Udzielanie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach osi priorytetowej II Nowoczesna Infrastruktura Transportowa Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 14 sierpnia 2015 r.
w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach osi priorytetowej II Nowoczesna Infrastruktura Transportowa Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 2

Na podstawie art. 6b ust. 10a ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2014 r. poz. 1804 oraz z 2015 r. poz. 978 i 1240) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, zwaną dalej "Agencją", pomocy finansowej w ramach osi priorytetowej II Nowoczesna Infrastruktura Transportowa Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020, zwanego dalej "Programem", w działaniach:
1)
2.1 Zrównoważony Transport Miejski;
2)
2.2 Infrastruktura Drogowa.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
rozporządzenie 1303/2013 - rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.);
2)
ustawa o zasadach realizacji programów - ustawę z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. poz. 1146, z późn. zm.);
3)
wnioskodawca - podmiot, o którym mowa w art. 2 pkt 28 ustawy o zasadach realizacji programów;
4)
projekt - projekt, o którym mowa w art. 2 pkt 18 ustawy o zasadach realizacji programów;
5)
duży projekt - projekt, o którym mowa w art. 100 rozporządzenia 1303/2013;
6)
obszar funkcjonalny miasta wojewódzkiego - obszar, o którym mowa w art. 2 pkt 6b ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2015 r. poz. 199, 443 i 774), obejmujący miasta: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów oraz bezpośrednie otoczenie tych miast powiązane z nimi funkcjonalnie;
7)
obszar realizacji ZIT miasta wojewódzkiego - obszar realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach regionalnego programu operacyjnego, o którym mowa w art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy o zasadach realizacji programów, obejmujący miasta: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów oraz obszary powiązane z nimi funkcjonalnie;
8)
sieć TEN-T - transeuropejska sieć transportowa, o której mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylającym decyzję nr 661/2010/UE (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 1, z późn. zm.).
§  3.
1.
Pomoc finansowa jest udzielana w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego na pokrycie do 85% wydatków kwalifikowalnych.
2.
Wydatkami kwalifikowalnymi są wydatki niezbędne do realizacji projektu, dokonane w sposób przejrzysty, racjonalny, efektywny i adekwatny do zaplanowanych przez wnioskodawcę zadań i założonych celów projektu oraz celów założonych dla działań, o których mowa w § 1, poniesione od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia wskazanego w umowie spełniającej wymagania określone dla umowy o dofinansowanie, o której mowa w art. 2 pkt 26 lit. a ustawy o zasadach realizacji programów, zwanej dalej "umową".
3.
Pomoc finansowa jest udzielana do dnia 31 grudnia 2023 r.

Rozdział  2

Działanie 2.1 Zrównoważony Transport Miejski

§  4.
Pomoc finansowa w ramach działania 2.1 Zrównoważony Transport Miejski może być udzielona na realizację projektów dotyczących ekologicznych, zintegrowanych sieci transportu miejskiego, obejmujących:
1)
budowę lub przebudowę sieci autobusowych, trolejbusowych lub tramwajowych, wraz z zakupem nowego niskoemisyjnego taboru;
2)
budowę lub przebudowę infrastruktury uzupełniającej na potrzeby komunikacji miejskiej, w tym intermodalnych dworców przesiadkowych;
3)
wdrożenie nowych, rozbudowę lub modernizację istniejących systemów telematycznych na potrzeby komunikacji miejskiej.
§  5.
Pomoc finansowa w ramach działania 2.1 Zrównoważony Transport Miejski może być udzielona:
1)
miastom: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów, w tym działającym na podstawie porozumienia zawartego z jednostkami samorządu terytorialnego położonymi na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego;
2)
związkom lub stowarzyszeniom utworzonym przez miasta, o których mowa w pkt 1, oraz jednostki samorządu terytorialnego położone na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego.

Rozdział  3

Działanie 2.2 Infrastruktura Drogowa

§  6.
Pomoc finansowa w ramach działania 2.2 Infrastruktura Drogowa może być udzielona na realizację projektów dotyczących:
1)
budowy lub przebudowy dróg krajowych w obrębie miast: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów;
2)
budowy lub przebudowy dróg wojewódzkich w obrębie miast: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów, zapewniających połączenie tych dróg z siecią dróg krajowych, w tym z siecią TEN-T;
3)
budowy lub przebudowy dróg krajowych znajdujących się na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego;
4)
budowy lub przebudowy dróg wojewódzkich na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego, włączających te drogi do sieci dróg krajowych, w tym sieci TEN-T.
§  7.
1.
Pomoc finansowa, o której mowa w § 6 pkt 1 i 2, może być udzielona miastom: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów, w tym działającym na podstawie porozumienia zawartego z jednostkami samorządu terytorialnego położonymi na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego.
2.
Pomoc finansowa, o której mowa w § 6 pkt 3, może być udzielona miastom, o których mowa w ust. 1, działającym na podstawie porozumienia zawartego z Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad.
3.
Pomoc finansowa, o której mowa w § 6 pkt 4, może być udzielona:
1)
związkom lub stowarzyszeniom utworzonym przez miasta, o których mowa w ust. 1, oraz jednostki samorządu terytorialnego położone na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego;
2)
województwom: lubelskiemu, podkarpackiemu, podlaskiemu, świętokrzyskiemu, warmińsko-mazurskiemu.

Rozdział  4

Tryb udzielania pomocy finansowej

§  8.
Agencja udziela pomocy finansowej:
1)
w ramach działania 2.1 Zrównoważony Transport Miejski - w trybach: konkursowym i pozakonkursowym, o których mowa w art. 38 ust. 1 ustawy o zasadach realizacji programów;
2)
w ramach działania 2.2 Infrastruktura Drogowa - w trybie konkursowym, o którym mowa w art. 38 ust. 1 pkt 1 ustawy o zasadach realizacji programów.
§  9.
1.
Agencja udziela pomocy finansowej na podstawie umowy.
2.
Agencja, w przypadku dużego projektu, zawiera umowę po zatwierdzeniu wkładu finansowego przez Komisję Europejską.
3.
Instytucja Zarządzająca, o której mowa w art. 125 rozporządzenia 1303/2013, pisemnie informuje Agencję o zatwierdzeniu albo odmowie wniesienia wkładu finansowego dla dużego projektu przez Komisję Europejską.
4.
Agencja może zawrzeć umowę dla dużego projektu przed zatwierdzeniem przez Komisję Europejską wkładu finansowego.
5.
W przypadku odmowy wniesienia wkładu finansowego przez Komisję Europejską, Agencja rozwiązuje umowę bez wypowiedzenia.

Rozdział  5

Przepis końcowy

§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury i Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. poz. 1146 oraz z 2015 r. poz. 378, 1130 i 1240) minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego pełni funkcję Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Polska Wschodnia 2014-2020.

2 Tekst Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 został zaakceptowany decyzją Komisji Europejskiej nr C(2014) 10026 z dnia 16 grudnia 2014 r. przyjmującą niektóre elementy Programu Operacyjnego "Polska Wschodnia" do wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" w Polsce i przyjęty uchwałą Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2014 r. w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.1263

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach osi priorytetowej II Nowoczesna Infrastruktura Transportowa Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.
Data aktu: 14/08/2015
Data ogłoszenia: 31/08/2015
Data wejścia w życie: 01/09/2015