Zmiana rozporządzenia w sprawie obowiązków informacyjnych funduszy emerytalnych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 października 2015 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie obowiązków informacyjnych funduszy emerytalnych

Na podstawie art. 196 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 989, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 stycznia 2014 r. w sprawie obowiązków informacyjnych funduszy emerytalnych (Dz. U. poz. 142) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) okres zestawienia - dwunastomiesięczny lub krótszy okres przyjęty przez fundusz, obejmujący operacje od dnia następnego po dniu kończącym poprzednie zestawienie operacji do ostatniego dnia bieżącego okresu.";

2)
w § 8 w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Informacje, o których mowa w § 4 pkt 4 lit. f, § 5 pkt 4 lit. g oraz § 11 ust. 3 pkt 6, powinny w szczególności zawierać opis ryzyk:";

3)
w § 9 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Prospekt informacyjny wraz z deklaracją zasad polityki inwestycyjnej jest ogłaszany w terminie 3 tygodni od dnia zatwierdzenia przez powszechne towarzystwo rocznego sprawozdania finansowego otwartego funduszu lub dobrowolnego funduszu na ogólnodostępnej stronie internetowej przeznaczonej do ogłoszeń danego funduszu oraz w dzienniku o zasięgu krajowym przeznaczonym do ogłoszeń danego funduszu.";

4)
w § 11:
a)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Pierwsza informacja, o której mowa w art. 191 ust. 1 ustawy, jest sporządzana przez otwarty fundusz emerytalny w terminie nie dłuższym niż 12 miesięcy od dnia, o którym mowa w art. 81 ust. 1 ustawy, a każda kolejna w regularnych odstępach czasu, nie rzadziej niż co 12 miesięcy licząc od dnia następnego po dniu kończącym poprzedni okres zestawienia. Informacja jest przesyłana członkom funduszu w terminie do 14 dni od dnia sporządzenia.

2. Informacja, o której mowa w art. 191 ust. 1b ustawy, jest przesyłana przez otwarty fundusz emerytalny członkom funduszu w terminie 14 dni po otrzymaniu z Zakładu informacji, o której mowa w art. 100c ust. 1 ustawy.",

b)
w ust. 3:
w pkt 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"tabelaryczne zestawienie operacji dokonanych na rachunku członka funduszu w okresie zestawienia, obejmujące w kolejnych kolumnach:",

uchyla się pkt 7,
c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Informacja, o której mowa w art. 191 ust. 1 ustawy, przesyłana przez dobrowolny fundusz emerytalny członkom funduszu zawiera oprócz danych identyfikacyjnych członka funduszu emerytalnego:

1) określenie liczby, jednostkowej wartości i łącznej wartości jednostek rozrachunkowych znajdujących się na rachunku członka funduszu według wyceny wartości jednostki rozrachunkowej na dzień sporządzenia informacji;

2) tabelaryczne zestawienie operacji dokonanych na rachunku członka funduszu w okresie zestawienia, obejmujące w kolejnych kolumnach:

a) wykaz przekazanych na rachunek członka wpłat w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1147 oraz z 2015 r. poz. 978) lub innych operacji mających wpływ na liczbę jednostek rozrachunkowych znajdujących się na rachunku członka, wraz z ich opisem,

b) datę operacji,

c) kwotę operacji,

d) kwotę opłaty pobranej przez dobrowolny fundusz, zgodnie z art. 134 ust. 1a ustawy,

e) kwotę inwestowanych lub umorzonych środków,

f) wartość jednostki rozrachunkowej wykorzystaną w operacji,

g) liczbę inwestowanych lub umorzonych jednostek rozrachunkowych;

3) dane, o których mowa w § 5 pkt 4 lit. c, d i e.",

d)
dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Informacja, o której mowa w art. 191 ust. 1 ustawy, przesyłana przez pracowniczy fundusz emerytalny członkom funduszu zawiera oprócz danych identyfikacyjnych członka funduszu emerytalnego:

1) określenie liczby, jednostkowej wartości i łącznej wartości jednostek rozrachunkowych znajdujących się na rachunku członka funduszu według wyceny wartości jednostki rozrachunkowej na dzień sporządzenia informacji;

2) tabelaryczne zestawienie operacji dokonanych na rachunku członka funduszu w okresie zestawienia, obejmujące w kolejnych kolumnach:

a) wskazanie okresu, za który została przekazana składka emerytalna lub miała miejsce inna operacja mająca wpływ na liczbę jednostek rozrachunkowych znajdujących się na rachunku członka, wraz z jej opisem,

b) datę operacji,

c) kwotę operacji,

d) kwotę inwestowanych lub umorzonych środków,

e) wartość jednostki rozrachunkowej wykorzystaną w operacji,

f) liczbę inwestowanych lub umorzonych jednostek rozrachunkowych;

3) dane, o których mowa w § 5 pkt 4 lit. c, d i e, w odniesieniu do pracowniczego funduszu.";

