Funkcjonowanie krajowej sieci obszarów wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 30 września 2015 r.
w sprawie funkcjonowania krajowej sieci obszarów wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Na podstawie art. 58 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. poz. 349) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
tryb opracowywania i zmiany:
a)
planu działania, a także jego zakres i sposób jego realizacji,
b)
dwuletniego planu operacyjnego, a także jego zakres;
2)
szczegółowy zakres zadań jednostki centralnej, jednostek regionalnych, Centrum Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Brwinowie, zwanego dalej "CDR", i wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego, zwanych dalej "WODR", w zakresie funkcjonowania krajowej sieci obszarów wiejskich, o której mowa w art. 54 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, z późn. zm.), zwanej dalej "KSOW", oraz sposób wykonywania tych zadań.
§  2.
Do zadań jednostki centralnej należy:
1)
zbieranie, analizowanie, rozpowszechnianie oraz wymiana informacji i doświadczeń na temat rozwoju obszarów wiejskich pomiędzy podmiotami współpracującymi w ramach KSOW, zwanymi dalej "partnerami KSOW", na poziomie krajowym;
2)
ułatwianie partnerom KSOW tworzenia sieci kontaktów na poziomie krajowym i międzynarodowym oraz zapewnienie partnerom KSOW dostępu do działań europejskiej sieci na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, o której mowa w art. 52 ust. 1 rozporządzenia wymienionego w § 1 pkt 2, zwanej dalej "ESROW";
3)
administrowanie na poziomie krajowym stroną internetową KSOW, zwaną dalej "portalem KSOW", oraz innymi internetowymi narzędziami umożliwiającymi wymianę informacji i prowadzenie dyskusji pomiędzy partnerami KSOW na poziomie krajowym;
4)
promocja KSOW i informowanie o KSOW na poziomie krajowym;
5)
realizacja planu działania na poziomie krajowym na podstawie dwuletnich planów operacyjnych;
6)
opracowanie, we współpracy z podmiotami realizującymi dwuletnie plany operacyjne na poziomie krajowym, co pół roku informacji i co dwa lata sprawozdania z realizacji tych planów oraz co roku sprawozdania z realizacji planu działania;
7)
obsługa organizacyjna i techniczna organu pomocniczego, o którym mowa w art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zwanej dalej "ustawą", oraz grup tematycznych, o których mowa w art. 57 ust. 3 pkt 3 ustawy;
8)
koordynacja współpracy oraz współpraca z ESROW, w tym reprezentowanie Rzeczypospolitej Polskiej w Zgromadzeniu Sieci Obszarów Wiejskich, Grupie Sterującej Sieci Obszarów Wiejskich i podgrupach, o których mowa w decyzji wykonawczej Komisji 2014/825/UE z dnia 20 listopada 2014 r. określającej strukturę organizacyjną i zasady funkcjonowania europejskiej sieci na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i sieci europejskiego partnerstwa innowacyjnego oraz uchylającej decyzję 2008/168/WE (Dz. Urz. UE L 334 z 21.11.2014, str. 98);
9)
współpraca z KSOW funkcjonującą w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej;
10)
współpraca z jednostkami regionalnymi i CDR w zakresie realizacji planu działania i dwuletnich planów operacyjnych.
§  3.
Do zadań jednostek regionalnych należy:
1)
zbieranie, analizowanie, rozpowszechnianie oraz wymiana informacji i doświadczeń na temat rozwoju obszarów wiejskich pomiędzy partnerami KSOW w województwie;
2)
ułatwianie partnerom KSOW tworzenia sieci kontaktów w województwach i na obszarach odpowiadającym województwom w innych państwach;
3)
administrowanie w województwie portalem KSOW oraz innymi internetowymi narzędziami umożliwiającymi wymianę informacji i prowadzenie dyskusji pomiędzy partnerami KSOW w województwie;
4)
promocja KSOW i informowanie o KSOW w województwie;
5)
współpraca z jednostką centralną i innymi jednostkami regionalnymi w zakresie realizacji planu działania i dwuletnich planów operacyjnych;
6)
udział w opracowaniu, we współpracy z partnerami KSOW w województwie i organem opiniodawczo-doradczym, o którym mowa w art. 57 ust. 2 ustawy, zwanym dalej "wojewódzką grupą roboczą", planu działania i dwuletnich planów operacyjnych w zakresie zadań realizowanych w województwie;
7)
opracowanie, we współpracy z podmiotami realizującymi dwuletnie plany operacyjne w województwie, co pół roku informacji i co dwa lata sprawozdania z realizacji tych planów oraz co roku sprawozdania z realizacji planu działania w województwie;
8)
obsługa organizacyjna i techniczna wojewódzkiej grupy roboczej i grup tematycznych, o których mowa w art. 57 ust. 4 pkt 3 ustawy;
9)
współpraca z WODR w zakresie realizacji zadań Sieci na rzecz innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich, zwanej dalej "SIR", w tym zadań brokerów innowacji, o których mowa w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zwanym dalej "Programem";
10)
współpraca z jednostkami odpowiadającymi jednostkom regionalnym w innych państwach.
