Szczegółowe warunki i tryb przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa przez gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 25 czerwca 2008 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa przez gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. z 2013 r. poz. 173 oraz z 2015 r. poz. 349) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania, wypłaty oraz zwracania pomocy finansowej w ramach działania "Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa przez gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi", zwanej dalej "pomocą", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, zwanym dalej "Programem", w tym:
1)
tryb składania wniosków o przyznanie pomocy i wniosków o płatność;
2)
szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać wnioski o przyznanie pomocy i wnioski o płatność;
3)
kategorie siły wyższej i wyjątkowe okoliczności, inne niż wymienione w przepisach rozporządzenia Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 368 z 23.12.2006, str. 15, z późn. zm.) 2 , zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1974/2006", w przypadku wystąpienia których nie jest wymagany zwrot pomocy.
§  2.
Pomoc jest przyznawana wojewódzkiemu zarządowi melioracji i urządzeń wodnych.
§  3.
1.
Pomoc jest przyznawana na operację:
1)
spełniającą wymagania określone w Programie;
2)
zapewniającą osiągnięcie i zachowanie celów działania "Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa przez gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi" objętego Programem;
3)
niefinansowaną z udziałem innych środków publicznych.
2.
Pomoc jest przyznawana, jeżeli:
1)
operacja będzie realizowana w jednym albo więcej etapach;
2)
złożenie pierwszego wniosku o płatność pośrednią, będącą refundacją kosztów kwalifikowalnych przyznawaną po zrealizowaniu etapu operacji, nastąpi w terminie 24 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy - w przypadku gdy etap ten nie jest etapem końcowym;
3)
zakończenie realizacji operacji i złożenie wniosku o płatność ostateczną, będącą refundacją kosztów kwalifikowalnych przyznawaną po zrealizowaniu całej operacji, nastąpi nie później niż do dnia 30 września 2015 r.
2a.
W przypadku operacji dotyczącej priorytetu, o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. c rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.) 3 , zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1698/2005", pomoc przyznaje się, jeżeli:
1)
operacja spełnia warunki, o których mowa w ust. 1 i 2;
2)
w związku z realizacją operacji:
a)
nastąpi zwiększenie zasobów wód powierzchniowych, glebowych, podziemnych lub
b)
nastąpi renaturyzacja cieków oraz obszarów podmokłych, lub
c)
zostanie wyrównany i spowolniony spływ wód opadowych.
§  4.
1.
Pomoc jest przyznawana w formie refundacji części, związanych z realizacją operacji, kosztów:
1)
budowy lub remontu następujących urządzeń melioracji wodnych szczegółowych:
a)
rowów wraz z budowlami związanymi z nimi funkcjonalnie,
b)
rurociągów o średnicy poniżej 0,6 m,
c)
drenowania,
d)
grobli na obszarach nawadnianych,
e)
systemów nawodnień grawitacyjnych,
f)
fitomelioracji i agromelioracji,
g)
systemów przeciwerozyjnych,
h)
pierwszego zagospodarowania zmeliorowanych łąk i pastwisk;
2)
budowy lub remontu urządzeń melioracji wodnych podstawowych oraz kształtowania przekroju podłużnego i poprzecznego oraz układu poziomego koryta cieku naturalnego, wykraczającego poza działania związane z utrzymaniem wód, w tym:
a)
budowli piętrzących, budowli upustowych oraz obiektów służących do ujmowania wód,
b)
stopni wodnych oraz zbiorników wodnych,
c)
kanałów wraz z budowlami związanymi z nimi funkcjonalnie,
d)
rurociągów o średnicy co najmniej 0,6 m,
e)
budowli przeciwpowodziowych,
f)
budowli regulacyjnych,
g)
stacji pomp, z wyjątkiem stacji wykorzystywanych do nawodnień ciśnieniowych,
h)
budowli wstrzymujących erozję wodną,
i)
dróg dojazdowych niezbędnych do właściwego użytkowania obszarów zmeliorowanych oraz utrzymania urządzeń melioracji wodnych podstawowych;
3)
zakupu usług budowlano-montażowych niezbędnych do realizacji operacji;
4)
nabycia użytków gruntowych pod inwestycje w zakresie niezbędnym i warunkującym realizację operacji.
1a.
