Pomoc publiczna udzielona w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU PAŃSTWA 1
z dnia 20 marca 2015 r.
w sprawie pomocy publicznej udzielanej w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców

Na podstawie art. 2b pkt 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa (Dz. U. z 2016 r. poz. 154 i 888) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa tryb, warunki i formy udzielania pomocy publicznej w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców, o których mowa w art. 2 pkt 8a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa.
§  2. 
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
długookresowa zdolność do konkurowania na rynku - zdolność przedsiębiorcy do pokrywania kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, w tym kosztów amortyzacji i kosztów finansowych, bez konieczności dalszego wspierania tego przedsiębiorcy środkami publicznymi;
2)
przedsiębiorca znajdujący się w trudnej sytuacji ekonomicznej - przedsiębiorcę znajdującego się w trudnej sytuacji zgodnie z kryteriami określonymi przez Komisję Europejską 2 ;
3)
przedsiębiorca należący do grupy kapitałowej - przedsiębiorcę będącego przedsiębiorstwem partnerskim albo powiązanym, o których mowa w art. 3 załącznika I do rozporządzenia Komisji Europejskiej (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.);
4)
mały lub średni przedsiębiorca - przedsiębiorcę będącego małym lub średnim przedsiębiorstwem w rozumieniu przepisów załącznika I do rozporządzenia wymienionego w pkt 3, a w przypadku, o którym mowa w § 26, z wyłączeniem art. 3 ust. 4 tego załącznika;
5)
pomoc w celu ratowania - ograniczoną w czasie pomoc finansową udzielaną w celu umożliwienia przedsiębiorcy prowadzenia działalności gospodarczej przez czas niezbędny do dokonania koniecznych analiz oraz opracowania planu restrukturyzacji albo likwidacji działalności;
6)
pomoc w celu restrukturyzacji - pomoc, przez którą należy rozumieć:
a)
tymczasową pomoc na restrukturyzację - ograniczoną w czasie pomoc finansową dla małego lub średniego przedsiębiorcy, udzielaną w przypadku, o którym mowa w § 26, w celu umożliwienia przedsiębiorcy prowadzenia działalności gospodarczej przez czas niezbędny do wdrożenia działań restrukturyzacyjnych prowadzących do przywrócenia przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na rynku,
b)
pomoc na restrukturyzację - pomoc przewidzianą w planie restrukturyzacji, udzielaną przedsiębiorcy w celu realizacji procesu restrukturyzacji i ograniczoną do minimum niezbędnego do przywrócenia przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na rynku;
7)
plan restrukturyzacji - zatwierdzony przez właściwy organ przedsiębiorcy ubiegającego się o pomoc na restrukturyzację plan, w którym okres restrukturyzacji jest ograniczony do niezbędnego minimum, mający na celu przywrócenie przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na rynku dzięki restrukturyzacji majątkowej, finansowej, organizacyjnej, zatrudnienia lub mającej na celu modernizację lub racjonalizację produkcji, w tym zmianę profilu produkcyjnego;
8)
uproszczony plan restrukturyzacji - zatwierdzony przez właściwy organ przedsiębiorcy ubiegającego się o tymczasową pomoc na restrukturyzację plan, w którym okres restrukturyzacji jest ograniczony do niezbędnego minimum, określający działania niezbędne do przywrócenia przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na rynku bez udzielania innej pomocy niż tymczasowa pomoc na restrukturyzację;
9)
stopa bazowa - stopę oprocentowania okresowo ustalaną przez Komisję Europejską 3 , obowiązującą w dniu podpisania umowy stanowiącej podstawę udzielenia pomocy w celu ratowania lub pomocy w celu restrukturyzacji;
10)
dzień udzielenia pomocy - w zależności od formy udzielanej pomocy: dzień wypłaty środków lub ich pierwszej transzy, dzień objęcia obligacji, dzień podjęcia przez ministra decyzji o zmianie terminu spłaty zobowiązań albo dzień objęcia udziałów lub akcji;
11)
minister - ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.

