Szczegółowe warunki i tryb przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie przygotowawcze" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 3 czerwca 2015 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie przygotowawcze" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2022 r. poz. 1234 i 1270) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty, a także szczegółowe warunki zwrotu pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie przygotowawcze" w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zwanej dalej "pomocą", w tym:
1)
formę i tryb składania wniosków o przyznanie pomocy oraz wniosków o płatność;
2)
szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać wnioski o przyznanie pomocy oraz wnioski o płatność;
3)
szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa o przyznaniu pomocy, zwana dalej "umową".
§  2. 
Pomoc przyznaje się na operację w ramach poddziałania "Wsparcie przygotowawcze", o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 14 lit. a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zwanej dalej "ustawą".
§  3. 
1. 
Pomoc przyznaje się lokalnej grupie działania, o której mowa w art. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz. U. z 2022 r. poz. 943), zwanej dalej "ustawą o rozwoju lokalnym".
2. 
Pomoc przyznaje się lokalnej grupie działania, zwanej dalej "LGD", jeżeli poza spełnieniem warunków określonych w art. 16 ustawy o rozwoju lokalnym:
1)
wśród członków tej LGD znajduje się przynajmniej po jednym przedstawicielu publicznych i prywatnych lokalnych interesów społeczno-gospodarczych, o których mowa w art. 31 ust. 2 lit. b rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz. Urz. UE L 231 z 30.06.2021, str. 159, z późn. zm.), z każdej gminy, której obszar jest objęty obszarem planowanym do objęcia strategią rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, zwaną dalej "LSR";
2)
(uchylony);
3)
plan włączenia społeczności lokalnej w przygotowanie LSR, zwany dalej "planem włączenia społeczności", zakłada co najmniej:
a)
przygotowanie LSR:
z udziałem lokalnej społeczności, w tym przeprowadzenie konsultacji społecznych,
która ma być współfinansowana w szczególności ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich,
b)
(uchylony),
c)
(uchylony),
d)
prowadzenie strony internetowej na potrzeby przygotowania LSR,
e)
wykorzystanie zróżnicowanych środków komunikacji, w tym elektronicznej, w procesie przygotowania LSR;
4)
proces przygotowania LSR jest ukierunkowany w szczególności na zagadnienia dotyczące:
a)
innowacyjności,
b)
cyfryzacji,
c)
środowiska i klimatu,
d)
zmian demograficznych ze szczególnym uwzględnieniem starzenia się społeczeństwa oraz wyludniania się obszaru planowanego do objęcia LSR,
e)
partnerstwa w realizacji LSR polegającego na wspólnej realizacji przedsięwzięć i projektów;
5)
obszar planowany do objęcia LSR:
a)
jest zamieszkiwany przez nie więcej niż 150 tys. mieszkańców według stanu ustalonego na dzień 31 grudnia 2020 r. na podstawie wynikowych informacji statystycznych ogłaszanych, udostępnianych lub rozpowszechnianych zgodnie z przepisami o statystyce publicznej,
b)
jest spójny przestrzennie;
6)
członkowie LGD, o których mowa w pkt 1, z wyjątkiem gmin, nie są oraz do dnia 31 grudnia 2020 r. nie byli członkami innych wnioskodawców ubiegających się o przyznanie pomocy w ramach tego samego naboru wniosków o przyznanie pomocy.
2a. 
Pomocy nie przyznaje się, jeżeli obszar planowany do objęcia LSR przez LGD ubiegającą się o przyznanie pomocy, obejmując obszar LSR wybranej i realizowanej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zwanego dalej "PROW 2014-2020", nie obejmuje wszystkich gmin objętych tą wybraną i realizowaną LSR w ramach PROW 2014-2020.
2b. 
Przepisu ust. 2a nie stosuje się, jeżeli obszar gmin nieobjętych obszarem planowanym do objęcia LSR, o których mowa w ust. 2a:
1)
jest spójny przestrzennie i zamieszkany nie mniej niż przez 30 tys. mieszkańców, nie licząc mieszkańców miast zamieszkanych przez więcej niż 20 tys. mieszkańców, a co najmniej dwie gminy spośród tych gmin nie są miastami zamieszkanymi przez więcej niż 20 tys. mieszkańców, lub
2)
jest planowany do objęcia LSR przez inne LGD ubiegające się o przyznanie pomocy, ale żaden z obszarów planowanych do objęcia LSR przez te inne LGD nie obejmuje tych samych gmin co obszar planowany do objęcia LSR, o którym mowa w ust. 2a.
