiębiorców rozpoczynających działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 22 rozporządzenia nr 651/2014.
2.  3
 Pomoc de minimis jest udzielana za pośrednictwem Agencji na wspieranie działalności przedsiębiorców.
3. 
Pomoc publiczna i pomoc de minimis są udzielane za pośrednictwem Agencji w trybie konkursowym, o którym mowa w art. 16 ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o Agencji Badań Medycznych.
4. 
Pomoc publiczna i pomoc de minimis są przekazywane na podstawie umowy, o której mowa w art. 20 ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o Agencji Badań Medycznych.
§  4. 
1. 
Pomoc publiczna nie może być udzielona w przypadkach, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. c oraz d, ust. 3 lit. a-d, ust. 4 lit. c oraz ust. 5 rozporządzenia nr 651/2014.
2.  4
 Pomoc publiczna nie może być udzielona przedsiębiorcom, na których ciąży obowiązek zwrotu pomocy wynikający z wcześniejszej decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc udzieloną przez Rzeczpospolitą Polską za niezgodną z prawem i rynkiem wewnętrznym.
3.  5
 Pomoc de minimis nie może być udzielona w przypadkach, o których mowa w art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 2023/2831.
4.  6
 Pomoc de minimis oraz pomoc publiczna mogą być udzielone, jeżeli spełniają kryteria pomocy przejrzystej, o których mowa odpowiednio w art. 4 rozporządzenia nr 2023/2831 oraz art. 5 rozporządzenia nr 651/2014.
§  5. 
1.  7
 Pomoc publiczna wywołuje efekt zachęty, o którym mowa w art. 6 rozporządzenia nr 651/2014, i jest udzielana przedsiębiorcy, który złożył pisemny wniosek o udzielenie pomocy przed rozpoczęciem działalności lub prac nad projektem.
1a.  8
 Pomoc de minimis jest udzielana przedsiębiorcy, który złożył pisemny wniosek o udzielenie pomocy. Wniosek może zostać złożony przed rozpoczęciem prac nad projektem lub po ich rozpoczęciu.
2. 
Wniosek o udzielenie pomocy publicznej i pomocy de minimis zawiera:
1)
firmę przedsiębiorcy oraz informację o jego wielkości w rozumieniu art. 2 załącznika I do rozporządzenia nr 651/2014;
2)
opis projektu, ze wskazaniem daty rozpoczęcia i zakończenia jego realizacji;
3)
lokalizację projektu;
4)
wykaz kosztów projektu;
5)
wskazanie kwoty finansowania publicznego koniecznego do realizacji projektu i preferowanej formy pomocy spośród następujących:
a)
dotacja,
b)
pożyczka,
c)
gwarancja,
d)
zaliczka zwrotna,
e)
inna forma, o której mowa w art. 22 rozporządzenia nr 651/2014.
3.  9
 Wniosek o udzielenie pomocy publicznej lub pomocy de minimis może zawierać elementy inne niż wskazane w ust. 2, określone w regulaminie konkursu.
4. 
Przepisu ust. 1 w zakresie wywoływania efektu zachęty, o którym mowa w art. 6 rozporządzenia nr 651/2014, nie stosuje się do pomocy publicznej, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 5.
5.  10
 Do wniosku o udzielenie pomocy publicznej lub pomocy de minimis wnioskodawca załącza:
1)
w przypadku pomocy publicznej - informacje dotyczące wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz informacje o otrzymanej pomocy publicznej albo oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 6 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 702), oraz inne informacje lub załączniki określone w regulaminie konkursu;
2)
w przypadku pomocy de minimis:
a)
wszystkie zaświadczenia o udzieleniu pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w ciągu trzech minionych lat, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
b)
informacje dotyczące w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej,
c)
inne informacje lub załączniki określone w regulaminie konkursu.
§  6. 
Pomoc publiczna udzielana za pośrednictwem Agencji podlega indywidualnej notyfikacji Komisji Europejskiej, jeżeli jej wielkość przekracza równowartość:
1) 11
 55 000 000 euro dla przedsiębiorcy na jeden projekt - jeżeli ponad połowa całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu zostanie poniesiona na badania podstawowe;
2) 12
 35 000 000 euro dla przedsiębiorcy na jeden projekt - jeżeli ponad połowa całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu zostanie poniesiona na badania przemysłowe albo łącznie badania przemysłowe i badania podstawowe;
3) 13
 25 000 000 euro dla przedsiębiorcy na jeden projekt - jeżeli ponad połowa całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu zostanie poniesiona na prace rozwojowe;
4) 14
 8 250 000 euro na jedno studium wykonalności - na wykonanie studiów wykonalności poprzedzających badania podstawowe, badania przemysłowe lub prace rozwojowe;
5) 15
 10 000 000 euro na przedsiębiorcę i na projekt - w przypadku pomocy na wspieranie innowacyjności;
6) 16
 2 200 000 euro na przedsiębiorcę i na projekt - w przypadku pomocy na usługi doradcze;
