Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia, suma gwarancji bankowej, suma gwarancji ubezpieczeniowej lub wartości innego zabezpieczenia roszczeń użytkownika, o których mowa w art. 61b ust. 1 ustawy o usługach płatniczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 31 lipca 2019 r.
w sprawie minimalnej sumy gwarancyjnej ubezpieczenia, sumy gwarancji bankowej, sumy gwarancji ubezpieczeniowej lub wartości innego zabezpieczenia roszczeń użytkownika, o których mowa w art. 61b ust. 1 ustawy o usługach płatniczych

Na podstawie art. 61b ust. 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2019 r. poz. 659 i 730) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, należy przez to rozumieć ustawę z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych.
§  2. 
Minimalną sumę gwarancyjną ubezpieczenia, sumę gwarancji bankowej, sumę gwarancji ubezpieczeniowej lub wartość innego zabezpieczenia roszczeń użytkownika, o których mowa w art. 61b ust. 1 ustawy, zwaną dalej "minimalną sumą", oblicza się w skali roku jako sumę następujących wskaźników:
1)
wartości wniosków o zwrot dotyczących roszczeń, o których mowa w art. 46 ust. 1b i 1c oraz art. 144 ust. 2c ustawy, zwanych dalej "wnioskami o zwrot";
2)
liczby inicjowanych transakcji płatniczych;
3)
rodzaju prowadzonej działalności;
4)
wartości inicjowanych transakcji płatniczych.
§  3. 
Wartość wskaźnika, o którym mowa w § 2 pkt 1, oblicza się jako:
1)
wyrażoną w euro łączną wartość roszczeń wynikającą ze wszystkich wniosków o zwrot złożonych dostawcy świadczącemu usługę inicjowania transakcji płatniczej, zwanemu dalej "dostawcą", przez użytkowników lub dostawców usług płatniczych prowadzących rachunek płatniczy dla płatnika, w okresie ostatnich 12 miesięcy; w przypadku gdy w tym okresie nie został złożony dostawcy żaden wniosek o zwrot, wskaźnika wartości wniosków o zwrot nie uwzględnia się przy obliczaniu minimalnej sumy;
2)
wyrażoną w euro łączną wartość roszczeń wynikającą z wniosków o zwrot przewidywanych przez wnioskodawcę zamierzającego świadczyć usługę inicjowania transakcji płatniczej, zwanego dalej "wnioskodawcą", lub przez dostawcę na potrzeby złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia, o którym mowa w art. 60 ustawy - w przypadku gdy nie świadczyli usługi inicjowania transakcji płatniczej w okresie ostatnich 12 miesięcy; w przypadku nieokreślenia przewidywanej wartości roszczeń wynikającej z wniosków o zwrot lub jeżeli przewidywana ich wartość jest niższa niż 50 000 euro, przyjmuje się, że wartość wskaźnika wartości wniosków o zwrot wynosi 50 000 euro.
§  4. 
1. 
Wartość wskaźnika, o którym mowa w § 2 pkt 2, oblicza się jako wyrażoną w euro sumę następujących elementów:
1)
40% części L do 10 000 transakcji włącznie,
2)
25% części L powyżej 10 000 do 100 000 transakcji włącznie,
3)
10% części L powyżej 100 000 do 1 000 000 transakcji włącznie,
4)
5% części L powyżej 1 000 000 do 10 000 000 transakcji włącznie,
5)
0,025% części L powyżej 10 000 000 transakcji

- gdzie "L" oznacza liczbę transakcji płatniczych inicjowanych przez dostawcę w okresie ostatnich 12 miesięcy, z wyłączeniem transakcji płatniczych, o których mowa w art. 76 ust. 2a ustawy.

