Zm.: rozporządzenie w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 30 maja 2005 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego

Na podstawie art. 6g ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 156, poz. 1641 i Nr 273, poz. 2703) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598) wprowadza się następujące zmiany:
1)
rozdział 2 otrzymuje brzmienie:

"Rozdział 2

Wyroby akcyzowe objęte szczególnym nadzorem podatkowym

§ 4. 1. Szczególnym nadzorem podatkowym są objęte następujące wyroby akcyzowe, które są objęte procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego:

1) alkohol etylowy, oznaczony symbolem PKWiU 15.92 oraz kodem CN 2207;

2) napoje alkoholowe destylowane, oznaczone symbolem PKWiU 15.91 oraz kodem CN 2208, zwane dalej "napojami spirytusowymi", oraz ich półprodukty;

3) piwo otrzymywane ze słodu, oznaczone symbolem PKWiU 15.96.10-00 oraz kodem CN 2203 00, zwane dalej "piwem", napoje alkoholowe będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których rzeczywista zawartość alkoholu przekracza 0,5 % objętości, oznaczone symbolem PKWiU ex15.94.10 oraz kodem CN ex2206 00;

4) wino gronowe, oznaczone symbolem PKWiU 15.93 oraz kodem CN 2204, napoje fermentowane (np. jabłecznik, wino z gruszek, miód pitny) pozostałe; mieszane napoje zawierające alkohol, oznaczone symbolem PKWiU 15.94.10 oraz kodem CN 2206 00, wermut gronowy i inne wina ze świeżych winogron przyprawione roślinami lub substancjami aromatycznymi, oznaczone symbolem PKWiU 15.95.10 oraz kodem CN 2205, zwane dalej "wyrobami winiarskimi";

5) owoce pozostałe zakonserwowane, zawierające w swym składzie alkohol etylowy, oznaczone symbolem PKWiU ex15.33.25 oraz kodem CN ex2008, pozostałe napoje alkoholowe o zawartości alkoholu powyżej 1,2 % objętości bez względu na symbol PKWiU i kod CN, zwane dalej "napojami alkoholowymi";

6) cygara, również z obciętymi końcami, cygaretki i papierosy z tytoniu lub namiastek tytoniu, oznaczone symbolem PKWiU 16.00.11 oraz kodem CN 2402, tytoń do palenia, oznaczony symbolem PKWiU 16.00.12-30 oraz kodem CN 2403 10, zwane dalej "wyrobami tytoniowymi";

7) produkty rafinacji ropy naftowej, takie jak:

a) benzol, oznaczony symbolem PKWiU 24.14.73-20 oraz kodem CN 2707 10,

b) toluole stosowane jako paliwa napędowe lub do ogrzewania, oznaczone symbolem PKWiU 24.14.73-30.1, oraz toluole do innych celów, oznaczone symbolem PKWiU 24.14.73-30.2, sklasyfikowane w pozycji CN 2707 20,

c) ksylole stosowane jako paliwa napędowe lub do ogrzewania, oznaczone symbolem PKWiU 24.14.73-30.3, oraz ksylole do innych celów, oznaczone symbolem PKWiU 24.14.73-30.4, sklasyfikowane w pozycji CN 2707 30,

d) mieszaniny węglowodorów aromatycznych pozostałe, oznaczone symbolem PKWiU 24.14.73-40.3, sklasyfikowane w pozycji CN 2707 50,

e) benzyna silnikowa, w tym lotnicza, oznaczona symbolem PKWiU 23.20.11, oleje lekkie pozostałe otrzymane z przerobu ropy naftowej oraz lekkie produkty przerobu, gdzie indziej niesklasyfikowane, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.13, objęte kodami CN od 2710 11 11 do 2710 11 59 i CN 2710 11 90,

f) paliwo typu ciężkiej benzyny do silników odrzutowych, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.12 oraz kodem CN 2710 11 70,

g) nafta (w tym do silników odrzutowych), oznaczona symbolem PKWiU 23.20.14, objęta kodami CN od 2710 19 21 do 2710 19 29, oraz oleje średnie pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.16, objęte kodami CN od 2710 19 11 do 2710 19 15,

h) oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN od 2710 19 31 do 2710 19 49, zwane dalej "olejami napędowymi",

i) oleje opałowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.17, objęte kodami CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, zwane dalej "olejami opałowymi",

j) oleje smarowe otrzymywane z ropy naftowej, gdzie indziej niesklasyfikowane, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.18, objęte kodami CN od 2710 19 71 do 2710 19 99,