2c. 
Warunek, o którym mowa w ust. 2 pkt 5 lit. a, uznaje się za spełniony także, jeżeli wnioskodawca jest stroną umowy o warunkach i sposobie realizacji LSR, zwanej dalej "umową ramową", zawartej przed dniem 1 stycznia 2021 r., ale nie wcześniej niż dnia 1 stycznia 2016 r., a obszar objęty planowaną LSR jest tożsamy z obszarem objętym LSR i ta LSR stanowi załącznik do umowy ramowej.
2d. 
Warunek, o którym mowa w ust. 2 pkt 6, nie dotyczy LGD realizującej LSR w ramach PROW 2014-2020.
3. 
Konsultacje społeczne, o których mowa w ust. 2 pkt 3 lit. a tiret pierwsze, obejmują co najmniej jedno spotkanie na obszarze każdej z gmin planowanych do objęcia LSR poświęcone w szczególności analizie potrzeb rozwojowych i potencjału danego obszaru, a także celów LSR, w tym wymiernych celów końcowych polegających na osiągnięciu określonych rezultatów, oraz planowanych działań, o których mowa w art. 32 ust. 1 lit. c i d rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej, i odbywają się według harmonogramu określonego w planie włączenia społeczności.
3a. 
Spotkania, o których mowa w ust. 3, mogą w uzasadnionych przypadkach zostać przeprowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, w szczególności gdy nie mogą się odbyć we wskazanym miejscu z uwagi na wprowadzenie ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, o których mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2021 r. poz. 2069 i 2120 oraz z 2022 r. poz. 64, 655 i 974).
4. 
(uchylony).
§  4. 
Pomocy nie przyznaje się:
1)
LGD, której udzielono już wsparcia obejmującego budowanie potencjału, szkolenie i tworzenie sieci kontaktów w celu przygotowania i wdrożenia LSR w rozumieniu art. 35 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.), chyba że od dnia udzielenia tego wsparcia po raz ostatni upłynęły 3 lata;
2)
(uchylony).
§  5. 
Pomoc przyznaje się w wysokości 74 000 złotych.
§  6. 
(uchylony).
§  7. 
1. 
Postępowanie w sprawie o przyznanie pomocy prowadzi właściwy organ samorządu województwa.
2. 
Załatwianie spraw związanych z przyznawaniem pomocy, w tym dokonywanie czynności w ramach postępowania w sprawie o przyznanie pomocy, może być dokonywane przez upoważnionych przez właściwy organ samorządu województwa pracowników urzędu marszałkowskiego albo wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną, zwaną dalej "samorządową jednostką".
3. 
W przypadku udzielenia upoważnienia, o którym mowa w ust. 2, samorządowej jednostce, właściwy organ samorządu województwa podaje informację o udzieleniu takiego upoważnienia na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego i na stronie internetowej samorządowej jednostki.
§  8. 
1. 
Właściwy organ samorządu województwa podaje do publicznej wiadomości ogłoszenie o naborze wniosków o przyznanie pomocy, po uzgodnieniu z instytucją zarządzającą terminu składania tych wniosków.
2. 
Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera wskazanie dnia rozpoczęcia oraz dnia zakończenia terminu składania wniosków o przyznanie pomocy, przy czym termin ten nie może być krótszy niż 14 dni oraz dłuższy niż 30 dni.
3. 
Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się w szczególności na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego lub na stronie internetowej samorządowej jednostki, co najmniej 14 dni przed dniem rozpoczęcia terminu składania wniosków o przyznanie pomocy.
§  9. 
Wniosek o przyznanie pomocy składa się w:
1)
urzędzie marszałkowskim albo
2)
samorządowej jednostce

- samorządu województwa, na którego obszarze znajduje się siedziba podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy.

§  10. 
1. 
