Szczegółowe wymagania w zakresie dokumentów oraz informacji, jakie jest obowiązany przedstawić przedsiębiorca ubiegający się o koncesję lub wykonujący działalność gospodarczą w zakresie przewozu lotniczego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 5 sierpnia 2015 r.
w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie dokumentów oraz informacji, jakie jest obowiązany przedstawić przedsiębiorca ubiegający się o koncesję lub wykonujący działalność gospodarczą w zakresie przewozu lotniczego

Na podstawie art. 172 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
Prezesie Urzędu - rozumie się przez to Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
2)
rozporządzeniu nr 1008/2008 - rozumie się przez to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 293 z 31.10.2008, str. 3);
3)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze.
§  2. 
1. 
Przedsiębiorca ubiegający się o koncesję na podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przewozu lotniczego do wniosku, o którym mowa w art. 166 ust. 2 ustawy, dołącza:
1)
dokumenty określające status prawny wnioskodawcy:
a)
w przypadku osób prawnych:
akt zawiązania osoby prawnej stanowiący w przypadku spółki akcyjnej statut i oświadczenie woli o zgodzie na zawiązanie spółki, brzmienie statutu oraz na objęcie akcji, a w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - umowę spółki, przy czym statut oraz umowa spółki powinny uwzględniać wszystkie zmiany wprowadzone w tych dokumentach,
aktualny wypis z właściwego rejestru przedsiębiorców albo informacje odpowiadające aktualnym danym zawartym w takim wypisie,
b)
w przypadku osób fizycznych - kopię dokumentu potwierdzającego tożsamość, ze wskazaniem numeru Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL), a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL - kopię dokumentu potwierdzającego tożsamość, ze wskazaniem innego numeru identyfikującego tę osobę;
2)
dokumenty potwierdzające spełnianie wymogu dobrej reputacji przez członków zarządu oraz prokurentów - w przypadku osób prawnych albo przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą - w przypadku osób fizycznych:
a)
posiadających obywatelstwo polskie:
oświadczenie, że nie ogłoszono wobec nich upadłości, o której mowa w części pierwszej ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. z 2015 r. poz. 233, z późn. zm.),
zaświadczenie z rejestru dłużników niewypłacalnych Krajowego Rejestru Sądowego potwierdzające, że wobec danej osoby nie orzeczono zakazów, o których mowa w art. 373 i art. 374 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze,
informację z Krajowego Rejestru Karnego potwierdzającą, że dana osoba nie została skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, bezpieczeństwu powszechnemu, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, prawom osób wykonujących pracę zarobkową, wiarygodności dokumentów, umyślne przestępstwo skarbowe, umyślne przestępstwo wskazane w ustawie z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030, z późn. zm.) oraz umyślne przestępstwo wskazane w ustawie,
b)
nieposiadających obywatelstwa polskiego - dokumenty, o których mowa w lit. a, albo dokumenty równoważne tym dokumentom, a w przypadku gdy państwo pochodzenia lub państwo stałego zamieszkania nie wydaje takich dokumentów - oświadczenia złożone w sposób, o którym mowa w art. 7 ust. 2 rozporządzenia nr 1008/2008;
3)
kopię dokumentu potwierdzającego objęcie wnioskodawcy ważnym ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej w zakresie przewozu lotniczego;
4)
dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów finansowych zgodnie z art. 5 rozporządzenia nr 1008/2008:
a)
w przypadku wnioskodawcy ubiegającego się o koncesję uprawniającą do wykonywania przewozów statkiem powietrznym o maksymalnej masie startowej (MTOM) poniżej 10 ton lub o liczbie miejsc poniżej 20 - aktualny bilans sporządzony zgodnie z przepisami o rachunkowości lub jeżeli przepisy o rachunkowości nie wymagają sporządzenia bilansu - inny dokument potwierdzający posiadanie kapitału netto w wysokości co najmniej 100 000 EUR, a jeżeli kapitał netto ma wartość niższą - dokumenty zawierające informacje określone w pkt 1 załącznika I do rozporządzenia nr 1008/2008,
