Sposób wnoszenia pism procesowych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie sądowe.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 20 października 2015 r.
w sprawie sposobu wnoszenia pism procesowych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie sądowe

Na podstawie art. 125 § 31 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1805, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.  [Definicje]
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
koncie - rozumie się przez to zbiór danych identyfikujących użytkownika konta wraz z przyporządkowanymi zasobami systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie sądowe;
2)
użytkowniku konta - rozumie się przez to osobę fizyczną, dla której założono konto w systemie teleinformatycznym obsługującym postępowanie sądowe;
3)
użytkowniku masowym - rozumie się przez to użytkownika konta, który komunikuje się z sądem właściwym do prowadzenia elektronicznego postępowania upominawczego za pomocą przeznaczonego do tego celu własnego oprogramowania;
4)
uwierzytelnieniu - rozumie się przez to proces elektroniczny, który umożliwia identyfikację elektroniczną użytkownika konta w systemie teleinformatycznym obsługującym postępowanie sądowe;
5)
piśmie - rozumie się przez to pismo procesowe;
6)
elektronicznym potwierdzeniu wniesienia pisma - rozumie się przez to zestaw danych, który jednoznacznie wskazuje wnoszone pismo, użytkownika konta oraz datę wniesienia pisma;
7)
nazwie użytkownika konta - rozumie się przez to niepowtarzalne i przyporządkowane do użytkownika konta dane, które są przez niego wykorzystywane do uwierzytelnienia w systemie teleinformatycznym obsługującym postępowanie sądowe;
8)
zatwierdzeniu treści pisma - rozumie się przez to czynność użytkownika konta wytwarzającego pismo powodującą brak możliwości zmiany treści pisma, a w przypadku wnoszenia pisma przez współuczestników także czynności kolejnych użytkowników konta oznaczające akceptację treści pisma.
§  2.  [Procedura wniesienia pisma za pośrednictwem systemu teleinformatycznego]
1. 
Wniesienie pisma za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie sądowe, zwanego dalej "systemem teleinformatycznym", przez użytkownika następuje przez:
1)
uwierzytelnienie użytkownika;
2)
wprowadzenie treści pisma;
3)
dołączenie załączników, o ile są one wnoszone;
4)
opatrzenie pisma podpisem elektronicznym;
5)
nieodwracalne zainicjowanie procedury uiszczenia opłaty sądowej za pomocą udostępnianego przez system teleinformatyczny mechanizmu zapewniającego identyfikację wnoszącego opłatę, o ile pismo podlega opłacie, a przepis szczególny nie stanowi inaczej.
2. 
Niezwłocznie po wniesieniu pisma system teleinformatyczny umieszcza na koncie, z którego pismo zostało wniesione, potwierdzenie wniesienia pisma.
§  3.  [Procedura wniesienia pisma lub pism przez użytkownika masowego]
1. 
Wniesienie pisma lub pism przez użytkownika masowego następuje przez:
1)
utworzenie pisma lub pism z wykorzystaniem własnego oprogramowania przeznaczonego do komunikacji użytkownika z systemem teleinformatycznym obsługującym elektroniczne postępowanie upominawcze;
2)
dołączenie załączników, o ile są wnoszone;
3)
uwierzytelnienie użytkownika;
4)
wprowadzenie pisma lub pism do systemu teleinformatycznego;
5)
opatrzenie pisma lub pism podpisem elektronicznym;
6)
nieodwracalne zainicjowanie procedury uiszczenia opłaty sądowej za pomocą udostępnianego przez system teleinformatyczny mechanizmu zapewniającego identyfikację wnoszącego opłatę, o ile pismo lub pisma podlegają opłacie.
2. 
Przepis § 2 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. 
Wymagania techniczne systemu teleinformatycznego dla dokonania czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, są udostępniane przez sąd za pośrednictwem stron internetowych Ministerstwa Sprawiedliwości.
§  4.  [Wniesienie pisma wymagającego łącznego współdziałania więcej niż jednej osoby]
Do wniesienia pisma wymagającego łącznego współdziałania więcej niż jednej osoby, po utworzeniu pisma w systemie teleinformatycznym potrzeba także:
1)
wskazania przez użytkownika tworzącego pismo w systemie teleinformatycznym sposobu reprezentacji oraz nazw użytkowników, którzy są uprawnieni do łącznego działania za stronę, i zatwierdzenia treści pisma przed jego wniesieniem;
2)
ujawnienia pisma w systemie teleinformatycznym użytkownikom wskazanym w sposób określony w pkt 1;
3)
zatwierdzenia treści pisma przez każdego z użytkowników, o których mowa w pkt 2.
§  5.  [Wniesienie pisma wspólnie przez współuczestników sporu]
1. 
Do wniesienia pisma wspólnie przez współuczestników sporu wymagane jest także wskazanie przez użytkownika tworzącego pismo w systemie teleinformatycznym nazw pozostałych współuczestników wnoszących pismo i zatwierdzenie treści pisma przed jego wniesieniem.
2. 
Przepisy § 4 pkt 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
§  5a.  [Czynności wymagane do wniesienia pisma w postępowaniu rejestrowym za pośrednictwem systemu teleinformatycznego]
1. 
