Szczegółowy sposób obniżania ilości zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI 1
z dnia 21 lipca 2015 r.
w sprawie szczegółowego sposobu obniżania ilości zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw 2

Na podstawie art. 37 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 1695) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób obniżania ilości zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw, zwanych dalej "zapasami", w szczególności:
1)
tryb postępowania przy wydawaniu decyzji:
a)
zezwalającej na obniżenie ilości zapasów poprzez ich wprowadzenie na rynek przez określonych producentów lub handlowców, o której mowa w art. 33 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym, zwanej dalej "ustawą",
b)
nakazującej producentowi lub handlowcowi sprzedaż określonej ilości zapasów wskazanym podmiotom krajowym, o której mowa w art. 33 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy,
c)
zezwalającej na obniżenie ilości zapasów poprzez ich wprowadzenie na rynek przez określonego producenta lub handlowca, o której mowa w art. 34 pkt 2 lit. b ustawy,
d)
nakazującej producentowi lub handlowcowi przedstawienie oferty sprzedaży określonej ilości ropy naftowej lub paliw z zapasów, o której mowa w art. 34 pkt 2 lit. c ustawy;
2)
dane, które powinny być zawarte we wnioskach o wydanie decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 1 pkt 3 lit. a i b ustawy;
3)
kategorie podmiotów o szczególnym znaczeniu dla funkcjonowania państwa lub gospodarki, ochrony życia, zdrowia lub bezpieczeństwa obywateli, mające prawo do pierwszeństwa zaopatrzenia w paliwa pochodzące z zapasów oraz ich miejsce w systemie priorytetowego zaopatrzenia w ropę naftową i paliwa.
§  2.
1.
Z wnioskiem o wydanie decyzji, o której mowa w art. 33 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy, wojewoda występuje w przypadku, gdy zakłócenia w dostawach ropy naftowej lub paliw lub zagrożenie wystąpieniem takich zakłóceń mają miejsce na obszarze jego właściwości i oddziałują negatywnie na funkcjonowanie wojewódzkiej administracji zespolonej i niezespolonej oraz na bezpieczeństwo i zaopatrzenie ludności w produkty pierwszej potrzeby.
2.
Wniosek wojewody powinien zawierać:
1)
oznaczenie organu administracji rządowej;
2)
określenie ilości ropy naftowej lub ilości i rodzaju paliw, których ma dotyczyć obniżenie;
3)
określenie proponowanego terminu obniżenia zapasów;
4)
uzasadnienie konieczności obniżenia zapasów;
5)
dane osoby uprawnionej do kontaktu.
3.
Minister właściwy do spraw gospodarki, zwany dalej "ministrem", wydając decyzję, uwzględnia miejsce magazynowania zapasów oraz konieczność zapewnienia sprawnych dostaw brakujących paliw na obszar województwa, na którym wystąpiły zakłócenia w ich dostawach lub zagrożenie wystąpieniem takich zakłóceń.
4.
Minister wydaje decyzję w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku, chyba że zachodzi potrzeba uzgodnienia z wojewodą elementów decyzji w sposób odmienny niż proponowany we wniosku, w zakresie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2-4.
5.
Uzgodnienia, o których mowa w ust. 4, powinny zostać zakończone wydaniem decyzji w terminie 21 dni od dnia otrzymania wniosku.
§  3.
1.
Wniosek producenta lub handlowca o wydanie decyzji, o której mowa w art. 33 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy, powinien zawierać:
1)
oznaczenie, siedzibę i adres producenta lub handlowca;
2)
propozycje w zakresie:
a)
ilości ropy naftowej lub ilości i rodzaju paliw, których ma dotyczyć obniżenie,
b)
terminu obniżenia zapasów;
3)
uzasadnienie konieczności obniżenia zapasów;
4)
dane osoby uprawnionej do kontaktu.
2.