7) 17
 3 000 000 euro na projekt szkoleniowy - w przypadku pomocy na pomoc szkoleniową;
8)
kwot określonych na przedsiębiorstwo na podstawie § 22 i § 23 - w przypadku pomocy na wspieranie przedsiębiorców rozpoczynających działalność badawczo-rozwojową.
§  7. 
1.  18
 Do obliczania wielkości pomocy publicznej w przypadku, o którym mowa w § 6, oraz progów maksymalnej intensywności pomocy publicznej udzielanej za pośrednictwem Agencji uwzględnia się całkowitą kwotę pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, projektu lub działań objętych pomocą, z zachowaniem zasad określonych w art. 8 rozporządzenia nr 651/2014 oraz w art. 5 rozporządzenia nr 2023/2831.
2. 
Pomoc publiczną, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-4, udzielaną za pośrednictwem Agencji, można łączyć z inną pomocą publiczną:
1)
pod warunkiem, że każda z nich dotyczy innych, możliwych do wyodrębnienia kosztów kwalifikowalnych;
2)
w odniesieniu do tych samych - pokrywających się częściowo albo w całości - kosztów kwalifikowalnych, tylko wówczas gdy taka kumulacja nie spowoduje przekroczenia najwyższego progu intensywności pomocy publicznej lub wartości pomocy publicznej mających zastosowanie do tej pomocy zgodnie z rozporządzeniem 651/2014.
3. 
Pomoc publiczną, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 5, udzielaną za pośrednictwem Agencji, można łączyć z:
1)
pomocą publiczną, w przypadku której można wyodrębnić koszty kwalifikowalne;
2)
inną pomocą publiczną, w przypadku której nie można wyodrębnić kosztów kwalifikowalnych, do wysokości najwyższego progu finansowania określonego w rozporządzeniu 651/2014 lub decyzji Komisji Europejskiej.
4. 
Pomoc publiczna udzielana za pośrednictwem Agencji nie może być łączona z pomocą de minimis w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych, jeżeli doprowadziłoby to do przekroczenia maksymalnych progów intensywności pomocy publicznej określonych w rozporządzeniu nr 651/2014.
5. 
Pomocy de minimis udzielonej za pośrednictwem Agencji nie można łączyć z pomocą publiczną w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych lub z pomocą publiczną dla tego samego środka finansowania ryzyka, w przypadku gdyby prowadziło to do przekroczenia maksymalnego poziomu intensywności pomocy publicznej lub wartości pomocy publicznej ustalonej w rozporządzeniu nr 651/2014 lub w decyzji Komisji Europejskiej.
6.  19
 Pomoc de minimis może być udzielona przedsiębiorcy, jeżeli wartość tej pomocy łącznie z wartością innej pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie i pomocy de minimis w rybołówstwie przyznanych w okresie trzech minionych lat nie przekroczy kwoty stanowiącej równowartość 300 000 euro.
§  8.  20
 Do kosztów kwalifikowalnych w przypadku pomocy de minimis zalicza się koszty:
1)
wynagrodzeń wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, w tym składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, osób zatrudnionych przy realizacji projektu;
2)
aparatury i sprzętu w zakresie, w jakim są one wykorzystywane przy realizacji projektu, i w okresie tego wykorzystywania; jeżeli aparatura i sprzęt nie są wykorzystywane przy realizacji projektu przez cały okres ich użytkowania, za koszty kwalifikowalne uznaje się tylko koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji projektu obliczone na podstawie przepisów o rachunkowości;
3)
budynków i gruntów w zakresie, w jakim są one wykorzystywane przy realizacji projektu, i w okresie tego wykorzystywania; w przypadku budynków za koszty kwalifikowalne uznaje się tylko koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji projektu, obliczone na podstawie przepisów o rachunkowości, a w przypadku gruntów - koszty związane z przeniesieniem własności lub innych praw rzeczowych, koszty odpłatnego korzystania z gruntu lub faktycznie poniesione koszty kapitałowe;
4)
badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy i patentów zakupionych lub użytkowanych na podstawie licencji udzielonej przez podmioty zewnętrzne na warunkach pełnej konkurencji;
5)
doradztwa i równorzędnych usług, w tym pomocy prawnej, wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby projektu;
6)
opłat urzędowych ponoszonych w związku z wykonywaniem czynności objętych projektem;
7)
opracowania studium wykonalności;
8)
dodatkowe koszty ogólne i inne koszty operacyjne, w tym koszty materiałów, dostaw i podobnych produktów, ponoszone bezpośrednio przy realizacji projektu; koszty te można obliczać na podstawie uproszczonej metody kosztów w formie stawki ryczałtowej wynoszącej do 40 %, stosowanej do całkowitych kwalifikowalnych kosztów objętych pomocą de minimis.
§  9.  21
 Pomoc de minimis nie może przekraczać 100 % kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 8.