Rozdział  2

Warunki udzielania pomocy w celu ratowania i pomocy w celu restrukturyzacji

§  3. 
1. 
Pomoc w celu ratowania lub pomoc w celu restrukturyzacji może być udzielona przedsiębiorcy znajdującemu się w trudnej sytuacji ekonomicznej, o ile przedsiębiorca:
1)
rozpoczął działalność gospodarczą w danym sektorze co najmniej 3 lata przed dniem złożenia wniosku o udzielenie pomocy;
2)
nie prowadzi działalności gospodarczej w sektorach hutnictwa żelaza i stali, górnictwa węgla lub w sektorze finansowym;
3)
spełnia szczególne kryteria określone w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczące udzielania pomocy publicznej - jeżeli prowadzi działalność gospodarczą w sektorach: rolnictwa, rybołówstwa i akwakultury 4 ;
4)
nie jest przedsiębiorcą należącym do grupy kapitałowej ani nie jest przejmowany przez żadnego przedsiębiorcę należącego do grupy kapitałowej, z wyjątkiem sytuacji, gdy wykaże, że jego trudna sytuacja ekonomiczna:
a)
ma charakter wewnętrzny i nie jest wynikiem nieuzasadnionego podziału kosztów w ramach grupy kapitałowej oraz
b)
jest zbyt poważna, aby mogła zostać rozwiązana przez przedsiębiorcę lub przedsiębiorców należących do tej samej grupy kapitałowej.
2. 
Pomoc w celu ratowania lub w przypadku małego lub średniego przedsiębiorcy tymczasowa pomoc na restrukturyzację może być udzielona przedsiębiorcy spełniającemu przesłanki określone w ust. 1, który nie znajduje się w trudnej sytuacji, lecz z powodu zaistnienia wyjątkowych i nieprzewidzianych okoliczności potrzebuje pilnego wsparcia płynności.
§  4. 
1. 
Pomoc w celu ratowania lub pomoc w celu restrukturyzacji może być udzielona, jeżeli zapobiega trudnościom społecznym lub prowadzi do przezwyciężenia niedoskonałości rynku, o których mowa w ust. 2 i 3, jeżeli bez jej udzielenia cel ten nie zostałby osiągnięty lub zostałby osiągnięty w mniejszym zakresie.
2. 
W odniesieniu do małego i średniego przedsiębiorcy w przypadku, o którym mowa w § 26, przez trudności społeczne lub niedoskonałości rynku rozumie się w szczególności:
1)
ryzyko opuszczenia rynku przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność innowacyjną lub mającego duży potencjał wzrostu, skutkującego negatywnymi konsekwencjami dla danego regionu lub sektora;
2)
ryzyko opuszczenia rynku przez przedsiębiorcę o silnych powiązaniach z innymi lokalnymi lub regionalnymi przedsiębiorcami, szczególnie z sektora małych i średnich przedsiębiorców;
3)
występowanie ograniczeń na rynkach finansowych, skutkujących zwiększeniem liczby upadłości przedsiębiorców;
4)
występowanie innych niż wymienione w pkt 1-3 trudności, należycie uzasadnionych przez przedsiębiorcę.
3. 
W przypadku przedsiębiorcy innego niż mały lub średni przez trudności społeczne lub niedoskonałości rynku rozumie się w szczególności:
1)
wyższą niż średnia unijna lub średnia krajowa stopę bezrobocia w regionie określonym na poziomie 2 (województwo), zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068), która ma charakter stały i której towarzyszą trudności związane z tworzeniem nowych miejsc pracy w tym regionie;
2)
ryzyko przerwania świadczenia usługi w ogólnym interesie gospodarczym lub innej ważnej usługi, którą trudno jest zastąpić i w przypadku której konkurentom trudno byłoby rozpocząć jej świadczenie;
3)
negatywne konsekwencje opuszczenia rynku przez przedsiębiorcę o istotnym znaczeniu dla danego regionu lub sektora;
4)
występowanie ograniczeń na rynkach finansowych, skutkujących zwiększeniem liczby upadłości przedsiębiorców;
5)
ryzyko opuszczenia rynku przez przedsiębiorcę, skutkującego utratą ważnej wiedzy technicznej lub eksperckiej;
6)
występowanie innych niż wymienione w pkt 1-5 trudności, należycie uzasadnionych przez przedsiębiorcę.
§  5. 
1. 
Pomoc na restrukturyzację powinna być ograniczona do minimum niezbędnego do przywrócenia przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na rynku, biorąc pod uwagę w szczególności wielkość, formę udzielanej pomocy oraz podział obciążeń, o których mowa w ust. 5-7.
2. 
Pomoc na restrukturyzację może stanowić jedynie uzupełnienie wkładu własnego przedsiębiorcy, który obejmuje środki:
1)
własne przedsiębiorcy lub
2)
pochodzące od akcjonariuszy lub udziałowców przedsiębiorcy lub innych przedsiębiorców należących do tej samej grupy kapitałowej co przedsiębiorca, lub
3)
pochodzące od wierzycieli przedsiębiorcy, lub
4)
inne środki uzyskane na warunkach rynkowych.
3. 
Udział środków, o których mowa w ust. 2, w kosztach restrukturyzacji wynosi co najmniej 50%.
4. 
W odniesieniu do małego lub średniego przedsiębiorcy w przypadku, o którym mowa w § 26, udział środków, o których mowa w ust. 2, w kosztach restrukturyzacji wynosi:
1)
25% - w przypadku małego przedsiębiorcy;
2)
40% - w przypadku średniego przedsiębiorcy.
5. 
W przypadku wykazania przez przedsiębiorcę wyjątkowych okoliczności lub szczególnych trudności udział środków, o których mowa w ust. 2, w kosztach restrukturyzacji może być niższy niż określony w ust. 3.
6. 
Pomoc na restrukturyzację może zostać udzielona w formie wsparcia kapitałowego, o której mowa w § 16 ust. 1 pkt 3, 4 i 7, jeżeli akcjonariusze lub udziałowcy inni niż Skarb Państwa, lub inni przedsiębiorcy, należący do tej samej grupy kapitałowej co przedsiębiorca, zapewnią środki, które są wystarczające na pokrycie straty przedsiębiorcy, w formie wsparcia kapitałowego.
7. 
W przypadku gdy środki akcjonariuszy, udziałowców lub innych przedsiębiorców należących do tej samej grupy kapitałowej nie są wystarczające na pokrycie strat przedsiębiorcy, pomoc na restrukturyzację może zostać udzielona w formie wsparcia kapitałowego, o której mowa w § 16 ust. 1 pkt 3, 4 i 7, jeżeli wierzyciele nieposiadający wierzytelności zabezpieczonych hipoteką, zastawem, zastawem rejestrowym, zastawem skarbowym lub hipoteką morską zapewnią środki w celu pokrycia pozostałej straty przedsiębiorcy przez:
1)
konwersję wierzytelności na akcje lub udziały przedsiębiorcy lub
2)
zmniejszenie wysokości wierzytelności.
8. 
Przepisów ust. 6 i 7 nie stosuje się, jeżeli ich zastosowanie prowadziłoby do nieproporcjonalnego obciążenia akcjonariuszy lub udziałowców, lub innych przedsiębiorców, należących do tej samej grupy kapitałowej co przedsiębiorca, lub wierzycieli nieposiadających wierzytelności zabezpieczonych hipoteką, zastawem, zastawem rejestrowym, zastawem skarbowym lub hipoteką morską, w szczególności gdy:
1)
kwota pomocy jest niewielka w porównaniu z środkami własnymi przedsiębiorcy;
2)
wierzyciele odzyskaliby mniejszą kwotę wierzytelności niż w postępowaniu upadłościowym lub likwidacyjnym, przy założeniu, że pomoc publiczna nie byłaby udzielona.
9. 
Działania podejmowane na podstawie ust. 6 i 7 nie mogą stanowić pomocy publicznej w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
10. 
Pomoc na restrukturyzację nie może służyć finansowaniu nowych inwestycji, z wyjątkiem inwestycji niezbędnych do odzyskania przez przedsiębiorcę długookresowej zdolności do konkurowania na rynku.
§  6. 
1. 
Pomoc na restrukturyzację może być udzielona, o ile przedsiębiorca zastosuje środki wyrównujące zakłócenia konkurencji na rynku, do których należą w szczególności:
1)
zbycie aktywów, o ile to możliwe, w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa;
2)
ograniczenie zdolności produkcyjnych;
3)
ograniczenie udziału przedsiębiorcy w rynku;
4)
nienabywanie akcji lub udziałów w okresie restrukturyzacji, z wyjątkiem gdy jest to niezbędne do przywrócenia przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na rynku;
5)
nierozpowszechnianie informacji wskazujących, że produkty lub usługi przedsiębiorcy mają przewagę konkurencyjną nad innymi produktami lub usługami ze względu na udzieloną pomoc na restrukturyzację;
6)
niepodejmowanie działań zmierzających do zdobywania nowych rynków.
2. 
Środki, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, stosuje się bez zbędnej zwłoki, w okresie restrukturyzacji, na rynku, na którym przedsiębiorca będzie miał znaczącą pozycję po zakończeniu restrukturyzacji.
3. 
Możliwe jest dodatkowo zastosowanie innych środków niż wymienione w ust. 1, polegających na ułatwianiu wejścia na rynek innym przedsiębiorcom. W wyjątkowych okolicznościach środki te mogą zastąpić środki wymienione w ust. 1.
4. 
Środki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, mogą być wymagane wyłącznie w sytuacji, w której przedsiębiorca w wyniku otrzymania pomocy na restrukturyzację może oferować produkty lub usługi na warunkach nieosiągalnych dla innych przedsiębiorców, którzy pomocy nie otrzymali, i nie jest możliwe zastosowanie innych środków wyrównujących zakłócenia konkurencji na rynku.
5. 
Rodzaj i zakres środków wyrównujących zakłócenia konkurencji na rynku powinny być dostosowane w szczególności do wielkości, formy i warunków udzielanej pomocy na restrukturyzację, wielkości przedsiębiorcy, jego udziału w rynku oraz świadczenia przez przedsiębiorcę usług w ogólnym interesie gospodarczym.
6. 
Środki wyrównujące zakłócenia konkurencji na rynku nie mogą zagrażać rentowności przedsiębiorcy ani powodować zagrożeń dla struktury rynku, na którym działa przedsiębiorca, lub interesów konsumentów.
7. 
Nie stanowią środków wyrównujących zakłócenia konkurencji na rynku działania polegające na likwidacji lub ograniczeniu działalności przedsiębiorcy, które są konieczne do przywrócenia przedsiębiorcy długookresowej zdolności do konkurowania na rynku.
8. 
Przepisów ust. 1-7 nie stosuje się do małego przedsiębiorcy w przypadku, o którym mowa w § 26, jednakże w trakcie realizacji planu restrukturyzacji przedsiębiorca taki nie może zwiększać zdolności produkcyjnych.
§  7. 
1. 
Pomoc w celu ratowania lub pomoc w celu restrukturyzacji może być udzielona, jeżeli przedsiębiorca:
1)
nie otrzymał wcześniej pomocy w celu ratowania lub pomocy w celu restrukturyzacji albo
2)
otrzymał pomoc w celu ratowania lub pomoc w celu restrukturyzacji i upłynęło co najmniej 10 lat od najpóźniejszego z następujących zdarzeń:
a)
przyznania przedsiębiorcy pomocy publicznej,
b)
zakończenia realizacji poprzedniego planu restrukturyzacji,
c)
zaprzestania realizacji poprzedniego planu restrukturyzacji.
2. 
Pomoc w celu ratowania lub pomoc w celu restrukturyzacji może być udzielona przed upływem 10 lat od upływu jednego ze zdarzeń wymienionych w ust. 1 pkt 2, jeżeli:
1)
przyznanie pomocy na restrukturyzację następuje po udzieleniu pomocy w celu ratowania lub tymczasowej pomocy na restrukturyzację i stanowi część jednego procesu restrukturyzacji albo
2)
przyznanie tymczasowej pomocy na restrukturyzację następuje po udzieleniu pomocy w celu ratowania i stanowi część jednego procesu restrukturyzacji, albo
3)
minęło co najmniej 5 lat od przyznania przedsiębiorcy pomocy w celu ratowania lub tymczasowej pomocy na restrukturyzację, po którym nie nastąpiło przyznanie pomocy na restrukturyzację, a przedsiębiorca wykazywał długookresową zdolność do konkurowania na rynku i wystąpiły nieprzewidywalne okoliczności, za które przedsiębiorca nie ponosi odpowiedzialności, albo
4)
jest konieczna z powodu nieprzewidywalnych okoliczności, za które przedsiębiorca nie ponosi odpowiedzialności.
3. 
Pomoc w celu ratowania lub pomoc w celu restrukturyzacji może być udzielona przedsiębiorcy należącemu do grupy kapitałowej, w przypadku gdy którykolwiek przedsiębiorca należący do tej grupy kapitałowej otrzymał pomoc w celu ratowania lub pomoc w celu restrukturyzacji, jeżeli od udzielenia tej pomocy lub od zakończenia bądź zaprzestania realizacji poprzedniego planu restrukturyzacji któregokolwiek przedsiębiorcy należącego do tej grupy kapitałowej upłynęło co najmniej 10 lat, licząc od dnia wystąpienia najpóźniejszego z tych zdarzeń.
4. 
W przypadku gdy przedsiębiorca należący do grupy kapitałowej otrzymał pomoc w celu ratowania lub pomoc w celu restrukturyzacji, inny przedsiębiorca należący do tej grupy kapitałowej może otrzymać pomoc w celu ratowania lub pomoc w celu restrukturyzacji przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 3, liczonego w odniesieniu do przedsiębiorcy należącego do tej samej grupy kapitałowej, który otrzymał pomoc, pod warunkiem że planowana pomoc nie będzie przekazana temu przedsiębiorcy.
5. 
Pomoc w celu ratowania lub pomoc w celu restrukturyzacji może być udzielona przedsiębiorcy nabywającemu aktywa od innego przedsiębiorcy, który otrzymał pomoc w celu ratowania lub pomoc w celu restrukturyzacji przed zbyciem tych aktywów, jeżeli od udzielenia tej pomocy lub od zakończenia bądź zaprzestania realizacji poprzedniego planu restrukturyzacji przedsiębiorcy zbywającego aktywa upłynęło co najmniej 10 lat, licząc od wystąpienia najpóźniejszego z tych zdarzeń.
6. 
Pomoc w celu ratowania lub pomoc w celu restrukturyzacji może być udzielona przedsiębiorcy nabywającemu aktywa od innego przedsiębiorcy, który otrzymał pomoc w celu ratowania lub pomoc w celu restrukturyzacji przed zbyciem tych aktywów przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 5, jeżeli nabywca aktywów nie kontynuuje działalności gospodarczej przedsiębiorcy, który otrzymał pomoc.
7. 
Brak kontynuacji działalności gospodarczej przedsiębiorcy, który otrzymał pomoc, występuje w szczególności w sytuacji, w której spełnione są łącznie następujące warunki:
1)
w chwili dokonywania transakcji nabywający i zbywający aktywa nie należeli do jednej grupy kapitałowej;
2)
przedsiębiorca nabył aktywa za wartość godziwą w rozumieniu art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047);
3)
zbycie aktywów, w tym w toku postępowania upadłościowego przedsiębiorcy, który zbył aktywa, nie zostało dokonane wyłącznie w celu wykazania, że nabywca aktywów nie kontynuuje działalności gospodarczej zbywcy.
§  8. 
Pomoc w celu ratowania lub pomoc w celu restrukturyzacji może zostać udzielona przedsiębiorcy świadczącemu usługi w ogólnym interesie gospodarczym, nawet jeżeli nie są spełnione warunki określone w § 3-7, w przypadku gdy jest to niezbędne do zachowania ciągłości tych usług, nie dłużej jednak niż do momentu przekazania obowiązku świadczenia tych usług kolejnemu przedsiębiorcy.
§  9. 
1. 
Plan restrukturyzacji powinien być wiarygodny, wykonalny, oparty na realnych założeniach oraz zawierać elementy określone w części III.8.B pkt 2.2 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 140 z 30.04.2004, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 4, str. 3, z późn. zm.), a także uwzględniać elementy określone przez Komisję Europejską 5 ).
2. 
Uproszczony plan restrukturyzacji powinien spełniać wymagania określone w ust. 1, przy czym nie jest konieczna informacja o wkładzie własnym przedsiębiorcy i proponowanym podziale obciążeń oraz środkach wyrównujących zakłócenia konkurencji na rynku.
§  10. 
Zmiana planu restrukturyzacji, w tym przewidywanej w nim wielkości pomocy publicznej, jest możliwa tylko w czasie trwania restrukturyzacji, o ile zmieniony plan prowadzi do osiągnięcia przez przedsiębiorcę długookresowej zdolności do konkurowania na rynku, oraz pod warunkiem że:
1)
przy wzroście kosztów restrukturyzacji zostaje odpowiednio zwiększony wkład własny albo
2)
zwiększenie kwoty pomocy wiąże się z rozszerzeniem środków ograniczających zakłócenia konkurencji na rynku, o których mowa w § 6, albo
3)
planowane zmniejszenie środków ograniczających zakłócenia konkurencji na rynku, o których mowa w § 6, lub opóźnienia we wdrożeniu tych środków następują z przyczyn niezależnych od przedsiębiorcy i wiążą się ze zmniejszeniem kwoty pomocy.
§  11. 
Wysokość pomocy w celu ratowania powinna być ograniczona do kwoty niezbędnej do kontynuowania podstawowej działalności operacyjnej przedsiębiorcy w okresie, na który pomoc została przyznana, jednak nie dłuższym niż 6 miesięcy.
§  12. 
1. 
Tymczasowa pomoc na restrukturyzację może być udzielona wyłącznie małemu lub średniemu przedsiębiorcy w przypadku, o którym mowa w § 26.
2. 
Wysokość tymczasowej pomocy na restrukturyzację jest ograniczona do kwoty niezbędnej do kontynuowania działalności przedsiębiorcy w okresie, na który pomoc została przyznana, jednak nie dłuższym niż 18 miesięcy.
3. 
Jeżeli tymczasowa pomoc na restrukturyzację jest poprzedzona bezpośrednio pomocą w celu ratowania, okres pomocy w celu ratowania wlicza się do okresu 18 miesięcy, o którym mowa w ust. 2.