Minister wydaje decyzję w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku, chyba że zachodzi potrzeba uzgodnienia z producentem lub handlowcem elementów decyzji w sposób odmienny niż proponowany we wniosku, w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 i 3.
3.
Uzgodnienia, o których mowa w ust. 2, powinny zostać zakończone wydaniem decyzji w terminie 21 dni od dnia otrzymania wniosku.
§  4.
1.
Wniosek wojewody o wydanie decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy, powinien zawierać:
1)
oznaczenie organu administracji rządowej;
2)
określenie ilości ropy naftowej lub ilości i rodzaju paliw, których nabyciem jest zainteresowany określony podmiot;
3)
wskazanie przeznaczenia paliwa z podaniem priorytetu zgodnie z listą, o której mowa w ust. 3;
4)
uzasadnienie konieczności nabycia ropy naftowej lub paliw;
5)
dane osoby uprawnionej do kontaktu.
2.
Wniosek podmiotu zainteresowanego nabyciem paliw o wydanie decyzji, o której mowa w art. 33 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy, powinien zawierać:
1)
nazwę, siedzibę i adres podmiotu oraz formę prawną wykonywanej działalności gospodarczej;
2)
określenie rodzaju wykonywanej działalności gospodarczej;
3)
określenie ilości i rodzaju paliw, których nabyciem jest zainteresowany podmiot;
4)
wskazanie przeznaczenia paliw, z podaniem priorytetu zgodnie z listą, o której mowa w ust. 3;
5)
uzasadnienie konieczności nabycia paliw;
6)
dane osoby uprawnionej do kontaktu.
3.
Rozpatrując wnioski, o których mowa w ust. 1 i 2, minister bierze pod uwagę aktualny poziom zaopatrzenia rynku w paliwa, stan zapasów oraz potrzebę priorytetowego zaopatrzenia podmiotów zabezpieczających podstawowe warunki bytowe i społeczne obywateli oraz organów państwa i służb odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa publicznego, a także Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie ich działań na rzecz bezpieczeństwa publicznego, kierując się listą priorytetów udostępniania paliw z zapasów.
4.
Listę priorytetów udostępniania paliw z zapasów, o których mowa w ust. 3, określa załącznik do rozporządzenia.
5.
Minister, wydając decyzję, uwzględnia miejsce magazynowania zapasów oraz konieczność zapewnienia sprawnych dostaw paliw do podmiotów zainteresowanych ich nabyciem.
6.
Minister wydaje decyzję w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku, chyba że zachodzi potrzeba uzgodnienia z wojewodą lub podmiotem zainteresowanym nabyciem paliw elementów decyzji w sposób odmienny niż proponowany we wniosku, w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2-4 lub ust. 2 pkt 3-5.
§  5.
1.
Decyzję, o której mowa w art. 34 pkt 2 lit. b ustawy, minister wydaje albo w trybie określonym w ust. 2-6, albo w trybie określonym w § 6 ust. 8-10.
2.
Po zakończeniu uzgodnień z właściwymi organami organizacji międzynarodowych, z członkostwem w których wiąże się obowiązek obniżenia zapasów, przeprowadzonych zgodnie z przepisami Unii Europejskiej i innymi wiążącymi Rzeczpospolitą Polską zobowiązaniami międzynarodowymi, minister zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej oraz w prasie o zasięgu krajowym ogłoszenie zawierające:
1)
informację o zobowiązaniach Rzeczypospolitej Polskiej wynikających z przeprowadzonych uzgodnień;
2)
określenie ilości ropy naftowej lub ilości i rodzaju paliw z zapasów, których ma dotyczyć obniżenie;
3)
propozycję terminu odtworzenia zapasów;
4)
wezwanie producentów lub handlowców, obowiązanych do tworzenia i utrzymywania zapasów, do składania wniosków o obniżenie tych zapasów;
5)
termin składania wniosków.
3.
Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, powinien zawierać:
1)
oznaczenie, siedzibę i adres producenta lub handlowca;
2)
propozycje dotyczące ilości ropy naftowej lub ilości i rodzaju paliw, których ma dotyczyć obniżenie;
3)
propozycje dotyczące terminu odtworzenia zapasów;
