Opiniowanie żołnierzy rezerwy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 21 kwietnia 2015 r.
w sprawie opiniowania żołnierzy rezerwy

Na podstawie art. 108a ust. 7 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2021 r. poz. 372 i 1728) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób i tryb opiniowania służbowego żołnierzy rezerwy, zwanych dalej "żołnierzami", w tym metodologię dokonywania oceny w opiniowaniu służbowym i skalę ocen;
2)
tryb postępowania odwoławczego od opinii służbowej;
3)
wzór arkusza opinii służbowej.
§  2. 
1. 
Opinię służbową sporządza się w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku kalendarzowym. Jeżeli opinii służbowej nie sporządzano w danym roku kalendarzowym, ustala się ostateczny termin jej sporządzenia na koniec ostatniego kwartału danego roku kalendarzowego.
2. 
W przypadku żołnierza rezerwy, który w danym roku kalendarzowym nie brał udziału w ćwiczeniach wojskowych, opinii służbowej nie sporządza się. Przepisu tego nie stosuje się do żołnierza Narodowych Sił Rezerwowych.
3. 
Opinię służbową sporządza przełożony żołnierza rezerwy wskazany w art. 108a ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, zwanej dalej "ustawą", na arkuszu opinii służbowej, którego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia.
4. 
W ramach opiniowania przełożony ocenia:
1)
cechy osobowe opiniowanego:
a)
odpowiedzialność,
b)
efektywność rozumowania i umiejętność wyrażania myśli (precyzja wypowiedzi),
c)
umiejętność współdziałania,
d)
komunikatywność,
e)
rzetelność i wiarygodność,
f)
determinację,
g)
odporność psychofizyczną,
h)
wygląd zewnętrzny i prezencję,
i)
umiejętność planowania i organizowania pracy,
j)
predyspozycje dowódcze;
2)
przebieg dotychczasowej służby wojskowej:
a)
oceny ogólne uzyskane w szkoleniu i służbie w ostatnim cyklu (roku) szkoleniowym,
b)
oceny ogólne z opinii służbowej w poszczególnych latach służby wojskowej,
c)
dziedziny, w których żołnierz osiąga najlepsze i najgorsze wyniki w służbie i szkoleniu;
3)
przestrzeganie dyscypliny wojskowej, w tym:
a)
otrzymane wyróżnienia,
b)
nałożone kary,
c)
szczególne osiągnięcia wykraczające poza program szkolenia i obowiązki na zajmowanym stanowisku służbowym;
4)
przestrzeganie przepisów o ochronie informacji niejawnych.
5. 
Na potrzeby opinii służbowej stosuje się skalę ocen:
1)
5 (bardzo dobra) - jeżeli żołnierz uzyskał z wywiązywania się ze wszystkich zadań służbowych średnią ocenę 4,51 i wyższą;
2)
4 (dobra) - jeżeli żołnierz uzyskał z wywiązywania się ze wszystkich zadań służbowych średnią ocenę w przedziale 3,51-4,50;
3)
3 (dostateczna) - jeżeli żołnierz uzyskał z wywiązywania się ze wszystkich zadań służbowych średnią ocenę w przedziale 2,51-3,50;
4)
2 (niedostateczna) - jeżeli żołnierz uzyskał z wywiązywania się ze wszystkich zadań służbowych średnią ocenę poniżej 2,51.
6. 
Z ocen poszczególnych cech osobowych, o których mowa w ust. 4 pkt 1, ocen za wyniki szkolenia, o których mowa w ust. 4 pkt 2 lit. a, oraz oceny za przestrzeganie przepisów o ochronie informacji niejawnych, o którym mowa w ust. 4 pkt 4, wylicza się oddzielne oceny średnie. Za przestrzeganie dyscypliny wojskowej wystawia się ocenę uwzględniającą czynniki wskazane w ust. 4 pkt 3; ocenę wystawia się również w przypadku, gdy wobec opiniowanego nie stosowano środków dyscyplinarnych.
7. 
Z ocen, o których mowa w ust. 6, wylicza się ocenę średnią i na jej podstawie wystawia się ocenę ogólną w opinii służbowej, z uwzględnieniem skali ocen, o której mowa w ust. 5.
8. 
