Zakres treści map potrzeb zdrowotnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 26 marca 2015 r.
w sprawie zakresu treści map potrzeb zdrowotnych

Na podstawie art. 95a ust. 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Regionalna mapa potrzeb zdrowotnych oraz Ogólnopolska Mapa Potrzeb Zdrowotnych składają się z następujących części:
1)
analizy demograficznej i epidemiologicznej;
2)
analizy stanu i wykorzystania zasobów;
3)
prognoz potrzeb zdrowotnych.
§  2. 
1. 
Część regionalnej mapy potrzeb zdrowotnych dotycząca analizy demograficznej i epidemiologicznej zawiera dane na rok poprzedzający o dwa lata pierwszy rok obowiązywania mapy i obejmuje analizę:
1)
liczby ludności województwa z podziałem na poszczególne powiaty;
2)
struktury ludności poszczególnych powiatów w odniesieniu do struktury ludności województwa i kraju ze względu na płeć i wiek;
3)
przeciętnego dalszego trwania życia w województwie;
4)
liczby urodzeń oraz współczynnika płodności w województwie i poszczególnych powiatach, na podstawie danych trzyletnich;
5)
gęstości zaludnienia w województwie i poszczególnych powiatach;
6)
zgonów według przyczyn istotnych z punktu widzenia zdrowia publicznego w województwie (rozpoznań stanowiących przyczynę 80% zgonów w województwie uzupełnionych o pozostałe rozpoznania stanowiące przyczynę 80% zgonów w kraju, jeżeli nie są to zbiory tożsame) na podstawie liczby zgonów w ujęciu bezwzględnym oraz na 100 tysięcy ludności, obliczonej na podstawie danych trzyletnich, w poszczególnych grupach wieku;
7)
wartości standaryzowanego wskaźnika umieralności - rozumianego jako współczynnik standaryzowany metodą bezpośrednią względem wieku, określający liczbę zgonów w danej populacji (na podstawie średniej trzyletniej), z wyodrębnieniem istotnych dla tej populacji przyczyn zgonów, gdyby struktura wiekowa obserwowanej populacji była zgodna ze strukturą populacji przyjętej jako standard, dla województwa i poszczególnych powiatów;
8)
wartości współczynnika chorobowości szpitalnej na 100 tysięcy ludności oraz współczynnika zapadalności w poszczególnych powiatach i województwie w przypadku rozpoznań, dla których istnieją rejestry, o których mowa w ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 113, poz. 657, z późn. zm.);
9)
umieralności okołoporodowej w województwie.
2. 
Część regionalnej mapy potrzeb zdrowotnych dotycząca analizy stanu i wykorzystania zasobów zawiera dane na rok poprzedzający o dwa lata pierwszy rok obowiązywania mapy. Mapa jest sporządzana z podziałem na powiaty, jeżeli umożliwiają to dostępne dane, i obejmuje analizę:
1)
liczby świadczeniodawców z podziałem na:
a)
zakresy udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej, z uwzględnieniem odpowiednich dla danego świadczenia grup wieku,
b)
liczbę i rodzaj oddziałów szpitalnych, w tym oddziałów dziecięcych, jeżeli dotyczy,
c)
liczbę podmiotów leczniczych udzielających stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych innych niż szpitalne;
2)
liczby łóżek szpitalnych na poszczególnych oddziałach, w tym na oddziałach dziecięcych, jeżeli dotyczy;
3)
liczby łóżek szpitalnych w przeliczeniu na 100 tysięcy ludności, w tym na oddziałach dziecięcych, jeżeli dotyczy;
4)
stopnia wykorzystania wyrobów medycznych stanowiących aparaturę medyczną oraz łóżek szpitalnych - wskaźnik obłożenia, w tym na oddziałach dziecięcych, jeżeli dotyczy;
5)
udzielonych świadczeń opieki zdrowotnej według rozpoznań Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10 (z wykorzystaniem co najmniej trzech znaków klasyfikacji), procedur medycznych (według Międzynarodowej Klasyfikacji Procedur Medycznych ICD-9), grup świadczeń oraz trybu przyjęcia (w przypadku leczenia szpitalnego), z uwzględnieniem odpowiednich dla danego rozpoznania grup wieku;
6)
średniego czasu pobytu świadczeniobiorców u świadczeniodawcy i średniego czasu oczekiwania na udzielenie świadczenia w podziale na rodzaje oddziałów szpitalnych, z uwzględnieniem odpowiednich dla danego rozpoznania grup wieku, jeżeli dotyczy;
7)
migracji świadczeniobiorców pomiędzy powiatami w ramach województwa oraz między województwami według określonych świadczeń opieki zdrowotnej, z uwzględnieniem odpowiednich dla danego świadczenia grup wieku;
8)
zasobów kadrowych - liczby lekarzy z poszczególnych dziedzin medycyny, pielęgniarek i położnych, w przeliczeniu na 100 tysięcy ludności.
