Przeprowadzanie rachunku zabezpieczenia listów zastawnych oraz testu równowagi pokrycia i testu płynności.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 30 grudnia 2015 r.
w sprawie przeprowadzania rachunku zabezpieczenia listów zastawnych oraz testu równowagi pokrycia i testu płynności

Na podstawie art. 25 ust. 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o listach zastawnych i bankach hipotecznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1588) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki oraz sposób przeprowadzania:
1)
rachunku zabezpieczenia listów zastawnych, o którym mowa w art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o listach zastawnych i bankach hipotecznych, w tym terminy, dla których jest on przeprowadzany;
2)
testu równowagi pokrycia i testu płynności.
§  2. 
1. 
Rachunek zabezpieczenia listów zastawnych przeprowadza się odrębnie na dzień sporządzenia rachunku oraz dla każdego z następujących terminów: 3, 6, 12, 18, 24 i 36 miesięcy.
2. 
Test równowagi pokrycia przeprowadza się na dzień sporządzenia testu.
3. 
Test płynności przeprowadza się za okresy 6 i 12 miesięczne.
§  3. 
Szczegółowe warunki oraz sposób przeprowadzania rachunku zabezpieczenia listów zastawnych, testu równowagi pokrycia i testu płynności określa załącznik do rozporządzenia.
§  4. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

ZAŁĄCZNIK

A. 

Sposób przeprowadzania rachunku zabezpieczenia listów zastawnych, testu równowagi pokrycia oraz testu płynności

A. Sposób przeprowadzania rachunku zabezpieczenia listów zastawnych, testów równowagi pokrycia oraz testu płynności

Rachunek zabezpieczenia listów zastawnych, test równowagi pokrycia oraz test płynności jest przeprowadzany zgodnie z poniższymi tabelami:

dane w tys. zł1)

I Rachunek zabezpieczenia listów zastawnych Stan na dzień ... Stan na dzień ...

(+3

miesiące)

Stan na dzień ...

(+6

miesięcy)

Stan na dzień ...

(+ 12 miesięcy)

Stan na dzień ...

(+ 18 miesięcy)

Stan na dzień ...

(+ 24 miesiące)

Stan na dzień ...

(+36

miesięcy)

I.1 Wartości nominalne2) (bez odsetek)
I.1.1 Listy zastawne w obrocie
I.1.2 Wierzytelności stanowiące podstawę emisji listów zastawnych
I.1.3 Zabezpieczenie zastępcze3)
I.1.4 Instrumenty finansowe zabezpieczające4)
I.1.5 Poziom zabezpieczenia listów zastawnych wierzytelnościami

(I.1.2/I.1.1)

I.1.6 Łączny poziom zabezpieczenia listów zastawnych

(I.1.2 + I.1.3 + I.1.4)/ I.1.1

____________________

1) Z wyjątkiem danych prezentowanych w pozycjach: I.1.5, I.1.6 i II.8, których wartość wyrażana jest procentowo.

2) Dla wartości nominalnych jako stan na dzień należy podać saldo na dany dzień.

3) Środki banku hipotecznego, o których mowa w art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o listach zastawnych i bankach hipotecznych, zwanej dalej "ustawą", wpisane do rejestru

zabezpieczenia listów zastawnych, o którym mowa w art. 24 ust. 1 ustawy, stanowiące podstawę emisji listów zastawnych.

4) Instrumenty finansowe zabezpieczające, o których mowa w art. 18 ust. 4 ustawy.

I.2 Odsetki5)
I.2.1 Odsetki od listów zastawnych w obrocie6)
I.2.2 Odsetki od wierzytelności stanowiących podstawę emisji listów

zastawnych

I.2.3 Odsetki od zabezpieczenia zastępczego3)
I.2.4 Odsetki od instrumentów finansowych zabezpieczających4)
I.2.5 Poziom zabezpieczenia odsetek od listów zastawnych

(I.2.2 + I.2.3 + I.2.4 - I.2.1)

I.3 Dopuszczalna wysokość zabezpieczenia zastępczego7)
I.3.1 Środki wymienione w art. 18 ust. 3 ustawy wpisane do rejestru

zabezpieczenia listów zastawnych

I.3.2 Odsetki od listów zastawnych w obrocie przypadające do wypłaty

w okresie kolejnych 6 miesięcy

I.3.3 Wysokość nadwyżki, o której mowa w art. 18 ust. 3a ustawy
I.3.4 Poziom pokrycia nadwyżki, o której mowa w art. 18 ust. 3a ustawy

(I.3.3 - I.3.2)

I.3.5 Dopuszczalna wysokość zabezpieczenia zastępczego7) (I.3.1 -

I.3.3.)

