Warunki i sposób przeprowadzania ocen okresowych członków korpusu służby cywilnej.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 23 lipca 2015 r.
w sprawie warunków i sposobu przeprowadzania ocen okresowych członków korpusu służby cywilnej

Na podstawie art. 82 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1111 i 1199 oraz z 2015 r. poz. 211) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa warunki i sposób przeprowadzania oceny okresowej członka korpusu służby cywilnej, zwanego dalej "ocenianym", w tym kryteria oceniania, wzory arkuszy oceny okresowej, skalę ocen i tryb sporządzania oceny okresowej.
§  2. 
1. 
Oceny okresowej, zwanej dalej "oceną", dokonuje bezpośredni przełożony ocenianego albo osoba, o której mowa w art. 81 ust. 2 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, zwani dalej "oceniającym".
2. 
Oceniający dokonuje oceny, stosując kryteria oceny odpowiednie dla stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego.
3. 
Kryteria oceny dzielą się na kryteria obowiązkowe i kryteria dodatkowe, które oceniający może wybrać, jeżeli jest to uzasadnione ze względu na charakter obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego.
4. 
Wykaz kryteriów oceny jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Ocenę sporządza się na arkuszu oceny, zwanym dalej "arkuszem", odpowiednim dla stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego.
2. 
Arkusz A, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia, służy do sporządzenia oceny zatrudnionego na stanowisku:
1)
dyrektora generalnego urzędu;
2)
kierownika urzędu, które jest stanowiskiem pracy w służbie cywilnej;
3)
wojewódzkiego lekarza weterynarii;
4)
zastępcy wojewódzkiego lekarza weterynarii.
3. 
Arkusz B, którego wzór jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia, służy do sporządzenia oceny zatrudnionego:
1)
na wyższym stanowisku w służbie cywilnej innym niż stanowiska wymienione w ust. 2 pkt 1, 3 i 4;
2)
na stanowisku, na którym praca polega na bezpośrednim kierowaniu pracownikami.
4. 
Arkusz C, którego wzór jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia, służy do sporządzenia oceny zatrudnionego na innym stanowisku pracy niż stanowiska wymienione w ust. 2 i 3.
§  4. 
1. 
Ocenianego zatrudnionego na stanowisku, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 1-3, ocenia się, stosując następujące kryteria obowiązkowe:
1)
zarządzanie ludźmi;
2)
podejmowanie decyzji i odpowiedzialność;
3)
organizacja pracy i orientacja na osiąganie celów;
4)
współpraca;
5)
komunikacja;
6)
zarządzanie strategiczne.
2. 
Ocenianego zatrudnionego na stanowisku, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 4 i ust. 3, ocenia się, stosując następujące kryteria obowiązkowe:
1)
zarządzanie ludźmi;
2)
podejmowanie decyzji i odpowiedzialność;
3)
organizacja pracy i orientacja na osiąganie celów;
4)
współpraca;
5)
komunikacja.
3. 
Ocenianego zatrudnionego na stanowisku, o którym mowa w § 3 ust. 4, ocenia się, stosując następujące kryteria obowiązkowe:
1)
wykorzystywanie wiedzy i doskonalenie zawodowe;
2)
rzetelność;
3)
organizacja pracy i orientacja na osiąganie celów;
4)
współpraca;
5)
komunikacja.
§  5. 
1. 
Oceniający przeprowadza z ocenianym rozmowę, podczas której omawia się:
1)
główne obowiązki wynikające z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego;
2)
kryteria obowiązkowe i kryteria dodatkowe, jeżeli są wybierane przez oceniającego;
3)
oczekiwania oceniającego co do sposobu spełniania kryteriów oceny przez ocenianego;
4)
cele do osiągnięcia w okresie, w którym oceniany podlega ocenie, jeżeli ich określenie jest uzasadnione ze względu na charakter obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego, a także sposób realizacji wyznaczonych celów.