Rozdział  3

Formy i tryb udzielania pomocy w celu ratowania i pomocy w celu restrukturyzacji

§  13. 
1. 
Pomoc w celu ratowania i tymczasowa pomoc na restrukturyzację są udzielane przez ministra w formie pożyczki.
2. 
W celu obliczenia kwoty pożyczki stosuje się następujące wzory:
1)
w przypadku pomocy w celu ratowania:

2)
w przypadku tymczasowej pomocy na restrukturyzację:

w których poszczególne symbole oznaczają:

t - oznaczenie roku obrotowego poprzedzającego przyznanie lub zgłoszenie pomocy,

EBITt - wynik finansowy z działalności operacyjnej za ostatni rok obrotowy poprzedzający przyznanie lub zgłoszenie pomocy,

At - amortyzację za ostatni rok obrotowy poprzedzający przyznanie lub zgłoszenie pomocy,

(kapitał obrotowyt - kapitał obrotowyt-1;) - zmianę stanu kapitału obrotowego - różnicę między poziomem kapitału obrotowego w ostatnim roku obrotowym poprzedzającym przyznanie lub zgłoszenie pomocy a poziomem kapitału obrotowego w roku obrotowym wcześniejszym niż rok poprzedzający przyznanie lub zgłoszenie pomocy; stan kapitału obrotowego w danym roku oblicza się jako różnicę między aktywami obrotowymi a zobowiązaniami krótkoterminowymi.