Rozdział  2

Pomoc publiczna na badania podstawowe, badania przemysłowe, prace rozwojowe oraz studia wykonalności

§  10.  22
 (uchylony).
§  11. 
1. 
W przypadku projektu obejmującego badania podstawowe, badania przemysłowe lub prace rozwojowe kosztami kwalifikowalnymi są koszty:
1)
wynagrodzeń wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, w tym składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, osób zatrudnionych przy realizacji projektu, w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z jego realizacją;
2)
aparatury i sprzętu w zakresie i przez okres, w jakim są one wykorzystywane przy realizacji projektu, jeżeli aparatura i sprzęt nie są wykorzystywane przy realizacji projektu przez cały okres ich użytkowania, za koszty kwalifikowalne uznaje się tylko koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji projektu obliczone na podstawie przepisów o rachunkowości;
3)
budynków i gruntów w zakresie i przez okres, w jakim są one wykorzystywane przy realizacji projektu; w przypadku budynków za koszty kwalifikowalne uznaje się tylko koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji projektu, obliczone na podstawie przepisów o rachunkowości, a w przypadku gruntów - koszty związane z przeniesieniem własności lub innych praw rzeczowych, koszty odpłatnego korzystania z gruntu lub faktycznie poniesione koszty kapitałowe;
4)
badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy i patentów zakupionych lub użytkowanych na podstawie licencji udzielonej przez podmioty zewnętrzne na warunkach pełnej konkurencji oraz koszty doradztwa i równorzędnych usług wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby projektu;
5) 23
 dodatkowe koszty ogólne i inne koszty operacyjne, w tym koszty materiałów, dostaw i podobnych produktów, ponoszone bezpośrednio przy realizacji projektu; koszty te można obliczać na podstawie uproszczonej metody kosztów w formie stawki ryczałtowej wynoszącej do 20 %, stosowanej do całkowitych kwalifikowalnych kosztów projektu badawczo-rozwojowego, o których mowa w pkt 1-4; w takim przypadku koszty projektu badawczo-rozwojowego wykorzystywane do obliczania kosztów pośrednich są ustalane na podstawie zwykłych praktyk księgowych i obejmują wyłącznie kwalifikowalne koszty projektu badawczo-rozwojowego, o których mowa w pkt 1-4.
2. 
W przypadku projektu obejmującego studium wykonalności kosztami kwalifikowalnymi są koszty jego opracowania.
§  12. 
1. 
Intensywność pomocy publicznej, liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikowalnych, nie może przekroczyć:
1)
100% kosztów kwalifikowalnych - w przypadku badań podstawowych;
2)
50% kosztów kwalifikowalnych - w przypadku badań przemysłowych;
3)
25% kosztów kwalifikowalnych - w przypadku prac rozwojowych;
4)
50% kosztów kwalifikowalnych - w przypadku studiów wykonalności.
2. 
Intensywność pomocy publicznej w przypadku badań przemysłowych i prac rozwojowych można zwiększyć do maksymalnie 80% kosztów kwalifikowalnych zgodnie z zasadami określonymi w art. 25 ust. 6 rozporządzenia 651/2014.
3. 
Intensywność pomocy publicznej na studium wykonalności można zwiększyć zgodnie z zasadą określoną w art. 25 ust. 7 rozporządzenia 651/2014.
§  13.  24
 (uchylony).