Kosztami w przypadku operacji, o której mowa w § 3 ust. 2a:
1)
pkt 2:
a)
lit. a, są koszty:
przebudowy lub remontu istniejących systemów melioracyjnych, w tym urządzeń melioracji wodnych szczegółowych,
budowy lub remontu zbiorników wodnych, z uwzględnieniem potrzeb przeciwpowodziowych,
budowy lub remontu małych budowli hydrotechnicznych spowalniających odpływ wód,
b)
lit. b, są koszty:
odtwarzania naturalnego przebiegu cieku (meandrowanie),
przywracania możliwości przemieszczania się ryb i innych organizmów wodnych,
ochrony przed erozją wodną,
renaturyzacji mokradeł,
c)
lit. c, są koszty:
budowy lub remontu budowli spowalniających spływ powierzchniowy wody,
budowy lub remontu budowli wytrącających energię spływającej i odpływającej wody,
przebudowy budowli niedostosowanych do przepływu wód wezbraniowych,
zabudowy biologiczno-technicznej skarp, w tym nasadzeń wokół cieku,
rozbiórki budowli wymienionych w tiret pierwsze-trzecie, jeżeli niemożliwy jest ich remont i dalsze użytkowanie w zakresie koniecznym do realizacji operacji;
2)
są koszty zakupu usług budowlano-montażowych niezbędnych do realizacji operacji;
3)
są koszty nabycia użytków gruntowych pod inwestycje w zakresie niezbędnym i warunkującym realizację operacji
2.
Koszty, o których mowa w ust. 1 i 1a, uznaje się za koszty kwalifikowalne, jeżeli:
1)
zostały poniesione:
a)
w formie rozliczenia bezgotówkowego, dokonanego przelewem na rachunek bankowy,
b)
po dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy, a w przypadku kosztów stanowiących koszty ogólne - nie wcześniej niż od dnia 1 stycznia 2007 r.;
2)
dostawy, roboty budowlane i usługi, związane z realizacją operacji, zostały nabyte w trybie przepisów o zamówieniach publicznych.
3.
Pomoc nie obejmuje kosztów innych niż określone w ust. 1 i 1a, w szczególności:
1)
budowy lub remontu ziemnych stawów rybnych;
2)
zakupu urządzeń, instalacji, maszyn deszczujących i przenośnych agregatów pompowych do nawodnień ciśnieniowych;
3)
ponownego zagospodarowania pomelioracyjnego.
4.
Refundacji podlegają koszty kwalifikowalne poniesione przez beneficjenta w wysokości nieprzekraczającej:
1)
90% tych kosztów - w ramach wnioskowanej pomocy w okresie realizacji Programu, w przypadku operacji dotyczącej priorytetu, o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1698/2005, albo
2)
75% tych kosztów - w ramach wnioskowanej pomocy w okresie realizacji Programu.
5.
W przypadku gdy zdarzenie powodujące poniesienie kosztów kwalifikowalnych:
1)
nie zostało uwzględnione w oddzielnym systemie rachunkowości albo
2)
do jego identyfikacji nie wykorzystano odpowiedniego kodu rachunkowego

- o których mowa w art. 75 ust. 1 lit. c pkt i rozporządzenia nr 1698/2005 4 , koszty te podlegają refundacji w wysokości określonej w ust. 4 pomniejszonej o 10%.

6.
Prowadzenie oddzielnego systemu rachunkowości albo korzystanie z odpowiedniego kodu rachunkowego dla wszystkich transakcji związanych z pomocą, o których mowa w art. 75 ust. 1 lit. c pkt i rozporządzenia nr 1698/2005 5 , odbywa się w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych.
§  5.
1.
Do kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 4 ust. 1 i 1a, zalicza się koszty ogólne, bezpośrednio związane z przygotowaniem i realizacją operacji, poniesione na:
1)
przygotowanie dokumentacji technicznej operacji, w tym:
a)
kosztorysów,
b)
projektów architektonicznych lub budowlanych,
c)
ocen lub raportów oddziaływania na środowisko,
d)
dokumentacji geologicznej lub hydrologicznej,
e)
usług geodezyjno-kartograficznych,
f)
usług rzeczoznawcy majątkowego,
g)
opracowania dokumentacji ekonomicznej,
h)
opracowania operatów wodnoprawnych,
2)
przygotowanie innych dokumentów niezbędnych do realizacji operacji,
3)
opłaty za patenty lub licencje,
4)
sprawowanie nadzoru inwestorskiego lub autorskiego i związane z kierowaniem robotami budowlanymi

- w wysokości nieprzekraczającej 10% pozostałych kosztów kwalifikowalnych.