3. 
W przypadku gdy wynik zastosowania wzoru jest liczbą ujemną, wysokość pomocy w celu ratowania lub wysokość tymczasowej pomocy na restrukturyzację nie może być wyższa od wartości bezwzględnej uzyskanego wyniku, chyba że przedsiębiorca w sposób pisemny należycie wykaże konieczność udzielenia pożyczki w wyższej kwocie.
4. 
W przypadku gdy wynik zastosowania wzoru jest liczbą dodatnią, wysokość pomocy w celu ratowania lub wysokość tymczasowej pomocy na restrukturyzację jest uzależniona od przedstawienia przez przedsiębiorcę szczegółowego wyjaśnienia wykazującego, że znajduje się on w trudnej sytuacji ekonomicznej, oraz uzasadniającego konieczność uzyskania pożyczki we wnioskowanej kwocie.
§  14. 
1. 
Okres spłaty pożyczki udzielonej jako pomoc w celu ratowania nie może być dłuższy niż 6 miesięcy od dnia zatwierdzenia przez Komisję Europejską tej pomocy, a w przypadku, o którym mowa w § 26, od dnia udzielenia pomocy w celu ratowania.
2. 
W przypadku przedsiębiorcy znajdującego się w trudnej sytuacji okres, o którym mowa w ust. 1, może ulec przedłużeniu do czasu zatwierdzenia przez Komisję Europejską pomocy na restrukturyzację.
3. 
Stopa oprocentowania pożyczki, o której mowa w ust. 1, jest nie mniejsza niż stopa bazowa powiększona o 4 punkty procentowe.
4. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, od dnia złożenia planu restrukturyzacji oprocentowanie pożyczki zostaje zwiększone o co najmniej 0,5 punktu procentowego w stosunku do wartości określonej w ust. 3.
5. 
W przypadku gdy stopa oprocentowania pożyczki, obliczona zgodnie z ust. 3 i 4, nie odpowiada oprocentowaniu instrumentów dłużnych, które przedsiębiorca pozyskał albo mógł pozyskać na warunkach rynkowych przed złożeniem wniosku o udzielenie pomocy, możliwe jest zastosowanie innej stopy oprocentowania pożyczki, odzwierciedlającej wiarygodność kredytową przedsiębiorcy. Możliwość ta nie istnieje w przypadku, o którym mowa w § 26.
§  15. 
1. 
Okres spłaty pożyczki udzielonej jako tymczasowa pomoc na restrukturyzację nie może być dłuższy niż 18 miesięcy od dnia udzielenia pomocy albo, jeżeli bezpośrednio przed udzieleniem tymczasowej pomocy na restrukturyzację była udzielona pomoc w celu ratowania, okres ten nie może być dłuższy niż 18 miesięcy od dnia zatwierdzenia przez Komisję Europejską pomocy w celu ratowania, a w przypadku, o którym mowa w § 26, od dnia udzielenia pomocy w celu ratowania.
2. 
Stopa oprocentowania pożyczki, o której mowa w ust. 1, jest nie mniejsza niż stopa bazowa powiększona o 4 punkty procentowe, przy czym po upływie 12 miesięcy od udzielenia pomocy oprocentowanie zostaje zwiększone o co najmniej 0,5 punktu procentowego.
3. 
Jeżeli tymczasowa pomoc na restrukturyzację jest poprzedzona bezpośrednio pomocą w celu ratowania, okres pomocy w celu ratowania wlicza się do okresu 12 miesięcy, o którym mowa w ust. 2.
4. 
W odniesieniu do przedsiębiorcy znajdującego się w trudnej sytuacji, w przypadku, o którym mowa w § 26, okres, o którym mowa w ust. 1, może ulec przedłużeniu do czasu udzielenia pomocy na restrukturyzację.
§  16. 
1. 
Pomoc na restrukturyzację jest udzielana przez ministra w formie:
1)
pożyczki;
2)
(uchylony);
3)
dopłaty w przypadku, o którym mowa w art. 20a ust. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2016 r. poz. 981 i 1174);
4)
objęcia akcji lub udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym albo udziału w podwyższeniu kapitału zakładowego przez podwyższenie wartości nominalnej dotychczasowych udziałów lub akcji;
5)
objęcia obligacji;
6)
zmiany terminów spłaty zobowiązań wobec ministra;
7)
konwersji pożyczki, udzielonej jako pomoc w celu ratowania, na udziały lub akcje przedsiębiorcy.
2. 
Forma pomocy na restrukturyzację jest uzależniona od sytuacji przedsiębiorcy, a jej wybór jest dokonywany po przeprowadzeniu analizy złożonego wniosku. Wybór formy pomocy powinien być adekwatny do problemu, który ma rozwiązać.
§  17. 
1. 
Minister udziela pomocy w celu ratowania lub pomocy w celu restrukturyzacji na pisemny wniosek przedsiębiorcy, zwany dalej "wnioskiem".
2. 
Wzór wniosku o udzielenie:
1)
pomocy w celu ratowania - określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
tymczasowej pomocy na restrukturyzację - określa załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
pomocy na restrukturyzację - określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3. 
Do wniosku przedsiębiorca dołącza:
1)
umowę spółki, akt założycielski, statut lub inny dokument, na podstawie którego przedsiębiorca został utworzony;
2)
aktualny odpis z właściwego rejestru, do którego przedsiębiorca jest wpisany;
3)
sprawozdania finansowe za ostatnie 2 lata obrotowe, sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości, o ile przedsiębiorca był obowiązany do ich sporządzenia;
4)
opinie i raporty biegłego rewidenta z badania sprawozdań finansowych za ostatnie 2 lata obrotowe, o ile podlegały one badaniu;
5)
skonsolidowane sprawozdania finansowe za ostatnie 2 lata obrotowe, sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości, o ile przedsiębiorca był obowiązany do ich sporządzenia;
6)
opinie i raporty biegłego rewidenta z badania skonsolidowanych sprawozdań finansowych za ostatnie 2 lata obrotowe, o ile podlegały one badaniu;
7)
analizę i ocenę sytuacji finansowej przedsiębiorcy za ostatnie 2 lata obrotowe;
8)
plan restrukturyzacji - w przypadku wniosku o pomoc na restrukturyzację;
9)
uproszczony plan restrukturyzacji - w przypadku wniosku o tymczasową pomoc na restrukturyzację;
10)
informację o otrzymanej pomocy w celu ratowania lub pomocy w celu restrukturyzacji, która zawiera datę i podstawę prawną udzielenia pomocy, wielkość pomocy wyrażoną w kwocie nominalnej i ekwiwalencie dotacji brutto, formę i przeznaczenie tej pomocy, albo informację o nieotrzymaniu takiej pomocy, w okresie ostatnich:
a)
5 lat - w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze produkcji podstawowej produktów rolnych oznaczającej wytwarzanie płodów ziemi i produktów pochodzących z chowu zwierząt wymienionych w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, bez poddawania ich jakiemukolwiek dalszemu przetwarzaniu zmieniającemu właściwości tych produktów,
b)
10 lat - w przypadku innych niż wymienieni w lit. a przedsiębiorców;
11)
informację dodatkową, której wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
4. 
Kopie dokumentów załączonych do wniosku przedsiębiorca potwierdza za zgodność z oryginałem. Minister może zażądać dostarczenia dokumentów w oryginale.
§  18. 
1. 
Wniosek wraz z wymaganymi załącznikami składa się bezpośrednio w urzędzie obsługującym ministra albo przesyła drogą pocztową.
2. 
W przypadku nieprawidłowego wypełnienia wniosku lub złożenia go bez wymaganych załączników minister wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
3. 
W przypadku nieuzupełnienia wniosku w terminie, o którym mowa w ust. 2, minister pozostawia wniosek bez rozpoznania.
4. 
O sposobie rozpatrzenia wniosku minister informuje przedsiębiorcę.
§  19. 
W przypadku gdy plan restrukturyzacji przewiduje uzyskanie pomocy również od innych podmiotów publicznych, minister występuje do tych podmiotów o przedłożenie opinii o możliwości udzielenia pomocy na zasadach określonych w tym planie.
§  20. 
1. 
Minister ocenia zgodność wniosku z warunkami udzielenia pomocy określonymi w rozporządzeniu.
2. 
Przed udzieleniem pomocy minister ocenia także zasadność jej udzielenia, uwzględniając:
1)
priorytety wyznaczone w rządowych programach restrukturyzacji określonych sektorów gospodarki;
2)
przewidywaną efektywność ekonomiczną przedsiębiorcy po przeprowadzeniu procesu restrukturyzacji - w przypadku pomocy na restrukturyzację;
3)
wielkość zatrudnienia;
4)
prognozy w zakresie podaży i popytu na rynku, na którym przedsiębiorca prowadzi działalność;
5)
lokalizację prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności;
6)
kolejność złożenia wniosków.
3. 
Minister udziela pomocy do wysokości środków przeznaczonych na ten cel w planie finansowym państwowego funduszu celowego utworzonego na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji.
§  21. 
1. 
Udzielenie pomocy w celu ratowania lub pomocy w celu restrukturyzacji następuje przez zawarcie przez ministra umowy z przedsiębiorcą.
2. 
Umowa, o której mowa w ust. 1, określa w szczególności wielkość, formę i przeznaczenie pomocy, jak również zobowiązania przedsiębiorcy, w tym do:
1)
wykorzystania pomocy zgodnie z jej przeznaczeniem, w tym, w przypadku pomocy na restrukturyzację, pełnego wdrożenia planu restrukturyzacji;
2)
przedkładania okresowych sprawozdań z wykorzystania udzielonej pomocy i jej efektów oraz sprawozdań z realizacji planu restrukturyzacji, wymaganych decyzją Komisji Europejskiej zatwierdzającej pomoc;
3)
przedłożenia, w przypadku pomocy na restrukturyzację, po zakończeniu okresu restrukturyzacji, opinii i raportu biegłego rewidenta z badania wykorzystania przyznanych środków oraz oceny uzyskanych w jej wyniku efektów;
4)
zwrotu kwoty stanowiącej równowartość udzielonej pomocy wraz z odsetkami na zasadach określonych w rozporządzeniu wymienionym w § 9 ust. 1 w przypadku stwierdzenia przez ministra, że:
a)
umowa, na podstawie której udzielono pomocy, została zawarta w oparciu o nieprawdziwe dane, przekazane przez przedsiębiorcę korzystającego z pomocy, lub
b)
udzielana przedsiębiorcy pomoc jest wykorzystywana lub została wykorzystana niezgodnie z jej przeznaczeniem;
5)
nieskorzystania w okresie trwania pomocy w celu ratowania lub pomocy w celu restrukturyzacji z innej pomocy publicznej niż pomoc w celu ratowania lub pomoc w celu restrukturyzacji lub pomoc w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym;
6)
złożenia stosownego zabezpieczenia.
3. 
W przypadku pomocy w celu restrukturyzacji plan restrukturyzacji albo uproszczony plan restrukturyzacji stanowi integralną część umowy, o której mowa w ust. 1.
§  22. 
1. 
Minister zatwierdza plan restrukturyzacji i uproszczony plan restrukturyzacji oraz ich zmiany.
2. 
W przypadku indywidualnej pomocy na restrukturyzację zatwierdzenie, o którym mowa w ust. 1, jest dokonywane przed notyfikacją do Komisji Europejskiej, zwaną dalej "notyfikacją", z wyjątkiem przypadku, gdy zmiana planu restrukturyzacji nie stanowi zmiany pomocy, o której mowa w art. 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. poz. 404, z 2008 r. poz. 585, z 2010 r. poz. 99, z 2011 r. poz. 1381 oraz z 2015 r. poz. 1830), i gdy zatwierdzenie jest dokonywane przed zmianą umowy o udzielenie pomocy.
§  23. 
1. 
Przedsiębiorca inny niż mały lub średni, któremu udzielono pomocy w celu ratowania, w terminie 4 miesięcy od dnia wydania przez Komisję Europejską decyzji o zatwierdzeniu tej pomocy przedkłada ministrowi:
1)
do zatwierdzenia:
a)
plan restrukturyzacji, jeżeli ubiega się o pomoc na restrukturyzację, albo
b)
plan likwidacji albo
2)
oświadczenie o planowanej spłacie pożyczki w terminie, o którym mowa w § 14 ust. 1.
2. 
Przedsiębiorca mały lub średni, któremu udzielono pomocy w celu ratowania, w terminie 4 miesięcy od dnia zatwierdzenia przez Komisję Europejską pomocy w celu ratowania, a w przypadku, o którym mowa w § 26, od dnia udzielenia tej pomocy przedkłada ministrowi:
1)
do zatwierdzenia:
a)
uproszczony plan restrukturyzacji, jeżeli ubiega się o tymczasową pomoc na restrukturyzację, albo
b)
plan restrukturyzacji, jeżeli ubiega się o pomoc na restrukturyzację, albo
c)
plan likwidacji, albo
2)
oświadczenie o planowanej spłacie pożyczki w terminie, o którym mowa w § 14 ust. 1.
3. 
Minister, w terminie 5 miesięcy od dnia zatwierdzenia przez Komisję Europejską pomocy w celu ratowania, a w przypadku, o którym mowa w § 26, od dnia jej udzielenia, zatwierdza plan wymieniony w ust. 1 lub 2 albo odmawia zatwierdzenia tego planu.
4. 
W przypadku niezłożenia planu wymienionego w ust. 1 lub 2 albo odmowy jego zatwierdzenia przez ministra przedsiębiorca dokonuje spłaty pożyczki w celu ratowania w terminie 6 miesięcy od dnia zatwierdzenia przez Komisję Europejską pomocy w celu ratowania, a w przypadku, o którym mowa w § 26, od dnia udzielenia tej pomocy.
5. 
Wraz z planem restrukturyzacji albo uproszczonym planem restrukturyzacji przedsiębiorca składa odpowiedni wniosek o udzielenie pomocy w celu restrukturyzacji.
§  24. 
1. 
Przedsiębiorca, któremu udzielono tymczasowej pomocy na restrukturyzację, w terminie 15 miesięcy od dnia udzielenia tymczasowej pomocy na restrukturyzację albo, jeżeli bezpośrednio przed udzieleniem tymczasowej pomocy na restrukturyzację była udzielona pomoc w celu ratowania, w terminie 15 miesięcy od dnia zatwierdzenia przez Komisję Europejską pomocy w celu ratowania, a w przypadku, o którym mowa w § 26, od dnia udzielenia tej pomocy przedkłada ministrowi:
1)
do zatwierdzenia:
a)
plan restrukturyzacji, jeżeli ubiega się o pomoc na restrukturyzację, albo
b)
plan likwidacji albo
2)
oświadczenie o planowanej spłacie pożyczki w terminie, o którym mowa w § 15 ust. 1.
2. 
W przypadku niezłożenia albo odmowy zatwierdzenia przez ministra planu wymienionego w ust. 1 przedsiębiorca dokonuje spłaty pożyczki w terminie 18 miesięcy od dnia udzielenia tymczasowej pomocy na restrukturyzację albo, jeżeli bezpośrednio przed udzieleniem tymczasowej pomocy na restrukturyzację była udzielona pomoc w celu ratowania, w terminie 18 miesięcy od dnia zatwierdzenia przez Komisję Europejską pomocy w celu ratowania, a w przypadku, o którym mowa w § 26, od dnia udzielenia tej pomocy.
§  25. 
Pomoc w celu ratowania oraz pomoc na restrukturyzację podlegają notyfikacji Komisji Europejskiej, z zastrzeżeniem § 26.
§  26. 
Pomoc w celu ratowania, tymczasowa pomoc na restrukturyzację oraz pomoc na restrukturyzację są udzielane bez indywidualnej notyfikacji do Komisji Europejskiej w okresie wskazanym w decyzji Komisji Europejskiej wydanej na podstawie art. 4 ust. 3 albo art. 7 ust. 3 lub 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 83 z 27.03.1999, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 1, str. 339, z późn. zm.) 6 , jeżeli:
1)
przedsiębiorca jest małym lub średnim przedsiębiorcą;
2)
całkowita wielkość udzielonej i wnioskowanej pomocy w celu ratowania, tymczasowej pomocy na restrukturyzację oraz pomocy na restrukturyzację, udzielanej w ramach tego samego procesu restrukturyzacji, nie przekracza równowartości 10 000 000 euro według kursu średniego walut obcych ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w dniu poprzedzającym dzień złożenia wniosku.

