Rodzaje programów i projektów przeznaczonych do realizacji w ramach Krajowego systemu zielonych inwestycji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ENERGII 1
z dnia 30 sierpnia 2019 r.
w sprawie rodzajów programów i projektów przeznaczonych do realizacji w ramach Krajowego systemu zielonych inwestycji

Na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1077 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 1047 i 2127) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa rodzaje programów i projektów przeznaczonych do realizacji w obszarach, o których mowa w art. 22 ust. 2 pkt 5, 5a i 8a-8c ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji.
§  2. 
Określa się następujące rodzaje programów i projektów w obszarze:
1)
wykorzystania odnawialnych źródeł energii:
a)
budowa, rozbudowa, przebudowa lub modernizacja instalacji odnawialnego źródła energii w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2021 r. poz. 610, 1093, 1873 i 2376), zwanej dalej "instalacją odnawialnego źródła energii", wraz z infrastrukturą niezbędną do jej funkcjonowania, w tym instalacji odnawialnego źródła energii odbiorcy końcowego, o którym mowa w art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, oraz instalacji odnawialnego źródła energii stanowiącej własność spółdzielni energetycznej w rozumieniu art. 2 pkt 33a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, lub jej członków,
b)
rozwój i wykorzystanie technologii lub narzędzi informatycznych służących stabilnej, przewidywalnej i efektywnej współpracy instalacji odnawialnego źródła energii z siecią elektroenergetyczną, gazową lub ciepłowniczą,
c)
zakup i podłączenie do instalacji wewnętrznej budynku mieszkalnego punktu ładowania w rozumieniu art. 2 pkt 17 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 110, 1093 i 2269), wykorzystującego energię elektryczną wytwarzaną przez prosumenta energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii w instalacji odnawialnego źródła energii lub wykorzystującego energię elektryczną pobraną przez tego prosumenta z sieci dystrybucyjnej podlegającą rozliczeniu z energią elektryczną wytwarzaną przez niego w instalacji odnawialnego źródła energii, wraz z infrastrukturą niezbędną do funkcjonowania tego punktu;
2)
inwestycji w jednostki kogeneracji wytwarzające energię elektryczną i ciepło użytkowe w wysokosprawnej kogeneracji:
a)
budowa jednostek kogeneracji wytwarzających energię elektryczną i ciepło w wysokosprawnej kogeneracji wraz z infrastrukturą niezbędną do ich funkcjonowania,
b)
dostosowanie istniejących jednostek wytwórczych energii elektrycznej do pracy w kogeneracji wraz z budową, rozbudową, przebudową lub modernizacją infrastruktury technicznej niezbędnej do ich funkcjonowania,
c)
dostosowanie istniejących jednostek kogeneracji do niskoemisyjnej i elastycznej pracy wraz z budową, rozbudową, przebudową lub modernizacją infrastruktury niezbędnej do ich funkcjonowania, z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju w rozumieniu art. 3 pkt 50 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973, 2127 i 2269);
3)
inwestycji realizowanych przez operatora systemu dystrybucyjnego:
a)
budowa, rozbudowa, przebudowa lub modernizacja sieci w rozumieniu art. 3 pkt 11 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 755, z późn. zm.), w szczególności w celu umożliwienia przyłączenia do sieci nowych odbiorców, a także instalacji odnawialnego źródła energii, źródeł niskoemisyjnych lub jednostek kogeneracji,
b)
modernizacja lub odtworzenie istniejących sieci w rozumieniu art. 3 pkt 11 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, związana z poprawą jakości lub niezawodności pracy sieci lub świadczenia usług dystrybucji,
c)
inwestycje polegające na dostosowaniu sieci dystrybucyjnych do rozwoju i funkcjonowania infrastruktury służącej do wykorzystania w transporcie paliw alternatywnych w rozumieniu art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych,
d)
rozwój i wykorzystanie technologii lub narzędzi informatycznych:
umożliwiających dwustronną komunikację oraz monitorowanie pracy sieci w rozumieniu art. 3 pkt 11 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne wraz z systemem teleinformatycznym służącym do pozyskiwania danych pomiarowych z liczników zdalnego odczytu i informacji o zdarzeniach rejestrowanych przez te liczniki oraz służącym do wysyłania poleceń do liczników zdalnego odczytu wraz z infrastrukturą niezbędną do ich funkcjonowania,
umożliwiających dynamiczne zarządzanie popytem i podażą,
służących do monitoringu, diagnostyki i kontroli stanu technicznego sieci w rozumieniu art. 3 pkt 11 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne,
e)
budowa, rozbudowa, przebudowa lub modernizacja sieci w rozumieniu art. 3 pkt 11 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, w celu umożliwienia przyłączenia do sieci odbiorców realizujących obniżenie emisji w przemyśle lub transporcie;
4)
dostosowania jednostek wytwórczych do poziomów emisji ustalonych w przepisach prawa Unii Europejskiej mających na celu ochronę środowiska, w szczególności w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2017/1442 z dnia 31 lipca 2017 r. ustanawiającej konkluzje dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) w odniesieniu do dużych obiektów energetycznego spalania zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE (Dz. Urz. UE L 212 z 17.08.2017, str. 1):
a)
rozbudowa, przebudowa lub modernizacja jednostek wytwórczych wraz z infrastrukturą niezbędną do ich funkcjonowania, polegająca na wdrożeniu standardu najlepszych dostępnych technik,
b)
budowa, rozbudowa, przebudowa lub modernizacja instalacji służących ochronie środowiska, w tym przeciwdziałaniu lub ograniczeniu szkodliwych emisji,
c)
budowa niskoemisyjnych jednostek wytwórczych wraz z infrastrukturą niezbędną do ich funkcjonowania, w celu zmniejszenia emisji szkodliwych substancji do środowiska,
d)
rozbudowa, przebudowa lub modernizacja jednostek wytwórczych wraz z infrastrukturą niezbędną do ich funkcjonowania, polegająca na przystosowaniu do pracy ze źródłem niskoemisyjnym na potrzeby zmniejszenia emisji szkodliwych substancji do środowiska;
5)
inwestycji w magazyny energii elektrycznej:
a)
budowa, rozbudowa, przebudowa lub modernizacja magazynów energii wraz z infrastrukturą niezbędną do ich funkcjonowania,
b)
rozwój i wykorzystanie technologii lub narzędzi informatycznych:
w celu efektywnego zarządzania pracą i optymalizacji pracy magazynów energii,
w ramach instalacji obejmujących i integrujących rozproszone jednostki wytwórcze, magazyny energii i inne elementy infrastruktury niezbędnej do ich funkcjonowania.
§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Klimatu i Środowiska kieruje działami administracji rządowej - energia i klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1949).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024