5)
w § 17 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) nieuzyskania przez fundusz należnego świadczenia z tytułu zawartej umowy lub posiadanego instrumentu finansowego w wyniku:

a) niespłacenia przez emitenta odsetek od dłużnych papierów wartościowych,

b) niewykupienia dłużnego papieru wartościowego przez emitenta,

c) braku zwrotu depozytu bankowego w terminie jego zapadalności,

d) wykonania przez fundusz świadczenia pieniężnego lub niepieniężnego przy braku pełnej terminowej realizacji świadczenia wzajemnego przez kontrahenta;";

6)
w § 20 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Informacje, o których mowa w § 14 ust. 4, § 15 ust. 1 i 6, § 16 ust. 1, § 17 pkt 1, 8-12, 14 i 15, § 18, § 19, § 21 pkt 1, § 22 pkt 1, § 23 ust. 1 pkt 14, oraz informacje, o których mowa w art. 28 ustawy z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych, są przekazywane do organu nadzoru w postaci elektronicznej za pomocą systemu teleinformatycznego udostępnionego przez organ nadzoru w formacie danych zgodnym z formatem danych systemu teleinformatycznego organu nadzoru.";

7)
w § 21 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) nieuzyskania przez fundusz należnego świadczenia z tytułu zawartej umowy lub posiadanego instrumentu finansowego w wyniku:

a) niespłacenia przez emitenta odsetek od dłużnych papierów wartościowych,

b) niewykupienia dłużnego papieru wartościowego przez emitenta,

c) braku zwrotu depozytu bankowego w terminie jego zapadalności,

d) wykonania przez fundusz świadczenia pieniężnego lub niepieniężnego przy braku pełnej terminowej realizacji świadczenia wzajemnego przez kontrahenta;";

8)
w § 22 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) nieuzyskania przez fundusz należnego świadczenia z tytułu zawartej umowy lub posiadanego instrumentu finansowego w wyniku:

a) niespłacenia przez emitenta odsetek od dłużnych papierów wartościowych,

b) niewykupienia dłużnego papieru wartościowego przez emitenta,

c) braku zwrotu depozytu bankowego w terminie jego zapadalności,

d) wykonania przez fundusz świadczenia pieniężnego lub niepieniężnego przy braku pełnej terminowej realizacji świadczenia wzajemnego przez kontrahenta;";

9)
w § 25:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Bieżące informacje, o których mowa w § 17 pkt 1, 2 i 3-15, § 21 pkt 1, 2 i 3-6, § 22 pkt 1, 2 i 3-9, § 23 ust. 1 pkt 1-14 i 16 oraz w § 24 ust. 1 pkt 1-5, 7 i 8, są przekazywane do organu nadzoru następnego dnia roboczego po zaistnieniu zdarzenia uzasadniającego ich sporządzenie lub powzięciu o nich informacji przez fundusz lub towarzystwo.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Bieżące informacje, o których mowa w § 17 pkt 2a, § 21 pkt 2a oraz w § 22 pkt 2a, są przekazywane do organu nadzoru w terminie 3 dni roboczych po zaistnieniu zdarzenia uzasadniającego ich sporządzenie lub powzięciu o nich informacji przez fundusz lub towarzystwo.",

c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Bieżące informacje, o których mowa w § 17 pkt 1, 2 i 3-6 oraz w § 23 ust. 1 pkt 1-4, 6-8 i 11-13, są przekazywane do agencji informacyjnej wybranej spośród agencji wskazanych przez organ nadzoru następnego dnia roboczego po zaistnieniu zdarzenia uzasadniającego ich sporządzenie lub powzięciu o nich informacji przez otwarty fundusz lub powszechne towarzystwo.";

10)
w załączniku nr 1 do rozporządzenia:
a)
w części II "Bilans powszechnego towarzystwa" w tabeli, w kolumnie "Pasywa", w części B "Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania", w pkt III "Zobowiązania krótkoterminowe", w ppkt 1 "Z tytułu dostaw i usług, w tym:", w lit. a "z tytułu zarządzania funduszem, w tym:":
w pozycji "i) zobowiązania wobec OFE, w tym:" uchyla się tiret piąte,
dotychczasową treść pozycji "iv) pozostałe" oznacza się jako pozycję v, a pozycja iv otrzymuje brzmienie: "

iv) zobowiązania tytułem wpłat na rachunek Funduszu Gwarancyjnego",

b)
w części III "Rachunek zysków i strat powszechnego towarzystwa" w tabeli:
w kolumnie "Koszty i straty", w części B "Koszty związane z zarządzaniem funduszami emerytalnymi", w pkt 1 "Obowiązkowe obciążenia z tytułu zarządzania OFE" uchyla się ppkt 5,
w kolumnie "Przychody i zyski", w części A "Przychody wynikające z zarządzania OFE" pkt V otrzymuje brzmienie:

"V. Przychody z tytułu zwrotu nadpłaty ze środków Funduszu Gwarancyjnego".

§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024