§  4.
Do zadań CDR należy:
1)
koordynacja wdrażania SIR na poziomie krajowym;
2)
współpraca z jednostką centralną w zakresie identyfikacji partnerów KSOW działających w ramach SIR na poziomie krajowym i międzynarodowym;
3)
identyfikacja potrzeb i problemów związanych z funkcjonowaniem SIR na poziomie krajowym oraz przekazywanie ich jednostce centralnej;
4)
opracowanie, we współpracy z jednostką centralną, kryteriów oceny stosowanych przy wyborze operacji związanych z SIR, zgłaszanych do dwuletnich planów operacyjnych;
5)
udział w organie pomocniczym, o którym mowa w art. 57 ust. 1 ustawy, zwanym dalej "grupą roboczą", grupach tematycznych, o których mowa w art. 57 ust. 3 pkt 3 ustawy, i w strukturach innych podmiotów związanych z SIR;
6)
ułatwianie partnerom KSOW tworzenia sieci kontaktów w ramach SIR na poziomie krajowym;
7)
opracowanie metodyki tworzenia i identyfikowania operacji dotyczących SIR, w ramach których współpracują podmioty określone w art. 56 ust. 1 rozporządzenia wymienionego w § 1 pkt 2, oraz gromadzenie i rozpowszechnianie informacji na temat tych operacji;
8)
utworzenie i prowadzenie baz danych zawierających informacje o operacjach, o których mowa w pkt 7, wyniki badań naukowych i prac rozwojowych oraz przykłady dobrych praktyk w zakresie innowacji w rolnictwie, produkcji żywności, leśnictwie i na obszarach wiejskich;
9)
współpraca z jednostką centralną w prowadzeniu na portalu KSOW bazy danych partnerów KSOW w zakresie dotyczącym SIR;
10)
gromadzenie i rozpowszechnianie informacji na temat sieci Europejskiego Partnerstwa Innowacyjnego, o której mowa w art. 53 ust. 1 rozporządzenia wymienionego w § 1 pkt 2, zwanej dalej "siecią EPI", w tym odkryć naukowych i nowych technologii mających znaczenie dla innowacji, i wymiana wiedzy w zakresie innowacji z innymi państwami;
11)
prowadzenie działań promocyjnych na rzecz innowacji w rolnictwie, produkcji żywności, leśnictwie i na obszarach wiejskich;
12)
zbieranie od WODR i partnerów KSOW działających w ramach SIR propozycji działań do planu działania i operacji do dwuletnich planów operacyjnych w zakresie dotyczącym SIR w województwie, ocena zaproponowanych operacji i wyrażanie zgody na ich ujęcie w dwuletnich planach operacyjnych;
13)
opracowanie projektu planu działania i projektów dwuletnich planów operacyjnych w zakresie dotyczącym SIR;
14)
realizacja planu działania na poziomie krajowym w zakresie dotyczącym SIR na podstawie dwuletnich planów operacyjnych;
15)
podnoszenie wiedzy i umiejętności partnerów KSOW i podmiotów określonych w art. 56 ust. 1 rozporządzenia wymienionego w § 1 pkt 2, działających w ramach SIR, w zakresie zarządzania operacjami wykorzystującymi wyniki badań naukowych i prac rozwojowych oraz sposobów współpracy w ramach tych operacji;
16)
opracowanie, we współpracy z WODR, co pół roku informacji i co dwa lata sprawozdania z realizacji dwuletnich planów operacyjnych oraz co roku sprawozdania z realizacji planu działania w zakresie dotyczącym SIR;
17)
zapewnienie świadczenia usług przez brokerów innowacji, o których mowa w Programie, zwanych dalej "brokerami", w ramach CDR na poziomie krajowym;
18)
współpraca w zakresie innowacji z jednostkami naukowymi, instytucjami, organizacjami, siecią EPI i innymi państwami.