Wystawiając ogólną ocenę bardzo dobrą albo niedostateczną w opinii służbowej, przełożony sporządzający opinię może uzasadnić wystawioną ocenę. Przełożony sporządzający opinię uzasadnia obligatoryjnie wystawienie oceny bardzo dobrej i niedostatecznej w przypadku wystąpienia czynników mających bezpośredni wpływ na znaczne obniżenie bądź wzrost kryteriów ocennych.
9. 
Wpisy dotyczące kar określone w ust. 4 pkt 3 lit. b uchyla się lub zmienia zgodnie z przepisami o dyscyplinie wojskowej.
10. 
Opinię służbową sporządza przełożony żołnierza, o którym mowa w art. 108a ust. 2 ustawy, bez względu na okres, w jakim pełni obowiązki przełożonego. Może on z własnej inicjatywy lub na wniosek opiniowanego żołnierza przeprowadzić rozmowę z żołnierzem.
§  3. 
1. 
Zapoznanie żołnierza z treścią opinii służbowej następuje nie później niż w terminie 7 dni od dnia jej sporządzenia.
2. 
W przypadku żołnierza Narodowych Sił Rezerwowych niepełniącego czynnej służby wojskowej lub żołnierza rezerwy zwolnionego z ćwiczeń wojskowych dowódca jednostki wojskowej przesyła opinię właściwemu wojskowemu komendantowi uzupełnień, który zapoznaje z nią żołnierza w trybie art. 52 ustawy. Zapoznanie z treścią opinii służbowej następuje nie później niż w terminie 14 dni od dnia doręczenia żołnierzowi wezwania do zapoznania się z opinią służbową.
3. 
Zapoznanie żołnierza leczonego w zakładzie opieki zdrowotnej lub tymczasowo aresztowanego z treścią opinii służbowej następuje za pośrednictwem kierownika tego zakładu lub aresztu.
§  4. 
1. 
Opiniowanemu żołnierzowi przysługuje prawo wniesienia odwołania od opinii służbowej do bezpośredniego przełożonego sporządzającego opinię w terminie siedmiu dni od dnia zapoznania się z opinią służbową.
2. 
Odwołanie wnosi się na piśmie wraz z uzasadnieniem, za pośrednictwem przełożonego sporządzającego opinię służbową.
3. 
Odwołanie wniesione po terminie, o którym mowa w ust. 1, pozostawia się bez rozpatrzenia, o czym informuje się żołnierza, którego dotyczy opinia służbowa.
4. 
Przywrócenie terminu do wniesienia odwołania następuje na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, 1491 i 2052).
5. 
W przypadku gdy przełożony, o którym mowa w ust. 2, uwzględni odwołanie żołnierza w całości, zmienia treść zaskarżonej opinii służbowej zgodnie z żądaniem żołnierza. Taka opinia służbowa jest ostateczna.
6. 
W razie nieuwzględnienia odwołania lub uwzględnienia w części, przełożony, o którym mowa w ust. 2, przekazuje to odwołanie swojemu bezpośredniemu przełożonemu, wraz z zaskarżoną opinią służbową oraz swoim stanowiskiem w tej sprawie, nie później niż w terminie 3 dni od dnia jego otrzymania.
7. 
Bezpośredni przełożony, o którym mowa w ust. 1, po otrzymaniu dokumentów, o których mowa w ust. 6, informuje żołnierza o prawie do zapoznania się z tymi dokumentami.
8. 
Bezpośredni przełożony, o którym mowa w ust. 1, może zaskarżoną opinię służbową:
1)
utrzymać w mocy;
2)
zmienić lub uzupełnić;
3)
uchylić i wydać nową;
4)
uchylić, jeżeli brak było podstaw prawnych do jej wydania.
9. 
Zmiana opinii służbowej na niekorzyść opiniowanego żołnierza jest dopuszczalna wyłącznie w przypadku ujawnienia okoliczności lub faktów mających ujemny wpływ na wynik opinii służbowej, które nie były znane opiniującemu, o którym mowa w ust. 2, w dniu wydania zaskarżonej opinii.
10. 
Bezpośredni przełożony, o którym mowa w ust. 1, zapoznaje żołnierza i przełożonego, o którym mowa w ust. 2, ze sposobem rozpatrzenia odwołania. Opinia wydawana w wyniku odwołania jest ostateczna.
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

OPINIA SŁUŻBOWA

wzór

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024