Przetarg na udzielenie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża, a także koncesji na wydobywanie węglowodorów ze złoża.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 lipca 2015 r.
w sprawie przetargu na udzielenie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża, a także koncesji na wydobywanie węglowodorów ze złoża 1

Na podstawie art. 49o ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2015 r. poz. 196) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
wymagania, jakim powinna odpowiadać oferta składana w postępowaniu przetargowym na udzielenie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża, a także koncesji na wydobywanie węglowodorów ze złoża, oraz dokumenty wymagane od składającego ofertę;
2)
wymagania, jakim powinni odpowiadać członkowie komisji przetargowej, niezbędne do przeprowadzenia przetargu, oraz tryb pracy komisji;
3)
tryb przeprowadzenia przetargu, w tym sposób dokonania oceny ofert.
§  2.
1.
Oferta składana w postępowaniu przetargowym na udzielenie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża, a także koncesji na wydobywanie węglowodorów ze złoża, określa:
1)
nazwę (firmę) i siedzibę składającego ofertę;
2)
przedmiot przetargu wraz z określeniem przestrzeni, w granicach której ma być udzielona koncesja oraz ustanowione użytkowanie górnicze;
3)
czas, na jaki koncesja ma być udzielona, ze wskazaniem terminu rozpoczęcia działalności, a w przypadku oferty składanej w postępowaniu przetargowym na udzielenie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża - dodatkowo czas trwania fazy poszukiwania i rozpoznawania;
4)
w przypadku oferty składanej w postępowaniu przetargowym na udzielenie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża:
a)
cel, zakres i rodzaj prac geologicznych, w tym robót geologicznych, lub robót górniczych oraz informację o pracach, które mają być wykonywane dla osiągnięcia zamierzonego celu, w tym ich technologiach,
b)
harmonogram, w podziale na lata, realizacji prac geologicznych, w tym robót geologicznych, oraz ich zakres,
c)
zakres i harmonogram obowiązkowego poboru próbek uzyskanych w wyniku robót geologicznych, w tym rdzeni wiertniczych, o którym mowa w art. 82 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze, zwanej dalej "ustawą";
5)
w przypadku oferty składanej w postępowaniu przetargowym na udzielenie koncesji na wydobywanie węglowodorów ze złoża:
a)
właścicieli (użytkowników wieczystych) nieruchomości, w granicach których ma być wykonywana zamierzona działalność, oraz oznaczenie tych nieruchomości zgodnie z ewidencją gruntów i budynków,
b)
złoże kopaliny lub jego część, która ma być przedmiotem wydobycia,
c)
wielkość i sposób zamierzonego wydobycia kopaliny oraz stopień zamierzonego wykorzystania zasobów złoża kopaliny, w tym kopalin towarzyszących i współwystępujących użytecznych pierwiastków śladowych, a także środki umożliwiające osiągnięcie tego celu;
6)
prawa składającego ofertę do nieruchomości (przestrzeni), w granicach której ma być wykonywana zamierzona działalność, lub prawo, o ustanowienie którego ubiega się ten podmiot;
7)
wykaz obszarów objętych formami ochrony przyrody; wymóg ten nie dotyczy przedsięwzięć, dla których jest wymagana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach;
8)
sposób przeciwdziałania ujemnym wpływom zamierzonej działalności na środowisko;
9)
zakres informacji geologicznej, którą dysponuje składający ofertę;
10)
doświadczenie w wykonywaniu działalności w zakresie poszukiwania i rozpoznawania złoża węglowodorów lub wydobywania węglowodorów ze złoża, w tym zapewniające bezpieczeństwo prowadzonej działalności, ochronę życia i zdrowia ludzi i zwierząt oraz ochronę środowiska;
11)
techniczne możliwości wykonywania działalności w zakresie, odpowiednio, poszukiwania i rozpoznawania złoża węglowodorów oraz wydobywania węglowodorów ze złoża albo wydobywania węglowodorów ze złoża, w szczególności dysponowanie odpowiednim potencjałem technicznym, organizacyjnym, logistycznym oraz kadrowym;
12)
finansowe możliwości dające należytą rękojmię wykonywania działalności w zakresie, odpowiednio, poszukiwania i rozpoznawania złoża węglowodorów oraz wydobywania węglowodorów ze złoża albo wydobywania węglowodorów ze złoża, w szczególności źródła i sposoby finansowania zamierzonej działalności, w tym udział środków własnych oraz środków pochodzących z kapitału obcego;
13)
proponowaną technologię prowadzenia prac geologicznych, w tym robót geologicznych, lub robót górniczych;
14)
proponowaną wysokość wynagrodzenia z tytułu ustanowienia użytkowania górniczego, nie mniejszą niż kwota określona w ogłoszeniu o wszczęciu postępowania przetargowego;
15)
w przypadku gdy ofertę składa wspólnie kilka podmiotów, oprócz elementów, o których mowa w pkt 2-14, oferta określa dodatkowo:
a)
nazwy (firmy) i siedziby wszystkich podmiotów składających ofertę,
b)
elementy, o których mowa w art. 49j ust. 2 ustawy.