§  5.
Do zadań WODR należy:
1)
wyszukiwanie i aktywizowanie partnerów KSOW do współpracy w zakresie wdrażania operacji innowacyjnych w rolnictwie, produkcji żywności, leśnictwie i na obszarach wiejskich w województwie;
2)
identyfikacja potrzeb i problemów związanych z funkcjonowaniem SIR w województwie oraz przekazywanie ich CDR i jednostkom regionalnym;
3)
ułatwianie partnerom KSOW tworzenia sieci kontaktów w ramach SIR w województwie;
4)
współpraca z CDR, w szczególności przy prowadzeniu baz danych, o których mowa w § 4 pkt 8, w zakresie dotyczącym województwa oraz przy zbieraniu propozycji działań i operacji, o których mowa w § 4 pkt 12, a także opracowaniu informacji i sprawozdań, o których mowa w § 4 pkt 16;
5)
gromadzenie i rozpowszechnianie wyników badań naukowych i prac rozwojowych, a także informacji na temat wdrażania nowych rozwiązań oraz dobrych praktyk w zakresie innowacji w województwie;
6)
informowanie o możliwości współpracy w ramach operacji, o których mowa w § 4 pkt 7, w ramach SIR w województwie;
7)
uczestnictwo w wojewódzkich grupach roboczych i grupach tematycznych, o których mowa w art. 57 ust. 4 pkt 3 ustawy;
8)
przygotowanie, we współpracy z brokerami i partnerami KSOW działającymi w ramach SIR, propozycji działań do planu działania i operacji do dwuletnich planów operacyjnych w zakresie dotyczącym SIR w województwie oraz przekazywanie tych propozycji CDR;
9)
realizacja planu działania w województwie w zakresie dotyczącym SIR na podstawie dwuletnich planów operacyjnych;
10)
podnoszenie wiedzy i umiejętności partnerów KSOW i podmiotów określonych w art. 56 ust. 1 rozporządzenia wymienionego w § 1 pkt 2, działających w ramach SIR w województwie, w zakresie przygotowania i realizacji operacji wykorzystujących wyniki badań naukowych i prac rozwojowych;
11)
zapewnienie świadczenia usług w województwie przez brokerów w ramach WODR;
12)
zapewnienie udziału doradców w grupach operacyjnych Europejskiego Partnerstwa Innowacyjnego, o których mowa w art. 56 rozporządzenia wymienionego w § 1 pkt 2, zwanych dalej "grupami operacyjnymi", oraz stała współpraca z grupami operacyjnymi.
§  6.
Zadania jednostki centralnej są wykonywane przez:
1)
prowadzenie na portalu KSOW bazy danych:
a)
partnerów KSOW,
b)
operacji realizowanych na poziomie krajowym i w województwie, na podstawie informacji przekazywanych przez jednostki regionalne, CDR, WODR, Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwaną dalej "Agencją", i podmioty wdrażające;
2)
przygotowywanie propozycji własnych operacji do dwuletnich planów operacyjnych na poziomie krajowym i realizowanie tych operacji;
3)
wybieranie propozycji operacji zgłoszonych do dwuletnich planów operacyjnych na poziomie krajowym przez partnerów KSOW i zawieranie z partnerami KSOW umów dotyczących realizacji tych operacji;
4)
wymianę informacji z jednostkami regionalnymi, CDR i WODR o realizowanych operacjach w ramach dwuletnich planów operacyjnych;
5)
przygotowywanie propozycji operacji realizowanych wspólnie z partnerami KSOW, jednostkami regionalnymi lub CDR w ramach dwuletnich planów operacyjnych;
6)
działania edukacyjne, szkoleniowe i promocyjne, w tym organizowanie spotkań, targów, warsztatów, wizyt i wyjazdów;
7)
współpracę z mediami;
8)
opracowywanie ekspertyz i analiz i udostępnianie ich na portalu KSOW;
9)
wyszukiwanie i aktywizowanie partnerów KSOW do współpracy przy realizacji operacji w ramach dwuletnich planów operacyjnych na poziomie krajowym;
10)
zapewnienie partnerom KSOW dostępu do aktualnych informacji na portalu KSOW;
11)
udział w działaniach podejmowanych przez ESROW i KSOW oraz partnerów KSOW z innych państw członkowskich Unii Europejskiej;
12)
opracowanie regulaminów organizacyjnych grupy roboczej i grup tematycznych, o których mowa w art. 57 ust. 3 pkt 3 ustawy, organizację posiedzeń tych grup, opracowanie programów posiedzeń, projektów uchwał oraz materiałów związanych z tematyką posiedzeń, a także sporządzanie protokołów ustaleń posiedzeń i zamieszczanie ich na portalu KSOW.