Rozdział  4

Przepis przejściowy i przepisy końcowe

§  27. 
Do umów o udzielenie pomocy publicznej na ratowanie lub restrukturyzację przedsiębiorców zawartych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  28. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Skarbu Państwa z dnia 30 sierpnia 2011 r. w sprawie pomocy publicznej na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorców (Dz. U. z 2014 r. poz. 406).
§  29. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

Data wpływu: ................................ 1)

Numer kancelaryjny wniosku ......... 1)

WNIOSEK O UDZIELENIE POMOCY W CELU RATOWANIA

1. Dane wnioskodawcy:
1.1. Pełna nazwa (firma) przedsiębiorcy ubiegającego się o pomoc:
1.2. NIP przedsiębiorcy: 1.3. REGON:
1.4. Numer w Krajowym Rejestrze Sądowym:
1.5. Adres siedziby:
Województwo: Powiat:
Gmina: Miejscowość: Kod pocztowy:
Nazwa ulicy: Numer

budynku:

Numer lokalu:
1.6. Numer telefonu: 1.7. Numer faksu: 1.8. E-mail:
1.9. Miejsce prowadzenia działalności:
2. Forma prawna wnioskodawcy:
3. Dane osoby upoważnionej przez wnioskodawcę do kontaktów:
3.1. Imię i nazwisko:
3.2. Stanowisko: 3.3. Numer telefonu:
4. Oznaczenie akcjonariuszy (udziałowców) w odniesieniu do spółek handlowych2):
Lp. Pełna nazwa Adres siedziby Udziały w %
1
2
3
4
5. Oznaczenie organu założycielskiego w odniesieniu do przedsiębiorstw

państwowych:

Nazwa organu:
Adres:
6. Wskazanie, czy przedsiębiorca ubiegający się o pomoc to mikroprzedsiębiorca,

mały czy średni przedsiębiorca w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia

Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje

pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu

(Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1):

Mikroprzedsiębiorca/Mały przedsiębiorca/Średni przedsiębiorca/Inny przedsiębiorca3) 4)
W celu weryfikacji przedstawionej informacji należy wypełnić informację dodatkową.
7. Wskazanie, czy przedsiębiorca ubiegający się o pomoc jest przedsiębiorcą publicznym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 22 września 2006 r.

o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi

a przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych

przedsiębiorców (Dz. U. Nr 191, poz. 1411, z późn. zm.):

TAK/NIE3)
8. Wskazanie, czy przedsiębiorca ubiegający się o pomoc publiczną jest przedsiębiorcą

w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu § 2 pkt 2 rozporządzenia, wraz

z uzasadnieniem:

TAK/NIE3)
Uzasadnienie:
9. W przypadku udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie zawarte w pkt 8

wskazanie, czy przedsiębiorca ubiegający się o pomoc publiczną jest przedsiębiorcą,

któremu jest niezbędne udzielenie pomocy w zakresie wsparcia płynności:

TAK/NIE3)
Uzasadnienie:
10. Klasa rodzaju działalności przeważającej przedsiębiorcy ubiegającego się o pomoc,

określona zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r.

w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885 oraz

z 2009 r. Nr 59, poz. 489):

11. Data rejestracji przedsiębiorcy

(miesiąc/rok):

12. Wielkość zatrudnienia5): 12.1. Obecnie: 12.2. Rok poprzedni:
13. Przeciętna stopa bezrobocia na obszarze działania powiatowego urzędu pracy

właściwego dla miejsca prowadzenia działalności przedsiębiorcy według ostatniego

ogłoszenia dokonanego przez Prezesa GUS w Dzienniku Urzędowym

Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski":

14. Przychody netto ze

sprzedaży towarów,

wyrobów, usług

i operacji finansowych

(w tys. złotych):

14.1. Za bieżący

rok obrotowy

(do końca miesiąca

poprzedzającego

miesiąc, w którym

złożono wniosek) –

o ile dotyczy innego

okresu niż określony

w pkt 14.2:

14.2. Za ostatni

pełny rok

obrotowy:

14.3. Za rok

obrotowy

bezpośrednio

poprzedzający

okres, o którym

mowa w pkt 14.2:

15. Suma aktywów bilansu: 15.1. Na koniec

miesiąca poprzedzającego

miesiąc, w którym

złożono wniosek –

o ile dotyczy innego

okresu niż określony

w pkt 15.2:

15.2. Na koniec

ostatniego pełnego

roku obrotowego:

15.3. Na koniec

roku

obrotowego

bezpośrednio

poprzedzającego

okres, o którym

mowa w pkt 15.2:

16. Opis prowadzonej działalności z podaniem:
16.1. Wielkości produkcji w ostatnim roku obrotowym, w ujęciu ilościowym i wartościowym,

z uwzględnieniem podstawowych grup produktów lub usług:

Grupy

produktowe/

usługi

Symbole wg

PKWiU (7 poz.)

Jednostka miary Wielkość

produkcji

Wartość

produkcji

16.2. Struktury sprzedaży na rynek krajowy, eksport do Europejskiego Obszaru

Gospodarczego i pozostałe rynki w ujęciu procentowym:

Rynek krajowy Rynek EOG Pozostały rynek
16.3. Szacunkowej wielkości, wyrażonej procentowo, udziału przedsiębiorcy w rynku,

według poszczególnych grup produktowych lub usług, jeżeli jego udział w rynku

przekracza 10%:

Grupy produktowe/usługi Symbole wg PKWiU (7 poz.) Udział w rynku w %
17. Określenie identyfikatora gminy zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia

15 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia, stosowania

i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz

związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek

samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 157, poz. 1031, z późn. zm.):

Identyfikator gminy:

18. Wartość wnioskowanej pomocy:
18.1. Nominalna wartość wnioskowanej

pomocy w złotych oraz euro wraz

z opisem wskaźników przyjętych do

obliczenia wartości pomocy:

18.2. Obliczenie wnioskowanej kwoty

pomocy, zgodnie z § 13 ust. 2 pkt 1

rozporządzenia6)

Złoty Euro (kurs euro

według kursu

średniego NBP –

tabela kursów numer ...

z dnia poprzedzającego

złożenie wniosku)

Złoty Euro (kurs euro według

kursu średniego NBP –

tabela kursów numer ...

z dnia poprzedzającego

złożenie wniosku)

19. Okres, na który pomoc ma być udzielona (maksymalnie 6 miesięcy):
20. Proponowane zabezpieczenie zwrotu pomocy:
21. Przeznaczenie środków uzyskanych z pomocy:
Przeznaczenie Kwota
22. Wskazanie, czy wnioskodawca zamierza ubiegać się również o pomoc na

restrukturyzację:

TAK/NIE3)
23. Wskazanie, czy wnioskodawca zamierza ubiegać się również o tymczasową pomoc

na restrukturyzację:

TAK/NIE3)
24. W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie zawarte w pkt 22 albo

23 określenie głównych założeń planu restrukturyzacji albo uproszczonego planu

restrukturyzacji:

25. Planowane efekty otrzymania wnioskowanej pomocy, w tym:

a) opis przewidywanych skutków ekonomiczno-społecznych, w przypadku uzyskania

pomocy oraz jej nieuzyskania7),

b) plan finansowy, w szczególności prognoza bilansu, rachunku zysku i strat oraz rachunku przepływów pieniężnych na okres 12 miesięcy od daty złożenia wniosku o udzielenie pomocy:

________________

1) Wypełnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.