2. 
Oceniający może wybrać z wykazu kryteriów oceny nie więcej niż 3 kryteria dodatkowe, najistotniejsze ze względu na charakter obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego.
3. 
Po przeprowadzeniu rozmowy, o której mowa w ust. 1, oceniający wpisuje do części I arkusza kryteria dodatkowe, jeżeli zostały wybrane, oraz termin sporządzenia oceny na piśmie.
§  6. 
1. 
Oceniający zapoznaje ocenianego z kryteriami oceny i terminem sporządzenia oceny na piśmie.
2. 
Oceniany potwierdza podpisem przeprowadzenie z nim rozmowy, o której mowa w § 5 ust. 1, oraz zapoznanie się z kryteriami oceny i terminem sporządzenia oceny na piśmie.
3. 
Po dokonaniu czynności, o której mowa w ust. 2, oryginał arkusza niezwłocznie włącza się do akt osobowych ocenianego.
4. 
Kopię części I arkusza oceniający doręcza ocenianemu oraz:
1)
Szefowi Służby Cywilnej - w przypadku ocenianego zatrudnionego na stanowisku dyrektora generalnego urzędu;
2)
Głównemu Lekarzowi Weterynarii - w przypadku ocenianego zatrudnionego na stanowisku wojewódzkiego lekarza weterynarii lub na stanowisku zastępcy wojewódzkiego lekarza weterynarii.
§  7. 
Czynności, o których mowa w § 5 i § 6, dokonuje się w terminie:
1)
30 dni od dnia sporządzenia na piśmie poprzedniej oceny lub od dnia zatrudnienia ocenianego na czas nieokreślony;
2)
7 dni od dnia sporządzenia na piśmie negatywnej oceny.
§  8. 
W razie zmiany terminu oceny w przypadkach, o których mowa w art. 81 ust. 8 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, oceniający niezwłocznie zawiadamia pisemnie ocenianego o nowym terminie sporządzenia oceny na piśmie. Kopię pisma dołącza się do arkusza.
§  9. 
1. 
W przypadku gdy w okresie 6 miesięcy od dnia ustalenia kryteriów oceny sporządzanej po raz pierwszy albo od dnia sporządzenia ostatniej oceny następuje zmiana stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego, wiążąca się z istotną zmianą zakresu obowiązków, w terminie 30 dni od zmiany stanowiska pracy ponownie dokonuje się czynności, o których mowa w § 5 i § 6; termin sporządzenia oceny nie ulega zmianie.
2. 
W przypadku, o którym mowa w art. 81 ust. 6 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, ocenę sporządza się nie wcześniej niż w terminie 7 dni przed zmianą stanowiska pracy wiążącą się z istotną zmianą zakresu obowiązków albo nie później niż w terminie 30 dni od tej zmiany.
3. 
W przypadku zmiany na stanowisku oceniającego w trakcie okresu, w którym oceniany podlega ocenie, ocena jest sporządzana na podstawie wybranych wcześniej kryteriów.
§  10. 
Przed sporządzeniem oceny na piśmie oceniający przeprowadza z ocenianym rozmowę oceniającą, podczas której omawia z nim:
1)
główne obowiązki wykonywane przez ocenianego w okresie, w którym podlegał ocenie, oraz sposób ich realizacji, z uwzględnieniem spełniania przez ocenianego ustalonych kryteriów oceny;
2)
sposób realizowania przez ocenianego celów do osiągnięcia w okresie, w którym oceniany podlegał ocenie, jeżeli cele te zostały wyznaczone;
3)
kierunki dalszego rozwoju zawodowego i potrzeby ocenianego w zakresie podnoszenia kwalifikacji i doskonalenia umiejętności.
§  11. 
1. 
Przed przeprowadzeniem rozmowy oceniającej z ocenianym zatrudnionym na stanowisku, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 1, 3 i 4, oceniający przekazuje arkusz A, wypełniony w części I:
1)
Szefowi Służby Cywilnej - w przypadku ocenianego zatrudnionego na stanowisku dyrektora generalnego urzędu,
2)
Głównemu Lekarzowi Weterynarii - w przypadku ocenianego zatrudnionego na stanowisku wojewódzkiego lekarza weterynarii lub stanowisku zastępcy wojewódzkiego lekarza weterynarii