2. 
W przypadku wnioskodawcy lub dostawcy, którzy nie świadczyli usługi inicjowania transakcji płatniczej w okresie ostatnich 12 miesięcy, sumę, o której mowa w ust. 1, oblicza się w oparciu o liczbę inicjowanych transakcji płatniczych przewidywaną przez wnioskodawcę lub przez dostawcę na potrzeby złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia, o którym mowa w art. 60 ustawy; w przypadku nieokreślenia przewidywanej liczby inicjowanych transakcji płatniczych lub gdy wartość wskaźnika liczby inicjowanych transakcji płatniczych, obliczona w oparciu o przewidywaną liczbę inicjowanych transakcji płatniczych, jest niższa niż 50 000 euro, przyjmuje się, że wartość wskaźnika liczby inicjowanych transakcji płatniczych wynosi 50 000 euro.
§  5. 
Wskaźnik, o którym mowa w § 2 pkt 3:
1)
przyjmuje wartość 50 000 euro, w przypadku gdy wnioskodawca lub dostawca prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług innych niż usługi płatnicze i nie zachodzą okoliczności wskazane w pkt 2;
2)
przyjmuje wartość 0, w przypadku gdy wnioskodawca lub dostawca prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług innych niż usługi płatnicze oraz posiada odpowiednie ubezpieczenie, gwarancję bankową, gwarancję ubezpieczeniową lub inny rodzaj zabezpieczenia odpowiadający zobowiązaniom wynikającym z prowadzenia takiej działalności lub działalność w zakresie usług płatniczych została wyodrębniona zgodnie z art. 68 ustawy;
3)
przyjmuje wartość 0, w przypadku gdy wnioskodawca lub dostawca prowadzi działalność wyłącznie w zakresie świadczenia usług płatniczych.
§  6. 
1. 
Wartość wskaźnika, o którym mowa w § 2 pkt 4, oblicza się jako wyrażoną w euro sumę następujących elementów:
1)
40% części W do 500 000 euro włącznie,
2)
25% części W powyżej 500 000 euro do 1 000 000 euro włącznie,
3)
10% części W powyżej 1 000 000 euro do 5 000 000 euro włącznie,
4)
5% części W powyżej 5 000 000 euro do 10 000 000 euro włącznie,
5)
0,025% części W powyżej 10 000 000 euro

- gdzie "W" oznacza całkowitą wartość wszystkich transakcji płatniczych inicjowanych przez dostawcę w okresie ostatnich 12 miesięcy, z wyłączeniem transakcji płatniczych, o których mowa w art. 76 ust. 2a ustawy.

2. 
W przypadku wnioskodawcy lub dostawcy, którzy nie świadczyli usługi inicjowania transakcji płatniczej w okresie ostatnich 12 miesięcy, sumę, o której mowa w ust. 1, oblicza się w oparciu o wartość inicjowanych transakcji płatniczych przewidywaną przez wnioskodawcę lub przez dostawcę na potrzeby złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia, o którym mowa w art. 60 ustawy; w przypadku nieokreślenia przewidywanej wartości inicjowanych transakcji płatniczych lub gdy wartość wskaźnika wartości inicjowanych transakcji płatniczych, obliczona w oparciu o przewidywaną wartość inicjowanych transakcji płatniczych, jest niższa niż 50 000 euro, przyjmuje się, że wartość wskaźnika wartości inicjowanych transakcji płatniczych wynosi 50 000 euro.
§  7. 
1. 
Na potrzeby obliczenia wartości wskaźników, o których mowa w § 2 pkt 1 i 4, wartość inicjowanych transakcji płatniczych w walucie innej niż euro oraz wartość dotyczących ich wniosków o zwrot oblicza się z zastosowaniem średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym zawierana jest umowa w zakresie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub innego zabezpieczenia, o których mowa w art. 61b ust. 1 ustawy.
2. 
Minimalną sumę przelicza się na złote z zastosowaniem średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym zawierana jest umowa w zakresie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub innego zabezpieczenia, o których mowa w art. 61b ust. 1 ustawy.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1059).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.1459

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia, suma gwarancji bankowej, suma gwarancji ubezpieczeniowej lub wartości innego zabezpieczenia roszczeń użytkownika, o których mowa w art. 61b ust. 1 ustawy o usługach płatniczych.
Data aktu: 31/07/2019
Data ogłoszenia: 05/08/2019
Data wejścia w życie: 06/08/2019