2) Jeżeli przedsiębiorca należy do grupy kapitałowej, powinien dołączyć informację dotyczącą struktury

organizacyjnej grupy, z uwzględnieniem powiązań praw majątkowych i korporacyjnych, oraz informację

potwierdzającą, że trudna sytuacja przedsiębiorcy ma charakter wewnętrzny i nie jest wynikiem

nieuzasadnionego podziału kosztów w ramach grupy kapitałowej oraz jest zbyt poważna, aby mogła zostać

rozwiązana przez przedsiębiorcę lub przedsiębiorców należących do tej samej grupy kapitałowej.

3) Właściwe zakreślić.

4) W przypadku, o którym mowa w § 26 rozporządzenia, nie stosuje się art. 3 ust. 4 załącznika I do rozporządzenia

Komisji Europejskiej (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za

zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014,

str. 1).

5) Z uwzględnieniem tzw. rocznych jednostek roboczych (tj. przeliczenia na pełne etaty - w rozumieniu art. 5

załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje

pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu).

6) W przypadku gdy nominalna kwota wnioskowanej pożyczki jest wyższa niż wartość bezwzględna wyniku

uzyskanego z zastosowania wzoru lub wynik uzyskany z zastosowanego wzoru daje wartość dodatnią, niezbędne

jest przedstawienie informacji, o których mowa w § 13 ust. 3 lub 4 rozporządzenia.

7) Przedstawiony opis powinien zawierać także odniesienie do okoliczności, o których mowa w § 4 ust. 2 i 3

rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

Data wpływu: .............................. 1)

Numer kancelaryjny wniosku ....... 1)

WNIOSEK O UDZIELENIE TYMCZASOWEJ POMOCY NA RESTRUKTURYZACJĘ

1. Dane wnioskodawcy:
1.1. Pełna nazwa (firma) przedsiębiorcy ubiegającego się o pomoc:
1.2. NIP przedsiębiorcy: 1.3. REGON:
1.4. Numer w Krajowym Rejestrze Sądowym:
1.5. Adres siedziby:
Województwo: Powiat:
Gmina: Miejscowość: Kod pocztowy:
Nazwa ulicy: Numer

budynku:

Numer lokalu:
1.6. Numer telefonu: 1.7. Numer faksu: 1.8. E-mail:
1.9. Miejsce prowadzenia działalności:
2. Forma prawna wnioskodawcy:
3. Dane osoby upoważnionej przez wnioskodawcę do kontaktów:
3.1. Imię i nazwisko:
3.2. Stanowisko: 3.3. Numer telefonu:
4. Oznaczenie akcjonariuszy (udziałowców) - w odniesieniu do spółek handlowych2):
Lp. Pełna nazwa Adres siedziby Udziały w %
1
2
3
4
5. Oznaczenie organu założycielskiego w odniesieniu do przedsiębiorstw państwowych:
Nazwa organu:
Adres:
6. Wskazanie, czy przedsiębiorca ubiegający się o pomoc to mikroprzedsiębiorca,

mały czy średni przedsiębiorca w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia

Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje

pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu

(Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1):

Mikroprzedsiębiorca/Mały przedsiębiorca/Średni przedsiębiorca/Inny przedsiębiorca3) 4)

W celu weryfikacji przedstawionej informacji należy wypełnić informację dodatkową.

7. Wskazanie, czy przedsiębiorca ubiegający się o pomoc jest przedsiębiorcą

publicznym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 22 września 2006 r.

o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi

a przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych

przedsiębiorców (Dz. U. Nr 191, poz. 1411, z późn. zm.):

TAK/NIE3)

8. Wskazanie, czy przedsiębiorca ubiegający się o pomoc publiczną jest przedsiębiorcą

w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu § 2 pkt 2 rozporządzenia, wraz

z uzasadnieniem:

TAK/NIE3)

Uzasadnienie:

9. W przypadku udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie zawarte w pkt 8 wskazanie, czy przedsiębiorca ubiegający się o pomoc publiczną jest przedsiębiorcą, któremu jest niezbędne udzielenie pomocy w zakresie wsparcia płynności:

TAK/NIE3)

Uzasadnienie:

10. Klasa rodzaju działalności przeważającej przedsiębiorcy ubiegającego się o pomoc,

określona zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r.

w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885 oraz

z 2009 r. Nr 59, poz. 489):

11. Data rejestracji przedsiębiorcy

(miesiąc/rok):

12. Wielkość zatrudnienia5): 12.1. Obecnie: 12.2. Rok poprzedni:
13. Przeciętna stopa bezrobocia na obszarze działania powiatowego urzędu pracy właściwego dla miejsca prowadzenia działalności przedsiębiorcy według ostatniego ogłoszenia dokonanego przez Prezesa GUS w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski":
14. Przychody netto ze

sprzedaży towarów,

wyrobów, usług

i operacji finansowych

(w tys. złotych):

14.1. Za bieżący

rok obrotowy

(do końca miesiąca

poprzedzającego

miesiąc, w którym

złożono wniosek) –

o ile dotyczy innego

okresu niż określony

w pkt 14.2:

14.2. Za ostatni

pełny rok

obrotowy:

14.3. Za rok

obrotowy

bezpośrednio

poprzedzający

okres, o którym

mowa w pkt 14.2:

15. Suma aktywów bilansu: 15.1. Na koniec

miesiąca poprzedzającego

miesiąc, w którym

złożono wniosek –

o ile dotyczy innego

okresu niż określony

w pkt 15.2:

15.2. Na koniec

ostatniego pełnego

roku obrotowego:

15.3. Na koniec

roku

obrotowego

bezpośrednio

poprzedzającego

okres, o którym

mowa w pkt 15.2:

16. Opis prowadzonej działalności z podaniem:
16.1. Wielkości produkcji w ostatnim roku obrotowym, w ujęciu ilościowym i wartościowym,

z uwzględnieniem podstawowych grup produktów lub usług:

Grupy

produktowe/

usługi

Symbole wg

PKWiU (7 poz.)

Jednostka miary Wielkość

produkcji

Wartość

produkcji

16.2. Struktury sprzedaży na rynek krajowy, eksport do Europejskiego Obszaru

Gospodarczego i pozostałe rynki - w ujęciu procentowym:

Rynek krajowy Rynek EOG Pozostały rynek
16.3. Szacunkowej wielkości, wyrażonej procentowo, udziału przedsiębiorcy w rynku,

według poszczególnych grup produktowych lub usług, jeżeli jego udział w rynku

przekracza 10%:

Grupy produktowe/usługi Symbole wg PKWiU (7 poz.) Udział w rynku w %
17. Określenie identyfikatora gminy zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia

15 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia, stosowania

i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz

związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek

samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 157, poz. 1031, z późn. zm.):

Identyfikator gminy:

18. Wartość wnioskowanej pomocy:
18.1. Nominalna wartość wnioskowanej

pomocy w złotych oraz euro wraz

z opisem wskaźników przyjętych do

obliczenia wartości pomocy:

18.2. Obliczenie wnioskowanej kwoty

pomocy, zgodnie z § 13 ust. 2 pkt 2

rozporządzenia 6):

Złoty Euro (kurs euro

według kursu

średniego NBP –

tabela kursów numer ...

z dnia poprzedzającego

złożenie wniosku)

Złoty Euro (kurs euro według

kursu średniego NBP –

tabela kursów numer ...

z dnia poprzedzającego

złożenie wniosku)

19. Okres, na który pomoc ma być udzielona (maksymalnie 18 miesięcy):
20. Proponowane zabezpieczenie zwrotu pomocy:
21. Przeznaczenie środków uzyskanych z pomocy:
Przeznaczenie Kwota
22. Wskazanie, czy wnioskodawca otrzymał pomoc na ratowanie; jeśli tak, to w jakiej

kwocie:

23. Wskazanie, czy wnioskodawca zamierza ubiegać się również o pomoc na

restrukturyzację:

TAK/NIE3)
24. W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie zawarte w pkt 23 określenie głównych założeń planu restrukturyzacji:
25. Planowane efekty otrzymania wnioskowanej pomocy, w tym:
a) opis przewidywanych skutków ekonomiczno-społecznych w przypadku uzyskania

pomocy oraz jej nieuzyskania 7),

b) plan finansowy, w szczególności prognoza bilansu, rachunku zysku i strat oraz

rachunku przepływów pieniężnych na okres 18 miesięcy od daty złożenia

wniosku o udzielenie pomocy:

________________

1) Wypełnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.

2) Jeżeli przedsiębiorca należy do grupy kapitałowej, powinien dołączyć informację dotyczącą struktury

organizacyjnej grupy, z uwzględnieniem powiązań praw majątkowych i korporacyjnych, oraz informację

potwierdzającą, że trudna sytuacja przedsiębiorcy ma charakter wewnętrzny i nie jest wynikiem nieuzasadnionego

podziału kosztów w ramach grupy kapitałowej oraz jest zbyt poważna, aby mogła zostać rozwiązana przez

przedsiębiorcę lub przedsiębiorców należących do tej samej grupy kapitałowej.

3) Właściwe zakreślić.

4) W przypadku, o którym mowa w § 26 rozporządzenia, nie stosuje się art. 3 ust. 4 załącznika I do rozporządzenia

Komisji Europejskiej (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za

zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014,

str. 1).

5) Z uwzględnieniem tzw. rocznych jednostek roboczych (tj. przeliczenia na pełne etaty – w rozumieniu art. 5 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje

pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu).