b)
w przypadku wnioskodawcy ubiegającego się o koncesję uprawniającą do wykonywania przewozów statkiem powietrznym o maksymalnej masie startowej (MTOM) co najmniej 10 ton lub o liczbie miejsc co najmniej 20 - plan gospodarczy obejmujący okres co najmniej 3 lat od dnia rozpoczęcia działalności w zakresie przewozu lotniczego oraz dokumenty zawierające informacje określone w pkt 1 załącznika I do rozporządzenia nr 1008/2008;
5)
dowód uiszczenia opłaty lotniczej, o której mowa w art. 26a ust. 1 pkt 4 ustawy.
2. 
Plan gospodarczy, o którym mowa w art. 166 ust. 3 pkt 5 lit. b ustawy, powinien spełniać wymogi określone w art. 2 pkt 12 oraz art. 5 ust. 2 rozporządzenia nr 1008/2008, a także zawierać dodatkowo co najmniej następujące informacje:
1)
oznaczenie przedsiębiorcy;
2)
rodzaj i zakres dotychczasowej działalności przedsiębiorcy;
3)
datę planowanego rozpoczęcia działalności gospodarczej w zakresie przewozu lotniczego;
4)
krótką analizę rynku, na którym przedsiębiorca planuje rozpocząć działalność gospodarczą, wraz z przewidywaniami co do jego rozwoju w okresie objętym planem i pozycji przedsiębiorcy na tym rynku;
5)
szczegółowy opis planowanej działalności gospodarczej w zakresie przewozu lotniczego, w tym określenie rodzaju, zakresu i warunków oferowanych usług, jak również określenie wykorzystywanych statków powietrznych;
6)
założenia dla prognoz finansowych;
7)
prognozy finansowe dotyczące wyników działalności przedsiębiorcy w okresie objętym planem gospodarczym, w szczególności umożliwiające ocenę spełnienia wymogów określonych w art. 5 ust. 1 rozporządzenia nr 1008/2008.
3. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny zawierać dane aktualne na dzień złożenia wniosku o udzielenie koncesji na podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przewozu lotniczego. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 2, powinny być sporządzone nie wcześniej niż 3 miesiące przed złożeniem wniosku.
4. 
Informacje, jakie należy przedstawić, ubiegając się o udzielenie koncesji na podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przewozu lotniczego, powinny być przekazane w formie określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie przewozu lotniczego przedstawia Prezesowi Urzędu informacje o wszelkich zmianach danych zawartych we wniosku o udzielenie koncesji oraz w dokumentach dołączonych do tego wniosku zgodnie z art. 166 ust. 3 ustawy oraz § 2.
2. 
Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie przewozu lotniczego przedstawia Prezesowi Urzędu dokumenty i informacje potwierdzające zaistnienie zmian, o których mowa w ust. 1, w terminie 14 dni od dnia ich zaistnienia.
§  4. 
1. 
Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie przewozu lotniczego przedstawia informację o spełnieniu warunków wymaganych do uzyskania koncesji oraz dołącza dokumenty i informacje, o których mowa w art. 166 ust. 3 ustawy oraz § 2, z wyjątkiem informacji, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 3 i 7, w przypadku:
1)
przedstawienia Prezesowi Urzędu koncesji do zatwierdzenia;
2)
badania przez Prezesa Urzędu spełniania przez przedsiębiorcę wymagań rozdziału II rozporządzenia nr 1008/2008, w przypadkach, o których mowa w art. 8 ust. 2 tego rozporządzenia.
2. 
Informacje potwierdzające spełnianie przez przedsiębiorcę warunków wymaganych do uzyskania koncesji na przewóz lotniczy powinny być przekazane w formie określonej w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  5. 
1. 
Przedsiębiorca może przedłożyć kopie dokumentów, o których mowa w § 2, z wyjątkiem dokumentów składanych w formie oświadczenia.
2. 
Dokumenty sporządzone w języku obcym, z zastrzeżeniem art. 171a ust. 1a ustawy, dołącza się wraz z tłumaczeniem na język polski.
§  6. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 grudnia 2002 r. w sprawie dokumentów oraz informacji, jakie jest obowiązany przedstawić przedsiębiorca ubiegający się o koncesję lub wykonujący działalność gospodarczą w zakresie przewozu lotniczego (Dz. U. Nr 219, poz. 1840).
§  7. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1  2  