____________________

5) Dla wartości odsetek jako stan na dzień należy podać jednodniowe odsetki, tj. odsetki należne wyłącznie za dzień, na który rachunek jest przeprowadzany. Analogicznie należy podawać odsetki

za kolejne dni, za które rachunek jest przeprowadzany.

6) Koszt z tytułu odsetek od znajdujących się w obrocie listów zastawnych, o którym mowa w art. 18 ust. 2 ustawy.

7) Kwota środków, o których mowa w art. 18 ust. 3 ustawy, które zostały wpisane do rejestru zabezpieczenia listów zastawnych i które mogą stanowić podstawę emisji listów zastawnych.

II Test równowagi pokrycia Stan na dzień ... Stan na dzień ...

wzrost kursów

walutowych8)

Stan na dzień ...

spadek kursów

walutowych9)

II.1 Listy zastawne w obrocie
II.2 Wierzytelności stanowiące podstawę emisji listów zastawnych
II.3 Zabezpieczenie zastępcze3)
II.4 Instrumenty finansowe zabezpieczające4)
II.5 Całkowity koszt likwidacji osobnej masy upadłości10)
II.6 Wymagalne, a niewypłacone odsetki od listów zastawnych w obrocie
II.7 Wysokość nadwyżki, o której mowa w art. 18 ust. 3a ustawy
II.8 Wynik testu równowagi pokrycia

(II.2 + II.3 + II.4 + II.7) / (II.1 + II.5 + II.6)

____________________

8) Wzrost kursów walutowych o większą z dwóch wartości: 20% albo maksymalny roczny wzrost kursu walutowego w okresie ostatnich 12 miesięcy (bank hipoteczny określa tę wartość, stosując

kursy średnie NBP).

9) Spadek kursów walutowych o większą z dwóch wartości: 20% albo maksymalny roczny spadek kursu walutowego w okresie ostatnich 12 miesięcy (bank hipoteczny określa tę wartość, stosując

kursy średnie NBP).

10) Wartość oszacowana indywidualnie przez bank hipoteczny, która obejmuje w szczególności koszty wynagrodzenia kuratora i uwzględnia skalę działalności banku hipotecznego.

III Test płynności Stan na

dzień ...

Stan na dzień

...

wzrost kursów walutowych8)

Stan na dzień

...

spadek

kursów

walutowych9)

Stan na dzień ...

wzrost

referencyjnych

stóp procentowych

o 400 punktów bazowych

Stan na dzień ... spadek referencyjnych

stóp procentowych

o 400 punktów bazowych

III.1 Test płynności 6M
III.1.1 Odsetki od listów zastawnych w obrocie przypadające do wypłaty

w okresie kolejnych 6 miesięcy

III.1.2 Wartość nominalna11) listów zastawnych w obrocie z terminem

wymagalności w okresie kolejnych 6 miesięcy

III.1.3 Koszty likwidacji osobnej masy upadłości za okres kolejnych 6

miesięcy

III.1.4 Zabezpieczenie zastępcze3)
III.1.5 Wysokość nadwyżki, o której mowa w art. 18 ust. 3a ustawy
III.1.6 Przepływy pieniężne netto z instrumentów finansowych zabezpieczających za kolejne 6 miesięcy4)
III.1.7 Wynik testu płynności 6M

(III.1.4 + III.1.5 + III.1.6) - (III.1.1 + III.1.2 + III.1.3)

III.2 Test płynności 12M
III.2.1 Odsetki od listów zastawnych w obrocie przypadające do wypłaty w

okresie kolejnych 12 miesięcy

____________________

11) Wartości nominalne listów zastawnych należy wykazywać w przedłużonych terminach wymagalności, o których mowa w art. 446 ust. 1 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r – Prawo upadłościowe.