2.
Oferta składana w postępowaniu przetargowym na udzielenie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża, a także koncesji na wydobywanie węglowodorów ze złoża, zawierająca elementy, o których mowa w ust. 1, powinna odpowiadać wymaganiom i warunkom określonym w ogłoszeniu o wszczęciu tego postępowania.
3.
Do oferty dołącza się:
1)
dowody potwierdzające istnienie określonych w niej okoliczności, w szczególności wyciągi z odpowiednich rejestrów;
2)
dowód wniesienia wadium;
3)
kopię decyzji o uzyskaniu pozytywnej oceny z postępowania kwalifikacyjnego, o której mowa w art. 49a ust. 17 ustawy;
4)
załączniki graficzne sporządzone zgodnie z wymaganiami dotyczącymi map górniczych, z zaznaczeniem granic podziału terytorialnego kraju;
5)
w przypadku, o którym mowa w art. 49k ust. 2 ustawy, pisemne zobowiązanie, o którym mowa w tym przepisie;
6)
w przypadku oferty składanej w postępowaniu przetargowym na udzielenie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża - 2 egzemplarze projektu robót geologicznych, o którym mowa w art. 79 ustawy;
7)
w przypadku oferty składanej w postępowaniu przetargowym na udzielenie koncesji na wydobywanie węglowodorów ze złoża:
a)
dokumenty określające projektowane położenie obszaru górniczego i terenu górniczego, przedstawione zgodnie z wymaganiami dotyczącymi map górniczych, z zaznaczeniem granic podziału terytorialnego kraju,
b)
projektowane geologiczne i hydrogeologiczne warunki wydobycia,
c)
w razie potrzeby - warunki wtłaczania wód do górotworu;
8)
w przypadku oferty składanej w postępowaniu przetargowym na udzielenie koncesji na wydobywanie węglowodorów ze złoża, gdy składający ofertę chce zaproponować sposób zagospodarowania złoża odmienny od przedstawionego w dokumentacji geologiczno-inwestycyjnej tego złoża, dołącza do oferty 4 egzemplarze dodatku do dokumentacji geologiczno-inwestycyjnej złoża węglowodorów, który zawiera proponowane zmiany części inwestycyjnej tej dokumentacji dla obszaru objętego przetargiem, w stosunku do którego, w przypadku uznania tej oferty za najkorzystniejszą, zostanie przeprowadzone postępowanie w sprawie zatwierdzenia dodatku do dokumentacji geologiczno-inwestycyjnej złoża węglowodorów.
4.
Składający ofertę może z własnej inicjatywy przedstawić w ofercie dodatkowe informacje lub dołączyć do niej dodatkowe dokumenty.
5.
Dokumenty składane przez składającego ofertę powinny mieć formę oryginału lub odpisu poświadczonego za zgodność z oryginałem w sposób przewidziany przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego. Wymóg ten nie dotyczy kopii decyzji o uzyskaniu pozytywnej oceny z postępowania kwalifikacyjnego, o której mowa w art. 49a ust. 17 ustawy, oraz innych dokumentów, które mają być dołączone do oferty, a zostały wytworzone przez organ koncesyjny.
6.
Dokumenty sporządzone w języku obcym powinny zostać złożone wraz z tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego.
7.
