Zm.: rozporządzenie w sprawie ustalenia planu rozwoju Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Invest-Park".

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY1)
z dnia 15 kwietnia 2005 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie ustalenia planu rozwoju Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Invest-Park"

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 2 grudnia 1997 r. w sprawie ustalenia planu rozwoju Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Invest-Park" (Dz. U. Nr 153, poz.1004 oraz z 2000 r. Nr 62, poz. 727) załącznik otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 188, poz. 1840 oraz z 2004 r. Nr 123, poz. 1291.

ZAŁĄCZNIK

PLAN ROZWOJU WAŁBRZYSKIEJ SPECJALNEJ STREFY EKONOMICZNEJ INVEST-PARK

I.

Wstęp

Plan rozwoju strefy określa cele ustanowienia strefy oraz działania, środki techniczne i organizacyjne służące osiągnięciu tych celów, obowiązki zarządzającego dotyczące działań zmierzających do osiągnięcia celów ustanowienia strefy i terminy wykonania tych obowiązków.

Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna "Invest-Park" została ustanowiona w dniu 29 maja 1997 r. w regionie, który od wielu lat związany był z przemysłem węglowym. Likwidacja kopalń węgla spowodowała znaczny regres przemysłu maszynowego, elektronicznego i innych działających na potrzeby górnictwa, w wyniku czego nastąpił lawinowy przyrost bezrobocia. Stopa bezrobocia należy obecnie do jednej z najwyższych w kraju.

Byłe województwo wałbrzyskie zakwalifikowane zostało do starych regionów przemysłowych, wymagających głębokiej restrukturyzacji, zagrożonych depresją społeczno-ekonomiczną o charakterze koniunkturalnym i strukturalnym. Dramatyczna redukcja miejsc pracy, również w innych schyłkowych, tradycyjnych branżach, spowodowała z kolei spadek realnych dochodów mieszkańców i potrzebę zwiększonych wydatków na pomoc społeczną.

W celu ożywienia gospodarczego i pobudzenia zainteresowania inwestowaniem w tym regionie w ciągu ostatnich lat zaangażowane zostały znaczne środki na poprawę infrastruktury technicznej. Konieczna jest dalsza przebudowa sieci dróg w miastach i ich okolicach.

Ważnym czynnikiem decydującym o rozwoju regionu jest budowa i modernizacja autostrad A3, A4 i A8. W regionie funkcjonuje szereg ulg i zachęt adresowanych zarówno do inwestorów krajowych, jak i zagranicznych.

Ustanowienie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Invest-Park" było jednym z najważniejszych czynników rzutujących na możliwość osiągnięcia właściwego tempa transformacji gospodarczej regionu. Połączenie atrakcyjnych warunków dla inwestujących w strefie z istniejącymi zasobami rynku pracy i możliwościami rozwoju stwarza gwarancje uzyskania pożądanej dynamiki przemian gospodarczych.

II.

Cele ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej

Rozwój gospodarczy regionu poprzez wdrażanie rozwiązań stymulujących optymalne wykorzystanie dostępnych zasobów ludzkich, infrastruktury technicznej i społecznej.

1. Cele strategiczne:

- zaktywizowanie gospodarcze regionu zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju,

- złagodzenie społecznych i ekonomicznych skutków restrukturyzacji przemysłu, w tym górnictwa, poprzez utworzenie ok. 12.000 nowych miejsc pracy,

- zagospodarowanie infrastruktury technicznej.

2. Działania:

- promocja strefy w kraju i za granicą,

- preferowanie działalności w branżach wykorzystujących mocne strony regionu, zgodnie ze specjalizacją poszczególnych podstref,

- preferowanie działalności rozwijającej kooperację z przedsiębiorcami działającymi poza strefą,

- dywersyfikacja działalności gospodarczej na terenie strefy,

- stałe monitorowanie wpływu strefy na środowisko naturalne.

III.

Infrastruktura techniczna

1. Podstrefa Wałbrzych o łącznej powierzchni 214,2259 ha

Woda: Pobór wody dla celów socjalnych i przemysłowych odbywa się z sieci miejskiej. Teren strefy zasilany jest wodociągiem przesyłowym o średnicy 500 mm. Dla zagospodarowanej części strefy zapotrzebowanie na wodę jest w pełni pokryte. Dla niezagospodarowanego obszaru zapewnione są dostawy wody w ilości 1.630 m3/24 h.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki socjalno-bytowe oraz przemysłowe odprowadzane są do biologicznej oczyszczalni ścieków w Świebodzicach. Dla niezagospodarowanej części strefy wymagana jest budowa kanalizacji sanitarnej. Rozbudowy wymaga również oczyszczalnia ścieków.

Kanalizacja deszczowa: Dla niezagospodarowanej części strefy wymagana jest budowa kanalizacji deszczowej.

Energia elektryczna: Zasilanie w energię elektryczną odbywa się ze zlokalizowanej na terenie strefy stacji transformatorowo-rozdzielczej 110/20 kV o mocy 50 MW. Moc tej stacji może być zwiększona do 120 MW. Rezerwa mocy wynosi ok. 30 MW. Zasilanie niezagospodarowanej części strefy wymaga budowy kablowych linii rozdzielczych o napięciu 20 kV.

Energia cieplna: Nie przewiduje się zasilania w energię cieplną.

Gaz: W bezpośrednim sąsiedztwie strefy przebiega gazociąg średniego i podwyższonego ciśnienia.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych zajmują się Telekomunikacja Polska S.A. i Telefonia DIALOG S.A., które zaspokajają wszystkie potrzeby w tym zakresie.

