Określenie szczegółowych warunków technicznych i wymagań funkcjonalnych, jakie powinny spełniać środki techniczne służące do wykonywania dozoru elektronicznego, oraz sposób funkcjonowania systemu komunikacyjno-monitorującego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 26 maja 2015 r.
w sprawie określenia szczegółowych warunków technicznych i wymagań funkcjonalnych, jakie powinny spełniać środki techniczne służące do wykonywania dozoru elektronicznego, oraz sposobu funkcjonowania systemu komunikacyjno-monitorującego

Na podstawie art. 43f § 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. z 2024 r. poz. 706) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Określenia użyte w rozporządzeniu oznaczają:
1)
dane - informacje zapisane w postaci elektronicznej, dotyczące kontroli:
a)
obowiązku pozostawania przez skazanego w wyznaczonym czasie w miejscu stałego pobytu lub w innym wyznaczonym miejscu,
b)
obowiązku przebywania skazanego w czasie trwania imprez masowych objętych zakazem w miejscu stałego pobytu lub w innym wyznaczonym miejscu,
c)
zakazu zbliżania się skazanego do określonych osób,
d)
elektronicznej kontroli miejsca pobytu;
2)
miejsce monitorowania - miejsce stałego pobytu skazanego lub inne wyznaczone miejsce (w przypadku dozoru stacjonarnego) oraz aktualne miejsce pobytu skazanego niezależnie od tego, gdzie skazany ma miejsce stałego pobytu (w przypadku dozoru mobilnego);
3)
terminal - komputer wyposażony w oprogramowanie umożliwiające odczyt i zapis danych w systemie komunikacyjno-monitorującym;
4)
centrala monitorowania - centrum komputerowe wyposażone w narzędzia do przetwarzania danych osobowych w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 922 oraz z 2018 r. poz. 138 i 723) 1  , do rejestrowania, gromadzenia, odtwarzania, przechowywania, zabezpieczania i przekazywania uprawnionym organom danych;
5)
nadajnik - urządzenie radiowe zakładane skazanemu na rękę lub nogę, wysyłające komunikaty odbierane przez rejestrator stacjonarny i przenośny;
6)
nadajnik z funkcją lokalizacji GPS - nadajnik zakładany skazanemu wyłącznie nad kostką nogi, umożliwiający określenie przybliżonej lokalizacji;
7)
rejestrator stacjonarny - urządzenie radiowe rejestrujące komunikaty wysyłane przez nadajnik pozostający w zasięgu monitorowania i przekazujące je do centrali monitorowania, instalowane na stałe w miejscu stałego pobytu skazanego lub w innym wyznaczonym miejscu, a także umożliwiające komunikację telefoniczną z centralą monitorowania oraz z numerem alarmowym 112;
8)
rejestrator przenośny - urządzenie zawierające odbiornik radiowy, rejestrujące komunikaty wysyłane przez nadajnik pozostający w zasięgu monitorowania, przechowujące uzyskane informacje o przestrzeganiu nałożonego przez sąd obowiązku zakazu zbliżania się do określonej osoby, wyposażone w interfejs w rozumieniu art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2024 r. poz. 34, 731 i 834), pozwalające na przekazanie tych informacji do centrali monitorowania, wykorzystywane do identyfikowania aktualnego miejsca pobytu osoby objętej systemem dozoru elektronicznego;
9)
zdarzenie podlegające rejestracji - zdarzenie mające znaczenie dla wykonywania dozoru elektronicznego, zarejestrowane w systemie komunikacyjno-monitorującym, w szczególności polegające na nieprzestrzeganiu przez skazanego obowiązków związanych ze stosowaniem dozoru, na przerwaniu lub nawiązaniu łączności między środkami technicznymi oraz każdą manipulację, a także wyczerpanie się wewnętrznego źródła zasilania zastosowanych środków technicznych.
10)
zestaw MOBI - zestaw składający się z rejestratora przenośnego oraz nadajnika z funkcją lokalizacji GPS przeznaczony dla osoby objętej dozorem mobilnym lub zbliżeniowym.
§  2. 
Środki techniczne powinny zapewniać komunikację bezprzewodową:
1)
między nadajnikiem a rejestratorem stacjonarnym w typowym środowisku mieszkalnym; pożądany minimalny zasięg urządzenia - 100 m;
2)
między nadajnikiem a rejestratorem przenośnym w terenie otwartym i zabudowanym, w zabudowie wielkomiejskiej, w środkach komunikacji publicznej oraz w typowych, występujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, halach sportowych i na stadionach, na całym terenie tych obiektów; zasięg powinien być regulowany - w promieniu do 100 ± 20 m.
§  3. 