§  7.
Zadania jednostek regionalnych są wykonywane przez:
1)
współpracę z jednostką centralną w aktualizowaniu bazy danych partnerów KSOW działających w województwie;
2)
przygotowywanie propozycji własnych operacji do dwuletnich planów operacyjnych w województwie i realizowanie tych operacji;
3)
wybieranie propozycji operacji zgłoszonych do dwuletnich planów operacyjnych w województwie przez partnerów KSOW i zawieranie z partnerami KSOW umów dotyczących realizacji tych operacji;
4)
wymianę informacji o realizowanych operacjach w ramach dwuletnich planów operacyjnych pomiędzy jednostkami regionalnymi oraz pomiędzy jednostką centralną, CDR i WODR;
5)
przygotowywanie z partnerami KSOW działającymi w województwie, innymi jednostkami regionalnymi i jednostką centralną propozycji wspólnych operacji do dwuletnich planów operacyjnych;
6)
działania edukacyjne, szkoleniowe i promocyjne, w tym organizowanie spotkań, targów, warsztatów, wizyt i wyjazdów;
7)
współpracę z mediami;
8)
opracowywanie ekspertyz i analiz i udostępnianie ich na portalu KSOW;
9)
wyszukiwanie i aktywizowanie partnerów KSOW do współpracy przy realizacji operacji w ramach dwuletnich planów operacyjnych w województwie;
10)
zapewnienie partnerom KSOW dostępu do aktualnych informacji na portalu KSOW;
11)
przekazywanie WODR i brokerom informacji o innowacjach w województwie i o potrzebie wdrożenia nowych rozwiązań w zakresie innowacji w rolnictwie, produkcji żywności, leśnictwie i na obszarach wiejskich;
12)
umożliwienie WODR i brokerom uczestnictwa w wojewódzkich grupach roboczych i grupach tematycznych, o których mowa w art. 57 ust. 4 pkt 3 ustawy, oraz w szkoleniach organizowanych lub finansowanych przez jednostki regionalne;
13)
udział w działaniach podejmowanych przez jednostki odpowiadające jednostkom regionalnym w innych państwach;
14)
opracowanie regulaminów organizacyjnych wojewódzkich grup roboczych i grup tematycznych, o których mowa w art. 57 ust. 4 pkt 3 ustawy, organizację posiedzeń tych grup, opracowanie programów posiedzeń, projektów uchwał oraz materiałów związanych z tematyką posiedzeń, a także sporządzanie protokołów ustaleń posiedzeń i zamieszczanie ich na portalu KSOW.
§  8.