3. 
Część regionalnej mapy potrzeb zdrowotnych dotycząca prognoz potrzeb zdrowotnych zawiera:
1)
prognozowaną liczbę ludności województwa z podziałem na poszczególne powiaty;
2)
prognozowaną strukturę ludności poszczególnych powiatów w odniesieniu do struktury ludności województwa i kraju ze względu na płeć i wiek;
3)
prognozowaną liczbę urodzeń oraz współczynnik płodności w województwie i poszczególnych powiatach;
4)
prognozowaną liczbę zgonów w województwie i poszczególnych powiatach - wartości bezwzględne oraz na 100 tysięcy ludności;
5)
prognozowaną liczbę osobodni hospitalizacji, w podziale według VIII części resortowego kodu identyfikacyjnego;
6)
prognozowaną liczbę potrzebnych łóżek szpitalnych;
7)
prognozowaną liczbę potrzebnych łóżek innych niż szpitalne;
8)
analizę wrażliwości przyjętych założeń;
9)
prognozowane zapotrzebowanie na świadczenia opieki zdrowotnej, w tym ocenę prognozowanych potrzeb zdrowotnych.
4. 
Prognozy, o których mowa w ust. 3 pkt 1-6 i 8, są sporządzane na okres obowiązywania mapy oraz na 10 i 15 lat, licząc od końca roku, za który dane zawarto w częściach mapy dotyczących analizy demograficznej i epidemiologicznej oraz analizy stanu i wykorzystania zasobów.
5. 
W przypadku braku dostępnych danych na rok poprzedzający o dwa lata okres, na który mapa jest sporządzana, uwzględnia się najbardziej aktualne dostępne dane.
§  3. 
1. 
Część Ogólnopolskiej Mapy Potrzeb Zdrowotnych dotycząca analizy demograficznej i epidemiologicznej zawiera dane na rok poprzedzający o dwa lata pierwszy rok obowiązywania mapy i obejmuje analizę:
1)
liczby ludności kraju z podziałem na poszczególne województwa;
2)
struktury ludności poszczególnych województw w odniesieniu do struktury ludności kraju ze względu na płeć i wiek;
3)
przeciętnego dalszego trwania życia w kraju i poszczególnych województwach;
4)
liczby urodzeń oraz współczynnika płodności w kraju i poszczególnych województwach, na podstawie danych trzyletnich;
5)
gęstości zaludnienia w kraju i poszczególnych województwach;
6)
zgonów według przyczyn istotnych z punktu widzenia zdrowia publicznego w kraju i poszczególnych województwach (rozpoznań stanowiących przyczynę 80% zgonów w kraju), na podstawie liczby zgonów w ujęciu bezwzględnym oraz na 100 tysięcy ludności, w poszczególnych grupach wieku obliczonej w oparciu o dane trzyletnie;
7)
wartości standaryzowanego wskaźnika umieralności - rozumianego jako współczynnik standaryzowany metodą bezpośrednią względem wieku, określający liczbę zgonów w danej populacji (na podstawie średniej trzyletniej), z wyodrębnieniem istotnych dla tej populacji przyczyn zgonów, gdyby struktura wiekowa obserwowanej populacji była zgodna ze strukturą populacji przyjętej jako standard, dla kraju i poszczególnych województw;
8)
wartości współczynnika chorobowości szpitalnej na 100 tysięcy ludności oraz współczynnika zapadalności w poszczególnych województwach i w kraju, w przypadku rozpoznań, dla których istnieją rejestry, o których mowa w ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia;
9)
umieralności okołoporodowej w kraju.