2.
Do kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 4 i ust. 1a pkt 3, zalicza się koszty w wysokości nieprzekraczającej 10% całkowitych kosztów kwalifikowalnych.
3.
Koszty nabycia użytków gruntowych, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 4 i ust. 1a pkt 3, podlegają refundacji do wysokości określonej przez rzeczoznawcę majątkowego.
4.
(uchylony).
§  6.
1.
Ustalenia terminu i miejsca składania wniosków o przyznanie pomocy dokonuje właściwy organ samorządu województwa i podaje do publicznej wiadomości na stronie internetowej administrowanej przez urząd marszałkowski oraz co najmniej w jednym dzienniku o zasięgu wojewódzkim.
2.
Ustalenia początku terminu składania wniosków o przyznanie pomocy dokonuje właściwy organ samorządu województwa, z tym że termin ten nie może być wyznaczony wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia podania do publicznej wiadomości informacji, o której mowa w ust. 1.
3.
Termin składania wniosków o przyznanie pomocy nie może być krótszy niż 14 dni i dłuższy niż 60 dni.
§  7.
Wniosek o przyznanie pomocy składa się bezpośrednio w miejscu, o którym mowa w § 6 ust. 1.
§  8.
1.
Postępowanie w sprawie przyznania pomocy prowadzi właściwy organ samorządu województwa.
2.
Załatwianie spraw związanych z przyznawaniem pomocy, w tym dokonywanie czynności w ramach postępowania w sprawie przyznania pomocy, z wyłączeniem spraw, o których mowa w § 6 ust. 1 i 2, może być dokonywane przez upoważnionych przez właściwy organ samorządu województwa pracowników wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, zwanej dalej "samorządową jednostką".
3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, właściwy organ samorządu województwa podaje, na stronie internetowej administrowanej przez urząd marszałkowski, informację o upoważnieniu pracowników samorządowej jednostki, a informacje, o których mowa w § 6 ust. 1, są zamieszczane na stronie internetowej administrowanej przez tę jednostkę.
§  9.
Złożenie wniosku o przyznanie pomocy potwierdza się na piśmie. Potwierdzenie, które zawiera datę i godzinę złożenia wniosku, jest opatrzone pieczęcią urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki i podpisane przez osobę przyjmującą ten wniosek.
§  10.
1.
Wniosek o przyznanie pomocy, poza elementami podania określonymi w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego, zawiera w szczególności:
1)
numer identyfikacyjny, o którym mowa w przepisach o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, nadany wnioskodawcy;
2)
opis operacji;
3)
określenie wysokości wnioskowanej pomocy;
4)
określenie terminu i miejsca realizacji operacji;
5)
plan finansowy operacji;
6)
zestawienie rzeczowo-finansowe operacji;
7)
oświadczenia lub zobowiązania wnioskodawcy związane z pomocą;
8)
informacje o załącznikach.
2.
Formularz wniosku o przyznanie pomocy udostępnia się na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki nie później niż w dniu podania do publicznej wiadomości informacji, o których mowa w § 6 ust. 1.
§  11.
1.
Wniosek o przyznanie pomocy jest rozpatrywany w terminie 4 miesięcy od upływu terminu, o którym mowa w § 6 ust. 1.
2.
O przyznaniu pomocy decyduje kolejność poprawnie złożonego wniosku o przyznanie pomocy.
§  12.
1.
Decyzję o przyznaniu pomocy wydaje się na formularzu opracowanym przez samorząd województwa, zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi.
1a.
Decyzja o przyznaniu pomocy, poza elementami określonymi w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego, zawiera:
1)
wysokość przyznanej pomocy;
2)
liczbę etapów operacji;
3)
zakres operacji, w tym jej cel i miejsce realizacji;
4)
zestawienie rzeczowo-finansowe operacji;
5)
terminy realizacji etapów operacji.
2.
Decyzja o przyznaniu pomocy zawiera pouczenia o konieczności spełnienia warunków określonych w § 16 oraz konieczności zwrotu pomocy w przypadku niespełnienia tych warunków.
