Sposób i zakres przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumenty stosowane w tych sprawach, a także opłaty za czynności inspekcyjne i sposób ich uiszczania.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 26 maja 2010 r.
w sprawie sposobu i zakresu przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumentów stosowanych w tych sprawach, a także opłat za czynności inspekcyjne i sposobu ich uiszczania 2

Na podstawie art. 34c ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1458) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób i zakres przeprowadzania inspekcji technicznych;
2)
wzory:
a)
wniosku o przeprowadzenie inspekcji technicznej,
b)
zaświadczenia z przeprowadzenia inspekcji technicznej;
3)
wysokość i sposób uiszczania opłat za czynności inspekcyjne.
§  2.
Przy przeprowadzaniu inspekcji technicznych niezbędnych do wydania wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej stosuje się przepisy rozdziału 1 części I załącznika II do dyrektywy 2006/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej i uchylającej dyrektywę Rady 82/714/EWG (Dz. Urz. UE L 389 z 30.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej "dyrektywą".
§  3.
Komisja inspekcyjna, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej, zwanej dalej "ustawą", przeprowadza inspekcję techniczną statku w zakresie:
1)
budowy:
a)
statku i jego kadłuba, w szczególności ich wytrzymałości i stateczności,
b)
maszynowni, kotłowni i zasobników paliwa;
2)
prześwitu bezpiecznego, wolnej burty, w tym minimalnej wolnej burty, oraz znaków i podziałek zanurzenia;
3)
właściwości manewrowych;
4)
urządzeń sterowych;
5)
sterówki;
6)
budowy maszyn;
7)
spełniania wymagań bezpieczeństwa dotyczących ochrony wód, powietrza lub ochrony przed hałasem;
8)
urządzeń elektrycznych;
9)
wyposażenia;
10)
spełniania wymagań technicznych w zakresie bezpieczeństwa w miejscu pracy;
11)
pomieszczeń dla załogi;
12)
urządzeń grzewczych, do gotowania i chłodzenia zasilanych paliwem;
13)
instalacji gazu płynnego dla celów gospodarczych.
§  4.
1.
Inspekcję techniczną przeprowadza się w sposób określony w załączniku II do dyrektywy:
1)
w części II w rozdziale 3 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 1;
2)
w części II w rozdziale 4 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 2;
3)
w części II w rozdziale 5 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 3;
4)
w części II w rozdziale 6 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 4;
5)
w części II w rozdziale 7 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 5;
6)
w części II w rozdziale 8 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 6;
7)
w części II w rozdziale 8a - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 7;
8)
w części II w rozdziale 9 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 8;
9)
w części II w rozdziale 10 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 9;
10)
w części II w rozdziale 11 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 10;
11)
w części II w rozdziale 12 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 11;
12)
w części II w rozdziale 13 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 12;
13)
w części II w rozdziale 14 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 13.
2.
Ponadto inspekcję techniczną przeprowadza się dla:
1)
statków pasażerskich w sposób określony przez przepisy części II:
a)
rozdziału 14a, z wyłączeniem art. 14a.07, załącznika II do dyrektywy,
b)
rozdziału 15 i 15a załącznika II do dyrektywy;
2)
statków przeznaczonych do łączenia w zestawy pchane, holowane lub sprzężone w sposób określony w rozdziale 16 części II załącznika II do dyrektywy;
3)
urządzeń pływających w sposób określony w rozdziale 17 części II załącznika II do dyrektywy;
4)
łodzi roboczych w sposób określony w rozdziale 18 części II załącznika II do dyrektywy;
5)
statków pływających po drogach wodnych w rejonie 4, określonym w rozdziale 3 załącznika I do dyrektywy, w sposób określony w rozdziale 19b części II załącznika II do dyrektywy;
6)
statków rekreacyjnych w sposób określony w rozdziale 21 części II załącznika II do dyrektywy;
7)
stateczności kontenerowców w sposób określony w rozdziale 22 części II załącznika II do dyrektywy;
8)
statków dłuższych niż 110 metrów w sposób określony w rozdziale 22a części II załącznika II do dyrektywy;
9)
statków o dużej prędkości w sposób określony w rozdziale 22b części II załącznika II do dyrektywy;
10)
wyposażenia statków dotyczącego załogi w sposób określony w rozdziale 23 części III załącznika II do dyrektywy.
§  5.
Wzory:
1)
wniosku w sprawie przeprowadzenia inspekcji technicznej, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
zaświadczenia z przeprowadzenia inspekcji technicznej, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  6.
Organ inspekcyjny określa miejsce, termin i zakres inspekcji technicznej.
§  7.
1.
Armator przedstawia do inspekcji technicznej statek w stanie niezaładowanym, czystym i wyposażonym.
2.
Podczas inspekcji technicznej armator udziela koniecznej pomocy członkom komisji technicznej, w szczególności zobowiązując do tego załogę statku, a także umożliwia wgląd w te części kadłuba statku oraz urządzenia, które nie są bezpośrednio dostępne i widoczne.
§  8.
1.
Opłaty za dokonanie inspekcji technicznej określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2.
Opłaty, o których mowa w ust. 1, uiszcza się przelewem na rachunek bankowy organu inspekcyjnego.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 WZÓR WNIOSKU O PRZEPROWADZENIE INSPEKCJI TECHNICZNEJ