Rozdział  3

Pomoc publiczna na pokrycie kosztów usług doradczych

§  14. 
Pomoc publiczna na pokrycie kosztów usług doradczych jest udzielana mikro-, małemu lub średniemu przedsiębiorcy, który:
1)
realizuje fazę badań lub rozwoju produktu powstałego w wyniku badań naukowych lub prac rozwojowych albo
2)
wprowadza na rynek po raz pierwszy produkt powstały w wyniku badań naukowych lub prac rozwojowych.
§  15. 
W przypadku pomocy publicznej na pokrycie kosztów usług doradczych kosztami kwalifikowalnymi są koszty tych usług:
1)
świadczonych przez konsultantów zewnętrznych;
2)
niemających charakteru ciągłego ani okresowego;
3)
niezwiązanych ze zwykłymi kosztami operacyjnymi przedsiębiorcy, takimi jak stałe usługi doradztwa podatkowego, regularne usługi prawnicze lub reklama.
§  16. 
Intensywność pomocy publicznej na pokrycie kosztów usług doradczych nie przekracza 50% kosztów kwalifikowalnych.

Rozdział  4

Pomoc szkoleniowa

§  17. 
1. 
Pomocy szkoleniowej nie przyznaje się na szkolenia, o których mowa w art. 31 ust. 2 rozporządzenia nr 651/2014.
2. 
Za koszty kwalifikowalne w ramach pomocy szkoleniowej uznaje się koszty:
1)
zatrudnienia wykładowców poniesione za godziny, podczas których wykładowcy uczestniczą w szkoleniu;
2)
operacyjne wykładowców i uczestników szkolenia bezpośrednio związane z projektem szkoleniowym, takie jak koszty podróży, koszty zakwaterowania, materiały bezpośrednio związane z projektem, amortyzacja narzędzi i wyposażenia w zakresie, w jakim są wykorzystywane wyłącznie na potrzeby projektu szkoleniowego;
3)
usług doradczych związanych z projektem szkoleniowym;
4)
personelu osób szkolonych i ogólne koszty pośrednie, w tym koszty administracyjne, wynajem, koszty ogólne, poniesione za godziny, podczas których osoby szkolone biorą udział w szkoleniu.
3. 
Intensywność pomocy nie przekracza 50% kosztów kwalifikowalnych.
4. 
Intensywność pomocy można zwiększyć maksymalnie do 70% kosztów kwalifikowalnych w następujący sposób:
1)
o 10 punktów procentowych w przypadku szkoleń dla pracowników niepełnosprawnych lub znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji;
2)
o 10 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz średniego przedsiębiorstwa i o 20 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz małego przedsiębiorstwa.

