Krajowy rejestr utraconych dóbr kultury.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 19 sierpnia 2015 r.
w sprawie krajowego rejestru utraconych dóbr kultury

Na podstawie art. 24f ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2014 r. poz. 1446 oraz z 2015 r. poz. 397 i 774) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób prowadzenia krajowego rejestru utraconych dóbr kultury, zwanego dalej "rejestrem", w tym zakres danych objętych wpisem do rejestru, zasady wydawania odpisów z rejestru oraz wzór formularza wniosku o wpis do rejestru.
§  2. 
Rejestr obejmuje trzy części, w których wpisuje się następujące dane:
1)
w części pierwszej:
a)
w polu pierwszym - numer pozycji rejestru,
b)
w polu drugim - adnotację o wykreśleniu wpisu,
c)
w polu trzecim - datę złożenia wniosku o wpis do rejestru,
d)
w polu czwartym - datę wydania decyzji o wpisie do rejestru,
e)
w polu piątym - datę wpisu do rejestru;
2)
w części drugiej "Przedmiot wpisu":
a)
w polu pierwszym - nazwę rodzajową dobra kultury,
b)
w polu drugim - nazwę indywidualną / tytuł dobra kultury,
c)
w polu trzecim - autorstwo dobra kultury,
d)
w polu czwartym - czas powstania dobra kultury,
e)
w polu piątym - wysokość dobra kultury,
f)
w polu szóstym - szerokość dobra kultury,
g)
w polu siódmym - długość dobra kultury,
h)
w polu ósmym - głębokość / grubość dobra kultury,
i)
w polu dziewiątym - średnicę dobra kultury,
j)
w polu dziesiątym - wagę dobra kultury,
k)
w polu jedenastym - materiał, z którego wykonano dobro kultury,
l)
w polu dwunastym - technikę wykonania dobra kultury,
m)
w polu trzynastym - opis dobra kultury,
n)
w polu czternastym - fotografie dobra kultury;
3)
w części trzeciej "Zmiany, sprostowania, uzupełnienia lub wykreślenia wpisu":
a)
w polu pierwszym - oznaczenie decyzji albo postanowienia stanowiących podstawę zmiany, sprostowania lub uzupełnienia wpisu do rejestru,
b)
w polu drugim - treść zmiany, sprostowania lub uzupełnienia wpisu do rejestru,
c)
w polu trzecim - oznaczenie decyzji o wykreśleniu wpisu z rejestru,
d)
w polu czwartym - datę wykreślenia wpisu z rejestru,
e)
w polu piątym - wzmiankę o zniesieniu z mocą wsteczną skutków prawnych wpisu do rejestru,
f)
w polu szóstym - informacje o innych decyzjach i orzeczeniach dotyczących wpisu do rejestru.
§  3. 
Wniosek o wpis do rejestru obejmuje jedno dobro kultury.
§  4. 
1. 
Wpisu do rejestru dokonuje się pod oddzielną pozycją, oznaczoną kolejnym numerem, zwanym dalej "numerem pozycji rejestru".
2. 
Z chwilą dokonania wpisu do rejestru nadaje się numer pozycji rejestru.
§  5. 
Datą wpisu do rejestru jest data wprowadzenia do rejestru danych zawartych w decyzji o wpisie do rejestru.
§  6. 
1. 
Pola części drugiej rejestru wypełnia się na podstawie danych zawartych w decyzji o wpisie do rejestru.
2. 
Zmiany treści poszczególnych pól części drugiej rejestru dokonuje się na podstawie danych zawartych w odpowiednich decyzjach albo postanowieniach, zmieniających, prostujących lub uzupełniających decyzję o wpisie do rejestru.
§  7. 
Zmianę, sprostowanie lub uzupełnienie wpisu do rejestr lub wykreślenie wpisu z rejestru odnotowuje się w części trzeciej rejestru.
§  8. 
1. 
Datą wykreślenia wpisu z rejestru jest data, w której decyzja o wykreśleniu wpisu z rejestru stała się ostateczna.
2. 
Wpis wykreślony pozostawia się w rejestrze i podlega ujawnieniu.
3. 
Wpis, o którym mowa w ust. 2, oznacza się jako wykreślony w części pierwszej rejestru, w polu drugim.
4. 
W przypadku, o którym mowa w art. 24e ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w części trzeciej rejestru, w polu piątym umieszcza się wzmiankę o zniesieniu z mocą wsteczną skutków prawnych dokonania wpisu do rejestru.
§  9. 
W przypadku wydania decyzji lub postanowień dotyczących wpisu do rejestru innych niż określone w § 5, § 6 ust. 2 i § 8 ust. 1 albo orzeczeń sądowych dotyczących wpisu do rejestru, w tym uchylających decyzję o wpisie do rejestru albo decyzję o wykreśleniu wpisu z rejestru, albo stwierdzających nieważność tych decyzji, umieszcza się informację o tym w części trzeciej rejestru, w polu szóstym.
§  10. 
D1a każdego dobra kultury prowadzi się odrębne akta rejestrowe, obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru, dokumenty dotyczące postępowania rejestrowego oraz odpis z rejestru.
§  11. 
Wniosek o wpis do rejestru składa się na urzędowym formularzu, którego wzór jest określony w załączniku do rozporządzenia.
§  12. 
1. 
Wniosek o wydanie odpisu z rejestru zawiera imię i nazwisko albo nazwę podmiotu żądającego wydania odpisu, jego adres zamieszkania albo siedziby oraz numer pozycji rejestru.
2. 
Na odpisie z rejestru umieszcza się datę, pieczęć urzędową oraz podpis osoby, która go sporządziła, z podaniem jej imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego albo uwierzytelnia się go za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego.
3. 
Odpis przesyła się na adres wskazany we wniosku, pocztą albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
§  13. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

wzór

1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1258).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024