Komunikacja: Przez miasto Wałbrzych przebiegają:

- droga krajowa nr 35 relacji Wrocław - Golińsk (przejście graniczne),

- droga wojewódzka nr 374, która w Strzegomiu łączy się z drogą krajową nr 5 relacji Wrocław - Bolków - Kamienna Góra - Lubawka (przejście graniczne). Droga krajowa nr 5 łączy się w miejscowości Kostomłoty z autostradą A4, a w Bolkowie z drogą krajową nr 3 relacji Szczecin - Jakuszyce (przejście graniczne),

- droga wojewódzka nr 381, która w Kłodzku łączy się z drogą krajową nr 8 relacji Warszawa - Wrocław - Kudowa Słone (przejście graniczne).

Wałbrzych położony jest przy linii kolejowej Wrocław - Jelenia Góra. Teren strefy jest obsługiwany przez stację Wałbrzych-Szczawienko.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa sieci wodociągowej w rejonie ul. Uczniowskiej i Orkana,

- budowa na obszarze niezagospodarowanym kanalizacji sanitarnej z włączeniem do kolektora doprowadzonego do granicy strefy,

- budowa kanalizacji deszczowej na obszarze niezagospodarowanym z włączeniem do kolektora doprowadzonego do granicy podstrefy,

- budowa energetycznej sieci rozdzielczej, tj. linii kablowych średniego napięcia,

- budowa rozdzielczej sieci gazowej średniego ciśnienia,

- budowa dróg wewnętrznych o długości ok. 1,5 km.

2. Podstrefa Dzierżoniów o łącznej powierzchni 52,5002 ha

Woda: Pobór wody dla celów socjalnych i przemysłowych odbywa się z sieci miejskiej zlokalizowanej wzdłuż drogi wewnętrznej (wodociąg o średnicy 160 mm). Istnieje możliwość poboru wody miejskiej w ilości ok. 4-5 tys. m3/24 h.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki socjalno-bytowe i przemysłowe odprowadzane będą do miejskiej oczyszczalni ścieków dwoma rozbudowywanymi kolektorami o średnicy 200 mm zlokalizowanymi wzdłuż drogi wewnętrznej.

Kanalizacja deszczowa: Odprowadzanie wód opadowych odbywać się będzie kolektorami deszczowymi 250 mm poprowadzonymi wzdłuż drogi wewnętrznej i dwoma przebudowywanymi rowami melioracyjnymi.

Energia elektryczna: W pobliżu strefy znajduje się stacja transformatorowo-rozdzielcza (GPZ) zasilana dwoma liniami 110 kV. Dla zasilania strefy stacja zostanie zmodernizowana. Zapewni to - po wybudowaniu linii kablowych rozdzielczych o długości ok. 2 km - dodatkowe zasilanie w wysokości ok. 40 MW.

Energia cieplna: Nie przewiduje się zasilania w energię cieplną.

Gaz: W bezpośrednim sąsiedztwie strefy przebiegają gazociągi wysokiego i średniego ciśnienia. Zasilanie strefy odbywa się z gazociągu średniego ciśnienia o średnicy 315 mm przebiegającego wzdłuż ul. Ciepłowniczej. Po rozbudowie możliwości dostawy gazu wyniosą ok. 8.000 m3/h.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych zajmują się Telekomunikacja Polska S.A. i Telefonia DIALOG S.A., które zaspokajają wszystkie potrzeby w tym zakresie.

Komunikacja: Przez miasto Dzierżoniów przebiegają:

- droga wojewódzka nr 382 w kierunku Świdnicy i Ząbkowic Śląskich, gdzie łączy się z drogą krajową nr 5 relacji Warszawa - Wrocław - Kudowa Słone (przejście graniczne),

- droga wojewódzka nr 384, która w Strzegomiu łączy się z drogą krajową nr 5 prowadzącą w kierunku autostrady A4.

Do dróg tych istnieje bezpośredni dostęp poprzez ul. Złotą przylegającą do strefy, która stanowi fragment przyszłej obwodnicy miasta.

Wzdłuż terenów strefy przebiega linia kolejowa relacji Legnica - Katowice. Teren podstrefy jest obsługiwany przez stację Dzierżoniów.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa sieci wodociągowej wzdłuż drogi wewnętrznej,

- budowa sieci kanalizacji sanitarnej wzdłuż drogi wewnętrznej,

- budowa sieci kanalizacji deszczowej wzdłuż drogi wewnętrznej,

- przebudowa GPZ oraz budowa kablowych linii średniego napięcia,

- budowa sieci gazowej wzdłuż drogi wewnętrznej,

- rozbudowa sieci teletechnicznej,

- budowa drogi wewnętrznej o długości ok. 1 km.

3. Podstrefa Nowa Ruda o łącznej powierzchni 33,4453 ha

3.1. Kompleks nr 1

Woda: Pobór wody dla celów socjalnych i przemysłowych odbywa się z sieci miejskiej. Teren zasilany jest w wodę z wodociągu przesyłowego o średnicy 160 mm, który w pełni pokrywa zapotrzebowanie na wodę.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki socjalno-bytowe oraz przemysłowe odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej o średnicy 200 mm, która łączy się z siecią miejską odprowadzającą ścieki do oczyszczalni. Nie przewiduje się rozbudowy kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Wody deszczowe odprowadzane są za pomocą kanalizacji deszczowej o średnicy 300 - 1.000 mm.

Energia elektryczna: Zasilanie w energię elektryczną realizowane jest z przebiegającej w pobliżu linii średniego napięcia.

Energia cieplna: Nie przewiduje się zasilania w energię cieplną.

Gaz: W sąsiedztwie kompleksu nie ma sieci gazowej.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych zajmują się Telekomunikacja Polska S.A. i Telefonia DIALOG S.A., które zaspokajają wszystkie potrzeby w tym zakresie.

Komunikacja: Kompleks leży przy drodze wojewódzkiej nr 381 relacji Wałbrzych - Kłodzko, która w Kłodzku łączy się z drogą krajową nr 8 relacji Warszawa - Wrocław - Kudowa Słone (przejście graniczne), a w Wałbrzychu z drogą krajową nr 35.