k) propan i butan, skroplone, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.21 oraz etylen, propylen, butylen, butadien i pozostałe gazy pochodzenia naftowego i węglowodory gazowe, poza gazem ziemnym, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.22, objęte pozycją CN 2711, z wyjątkiem kodów CN 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00,

l) węglowodory acykliczne nasycone, oznaczone symbolem PKWiU 24.14.11-20 oraz kodem CN 2901 10,

m) benzen, oznaczony symbolem PKWiU 24.14.12-23 oraz kodem CN 2902 20,

n) toluen, oznaczony symbolem PKWiU 24.14.12-25 oraz kodem CN 2902 30,

o) o-ksylen, oznaczony symbolem PKWiU 24.14.12-43 oraz kodem CN 2902 41,

p) p-ksylen, oznaczony symbolem PKWiU 24.14.12-45.00 oraz kodem CN 2902 43,

q) m-ksylen, oznaczony symbolem PKWiU 24.14.12-47.10 oraz kodem CN 2902 42,

r) mieszaniny izomerów ksylenu, oznaczone symbolem PKWiU 24.14.12-47.2 oraz kodem CN 2902 44.

2. Szczególnym nadzorem podatkowym są również objęte:

1) oleje opałowe i oleje napędowe, w zakresie zawartości w nich nieusuwalnego znacznika oraz barwnika, których dodatek określają przepisy wydane na podstawie art. 66 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 i Nr 68, poz. 623), zwanej dalej "ustawą";

2) wyroby, w odniesieniu do których, na podstawie przepisów działu IV ustawy, został wprowadzony obowiązek oznaczania znakami akcyzy.

3. Przepis ust. 1 pkt 1 nie ma zastosowania do alkoholu etylowego skażonego:

1) benzoesanem denatonium (Bitrex) w ilości nie mniejszej niż 1g/100 dm3 alkoholu etylowego 100 % vol,

2) ogólnym środkiem skażającym, zgodnym z Polską Normą PN-C-97911 "Ogólny środek skażający", w ilości nie mniejszej niż 0,5 litra/100 dm3 alkoholu etylowego 100 % vol

- zabarwionego na fioletowo przez dodanie czystego fioletu krystalicznego w ilości nie mniejszej niż 160 mg/100 dm3 alkoholu etylowego 100 % vol, w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 1 litra.";

2)
rozdział 8 otrzymuje brzmienie:

"Rozdział 8

Wykonywanie szczególnego nadzoru podatkowego w stosunku do znakowanych i barwionych olejów opałowych i napędowych

§ 31. 1. Na każdą przesyłkę oleju opałowego lub napędowego, podlegających na podstawie przepisów art. 66 ust. 2 ustawy obowiązkowi znakowania i barwienia, podmiot dokonujący odprawy przesyłki wystawia w dwóch egzemplarzach atest, z których jeden dołącza do dokumentu przewozu. Atest powinien zawierać następujące dane:

1) nazwę, adres podmiotu, numer atestu oraz datę jego wystawienia;

2) imię i nazwisko oraz podpis przedstawiciela podmiotu wystawiającego atest;

3) nazwę i adres odbiorcy;

4) wykorzystanie oleju opałowego lub napędowego;

5) stwierdzoną przez podmiot ilość znakowanego i barwionego oleju opałowego lub napędowego oraz rodzaj i numery naczyń użytych do jego przewozu;

6) zawartość nieusuwalnego znacznika oraz barwnika dodanego do oleju opałowego lub napędowego, w mg/l oleju, których dodatek określają przepisy wydane na podstawie art. 66 ust. 2 ustawy.

2. Atest, o którym mowa w ust. 1, jest odnotowywany w prowadzonym przez podmiot rejestrze wydanych atestów.

§ 32. 1. Oleje opałowe i napędowe, będące przedmiotem obrotu handlowego, są badane w zakresie zawartości w nich nieusuwalnego znacznika oraz barwnika.

2. Pobieranie próbek do badania, o którym mowa w ust. 1, odbywa się zgodnie z wymogami określonymi w § 55.

3. Badanie próbek jest dokonywane przez pracowników szczególnego nadzoru podatkowego lub, na wniosek właściwego naczelnika urzędu celnego albo podmiotu, przez akredytowane laboratorium właściwe dla tego rodzaju analiz.

4. W przypadku wystąpienia z wnioskiem, o którym mowa w ust. 3, stosuje się odpowiednio przepis § 56; druga próbka oleju jest przechowywana przez właściwego naczelnika urzędu celnego, a trzecia - przez podmiot.

5. Z czynności badania, o którym mowa w ust. 1, sporządza się protokół co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje podmiot.";

3)
w § 41 dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:

"4. Podmiot urządzający gry na automatach o niskich wygranych sporządza roczną informację z działalności podmiotu w punktach gier na automatach o niskich wygranych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, według wzoru stanowiącego załącznik nr 23a do rozporządzenia.