Nadajnik musi:
1)
mieć indywidualne, jednoznaczne, widoczne oznaczenie oraz wysyłać sygnał radiowy umożliwiający jego identyfikację;
2)
sygnalizować każdy przypadek, gdy przy nim manipulowano, w tym przede wszystkim gdy usunięto go z miejsca, w którym został umieszczony, lub otwarto jego obudowę, a także sygnalizować wyczerpanie się jego wewnętrznego źródła zasilania;
3)
spełniać wszystkie warunki wynikające z przepisów prawa wewnętrznego i międzynarodowego obowiązującego na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, odnoszące się do przenośnych transmisyjnych urządzeń elektronicznych noszonych przy ciele, i posiadać oznakowanie CE w tym zakresie;
4)
mieć - w odniesieniu do nadajnika z funkcją lokalizacji GPS - funkcję identyfikacji miejsca za pomocą lokalizacji GPS/GSM i wysyłać informacje o swoim położeniu geograficznym do systemu komunikacyjno-monitorującego.
§  4. 
Rejestrator stacjonarny musi:
1)
mieć indywidualne, jednoznaczne, widoczne oznaczenie oraz odbierać sygnały radiowe umożliwiające identyfikację nadajnika pozostającego w jego zasięgu monitorowania, a także zapisywać zdarzenia podlegające rejestracji;
2)
umożliwiać regulację zasięgu monitorowania w sposób zapewniający ograniczenie tego zasięgu ściśle do miejsca monitorowania;
3)
identyfikować każdy nadajnik pozostający w jego zasięgu monitorowania oraz rejestrować każdy przypadek, gdy manipulowano przy tym urządzeniu lub przy nadajniku pozostającym w jego zasięgu monitorowania, a także zapisywać wszelkie inne zdarzenia podlegające rejestracji; zapisy dotyczące zdarzeń podlegających rejestracji powinny być przechowywane w jego pamięci przez co najmniej 72 godziny; czas stosowany przez rejestrator stacjonarny powinien być zsynchronizowany z czasem stosowanym przez centralę monitorowania;
4)
być wyposażony w pamięć zdolną do przyjmowania i przechowywania informacji przesyłanych przez podmiot dozorujący za pośrednictwem publicznej sieci telekomunikacyjnej;
5)
być wyposażony w interfejs umożliwiający odczytanie i przekazanie danych dotyczących zdarzeń podlegających rejestracji, a także sygnałów o odczytaniu wiadomości, do centrali monitorowania również wtedy, gdy w miejscu monitorowania nie ma, na stałe lub czasowo, dostępu do jakiejkolwiek publicznej sieci telekomunikacyjnej;
6)
w czasie rzeczywistym przekazywać do centrali monitorowania za pośrednictwem publicznej sieci telekomunikacyjnej (stacjonarnej lub ruchomej) dane dotyczące zdarzeń podlegających rejestracji, a także sygnały o odczytaniu wiadomości.
§  5. 
Rejestrator przenośny musi:
1)
mieć indywidualne, jednoznaczne, widoczne oznaczenie oraz odbierać sygnały radiowe umożliwiające identyfikację nadajnika pozostającego w jego zasięgu monitorowania, a także zapisywać zdarzenia podlegające rejestracji;
2)
umożliwiać regulację zasięgu monitorowania przenośnego urządzenia monitorującego w celu dostosowania go do warunków określonych przez sąd w orzeczeniu o zastosowaniu wobec skazanego zakazu zbliżania się do określonej osoby, za zgodą tej osoby, lub obowiązku przebywania we wskazanym miejscu w wyznaczonym czasie zgodnie z wymaganiami wskazanymi w § 3;
3)
mieć rozmiary i wagę umożliwiające łatwe przenoszenie go w kieszeni, przy pasku lub w torbie podręcznej;
4)
identyfikować każdy nadajnik pozostający w jego zasięgu monitorowania oraz rejestrować każdy przypadek, gdy przy tym nadajniku manipulowano, a także zapisywać wszelkie inne zdarzenia podlegające rejestracji;
5)
przechowywać w pamięci zapisy dotyczące zdarzeń podlegających rejestracji przez co najmniej 24 godziny;
6)
automatycznie synchronizować stosowany przez siebie czas z czasem stosowanym przez centralę monitorowania;
7)
przechowywać w pamięci wszelkie zgromadzone dane w przypadku wyczerpania się wewnętrznego źródła zasilania;
8)
sygnalizować za pomocą dźwięku i światła pojawienie się nadajnika w jego zasięgu monitorowania;
9)
być wyposażony w interfejs umożliwiający odczytanie i przekazanie do centrali monitorowania za pośrednictwem publicznej sieci telekomunikacyjnej danych dotyczących zdarzeń podlegających rejestracji, a także sygnałów o odczytaniu wiadomości.
§  5a. 
W zestawie MOBI:
1)
nadajnik z funkcją lokalizacji GPS pracuje w trybie nadajnika, w przypadku gdy jest w zasięgu przypisanego rejestratora przenośnego;
2)
nadajnik z funkcją lokalizacji GPS pracuje w trybie nadajnika z funkcją lokalizacji GPS, w przypadku gdy utraci łączność z przypisanym rejestratorem przenośnym;
3)
przełączanie między trybami pracy nadajnika z funkcją lokalizacji GPS a przypisanym rejestratorem przenośnym następuje automatycznie
§  6. 
