Użycie lasera lub światła z innych źródeł w strefach przestrzeni powietrznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 20 października 2015 r.
w sprawie użycia lasera lub światła z innych źródeł w strefach przestrzeni powietrznej

Na podstawie art. 87a ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
strefy przestrzeni powietrznej wykorzystywanej do żeglugi powietrznej, w których emitowanie lub powodowanie emisji wiązki lasera lub światła z innych źródeł w kierunku statku powietrznego w sposób mogący spowodować olśnienie, oślepienie lub wystąpienie poświaty może stworzyć zagrożenie bezpieczeństwa statku powietrznego albo życia lub zdrowia załogi lub pasażerów na pokładzie tego statku;
2)
szczegółowe warunki użycia lasera lub światła z innych źródeł w strefach, o których mowa w pkt 1;
3)
tryb wydawania zgody na użycie lasera lub światła z innych źródeł w strefach, o których mowa w pkt 1.
§  2.
1.
W przestrzeni powietrznej wykorzystywanej do żeglugi powietrznej określa się następujące strefy, w których emitowanie lub powodowanie emisji wiązki lasera lub światła z innych źródeł w kierunku statku powietrznego w sposób mogący spowodować olśnienie, oślepienie lub wystąpienie poświaty może stworzyć zagrożenie bezpieczeństwa statku powietrznego albo życia lub zdrowia załogi lub pasażerów na pokładzie tego statku:
1)
w przypadku lotnisk, dla których zapewnia się służbę kontroli lotniska (TWR - Aerodrome Control Service) albo lotniskową służbę informacji powietrznej (AFIS - Aerodrome Flight Information Service):
a)
dla laserów i świateł z reflektorów poszukiwawczych (szperaczy) - strefę obejmującą przestrzeń powietrzną w bezpośrednim otoczeniu lotniska w promieniu 5600 m (3 Mm) od punktu odniesienia lotniska i ograniczoną płaszczyznami bocznymi położonymi w odległości 18 500 m (10 Mm) wzdłuż linii centralnej przyrządowej drogi lub dróg startowych we wszystkich kierunkach oraz 500 m (1600 ft) po obu jej lub ich stronach, z uwzględnieniem podejścia do lądowania z przesunięciem (offset) w taki sposób, że linia kursu radiolatarni kierunku przecina przedłużoną oś centralną drogi startowej pod kątem nieprzekraczającym 5° w każdą stronę osi centralnej drogi startowej,
b)
dla lampionów i balonów z diodami LED - strefę obejmującą przestrzeń powietrzną w bezpośrednim otoczeniu lotniska w promieniu 18 500 m (10 Mm) od punktu odniesienia lotniska,
c)
dla ogni sztucznych (fajerwerków) - strefę obejmującą przestrzeń powietrzną w bezpośrednim otoczeniu lotniska w promieniu 9250 m (5 Mm) od punktu odniesienia lotniska;
2)
w przypadku lądowiska przyszpitalnego wpisanego do ewidencji lądowisk, o której mowa w art. 93 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, na wniosek podmiotu leczniczego wymienionego w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 618, z późn. zm.) - strefę obejmującą przestrzeń powietrzną w bezpośrednim otoczeniu lądowiska w promieniu 1850 m (1 Mm) od punktu odniesienia lądowiska.
2.
Punkt odniesienia lotniska albo lądowiska, o którym mowa w ust. 1, jest publikowany w Zbiorze Informacji Lotniczych (AIP Polska - Aeronautical Information Publication), wchodzącym w skład Zintegrowanego Pakietu Informacji Lotniczych.
3.
Strefy, o których mowa w ust. 1, są nanoszone na mapę, która jest zamieszczana na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz instytucji zapewniającej służbę ruchu lotniczego właściwej terytorialnie do wydania zgody na użycie lasera lub światła z innych źródeł, a także publikowana w AIP Polska.
4.
Sposób naniesienia stref, o których mowa w ust. 1, na mapę jest określony w załączniku do rozporządzenia.
§  3.
1.
Laser i światło z reflektorów poszukiwawczych (szperaczy) mogą być używane w zakresie czasowym, horyzontalnym, pionowym i odległościowym oraz o natężeniu, zgodnie z warunkami rozpoczęcia, przerwania, wznowienia i zakończenia ich użycia, określonymi w zgodzie na ich użycie, przy czym warunki te określa się dla użycia lasera o natężeniu powyżej 50 nW/cm2.
2.
Lampiony i balony z diodami LED oraz ognie sztuczne (fajerwerki) mogą być używane w zakresie czasowym zgodnie z warunkami rozpoczęcia, przerwania, wznowienia i zakończenia ich użycia określonymi w zgodzie na ich użycie.
§  4.
1.
Wniosek o wydanie zgody na użycie lasera lub światła z innych źródeł zawiera:
1)
imię i nazwisko albo nazwę, siedzibę albo adres, a także numer telefonu, faksu lub adres poczty elektronicznej wnioskodawcy;
2)
informacje o użyciu lasera lub światła z innych źródeł, w tym ich rodzaj, nazwę wydarzenia, miejsce, datę i czas lokalny jego rozpoczęcia i planowany czas zakończenia;
3)
lokalizację geograficzną użycia lasera lub światła z innych źródeł w podstawowym układzie odniesienia Światowego Systemu Geodezyjnego (WGS-84 - World Geodetic System 1984) wraz z:
a)
wysokością bezwzględną miejsca wydarzenia w metrach n.p.m.,
b)
wysokością osadzenia lasera lub światła z innych źródeł w metrach - jeżeli źródło światła znajduje się na obiekcie,
c)
określeniem kierunku i kąta wiązki lasera lub światła z reflektorów poszukiwawczych (szperaczy) w stopniach kątowych;
4)
opis użycia lasera lub światła z innych źródeł, w tym informacje o planowanym kolorze, zasięgu i natężeniu wiązki lasera lub światła z innych źródeł oraz liczbie balonów z diodami LED lub wysokości użycia ogni sztucznych (fajerwerków);
5)
imię, nazwisko oraz numer telefonu osoby obsługującej laser lub światło z innych źródeł.
2.
Zgoda na użycie lasera lub światła z innych źródeł określa:
1)
warunki rozpoczęcia, przerwania, wznowienia i zakończenia użycia lasera lub światła z innych źródeł;
2)
organ zapewniający służbę ruchu lotniczego, z którym dokonuje się uzgodnień przed rozpoczęciem użycia lasera lub światła z innych źródeł - jeżeli jest to niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu lotniczego.
3.
Zgodę na użycie lasera lub światła z innych źródeł wydaje właściwa terytorialnie instytucja zapewniająca służbę ruchu lotniczego (ATS - Air Traffic Service), wskazana na mapie, o której mowa w § 2 ust. 3.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