§  13.
1.
Pomoc wypłaca się, jeżeli beneficjent:
1)
zrealizował operację lub jej etap, w tym poniósł związane z tym koszty;
2)
spełnia warunki określone w § 16;
3)
udokumentował zrealizowanie operacji lub jej etapu, w tym poniesienie kosztów kwalifikowalnych z tym związanych.
2.
Jeżeli beneficjent nie spełnił któregokolwiek z warunków określonych w ust. 1, środki finansowe z tytułu pomocy mogą być wypłacone w części dotyczącej operacji lub jej etapu, które zostały zrealizowane zgodnie z tymi warunkami, jeżeli cel operacji został osiągnięty lub może zostać osiągnięty do dnia złożenia wniosku o płatność ostateczną. Wypłaty pozostałych środków finansowych z tytułu pomocy odmawia się w drodze decyzji.
3.
Odmawia się, w drodze decyzji, wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy, jeżeli beneficjent nie zrealizował operacji lub nie spełnia warunków określonych w § 16 pkt 2-4.
§  14.
1.
Pomoc wypłaca się na wniosek o płatność. Pierwszy wniosek o płatność składa się w terminie 24 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy.
2.
Informację o miejscu składania wniosków o płatność właściwy organ samorządu województwa podaje do publicznej wiadomości na stronie internetowej administrowanej przez urząd marszałkowski albo samorządową jednostkę.
3.
Wniosek o płatność składa się bezpośrednio w miejscu wskazanym przez właściwy organ samorządu województwa.
4.
Wniosek o płatność, poza elementami podania określonymi w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego, zawiera w szczególności:
1)
wykaz dokumentów, które dołącza się do wniosku, w tym dokumentację z przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;
2)
zestawienie rzeczowo-finansowe operacji;
3)
informacje o dołączanych do wniosku załącznikach.
4a.
Formularz wniosku o płatność udostępnia się na stronie internetowej administrowanej przez urząd marszałkowski albo samorządową jednostkę.
5.
Przepis § 9 stosuje się odpowiednio do wniosku o płatność.
§  14a.
1.
Właściwy organ samorządu województwa, na prośbę beneficjenta, w przypadku gdy beneficjent uprawdopodobni, że złożenie pierwszego wniosku o płatność w terminie:
1)
jest niemożliwe albo znacznie utrudnione z powodu działania siły wyższej lub wystąpienia wyjątkowych okoliczności, o których mowa w § 19 i art. 47 ust. 1 rozporządzenia nr 1974/2006 6 - wydłuża ten termin o czas niezbędny do dokonania tej czynności;
2)
było niemożliwe albo znacznie utrudnione z powodu działania siły wyższej lub wystąpienia wyjątkowych okoliczności, o których mowa w § 19 i art. 47 ust. 1 7 rozporządzenia nr 1974/2006 - określa nowy termin niezbędny do dokonania tej czynności.
2.
Do przypadków określonych w ust. 1 stosuje się art. 47 ust. 2 rozporządzenia nr 1974/2006 8 .
§  15.
1.
Wypłaty środków finansowych dokonuje się niezwłocznie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o płatność, nie później jednak niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
1a.
Właściwy organ samorządu województwa, na uzasadnioną prośbę beneficjenta, może wyrazić zgodę na przedłużenie terminu wykonania przez beneficjenta określonych czynności w toku postępowania w sprawie wypłaty środków finansowych, jednak nie dłużej niż o 3 miesiące.
1b.
Wyrażenie przez właściwy organ samorządu województwa zgody na przedłużenie terminu wykonania przez beneficjenta określonych czynności w toku postępowania w sprawie wypłaty środków finansowych wstrzymuje, do dnia upływu tego terminu, bieg terminu rozpatrywania wniosku o płatność.
2.
W przypadku niezłożenia wniosku o płatność w terminie określonym w § 14 ust. 1 marszałek województwa, w drodze decyzji, stwierdza wygaśnięcie, jako bezprzedmiotowej, decyzji o przyznaniu pomocy.
3.
Jeżeli na podstawie § 14a ust. 1 pkt 2 został określony nowy termin złożenia pierwszego wniosku o płatność, przepisu ust. 2 nie stosuje się, a w przypadku gdy marszałek województwa wydał decyzję o stwierdzeniu wygaśnięcia decyzji o przyznaniu pomocy, marszałek ten z urzędu uchyla tę decyzję.