Ofertę składa się w zamkniętej kopercie albo zamkniętej paczce opatrzonej nazwą (firmą) składającego ofertę oraz określeniem przedmiotu przetargu.
8.
Ofertę złożoną po upływie terminu składania ofert zwraca się składającemu ofertę bez otwierania.
§  3.
1.
W skład komisji przetargowej wchodzi co najmniej jeden pracownik urzędu obsługującego organ koncesyjny, który posiada wykształcenie prawnicze, oraz co najmniej jeden pracownik urzędu obsługującego organ koncesyjny, który ukończył studia wyższe obejmujące nauki geologiczne.
2.
Członkowie komisji przetargowej powinni posiadać co najmniej roczny staż pracy w urzędzie obsługującym organ koncesyjny.
3.
Przewodniczący komisji przetargowej organizuje pracę komisji przetargowej i reprezentuje komisję przetargową w kontaktach ze składającymi oferty. Zastępca przewodniczącego komisji przetargowej pełni rolę sekretarza komisji przetargowej oraz zastępuje przewodniczącego komisji przetargowej w przypadku jego nieobecności.
§  4.
1.
Przewodniczący komisji przetargowej pisemnie zawiadamia członków komisji przetargowej o terminie i miejscu posiedzenia komisji nie później niż jeden dzień przed planowanym posiedzeniem.
2.
Dla ważności posiedzenia komisji przetargowej jest konieczna obecność wszystkich członków komisji.
3.
W przypadku nieobecności członka komisji przetargowej przewodniczący komisji przetargowej zmienia termin posiedzenia, informując o nowym terminie pozostałych członków komisji.
4.
W przypadku gdy zmiana terminu posiedzenia komisji przetargowej, spowodowana nieobecnością członka komisji, może znacząco wpłynąć na termin przeprowadzenia przetargu, przewodniczący komisji przetargowej zwraca się pisemnie do organu koncesyjnego z wnioskiem o odwołanie nieobecnego członka komisji i powołanie nowego. W razie nieobecności przewodniczącego komisji przetargowej z wnioskiem występuje zastępca przewodniczącego komisji przetargowej.
5.
Z każdego posiedzenia komisji przetargowej sekretarz komisji przetargowej sporządza notatkę, którą podpisuje przewodniczący komisji przetargowej.
§  5.
1.
Przetarg składa się z części z udziałem składających oferty oraz z części bez udziału składających oferty. Część z udziałem składających oferty jest otwarta dla publiczności.
2.
W części przetargu z udziałem składających oferty komisja przetargowa ogłasza liczbę złożonych ofert, otwiera oferty i podaje nazwy (firmy) składających oferty.
3.
W części przetargu z udziałem składających oferty członkowie komisji przetargowej, po zapoznaniu się z nazwami (firmami) składających oferty, składają pisemne oświadczenie dotyczące okoliczności, o których mowa w art. 49l ust. 3 ustawy.
4.
W przypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w art. 49l ust. 3 ustawy:
1)
członek komisji przetargowej, którego dotyczy okoliczność, o której mowa w art. 49l ust. 3 ustawy, występuje do organu koncesyjnego z wnioskiem o wykluczenie go ze składu komisji przetargowej oraz wyznaczenie w jego miejsce nowego członka komisji;
2)
komisja przetargowa zawiesza swoje prace do czasu wyznaczenia przez organ koncesyjny nowego członka komisji przetargowej; przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
5.
W części przetargu bez udziału składających oferty komisja przetargowa wykonuje następujące czynności:
1)
ustala, czy złożone oferty spełniają wymagania i warunki określone w ogłoszeniu o wszczęciu postępowania przetargowego;
2)
dokonuje oceny merytorycznej ofert;
3)
określa kolejność ofert - od oferty, która otrzymała ocenę najwyższą (oferta najkorzystniejsza), do oferty, która otrzymała ocenę najniższą (oferta najmniej korzystna);
4)
dokonuje wyboru oferty najkorzystniejszej.
6.
W toku dokonywania oceny ofert komisja przetargowa może wezwać składających oferty do udzielenia dodatkowych pisemnych wyjaśnień dotyczących treści złożonych przez nich ofert, wskazując termin udzielenia odpowiedzi. Wyjaśnienia dotyczące treści ofert nie mogą prowadzić do wprowadzenia jakichkolwiek zmian w treści oferty.