INFORMACJE, JAKIE NALEŻY PRZEDSTAWIĆ, UBIEGAJĄC SIĘ O UDZIELENIE KONCESJI NA PODJĘCIE I WYKONYWANIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ W ZAKRESIE PRZEWOZU LOTNICZEGO

1. OZNACZENIE WNIOSKODAWCY
Firma/Imię i nazwisko
Siedziba/Miejsce zamieszkania
Adres siedziby/Adres miejsca zamieszkania
Adres do doręczeń
Numer telefonu (opcjonalnie)
Numer faksu (opcjonalnie)
E-mail (opcjonalnie)
Główne miejsce prowadzenia działalności w rozumieniu art. 2 pkt 26 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 293 z 31.10.2008, str. 3), zwanego dalej "rozporządzeniem 1008/2008/WE"
Numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym
Numer identyfikacji podatkowej (NIP)
2. WNIOSKOWANY RODZAJ, ZAKRES I PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI
□ regularny przewóz lotniczy □ pasażerów

□ ładunków

□ poczty

□ nieregularny przewóz lotniczy □ pasażerów

□ ładunków

□ poczty

z wykorzystaniem statków powietrznych:

□ o maksymalnej masie startowej (MTOM) poniżej 10 ton lub o liczbie miejsc pasażerskich poniżej 20

□ o maksymalnej masie startowej (MTOM) co najmniej 10 ton lub o liczbie miejsc pasażerskich co najmniej 20

STATKI POWIETRZNE PRZEZNACZONE DO WYKONYWANIA DZIAŁALNOŚCI
Typ statku powietrznego Znaki rejestracyjne Maksymalna masa startowa (MTOM) Liczba miejsc pasażerskich
Oświadczam, że przewóz lotniczy, oddzielnie lub w połączeniu z każdą inną działalnością gospodarczą przy użyciu statku powietrznego lub z naprawą i konserwacją statków powietrznych, stanowi podstawowy rodzaj działalności przedsiębiorstwa.
3. POSIADANIE CERTYFIKATU PRZEWOŹNIKA LOTNICZEGO (AOC)
□ TAK
Data wydania certyfikatu AOC
Numer certyfikatu AOC
□ NIE
Data złożenia wniosku o wydanie certyfikatu AOC
4. WŁASNOŚĆ ORAZ SKUTECZNA KONTROLA
WSPÓLNICY/AKCJONARIUSZE cz. A*)

*) Część wypełniana przez wnioskodawców będących spółkami kapitałowymi. Należy wymienić wszystkie podmioty posiadające akcje /udziały. Spółki kapitałowe, w których akcje/udziały są posiadane w sposób pośredni przez podmioty inne niż osoby fizyczne lub państwo członkowskie Unii Europejskiej, niezależnie od części A wypełniają również część B.

