Szczegółowe wymagania weterynaryjne mające zastosowanie do niektórych gatunków zwierząt.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 15 stycznia 2015 r.
w sprawie szczegółowych wymagań weterynaryjnych mających zastosowanie do niektórych gatunków zwierząt 2

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1, art. 18 pkt 1 lit. a i pkt 2 oraz art. 24 ust. 1 pkt 1 lit. a i pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2014 r. poz. 1539) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe wymagania weterynaryjne:
1)
dla prowadzenia działalności w zakresie utrzymywania lub hodowli zwierząt na potrzeby pokazów zwierząt, edukacji, ochrony i zachowania gatunków zwierząt, prowadzenia podstawowych lub stosowanych badań naukowych lub hodowli zwierząt używanych do prowadzenia takich badań;
2)
przy przywozie z państw trzecich zwierząt kopytnych, ptaków, małp (Simiae i Prosimiae), pszczół (Apis mellifera), trzmieli, zającowatych, a także norek, lisów oraz psów, kotów i fretek;
3)
w handlu zwierzętami, o których mowa w pkt 2.
§  2.
1.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
ptaki - ptaki niezaliczone do drobiu zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt;
2)
zwierzęta kopytne - zwierzęta kopytne inne niż wskazane w przepisach wymienionych w części I załącznika nr 1 do ustawy z dnia 10 grudnia 2003 r. o kontroli weterynaryjnej w handlu (Dz. U. z 2004 r. Nr 16, poz. 145, z późn. zm.);
3)
instytucja, instytut lub ośrodek - placówkę o stałej lokalizacji, w której utrzymuje się lub hoduje zwierzęta na potrzeby pokazów zwierząt, edukacji, ochrony i zachowania gatunków zwierząt, prowadzenia podstawowych lub stosowanych badań naukowych lub hodowli zwierząt używanych do prowadzenia takich badań, zatwierdzoną zgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku C do dyrektywy Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiającej wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych warunkami zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A pkt 1 do dyrektywy 90/425/EWG (Dz. Urz. WE L 268 z 14.09.1992, str. 54, z późn zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 13, str. 154), zwanej dalej "dyrektywą 92/65/EWG".
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o państwach członkowskich Unii Europejskiej należy przez to rozumieć również państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.
§  3.
Wymagania weterynaryjne dla prowadzenia działalności w zakresie utrzymywania lub hodowli zwierząt na potrzeby pokazów zwierząt, edukacji, ochrony i zachowania gatunków zwierząt, prowadzenia podstawowych lub stosowanych badań naukowych lub hodowli zwierząt używanych do prowadzenia takich badań, w tym:
1)
przypadki, w których wymaga się stwierdzenia spełnienia wymagań weterynaryjnych w odniesieniu do poszczególnych obiektów lub miejsc, w których ma być prowadzona ta działalność,
2)
szczegółowe warunki, po zaistnieniu których wydaje się decyzje, określone w art. 8 ust. 1 i art. 9 ust. 1 ustawy, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1,
3)
warunki ponownego stwierdzania spełniania wymagań weterynaryjnych przez dany podmiot, obiekt budowlany lub miejsce, w stosunku do których wydano decyzję, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1
-
są określone w załączniku C do dyrektywy 92/65/EWG.
§  4.
1.
Zwierzęta kopytne, ptaki, małpy (Simiae i Prosimiae), pszczoły (Apis mellifera), trzmiele, zającowate oraz norki i lisy mogą być przywożone z państw trzecich, jeżeli:
1)
spełniają wymagania określone w:
a)
§ 6 - w przypadku małp (Simiae i Prosimiae),
b)
§ 7 - w przypadku zwierząt kopytnych,
c)
§ 8 - w przypadku ptaków,
d)