6) W przypadku gdy nominalna kwota wnioskowanej pożyczki jest wyższa niż wartość bezwzględna wyniku

uzyskanego z zastosowania wzoru lub wynik uzyskany z zastosowanego wzoru daje wartość dodatnią, niezbędne

jest przedstawienie informacji, o których mowa w § 13 ust. 3 lub 4 rozporządzenia.

7) Przedstawiony opis powinien zawierać także odniesienie do okoliczności, o których mowa w § 4 ust. 2 i 3

rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

Data wpływu: ................................ 1)

Numer kancelaryjny wniosku ........ 1)

WNIOSEK O UDZIELENIE POMOCY NA RESTRUKTURYZACJĘ

1. Dane wnioskodawcy:
1.1. Pełna nazwa (firma) przedsiębiorcy ubiegającego się o pomoc:
1.2. NIP przedsiębiorcy: 1.3. REGON:
1.4. Numer w Krajowym Rejestrze Sądowym:
1.5. Adres siedziby:
Województwo: Powiat:
Gmina: Miejscowość: Kod pocztowy:
Nazwa ulicy: Numer

budynku:

Numer lokalu:
1.6. Numer telefonu: 1.7. Numer faksu: 1.8. E-mail:
1.9. Miejsce prowadzenia działalności:
2. Forma prawna wnioskodawcy:
3. Dane osoby upoważnionej przez wnioskodawcę do kontaktów:
3.1. Imię i nazwisko:
3.2. Stanowisko: 3.3. Numer telefonu:
4. Oznaczenie akcjonariuszy (udziałowców) w odniesieniu do spółek handlowych2):
Lp. Pełna nazwa Adres siedziby Udziały w %
1
2
3
4
5. Oznaczenie organu założycielskiego w odniesieniu do przedsiębiorstw

państwowych:

Nazwa organu:
Adres:
6. Wskazanie, czy przedsiębiorca ubiegający się o pomoc to mikroprzedsiębiorca,

mały czy średni przedsiębiorca w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia

Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje

pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu

(Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1):

Mikroprzedsiębiorca/Mały przedsiębiorca/Średni przedsiębiorca/Inny przedsiębiorca3) 4)

W celu weryfikacji przedstawionej informacji należy wypełnić informację dodatkową.

7. Wskazanie, czy przedsiębiorca ubiegający się o pomoc jest przedsiębiorcą

publicznym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 22 września 2006 r.

o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi

a przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych

przedsiębiorców (Dz. U. Nr 191, poz. 1411, z późn. zm.):

TAK/NIE3)

8. Wskazanie, czy przedsiębiorca ubiegający się o pomoc publiczną jest przedsiębiorcą

w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu § 2 pkt 2 rozporządzenia, wraz

z uzasadnieniem:

TAK/NIE3)

Uzasadnienie:

9. Klasa rodzaju działalności przeważającej przedsiębiorcy ubiegającego się o pomoc,

określona zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r.

w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885 oraz

z 2009 r. Nr 59, poz. 489):

10. Data rejestracji przedsiębiorcy (miesiąc/rok):
11. Wielkość zatrudnienia5): 11.1. Obecnie: 11.2. Rok poprzedni:
12. Przeciętna stopa bezrobocia na obszarze działania powiatowego urzędu pracy

właściwego dla miejsca prowadzenia działalności przedsiębiorcy według ostatniego

ogłoszenia dokonanego przez Prezesa GUS w Dzienniku Urzędowym

Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski":

13. Przychody netto ze

sprzedaży towarów,

wyrobów, usług

i operacji finansowych

(w tys. złotych):

13.1. Za bieżący rok

obrotowy (do końca

miesiąca

poprzedzającego miesiąc,

w którym złożono

wniosek) – o ile dotyczy

innego okresu niż

określony w pkt 13.2:

13.2. Za

ostatni

pełny rok

obrotowy:

13.3. Za rok

obrotowy

bezpośrednio

poprzedzający okres,

o którym mowa

w pkt 13.2:

14. Suma aktywów

bilansu:

14.1. Na koniec miesiąca

poprzedzającego miesiąc,

w którym złożono

wniosek – o ile dotyczy

innego okresu niż

określony w pkt 14.2:

14.2. Na

koniec

ostatniego

pełnego roku

obrotowego:

14.3. Na koniec roku

obrotowego

bezpośrednio

poprzedzającego

okres,

o którym mowa

w pkt 14.2:

15. Opis prowadzonej działalności z podaniem:
15.1. Wielkości produkcji w ostatnim roku obrotowym, w ujęciu ilościowym i wartościowym,

z uwzględnieniem podstawowych grup produktów lub usług:

Grupy

produktowe/

usługi

Symbole wg

PKWiU

(7 poz.)

Jednostka miary Wielkość

produkcji

Wartość

produkcji

15.2. Struktury sprzedaży na rynek krajowy, eksport do Europejskiego Obszaru

Gospodarczego i pozostałe rynki - w ujęciu procentowym:

Rynek krajowy Rynek EOG Pozostały rynek
15.3. Szacunkowej wielkości, wyrażonej procentowo, udziału przedsiębiorcy w rynku,

według poszczególnych grup produktowych lub usług, jeżeli jego udział w rynku

przekracza 10%:

Grupy produktowe/usługi Symbole wg PKWiU

(7 poz.)

Udział w rynku w %
16. Określenie identyfikatora gminy zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia

15 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia, stosowania

i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz

związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek

samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 157, poz. 1031, z późn. zm.):

Identyfikator gminy:

17. Wykaz podmiotów udzielających pomocy przewidzianych w planie

restrukturyzacji, w tym nazwa podmiotu, wielkość, przeznaczenie wnioskowanej

pomocy:

Podmiot

udzielający

Podstawa

prawna

Wielkość

pomocy

Informacja o przeznaczeniu otrzymanej

pomocy zgodnie z rozporządzeniem

Rady Ministrów z dnia 29 marca

2010 r. w sprawie zakresu informacji

przedstawianych przez podmiot

ubiegający się o pomoc inną niż

pomoc de minimis lub pomoc de

minimis w rolnictwie lub rybołówstwie

(Dz. U. Nr 53, poz. 312 i Nr 254,

poz. 1704)

18. Nominalna wartość wnioskowanej pomocy w złotych oraz euro (należy podać

wartość pomocy wnioskowanej od ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa):

Złoty Euro (kurs euro według kursu

średniego NBP – tabela kursów

numer ... z dnia poprzedzającego

dzień złożenia wniosku)

19. Wartość wnioskowanej pomocy jako EDN i EDB w złotych i euro, obliczona

zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie

szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych

formach (Dz. U. Nr 194, poz. 1983, z późn. zm.):

Złoty Euro
EDN
EDB
20. Okres udzielenia wnioskowanej pomocy, w przypadku gdy pomoc ma być udzielana

w transzach terminy udzielania każdej z nich:

Termin Kwota
Jednorazowo
1. transza
2. transza
3. transza
...
21. Forma wnioskowanej pomocy, w tym proponowane zabezpieczenie zwrotu pomocy:
Forma pomocy Kwota pomocy Zabezpieczenie zwrotu
22. Szczegółowe przeznaczenie pomocy (wskazanie kosztów restrukturyzacji

finansowanych ze środków pomocowych):

Przeznaczenie Kwota
23. Udział środków własnych w realizacji procesu restrukturyzacji (należy wskazać

źródła pozyskania środków własnych oraz ich łączny udział w finansowaniu

kosztów restrukturyzacji):

24. Omówienie planowanych efektów wnioskowanej pomocy, w tym skutków

ekonomiczno-społecznych w przypadku uzyskania pomocy oraz jej nieuzyskania6):

25. Informacja o środkach ograniczających zakłócenia konkurencji na rynku,

zakładanych w planie restrukturyzacji, oraz środkach podziału obciążeń:

________________

1) Wypełnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.

2) Jeżeli przedsiębiorca należy do grupy kapitałowej, powinien dołączyć informację dotyczącą struktury

organizacyjnej grupy, z uwzględnieniem powiązań praw majątkowych i korporacyjnych, oraz informację

potwierdzającą, że trudna sytuacja przedsiębiorcy ma charakter wewnętrzny i nie jest wynikiem

nieuzasadnionego podziału kosztów w ramach grupy kapitałowej oraz jest zbyt poważna, aby mogła zostać

rozwiązana przez przedsiębiorcę lub przedsiębiorców należących do tej samej grupy kapitałowej.

3) Właściwe zakreślić.

4) W przypadku, o którym mowa w § 26 rozporządzenia, nie stosuje się art. 3 ust. 4 załącznika I do rozporządzenia

Komisji Europejskiej (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za

zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu.

5) Z uwzględnieniem tzw. rocznych jednostek roboczych (tj. przeliczenia na pełne etaty - w rozumieniu art. 5

załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje

pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu).

6) Przedstawiony opis powinien zawierać także odniesienie do okoliczności, o których mowa w § 4 ust. 2 i 3

rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

INFORMACJA DODATKOWA

........................................

nazwa i adres podmiotu

CZĘŚĆ A

DANE DOTYCZĄCE WNIOSKODAWCY

Dane stosowane do określenia

kategorii MŚP

W roku bieżącym W ostatnim pełnym

roku obrotowym

W roku obrotowym

bezpośrednio

poprzedzającym ostatni

pełny rok obrotowy

W roku obrotowym – dwa

lata wstecz od ostatniego

roku obrotowego

2.... 2.... 2.... 2....
A.1. Wielkość zatrudnienia1)
A.2. Przychody netto (w PLN)
A.3. Suma aktywów bilansu

(w PLN)

A.4. Czy 25% lub więcej kapitału lub głosów przedsiębiorstwa jest

kontrolowane bezpośrednio lub pośrednio, łącznie lub indywidualnie przez

co najmniej jeden organ państwowy?