4)
dane osoby uprawnionej do kontaktu.
4.
Minister wydaje decyzję w terminie 14 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia, chyba że zachodzi potrzeba uzgodnienia z producentem lub handlowcem elementów decyzji w sposób odmienny niż proponowany we wniosku, w zakresie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 i 3.
5.
Uzgodnienia, o których mowa w ust. 4, powinny zostać zakończone wydaniem decyzji w terminie 21 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia.
6.
Podczas uzgodnień minister bierze pod uwagę udziały poszczególnych producentów i handlowców, którzy złożyli wnioski, w produkcji lub przywozie paliw w poprzednim roku kalendarzowym, na podstawie informacji przekazywanych przez producentów i handlowców Prezesowi Agencji Rezerw Materiałowych na podstawie art. 22 ust. 1 i 3 ustawy.
§  6.
1.
Decyzję, o której mowa w art. 34 pkt 2 lit. c ustawy, minister wydaje w trybie określonym w ust. 2-7.
2.
Po zakończeniu uzgodnień z właściwymi organami organizacji międzynarodowych, z członkostwem w których wiąże się obowiązek sprzedaży ropy naftowej lub paliw z zapasów na rzecz innego kraju, zgodnie z przepisami Unii Europejskiej w tym zakresie i innymi wiążącymi Rzeczpospolitą Polską zobowiązaniami międzynarodowymi, minister zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej oraz prasie o zasięgu krajowym ogłoszenie zawierające:
1)
informację o zobowiązaniach Rzeczypospolitej Polskiej wynikających z przeprowadzonych uzgodnień;
2)
określenie ilości ropy naftowej lub ilości i rodzaju paliw przewidzianych do sprzedaży z zapasów;
3)
listę państw posiadających, zgodnie z uzgodnieniami, prawo do dodatkowych dostaw;
4)
wezwanie producentów lub handlowców obowiązanych do tworzenia i utrzymywania zapasów do składania zgłoszenia zainteresowania sprzedażą określonej ilości ropy naftowej lub paliw z zapasów;
5)
termin składania zgłoszenia zainteresowania.
3.
Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, powinno zawierać:
1)
oznaczenie, siedzibę i adres producenta lub handlowca;
2)
określenie ilości ropy naftowej lub ilości i rodzaju paliw;
3)
proponowany termin odtworzenia zapasów;
4)
dane osoby uprawnionej do kontaktu.
4.
Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 2 pkt 5, minister wszczyna postępowanie w sprawie wydania decyzji, o której mowa w art. 34 pkt 2 lit. c ustawy.
5.
Minister wydaje decyzję, o której mowa w art. 34 pkt 2 lit. c ustawy, w terminie 14 dni.
6.
Wydając decyzję, o której mowa w art. 34 pkt 2 lit. c ustawy, minister uwzględnia:
1)
konieczność zapewnienia realizacji zobowiązań międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
uzgodnienia, o których mowa w ust. 2.
7.
Minister po otrzymaniu ofert, o których mowa w art. 34 pkt 2 lit. c ustawy, od producentów lub handlowców niezwłocznie przekazuje je organom organizacji międzynarodowych, o których mowa w ust. 2.
8.
W razie uzgodnienia sprzedaży ropy naftowej lub paliw z zapasów producenci i handlowcy niezwłocznie zawiadamiają o tym ministra, który wszczyna postępowania o wydanie decyzji, o której mowa w art. 34 pkt 2 lit. b ustawy.
9.
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 8, powinno zawierać:
1)
oznaczenie, siedzibę i adres producenta lub handlowca;
2)
propozycje dotyczące ilości ropy naftowej lub ilości i rodzaju paliw, których ma dotyczyć obniżenie;
3)
propozycje dotyczące terminu odtworzenia zapasów;
4)
dane osoby uprawnionej do kontaktu.
10.
Minister wydaje decyzje w terminie 14 dni od dnia wpływu zawiadomienia, o którym mowa w ust. 8.
§  7.
Decyzje, o których mowa w rozporządzeniu, doręcza się niezwłocznie stronom postępowania oraz Prezesowi Agencji Rezerw Materiałowych.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 3

