Operat rybacki.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 29 marca 2002 r.
w sprawie operatu rybackiego

Na podstawie art. 6a ust. 6 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 189, poz. 1471, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposoby sporządzania operatu rybackiego;
2)
szczegółowe wymagania, jakim powinien odpowiadać operat rybacki;
3)
jednostki uprawnione do opiniowania operatów rybackich;
4)
sposoby opiniowania operatu rybackiego.
§  2. 
Operat rybacki, zwany dalej "operatem", sporządza się z uwzględnieniem informacji zawartych w:
1)
dotychczasowym operacie oraz dokumentacji, do której prowadzenia uprawniony do rybactwa jest obowiązany na podstawie przepisów o rybactwie śródlądowym;
2)
strategiach, politykach, planach lub programach w dziedzinie rybactwa śródlądowego, w tym w programie ochrony i odbudowy zasobów ryb, opracowanych przez organy administracji publicznej na podstawie odrębnych przepisów;
3)
planie ochrony, zadaniach ochronnych lub planie zadań ochronnych, tworzonych dla form ochrony przyrody, o których mowa w przepisach o ochronie przyrody, jeżeli operat sporządza się dla obwodu rybackiego znajdującego się:
a)
w granicach parku narodowego, rezerwatu przyrody, parku krajobrazowego lub obszaru Natura 2000,
b)
poza granicami obszaru Natura 2000, jeżeli założenia sporządzanego dla tego obwodu rybackiego operatu mogą oddziaływać na cele ochrony obszaru Natura 2000;
4)
katastrze wodnym.
2. 
Do sporządzenia operatu z uwzględnieniem informacji zawartych w katastrze wodnym wykorzystuje się w szczególności:
1)
plany gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy;
2)
dane dotyczące:
a)
ilości i jakości zasobów wód powierzchniowych i ich rybackiej przydatności (bonitacji),
b)
źródeł i charakterystyki zanieczyszczeń punktowych oraz obszarowych,
c)
stanu biologicznego środowiska wodnego, stref i obszarów ochronnych,
d)
urządzeń wodnych,
e)
pozwoleń wodnoprawnych,
f)
użytkowania wód wraz z charakterystyką korzystania z wód

- o których mowa w przepisach prawa wodnego.

3. 
Do sporządzenia operatu wykorzystuje się także inne niż wymienione w ust. 1 informacje dotyczące obwodu rybackiego lub informacje mające wpływ na prowadzenie rybactwa w obwodzie rybackim, w szczególności zawierające dane o środowisku i jego ochronie oraz o korzystaniu z wód.
§  3. 
Część opisową operatu sporządza się w formie:
1)
pisemnej lub
2)
zapisu na nośniku informatycznym zabezpieczonym przed wprowadzeniem zmian.
§  4. 
Część opisowa operatu zawiera:
1)
imię i nazwisko oraz adres i miejsce zamieszkania albo nazwę i adres siedziby uprawnionego do rybactwa;
2)
nazwę i numer obwodu rybackiego, dla którego sporządza się operat;
3)
nazwy i informacje dotyczące powierzchni rzek, jezior lub innych zbiorników wodnych, wraz ze wskazaniem ich dopływów wchodzących w skład obwodu rybackiego, a także sposób ich połączenia z innymi wodami;
4)
powierzchnię zasadniczego obwodu rybackiego ustaloną przy średnim niskim stanie wody z wielolecia obliczoną na podstawie informacji państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej;
5)
ocenę oddziaływania:
a)
obrębów ochronnych ustanowionych na podstawie przepisów o rybactwie śródlądowym na sposób prowadzenia gospodarki rybackiej,
b)
sposobu prowadzenia gospodarki rybackiej na formy ochrony przyrody, o których mowa w przepisach o ochronie przyrody;
5a)
opis działań bezpośrednio związanych:
a)
z celami ochrony obszarów Natura 2000 lub pozostałymi formami ochrony przyrody, lub
b)
ze sposobem dostosowania prowadzonej gospodarki rybackiej do innych działań przewidzianych w planie ochrony, zadaniach ochronnych lub planie zadań ochronnych parku narodowego, rezerwatu przyrody lub obszaru Natura 2000, o których mowa w przepisach o ochronie przyrody

- lub wynikających z tych celów lub z tego sposobu;