Zadania CDR są wykonywane przez:
1)
prowadzenie działań mających na celu aktywizację potencjalnych partnerów KSOW i podmiotów określonych w art. 56 ust. 1 rozporządzenia wymienionego w § 1 pkt 2 do współpracy na rzecz innowacji w ramach SIR;
2)
wymianę informacji oraz inicjowanie i prowadzenie dyskusji dotyczących innowacji z jednostką centralną, jednostkami regionalnymi, WODR oraz partnerami KSOW działającymi w ramach SIR;
3)
opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów dotyczących innowacji, w tym analiz i ekspertyz;
4)
organizację na poziomie krajowym spotkań, szkoleń, warsztatów, wyjazdów i wizyt, w szczególności dla grup operacyjnych;
5)
przygotowywanie propozycji własnych operacji do dwuletnich planów operacyjnych na poziomie krajowym w zakresie dotyczącym SIR i realizowanie tych operacji;
6)
wybieranie propozycji operacji zgłoszonych do dwuletnich planów operacyjnych na poziomie krajowym w zakresie dotyczącym SIR przez partnerów KSOW działających w ramach SIR i zawieranie z partnerami KSOW działającymi w ramach SIR umów dotyczących realizacji tych operacji;
7)
administrowanie na portalu KSOW zakładką tematyczną poświęconą SIR;
8)
wyszukiwanie partnerów KSOW do współpracy w zakresie wdrażania operacji innowacyjnych, gromadzenie przykładów operacji o wysokim potencjale innowacyjności i wymiana informacji w tym zakresie z WODR;
9)
udział w spotkaniach organizowanych przez partnerów KSOW działających w ramach SIR, sieć EPI i inne państwa;
10)
powoływanie organów opiniodawczo-doradczych SIR zapewniających przepływ informacji, wymianę doświadczeń oraz współpracę w zakresie innowacji pomiędzy podmiotami sektora rolno-spożywczego, jednostkami naukowymi i podmiotami doradztwa rolniczego oraz organizowanie prac tych organów;
11)
pomoc w tworzeniu i organizacji grup operacyjnych, w tym w przygotowaniu dokumentów związanych z funkcjonowaniem grup operacyjnych;
12)
pomoc w przygotowaniu projektów planów operacyjnych dla grup operacyjnych, planów biznesowych operacji, analiz ich wykonalności oraz wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 13 ustawy;
13)
monitorowanie funkcjonowania grup operacyjnych i realizacji operacji przez te grupy;
14)
wsparcie merytoryczne, monitorowanie pracy oraz doskonalenie zawodowe brokerów działających w ramach CDR na poziomie krajowym i w ramach WODR w województwie.
§  9.
Zadania WODR są wykonywane przez:
1)
opracowywanie z jednostkami naukowymi materiałów dotyczących innowacji, w tym analiz i ekspertyz, i ich rozpowszechnianie;
2)
organizację spotkań, szkoleń, warsztatów, wyjazdów i wizyt, w szczególności dla grup operacyjnych z województwa i przedstawicieli jednostki regionalnej;
3)
gromadzenie przykładów operacji o wysokim potencjale innowacyjności i wymiana informacji w tym zakresie z CDR i jednostkami regionalnymi;
4)
przygotowywanie propozycji własnych operacji do dwuletnich planów operacyjnych w województwie w zakresie dotyczącym SIR i realizowanie tych operacji;
5)
wybieranie propozycji operacji zgłoszonych do dwuletnich planów operacyjnych w województwie w zakresie dotyczącym SIR przez partnerów KSOW działających w ramach SIR i zawieranie z partnerami KSOW działającymi w ramach SIR umów dotyczących realizacji tych operacji;
6)
opracowywanie na portalu KSOW, w zakresie dotyczącym województwa, zawartości zakładki tematycznej poświęconej SIR;
7)
udział w spotkaniach organizowanych przez CDR, sieć EPI i inne państwa;
8)
udział w pracach organów opiniodawczo-doradczych SIR, o których mowa w § 8 pkt 10;
9)
pomoc w tworzeniu i organizacji grup operacyjnych, w tym w przygotowaniu dokumentów związanych z funkcjonowaniem grup operacyjnych;
10)
pomoc w przygotowaniu projektów planów operacyjnych dla grup operacyjnych, planów biznesowych operacji, analiz ich wykonalności oraz wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 13 ustawy;
11)
monitorowanie funkcjonowania grup operacyjnych i realizacji operacji przez te grupy.
§  10.
1.
Dla KSOW opracowuje się jeden plan działania.
2.
Plan działania jest realizowany na podstawie dwuletnich planów operacyjnych.
3.