Nowa Ruda położona jest przy linii kolejowej Kłodzko - Wałbrzych, która w Wałbrzychu łączy się z linią relacji Wrocław - Jelenia Góra, a w Kłodzku z linią relacji Wrocław - Międzylesie. Strefa obsługiwana jest przez stację Nowa Ruda-Fabryczna.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Nie przewiduje się rozbudowy istniejącej infrastruktury.

3.2. Kompleks nr 2

Woda: Pobór wody dla celów socjalnych i przemysłowych odbywa się z sieci miejskiej. Teren zasilany jest w wodę z wodociągu przesyłowego o średnicy 160 mm, który w pełni pokrywa zapotrzebowanie na wodę. Istnieje możliwość poboru wody z wodociągu tranzytowego o średnicy 400 mm.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki socjalno-bytowe oraz przemysłowe odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej o średnicy 200 mm, która łączy się z siecią miejską odprowadzającą ścieki do oczyszczalni.

Kanalizacja deszczowa: Wody deszczowe odprowadzane są do kanalizacji deszczowej o średnicy 400 mm.

Energia elektryczna: Zasilanie w energię elektryczną realizowane jest z przebiegających w pobliżu trzech linii napowietrznych średniego napięcia.

Energia cieplna: Nie przewiduje się zasilania w energię cieplną.

Gaz: W bezpośrednim sąsiedztwie kompleksu przebiega gazociąg średniego ciśnienia o średnicy 160 mm.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych zajmują się Telekomunikacja Polska S.A. i Telefonia DIALOG S.A., które zaspokajają wszystkie potrzeby w tym zakresie.

Komunikacja: Kompleks leży w odległości ok. 300 m od drogi wojewódzkiej nr 381 relacji Wałbrzych - Kłodzko, która w Kłodzku łączy się z drogą krajową nr 8 relacji Warszawa - Wrocław - Kudowa Słone (przejście graniczne), a w Wałbrzychu z drogą krajową nr 35.

Nowa Ruda położona jest przy linii kolejowej Kłodzko - Wałbrzych, która w Wałbrzychu łączy się z linią Wrocław - Jelenia Góra. Strefa obsługiwana jest przez stację Nowa Ruda-Słupiec.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- przebudowa drogi na odcinku o długości ok. 300 m,

- przedłużenie gazociągu na odcinku o długości ok. 400 m.

3.3. Kompleks nr 3

Woda: Pobór wody dla celów socjalnych i przemysłowych odbywa się z sieci miejskiej. W pobliżu kompleksu przebiegają wodociągi przesyłowe o średnicy 250 mm i 600 mm.

Kanalizacja sanitarna: W pobliżu strefy przebiega sieć kanalizacji sanitarnej o średnicy 300 mm.

Kanalizacja deszczowa: Przy kompleksie przebiega sieć kanalizacji deszczowej o średnicy 600 mm.

Energia elektryczna: Przez teren strefy przebiegają dwie napowietrzne linie energetyczne, z których - po ich przebudowie - dostarczana będzie energia elektryczna zgodnie z zapotrzebowaniem inwestorów.

Energia cieplna: Nie przewiduje się zasilania w energię cieplną.

Gaz: W sąsiedztwie kompleksu nie ma sieci gazowej.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych zajmują się Telekomunikacja Polska S.A. i Telefonia DIALOG S.A., które zaspokajają wszystkie potrzeby w tym zakresie.

Komunikacja: Kompleks leży przy drodze wojewódzkiej nr 381 relacji Wałbrzych - Kłodzko, która w Kłodzku łączy się z drogą krajową nr 8 relacji Warszawa - Wrocław - Kudowa Słone (przejście graniczne), a w Wałbrzychu z drogą krajową nr 35.

Nowa Ruda położona jest przy linii kolejowej Kłodzko - Wałbrzych, która w Wałbrzychu łączy się z linią Wrocław - Jelenia Góra. Kompleks obsługiwany jest przez stację Nowa Ruda-Słupiec.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa wewnętrznej drogi dojazdowej,

- budowa rozdzielczej sieci wodociągowej,

- budowa kanalizacji sanitarnej,

- budowa kanalizacji deszczowej,

- budowa sieci gazowej w oparciu o istniejącą stację redukcyjno-pomiarową gazu,

- przebudowa linii energetycznych.

3.4. Kompleks nr 4

Woda: Pobór wody dla celów socjalnych i przemysłowych odbywa się z sieci miejskiej. Przez teren strefy przebiegają wodociągi przesyłowe o średnicy 250 mm i 600 mm.

Kanalizacja sanitarna: W pobliżu kompleksu przebiega sieć kanalizacji sanitarnej o średnicy 300 mm.

Kanalizacja deszczowa: Przy kompleksie przebiega sieć kanalizacji deszczowej o średnicy 600 mm.

Energia elektryczna: W sąsiedztwie kompleksu nie ma sieci energetycznej.

Energia cieplna: Nie przewiduje się zasilania w energię cieplną.

Gaz: W sąsiedztwie kompleksu nie ma sieci gazowej.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych w Nowej Rudzie zajmują się Telekomunikacja Polska S.A. i Telefonia DIALOG S.A., które zaspokajają wszystkie potrzeby w tym zakresie.

Komunikacja: Kompleks leży przy drodze wojewódzkiej nr 381 relacji Wałbrzych- Kłodzko, która w Kłodzku łączy się z drogą krajową nr 8 relacji Warszawa - Wrocław - Kudowa Słone (przejście graniczne), a w Wałbrzychu z drogą krajową nr 35.