- w celu sporządzenia opinii dotyczącej pracy ocenianego.

2. 
Dokonując czynności, o której mowa w ust. 1, oceniający wyznacza co najmniej 14-dniowy termin na przekazanie opinii.
3. 
Opinię dotyczącą pracy ocenianego, o której mowa w ust. 1, sporządza się w części II arkusza A, biorąc pod uwagę kryteria obowiązkowe i kryteria dodatkowe, jeżeli zostały wybrane.
4. 
Po otrzymaniu opinii dotyczącej pracy ocenianego, o którym mowa w ust. 1, oceniający przeprowadza z nim rozmowę oceniającą, omawiając w trakcie rozmowy także treść tej opinii.
§  12. 
1. 
Sporządzenie oceny na piśmie polega na:
1)
przyznaniu ocen cząstkowych odpowiednio do poziomu spełniania przez ocenianego każdego z kryteriów obowiązkowych i kryteriów dodatkowych, jeżeli zostały wybrane, w trakcie wykonywania przez ocenianego głównych obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy zajmowanego przez ocenianego, według skali ocen:
a)
znacznie poniżej oczekiwań - 1 punkt,
b)
poniżej oczekiwań - 3 punkty,
c)
na poziomie oczekiwań - 5 punktów,
d)
powyżej oczekiwań - 7 punktów,
e)
znacznie powyżej oczekiwań - 9 punktów;
2)
ustaleniu ogólnego poziomu spełniania kryteriów oceny - przez wyliczenie średniej arytmetycznej z ocen cząstkowych - według skali ocen:
a)
znacznie poniżej oczekiwań - od 1 punktu do 2 punktów,
b)
poniżej oczekiwań - powyżej 2 punktów do 4 punktów,
c)
na poziomie oczekiwań - powyżej 4 punktów do 6 punktów,
d)
powyżej oczekiwań - powyżej 6 punktów do 8 punktów,
e)
znacznie powyżej oczekiwań - powyżej 8 punktów do 9 punktów;
3)
przyznaniu oceny pozytywnej - w przypadku ustalenia ogólnego poziomu spełniania kryteriów oceny na poziomie znacznie powyżej oczekiwań, powyżej oczekiwań albo na poziomie oczekiwań, pod warunkiem nieuzyskania przez ocenianego żadnej z ocen cząstkowych na poziomie znacznie poniżej oczekiwań;
4)
przyznaniu oceny negatywnej - w przypadku ustalenia ogólnego poziomu spełniania kryteriów oceny na poziomie poniżej oczekiwań albo znacznie poniżej oczekiwań, a także w przypadku uzyskania przez ocenianego co najmniej jednej oceny cząstkowej na poziomie znacznie poniżej oczekiwań;
5)
wpisaniu do arkusza wniosków dotyczących indywidualnego programu rozwoju zawodowego ocenianego, z wyjątkiem ocenianego zatrudnionego na stanowisku dyrektora generalnego urzędu.
2. 
Sporządzając ocenę na piśmie, oceniający bierze pod uwagę wnioski z rozmowy oceniającej.
3. 
Oceniający sporządza uzasadnienie przyznanej oceny w przypadku przyznania oceny negatywnej.
4. 
Oceniający może sporządzić uzasadnienie przyznanej oceny w przypadku przyznania oceny pozytywnej.
5. 
W przypadku przyznania oceny pozytywnej ocenianemu będącemu urzędnikiem służby cywilnej oceniający może sporządzić umotywowany wniosek o przyznanie ocenianemu kolejnego stopnia służbowego, wypełniając część IV arkusza A albo część III arkusza B lub C.
§  13. 
1. 
Oceniający niezwłocznie zapoznaje ocenianego z oceną sporządzoną na piśmie.
2. 
Po dokonaniu czynności, o której mowa w ust. 1, oryginał arkusza włącza się do akt osobowych ocenianego.
3. 
Kopię arkusza oceniający doręcza ocenianemu oraz:
1)
Szefowi Służby Cywilnej - w przypadku ocenianego zatrudnionego na stanowisku dyrektora generalnego urzędu;
2)
Głównemu Lekarzowi Weterynarii - w przypadku ocenianego zatrudnionego na stanowisku wojewódzkiego lekarza weterynarii lub na stanowisku zastępcy wojewódzkiego lekarza weterynarii.
§  14. 
Do sporządzenia oceny, w przypadku gdy oceniany przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zapoznał się z kryteriami oceny i terminem sporządzenia oceny na piśmie, stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  15. 
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 maja 2009 r. w sprawie warunków i sposobu przeprowadzania ocen okresowych członków korpusu służby cywilnej (Dz. U. Nr 74, poz. 633).
§  16. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYKAZ KRYTERIÓW OCENY

KRYTERIUM OPIS
1. KOMUNIKACJA - Koncentrowanie się na wypowiedzi rozmówcy i dbanie o wzajemne zrozumienie.

- Wypowiadanie się w sposób jasny i precyzyjny, dostosowany do sytuacji i rozmówcy (dobieranie stylu, języka i treści).

- Formułowanie jasnych i precyzyjnych wypowiedzi pisemnych dostosowanych do sytuacji i odbiorcy (dobieranie stylu, języka i treści).

- Przedstawianie przekonujących argumentów odpowiednio do sytuacji.

2. KREATYWNOŚĆ - Proponowanie lub tworzenie nowych rozwiązań.

- Nieschematyczne podejście do zadań.

3. NEGOCJOWANIE - Przygotowywanie się do negocjacji, w szczególności opracowanie projektu stanowiska, zakresu możliwych ustępstw i argumentacji.

- Stosowanie technik i strategii negocjacyjnych.

- Osiągnięcie efektu negocjacji akceptowanego przez przełożonych.