SPOSÓB NANIESIENIA NA MAPĘ STREF PRZESTRZENI POWIETRZNEJ WYKORZYSTYWANEJ DO ŻEGLUGI POWIETRZNEJ, W KTÓRYCH EMITOWANIE LUB POWODOWANIE EMISJI WIĄZKI LASERA LUB ŚWIATŁA Z INNYCH ŹRÓDEŁ W KIERUNKU STATKU POWIETRZNEGO W SPOSÓB MOGĄCY SPOWODOWAĆ OLŚNIENIE, OŚLEPIENIE LUB WYSTĄPIENIE POŚWIATY MOŻE STWORZYĆ ZAGROŻENIE BEZPIECZEŃSTWA STATKU POWIETRZNEGO ALBO ŻYCIA LUB ZDROWIA ZAŁOGI LUB PASAŻERÓW NA POKŁADZIE TEGO STATKU

wzór

Rys. 1. Użycie laserów i świateł z reflektorów poszukiwawczych (szperaczy) w otoczeniu lotnisk

wzór

Rys. 2. Użycie lampionów i balonów z diodami LED w otoczeniu lotnisk

wzór

Rys. 3. Użycie ogni sztucznych (fajerwerków) w otoczeniu lotnisk

wzór

Rys. 4. Użycie laserów i światła z innych źródeł w otoczeniu lądowisk przyszpitalnych

1 Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024