Zmiana rozporządzenia w sprawie sposobu realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych oraz warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 25 sierpnia 2015 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych oraz warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych

Na podstawie art. 11 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2015 r. poz. 139) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Budownictwa z dnia 14 lipca 2006 r. w sprawie sposobu realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych oraz warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych (Dz. U. Nr 136, poz. 964) wprowadza się następujące zmiany:
1)
załącznik nr 1 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
2)
załącznik nr 2 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

DOPUSZCZALNE WARTOŚCI WSKAŹNIKÓW ZANIECZYSZCZEŃ DLA NIEKTÓRYCH SUBSTANCJI SZCZEGÓLNIE SZKODLIWYCH DLA ŚRODOWISKA WODNEGO W ŚCIEKACH PRZEMYSŁOWYCH WPROWADZANYCH DO URZĄDZEŃ KANALIZACYJNYCH

Lp. Rodzaj substancji Rodzaj produkcji Jednostka miary Dopuszczalne wartości
średnia dobowa średnia miesięczna
1 2 3 4 5 6
1 Rtęć (Hg) Elektroliza chlorków metali alkalicznych za pomocą elektrolizerów rtęciowych mg Hg/l ścieków1) 0,2 0,05
Zakłady przemysłu chemicznego stosujące katalizatory rtęciowe w produkcji chlorku winylu i innych procesach.

Produkcja katalizatorów rtęciowych stosowanych w produkcji chlorku winylu.

Produkcja organicznych i nieorganicznych związków rtęci oraz baterii galwanicznych zawierających rtęć.

Zakłady odzysku rtęci, wydobycia i rafinacji metali nieżelaznych oraz oczyszczania odpadów zawierających rtęć

mg Hg/l ścieków 0,1 0,05
Inne zakłady mg Hg/l ścieków 0,06 0,03
2 Kadm (Cd) Produkcja związków kadmu, wydobywanie cynku, rafinacja ołowiu i cynku, powlekanie elektrolityczne, przemysł metalowy (związany z kadmem) i metali nieżelaznych oraz produkcja: barwników, stabilizatorów, baterii elektrolitycznych, kwasu fosforowego i/lub nawozów fosforowych z fosforytów, produkcja baterii galwanicznych i akumulatorów mg Cd/l ścieków 0,4 0,2
Przemysł szklarski mg Cd/l ścieków 0,1
Przemysł ciepłowniczy mg Cd/l ścieków 0,05
Przemysł ceramiczny mg Cd/l ścieków 0,07
Inne zakłady mg Cd/l ścieków 0,4 0,2
3 Heksachlorocykloheksan

(HCH)2)

mg HCH/l ścieków 0 0
4 Tetrachlorometan

(CCl4)

Produkcja tetrachlorometanu przez nadchlorowanie w procesach obejmujących i nieobejmujących prania. Produkcja chlorometanów przez chlorowanie metanu (łącznie z wysokociśnieniowym elektrolitycznym wytwarzaniem chloru) i metanolu mg CCl4/l ścieków 3,0 1,5
Inne zakłady mg CCl4/l ścieków 3,0 1,5
5 Pentachlorofenol (PCP)

2,3,4,5,6- pięciochloro-1- hydroksybenzen i jego sole

Produkcja pentachlorofenolanu sodu przez hydrolizę heksachlorobenzenu mg PCP/l ścieków 2,0 1,0
Inne zakłady mg PCP/l ścieków 2,0 1,0
6 Aldryna,

dieldryna,

endryna,

izodryna2)

mg/l ścieków 0 0
7 Dwuchloro-

dwufenylo-

trójchloroetan (DDT)2)

mg/l ścieków 0 0
8 Wielopierścieniowe chlorowane dwufenyle (PCB)2) mg/l ścieków 0 0
9 Wielopierścieniowe chlorowane trójfenyle (PCT)2) mg/l ścieków 0 0
10 Heksachlorobenzen

(HCB)

