Wydawanie certyfikatów jakości biokomponentów przez akredytowane jednostki certyfikujące.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI 1
z dnia 8 września 2015 r.
w sprawie wydawania certyfikatów jakości biokomponentów przez akredytowane jednostki certyfikujące

Na podstawie art. 22 ust. 5 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2015 r. poz. 775) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy:
1)
zakres informacji, jakie powinien zawierać wniosek o wydanie certyfikatu jakości biokomponentu złożony przez wnioskodawcę, zwany dalej "wnioskiem", oraz dokumenty, jakie należy do niego dołączyć;
2)
zakres danych zawartych w certyfikacie jakości biokomponentu, zwanym dalej "certyfikatem jakości";
3)
tryb wydawania certyfikatów jakości przez akredytowane jednostki certyfikujące.
§  2.
1.
Wniosek zawiera:
1)
oznaczenie firmy podmiotu ubiegającego się o wydanie certyfikatu jakości, jego siedziby, adresu, a także adresu miejsca wytwarzania biokomponentu;
2)
określenie rodzaju biokomponentu przewidzianego do wprowadzenia do obrotu lub wykorzystania przez producenta do wytwarzania paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych, ze wskazaniem nazwy handlowej tego biokomponentu, a także nazwę surowców, z których ten biokomponent jest wytwarzany;
3)
datę i miejsce sporządzenia wniosku;
4)
podpis podmiotu ubiegającego się o wydanie certyfikatu jakości albo osoby upoważnionej do reprezentowania tego podmiotu, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.
2.
Do wniosku dołącza się:
1)
protokół pobrania próbki biokomponentu sporządzony przez laboratorium badawcze, które posiada akredytację w zakresie pobierania próbek biokomponentów,
2)
sprawozdanie z badań jakości biokomponentu sporządzone przez laboratorium badawcze, które posiada akredytację w zakresie badania jakości biokomponentów,
3)
opis warunków organizacyjno-technicznych w miejscu wytwarzania biokomponentu wskazanym przez podmiot ubiegający się o wydanie certyfikatu jakości,
4)
oświadczenie podmiotu ubiegającego się o wydanie certyfikatu jakości o zachowaniu zgodności jakości biokomponentu z wymaganiami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 6 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych w okresie ważności certyfikatu,
5)
pełnomocnictwo, w przypadku podpisania wniosku przez osobę upoważnioną do reprezentowania podmiotu ubiegającego się o wydanie certyfikatu jakości

- które stanowią integralną część wniosku.

§  3.
Certyfikat jakości zawiera:
1)
określenie rodzaju biokomponentu przewidzianego do wprowadzenia do obrotu lub wykorzystania przez producenta do wytwarzania paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych, ze wskazaniem nazwy handlowej tego biokomponentu, a także nazwę surowców, z których ten biokomponent jest wytwarzany;
2)
nazwę akredytowanej jednostki certyfikującej, która wydała certyfikat jakości, jej siedzibę i adres;
3)
numer certyfikatu;
4)
oznaczenie podmiotu ubiegającego się o wydanie certyfikatu jakości, jego siedziby, adresu oraz adresu miejsca wytwarzania biokomponentu;
5)
potwierdzenie spełnienia wymagań stanowiących podstawę wydania certyfikatu jakości;
6)
datę wydania certyfikatu jakości oraz podpis kierownika akredytowanej jednostki certyfikującej albo osoby przez niego upoważnionej;
7)
termin ważności certyfikatu jakości;
8)
pieczęć urzędową akredytowanej jednostki certyfikującej.
§  4.
1.
Dniem wszczęcia postępowania w sprawie wydania certyfikatu jakości jest dzień, w którym do akredytowanej jednostki certyfikującej wpłynął kompletny wniosek.
2.
W przypadku gdy wniosek złożony przez wnioskodawcę jest niekompletny, akredytowana jednostka certyfikująca pozostawia ten wniosek bez rozpoznania.
3.
Akredytowana jednostka certyfikująca niezwłocznie informuje wnioskodawcę o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania.
§  5.
Akredytowana jednostka certyfikująca dokonuje oceny złożonego kompletnego wniosku.
§  6.
1.
Akredytowana jednostka certyfikująca po dokonaniu oceny, o której mowa w § 5, wydaje certyfikat jakości albo odmawia jego wydania.
2.
O wydaniu lub odmowie wydania certyfikatu jakości akredytowana jednostka certyfikująca niezwłocznie powiadamia na piśmie podmiot ubiegający się o wydanie certyfikatu jakości.
3.
Odmowa wydania certyfikatu jakości wymaga pisemnego uzasadnienia.
§  7.
Do wniosków złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  8.
Certyfikaty jakości wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowują ważność do upływu okresu, na jaki zostały wydane.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 2
1 Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. poz. 1252).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 1 grudnia 2014 r. w sprawie wydawania certyfikatów jakości biokomponentów przez akredytowane jednostki certyfikujące (Dz. U. poz. 1733), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 15 stycznia 2015 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 151).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024