Plan działania zawiera:
1)
wskazanie okresu, przez jaki będzie realizowany;
2)
określenie priorytetów Programu i celów KSOW, jakie będą realizowane;
3)
opis i określenie celów następujących działań przewidzianych w art. 54 ust. 3 lit. b rozporządzenia wymienionego w § 1 pkt 2 i w Programie:
a)
rozpowszechnianie informacji na temat wyników monitorowania i oceny realizacji działań na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w perspektywie finansowej 2014-2020,
b)
działania na rzecz tworzenia sieci kontaktów dla doradców i służb wspierających wdrażanie innowacji na obszarach wiejskich,
c)
gromadzenie przykładów operacji realizujących poszczególne priorytety Programu,
d)
szkolenia i działania na rzecz tworzenia sieci kontaktów dla lokalnych grup działania, w tym zapewnianie pomocy technicznej w zakresie współpracy międzyterytorialnej i międzynarodowej,
e)
poszukiwanie partnerów KSOW do współpracy w ramach działania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 13 ustawy, oraz ułatwianie tej współpracy,
f)
ułatwianie wymiany wiedzy pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w rozwoju obszarów wiejskich oraz wymiana i rozpowszechnianie rezultatów działań na rzecz tego rozwoju,
g)
współpraca z ESROW,
h)
plan komunikacyjny,
i)
promocja współpracy w sektorze rolnym i realizacji przez rolników wspólnych inwestycji;
4)
wykaz podmiotów, które realizują ten plan;
5)
kryteria i sposób wyboru operacji do dwuletnich planów operacyjnych;
6)
plan finansowy ze wskazaniem szacunkowych kwot i łącznej wartości realizacji działań, o których mowa w pkt 3 i § 11 ust. 4;
7)
harmonogram realizacji działań, o których mowa w pkt 3 i § 11 ust. 4, z podziałem na lata realizacji planu działania;
8)
wskaźniki monitorowania realizacji działań, o których mowa w pkt 3 i § 11 ust. 4;
9)
zakres i sposób:
a)
ewaluacji realizacji działań, o których mowa w pkt 3 i § 11 ust. 4,
b)
sporządzania co pół roku informacji i co dwa lata sprawozdania z realizacji dwuletnich planów operacyjnych oraz co roku sprawozdania z realizacji planu działania, na podstawie danych przekazanych przez podmioty realizujące te plany.
§  11.
1.
Jednostka centralna, w celu zebrania propozycji działań do planu działania innych niż wymienione w § 10 ust. 3 pkt 3, opracowuje formularz ankiety, który zamieszcza na portalu KSOW wraz z informacją o sposobie jego wypełnienia i terminie przesłania jednostce centralnej.
2.
Jednostka centralna przesyła informację o zamieszczeniu na portalu KSOW formularza ankiety:
1)
jednostkom regionalnym, CDR, WODR, Agencji i podmiotom wdrażającym, w celu wypełnienia tego formularza oraz niezwłocznego zamieszczenia tej informacji na administrowanych przez te jednostki i podmioty stronach internetowych;
2)
partnerom KSOW na poziomie krajowym, w celu wypełnienia tego formularza.
3.
Informacja o zamieszczeniu na portalu KSOW formularza ankiety jest niezwłocznie przesyłana przez:
1)
jednostkę regionalną - partnerom KSOW w województwie,
2)
WODR i CDR - partnerom KSOW działającym w ramach SIR

- w celu wypełnienia tego formularza.

4.
Po upływie terminu określonego w informacji, o której mowa w ust. 1, jednostka centralna, we współpracy z jednostkami regionalnymi, CDR, Agencją i podmiotami wdrażającymi, opracowuje projekt planu działania, który, oprócz elementów wymienionych w § 10 ust. 3, zawiera działania wybrane spośród działań zaproponowanych w otrzymanych formularzach ankiet, a także działania zaproponowane przez jednostkę centralną, CDR, WODR, Agencję, podmioty wdrażające i jednostki regionalne.
5.
Jednostka centralna przesyła projekt planu działania jednostkom regionalnym, w celu niezwłocznego przekazania wojewódzkim grupom roboczym do zaopiniowania w zakresie dotyczącym województwa, w terminie wyznaczonym przez jednostkę centralną nie krótszym niż 14 dni od dnia otrzymania tego projektu przez wojewódzkie grupy robocze.