5. Informację, o której mowa w ust. 4, podmiot sporządza co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden przesyła do ministra właściwego do spraw finansów publicznych, w terminie do dnia 30 czerwca roku kalendarzowego za rok poprzedni.";

4)
uchyla się § 62;
5)
w § 64 w ust. 1 skreśla się wyrazy "lub zwolnionych z podatku akcyzowego";
6)
załącznik nr 23 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
7)
po załączniku nr 23 do rozporządzenia dodaje się załącznik nr 23a do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

INFORMACJA O OSIĄGNIĘTYCH PRZYCHODACH

......................

(pieczątka nagłówkowa

podmiotu)

na obszarze: .................. w miesiącu ......... rok ...

............................................................

(nazwa podmiotu i adres siedziby)

Lp. Adres

punktu urządzania gier na automatach o niskich wygranych

Liczba

eksploatowanych automatów do gier

Wpłaty

(kwoty: wrzucone do automatów, uzyskane z wymiany żetonów do gry, kredytów)

Wypłaty

(wygrane uczestników gier)

Przychód

różnica (4 - 5) (wpłaty - wypłaty z automatów)

Kwota

zryczałtowanego podatku od gier

1 2 3 4 5 6 7
Suma

................. ................... .......................

(imię, nazwisko i (miejscowość, data) (podpis przedstawiciela

telefon osoby, podmiotu)

która sporządziła

informację)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

ROCZNA INFORMACJA

......................

(pieczątka nagłówkowa

podmiotu)

Z DZIAŁALNOŚCI PODMIOTU W PUNKTACH GIER NA AUTOMATACH O NISKICH WYGRANYCH NA TERYTORIUM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

za okres od 1.01. ...... r. do 31.12. ...... r.

Liczba

punktów gier na automatach o niskich wygranych na terytorium RP

Liczba

automatów do gier o niskich wygranych na terytorium RP

Wpłaty

(kwoty: wrzucone do automatów, uzyskane z

Wypłaty

(wygrane uczestników gier)

Przychód

różnica (5 - 6) (wpłaty - wypłaty z

Kwota

zryczałtowanego podatku od gier

(+) Zysk /

(-) Strata

ze sprzedaży z gier na automatach o

stan na dzień 31.12... r. średnia liczba punktów stan na dzień 31.12... r. średnia liczba automatów wymiany żetonów do gry, kredytów)

(w tys. zł)

(w tys. zł) automatów)

(w tys. zł)

(w tys. zł) niskich wygranych

(w tys. zł)

1 2 3 4 5 6 7 8 9

................. ................... .......................

(imię, nazwisko i (miejscowość, data) (podpis przedstawiciela

telefon osoby, podmiotu)

która sporządziła

informację)

Objaśnienia do informacji:

kolumna 1 ogółem liczba punktów gier na automatach o niskich wygranych, w których prowadzona była działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na ostatni dzień okresu sprawozdawczego,

kolumna 2 suma liczby punktów, w których prowadzona była działalność w poszczególnych miesiącach roku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podzielona przez 12 miesięcy,

kolumna 3 ogółem liczba automatów do gier o niskich wygranych eksploatowanych w punktach gier na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na ostatni dzień okresu sprawozdawczego,

kolumna 4 suma liczby automatów do gier o niskich wygranych, od których odprowadzono zryczałtowany podatek od gier w poszczególnych miesiącach roku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podzielona przez 12 miesięcy,

kolumna 5 suma przychodów ze sprzedaży z gier na automatach o niskich wygranych, na którą składają się kwoty wrzucone do automatów, uzyskane z wymiany żetonów do gry, kredytów ze wszystkich eksploatowanych automatów, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie sprawozdawczym,

kolumna 6 suma kwot wypłacanych wygranych w grach na automatach o niskich wygranych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie sprawozdawczym,

kolumna 7 kwota stanowiąca różnicę kwot z kolumn 5 i 6,

kolumna 8 suma kwot naliczonego zryczałtowanego podatku od gier na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie sprawozdawczym,

kolumna 9 nadwyżka sumy przychodów z gier na automatach o niskich wygranych nad kosztami uzyskania przychodów z gier na automatach o niskich wygranych, osiągnięta na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie sprawozdawczym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów z gier na automatach o niskich wygranych przekraczają sumę przychodów z gier na automatach o niskich wygranych, to różnica ta jest stratą. Przed kwotą należy wstawić odpowiedni znak, tj. (+) w przypadku zysku lub (-) w przypadku straty.

1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 134, poz. 1427).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024