Udzielanie pomocy na Otwarte innowacje - wspieranie transferu technologii w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI 1
z dnia 3 listopada 2015 r.
w sprawie udzielania pomocy na Otwarte innowacje - wspieranie transferu technologii w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 2

Na podstawie art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki, tryb, a także podmioty udzielające pomocy w ramach działania 2.2 Otwarte innowacje - wspieranie transferu technologii Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, zwanej dalej "pomocą".
2. 
Do udzielania pomocy mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 651/2014", lub przepisy rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1407/2013".
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
intensywności pomocy - należy przez to rozumieć intensywność pomocy w rozumieniu art. 2 pkt 26 rozporządzenia nr 651/2014;
2)
kosztach kwalifikowalnych - należy przez to rozumieć koszty poniesione po dniu złożenia wniosku o udzielenie pomocy, w sposób przejrzysty, racjonalny, efektywny, adekwatny do zaplanowanych przez wnioskodawcę działań i celów projektu oraz celów określonych dla działania 2.2 Otwarte innowacje;
3)
MŚP - należy przez to rozumieć mikro-, małe lub średnie przedsiębiorstwo spełniające warunki określone w art. 2 załącznika I do rozporządzenia nr 651/2014;
4)
Sieci otwartych innowacji - należy przez to rozumieć działania wdrażane przez Agencję Rozwoju Przemysłu S.A., w ramach projektu współfinansowanego ze środków Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, w tym działania informatyczne, finansowe, aktywizujące oraz wspierające proces nabycia przez przedsiębiorców wartości niematerialnych i prawnych, będące aktywami nieposiadającymi postaci fizycznej ani finansowej, takie jak patenty, licencje, know-how lub inne prawa własności intelektualnej;
5)
przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia nr 651/2014.
§  3. 
1. 
Pomoc przeznaczona jest na pokrycie kosztów kwalifikowalnych i stanowi:
1)
regionalną pomoc inwestycyjną, o której mowa w rozdziale 2;
2)
pomoc na wspieranie innowacyjności, o której mowa w rozdziale 3;
3)
(uchylony);
4)
(uchylony);
5)
pomoc de minimis, o której mowa w rozdziale 6.
2. 
Pomoc może być udzielana w ramach jednego lub kilku przeznaczeń pomocy, o których mowa w ust. 1.
3. 
Pomoc może być udzielana wyłącznie MŚP.
§  4. 
1. 
Pomoc jest udzielana przez Agencję Rozwoju Przemysłu S.A.
2. 
Pomoc jest udzielana na podstawie umowy o powierzenie grantu.
§  5. 
1. 
Pomoc publiczna nie może być udzielona w przypadkach wskazanych w art. 1 ust. 2-5 rozporządzenia nr 651/2014.
2. 
Pomoc de minimis nie może być udzielona w przypadkach wskazanych w art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 1407/2013.
§  6. 
1. 
Pomoc jest udzielana przedsiębiorcy pod warunkiem, że prowadzi on działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej potwierdzoną wpisem do odpowiedniego rejestru.
2. 
Pomoc nie może zostać udzielona ani wypłacona przedsiębiorcy:
1)
na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej taką pomoc przyznaną przez Rzeczpospolitą Polską za niezgodną z prawem oraz z rynkiem wewnętrznym;
2)
znajdującemu się w trudnej sytuacji, o którym mowa w art. 2 pkt 18 rozporządzenia nr 651/2014.
§  7. 
1. 
Przedsiębiorca ubiegający się o udzielenie pomocy składa wniosek o udzielenie pomocy do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. przed rozpoczęciem prac nad projektem.
2. 
(uchylony).
3. 
Wniosek zawiera:
1)
informacje wskazane w art. 6 ust. 2 zdanie drugie rozporządzenia nr 651/2014;
2)
inne informacje niezbędne do dokonania oceny wniosku.
4. 
(uchylony).
§  8. 
1. 
Do obliczania wielkości pomocy oraz progów maksymalnej intensywności pomocy uwzględnia się całkowitą kwotę pomocy dla przedsiębiorcy, projektu lub działań objętych pomocą, z uwzględnieniem art. 8 rozporządzenia nr 651/2014.
2. 
Pomoc publiczna podlega indywidualnej notyfikacji Komisji Europejskiej, jeżeli jej wartość przekroczy progi określone w art. 4 rozporządzenia nr 651/2014.