§ 9 - w przypadku pszczół (Apis mellifera) i trzmieli,
e)
§ 10 - w przypadku zwierząt zającowatych,
f)
§ 11 - w przypadku lisów i norek;
2)
bezpośrednio przed wysyłką zwierząt została przeprowadzona przez urzędowego lekarza weterynarii kontrola potwierdzająca, że warunki transportu zwierząt są zgodne z przepisami rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu i związanych z tym działań oraz zmieniającego dyrektywy 64/432/EWG i 93/119/WE oraz rozporządzenie (WE) nr 1255/97 (Dz. Urz. UE L 3 z 05.01.2005, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem (WE) nr 1/2005";
3)
towarzyszące im świadectwo zdrowia wystawione przez urzędowego lekarza weterynarii poświadcza spełnienie wymagań, o których mowa w pkt 1 i 2.
2.
Psy, koty i fretki mogą być przywożone z państw trzecich, jeżeli:
1)
spełniają wymagania określone w art. 10 ust. 1 lit. a-d oraz w art. 12 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 576/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie przemieszczania o charakterze niehandlowym zwierząt domowych oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 998/2003 (Dz. Urz. UE L 178 z 28.06.2013, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem (UE) nr 576/2013";
2)
towarzyszące im świadectwo zdrowia wystawione przez urzędowego lekarza weterynarii potwierdza, że w ciągu 48 godzin przed wysyłką zwierzęta były zbadane klinicznie przez urzędowego lekarza weterynarii i nie wykazywały objawów chorób oraz ich stan zdrowia pozwala na transport do miejsca przeznaczenia.
3.
Wzory świadectw zdrowia dla zwierząt przywożonych z państw trzecich są określone w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ust. 1 tiret pierwsze dyrektywy 92/65/EWG.
4.
Przywiezione zwierzęta, o których mowa w ust. 1 i 2, przed umieszczeniem na rynku poddaje się kwarantannie w miejscu przeznaczenia zgodnie z zaleceniami urzędowego lekarza weterynarii.
§  5.
Zwierzęta, o których mowa w § 4 ust. 1 i 2, mogą być przedmiotem handlu, jeżeli:
1)
pochodzą z instytucji, instytutów lub ośrodków albo
2)
pochodzą z gospodarstw, w tym z gospodarstw pośredniczących w obrocie takimi zwierzętami:
a)
w których zwierzęta są poddawane regularnym badaniom zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 10 grudnia 2003 r. o kontroli weterynaryjnej w handlu,
b)
które powiadamiają właściwy organ weterynaryjny o wystąpieniu wśród posiadanych zwierząt chorób wymienionych w załączniku A i B do dyrektywy 92/65/EWG, dla których państwo członkowskie Unii Europejskiej realizuje program zwalczania lub monitorowania,
c)
które przestrzegają krajowych środków w zakresie zwalczania choroby zakaźnej zwierząt objętej programem zwalczania lub monitorowania, sporządzonym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 14 lub art. 15 ust. 2 dyrektywy 92/65/EWG,
d)
które umieszczają na rynku zwierzęta, którym nie towarzyszy świadectwo zdrowia zwierząt lub dokument handlowy, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 2, § 7 ust. 1 pkt 7, § 8 ust. 2 pkt 3, § 9 ust. 1 pkt 2, § 10 pkt 4 i § 12 pkt 2, oraz niewykazujące objawów chorób zakaźnych zwierząt, pochodzące z gospodarstw lub obszarów nieobjętych ograniczeniami ze względów zdrowotnych i którym towarzyszy zaświadczenie potwierdzające, że zwierzęta w trakcie wysyłki nie wykazywały widocznych objawów choroby oraz pochodzą z gospodarstwa niepodlegającego żadnym ograniczeniom związanym ze zdrowiem zwierząt,
e)
w których zwierzęta są utrzymywane w warunkach zapewniających ich dobrostan.
§  6.
1.
Małpy (Simiae i Prosimiae) mogą być przedmiotem handlu, jeżeli:
1)
pochodzą z instytucji, instytutów lub ośrodków oraz są przeznaczone dla instytucji, instytutów lub ośrodków;
2)