6.
Po przekazaniu przez jednostki regionalne projektu planu działania pozytywnie zaopiniowanego przez wojewódzkie grupy robocze, jednostka centralna sporządza na jego podstawie plan działania, który niezwłocznie przedkłada do akceptacji grupie roboczej.
7.
Jednostka centralna niezwłocznie zamieszcza na portalu KSOW plan działania zaakceptowany przez grupę roboczą.
§  12.
1.
Zmian w planie działania dokonuje się po analizie danych zawartych w rocznym sprawozdaniu z realizacji planu działania, o którym mowa w § 2 pkt 6.
2.
Plan działania może być zmieniany:
1)
z inicjatywy jednostki centralnej;
2)
na wniosek jednostki regionalnej, CDR, WODR, podmiotu wdrażającego lub Agencji;
3)
na podstawie rekomendacji grupy roboczej wydanej z własnej inicjatywy albo na podstawie propozycji rekomendacji wojewódzkiej grupy roboczej.
3.
Jednostka centralna opracowuje projekt zmiany planu działania wraz z uzasadnieniem i zamieszcza go na portalu KSOW.
4.
Jednostka centralna przesyła partnerom KSOW na poziomie krajowym, jednostkom regionalnym, CDR, WODR, Agencji i podmiotom wdrażającym informację o zamieszczeniu na portalu KSOW projektu zmiany planu działania i możliwości zgłoszenia do projektu tej zmiany uwag w wyznaczonym terminie.
5.
Informacja, o której mowa w ust. 4, jest niezwłocznie przesyłana przez:
1)
jednostkę regionalną - partnerom KSOW w województwie i wojewódzkim grupom roboczym;
2)
CDR i WODR - partnerom KSOW działającym w ramach SIR.
6.
Uwagi zgłoszone do projektu zmiany planu działania przez podmioty, o których mowa w ust. 4 i 5, są przekazywane bezpośrednio jednostce centralnej, z wyłączeniem uwag zgłoszonych przez partnerów KSOW działających w:
1)
województwie, a także przez wojewódzkie grupy robocze, które są przekazywane za pośrednictwem jednostek regionalnych,
2)
ramach SIR i WODR, które są przekazywane za pośrednictwem CDR

- wraz z opinią na temat tych uwag, nie później niż w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania.

7.
Jednostka centralna, po analizie uwag zgłoszonych do projektu zmiany planu działania i opinii na temat tych uwag, opracowuje zmieniony plan działania wraz z uzasadnieniem, który niezwłocznie przedkłada do akceptacji grupie roboczej; przepis § 11 ust. 7 stosuje się odpowiednio.
§  13.
Dwuletni plan operacyjny zawiera:
1)
wskazanie okresu, przez jaki będzie realizowany;
2)
działania zawarte w planie działania, z podziałem na podmioty finansujące realizację operacji ze środków pomocy technicznej Programu;
3)
opis operacji planowanych do realizacji w ramach działań zawartych w planie działania, zawierający co najmniej:
a)
nazwę operacji i cel jej realizacji,
b)
nazwę wnioskodawcy, który zgłosił operację,
c)
wskazanie priorytetu Programu i celu KSOW, z którymi operacja jest zgodna,
d)
określenie formy realizacji operacji,
e)
wskazanie grupy odbiorców operacji,
f)
harmonogram realizacji operacji,
g)
wskaźniki monitorowania realizacji operacji,
h)
wskazanie szacunkowego budżetu operacji;
4)
plan finansowy z podziałem na poszczególne działania objęte planem działania, w tym wskazanie szacunkowych kwot i łącznej wartości realizacji wszystkich operacji zaplanowanych w ramach poszczególnych działań objętych tym planem działania.
§  14.
1.
W terminie do dnia 31 maja roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji dwuletniego planu operacyjnego jednostka centralna opracowuje formularz wniosku zgłoszenia propozycji operacji do dwuletniego planu operacyjnego, który - wraz z informacją o sposobie jego wypełnienia i terminie przesłania - zamieszcza na portalu KSOW i przesyła jednostkom regionalnym, CDR i WODR w celu niezwłocznego zamieszczenia tego formularza na administrowanych przez te jednostki i podmioty stronach internetowych.