Nowa Ruda położona jest przy linii kolejowej Kłodzko - Wałbrzych, która w Wałbrzychu łączy się z linią Wrocław - Jelenia Góra. Strefa obsługiwana jest przez stację Nowa Ruda-Słupiec.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa wewnętrznej drogi dojazdowej wraz z włączeniem do drogi wojewódzkiej,

- przebudowa sieci wodociągowej,

- budowa kanalizacji sanitarnej,

- budowa kanalizacji deszczowej,

- budowa sieci gazowej w oparciu o istniejącą stację redukcyjno-pomiarową gazu,

- budowa sieci energetycznej.

4. Podstrefa Kłodzko o łącznej powierzchni 17,1097 ha

Podstrefa jest w pełni zagospodarowana. Nie przewiduje się rozbudowy istniejącej infrastruktury.

5. Podstrefa Żarów o łącznej powierzchni 85,6361 ha

Woda: Pobór wody dla celów socjalnych i przemysłowych odbywa się z sieci miejskiej. Teren podstrefy zasilany jest w wodę z wodociągu przesyłowego o średnicy 200 mm. Dla zagospodarowanej części podstrefy zapotrzebowanie na wodę jest w pełni pokryte. Dla niezagospodarowanego obszaru zapewnione są dostawy wody w ilości 1.500 m3/24 h.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki socjalno-bytowe oraz przemysłowe odprowadzane są do biologicznej oczyszczalni ścieków zlokalizowanej w bezpośrednim sąsiedztwie podstrefy poprzez kanalizację sanitarną o średnicy 300-400 mm.

Kanalizacja deszczowa: Istniejąca kanalizacja deszczowa o średnicy 300-500 mm w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

Energia elektryczna: Zasilanie w energię elektryczną odbywa się ze stacji transformatorowo-rozdzielczej zlokalizowanej na terenie podstrefy. Zasilanie niezagospodarowanej części podstrefy wymaga budowy kablowych linii rozdzielczych o napięciu 20 kV.

Energia cieplna: Nie przewiduje się zasilania w energię cieplną.

Gaz: Przez teren strefy przebiega gazociąg średniego ciśnienia o średnicy 225 mm. W pobliżu strefy znajdują się trzy stacje redukcyjno-pomiarowe I° o łącznej rezerwie ok. 6.000 m3/h, które zapewniają pokrycie potrzeb inwestorów.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych zajmują się Telekomunikacja Polska S.A. i Telefonia DIALOG S.A., które zaspokajają wszystkie potrzeby w tym zakresie.

Komunikacja: Żarów ma dostęp do następujących dróg:

- drogi krajowej nr 5 relacji Wrocław - Bolków - Kamienna Góra - Lubawka (przejście graniczne), która w Bolkowie łączy się z drogą krajową nr 3 relacji Szczecin - Jakuszyce (przejście graniczne), a w Kostomłotach z autostradą A4,

- drogi powiatowej do Świdnicy,

- drogi krajowej nr 35 relacji Wrocław - Golińsk (przejście graniczne).

Żarów położony jest przy linii kolejowej Wrocław - Jelenia Góra. Strefa jest obsługiwana przez stację Żarów.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- rozbudowa sieci gazowej,

- rozbudowa sieci energetycznej,

- budowa drogi powiatowej w kierunku dojazdu do autostrady A4 z ominięciem wsi Łażany,

- budowa dróg wewnętrznych.

6. Podstrefa Jelcz-Laskowice o łącznej powierzchni 57,5104 ha

Woda: Pobór wody dla celów socjalnych i przemysłowych odbywa się z sieci miejskiej zlokalizowanej w pasach drogowych ul. Japońskiej (dwa wodociągi o średnicy 225 mm) i ul. Europejskiej (wodociąg o średnicy 160 mm). Rezerwa wody wynosi ok. 350 m3/24 h.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki socjalno-bytowe i przemysłowe odprowadzane są do miejskiej oczyszczalni ścieków dwoma kolektorami zlokalizowanymi wzdłuż pasów drogowych ul. Japońskiej i ul. Europejskiej.

Kanalizacja deszczowa: Odprowadzanie wód opadowych odbywa się kolektorami deszczowymi zlokalizowanymi wzdłuż ul. Japońskiej i ul. Europejskiej - do rzek: Młynówki Jeleckiej i Bierzwiennej oraz rozbudowywanym odcinkiem kanalizacji w kierunku kolektora odprowadzającego wody deszczowe do Młynówki Jeleckiej.

Energia elektryczna: Zasilanie strefy odbywa się liniami kablowymi średniego napięcia z GPZ Miłoszyce. Rezerwa mocy wynosi ok. 10 MW.

Energia cieplna: Nie przewiduje się zasilania w energię cieplną.

Gaz: Zasilanie strefy w gaz odbywa się z gazociągu tranzytowego średniego ciśnienia o średnicy 225 mm biegnącego wzdłuż ul. Europejskiej oraz gazociągu rozdzielczego o średnicy 160 mm biegnącego wzdłuż ul. Japońskiej. Rezerwa gazu wynosi ok. 4.000 m3/h.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych zajmują się Telekomunikacja Polska S.A. i Telefonia DIALOG S.A., które zaspokajają wszystkie potrzeby w tym zakresie.

Komunikacja: Przez miasto Jelcz-Laskowice przebiega droga wojewódzka nr 455 relacji Wrocław - Oława, która w Oławie łączy się z drogą wojewódzką nr 396 umożliwiającą dojazd do autostrady A4.

Podstrefa graniczy z ul. Zachodnią, która prowadzi do drogi krajowej nr 455.

Jelcz-Laskowice położone są przy linii kolejowej relacji Wrocław - Opole. Teren podstrefy jest obsługiwany przez stację Jelcz-Laskowice.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- rozbudowa sieci kanalizacji deszczowej,

- przebudowa GPZ i budowa linii średniego napięcia,

- rozbudowa sieci gazowej wzdłuż dróg wewnętrznych,

- budowa odcinka drogi o długości ok. 310 m.