towarzyszące im świadectwo zdrowia zawiera deklarację gwarancji zdrowia i jest wystawione przez urzędowego lekarza weterynarii nadzorującego instytucję, instytut lub ośrodek pochodzenia zwierząt.
2.
Instytucja, instytut lub ośrodek może nabywać małpy (Simiae i Prosimiae) od podmiotów nieprowadzących obrotu zwierzętami po uzyskaniu zgody powiatowego lekarza weterynarii oraz po przebyciu kwarantanny w sposób określony w ust. 3 załącznika C do dyrektywy 92/65/EWG.
§  7.
1.
Zwierzęta kopytne mogą być przedmiotem handlu, jeżeli oprócz spełnienia wymagań określonych w § 5:
1)
zostały oznakowane w sposób umożliwiający ich identyfikację;
2)
nie są zwierzętami, które powinny zostać poddane ubojowi zgodnie z programami zwalczania chorób zakaźnych zwierząt;
3)
nie były szczepione przeciwko pryszczycy oraz spełniają wymagania określone w przepisach rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 lutego 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu zwalczania pryszczycy (Dz. U. Nr 28, poz. 205);
4)
od czasu opuszczenia gospodarstwa pochodzenia do czasu przybycia do miejsca przeznaczenia nie miały kontaktu z innymi zwierzętami kopytnymi o odmiennym statusie zdrowotnym;
5)
pochodzą z gospodarstwa, które nie jest objęte zakazami lub ograniczeniami z powodu wystąpienia podejrzenia lub stwierdzenia choroby zakaźnej zwierząt objętej obowiązkiem zwalczania, na którą dany gatunek zwierząt jest wrażliwy;
6)
pozostawały w gospodarstwie pochodzenia od urodzenia lub przez co najmniej 30 dni poprzedzających wysyłkę;
7)
towarzyszące im świadectwo zdrowia zawiera deklarację, która jest określona w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2.
Zwierzęta kopytne przeżuwające mogą być przedmiotem handlu, jeżeli oprócz spełnienia wymagań określonych w ust. 1:
1)
pochodzą ze stada uznanego za urzędowo wolne od gruźlicy i urzędowo wolnego od brucelozy albo
2)
pochodzą z gospodarstwa, w którym:
a)
nie stwierdzono przypadków gruźlicy lub brucelozy - w okresie 42 dni poprzedzających wysyłkę zwierząt,
b)
zwierzęta były poddane próbie tuberkulinowej i testowi na wykrycie przeciwciał przeciwko Brucella sp. w okresie 30 dni poprzedzających wysyłkę i wyniki badań wskazują na brak zakażenia.
3.
Zwierzęta parzystokopytne nieprzeżuwające (świniowate) mogą być przedmiotem handlu, jeżeli oprócz spełnienia wymagań określonych w ust. 1:
1)
pochodzą z obszaru nieobjętego zakazami lub ograniczeniami z powodu zwalczania afrykańskiego pomoru świń;
2)
pochodzą z gospodarstwa nieobjętego zakazami lub ograniczeniami z powodu zwalczania klasycznego pomoru świń;
3)
pochodzą z gospodarstwa wolnego od brucelozy albo zostały poddane testowi na wykrycie przeciwciał przeciwko Brucella sp. w okresie 30 dni poprzedzających wysyłkę i wyniki badań wskazują na brak zakażenia.
§  8.
1.
Ptaki mogą być przedmiotem handlu, jeżeli oprócz spełnienia wymagań określonych w § 5:
1)
pochodzą z gospodarstwa, w którym nie stwierdzono grypy ptaków w okresie 30 dni poprzedzających wysyłkę;
2)
pochodzą z gospodarstwa albo obszaru nieobjętego zakazami lub ograniczeniami z powodu zwalczania rzekomego pomoru drobiu;
3)
zostały poddane kwarantannie w miejscu przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej - jeżeli pochodzą z państwa trzeciego.
2.
Ptaki z rodziny papugowatych mogą być przedmiotem handlu, jeżeli oprócz spełnienia wymagań określonych w ust. 1:
1)
pochodzą z gospodarstwa, w którym nie stwierdzono choroby papuziej (Chlamydia psittaci) w okresie 2 miesięcy poprzedzających wysyłkę, liczonych od dnia stwierdzenia wystąpienia ostatniego przypadku tej choroby lub zakończenia ich leczenia, oraz nie miały w tym okresie kontaktu ze zwierzętami pochodzącymi z gospodarstw, w których tę chorobę stwierdzono;