ZAŁĄCZNIK

KATEGORIE PODMIOTÓW UPRZYWILEJOWANYCH ORAZ LISTA PRIORYTETÓW UDOSTĘPNIANIA PALIW Z ZAPASÓW OBOWIĄZKOWYCH ROPY NAFTOWEJ LUB PALIW

Priorytet*) Procent dostępnych dostaw paliw na rynku w odniesieniu do średnich dostaw z ostatniego roku kalendarzowego DOSTAWY HURTOWE
Benzyny silnikowe Benzyny lotnicze, paliwa typu nafty do silników odrzutowych Oleje napędowe Lekkie oleje opałowe i pozostałe oleje napędowe Ciężkie oleje opałowe Gaz płynny LPG
1 2 3 4 5 6 7 8
1 do 2 % Administracja publiczna: Służby ratunkowe i Administracja publiczna: Służba zdrowia: Służba zdrowia: Służba zdrowia:
- ministerstwa i urzędy centralne, poszukiwawcze. - ministerstwa i urzędy centralne, - podmioty wykonujące - podmioty wykonujące - podmioty wykonujące
- terenowa administracja rządowa - terenowa administracja rządowa działalność leczniczą. działalność leczniczą. działalność leczniczą.
(zespolona i niezespolona), Służba zdrowia: (zespolona i niezespolona),
- samorząd terytorialny. - pogotowie lotnicze. - samorząd terytorialny. Terenowa administracja Terenowa administracja Terenowa administracja
(zespolona): (zespolona): (zespolona):
Służba zdrowia: Terenowa administracja Służba zdrowia: - policja, - policja, - policja,
- podmiot wykonujący działalność (zespolona): - podmiot wykonujący działalność - straż pożarna. - straż pożarna. - straż pożarna.
leczniczą, - policja, leczniczą,
- ratownictwo medyczne. - straż pożarna. - ratownictwo medyczne. Służby ratunkowe i Służby ratunkowe i
poszukiwawcze. poszukiwawcze.
Służby komunalne oraz podmioty Aerokluby (klucze rozpoznania Służby komunalne oraz podmioty Służby komunalne oraz podmioty
odpowiedzialne za ciągłość łącznikowego OC, lotnicze odpowiedzialne za ciągłość odpowiedzialne za ciągłość Służby komunalne oraz
działania: formacje OC). działania: działania: podmioty odpowiedzialne za
- wodno-kanalizacyjne, - wodno-kanalizacyjne, - wodno-kanalizacyjne, ciągłość działania:
- ciepłownicze, Siły Zbrojne RP (w zakresie - ciepłownicze, - ciepłownicze, - wodno-kanalizacyjne,
- energetyczne, działań na rzecz - energetyczne, - energetyczne, - ciepłownicze,
- oczyszczania miasta. bezpieczeństwa publicznego - oczyszczania miasta. - oczyszczania miasta. - energetyczne,
państwa). - oczyszczania miasta.
Operatorzy infrastruktury Operatorzy infrastruktury krytycznej Siły Zbrojne RP (w zakresie
krytycznej ujętej w jednolitym Operatorzy infrastruktury ujętej w jednolitym wykazie IK działań na rzecz bezpieczeństwa Operatorzy infrastruktury
wykazie IK nieujęci w innych kategoriach.

Siły Zbrojne RP (w zakresie działań na rzecz bezpieczeństwa publicznego państwa).

Jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej.

krytycznej ujętej w jednolitym wykazie IK nieujęci w innych kategoriach. nieujęci w innych kategoriach.

Siły Zbrojne RP (w zakresie działań na rzecz bezpieczeństwa publicznego państwa).

Jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej.

publicznego państwa).

Operatorzy infrastruktury krytycznej ujętej w jednolitym wykazie IK nieujęci w innych kategoriach.

krytycznej ujętej w jednolitym wykazie IK nieujęci w innych kategoriach.

Siły Zbrojne RP (w zakresie działań na rzecz bezpieczeństwa publicznego państwa).

2 2-10 % Ośrodki opieki społecznej. Ośrodki opieki społecznej. Ośrodki opieki społecznej. Ośrodki opieki społecznej. Ośrodki opieki społecznej.
Placówki opiekuńczo-wychowawcze. Placówki opiekuńczo-wychowawcze. Placówki opiekuńczo-wychowawcze. Placówki opiekuńczo-wychowawcze. Placówki opiekuńczo-wychowawcze.
Ośrodki odosobnienia (zakłady karne, domy poprawcze). Ośrodki odosobnienia (zakłady karne, domy poprawcze).
Transport zabezpieczający:

- zakłady produkcji, przetwórstwa i dystrybucji żywności.

Transport zabezpieczający:

- zakłady produkcji, przetwórstwa i dystrybucji żywności.

Transport publiczny:

- komunikacja miejska,

- komunikacja międzymiastowa.

Transport publiczny:

- komunikacja miejska,

- komunikacja międzymiastowa.

Usługi pocztowe, telekomunikacyjne i bankowe. Usługi pocztowe, telekomunikacyjne i bankowe.
3 10-25 % Administracja terenowa (zespolona):

- służby ochrony środowiska,

- służby weterynaryjne.

Transport bydła rzeźnego na cele produkcji i tuczu zwierząt lub dla celów weterynaryjnych. Pozbywanie się odpadów z rzeźni.

Rzeźnie bydła na cele produkcji żywności lub tuczu zwierząt lub dla celów weterynaryjnych, pozbywanie się odpadów z rzeźni.

Administracja terenowa (zespolona):

- służby weterynaryjne.

Inne uzasadnione zużycie - cele grzewcze.
Usługi weterynaryjne.
4 25-75 % Inne uzasadnione zużycie. Przewozy lotnicze w zakresie zapewnienia:

- obowiązku użyteczności publicznej,

- ciągłości funkcjonowania transportu lotniczego.

Terenowa administracja (niezespolona):

- służby celne i podatkowe.

Rolnictwo:

- produkcja żywności i tucz zwierząt. Zaopatrzenie aptek.

Lokalna komunikacja pasażerska.

Rolnictwo:

- produkcja żywności i tucz zwierząt.

Placówki oświatowe.
5 Powyżej 75 % Inne uzasadnione zużycie. Wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła.

Działalność dotycząca produkcji, przesyłu i dystrybucji paliw wszystkich typów.

Rutynowe działania dla podtrzymania obiektów nuklearnych lub innych niebezpiecznych obiektów.

Inne uzasadnione zużycie. Inne uzasadnione zużycie - cele trakcyjne.
*) Priorytety o wyższym numerze obejmują także priorytety o niższym numerze.

Zapasy obowiązkowe ropy naftowej po przerobieniu na produkty gotowe udostępniane są zgodnie z listą priorytetów określoną dla paliw.

1 Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. poz. 1252).
2 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Rady 2009/119/WE z dnia 14 września 2009 r. nakładającą na państwa członkowskie obowiązek utrzymywania minimalnych zapasów ropy naftowej lub produktów ropopochodnych (Dz. Urz. UE L 265 z 09.10.2009, str. 9).
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 24 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowego sposobu obniżania ilości zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw (Dz. U. Nr 81, poz. 549), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 900).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024