7. Podstrefa Nysa o łącznej powierzchni 8,4773 ha

Woda: Pobór wody dla celów socjalnych i przemysłowych odbywa się z sieci miejskiej. Dla niezagospodarowanego obszaru zapewnione są dostawy wody w ilości 700 m3/24 h.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki socjalno-bytowe oraz przemysłowe odprowadzane są do biologicznej oczyszczalni ścieków. Przebiegająca w pobliżu strefy kanalizacja sanitarna zaspokaja potrzeby inwestorów.

Kanalizacja deszczowa: Wody deszczowe odprowadzane są do przebiegającej w pobliżu kanalizacji deszczowej. Kanalizacja wymaga rozbudowy.

Energia elektryczna: W pobliżu strefy przebiegają dwie linie kablowe średniego napięcia, w których rezerwy mocy wynoszą 4 MW. W przypadku większego zapotrzebowania na energię elektryczną konieczna będzie budowa linii energetycznej z odległej o ok. 1,5 km stacji transformatorowo-rozdzielczej.

Energia cieplna: Nie przewiduje się zasilania w energię cieplną.

Gaz: Przez teren strefy przebiega gazociąg średniego ciśnienia o średnicy 90 mm. Rezerwa gazu wynosi 1.000 m3/h.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A., która zaspokaja wszystkie potrzeby w tym zakresie.

Komunikacja: Nysa leży przy następujących drogach:

- drodze wojewódzkiej nr 411 relacji Nysa - Głuchołazy (przejście graniczne),

- drodze wojewódzkiej nr 408 relacji Kłodzko - Nysa - Gliwice,

- drodze wojewódzkiej nr 404 relacji Nysa - Opole, która w Sosnówce łączy się z autostradą A4,

- drodze wojewódzkiej nr 407 relacji Nysa - Krapkowice, gdzie łączy się z autostradą A4.

Nysa położona jest przy liniach kolejowych Legnica - Katowice oraz Głuchołazy - Opole.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- rozbudowa sieci energetycznej,

- budowa kanalizacji sanitarnej,

- budowa kanalizacji deszczowej,

- budowa drogi wewnętrznej o długości ok. 850 m.

8. Podstrefa Kudowa-Zdrój o łącznej powierzchni 8,5273 ha

8.1. Kompleks nr 1

Woda: Pobór wody dla celów socjalnych i przemysłowych odbywa się z miejskiej sieci wodociągowej o średnicy 100 mm.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki socjalno-bytowe oraz przemysłowe odprowadzane będą do biologicznej oczyszczalni ścieków poprzez kanalizację sanitarną o średnicy 250 mm. Kanalizacja przebiega przez teren kompleksu. Biologiczna oczyszczalnia ścieków posiada rezerwę przepustowości wynoszącą 3.000 m3/24 h.

Kanalizacja deszczowa: Wody deszczowe odprowadzane są do znajdujących się w pobliżu cieków powierzchniowych i rowów melioracyjnych.

Energia elektryczna: W pobliżu strefy przebiega linia kablowa średniego napięcia. Rezerwa mocy wynosi 1 MW.

Energia cieplna: Nie przewiduje się zasilania w energię cieplną.

Gaz: W odległości ok. 350 m od strefy przebiega gazociąg średniego ciśnienia o średnicy 225 mm. Przewiduje się doprowadzenie gazu do kompleksu po wybudowaniu sieci o długości ok. 350 m.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A., która zaspokaja wszystkie potrzeby w tym zakresie.

Komunikacja: Teren strefy sąsiaduje z drogą krajową nr 8 relacji Warszawa - Wrocław - Kudowa Słone (przejście graniczne).

Kudowa leży przy linii kolejowej relacji Kudowa-Zdrój - Kłodzko. Teren kompleksu jest obsługiwany przez stację Kudowa-Zdrój.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa sieci gazowej,

- budowa sieci wodociągowej,

- przebudowa ul. Głównej w rejonie skrzyżowania z ul. Fredry,

- budowa wjazdu z ul. Głównej na teren kompleksu.

8.2. Kompleks nr 2

Woda: Pobór wody dla celów socjalnych i przemysłowych odbywa się z miejskiej sieci wodociągowej o średnicy 90 mm zlokalizowanej w ul. Słone.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki socjalno-bytowe oraz przemysłowe odprowadzane są do biologicznej oczyszczalni ścieków kolektorem sanitarnym o średnicy 200 mm zlokalizowanym w ul. Słone. Oczyszczalnia ścieków posiada rezerwę przepustowości wynoszącą 3.000 m3/24 h.

Kanalizacja deszczowa: Wody deszczowe odprowadzane są kolektorem deszczowym do przepływającej w pobliżu rzeki Klikawa.

Energia elektryczna: W pobliżu strefy przebiega linia kablowa średniego napięcia. Rezerwa mocy wynosi 1 MW.

Energia cieplna: Nie przewiduje się zasilania w energię cieplną.

Gaz: Przewiduje się doprowadzenie gazu do kompleksu po wybudowaniu sieci o długości ok. 1.500 m (jako przedłużenie sieci doprowadzonej do kompleksu nr 1).

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A., która zaspokaja wszystkie potrzeby w tym zakresie.

Komunikacja: Teren strefy sąsiaduje z drogą krajową nr 8 relacji Warszawa - Wrocław - Kudowa Słone (przejście graniczne).

Kudowa leży przy linii kolejowej Kudowa-Zdrój - Kłodzko. Teren kompleksu jest obsługiwany przez stację Kudowa-Zdrój.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa sieci gazowej,

- budowa sieci wodociągowej,

- budowa kolektora sanitarnego,

- budowa kolektora deszczowego,

- budowa drogi na odcinku o długości ok. 1.500 m.

9. Podstrefa Wrocław o łącznej powierzchni 91,5671 ha

Podstrefa jest w pełni zagospodarowana. Nie przewiduje się rozbudowy istniejącej infrastruktury.