2.
Formularz wniosku, o którym mowa w ust. 1, zawiera co najmniej elementy wymienione w § 13 pkt 3 oraz uzasadnienie potrzeby realizacji operacji.
3.
Informacja o zamieszczeniu formularza wniosku na portalu KSOW i na stronach internetowych, o których mowa w ust. 1, oraz możliwości wypełnienia tego formularza w terminie 14 dni od dnia jego zamieszczenia jest przesyłana przez:
1)
jednostkę centralną - Agencji, podmiotom wdrażającym oraz partnerom KSOW na poziomie krajowym;
2)
jednostki regionalne - partnerom KSOW w województwie;
3)
CDR i WODR - partnerom KSOW działającym w ramach SIR.
4.
Wypełniony formularz wniosku zgłoszenia propozycji operacji do dwuletniego planu operacyjnego jest przesyłany:
1)
jednostce centralnej - w zakresie propozycji operacji realizowanych na poziomie krajowym;
2)
jednostkom regionalnym - w zakresie propozycji operacji realizowanych w województwie;
3)
CDR i WODR - w zakresie propozycji operacji realizowanych w ramach SIR.
5.
Jednostka centralna, jednostki regionalne, CDR i WODR, na podstawie otrzymanych formularzy wniosków oraz propozycji własnych operacji, wybierają, w zakresie, o którym mowa w ust. 4, operacje do dwuletniego planu operacyjnego.
6.
W terminie 3 miesięcy od dnia zakończenia wyboru operacji, po pozytywnym zaopiniowaniu przez wojewódzkie grupy robocze operacji wybranych przez jednostki regionalne, jednostka centralna, we współpracy z jednostkami regionalnymi, CDR, Agencją i podmiotami wdrażającymi, opracowuje dwuletni plan operacyjny, który niezwłocznie przedkłada do akceptacji grupie roboczej.
7.
Jednostka centralna zamieszcza na portalu KSOW dwuletni plan operacyjny zaakceptowany przez grupę roboczą, w terminie do dnia 30 listopada roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji dwuletniego planu operacyjnego.
§  15.
1.
Zmian w dwuletnim planie operacyjnym dokonuje się po analizie danych zawartych w półrocznej informacji lub sprawozdaniu z realizacji dwuletniego planu operacyjnego, o których mowa w § 2 pkt 6.
2.
Do zmiany dwuletniego planu operacyjnego przepisy § 12 ust. 2-7 stosuje się odpowiednio.
§  16.
1.
Jednostka centralna opracowuje formularz wniosku zgłoszenia propozycji operacji do dwuletniego planu operacyjnego, który - wraz z informacją o sposobie jego wypełnienia i terminie przesłania - zamieszcza na portalu KSOW i przesyła jednostkom regionalnym, CDR i WODR w celu zamieszczenia na administrowanych przez te jednostki i podmioty stronach internetowych, w terminie do dnia:
1)
9 października 2015 r. - w przypadku dwuletniego planu operacyjnego realizowanego w 2015 r.;
2)
12 października 2015 r. - w przypadku dwuletniego planu operacyjnego realizowanego w latach 2016 i 2017.
2.
Do opracowania projektu dwuletniego planu operacyjnego, o którym mowa w ust. 1, stosuje się przepisy § 14 ust. 2-5.
3.
Jednostka centralna, we współpracy z jednostkami regionalnymi, CDR, Agencją i podmiotami wdrażającymi, po zakończeniu wyboru operacji i pozytywnym zaopiniowaniu przez wojewódzkie grupy robocze operacji wybranych przez jednostki regionalne, opracowuje dwuletni plan operacyjny realizowany w:
1)
2015 r. - w terminie do dnia 6 listopada 2015 r.,
2)
latach 2016 i 2017 - w terminie do dnia 15 stycznia 2016 r.

- i niezwłocznie przedkłada ten plan do akceptacji grupie roboczej.

4.
Jednostka centralna niezwłocznie zamieszcza na portalu KSOW dwuletni plan operacyjny zaakceptowany przez grupę roboczą.
§  17.
Realizacja planu działania kończy się z dniem 30 czerwca 2023 r.
§  18.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1261).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024