W przypadku zaznaczenia opcji "TAK" przedsiębiorstwo nie może być

uznane za MŚP.

TAK NIE
A.5. Przedsiębiorstwo samodzielne

Czy przedsiębiorstwo nie posiada udziałów/kapitału/głosów w innych

przedsiębiorstwach, a/lub inne przedsiębiorstwa nie posiadają udziałów/

kapitału/ głosów we wnioskującym przedsiębiorstwie lub posiadane udziały

wynoszą mniej niż 25% i jednocześnie nie jest przedsiębiorstwem

partnerskim i/lub powiązanym?

TAK NIE
A.6. Przedsiębiorstwo partnerskie

Czy przedsiębiorstwo posiada 25-50% kapitału lub głosów w innych

przedsiębiorstwach rynku wyższego lub niższego szczebla, a/lub inne

przedsiębiorstwa rynku wyższego lub niższego szczebla posiadają

25-50% głosów we wnioskującym przedsiębiorstwie?

W przypadku zaznaczenia opcji "TAK" należy wymienić wszystkie podmioty,

z którymi wnioskodawca pozostaje w relacji partnerskiej, oraz dodatkowo

wypełnić część C informacji dodatkowej odrębnie dla każdego z podmiotów.

TAK NIE
1.

2.

3.

_______________________

1) Liczba osób zatrudnionych odpowiada liczbie "rocznych jednostek roboczych", tj. liczbie pracowników

zatrudnionych na pełnych etatach w obrębie danego przedsiębiorstwa lub w jego imieniu w ciągu całego roku

referencyjnego. Praca osób, które nie przepracowały pełnego roku, pracowników zatrudnionych w niepełnym

wymiarze godzin oraz pracowników sezonowych jest wyrażana w częściach ułamkowych jednostki.

A.7. Przedsiębiorstwo powiązane

I. Czy wnioskodawca pozostaje w jednym z poniższych związków z innymi

przedsiębiorstwami:

1) przedsiębiorstwo ma większość praw głosu w innym przedsiębiorstwie

w roli udziałowca/akcjonariusza lub członka;

2) przedsiębiorstwo ma prawo wyznaczyć lub odwołać większość

członków organu administracyjnego, zarządzającego lub nadzorczego

innego przedsiębiorstwa;

3) przedsiębiorstwo ma prawo wywierać dominujący wpływ na inne

przedsiębiorstwo zgodnie z umową zawartą z tym przedsiębiorstwem

lub postanowieniami w jego statucie lub umowie spółki;

4) przedsiębiorstwo będące udziałowcem/akcjonariuszem lub członkiem

innego przedsiębiorstwa kontroluje samodzielnie, zgodnie z umową

z innymi udziałowcami/akcjonariuszami lub członkami tego

przedsiębiorstwa, większość praw głosu udziałowców/akcjonariuszy

lub członków w tym przedsiębiorstwie;

5) przedsiębiorstwo posiada ponad 50% kapitału lub głosów w innym

przedsiębiorstwie.

W przypadku zaznaczenia opcji "TAK" należy wymienić wszystkie podmioty,

z którymi wnioskodawca pozostaje w zależności, oraz dodatkowo wypełnić

część C informacji dodatkowej odrębnie dla każdego z podmiotów.

TAK NIE
1.

2.

3.

II. Czy wnioskodawca pozostaje w jednym z powyższych związków

określonych w pkt I, za pośrednictwem osoby fizycznej lub grupy osób

fizycznych działających wspólnie, z innymi przedsiębiorstwami

prowadzącymi swoją działalność lub jej część na tym samym rynku lub

rynkach pokrewnych?

W przypadku zaznaczenia opcji "TAK" należy wymienić wszystkie podmioty,

z którymi wnioskodawca pozostaje w zależności, oraz dodatkowo wypełnić

cześć C informacji dodatkowej odrębnie dla każdego z podmiotów.

TAK NIE
1.

2.

3.

III. Czy następujące podmioty:

– publiczne korporacje inwestycyjne, osoby indywidualne lub grupy osób

indywidualnych prowadzących regularną działalność w zakresie

inwestycji kapitałowych, które inwestują kapitał udziałowy w firmy

nienotowane na giełdzie, pod warunkiem że łączna wysokość

inwestycji tych inwestorów w to samo przedsiębiorstwo wynosi mniej

niż 1 250 000 EUR,

– uniwersytety lub niedochodowe ośrodki badawcze,

– inwestorzy instytucjonalni łącznie z regionalnymi funduszami rozwoju,

– samorządy lokalne z rocznym budżetem nieprzekraczającym

10 mln EUR oraz liczbą mieszkańców poniżej 5000,

posiadają więcej niż 50% udziałów w przedsiębiorstwie lub podmioty te

indywidualnie lub wspólnie są powiązane w sposób określony w pkt I

z wnioskującym przedsiębiorstwem?

W przypadku zaznaczenia opcji "TAK" należy wymienić wszystkie podmioty,

z którymi wnioskodawca pozostaje w zależności, oraz dodatkowo wypełnić

część C informacji dodatkowej odrębnie dla każdego z podmiotów.

TAK NIE
1.

2.

3.

.............................................

(data i podpis wnioskodawcy)

CZĘŚĆ B

DANE DOTYCZĄCE PODMIOTÓW PARTNERSKICH

Część B należy wypełnić w przypadku, gdy w punkcie A.6 wnioskodawca zaznaczył opcję "Tak":

W razie konieczności tabelę należy powielić i przedstawić dane odrębnie dla każdego z podmiotów.

Dane przedsiębiorstw partnerskich należy uzupełnić pełnymi danymi dotyczącymi każdego przedsiębiorstwa

powiązanego w stosunku do danego przedsiębiorstwa partnerskiego.

B.l. Nazwa przedsiębiorstwa partnerskiego
B.2. Data rozpoczęcia działalności
B.3. Data wystąpienia/okres występowania relacji

partnerstwa

B.4. Udział w kapitale lub prawie głosu (w %)
Dane stosowane do określenia

kategorii MŚP

W roku bieżącym W ostatnim

pełnym roku

obrotowym

W roku obrotowym

bezpośrednio

poprzedzającym ostatni

pełny rok obrotowy

W roku obrotowym – dwa

lata wstecz od ostatniego

roku obrotowego

2.... 2.... 2.... 2....
B.5. Wielkość zatrudnienia
B.6. Przychody netto (w PLN)
B.7. Suma aktywów bilansu

(w PLN)

B.8. Uwagi dodatkowe

.............................................

(data i podpis wnioskodawcy)

Część C

DANE DOTYCZĄCE PODMIOTÓW POWIĄZANYCH

Część C należy wypełnić w przypadku, gdy w punkcie A.7 wnioskodawca zaznaczył opcję "Tak".

W razie konieczności tabelę należy powielić i przedstawić dane odrębnie dla każdego z podmiotów.

Dane przedsiębiorstw powiązanych należy uzupełnić proporcjonalnie danymi dotyczącymi każdego

ewentualnego przedsiębiorstwa partnerskiego takiego przedsiębiorstwa powiązanego, znajdującego się na

wyższym lub niższym szczeblu rynku w stosunku do danego przedsiębiorstwa.

C.1. Nazwa przedsiębiorstwa powiązanego
C.2. Data rozpoczęcia działalności
C.3. Data wystąpienia/okres występowania relacji

powiązania

C.4. Udział w kapitale lub prawie głosu (w %) lub

charakter relacji powiązania

Dane stosowane do określenia

kategorii MŚP

W roku bieżącym W ostatnim

pełnym roku

obrotowym

W roku obrotowym

bezpośrednio

poprzedzającym ostatni

pełny rok obrotowy

W roku obrotowym –

dwa lata wstecz od

ostatniego roku

obrotowego

2.... 2.... 2.... 2....
C.5. Wielkość zatrudnienia
C.6. Przychody netto (w PLN)
C.7. Suma aktywów bilansu

(w PLN)

C.8. Uwagi dodatkowe

.................................................

(data i podpis wnioskodawcy)

1 Minister Skarbu Państwa kieruje działem administracji rządowej - Skarb Państwa, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Skarbu Państwa (Dz.U.2015.1902).
2 Kryteria te są określone w pkt 19 i 20 Wytycznych dotyczących pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorców niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji (Dz. Urz. UE C 249 z 31.07.2014, str. 1).
3 Ustalanie stopy bazowej przez Komisję Europejską następuje zgodnie z metodami określonymi w komunikacie Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14 z 19.01.2008, str. 6).
4 Kryteria te są określone w:

- Wytycznych do celów analizy pomocy państwa dla rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE C 84 z 03.04.2008, str. 10),

- Wytycznych Unii Europejskiej w sprawie pomocy państwa w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich w latach 2014-2020 (2014/C 204/01) (Dz. Urz. C 204 z 01.07.2014, str. 1).

5 Elementy te są określone w załączniku II do Wytycznych dotyczących pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorców niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji.
6 Utraciło moc na podstawie art. 35 rozporządzenia Rady (UE) nr 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (tekst jednolity) (Dz. Urz. UE L 248 z 24.09.2015, str. 9), które weszło w życie z dniem 14 października 2015 r.; odesłania do rozporządzenia (WE) nr 659/1999 odczytuje się jako odesłania do rozporządzenia Rady (UE) nr 2015/1589, zgodnie z tabelą korelacji w załączniku II.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024