Rozdział  2

Regionalna pomoc inwestycyjna

§  9. 
Regionalna pomoc inwestycyjna, w rozumieniu art. 14 rozporządzenia nr 651/2014, jest udzielana na inwestycję początkową, w rozumieniu art. 2 pkt 49 rozporządzenia nr 651/2014.
§  10. 
Do kosztów kwalifikowalnych na realizację inwestycji początkowej zalicza się koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych, będących aktywami nieposiadającymi postaci fizycznej ani finansowej, takich jak patenty, licencje, know-how lub inne prawa własności intelektualnej, jeżeli spełnią łącznie następujące warunki:
1)
zostaną nabyte w ramach Sieci otwartych innowacji;
2)
będą wykorzystywane wyłącznie w przedsiębiorstwie przedsiębiorcy otrzymującego pomoc;
3)
będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o rachunkowości;
4)
będą nabyte na warunkach rynkowych od osób trzecich niepowiązanych z przedsiębiorcą;
5)
będą stanowić aktywa przedsiębiorcy otrzymującego pomoc i pozostaną związane z projektem, na który przyznano pomoc, przez co najmniej 3 lata od dnia zakończenia realizacji projektu.
§  11. 
1. 
Maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 10, określa się zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2021 r. poz. 1639).
2. 
Maksymalną wielkość regionalnej pomocy inwestycyjnej oblicza się, uwzględniając warunki określone w art. 14 ust. 12-14 rozporządzenia nr 651/2014.
§  12. 
Przedsiębiorca, zawierając umowę o dofinansowanie, zobowiązuje się do utrzymania inwestycji na zasadach określonych w art. 14 ust. 5 rozporządzenia nr 651/2014.

Rozdział  3

Pomoc dla MŚP na wspieranie innowacyjności

§  13. 
Do kosztów kwalifikowalnych w ramach pomocy na wspieranie innowacyjności, w rozumieniu art. 28 rozporządzenia nr 651/2014, zalicza się koszty usług doradczych w zakresie innowacji, w rozumieniu art. 2 pkt 94 rozporządzenia nr 651/2014, jeżeli spełnią łącznie następujące warunki:
1)
będą świadczone przez podmiot działający w ramach Sieci otwartych innowacji;
2)
będą nabyte na warunkach rynkowych od osób trzecich niepowiązanych z przedsiębiorcą.
§  14. 
Intensywność pomocy nie przekracza 50% kosztów kwalifikowalnych.
§  15. 
Intensywność pomocy na wspieranie innowacyjności może zostać zwiększona do 85% kosztów kwalifikowalnych pod warunkiem, że całkowita wartość tej pomocy nie przekroczy 200 000 euro dla przedsiębiorcy w okresie trzech lat poprzedzających złożenie wniosku o udzielenie pomocy.

Rozdział  4 

(uchylony)

Rozdział  5 

(uchylony)

Rozdział  6

Pomoc de minimis

§  24. 
Do kosztów kwalifikowalnych w ramach pomocy de minimis, w rozumieniu rozporządzenia nr 1407/2013, zalicza się koszt nabycia wartości niematerialnych i prawnych, będących aktywami nieposiadającymi postaci fizycznej ani finansowej, takich jak patenty, licencje, know-how lub inne prawa własności intelektualnej.
§  25. 
1. 
Intensywność pomocy de minimis na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 24, nie przekracza 85% kosztów kwalifikowalnych.
2. 
Do celów ustalenia dopuszczalnego pułapu pomocy de minimis przez jednego przedsiębiorcę rozumie się jedno przedsiębiorstwo, o którym mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji nr 1407/2013.

Rozdział  7

Przepisy końcowe

§  26. 
1. 
Pomoc publiczna jest udzielana do końca okresu dostosowawczego, o którym mowa w art. 58 ust. 4 rozporządzenia nr 651/2014.
2. 
Pomoc de minimis jest udzielana do końca sześciomiesięcznego okresu następującego po upływie okresu, o którym mowa w art. 7 ust. 4 rozporządzenia nr 1407/2013.
§  27. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia 3 .
1 Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–

§ 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 1948).

2 Tekst Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014–
3 Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 8 grudnia 2015 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024