Sposób obliczania obrotu przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 grudnia 2014 r.
w sprawie sposobu obliczania obrotu przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji

Na podstawie art. 17 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób obliczania obrotu przedsiębiorców na potrzeby ustalenia obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
§  2.
Obrót przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji oblicza się jako sumę przychodów uzyskanych w roku obrotowym ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów, składających się na normalną działalność przedsiębiorców, po odliczeniu udzielonych rabatów i innych zmniejszeń oraz podatku od towarów i usług, a także innych podatków związanych z obrotem, jeżeli nie zostały odliczone, wykazanych w rachunku zysków i strat sporządzonym na podstawie przepisów o rachunkowości.
§  3.
W przypadku banków obrót na potrzeby ustalenia obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji oblicza się jako sumę kwot wykazanych w następujących pozycjach rachunku zysków i strat banku za rok obrotowy:
1)
przychody z tytułu odsetek,
2)
przychody z tytułu prowizji,
3)
przychody z akcji, udziałów i innych papierów wartościowych,
4)
suma wyniku na operacjach finansowych i wyniku z pozycji wymiany, jeżeli jest ona dodatnia

- sporządzonego zgodnie z przepisami o rachunkowości dotyczącymi banków, po potrąceniu ewentualnego podatku od towarów i usług związanego z tymi pozycjami, jeżeli nie został odliczony.

§  4.
W przypadku ubezpieczycieli obrót na potrzeby ustalenia obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji oblicza się jako sumę składek brutto przypisanych w roku obrotowym wykazaną w technicznym rachunku ubezpieczeń, sporządzonym zgodnie z przepisami o rachunkowości dotyczącymi zakładów ubezpieczeń.
§  5.
W przypadku funduszy inwestycyjnych obrót na potrzeby ustalenia obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji oblicza się jako kwotę równą wartości aktywów netto funduszu ustaloną na koniec roku obrotowego, zgodnie z przepisami o rachunkowości dotyczącymi funduszy inwestycyjnych.
§  6.
W przypadku funduszy emerytalnych obrót na potrzeby ustalenia obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji oblicza się jako kwotę równą wartości aktywów netto funduszu ustaloną na koniec roku obrotowego, zgodnie z przepisami regulującymi organizację i funkcjonowanie funduszy emerytalnych oraz przepisami o rachunkowości dotyczącymi funduszy emerytalnych.
§  7.
W przypadku domów maklerskich obrót na potrzeby ustalenia obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji oblicza się jako sumę przychodów z działalności maklerskiej wykazaną w rachunku zysków i strat za rok obrotowy, sporządzonym zgodnie z przepisami o rachunkowości dotyczącymi domów maklerskich.
§  8.
1.
W przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, o którym mowa w art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, zwanej dalej "ustawą", lub innym podmiotem, który nie sporządza rachunku zysków i strat na podstawie przepisów o rachunkowości, obrót na potrzeby ustalenia obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji oblicza się jako sumę przychodów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, uzyskanych w roku obrotowym ze sprzedaży produktów oraz sprzedaży towarów i materiałów, po odliczeniu udzielonych rabatów i innych zmniejszeń oraz podatku od towarów i usług, a także innych podatków związanych z obrotem, jeżeli nie zostały odliczone.
2.
W przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, o którym mowa w art. 4 pkt 1 lit. c ustawy, za obrót na potrzeby ustalenia obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji uznaje się obrót:
1)
osiągany przez tę osobę fizyczną, obliczany odpowiednio na podstawie ust. 1 lub § 2, jeżeli osoba ta prowadzi działalność, o której mowa w art. 4 pkt 1 zdanie wstępne lub lit. a ustawy, lub wykonuje zawód we własnym imieniu i na własny rachunek, lub prowadzi działalność w ramach wykonywania tego zawodu oraz
2)
osiągany przez przedsiębiorców, nad którymi osoba ta posiada kontrolę w rozumieniu art. 4 pkt 4 ustawy.
§  9.
W przypadku gmin, powiatów i województw obrót na potrzeby ustalenia obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji oblicza się jako dochody uzyskiwane przez jednostki budżetowe gmin, powiatów i województw oraz wpłaty od samorządowych zakładów budżetowych.
§  10.
1.
W przypadku przedsiębiorców należących do grupy kapitałowej przy obliczaniu na potrzeby ustalenia obowiązku zgłoszenia zamiaru koncentracji obrotu tych przedsiębiorców uwzględnia się aktualny skład grupy kapitałowej. Do tego obrotu nie wlicza się obrotu dokonywanego z innymi przedsiębiorcami należącymi do tej grupy.
2.
W przypadku gdy koncentracja polega na przejęciu kontroli, na potrzeby obliczania obrotu, o którym mowa w:
1)
art. 14 pkt 1 i 1b ustawy - przepis ust. 1 zdanie drugie ma zastosowanie do obrotu dokonywanego między przedsiębiorcą, nad którym ma być przejęta kontrola, a jego przedsiębiorcami zależnymi, jak również między tymi przedsiębiorcami zależnymi;
2)
art. 13 ust. 1 ustawy - przepis ust. 1 zdanie drugie ma zastosowanie do obrotu dokonywanego między przedsiębiorcą, nad którym ma być przejęta kontrola, a jego przedsiębiorcami zależnymi, jak również między tymi przedsiębiorcami zależnymi oraz do obrotu przedsiębiorcy przejmującego kontrolę i przedsiębiorców należących do jego grupy kapitałowej.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do gmin, powiatów i województw.
4.
W przypadku gdy koncentracja, o której mowa w art. 13 ust. 2 pkt 2 ustawy, polega na przejęciu zarządzania funduszem inwestycyjnym lub emerytalnym:
1)
jako obrót, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ustawy, przyjmuje się sumę przychodów towarzystwa funduszy inwestycyjnych lub towarzystwa emerytalnego przejmujących zarządzanie i kwoty aktywów netto zarządzanych przez nie funduszy oraz kwoty aktywów netto funduszy, nad którymi jest przejmowane zarządzanie;
2)
do obrotu, o którym mowa w art. 14 pkt 1 i 1b ustawy, nie wlicza się przychodu towarzystwa funduszy inwestycyjnych lub towarzystwa emerytalnego, od którego zarządzanie jest przejmowane.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 18 stycznia 2015 r. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 lipca 2007 r. w sprawie sposobu obliczania obrotu przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji (Dz. U. Nr 134, poz. 935), które w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 10 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. poz. 945) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024