Rozdział  5

Pomoc publiczna na wspieranie innowacyjności

§  18. 
Pomoc publiczna na wspieranie innowacyjności jest udzielana mikro-, małemu lub średniemu przedsiębiorcy.
§  19. 
W przypadku pomocy publicznej na wspieranie innowacyjności kosztami kwalifikowalnymi są koszty:
1)
uzyskania i ochrony patentów i innych wartości niematerialnych i prawnych;
2)
oddelegowania z jednostki naukowej będącej organizacją prowadzącą badania i upowszechniającą wiedzę albo od dużego przedsiębiorcy wysoko wykwalifikowanego personelu, o którym mowa w art. 2 pkt 93 rozporządzenia 651/2014;
3) 25
 usług doradczych w zakresie innowacji w rozumieniu art. 2 pkt 94 rozporządzenia nr 651/2014 i usług wsparcia innowacji w rozumieniu art. 2 pkt 95 rozporządzenia nr 651/2014, w tym usług świadczonych przez organizacje prowadzące badania i upowszechniające wiedzę, infrastruktury badawcze w rozumieniu art. 2 pkt 91 rozporządzenia nr 651/2014, infrastruktury testowo-doświadczalne w rozumieniu art. 2 pkt 98a rozporządzenia nr 651/2014 lub klastry innowacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 92 rozporządzenia nr 651/2014.
§  20. 
1. 
Intensywność pomocy publicznej na wspieranie innowacyjności nie przekracza 50% kosztów kwalifikowalnych.
2.  26
 Intensywność pomocy publicznej na wspieranie innowacyjności przeznaczonej na pokrycie kosztów usług doradczych w zakresie innowacji i usług wsparcia innowacji może zostać zwiększona do 100% kosztów kwalifikowalnych pod warunkiem, że całkowita wartość tej pomocy nie przekroczy równowartości 220 000 euro dla jednego przedsiębiorcy w okresie trzech lat poprzedzających dzień udzielenia tej pomocy.

Rozdział  6

Pomoc publiczna dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność badawczo-rozwojową