4. ORGANIZACJA PRACY I ORIENTACJA NA OSIĄGANIE CELÓW - Określanie sposobu realizacji zadań/celów.

- Realizowanie zadań/celów w kolejności uwzględniającej ich wagę i pilność (ustalanie priorytetów działania).

- Dobieranie niezbędnych zasobów umożliwiających realizację zadań/celów.

- Dostosowywanie się do zmieniających się okoliczności.

- Wytrwałość i zaangażowanie w realizację zadań/celów.

5. ORIENTACJA NA KLIENTA/ INTERESANTA - Taktowne zachowanie, wyrażające szacunek i zrozumienie dla drugiej osoby.

- Reagowanie na potrzeby klienta/interesanta, w szczególności rozpoznawanie jego potrzeb i proponowanie rozwiązań.

6. PODEJMOWANIE DECYZJI

I ODPOWIEDZIALNOŚĆ

- Wypracowywanie alternatywnych rozwiązań na podstawie analizy informacji, w szczególności potencjalnego ryzyka.

- Podejmowanie decyzji (decyzyjność).

- Przyjmowanie odpowiedzialności za efekty podjętych decyzji.

7. RADZENIE SOBIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH - Rozpoznawanie sytuacji kryzysowych i informowanie o nich zainteresowanych.

- Podejmowanie działań mających na celu rozwiązanie kryzysu.

- Wyciąganie wniosków z sytuacji kryzysowych.

8. RZETELNOŚĆ - Wykonywanie zadań zgodnie z obowiązującymi standardami (przepisami, zasadami, procedurami) oraz dbałość o jakość rezultatów.

- Dotrzymywanie zobowiązań (realizacja zadań) w wyznaczonym czasie.

9. MYŚLENIE ANALITYCZNE - Rozróżnianie informacji istotnych i nieistotnych.

- Dostrzeganie zależności między informacjami.

- Formułowanie wniosków.

10. WYKORZYSTYWANIE WIEDZY I DOSKONALENIE ZAWODOWE - Wykorzystywanie wiedzy przy realizacji zadań na zajmowanym stanowisku pracy.

- Doskonalenie wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonywania zadań na zajmowanym stanowisku pracy, w szczególności wyszukiwanie i pozyskiwanie wiedzy, korzystanie z dobrych praktyk i doświadczeń innych.

- Korzystanie z dostępnych źródeł informacji, rozwiązań i technologii.

11. WSPÓŁPRACA - Włączanie się w działania realizowane razem z innymi osobami, jeśli istnieje taka możliwość.

- Dbanie o przepływ informacji.

- Dbanie o dobrą atmosferę i otwartość we współpracy.

- Dostrzeganie wkładu pracy innych osób.

- Branie pod uwagę zdania innych osób.

- Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem.

12. WYSTĄPIENIA PUBLICZNE - Wykorzystywanie różnych środków przekazu (np. narzędzi multimedialnych) i dbałość o sposób prezentacji (w tym autoprezentacji).

- Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu z audytorium.

- Zarządzanie czasem wystąpienia, w szczególności przestrzeganie ram czasowych, elastyczne reagowanie na potrzeby audytorium.

- Radzenie sobie ze stresem i emocjami, w szczególności wywołanymi krytyką i trudnymi pytaniami.

13. ZARZĄDZANIE LUDŹMI - Przydzielanie zakresu odpowiedzialności, zadań i uprawnień pracownikom (delegowanie zadań).

- Monitorowanie realizacji zadań oraz w razie potrzeby podejmowanie działań korygujących lub zapobiegawczych.

- Motywowanie pracowników.

- Udzielanie pracownikom informacji zwrotnej opartej na ocenie ich zaangażowania i sposobu realizacji zadań.

- Rozwiązywanie konfliktów.

- Wspieranie pracowników w rozwoju zawodowym,

w szczególności identyfikowanie potrzeb rozwojowych, proponowanie działań rozwojowych oraz monitorowanie ich realizacji.

14. ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE - Tworzenie wizji oraz wyznaczanie celów strategicznych w oparciu o całościowe i perspektywiczne widzenie organizacji, otoczenia oraz strategie rozwoju.

- Formułowanie celów operacyjnych na podstawie celów strategicznych.

- Analiza ryzyka planowanych działań o charakterze strategicznym.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

OCENA OKRESOWA CZŁONKA KORPUSU SŁUŻBY CYWILNEJ1)

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

OCENA OKRESOWA CZŁONKA KORPUSU SŁUŻBY CYWILNEJ1)

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

OCENA OKRESOWA CZŁONKA KORPUSU SŁUŻBY CYWILNEJ1)

wzór

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024