6)
określenie występujących źródeł i rodzajów zanieczyszczeń wód oraz innych czynników mających wpływ na prowadzenie racjonalnej gospodarki rybackiej w obwodzie rybackim;
7)
określenie rodzaju, zakresu i wpływu kłusownictwa oraz szkód wyrządzanych przez zwierzęta wolno żyjące na prowadzenie racjonalnej gospodarki rybackiej w obwodzie rybackim;
8)
opis warunków hydrobiologicznych obwodu rybackiego;
9)
charakterystykę ichtiofauny obwodu rybackiego, w tym skład gatunkowy ryb i strukturę ich populacji,
10)
założenia dotyczące ochrony i połowów ryb i raków,
11)
spis dokumentów źródłowych wykorzystanych przy sporządzaniu operatu,
12)
datę sporządzenia operatu i podpis uprawnionego do rybactwa.
§  5. 
1. 
W założeniach dotyczących ochrony i połowów ryb i raków, o których mowa w § 4 pkt 10, podaje się:
1)
typ prowadzonej gospodarki rybackiej;
2)
wymiary gospodarcze ryb - gdy w obwodzie rybackim wystąpiły zmiany mające niekorzystny wpływ na wielkość lub strukturę populacji ryb będących przedmiotem eksploatacji lub w innych przypadkach uzasadnionych przez uprawnionego do rybactwa;
3)
przewidywaną wielkość połowów gospodarczych lub amatorskich;
4)
maksymalną liczbę osób, które jednego dnia mogą uprawiać amatorski połów ryb w obwodzie rybackim;
5)
limity połowu ryb w ramach prowadzenia amatorskiego połowu ryb;
6)
sposób regulacji wielkości i struktury populacji ryb drapieżnych oraz ryb karpiowatych;
7)
rodzaje i zakres działań prowadzonych w ramach racjonalnej gospodarki rybackiej, w tym zabiegów ochronnych, niezbędnych do ochrony zasobów ryb i raków lub poprawy warunków ich bytowania w wodach, ze wskazaniem sposobu i warunków odtwarzania poławianych zasobów ryb i raków, w tym ryb z gatunków wędrownych lub zagrożonych pogarszającymi się warunkami rozrodu naturalnego w wodach obwodu rybackiego;
8)
nakłady rzeczowe przewidziane na zarybienia, w szczególności minimalną i maksymalną ilość materiału zarybieniowego oraz jego rodzaj.
2. 
Rodzaj materiału zarybieniowego służącego do odtwarzania populacji ryb wymagających ochrony ze względu na konieczność zachowania różnorodności biologicznej, a w szczególności populacji:
1)
karpiowatych ryb reofilnych,
2)
lipienia,
3)
łososia,
4)
pstrąga potokowego,
5)
siei,
6)
troci jeziorowej i wędrownej,
7)
węgorza,
8)
jesiotra,

podaje się z uwzględnieniem miejsc pochodzenia materiału zarybieniowego, jego przydatności do zarybień oraz informacji zawartych w charakterystyce ichtiofauny, o której mowa w § 4 pkt 9.