Produkcja i przetwórstwo heksachlorobenzenu mg HCB/l ścieków 0,0 0,0
Produkcja tetrachloroetylenu (PER) i tetrachlorometanu (CC14) przez nadchlorowanie mg HCB/l ścieków 3,0 1,5
Produkcja trichloroetylenu (TRI) i/lub tetrachloroetylenu (PER) za pomocą innych procesów mg HCB/l ścieków 2,0 1,0
Przemysł metali nieżelaznych mg HCB/l ścieków 0,003
Inne zakłady mg HCB/l ścieków 2,0 1,0
11 Heksachlorobutadien

(HCBD)

Produkcja tetrachloroetylenu (PER) i tetrachlorometanu (CCl4) przez nadchlorowanie mg HCBD/l ścieków 3,0 1
Inne zakłady mg HCBD/l ścieków 3,0 1,0
12 Trichlorometan

(chloroform)

(CHC13)

Produkcja chlorometanów z metanolu lub z kombinacji metanolu i metanu (tj. przez hydrochlorowanie metanolu, a następnie chlorowanie chlorku metylu) oraz produkcja chlorometanów przez chlorowanie metanu mg CHCl3/l ścieków3) 2,0 1,0
Inne zakłady mg CHCl3/l ścieków3) 2,0 1,0
13 1,2-dichloroetan (EDC) Produkcja 1,2-dichloroetanu bez przetwarzania i wykorzystania w tym samym zakładzie mg EDC /l ścieków przy 2 m3/t zdolności produkcyjnej oczyszczonego EDC 2,5 1,25
Produkcja 1,2-dichloroetanu i przetwarzanie lub wykorzystanie w tym samym zakładzie4) mg EDC/l ścieków przy 2,5 m3/t zdolności produkcyjnej oczyszczonego EDC 5,0 2,5
Przetwarzanie 1,2-dichloroetanu w substancje inne niż chlorek winylu, w szczególności produkcja etylenodwuaminy, etylenopoliaminy,

1,1,1 -trichloroetanu, trichloroetylenu i nadchloroetylenu

mg EDC/l ścieków przy 2,5 m3/t zdolności przetwarzania EDC 2,0 1,0
Stosowanie EDC do odtłuszczania metali poza zakładem produkującym EDC5) mg EDC/l ścieków 0,2 0,1
Inne zakłady5) mg EDC/l ścieków 0,2 0,1
14 Trichloroetylen (TRI) Produkcja trichloroetylenu (TRI) i tetrachloroetylenu (PER) mg TRI/l ścieków 1,0 0,5
Stosowanie TRI do odtłuszczania metali6) mg TRI/l ścieków 0,2 0,1
Inne zakłady mg TRI/l ścieków 0,2 0,1
15 Tetrachloroetylen (PER) Produkcja trichloroetylenu (TRI) i tetrachloroetylenu (PER); proces TRI-PER mg PER/l ścieków przy 5 m3/t produkcji TRI+PER 1,0 0,5
Produkcja tetrachlorometanu i tetrachloroetylenu (PER); proces TETRA-PER mg PER/l ścieków przy 2 m3/t produkcji TETRA+PER 2,5 1,25
Inne zakłady mg PER/l ścieków 1,0 0,5
16 Trichlorobenzen

(TCB)

jako suma trzech izomerów

(1,2,3-TCB + 1,2,4-TCB + 1,2,5-TCB)

Produkcja trichlorobenzenu przez odchlorowodorowanie heksachloro- cykloheksanu (HCH) i/lub przetwarzanie trichlorobenzenu mg TCB/l ścieków przy 10 m3/t produkcji TCB 2,0 1,0
Produkcja i/lub przetwarzanie chlorobenzenu przez chlorowanie benzenu mg TCB/l ścieków przy 10 m3/t produkcji lub przetworzenia jedno- lub dwuchlorobenzenu 0,1 0,05
Inne zakłady mg TCB/l ścieków 0,1 0,05
Objaśnienia:

1) Wartości dopuszczalne stosują się do całkowitej ilości rtęci obecnej we wszystkich zawierających rtęć ściekach odprowadzanych z terenu zakładu.

2) Substancje, których produkcja, stosowanie i wprowadzenie do obrotu jest w Polsce zabronione.

3) Jeżeli to możliwe, wartość średnia dobowa nie powinna przekraczać dwukrotnej wartości średniej miesięcznej.