Imię i nazwisko/firma wspólnika/akcjonariusza Obywatelstwo i miejsce stałego zamieszkania/ siedziba Liczba posiadanych udziałów/akcji Rodzaj/stopień uprzywilejowania udziału/akcji % w całym kapitale
WSPÓLNICY/AKCJONARIUSZE cz. B**)

**) Część wypełniana przez wnioskodawców będących spółkami kapitałowymi, w których akcje/udziały są posiadane w sposób pośredni przez podmioty inne niż osoby fizyczne lub państwo członkowskie Unii Europejskiej. Część B jest wypełniana niezależnie od części A. Należy wskazać wszystkie podmioty posiadające akcje/udziały w sposób pośredni aż do osób fizycznych (ze wskazaniem ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania) lub państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Imię i nazwisko/firma wspólnika/akcjonariusza Obywatelstwo i miejsce stałego zamieszkania/ siedziba Liczba posiadanych udziałów/akcji Rodzaj/stopień uprzywilejowania udziału/akcji % w całym kapitale
WSPÓLNICY/AKCJONARIUSZE cz. C***)

***) Część wypełniana przez wnioskodawców będących spółkami kapitałowymi pozostającymi w związku prawnym lub faktycznym, o którym mowa w art. 2 pkt 9 rozporządzenia 1008/2008/WE, z innym przedsiębiorcą lub innymi przedsiębiorcami. Należy przedstawić informacje dotyczące charakteru związku, o którym mowa w art. 2 pkt 9 rozporządzenia 1008/2008/WE.

5. WYKAZ CZŁONKÓW ZARZĄDU ORAZ PROKURENTÓW - W PRZYPADKU OSOBY PRAWNEJ ALBO WSKAZANIE OSOBY FIZYCZNEJ PROWADZĄCEJ DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ - W PRZYPADKU OSÓB FIZYCZNYCH
Imię i nazwisko Obywatelstwo Pełniona funkcja
Dołączone dokumenty:

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

6. PODPIS PRZEDSIĘBIORCY

(podpisy składają osoby uprawnione do reprezentacji przedsiębiorcy)

Oświadczam, że podane powyżej informacje są prawdziwe i kompletne
DATA IMIĘ I NAZWISKO PODPIS
Sposób wypełnienia:

1. Pole oznaczone jako "□ " wypełnia się, stawiając znak (√ ).

2. Pola wymagające uzupełnienia należy wypełnić czytelnie, drukowanymi literami.

ZAŁĄCZNIK Nr  2  3  

INFORMACJE POTWIERDZAJĄCE SPEŁNIANIE PRZEZ PRZEDSIĘBIORCĘ WARUNKÓW NIEZBĘDNYCH DO UZYSKANIA KONCESJI NA PRZEWÓZ LOTNICZY

1. OZNACZENIE PRZEDSIĘBIORCY
Firma/Imię i nazwisko
Siedziba/Miejsce zamieszkania
Adres siedziby/Adres miejsca zamieszkania
Adres do doręczeń
Numer telefonu (opcjonalnie)
Numer faksu (opcjonalnie)
E-mail (opcjonalnie)
Główne miejsce prowadzenia działalności w rozumieniu art. 2 pkt 26 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 293 z 31.10.2008, str. 3), zwanego dalej "rozporządzeniem 1008/2008/WE"
Numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym
Numer identyfikacji podatkowej (NIP)
2. WYKONYWANY RODZAJ, ZAKRES I PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI
□ regularny przewóz lotniczy □ pasażerów

□ ładunków

□ poczty

□ nieregularny przewóz lotniczy □ pasażerów

□ ładunków

□ poczty

z wykorzystaniem statków powietrznych:

□ o maksymalnej masie startowej (MTOM) poniżej 10 ton lub o liczbie miejsc pasażerskich poniżej 20

□ o maksymalnej masie startowej (MTOM) co najmniej 10 ton lub o liczbie miejsc pasażerskich co najmniej 20