1. 
W celu rejestrowania, gromadzenia, przetwarzania, odtwarzania, przechowywania, zabezpieczenia i przekazywania uprawnionym organom danych centrala monitorowania posługuje się systemem komunikacyjno-monitorującym.
2. 
Do zabezpieczenia danych osobowych zgromadzonych w centrali monitorowania stosuje się przepisy o ochronie danych osobowych wydane na podstawie art. 39a 2  ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych 3 .
3. 
Dopuszcza się funkcjonowanie jednej lub kilku centrali monitorowania, obsługujących odrębny obszar w granicach terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§  7. 
System komunikacyjno-monitorujący musi:
1)
przyjmować, w drodze elektronicznej, transmisję danych w czasie rzeczywistym, które dotyczą zdarzeń podlegających rejestracji i pochodzą z nadajników i rejestratorów, a które muszą być przekazywane do systemu w czasie rzeczywistym za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej;
2)
być wyposażony w interfejs umożliwiający przyjęcie i odczytanie danych dotyczących zdarzeń podlegających rejestracji, a także sygnałów o odczytaniu wiadomości przychodzących do terminala również wtedy, gdy w miejscu monitorowania nie ma, na stałe lub czasowo, dostępu do sieci telekomunikacyjnej;
3)
pozwalać na automatyczny odczyt danych w celu określenia, czy zapisane zdarzenie podlegające rejestracji narusza obowiązki związane ze stosowaniem dozoru, a następnie niezwłocznie przekazywać tak uzyskaną informację o naruszeniu tych obowiązków do terminali upoważnionego sędziego i sądowego kuratora zawodowego, za pośrednictwem publicznej sieci telekomunikacyjnej (stacjonarnej lub ruchomej), a w razie braku takiej możliwości - w inny sposób gwarantujący szybkie przekazanie informacji;
4)
określać pozycję osoby na mapie cyfrowej (dla urządzeń z lokalizacją GPS) i porównywać ją z wprowadzonymi danymi o strefach "włączonych" i "wyłączonych", zapisując dokładny czas odnotowania pozycji, porównując ją z harmonogramami dla tych stref, określonymi przez sąd;
5)
umożliwiać przesyłanie informacji do rejestratora stacjonarnego za pośrednictwem publicznej sieci telekomunikacyjnej (stacjonarnej lub ruchomej);
6)
być aplikacją przeglądarkową oraz mieć systemy uwierzytelniające użytkownika wykorzystujące czytniki kart oraz karty kryptograficzne, przy czym użycie tych urządzeń, wraz z wpisaniem PIN do karty kryptograficznej, powinno być warunkiem uruchomienia systemu.
§  8. 
1. 
Przekazywanie danych wewnątrz systemu komunikacyjno-monitorującego musi być uzależnione od posiadania uprawnień przez logującego się użytkownika oraz musi umożliwiać wykonanie tylko tych operacji i wgląd tylko do tych danych, które są przeznaczone dla danej roli użytkownika.
2. 
W celu uruchomienia systemu komunikacyjno-monitorującego użytkownik łączy się z szyfrowanym adresem strony internetowej, w celu odczytania lub odnotowania niezbędnych informacji. Autoryzacja i uwierzytelnianie następują na podstawie imiennej karty kryptograficznej po podaniu kodu PIN. Poprawne wprowadzenie kodu PIN spowoduje wyświetlenie ekranu głównego aplikacji.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2015 r. 4
1 Ustawa utraciła moc na podstawie art. 175 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781), która weszła w życie z dniem 25 maja 2018 r.
2 Utracił moc na podstawie art. 107 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z za-pobieganiem i zwalczaniem przestępczości (Dz. U. z 2023 r. poz. 1206), która weszła w życie z dniem 6 lutego 2019 r.
3 Ustawa utraciła moc na podstawie art. 175 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781), która weszła w życie z dniem 25 maja 2018 r.
4 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 27 lutego 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych urządzeń wchodzących w skład środków technicznych w systemie dozoru elektronicznego, a także sposobu organizowania tych urządzeń w system oraz sposobu przekazywania danych wewnątrz tego systemu (Dz. U. Nr 45, poz. 369), które traci moc z dniem 1 lipca 2015 r. na podstawie art. 28 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 396).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.1330 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie szczegółowych warunków technicznych i wymagań funkcjonalnych, jakie powinny spełniać środki techniczne służące do wykonywania dozoru elektronicznego, oraz sposób funkcjonowania systemu komunikacyjno-monitorującego.
Data aktu: 26/05/2015
Data ogłoszenia: 05/09/2024
Data wejścia w życie: 01/07/2015