2)
zostały oznakowane w sposób umożliwiający ich identyfikację;
3)
zostały zaopatrzone w dokument handlowy wystawiony przez urzędowego lekarza weterynarii lub upoważnionego lekarza weterynarii odpowiedzialnego za gospodarstwo pochodzenia ptaków.
§  9.
1.
Pszczoły (Apis mellifera) mogą być przedmiotem handlu, jeżeli oprócz spełnienia wymagań określonych w § 5:
1)
pochodzą z obszaru, który nie podlega zakazom z powodu występowania zgnilca amerykańskiego pszczół w okresie co najmniej 30 dni poprzedzających wysyłkę, liczonym od dnia:
a)
stwierdzenia wystąpienia ostatniego przypadku zgnilca amerykańskiego pszczół,
b)
przeprowadzenia przeglądu uli na obszarze o promieniu 3 kilometrów od stwierdzonego ogniska zgnilca amerykańskiego oraz spalenia skażonych uli lub przeprowadzenia zabiegów eliminujących zgnilec amerykański pszczół;
2)
towarzyszące im świadectwo zdrowia potwierdza spełnienie wymagań, o których mowa w pkt. 1.
2.
Dla trzmieli stosuje się wymagania, o których mowa w ust. 1 pkt 2, oraz wymagania równoważne wymaganiom, o których mowa w ust. 1 pkt 1.
§  10.
Zwierzęta zającowate mogą być przedmiotem handlu, jeżeli oprócz spełnienia wymagań określonych w § 5:
1)
pochodzą z gospodarstwa, w którym nie stwierdzono wścieklizny lub nie podejrzewano jej wystąpienia - w okresie 30 dni poprzedzających wysyłkę;
2)
nie miały kontaktu ze zwierzętami pochodzącymi z gospodarstw, w których stwierdzono wściekliznę lub podejrzewano jej wystąpienie - w okresie 30 dni poprzedzających wysyłkę;
3)
pochodzą z gospodarstwa, w którym nie stwierdzono u zwierząt klinicznych objawów myksomatozy królików;
4)
są zaopatrzone w świadectwo zdrowia, jeżeli jest ono wymagane przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, zaopatrzone w deklarację, której wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  11.
Lisy i norki mogą być przedmiotem handlu, jeżeli oprócz spełnienia wymagań określonych w § 5:
1)
pochodzą z gospodarstw, w których:
a)
są prowadzone regularne szczepienia lisów i norek przeciwko wściekliźnie,
b)
nie stwierdzono wścieklizny lub nie podejrzewano jej wystąpienia - w okresie 6 miesięcy poprzedzających wysyłkę;
2)
nie miały kontaktu ze zwierzętami pochodzącymi z gospodarstw, w których stwierdzono wściekliznę lub podejrzewano jej wystąpienie - w okresie 6 miesięcy poprzedzających wysyłkę.
§  12.
Psy, koty i fretki mogą być przedmiotem handlu, jeżeli:
1)
spełniają warunki określone w art. 6 oraz, jeżeli ma to zastosowanie, w art. 7 rozporządzenia (UE) nr 576/2013;
2)
towarzyszące im świadectwo zdrowia potwierdza, że w ciągu 48 godzin przed wysyłką zwierzęta były zbadane klinicznie przez urzędowego lekarza weterynarii i nie wykazywały objawów chorób oraz ich stan zdrowia pozwalał na transport do miejsca przeznaczenia na planowanej trasie zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) nr 1/2005.
§  13.
Zwierzęta z gatunków wrażliwych na choroby określone w załączniku A i B do dyrektywy 92/65/EWG, dla których państwo członkowskie Unii Europejskiej miejsca przeznaczenia zwierząt uzyskało dodatkowe gwarancje, wysyłane z i do instytucji, instytutów lub ośrodków, mogą być przedmiotem handlu, jeżeli są zaopatrzone w świadectwo zdrowia:
1)
wystawione przez urzędowego lekarza weterynarii nadzorującego instytucję, instytut lub ośrodek pochodzenia zwierząt;
2)
w którym jest potwierdzenie, że pochodzą one z instytucji, instytutu lub ośrodka.
§  14.
Wzór świadectwa zdrowia dla zwierząt, o których mowa w § 6-12, będących przedmiotem handlu, jest określony w załączniku E do dyrektywy 92/65/EWG.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 3

