Rodzaje programów i projektów przeznaczonych do realizacji w ramach Krajowego systemu zielonych inwestycji.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 27 czerwca 2019 r.
w sprawie rodzajów programów i projektów przeznaczonych do realizacji w ramach Krajowego systemu zielonych inwestycji

Na podstawie art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1271, 1669 i 2538 oraz z 2019 r. poz. 412 i 730) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa rodzaje programów i projektów przeznaczonych do realizacji w obszarach, o których mowa w art. 22 ust. 2 pkt 1-4, 6-8, 9 i 10 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji.
§  2. 
Określa się następujące rodzaje programów i projektów w obszarze:
1)
poprawy efektywności energetycznej w różnych sektorach gospodarki:
a)
budowa lub przebudowa systemów ciepłowniczych w celu usprawnienia gospodarki energetycznej oraz rozwój systemów ciepłowniczych przez podłączanie nowych odbiorców,
b)
modernizacja systemów oświetlenia,
c)
budowa instalacji i modernizacja procesów produkcyjnych i technologicznych, polegająca w szczególności na:
wymianie napędów na energooszczędne,
budowie systemów zbiórki i odzysku surowców umożliwiających zmniejszenie energochłonności procesów technologicznych,
zamianie surowców lub wykorzystaniu surowców odpadowych w celu zmniejszenia energochłonności procesów technologicznych,
d)
odzysk energii w procesach przemysłowych,
e)
termomodernizacja oraz budowa, przebudowa lub zakup urządzeń energetycznych stanowiących wyposażenie budynków,
f)
przebudowa przesyłowych i dystrybucyjnych sieci elektroenergetycznych,
g)
wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu poprawy efektywności energetycznej,
h)
przebudowa instalacji wykorzystywanych do wytwarzania energii elektrycznej i ciepła lub chłodu w kogeneracji,
i)
wymiana urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych na urządzenia umożliwiające indywidualnym odbiorcom energii elektrycznej, gazu i ciepła dokonywanie odczytów o rzeczywistym zużyciu energii;
2)
poprawy efektywności wykorzystania węgla, w tym związanej z czystymi technologiami węglowymi:
a)
budowa lub przebudowa instalacji spalania w celu wdrożenia najlepszych dostępnych technik,
b)
budowa lub modernizacja instalacji ochrony powietrza w instalacjach spalania,
c)
w zakresie projektów dotyczących rozwoju technologii konwencjonalnych: modernizacja istniejących instalacji spalania w celu przystosowania do zaostrzonych norm emisyjnych lub poprawy ich sprawności energetycznej,
d)
zastosowanie nowych technologii spalania z zastosowaniem spalania w warunkach czystego tlenu,
e)
budowa układów gazowo-parowych zintegrowanych ze zgazowaniem węgla,
f)
budowa lub przebudowa instalacji kogeneracyjnych w celu zwiększenia sprawności wytwarzania;
3)
zamiany stosowanego paliwa na paliwo niskoemisyjne:
a)
zamiana stosowanych paliw silnikowych na paliwa niskoemisyjne w sektorach innych niż transport,
b)
zamiana paliw innych niż silnikowe na paliwa niskoemisyjne w sektorach innych niż transport;
4)
unikania lub redukcji emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu:
a)
zastępowanie silników spalających olej napędowy lub benzynę silnikami spalającymi gaz ziemny, silnikami spalającymi LPG, napędami hybrydowymi, silnikami elektrycznymi oraz silnikami przystosowanymi do spalania biopaliw ciekłych,
b)
stosowanie napędów energooszczędnych, niskoemisyjnych oraz bezemisyjnych w sektorze transportu,
c)
wybór, testowanie oraz wdrażanie procedur i urządzeń służących redukcji emisji w transporcie lotniczym i infrastrukturze towarzyszącej;
5)
unikania lub redukcji emisji metanu przez jego odzyskiwanie i wykorzystywanie w przemyśle wydobywczym, gospodarce odpadami i ściekami oraz w gospodarce rolnej, a także przez wykorzystywanie go do produkcji energii:
a)
budowa lub przebudowa instalacji wytwarzania biogazu lub biogazu rolniczego w celu wprowadzenia go do sieci dystrybucyjnej gazowej lub przetworzenia go na energię elektryczną lub cieplną,
b)
budowa instalacji do odzysku i energetycznego wykorzystania metanu z kopalń węgla kamiennego,
c)
budowa lub modernizacja instalacji do odgazowywania składowisk odpadów oraz fermentacji odpadów i osadów ściekowych i wytwarzania energii;
6)
działań związanych z sekwestracją gazów cieplarnianych:
a)
budowa instalacji do wychwytywania, transportu i podziemnego składowania dwutlenku węgla,
b)
budowa innych instalacji redukujących dwutlenek węgla,
c)
działania w zakresie zalesiania,
d)
intensyfikacja przyrostu i zwiększanie zasobności drzewostanów,
e)
ochrona mokradeł, w szczególności torfowisk,
f)
ochrona obszarów leśnych, w tym rewitalizacja obszarów poklęskowych, podwyższanie wieku drzewostanów,
g)
budowa infrastruktury technicznej i transportowej do podziemnego składowania dwutlenku węgla;
7)
innych działań zmierzających do ograniczania lub unikania krajowej emisji gazów cieplarnianych lub pochłaniania dwutlenku węgla oraz adaptacji do zmian klimatu:
a)
retencjonowanie wody,
b)
ochrona trwałych użytków zielonych,
c)
rolnictwo ekologiczne;
8)
prowadzenia prac badawczo-rozwojowych w zakresie wykorzystania odnawialnych źródeł energii oraz zaawansowanych i innowacyjnych technologii przyjaznych środowisku:
a)
badania efektywności energetycznej urządzeń elektrycznych,
b)
badania i rozwój nowych technologii biogazowych,
c)
badania związane z bezpieczeństwem podziemnego składowania dwutlenku węgla, w tym badania zjawisk fazowych zachodzących w utworach geologicznych podczas składowania dwutlenku węgla, badania przepuszczalności skał i migracji dwutlenku węgla, modelowanie podziemnego zbiornika do składowania dwutlenku węgla w formacjach solankowych, inwentaryzacja potencjalnych składowisk dwutlenku węgla i analiza ich potencjalnej pojemności,
d)
badania związane z wychwytywaniem dwutlenku węgla ze strumieni gazowych,
e)
badania w zakresie zmniejszenia zawartości zanieczyszczeń w węglach przeznaczonych do energetycznego wykorzystania,
f)
badania w zakresie technologii zgazowania węgla,
g)
badania nad intensyfikacją upraw roślin energetycznych,
h)
badania w zakresie dokumentowania krajowych zasobów wód termalnych,
i)
badania nad poprawą sprawności instalacji ogrzewania niskotemperaturowego,
j)
rozwój technologii wykorzystania ubocznych produktów spalania w produkcji betonów, cementu, spoiw i materiałów dla drogownictwa,
k)
badania w zakresie ograniczania wpływu spalania biomasy na instalacje spalania;
9)
działalności edukacyjnej, w tym prowadzenia szkoleń wspomagających wypełnianie krajowych zobowiązań wynikających z międzynarodowych uregulowań w zakresie zmian klimatu:
a)
polityka informacyjna,
b)
szkolenia w zakresie ograniczania emisji gazów cieplarnianych,
c)
programy i kampanie społeczne.
§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 października 2009 r. w sprawie rodzajów programów i projektów przeznaczonych do realizacji w ramach Krajowego systemu zielonych inwestycji (Dz. U. poz. 1445), które zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 28 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2538 oraz z 2019 r. poz. 412) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024