10. Podstrefa Świdnica o łącznej powierzchni 17,4983 ha

Woda: Pobór wody dla celów socjalnych i przemysłowych odbywa się z sieci miejskiej. W pobliżu strefy przebiega wodociąg przesyłowy o średnicy 300 mm.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki socjalno-bytowe oraz przemysłowe odprowadzane są do biologicznej grupowej oczyszczalni ścieków w Sulisławicach siecią kanalizacji sanitarnej włączonej do kolektora o średnicy 600 mm.

Kanalizacja deszczowa: Wody opadowe odprowadzane są siecią kanalizacji deszczowej do kolektora o średnicy 1.200 mm.

Energia elektryczna: Zasilanie w energię elektryczną umożliwia znajdująca się w pobliżu stacja transformatorowo-rozdzielcza Jagodnik oraz biegnące w pobliżu strefy linie średniego i niskiego napięcia.

Energia cieplna: W pobliżu strefy zlokalizowane jest wysokotemperaturowe źródło ciepła (Ciepłownia Zarzecze) dysponujące rezerwą wynoszącą ok. 22 MW. Ciśnienia panujące w sieci wynoszą 0,65 MPa na zasilaniu i 0,40 MPa na powrocie, a temperatury odpowiednio 150 °C i 70 °C.

Gaz: W bezpośrednim sąsiedztwie strefy przebiegają gazociągi średniego ciśnienia o średnicy 65 mm i 125 mm.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych zajmują się Telekomunikacja Polska S.A. i Telefonia DIALOG S.A., które zaspokajają wszystkie potrzeby w tym zakresie.

Komunikacja: Świdnica leży przy:

- drodze krajowej nr 5 relacji Wrocław - Golińsk (przejście graniczne),

- drodze wojewódzkiej nr 384, która łączy się z drogą krajową nr 5 i autostradą A4,

- drodze wojewódzkiej nr 382, która w Ząbkowicach Śląskich łączy się z drogą krajową nr 8 relacji Warszawa - Wrocław - Praga (przejście graniczne - Kudowa Słone).

Świdnica położona jest przy linii kolejowej relacji Legnica - Katowice, która w Jaworzynie Śląskiej łączy się z linią Wrocław - Jelenia Góra. Teren strefy jest obsługiwany przez stację Świdnica Przedmieście.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa sieci gazowej,

- budowa sieci energetycznej,

- budowa wodociągu,

- budowa sieci kanalizacji sanitarnej,

- budowa sieci kanalizacji deszczowej,

- budowa nowych dróg wewnętrznych i przebudowa istniejących.

11. Podstrefa Oława o łącznej powierzchni 29,9680 ha

Woda: Pobór wody dla celów socjalnych i przemysłowych odbywać się będzie z projektowanej sieci zlokalizowanej w pasie drogowym ul. Ofiar Katynia. Istniejąca rezerwa umożliwia pobór wody miejskiej w ilości ok. 300 m3/24 h z dodatkowym zasilaniem maksymalnym rzędu 280 m3/h.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki socjalno-bytowe i przemysłowe odprowadzane będą do miejskiej oczyszczalni ścieków projektowanym kolektorem o średnicy 300 mm, poprowadzonym wzdłuż pasa drogowego ul. Ofiar Katynia.

Kanalizacja deszczowa: Odprowadzanie wód opadowych odbywać się będzie do rowu melioracyjnego kolektorem deszczowym o średnicy 800 mm.

Energia elektryczna: Zasilanie podstrefy odbywać się będzie liniami kablowymi średniego napięcia. Planowana do dyspozycji moc wyniesie ok. 10 MW.

Energia cieplna: Nie przewiduje się zasilania w energię cieplną.

Gaz: Zasilanie w gaz odbywać się będzie z projektowanego gazociągu tranzytowego średniego ciśnienia o średnicy 200 mm biegnącego pod torami kolejowymi od strony Osiedla mieszkaniowego "Polna". Rezerwa gazu wynosi ok. 4.000 m3/h.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych zajmują się Telekomunikacja Polska S.A. i Telefonia DIALOG S.A., które zaspokajają wszystkie potrzeby w tym zakresie.

Komunikacja: Przez Oławę przebiegają:

- droga krajowa nr 456 relacji Wrocław - Opole,

- droga wojewódzka nr 455 relacji Wrocław - Oława,

- droga krajowa nr 396 relacji Oława - Ziębice.

Wszystkie ww. drogi pozwalają na dojazd do autostrady A4 i przejść granicznych z Republiką Czeską i Republiką Federalną Niemiec.

Dostęp do terenu strefy zapewnią projektowane trzy drogi dojazdowe: dwie od strony ul. Ofiar Katynia i trzecia od strony ul. Różanej.

Oława położona jest przy linii kolejowej relacji Wrocław - Katowice. Istnieje możliwość budowy bocznicy włączającej się do torów linii kolejowej relacji Wrocław - Katowice.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa sieci wodociągowej,

- budowa sieci kanalizacji sanitarnej,

- budowa sieci kanalizacji deszczowej,

- budowa linii średniego napięcia,

- budowa sieci gazowej średniego ciśnienia,

- budowa kanalizacji i sieci teletechnicznej,

- budowa dojazdów do terenu strefy,

- budowa drogi dojazdowej od strony Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego,

- budowa bocznicy kolejowej.

IV.

Działania prawno-organizacyjne i ekonomiczne

1. Warunki prawno-organizacyjne

1.1. Zarządzanie strefą

Zarządzającym Wałbrzyską Specjalną Strefą Ekonomiczną została ustanowiona Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna "Invest-Park" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Wałbrzychu. Zarządzający prowadzi działania zmierzające do osiągnięcia celów ustanowienia strefy, zgodnie z planem rozwoju oraz regulaminem strefy, w szczególności przez:

- prowadzenie przetargów lub rokowań celem wyłonienia przedsiębiorców, którzy uzyskają zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy,

- udzielanie zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy,

- wykonywanie bieżącej kontroli działalności przedsiębiorców w zakresie zgodności z warunkami zezwoleń,

- wydawanie opinii przed wydaniem przez ministra właściwego do spraw gospodarki decyzji w sprawie cofnięcia lub zmiany zezwolenia,

- prowadzenie, na podstawie odrębnie zawartych umów, przetargów na zbycie, oddanie w użytkowanie wieczyste lub wydzierżawienie położonych na terenie strefy nieruchomości,

- promocję strefy,

- współdziałanie z gestorami mediów i infrastruktury w celu tworzenia jak najlepszych warunków na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy.