ZAŁĄCZNIK Nr  2

 WZÓR ZAŚWIADCZENIA Z PRZEPROWADZENIA INSPEKCJI TECHNICZNEJ

ZAŁĄCZNIK Nr  3

 Tabela nr 1. Opłata za czynności inspekcyjne

Pkt Zakres inspekcji statku Wysokość opłaty w polskich złotych
1 2 3
1 budowa:

a) statku i jego kadłuba, w szczególności ich wytrzymałość i stateczność,

b) maszynowni, kotłowni i zasobników paliwa

1200
2 prześwit bezpieczny, wolna burta, w tym minimalna wolna burta, oraz znaki i podziałki zanurzenia 300
3 właściwości manewrowe 1200
4 urządzenia sterowe 600
5 sterówka 400
6 budowa maszyn 900
7 urządzenia elektryczne 600
8 spełnianie wymagań bezpieczeństwa dotyczących ochrony wód, powietrza lub ochrony przed hałasem 500
9 wyposażenie 500
10 spełnianie wymagań technicznych w zakresie bezpieczeństwa w miejscu pracy 300
11 pomieszczenia dla załogi 300
12 urządzenia grzewcze, do gotowania i chłodzenia zasilane paliwem 300
13 instalacje gazu płynnego dla celów gospodarczych 300
Tabela nr 2. Wskaźniki korygujące opłaty za czynności inspekcyjne

Obliczoną według tabeli nr 1 sumę opłat należnych za poszczególne czynności inspekcyjne należy pomnożyć przez odpowiedni wskaźnik korygujący, ustalony dla rodzaju statku oraz rejonu pływania.

Pkt Wskaźnik korygujący
1 2 3
Wszystkie statki
1 dopuszczone do żeglugi w rejonie 1 1,20
2 dopuszczone do żeglugi w rejonie 2 1,10
3 dopuszczone do żeglugi w rejonie 3 i 4 1,00
Statki towarowe bez własnego napędu mechanicznego
1 barki do 500 t 0,50
2 barki powyżej 500 t do 1500 t 0,75
3 barki powyżej 1500 t 1,00
Statki towarowe z własnym napędem mechanicznym
4 barki motorowe do 500 t 0,75
5 barki motorowe powyżej 500 t do 1500 t 1,00
6 barki motorowe powyżej 1500 t 1,15
7 zbiornikowce z napędem do 500 t 1,20
8 zbiornikowce z napędem powyżej 500 t do 1500 t 1,25
9 zbiornikowce z napędem powyżej 1500 t 1,30
Holowniki pchacze i lodołamacze
10 o łącznej mocy maszyn do 250 kW 0,75
11 o łącznej mocy maszyn powyżej 250 kW do 500 kW 1,00
12 o łącznej mocy maszyn powyżej 500 kW do 1500 kW 1,25
13 o łącznej mocy maszyn powyżej 1500 kW 1,50
Inne statki motorowe i żaglowe oraz łodzie robocze bez napędu mechanicznego
14 o wyporności do 60 m3 0,50
15 o wyporności powyżej 60 m3 0,80
16 statek do połowu ryb o wyporności do 60 m3 z własnym napędem 0,75
17 statek do połowu ryb o wyporności powyżej 60 m3 z własnym napędem 1,00
Promy motorowe
18 o nośności do 75 pasażerów 1,00
19 o nośności od 76 do 400 pasażerów 1,25
20 o nośności powyżej 400 pasażerów 1,50
Statki pasażerskie
21 statek wycieczkowy o nośności do 75 pasażerów 1,00
22 statek wycieczkowy o nośności od 76 do 400 pasażerów 1,25
23 statek wycieczkowy o nośności powyżej 400 pasażerów 1,50
24 statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności do 75 pasażerów 1,25
25 statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności od 76 do 400 pasażerów 1,50
26 statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności powyżej 400 pasażerów 1,60
1 Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury i Rozwoju, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz.U.2014.1257).
2 Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia przepisów:

1) dyrektywy 2006/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej i uchylającej dyrektywę Rady 82/714/EWG (Dz. Urz. UE L 389 z 30.12.2006, str. 1, z późn. zm.);

2) dyrektywy Komisji 2012/49/UE z dnia 10 grudnia 2012 r. zmieniającej załącznik II do dyrektywy 2006/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej (Dz. Urz. UE L 6 z 10.01.2013, str. 49).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.963 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób i zakres przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumenty stosowane w tych sprawach, a także opłaty za czynności inspekcyjne i sposób ich uiszczania.
Data aktu: 26/05/2010
Data ogłoszenia: 09/07/2015
Data wejścia w życie: 03/07/2010