(Dz. U. z 2015 r. poz. 233, z późn. zm.).

III.2.2 Wartość nominalna11) listów zastawnych w obrocie z terminem wymagalności w okresie kolejnych 12 miesięcy
III.2.3 Zobowiązania wobec wierzycieli z listów zastawnych wymagalne, a niezapłacone przed dniem ogłoszenia upadłości banku hipotecznego12)
III.2.4 Koszty likwidacji osobnej masy upadłości za okres kolejnych 12 miesięcy
III.2.5 Zabezpieczenie zastępcze3)
III.2.6 Wysokość nadwyżki, o której mowa w art. 18 ust. 3a ustawy
III.2.7 Przepływy pieniężne netto z instrumentów finansowych zabezpieczających za kolejne 12 miesięcy4)
III.2.8 Odsetki od wierzytelności stanowiących podstawę emisji listów zastawnych za kolejne 12 miesięcy
III.2.9 Spłaty kapitału z tytułu wierzytelności stanowiących podstawę emisji listów zastawnych za kolejne 12 miesięcy
III.2.10 Wynik testu płynności 12M (III.2.5 + III.2.6 + III.2.7 + III.2.8 +

III.2.9)-(III.2.1 + III.2.2 + III.2.3 + III.2.4)

____________________

12) O ile nie została ogłoszona upadłość banku, za dzień ogłoszenia upadłości należy przyjmować dzień na który przeprowadzany jest test.

B. Szczegółowe warunki przeprowadzania rachunku zabezpieczenia listów zastawnych, testu

równowagi pokrycia oraz testu płynności

1. W rachunku zabezpieczenia listów zastawnych dla stanów wykazywanych w kolumnach na dzień ... +18, +24, +36 miesięcy dane są przedstawiane w celu umożliwienia szacunkowego monitorowania wymogów, o których mowa w art. 18 ust. 1, 1a i 2 ustawy w perspektywie +18, +24, +36 miesięcy. Prezentacja tych danych ma na celu dostarczenie informacji niezbędnych dla określenia przez bank hipoteczny zasad zarządzania aktywami i pasywami w sposób zapewniający pokrycie emitowanych listów zastawnych zgodnie z przepisami ustawy, w terminach do 12 miesięcy.

2. W celu zapewnienia monitorowania określonych w art. 18 ustawy składników rachunku zabezpieczenia listów zastawnych na poziomie zapewniającym bezpieczeństwo wyemitowanych listów zastawnych, uwzględniając sposób przeprowadzania rachunku zabezpieczenia określony w rozporządzeniu, bank hipoteczny określa wewnętrzne limity utrzymywania odpowiedniej nadwyżki zabezpieczenia listów zastawnych na pokrycie:

a) ryzyka walutowego, wynikającego w szczególności z niedopasowania walutowego wierzytelności banku hipotecznego zabezpieczonych hipoteką oraz praw i środków, o których mowa w art. 18 ust. 3, 3a i 4 ustawy, wpisanych do rejestru zabezpieczenia listów zastawnych, w stosunku do zobowiązań banku hipotecznego z tytułu listów zastawnych znajdujących się w obrocie;

b) ryzyka stopy procentowej, polegającego na braku dopasowania warunków oprocentowania wierzytelności banku hipotecznego zabezpieczonych hipoteką oraz praw i środków, o których mowa w art. 18 ust. 3, 3a i 4 ustawy, wpisanych do rejestru zabezpieczenia listów zastawnych, w stosunku do zobowiązań banku hipotecznego z tytułu listów zastawnych znajdujących się w obrocie.