§  16.
Beneficjent:
1)
osiąga cel operacji i zachowuje go przez 5 lat od dnia przyznania pomocy;
2)
umożliwia przeprowadzenie przez uprawnione podmioty kontroli na miejscu lub kontroli dokumentów;
3)
przechowuje dokumentację związaną z realizacją operacji przez 5 lat od dnia dokonania płatności ostatecznej;
4)
informuje o okolicznościach mogących mieć wpływ na realizację operacji.
§  17.
Pomoc podlega zwrotowi w całości, jeżeli beneficjent:
1)
nie spełnił warunków, o których mowa w § 16 pkt 1 lub 2;
2)
zaprzestał realizacji operacji;
3)
naruszył przepisy o zamówieniach publicznych w sposób mający wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, z zastrzeżeniem § 18a.
§  17a.
Pomoc podlega zwrotowi w części, jeżeli beneficjent nie spełnił warunków, o których mowa w § 16 pkt 3 lub 4, z tym że w przypadku niespełnienia warunku, o którym mowa w § 16:
1)
pkt 3 - zwrotowi podlega 1% kwoty pomocy;
2)
pkt 4 - zwrotowi podlega 10% kwoty pomocy.
§  18.
Jeżeli zmiany poniesionych kosztów kwalifikowalnych określonych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji w ramach przyznanej pomocy wynoszą:
1)
nie więcej niż 10% tych kosztów - przy obliczaniu kwoty pomocy przysługującej do wypłaty koszty te uwzględnia się w wysokości faktycznie poniesionej,
2)
więcej niż 10% tych kosztów - przy obliczaniu kwoty pomocy przysługującej do wypłaty koszty uwzględnia się w wysokości:
a)
faktycznie poniesionej, jeżeli na podstawie pisemnych wyjaśnień złożonych przez beneficjenta właściwy organ samorządu województwa uzna, że poniesienie wyższych kosztów było uzasadnione,
b)
określonej w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, jeżeli na podstawie pisemnych wyjaśnień złożonych przez beneficjenta właściwy organ samorządu województwa uzna, że poniesienie wyższych kosztów nie było uzasadnione

- jednak nie wyższej niż wysokość pomocy określona w decyzji o przyznaniu pomocy.

§  18a.
W przypadku naruszenia przez beneficjenta przepisów o zamówieniach publicznych w sposób mający wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, zwrot pomocy nie obejmuje pomocy w części dotyczącej postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, które beneficjent przeprowadził bez naruszenia przepisów o zamówieniach publicznych w sposób mający wpływ na wynik tego postępowania, jeżeli spełnił warunki, o których mowa w § 16.
§  19.
Kategoriami siły wyższej i wyjątkowymi okolicznościami, innymi niż wymienione w przepisach rozporządzenia nr 1974/2006 9 , w przypadku wystąpienia których nie jest wymagany zwrot pomocy, są:
1)
wejście w życie lub zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, powodującego zmianę przeznaczenia gruntów związanych z operacją uniemożliwiającą korzystanie z tych gruntów w dotychczasowy sposób, jeżeli takiej zmiany nie można było przewidzieć w dniu wydania decyzji o przyznaniu pomocy;
2)
wywłaszczenie części nieruchomości związanej z operacją, jeżeli takiego wywłaszczenia nie można było przewidzieć w dniu wydania decyzji o przyznaniu pomocy;
3)
katastrofa naturalna powodująca trwałe uszkodzenie nieruchomości lub obiektów będących przedmiotem operacji;
4)
wypadki lub awarie skutkujące zniszczeniem budynków, budowli lub innego mienia w stopniu uniemożliwiającym ich dalsze używanie zgodnie z założonym celem operacji;
5)
kradzieże mienia będącego przedmiotem operacji, z wyłączeniem kradzieży, które nastąpiły na skutek niezachowania należytej staranności przez beneficjenta.
§  20.
Poza okolicznościami siły wyższej i wyjątkowymi okolicznościami, o których mowa w § 19 oraz w przepisach rozporządzenia nr 1974/2006 10 , beneficjent nie jest zobowiązany do zwrotu pomocy za tę część operacji, która została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w Programie i rozporządzeniu, jeżeli cel operacji został osiągnięty i zachowany.