2. 
Część Ogólnopolskiej Mapy Potrzeb Zdrowotnych dotycząca analizy stanu i wykorzystania zasobów zawiera dane na rok poprzedzający o dwa lata pierwszy rok obowiązywania mapy i obejmuje analizę:
1)
liczby świadczeniodawców z podziałem na:
a)
zakresy udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej, z uwzględnieniem odpowiednich dla danego świadczenia grup wieku,
b)
liczbę i rodzaj oddziałów szpitalnych, w tym oddziałów dziecięcych, jeżeli dotyczy,
c)
liczbę podmiotów leczniczych udzielających stacjonarnych i całodobowych świadczeń opieki zdrowotnej;
2)
liczby łóżek szpitalnych na poszczególnych oddziałach, w tym na oddziałach dziecięcych, jeżeli dotyczy;
3)
liczby łóżek innych niż szpitalne;
4)
stopnia wykorzystania wyrobów medycznych stanowiących aparaturę medyczną oraz łóżek szpitalnych - wskaźnik obłożenia, w tym na oddziałach dziecięcych, jeżeli dotyczy;
5)
udzielonych świadczeń opieki zdrowotnej według rozpoznań Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10 (z wykorzystaniem co najmniej trzech znaków klasyfikacji), procedur medycznych (według Międzynarodowej Klasyfikacji Procedur Medycznych ICD-9), grup świadczeń oraz trybu przyjęcia (w przypadku leczenia szpitalnego), z uwzględnieniem odpowiednich dla danego rozpoznania grup wieku;
6)
średniego czasu pobytu świadczeniobiorców u świadczeniodawców i średniego czasu oczekiwania na dane świadczenie opieki zdrowotnej w podziale na rodzaje oddziałów szpitalnych, z uwzględnieniem odpowiednich dla danego rozpoznania grup wieku, jeżeli dotyczy;
7)
migracji świadczeniobiorców pomiędzy województwami według określonych świadczeń opieki zdrowotnej, z uwzględnieniem odpowiednich dla danego świadczenia grup wieku;
8)
zasobów kadrowych - liczby lekarzy, pielęgniarek i położnych, w przeliczeniu na 100 tysięcy ludności.
3. 
Część Ogólnopolskiej Mapy Potrzeb Zdrowotnych dotycząca prognoz potrzeb zdrowotnych zawiera:
1)
prognozowaną liczbę ludności kraju z podziałem na poszczególne województwa;
2)
prognozowaną strukturę ludności poszczególnych województw w odniesieniu do struktury ludności kraju ze względu na płeć i wiek;
3)
prognozowaną liczbę urodzeń oraz współczynnik płodności w kraju i poszczególnych województwach;
4)
prognozowaną liczbę zgonów w kraju i poszczególnych województwach - wartości bezwzględne oraz na 100 tysięcy ludności;
5)
prognozowaną liczbę osobodni hospitalizacji;
6)
prognozowaną liczbę potrzebnych łóżek szpitalnych;
7)
prognozowaną liczbę potrzebnych łóżek innych niż szpitalne;
8)
analizę wrażliwości przyjętych założeń;
9)
ocenę prognozowanych potrzeb zdrowotnych.
4. 
Prognozy, o których mowa w ust. 3 pkt 1-6 i 8, są sporządzane na okres obowiązywania mapy oraz na 10 i 15 lat.
5. 
W przypadku braku dostępnych danych na rok poprzedzający o dwa lata okres, na który mapa jest sporządzana, uwzględnia się najbardziej aktualne dostępne dane.
§  4. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 1268).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024