Wniosek o przyznanie pomocy zawiera w szczególności:
1)
nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;
2)
numer identyfikacyjny, o którym mowa w przepisach o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, nadany wnioskodawcy;
3)
wykaz gmin, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1.
2. 
Do wniosku o przyznanie pomocy dołącza się dokumenty niezbędne do ustalenia spełnienia warunków przyznania pomocy, których wykaz zawiera formularz wniosku o przyznanie pomocy, w tym:
1)
opis obszaru planowanego do objęcia LSR, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 1, w tym opis spójności tego obszaru;
2)
plan włączenia społeczności;
3)
kopie dokumentów potwierdzających członkostwo lub zobowiązanie do współpracy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1;
4)
(uchylony);
5)
(uchylony).
6)
opis procesu przygotowania LSR;
7)
oświadczenie wnioskodawcy, że warunki przyznania pomocy w celu ich spełnienia, stosownie do art. 60 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549, z późn. zm.(2 )), nie zostały sztucznie stworzone, w szczególności że wnioskodawca ani jego członkowie nie są powiązani z innymi wnioskodawcami lub ich członkami w sposób świadczący o zamiarze uzyskania pomocy w sposób sprzeczny z celami tej pomocy.
3. 
Kopie dokumentów dołącza się w formie kopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez pracownika urzędu marszałkowskiego lub samorządowej jednostki, lub podmiot, który wydał dokument, lub notariusza.
4. 
Wnioskodawca informuje właściwy organ samorządu województwa, w formie pisemnej, o wszelkich zmianach w zakresie danych objętych wnioskiem o przyznanie pomocy oraz dołączonych do niego dokumentach, niezwłocznie po ich zaistnieniu.
5. 
Formularz wniosku o przyznanie pomocy udostępnia się nie później niż w dniu podania do publicznej wiadomości ogłoszenia, o którym mowa w § 8 ust. 1.
§  11. 
1. 
Jeżeli we wniosku o przyznanie pomocy nie wskazano adresu wnioskodawcy i nie ma możliwości ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia.
2. 
Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy nie został złożony w terminie, pomocy nie przyznaje się, o czym właściwy organ samorządu województwa informuje wnioskodawcę, w formie pisemnej, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.
3. 
Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy zawiera inne niż określone w ust. 1 i 2 braki lub oczywiste omyłki, właściwy organ samorządu województwa wzywa wnioskodawcę, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
4. 
Jeżeli wnioskodawca, pomimo wezwania do usunięcia braków lub oczywistych omyłek, nie usunął ich w terminie, pomocy nie przyznaje się, o czym właściwy organ samorządu województwa informuje wnioskodawcę, w formie pisemnej, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.
5. 
Przepisów ust. 3 i 4 nie stosuje się, jeżeli zachodzą niebudzące wątpliwości przesłanki nieprzyznania pomocy.
6. 
Złożony wniosek o przyznanie pomocy nie może być zmieniany przez wnioskodawcę, chyba że zmiany te wynikają z wezwań właściwego organu samorządu województwa.
§  12. 
W terminie miesiąca od dnia, w którym upływa termin składania wniosków o przyznanie pomocy, właściwy organ samorządu województwa:
1)
wzywa wnioskodawcę do zawarcia umowy - w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o przyznanie pomocy;
2)
informuje wnioskodawcę o odmowie przyznania pomocy - w przypadku gdy nie są spełnione warunki przyznania pomocy.
§  13. 
1. 
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o przyznanie pomocy właściwy organ samorządu województwa wyznacza niezwłocznie wnioskodawcy, w formie pisemnej, termin zawarcia umowy, nie dłuższy niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
2. 
W przypadku gdy osoba reprezentująca wnioskodawcę nie stawiła się w wyznaczonym terminie w celu zawarcia umowy albo odmówiła jej podpisania, pomocy nie przyznaje się, chyba że osoba reprezentująca wnioskodawcę zawarła umowę w innym terminie:
1)
uzgodnionym z właściwym organem samorządu województwa - przed upływem terminu wyznaczonego w wezwaniu, o którym mowa w ust. 1, albo
2)
wyznaczonym przez właściwy organ samorządu województwa, nie dłuższym niż 7 dni od dnia oznaczonego w wezwaniu, o którym mowa w ust. 1.