§  21. 
Za przedsiębiorców kwalifikujących się do otrzymania pomocy uznaje się przedsiębiorców, o których mowa w art. 22 ust. 2 rozporządzenia nr 651/2014.
§  22. 
Pomoc publiczna dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność badawczo-rozwojową może być udzielona w formie:
1)
pożyczek o stopach procentowych na warunkach korzystniejszych od rynkowych, udzielanych na okres:
a) 27
 10 lat, o maksymalnej kwocie nominalnej:
1 650 000 euro dla przedsiębiorców mających siedzibę albo miejsce zamieszkania na obszarach objętych pomocą publiczną, które spełniają warunki określone w art. 107 ust. 3 lit. c Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zwanego dalej "Traktatem",
2 200 000 euro dla przedsiębiorców mających siedzibę albo miejsce zamieszkania na obszarach objętych pomocą publiczną, które spełniają warunki określone w art. 107 ust. 3 lit. a Traktatu,
1 100 000 euro dla pozostałych przedsiębiorców,
b)
od 5 do 10 lat, o maksymalnej kwocie nominalnej określonej jako iloczyn kwot wskazanych w lit. a przez iloraz 10 lat i rzeczywistego okresu, na jaki pożyczka została udzielona,
c)
poniżej 5 lat, o maksymalnej kwocie nominalnej określonej jak dla pożyczek udzielanych na okres 5 lat;
2)
gwarancji o prowizjach korzystniej szych od wynikających z warunków rynkowych o wartości nieprzekraczającej 80% kwoty kredytu lub pożyczki, na zabezpieczenie których zostają udzielone na okres:
a) 28
 10 lat, w których maksymalna gwarantowana kwota wynosi:
2 480 000 euro dla przedsiębiorców mających siedzibę albo miejsce zamieszkania na obszarach objętych pomocą publiczną, które spełniają warunki określone w art. 107 ust. 3 lit. c Traktatu,
3 300 000 euro dla przedsiębiorców mających siedzibę albo miejsce zamieszkania na obszarach objętych pomocą publiczną, które spełniają warunki określone w art. 107 ust. 3 lit. a Traktatu,
1 650 000 euro dla pozostałych przedsiębiorców,
b)
od 5 do 10 lat, w których maksymalną gwarantowaną kwotę określa się jako iloczyn kwot wskazanych w lit. a przez iloraz 10 lat i rzeczywistego okresu, na jaki gwarancja została udzielona,
c)
poniżej 5 lat, w których maksymalną gwarantowaną kwotę określa się jak dla gwarancji udzielanych na okres 5 lat;
3) 29
 dotacji, w tym inwestycji kapitałowych lub quasi-kapitałowych w rozumieniu art. 2 pkt 66 rozporządzenia nr 651/2014, zmniejszenia stóp procentowych lub prowizji gwarancyjnych, o wartości ekwiwalentu dotacji brutto do:
a)
750 000 euro dla przedsiębiorców mających siedzibę albo miejsce zamieszkania na obszarach objętych pomocą publiczną, które spełniają warunki określone w art. 107 ust. 3 lit. c Traktatu,
b)
1 000 000 euro dla przedsiębiorców mających siedzibę albo miejsce zamieszkania na obszarach objętych pomocą publiczną, które spełniają warunki określone w art. 107 ust. 3 lit. a Traktatu,
c)
500 000 euro dla pozostałych przedsiębiorców;
4)
kombinacji form, o których mowa w pkt 1-3, pod warunkiem że odsetek kwoty przyznanej w jednej formie, obliczony na podstawie maksymalnej wielkości pomocy publicznej dopuszczalnej dla tej formy, jest uwzględniony przy ustalaniu pozostałego odsetka maksymalnej wielkości pomocy publicznej udzielanej w innych formach wchodzących w skład kombinacji.
§  23. 
Dla małych przedsiębiorców spełniających kryteria innowacyjnego przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 80 rozporządzenia nr 651/2014 maksymalne wartości pomocy publicznej, o których mowa w § 22, mogą ulec podwojeniu.

Rozdział  7

Przepisy końcowe

§  24.  30
 Pomoc publiczna może być udzielana do końca okresu dostosowawczego, o którym mowa w art. 58 ust. 4 w związku z art. 59 zdanie drugie rozporządzenia nr 651/2014.
§  25.  31
 Pomoc de minimis może być udzielana do końca okresu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 w związku z art. 8 zdanie drugie rozporządzenia nr 2023/2831.
§  26. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 95).
2 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
3 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
4 § 4 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
5 § 4 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
6 § 4 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
7 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
8 § 5 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
9 § 5 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. c rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
10 § 5 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. d rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
11 § 6 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
12 § 6 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
13 § 6 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
14 § 6 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
15 § 6 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
16 § 6 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
17 § 6 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
18 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
19 § 7 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
20 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
21 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
22 § 10 uchylony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
23 § 11 ust. 1 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
24 § 13 uchylony przez § 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
25 § 19 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
26 § 20 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
27 § 22 pkt 1 lit. a zmieniona przez § 1 pkt 14 lit. a rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
28 § 22 pkt 2 lit. a zmieniona przez § 1 pkt 14 lit. b rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
29 § 22 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 14 lit. c rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
30 § 24 zmieniony przez § 1 pkt 15 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.
31 § 25 zmieniony przez § 1 pkt 15 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.2024.990) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2024 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024