Do wniesienia pisma w postępowaniu rejestrowym za pośrednictwem systemu teleinformatycznego wymagane jest łączne wykonanie następujących czynności:
1)
wypełnienie udostępnionego w tym systemie wniosku przeznaczonego do zgłoszenia danych żądań albo wprowadzenie w tym systemie treści pisma niebędącego wnioskiem;
2)
dołączenie załączników, o ile są one wnoszone;
3)
opatrzenie pisma podpisem elektronicznym;
4)
uiszczenie opłaty sądowej za pomocą udostępnianego przez system teleinformatyczny mechanizmu gwarantującego nieodwracalne zainicjowanie procedury opłacenia pisma i identyfikację wnoszącego opłatę albo dołączenie do wniosku dowodu uiszczenia opłaty w innej formie, o ile pismo podlega opłacie, a przepis szczególny nie stanowi inaczej;
5)
wysłanie pisma do sądu przez użytkownika konta przygotowującego pismo.
2. 
Jeżeli pismo ma być podpisane przez więcej niż jedną osobę, osoba przygotowująca pismo przekazuje je osobom uprawnionym w celu opatrzenia go podpisem elektronicznym.
§  5b.  [Czynności wymagane do wniesienia wniosku o wpis do KRS spółki utworzonej z wykorzystaniem wzorca umowy udostępnionego w systemie teleinformatycznym]
1. 
Do wniesienia wniosku o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego spółki, której umowę zawarto przy wykorzystaniu wzorca umowy udostępnionego w systemie teleinformatycznym, a także innych wniosków o wpis dotyczący tych spółek na podstawie wzorców czynności udostępnionych w systemie teleinformatycznym, w tym o zmianę oraz rozwiązanie spółki, wymagane jest łączne wykonanie następujących czynności:
1)
wypełnienie formularza wniosku udostępnionego w systemie teleinformatycznym;
2)
dołączenie dokumentów wytworzonych w systemie teleinformatycznym lub możliwych do dołączenia na podstawie odrębnych przepisów;
3)
opatrzenie wniosku podpisem elektronicznym;
4)
uiszczenie opłaty sądowej za pomocą udostępnianego przez system teleinformatyczny mechanizmu gwarantującego nieodwracalne zainicjowanie procedury opłacenia pisma i identyfikację wnoszącego opłatę;
5)
wysłanie wniosku do sądu.
2. 
Jeżeli wniosek ma być podpisany przez więcej niż jedną osobę, należy:
1)
przy przygotowaniu wniosku wskazać inne osoby mające podpisać wniosek;
2)
wskazać przez osobę podpisującą wniosek, czy czynność tę wykonuje we własnym imieniu, czy w imieniu innych osób;
3)
opatrzeć wniosek podpisami elektronicznymi przez osoby, o których mowa w pkt 1, przy czym z chwilą podpisania go przez ostatnią z osób następuje zatwierdzenie wniosku;
4)
wysłać wniosek do sądu przez jednego z podpisujących.
§  6.  [Wykaz znaków pisarskich dopuszczalnych w systemie teleinformatycznym]
Wykaz znaków pisarskich dopuszczalnych w systemie teleinformatycznym określa załącznik do rozporządzenia, o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej.
§  7.  [Wejście w życie]
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2016 r.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ ZNAKÓW PISARSKICH DOPUSZCZALNYCH W SYSTEMIE TELEINFORMATYCZNYM

~ ' ! @ # $ % ^ & * ( ) _ - + = { } [ ] | \ : ; " ʻ
< > , . ? / 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Ą Ć Ę § Ł Ń Ó Ś Ź Ż
Á Â Ă Ä Ç Č Ď Đ Ё É Ě Î Í Ľ Ĺ Ň Ö Ô Ő Ř Ŕ Š Ş Ţ Ť Ű
Ü Ú Ů Ý Ž β
W przypadku wystąpienia znaku pisarskiego niewystępującego w powyższej tabeli w danych podlegających wpisowi do systemu teleinformatycznego stosuje się następujące zasady:
1.
Pomija się wszystkie znaki diakrytyczne występujące w danej literze, z wyjątkiem liter ze znakami diakrytycznymi wymienionych w powyższej tabeli.
2.
W przypadku dyftongów wpisujemy pierwszą literę tworzącą dyftong (np. AE = A).
3.
W przypadku wystąpienia innego znaku, nienależącego do grupy znaków, o których mowa w pkt 1 i 2, w miejsce tego znaku wpisuje się znak *.
4.
Apostrof w nazwiskach osób fizycznych i nazwach podmiotów innych niż osoby fizyczne piszemy zgodnie z pisownią oryginału, z zastosowaniem znaku dostępnego w powyższej tabeli.
5.
W przypadku wystąpienia cudzysłowów:
-
cudzysłów otwierający (") zamienia się na cudzysłów zamykający ("),
-
cudzysłów («) oraz (») zastępuje się cudzysłowem zamykającym (").
6.
W przypadku wystąpienia znaku pisarskiego przesuniętego w stosunku do linii tekstu (indeks górny lub dolny) sprowadza się ten znak do linii tekstu i umieszcza - w przypadku indeksu górnego - w nawiasie kwadratowym, a w przypadku indeksu dolnego - w nawiasie okrągłym {np. m2 = m[2], x3 = x(3)}. W przypadku równoczesnego wystąpienia obu indeksów indeks górny poprzedza indeks dolny.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024