3. 
W przypadku nieprzyznania pomocy na podstawie ust. 2 właściwy organ samorządu województwa informuje o tym wnioskodawcę, w formie pisemnej, podając przyczyny nieprzyznania pomocy.
§  14. 
Wezwanie wnioskodawcy do wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy wstrzymuje bieg terminu rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy do czasu wykonania przez wnioskodawcę tych czynności.
§  15. 
1. 
Poza postanowieniami określonymi w art. 36 ustawy umowa określa warunki wypłaty pomocy oraz zawiera co najmniej zobowiązania beneficjenta dotyczące:
1)
realizacji operacji, w tym przygotowania LSR w wyniku realizacji planu włączenia społeczności i zgodnie z założeniami opisu procesu przygotowania LSR;
2)
(uchylony);
3)
przechowywania dokumentów związanych z przyznaną pomocą do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty drugiej transzy pomocy;
4)
informowania właściwego organu samorządu województwa o okolicznościach mogących mieć wpływ na wykonanie umowy;
5)
umożliwienia przeprowadzania kontroli związanych z przyznaną pomocą do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty drugiej transzy pomocy;
6)
udostępniania uprawnionym podmiotom informacji niezbędnych do monitorowania i ewaluacji PROW 2014-2020 do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty drugiej transzy pomocy;
7)
ustanowienia zabezpieczenia należytego wykonania przez beneficjenta zobowiązań określonych w umowie.
2. 
Organizacja spotkań, o których mowa w § 3 ust. 3, w ramach realizacji planu włączenia społeczności następuje nie wcześniej niż w dniu przekazania do właściwego organu samorządu województwa informacji o miejscach i terminach przeprowadzenia tych spotkań oraz o tym, czy te spotkania będą przeprowadzone zgodnie z § 3 ust. 3a.
3. 
(uchylony).
4. 
(uchylony).
5. 
Formularz umowy udostępnia się nie później niż w dniu podania do publicznej wiadomości ogłoszenia, o którym mowa w § 8 ust. 1.
§  16. 
1. 
Środki finansowe z tytułu pomocy są wypłacane na warunkach określonych w umowie, z tym że pomoc jest wypłacana w dwóch transzach.
2. 
Pierwsza transza pomocy obejmuje 20% kwoty przyznanej pomocy i jest wypłacana, jeżeli:
1)
beneficjent:
a)
(uchylona),
b)
(uchylona),
c)
przedstawił właściwemu organowi samorządu województwa informację, o której mowa w § 15 ust. 2;
2)
jest prowadzona strona internetowa, o której mowa w § 3 ust. 2 pkt 3 lit. d, i na tej stronie zostały podane do publicznej wiadomości plan włączenia społeczności wraz z opisem procesu przygotowania LSR oraz informacja, o której mowa w § 15 ust. 2.
3. 
Druga transza pomocy jest wypłacana, jeżeli:
1)
beneficjent zrealizował lub realizuje zobowiązania określone w umowie;
2)
w terminie składania wniosków o wybór LSR, o którym mowa w art. 7 pkt 2 ustawy o rozwoju lokalnym, beneficjent:
a)
zrealizował operację zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu i w umowie, w tym zrealizował plan włączenia społeczności zgodnie z opisem procesu przygotowania LSR,
b)
udokumentował zrealizowanie operacji;
3)
beneficjent przygotował LSR W wprowadza się następujące zmiany w § 16 w ust. 3 w pkt 3 skreśla się wyrazy "i zgodnie z art. 6 ustawy o rozwoju lokalnym złożył wniosek o wybór tej LSR",;
4)
realizacja przygotowanej przez beneficjenta LSR ma być współfinansowana w szczególności ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich;
5)
przygotowana przez beneficjenta LSR spełnia warunki dostępu określone w przepisach ustawy o rozwoju lokalnym.
4. 
(uchylony).
5. 
(uchylony).
§  17. 
1. 
Wniosek o płatność składa się w:
1)
urzędzie marszałkowskim albo
2)
samorządowej jednostce

- samorządu województwa, z którym jest zawarta umowa.

2. 
Do wniosku o płatność dołącza się dokumenty niezbędne do wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy, potwierdzające spełnienie warunków wypłaty pomocy, których wykaz zawiera formularz wniosku o płatność.