§  6. 
Część graficzna operatu zawiera szkic sytuacyjny wód wchodzących w skład obwodu rybackiego, wykonany na mapie lub jej kopii zgodnie z obowiązującym stanem faktycznym, wraz z naniesionymi na nim:
1)
granicami zasadniczego i uzupełniającego obwodu rybackiego;
2)
granicami obrębów hodowlanych i ochronnych oraz obszarów, które zostały objęte formami ochrony przyrody na podstawie przepisów o ochronie przyrody;
3)
granicami wód uznanych za nieprzydatne do prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej;
4)
wyspami;
5)
miejscami usytuowania sadzów rybackich, przepławek, pomostów i innych budowli mających wpływ na prowadzenie racjonalnej gospodarki rybackiej w obwodzie rybackim;
6)
miejscami stałego połowu ryb narzędziami lub urządzeniami rybackimi;
7)
miejscami gromadnego przebywania kormoranów czarnych (Phalacrocorax carbo), o ile występują.
§  7. 
Uprawniony do rybactwa dołącza do operatu kopię dokumentacji, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, z wyłączeniem przypadku, gdy dla danego obwodu rybackiego operat sporządza się po raz pierwszy.
§  8. 
Jednostkami uprawnionymi do opiniowania operatów, zwanymi dalej "jednostkami uprawnionymi", są:
1)
Instytut Rybactwa Śródlądowego im. Stanisława Sakowicza w Olsztynie;
2)
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie;
3)
Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie.
§  9. 
Opiniowaniu podlegają elementy operatu, o których mowa w § 4 pkt 3-10 oraz w § 6.
§  10. 
Jednostka uprawniona:
1)
w opracowanym regulaminie opiniowania operatów, udostępnionym do wglądu w siedzibie tej jednostki oraz na administrowanej przez tę jednostkę stronie internetowej:
a)
określa skład opiniujący operaty, zapewniając w nim udział przedstawiciela Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska,
b)
określa tryb podejmowania rozstrzygnięć przez skład opiniujący operaty i sposób dokumentowania tych rozstrzygnięć,
c)
zapewnia możliwość wzięcia udziału w opiniowaniu operatu uprawnionemu do rybactwa lub biegłym powołanym przez tego uprawnionego, a także właściwym miejscowo przedstawicielom urzędów marszałkowskich oraz regionalnych dyrekcji ochrony środowiska lub zarządców obszarowych form ochrony przyrody, na które mogą mieć wpływ działania zaplanowane w operacie;
2)
zamieszcza na administrowanej przez tę jednostkę stronie internetowej informację o miejscu i terminie posiedzenia składu opiniującego operaty oraz wykaz operatów podlegających opiniowaniu.
§  11. 
1. 
Jednostka uprawniona sporządza opinię o operacie na piśmie, w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania operatu.
2. 
Jednostka uprawniona, sporządzając opinię, o której mowa w ust. 1:
1)
sprawdza zgodność informacji podanych w operacie przez uprawnionego do rybactwa z informacjami zawartymi w dokumentach, o których mowa w § 2 ust. 1 i 3;
2)
ocenia celowość założeń operatu w zakresie wykorzystywania produkcyjnych możliwości wód z zachowaniem zasobów ryb w równowadze biologicznej i na poziomie umożliwiającym gospodarcze korzystanie z nich w przyszłości;
3)
przeprowadza ocenę zgodności założeń operatu z wymaganiami ochrony obszaru Natura 2000 lub pozostałych form ochrony przyrody, o których mowa w przepisach o ochronie przyrody, w szczególności rozważa, czy gospodarka rybacka prowadzona zgodnie z założeniami operatu może potencjalnie znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000, uwzględniając skumulowane oddziaływanie z innymi przedsięwzięciami, zwłaszcza w odniesieniu do integralności i spójności tych obszarów.
3. 
Jednostka uprawniona wydaje negatywną opinię o operacie, jeżeli operat nie spełnia chociażby jednego z kryteriów, o których mowa w ust. 2.
§  12. 
1. 
Opinia dotycząca operatu zawiera:
1)
oznaczenie jednostki uprawnionej;
2)
(uchylony);
3)
imię i nazwisko oraz adres i miejsce zamieszkania albo nazwę i adres siedziby uprawnionego do rybactwa, który sporządził operat;
4)
uzasadnienie;
5)
datę sporządzenia opinii;
6)
podpis osoby reprezentującej jednostkę uprawnioną;
7)
sygnaturę identyfikującą zaopiniowany operat.
2. 
W uzasadnieniu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, podaje się przyczyny, z powodu których jednostka uprawniona wydała pozytywną albo negatywną opinię.
3. 
Sygnatura, o której mowa w ust. 1 pkt 7, składa się z literowego skrótu nazwy jednostki uprawnionej, z numeru, który nadano operatowi, kolejnego numeru opinii oraz roku jej sporządzenia.
4. 
Jednostka uprawniona przekazuje pozostałym jednostkom uprawnionym kopię zaopiniowanego operatu oraz kopię opinii o tym operacie, w terminie 14 dni od dnia sporządzenia tej opinii.
§  13. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 10 grudnia 1997 r. w sprawie wymagań, jakim powinien odpowiadać operat rybacki, oraz określenia jednostek uprawnionych do opiniowania tych operatów (Dz. U. Nr 154, poz. 1010).
§  14. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rybołówstwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz.U.2014.1261).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024