1.2. Regulamin strefy

Regulamin strefy określa sposób wykonywania zarządu strefą przez zarządzającego, w szczególności stosunek między zarządzającym a przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą na terenie strefy.

1.3. Procedura udzielania zezwoleń

Ustalenie przedsiębiorców, którzy uzyskują zezwolenia, następuje w drodze przetargu lub rokowań, zgodnie z procedurą określoną w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 15 listopada 2004 r. w sprawie przetargów i rokowań oraz kryteriów oceny zamierzeń co do przedsięwzięć gospodarczych, które mają być podjęte przez przedsiębiorców na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Invest-Park" (Dz. U. Nr 254, poz. 2550). Rokowania i przetargi przeprowadza zarządzający.

Minister właściwy do spraw gospodarki powierzył zarządzającemu udzielanie zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej, wykonywanie bieżącej kontroli działalności przedsiębiorców na terenie strefy oraz ustalanie zakresu tej kontroli.

W przypadku inwestycji, której planowane koszty przekraczają 10 mln euro, zarządzający strefą występuje do ministra właściwego do spraw gospodarki o opinię.

2. Warunki ekonomiczne

2.1. Udostępnianie infrastruktury

Poziom uzbrojenia terenów strefy w infrastrukturę jest zróżnicowany. Zarządzający strefą będzie koordynował uzbrajanie terenów, które są niedostatecznie wyposażone w infrastrukturę techniczną.

Udział zarządzającego w udostępnianiu infrastruktury będzie polegał w szczególności na:

- umożliwieniu inwestorom korzystania z infrastruktury na określonych warunkach,

- wytyczaniu kierunków rozwoju gospodarki elektroenergetycznej i pozostałej infrastruktury technicznej,

- koordynacji procesu wydawania technicznych warunków zasilania,

- współdziałaniu w opracowaniu przez gestorów mediów planu budowy nowej infrastruktury technicznej lub modernizacji istniejącej,

- pomocy inwestorom w zawieraniu umów z gestorami mediów.

2.2. Edukacja i szkolenia

Zaspokojenie oczekiwań inwestorów w zakresie doboru odpowiednio wyszkolonych kadr możliwe będzie dzięki ofercie instytucji szkolących działających w lokalnym środowisku. Zarządzający strefą pomaga inwestorom w kontaktach z instytucjami szkolącymi i posiadającymi oferty pracy. Zarządzający współpracuje także z władzami samorządowymi w celu ustalenia kierunków kształcenia uwzględniających potrzeby inwestorów.

2.3. Otoczenie strefy

W związku z istotnym wpływem strefy na otoczenie w aspekcie ekonomicznym, społecznym oraz kulturowym zarządzający podejmuje:

- współpracę z władzami lokalnymi w celu tworzenia przyjaznego środowiska dla inwestorów (rozwój mieszkalnictwa, hotelarstwa, bazy turystyczno-wypoczynkowej, komunikacyjnej itp.),

- współpracę z instytucjami społecznymi i politycznymi w celu tworzenia przyjaznego klimatu dla strefy,

- współpracę z instytucjami biznesowymi, w celu rozwijania doradztwa i usług konsultingowych.

V.

Strategia rozwoju strefy

1. Założenia ogólne

Przy opracowywaniu strategii rozwoju strefy przyjęto następujące założenia:

- pozyskanie kilku inwestorów strategicznych tworzących sieć firm kooperujących z przedsiębiorcami działającymi w strefie,

- preferowanie inwestycji trwale związanych z obszarem strefy, generujących dużą liczbę miejsc pracy,

- oparcie strategii gospodarczej na małych i średnich przedsiębiorstwach,

- lokowanie na terenie strefy zakładów nieuciążliwych dla środowiska.

Strategicznym celem spółki zarządzającej jest zagospodarowanie całego obszaru strefy do końca 2010 r., przy czym do końca 2007 r. powinno być zagospodarowane ok. 75 % powierzchni strefy.

2. Założenia szczegółowe

W oparciu o analizę potencjalnych możliwości rozwoju regionu, struktury bezrobotnych i uwarunkowań demograficznych przewiduje się preferowanie następujących gałęzi przemysłu:

- motoryzacyjnego,

- elektrotechnicznego,

- elektronicznego,

- maszynowego,

- metalowego,

- odzieżowego,

- tworzyw sztucznych,

- chemii budowlanej,

- materiałów budowlanych.

3. Działalność usługowa

Jednym z podstawowych czynników decydujących o rozwoju strefy jest dostępność i poziom usług oferowanych inwestorom. Na szczególne podkreślenie zasługują:

- usługi związane z dostawą mediów i odprowadzaniem ścieków i odpadów,

- usługi finansowe, bankowe i ubezpieczeniowe,

- usługi doradztwa prawnego,

- usługi telekomunikacyjne,

- usługi celne,

- usługi transportowe.

Zarządzający gromadzi informacje w tym zakresie, które mogą być wykorzystywane przez przedsiębiorców prowadzących działalność w strefie, jak również w jej otoczeniu.