3. W przypadku rachunku zabezpieczenia listów zastawnych obejmującego terminy przyszłe, to jest: 3 miesiące, 6 miesięcy, 12 miesięcy, 18 miesięcy, 24 miesiące, 36 miesięcy należy prezentować prognozy oparte na następujących założeniach:

a) dla określenia wartości spłaty kredytów i odsetek zgodnie z harmonogramem spłat uwzględnia się przewidywane przez bank hipoteczny opóźnienia w spłatach, a także spłaty przedterminowe,

b) do prognozy przyszłych sald odsetkowych, dla terminów do 12 miesięcy, przyjmuje się wartość odpowiedniej stopy procentowej z dnia sporządzania prognozy, a dla terminów dłuższych niż 12 miesięcy bank hipoteczny przyjmuje własne oszacowania lub WIBOR 1Y. Bank hipoteczny dla terminów do 12 miesięcy przyjmuje odpowiednią wartość kursu wymiany walut z dnia sporządzenia prognozy, a dla terminów dłuższych niż 12 miesięcy bank hipoteczny przyjmuje własne oszacowania lub prognozy rynkowe.

4. Rachunek zabezpieczenia, test równowagi pokrycia oraz test płynności listów zastawnych jest sporządzany dla wszystkich walut obcych łącznie, to jest w ujęciu zagregowanym, w jednej kalkulacji.

5. Waluty obce są przeliczane na złote według kursu średniego ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski odpowiednio na dzień sporządzenia rachunku zabezpieczenia listów zastawnych oraz na dzień przeprowadzenia testu równowagi pokrycia i testu płynności.

6. Wymienione w pozycjach I.1.2, II.2, III.2.8 i III.2.9 wierzytelności, stanowiące podstawę emisji listów zastawnych obejmują sumę sald wartości nominalnych wierzytelności wpisanych do rejestru zabezpieczenia listów zastawnych i stanowiących podstawę emisji, z pominięciem wierzytelności zakwalifikowanych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 81 ust. 2 pkt 8 lit. c ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.) do kategorii "stracone".

7. W pozycjach I.1.4 i II.4 wartość nabytych instrumentów finansowych zabezpieczających, o których mowa w art. 18 ust. 4 ustawy, należy prezentować w wartościach nominalnych netto, to jest w przypadku, gdy instrument może być dekomponowany na hipotetyczny kredyt i depozyt, w rachunku zabezpieczenia listów zastawnych należy wykazać wartość będącą różnicą pomiędzy wartością nominalną tego kredytu a depozytu.

8. W pozycji I.2.4 ujmuje się odsetki nominalne naliczone netto, tj. w przypadku, gdy instrument może być dekomponowany na kredyt i depozyt, różnice między hipotetycznymi odsetkami naliczonymi dla kredytu i depozytu.

9. W pozycji III.1.1 i pozycji III.2.1 ujmuje się naliczone memoriałowo odsetki z tytułu listów zastawnych znajdujących się w obrocie za okres od daty, na którą sporządzany jest test płynności, do daty wynikającej z definicji przeprowadzanego testu lub daty wymagalności kapitału, jeśli jest datą wcześniejszą. Dla potrzeb obliczenia odsetek od listów zastawnych przyjmuje się wysokość stóp procentowych ustalonych dla najbliższych płatności odsetkowych i obowiązujących dla poszczególnych serii listów zastawnych w obrocie na dzień sporządzenia testu.

10. W pozycji III.2.8 ujmuje się naliczone memoriałowo odsetki z tytułu wierzytelności stanowiących zabezpieczenie listów zastawnych za okres od daty, na którą sporządzany jest test płynności, do daty wynikającej z definicji przeprowadzanego testu lub daty spłaty całkowitej, jeśli jest datą wcześniejszą. Dla potrzeb obliczenia odsetek przyjmuje się wysokość stóp procentowych ustalonych dla najbliższych płatności odsetkowych od poszczególnych wierzytelności na dzień sporządzenia testu.

11. Tabele określone w części A załącznika mają zastosowanie do przeprowadzania rachunku zabezpieczenia listów zastawnych oraz testu równowagi pokrycia i testu płynności zarówno w odniesieniu do hipotecznych, jak i publicznych listów zastawnych. Kalkulacje przeprowadza się w odrębnych tabelach dla hipotecznych i publicznych listów zastawnych, a poszczególne kategorie (wartości) zawarte w tabelach należy odnosić odpowiednio do hipotecznych listów zastawnych i ich zabezpieczenia oraz publicznych listów zastawnych i ich zabezpieczenia.

1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1900).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024