§  6.
1.
Komisja przetargowa ocenia oferty pod kątem formalnym i merytorycznym.
2.
Ocena formalna polega na sprawdzeniu, czy oferta odpowiada wymaganiom i warunkom określonym w ogłoszeniu o wszczęciu postępowania przetargowego.
3.
Oferta niespełniająca wymagań i warunków określonych w ogłoszeniu o wszczęciu postępowania przetargowego podlega odrzuceniu.
4.
Ocena merytoryczna polega na:
1)
sprawdzeniu spełnienia przez każdą z ofert wymagań przetargu, o których mowa w art. 49h ust. 3 pkt 4-10 i 12 ustawy, określonych w ogłoszeniu o wszczęciu postępowania przetargowego;
2)
wyznaczeniu stopnia spełnienia przez każdą z ofert wymagań, o których mowa w art. 49h ust. 3 pkt 4-10 i 12 ustawy, określonych w ogłoszeniu o wszczęciu postępowania przetargowego;
3)
przyznaniu każdej z ofert liczby punktów w oparciu o kryteria i ich znaczenie określone w ogłoszeniu o wszczęciu postępowania przetargowego;
4)
uznaniu za najkorzystniejszą tej oferty, która otrzymała najwyższą liczbę punktów.
§  7.
1.
Po dokonaniu oceny formalnej i merytorycznej ofert komisja przetargowa sporządza protokół z przetargu, który zawiera w szczególności:
1)
określenie przedmiotu przetargu;
2)
oznaczenie miejsca i czasu trwania przetargu;
3)
imiona i nazwiska członków komisji przetargowej;
4)
liczbę złożonych ofert i nazwy (firmy) składających oferty;
5)
wskazanie ofert, które zostały zwrócone lub odrzucone, wraz z uzasadnieniem;
6)
wyjaśnienia składających oferty dotyczące treści złożonych przez nich ofert, o których mowa w § 5 ust. 6;
7)
oceny merytoryczne wszystkich złożonych w terminie ofert, które nie zostały odrzucone, wraz z uzasadnieniem, a także kolejność ofert, ustaloną w sposób, o którym mowa w § 5 ust. 5 pkt 3;
8)
wskazanie oferty najkorzystniejszej wraz z uzasadnieniem wyboru.
2.
Oferty złożone w postępowaniu przetargowym oraz pisemne oświadczenia członków komisji przetargowej, o których mowa w § 5 ust. 3, stanowią załączniki do protokołu z przetargu.
3.
Załączniki do protokołu z przetargu udostępnia się składającym oferty do wglądu w siedzibie urzędu obsługującego organ koncesyjny po dokonaniu wyboru oferty najkorzystniejszej, w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu z przetargu.
4.
Protokół z przetargu podpisują wszyscy członkowie komisji przetargowej na ostatnim posiedzeniu komisji. W razie odmowy podpisania protokołu przez członka komisji przetargowej komisja czyni o tym wzmiankę w protokole, a odmawiający podpisu członek komisji przetargowej przedstawia organowi koncesyjnemu swoje stanowisko na piśmie.
5.
Zakończeniem pracy komisji przetargowej jest przekazanie organowi koncesyjnemu protokołu z przetargu.
6.
W przypadku uwzględnienia przez organ koncesyjny protestu, o którym mowa w art. 49n ustawy, do powtórzenia oprotestowanych czynności przepisy § 3-6 oraz § 7 ust. 1-4 stosuje się odpowiednio. W takim przypadku zakończeniem pracy komisji przetargowej jest przekazanie organowi koncesyjnemu protokołu z wykonania oprotestowanych czynności.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/22/WE z dnia 30 maja 1994 r. w sprawie warunków udzielania i korzystania z zezwoleń na poszukiwanie, badanie i produkcję węglowodorów (Dz. Urz. WE L 164 z 30.06.1994, str. 3; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 2, str. 262).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.1171

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przetarg na udzielenie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża, a także koncesji na wydobywanie węglowodorów ze złoża.
Data aktu: 28/07/2015
Data ogłoszenia: 14/08/2015
Data wejścia w życie: 29/08/2015