4. Pozyskiwanie inwestorów

4.1. Zasady pozyskiwania inwestorów

W celu pozyskania inwestorów zarządzający podejmuje działania promocyjne, które obejmują:

- kreowanie wizerunku strefy poprzez intensywne działania promocyjne w kraju i za granicą (ogłoszenia w czasopismach, udział w konferencjach, seminariach, wystawach i targach),

- promocję adresowaną - oferty kierowane do wybranych przedsiębiorców działających w wybranych branżach w kraju i za granicą,

- analizę rynku zmierzającą do zbadania zainteresowania inwestorów określonymi gałęziami przemysłu,

- współpracę w zakresie promocji strefy z agencjami rządowymi i pozarządowymi,

- współpracę z lokalnymi i regionalnymi organizacjami na rzecz kreowania przychylnego stosunku do strefy,

- wydawanie materiałów promocyjnych (materiały drukowane, na nośnikach elektronicznych, Internet itp).

Zakłada się pozyskiwanie następujących kategorii inwestorów:

- inwestorów strategicznych (dla każdej podstrefy), których działalność określi dynamikę i charakter rozwoju strefy,

- przedsiębiorców krajowych i zagranicznych angażujących duży kapitał inwestycyjny, wykorzystujących duży obszar strefy i zatrudniających znaczną liczbę pracowników,

- krajowych i zagranicznych inwestorów, którzy stworzą małe i średnie przedsiębiorstwa produkcyjne i zatrudnią proporcjonalnie dużą liczbę pracowników,

- prowadzących działalność usługową (bez zezwolenia) na rzecz obsługi przedsiębiorców działających w strefie.

4.2. Udostępnianie majątku

Udostępnienie majątku następuje w drodze umowy cywilnoprawnej.

5. Rozwój środków technicznych

Środki techniczne dostępne na obszarze strefy w postaci budynków i infrastruktury nie gwarantują osiągnięcia jednego z głównych celów, jakim jest stworzenie ok. 12.000 miejsc pracy. Oznacza to konieczność budowy przez inwestorów nowych budynków oraz rozbudowy infrastruktury.

Jednym z kluczowych warunków rozwoju strefy jest dostępność i poziom infrastruktury. Na obszarach wszystkich podstref jest on różny dla różnych mediów. We wszystkich podstrefach (z wyjątkiem podstrefy Wrocław i Kłodzko) są lub będą prowadzone prace związane z rozbudową istniejącej i budową nowej infrastruktury technicznej. Zakres i kolejność wykonywania infrastruktury technicznej w poszczególnych podstrefach jest określana w wieloletnich i rocznych planach inwestycyjnych zarządzającego.

6. Nakłady na rozwój strefy

Rozwój strefy wymaga poniesienia nakładów przez:

- przedsiębiorców (zakup gruntów, budowa hal, wyposażenie w maszyny i urządzenia),

- zarządzającego (rozbudowa infrastruktury, przygotowanie dokumentacji i obsługi geodezyjnej, budowa budynku biurowo-usługowego na potrzeby strefy).

6.1. Nakłady inwestorów

Przedsiębiorcy zamierzający prowadzić działalność w strefie będą ponosili nakłady na kupno gruntu, budowę hal i ich wyposażenie. Konieczny będzie również ich udział w finansowaniu budowy przyłączy lokalnych.

6.2. Nakłady zarządzającego

Koszty utrzymania majątku będącego własnością strefy ponosi zarządzający. Przychody z dzierżawy bądź sprzedaży majątku znajdującego się na terenie strefy i poza nią są źródłem środków na inwestycje i działalność spółki zarządzającej. W miarę udostępniania majątku inwestorom koszty jego utrzymania będą się zmniejszać.

Koszty wykonania infrastruktury technicznej i budowy dróg będą ponoszone wspólnie z gminami, inwestorami i gestorami, natomiast udział poszczególnych podmiotów w ich finansowaniu będzie wynikał z przeprowadzanych negocjacji. Koszty te będą się zmieniały wraz z rozwojem strefy i przeprowadzaniem okresowych zmian granic.

Wysokość wydatków przeznaczonych na marketing i promocję będzie skorelowana z możliwościami finansowymi zarządzającego.

Stałym wydatkiem zarządzającego będą koszty funkcjonowania spółki.

Szczegółowe prognozy kosztów i przychodów będą sporządzane w ramach okresowych planów ekonomiczno-finansowych zarządzającego.

7. Etapy rozwoju strefy

Rozwój strefy jest przedsięwzięciem długofalowym. Plan rozwoju strefy ma więc charakter strategiczny, długookresowy. Rozwój strefy można podzielić na 3 etapy:

Etap Okres Główne cele etapu
I 2005-2009 - przyjmowanie inwestorów do strefy,
- gospodarowanie urządzeniami infrastruktury,
- monitorowanie rozwoju strefy i kontrola

przedsiębiorców działających w strefie

II 2010-2012 - osiągnięcie docelowego poziomu aktywności gospodarczej

i zatrudnienia,

- kontrola przedsiębiorców działających w strefie

III 2013-2017 - przygotowanie warunków do efektywnego funkcjonowania

kompleksu gospodarczego po ustaniu okresu, na jaki

została ustanowiona strefa

8. Obowiązki zarządzającego

Lp. Zadanie Termin wykonania
1 Dostosowanie procedury przeprowadzania przetargów i rokowań do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 15 listopada 2004 r. w sprawie przetargów i rokowań oraz kryteriów oceny zamierzeń co do przedsięwzięć gospodarczych, które mają być podjęte przez przedsiębiorców na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Invest-Park" czerwiec 2005 r.
2 Realizacja inwestycji infrastrukturalnych i gospodarowanie urządzeniami infrastruktury technicznej praca ciągła
3 Promocja strefy w kraju i za granicą praca ciągła
4 Kontrola działalności przedsiębiorców na terenie strefy w zakresie spełnienia warunków zezwoleń praca ciągła, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od upływu terminu realizacji warunku
5 Monitorowanie działalności przedsiębiorców w strefie i sporządzanie informacji o funkcjonowaniu strefy co kwartał

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024