3. 
Wniosek o płatność pierwszej transzy pomocy beneficjent składa w terminie miesiąca od dnia zawarcia umowy, a wniosek o płatność drugiej transzy - po zakończeniu realizacji operacji, nie później jednak niż przed upływem ostatniego dnia terminu składania wniosków o wybór LSR, o którym mowa w art. 7 pkt 2 ustawy o rozwoju lokalnym.
4. 
Formularz wniosku o płatność udostępnia się nie później niż w dniu podania do publicznej wiadomości ogłoszenia, o którym mowa w § 8 ust. 1.
§  18. 
1. 
Jeżeli wniosek o płatność zawiera braki lub oczywiste omyłki, właściwy organ samorządu województwa wzywa beneficjenta, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
2. 
Jeżeli beneficjent, pomimo wezwania do usunięcia braków lub oczywistych omyłek, nie usunął ich w terminie, właściwy organ samorządu województwa wzywa ponownie beneficjenta, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
3. 
Jeżeli beneficjent nie usunął braków i oczywistych omyłek, właściwy organ samorządu województwa rozpatruje wniosek o płatność w zakresie, w jakim został wypełniony, oraz na podstawie dołączonych do niego i poprawnie sporządzonych dokumentów.
4. 
W trakcie rozpatrywania wniosku o płatność właściwy organ samorządu województwa może wzywać beneficjenta, w formie pisemnej, do wyjaśnienia faktów istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy lub przedstawienia dowodów na potwierdzenie tych faktów, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
§  19. 
1. 
Wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy dokonuje się niezwłocznie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o płatność, w terminie:
1)
miesiąca od dnia złożenia wniosku o płatność - w przypadku wniosku o płatność dotyczącego pierwszej transzy;
2)
2 miesięcy od dnia, w którym upływa termin składania wniosków o wybór LSR, o którym mowa w art. 7 pkt 2 ustawy o rozwoju lokalnym - w przypadku wniosku o płatność dotyczącego drugiej transzy.
2. 
Do trybu rozpatrywania wniosków o płatność przepis § 14 stosuje się odpowiednio.
§  20. 
1. 
Pomoc wypłacona w ramach pierwszej transzy podlega zwrotowi, jeżeli nie są spełnione warunki wypłaty drugiej transzy.
2. 
W przypadku niezrealizowania zobowiązania, o którym mowa w § 15 ust. 1:
1)
(uchylony);
2)
pkt 3 - zwrotowi podlega 5% kwoty wypłaconej pomocy;
3)
pkt 4 lub 5 - zwrotowi podlega 10% kwoty wypłaconej pomocy;
4)
pkt 6 - zwrotowi podlega 3% kwoty wypłaconej pomocy.
§  21. 
1. 
Obliczania i oznaczania terminów związanych z wykonywaniem czynności w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy i w sprawie o wypłatę środków finansowych z tytułu pomocy dokonuje się zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego dotyczącymi terminów.
2. 
Jeżeli przepisy rozporządzenia nie stanowią inaczej, termin wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy i w sprawie o wypłatę środków finansowych z tytułu pomocy uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem nadano pismo w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 896).
§  22. 
W poddziałaniu "Wsparcie przygotowawcze" w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" objętego PROW 2014-2020:
1)
następca prawny wnioskodawcy nie wstępuje do toczącego się postępowania w sprawie o przyznanie pomocy na miejsce wnioskodawcy;
2)
następcy prawnemu beneficjenta nie przyznaje się pomocy.
§  23. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1950).
2 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 865, Dz. Urz. UE L 256 z 01.10.2015, str. 9, Dz. Urz. UE L 135 z 24.05.2016, str. 1, Dz. Urz. UE L 242 z 09.09.2016, str. 22, Dz. Urz. UE L 350 z 29.12.2017, str. 15, Dz. Urz. UE L 27 z 31.01.2020, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 437 z 28.12.2020, str. 1.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.1353 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki i tryb przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania "Wsparcie przygotowawcze" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Data aktu: 03/06/2015
Data ogłoszenia: 28/06/2022
Data wejścia w życie: 20/06/2015