4) Jeżeli zdolność przetwarzania i wykorzystania 1,2-dichloroetanu jest większa od zdolności produkcyjnej, wartości dopuszczalne odnoszą się do całkowitej zdolności przetwarzania i wykorzystania

5) Wartości dopuszczalne stosują się do zrzutów przekraczających 30 kg EDC na rok.

6) Wartości dopuszczalne stosują się do zrzutów przekraczających 30 kg TRI na rok.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

DOPUSZCZALNE WARTOŚCI DLA POZOSTAŁYCH WSKAŹNIKÓW ZANIECZYSZCZEŃ W ŚCIEKACH PRZEMYSŁOWYCH WPROWADZANYCH DO URZĄDZEŃ KANALIZACYJNYCH

Lp. Rodzaj substancji Jednostka Dopuszczalna wartość
1 2 3 4
1 Zawiesiny łatwo opadające ml/l 10
2 Zawiesiny ogólne mg/l 1)
3 Chemiczne zapotrzebowanie tlenu (ChZTCr) mg O2/l 1)
4 Pięciodobowe biochemiczne zapotrzebowanie tlenu (BZT5) mg O2/l 1)
5 Ogólny węgiel organiczny (OWO) mg C/l 1)
6 Azot amonowy mg NNH4/l 1002) 2003)
7 Azot azotynowy mg NNO2/l 10
8 Fosfor ogólny mg P/l 1)
9 Chlorki mg Cl/l 1000
10 Siarczany mg SO4/l 500
11 Siarczyny mg SO3/l 10
12 Żelazo ogólne mg Fe/l 4)
13 Glin mg Al/l 4)
14 Antymon mg Sb/l 0,5
15 Arsen mg As/l 0,5
16 Bar mg Ba/l 5
17 Beryl mg Be/l 1
18 Bor mg B/l 10
19 Cynk mg Zn/l 5
20 Cyna mg Sn/l 2
21 Chrom+6 mg Cr/l 0,2
22 Chrom ogólny mg Cr/l 1
23 Kobalt mg Co/l 1
24 Miedź mg Cu/l 1
25 Molibden mg Mo/l 1
26 Nikiel mg Ni/l 1
27 Ołów mg Pb/l 1
28 Selen mg Se/l 1
29 Srebro mg Ag/l 0,5
30 Tal mg Tl/l 1
31 Tytan mg Ti/l 2
32 Wanad mg V/l 2
33 Chlor wolny mg Cl2/l 1
34 Chlor całkowity mg Cl2/l 4
35 Cyjanki związane mg CN/l 5
36 Cyjanki wolne mg CN/l 0,5
37 Fluorki mg F/l 20
38 Siarczki mg S/l 1
39 Rodanki mg CNS/l 30
40 Fenole lotne (indeks fenolowy) mg/l 15
41 Węglowodory ropopochodne mg/l 15
42 Substancje ekstrahujące się eterem naftowym mg/l 100
43 Insektycydy fosforoorganiczne mg/l 0,1
44 Lotne związki chloroorganiczne (VOX) mg Cl/l 1,5
45 Adsorbowalne związki chloroorganiczne (AOX) mg Cl/l 1
46 Lotne węglowodory aromatyczne (BTX - benzen, toluen, ksylen) mg/l 1
47 Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA) mg C/l 0,2
48 Surfaktanty anionowe (substancje powierzchniowo czynne anionowe) mg/l 15
49 Surfaktanty niejonowe (substancje powierzchniowo czynne niejonowe) mg/l 20
Objaśnienia:

1) Wartości wskaźników należy ustalać na podstawie dopuszczalnego obciążenia oczyszczalni ładunkiem tych zanieczyszczeń.

2) Dotyczy ścieków odprowadzanych do oczyszczalni dla aglomeracji o równoważnej liczbie mieszkańców < 5000.

3) Dotyczy ścieków odprowadzanych do oczyszczalni dla aglomeracji o równoważnej liczbie mieszkańców ≥ 5000.

4) Zanieczyszczenie ogranicza wartość wskaźnika: zawiesiny łatwo opadające.

1 Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, lokalne planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.1456

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie sposobu realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych oraz warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.
Data aktu: 25/08/2015
Data ogłoszenia: 23/09/2015
Data wejścia w życie: 08/10/2015