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

DEKLARACJA DO ŚWIADECTWA ZDROWIA WYSTAWIANEGO DLA ZWIERZĄT KOPYTNYCH

Ja, niżej podpisany urzędowy lekarz weterynarii, zaświadczam, że przeżuwacze/świniowate 4 inne niż objęte dyrektywą Rady 64/432/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy bydłem i trzodą chlewną (Dz. Urz. WE L 121 z 29.07.1964, str. 1977, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 1, str. 13, z późn. zm.):

1) należą do gatunków ........................;

2) w czasie przeprowadzania badania nie wykazywały jakichkolwiek klinicznych objawów choroby, na którą są wrażliwe;

3) pochodzą z urzędowo wolnego od gruźlicy 5 /urzędowo wolnego od brucelozy 6 albo wolnego od brucelozy stada 7 /gospodarstwa 8 niebędącego przedmiotem ograniczeń z powodu pomoru świń albo z gospodarstwa, w którym takie zwierzę 9 /zwierzęta 10 było 11 /były 12 poddane testom określonym w art. 6 ust. A pkt 2 lit. b dyrektywy 92/65/EWG i uzyskano ujemny wynik tych badań.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

DEKLARACJA DO ŚWIADECTWA ZDROWIA WYSTAWIANEGO DLA ZWIERZĄT ZAJĄCOWATYCH

Ja, niżej podpisany ....................................................................., zaświadczam, że powyższa przesyłka spełnia wymogi art. 9 dyrektywy 92/65/EWG i że przewożone zwierzęta nie wykazywały podczas badania żadnych klinicznych objawów choroby.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1261).
2 Przepisy niniejszego rozporządzenia:

1) częściowo wdrażają postanowienia dyrektywy Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiającej wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych warunkami zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A pkt 1 do dyrektywy 90/425/EWG (Dz. Urz. WE L 268 z 14.09.1992, str. 54, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 13, str. 154);

2) wykonują postanowienia:

a) rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu i związanych z tym działań oraz zmieniającego dyrektywy 64/432/EWG i 93/119/WE oraz rozporządzenie (WE) nr 1255/97 (Dz. Urz. UE L 3 z 05.01.2005, str. 1),

b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 576/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie przemieszczania o charakterze niehandlowym zwierząt domowych oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 998/2003 (Dz. Urz. UE L 178 z 28.06.2013, str. 1),

c) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/31/UE z dnia 12 czerwca 2013 r. zmieniającej dyrektywę Rady 92/65/EWG w zakresie wymagań dotyczących zdrowia zwierząt, regulujących wewnątrzunijny handel psami, kotami, fretkami oraz ich przywóz do Unii (Dz. Urz. UE L 178 z 28.06.2013, str. 107),

d) decyzji wykonawczej Komisji 2013/518/UE z dnia 21 października 2013 r. zmieniającej część 1 załącznika E do dyrektywy Rady 92/65/EWG w odniesieniu do wzoru świadectwa zdrowia dla zwierząt pochodzących z gospodarstw (Dz. Urz. UE L 281 z 23.10.2013, str. 14).

3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 lutego 2005 r. w sprawie szczegółowych wymagań weterynaryjnych mających zastosowanie do niektórych gatunków zwierząt (Dz. U. Nr 37, poz. 332 oraz z 2006 r. Nr 126, poz. 881), które zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 145, poz. 916) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
4 Niepotrzebne skreślić.
5 Niepotrzebne skreślić.
6 Niepotrzebne skreślić.
7 Niepotrzebne skreślić.
8 Niepotrzebne skreślić.
9 Niepotrzebne skreślić.
10 Niepotrzebne skreślić.
11 Niepotrzebne skreślić.
12 Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024