STATKI POWIETRZNE PRZEZNACZONE DO WYKONYWANIA DZIAŁALNOŚCI
Typ statku powietrznego Znaki rejestracyjne Maksymalna masa startowa (MTOM) Liczba miejsc pasażerskich
Oświadczam, że przewóz lotniczy, oddzielnie lub w połączeniu z każdą inną działalnością gospodarczą przy użyciu statku powietrznego lub z naprawą i konserwacją statków powietrznych, stanowi podstawowy rodzaj działalności przedsiębiorstwa.
3. POSIADANIE CERTYFIKATU PRZEWOŹNIKA LOTNICZEGO (AOC)
□ TAK
Data wydania certyfikatu AOC
Numer certyfikatu AOC
□ NIE
Dodatkowe uwagi
4. WŁASNOŚĆ ORAZ SKUTECZNA KONTROLA
WSPÓLNICY/AKCJONARIUSZE cz. A*)

*) Część wypełniana przez koncesjonariuszy będących spółkami kapitałowymi. Należy wymienić wszystkie podmioty posiadające akcje /udziały. Spółki kapitałowe, w których akcje/udziały są posiadane w sposób pośredni przez podmioty inne niż osoby fizyczne lub państwo członkowskie Unii Europejskiej, wypełniają niezależnie od części A również część B.

Imię i nazwisko/firma wspólnika/akcjonariusza Obywatelstwo i miejsce stałego zamieszkania/ siedziba Liczba posiadanych udziałów/akcji Rodzaj/stopień uprzywilejowania udziału/akcji % w całym kapitale
WSPÓLNICY/AKCJONARIUSZE cz. B**)

**) Część wypełniana przez koncesjonariuszy będących spółkami kapitałowymi, w których akcje/udziały są posiadane w sposób pośredni przez podmioty inne niż osoby fizyczne lub państwo członkowskie Unii Europejskiej. Część B jest wypełniana niezależnie od części A. Należy wskazać wszystkie podmioty posiadające akcje/udziały w sposób pośredni aż do osób fizycznych (ze wskazaniem ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania) lub państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Imię i nazwisko/firma wspólnika/akcjonariusza Obywatelstwo i miejsce stałego zamieszkania/ siedziba Liczba posiadanych udziałów/akcji Rodzaj/stopień uprzywilejowania udziału/akcji % w całym kapitale
WSPÓLNICY/AKCJONARIUSZE cz. C***)

***) Część wypełniana przez wnioskodawców będących spółkami kapitałowymi pozostającymi w związku prawnym lub faktycznym, o którym mowa w art. 2 pkt 9 rozporządzenia 1008/2008/WE, z innym przedsiębiorcą lub innymi przedsiębiorcami. Należy przedstawić informacje dotyczące charakteru związku, o którym mowa w art. 2 pkt 9 rozporządzenia 1008/2008/WE.

5. WYKAZ CZŁONKÓW ZARZĄDU ORAZ PROKURENTÓW - W PRZYPADKU OSOBY PRAWNEJ ALBO WSKAZANIE OSOBY FIZYCZNEJ PROWADZĄCEJ DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ - W PRZYPADKU OSÓB FIZYCZNYCH
Imię i nazwisko Obywatelstwo Pełniona funkcja
Dołączone dokumenty:

1.

2.

3.

4.

5.

6.

6. PODPIS PRZEDSIĘBIORCY

(podpisy składają osoby uprawnione do reprezentacji przedsiębiorcy)

Oświadczam, że podane powyżej informacje są prawdziwe i kompletne
DATA IMIĘ I NAZWISKO PODPIS
Sposób wypełnienia:

1. Pole oznaczone jako "□ "wypełnia się, stawiając znak (√ ).

2. Pola wymagające uzupełnienia należy wypełnić czytelnie, drukowanymi literami.

1 Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).
2 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2018 r. (Dz.U.2018.801) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 kwietnia 2018 r.
3 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2018 r. (Dz.U.2018.801) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 kwietnia 2018 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.1398

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe wymagania w zakresie dokumentów oraz informacji, jakie jest obowiązany przedstawić przedsiębiorca ubiegający się o koncesję lub wykonujący działalność gospodarczą w zakresie przewozu lotniczego.
Data aktu: 05/08/2015
Data ogłoszenia: 15/09/2015
Data wejścia w życie: 30/09/2015