§  21.
W przypadku działania "Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa przez gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi", objętego Programem, ze względu na istotę tego działania:
1)
następca prawny wnioskodawcy nie może wstąpić do toczącego się postępowania na miejsce wnioskodawcy;
2)
nie przyznaje się pomocy następcy prawnemu beneficjenta.
§  22.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz.U.2014.1261).
2 Utraciło moc z dniem 1 stycznia 2014 r. na podstawie art. 19 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 807/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i wprowadzającego przepisy przejściowe (Dz. Urz. UE L 227 z 31.07.2014, str. 1, z późn. zm.); rozporządzenie Komisji (WE) nr 1974/2006 stosuje się nadal do operacji wdrożonych na podstawie programów zatwierdzonych przez Komisję zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.) przed dniem 1 stycznia 2014 r.
3 Utraciło moc z dniem 1 stycznia 2014 r. na podstawie art. 88 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, z późn. zm.); rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 stosuje się nadal do operacji realizowanych zgodnie z programami zatwierdzonymi przez Komisję na mocy tego rozporządzenia przed dniem 1 stycznia 2014 r.
4 Utraciło moc z dniem 1 stycznia 2014 r. na podstawie art. 88 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, z późn. zm.); rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 stosuje się nadal do operacji realizowanych zgodnie z programami zatwierdzonymi przez Komisję na mocy tego rozporządzenia przed dniem 1 stycznia 2014 r.
5 Utraciło moc z dniem 1 stycznia 2014 r. na podstawie art. 88 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, z późn. zm.); rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 stosuje się nadal do operacji realizowanych zgodnie z programami zatwierdzonymi przez Komisję na mocy tego rozporządzenia przed dniem 1 stycznia 2014 r.
6 Utraciło moc z dniem 1 stycznia 2014 r. na podstawie art. 19 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 807/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i wprowadzającego przepisy przejściowe (Dz. Urz. UE L 227 z 31.07.2014, str. 1, z późn. zm.); rozporządzenie Komisji (WE) nr 1974/2006 stosuje się nadal do operacji wdrożonych na podstawie programów zatwierdzonych przez Komisję zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.) przed dniem 1 stycznia 2014 r.
7 Utraciło moc z dniem 1 stycznia 2014 r. na podstawie art. 19 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 807/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i wprowadzającego przepisy przejściowe (Dz. Urz. UE L 227 z 31.07.2014, str. 1, z późn. zm.); rozporządzenie Komisji (WE) nr 1974/2006 stosuje się nadal do operacji wdrożonych na podstawie programów zatwierdzonych przez Komisję zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.) przed dniem 1 stycznia 2014 r.
8 Utraciło moc z dniem 1 stycznia 2014 r. na podstawie art. 19 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 807/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i wprowadzającego przepisy przejściowe (Dz. Urz. UE L 227 z 31.07.2014, str. 1, z późn. zm.); rozporządzenie Komisji (WE) nr 1974/2006 stosuje się nadal do operacji wdrożonych na podstawie programów zatwierdzonych przez Komisję zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.) przed dniem 1 stycznia 2014 r.
9 Utraciło moc z dniem 1 stycznia 2014 r. na podstawie art. 19 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 807/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i wprowadzającego przepisy przejściowe (Dz. Urz. UE L 227 z 31.07.2014, str. 1, z późn. zm.); rozporządzenie Komisji (WE) nr 1974/2006 stosuje się nadal do operacji wdrożonych na podstawie programów zatwierdzonych przez Komisję zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.) przed dniem 1 stycznia 2014 r.
10 Utraciło moc z dniem 1 stycznia 2014 r. na podstawie art. 19 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 807/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i wprowadzającego przepisy przejściowe (Dz. Urz. UE L 227 z 31.07.2014, str. 1, z późn. zm.); rozporządzenie Komisji (WE) nr 1974/2006 stosuje się nadal do operacji wdrożonych na podstawie programów zatwierdzonych przez Komisję zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.) przed dniem 1 stycznia 2014 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.2118 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki i tryb przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa przez gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Data aktu: 25/06/2008
Data ogłoszenia: 14/12/2015
Data wejścia w życie: 25/07/2008