Zm.: rozporządzenie w sprawie ustalenia planu rozwoju Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Mielcu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY1)
z dnia 15 kwietnia 2005 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie ustalenia planu rozwoju Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Mielcu

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 10 grudnia 1996 r. w sprawie ustalenia planu rozwoju Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Mielcu (Dz. U. Nr 154, poz. 749) załącznik otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 188, poz. 1840 oraz z 2004 r. Nr 123, poz. 1291.

ZAŁĄCZNIK

PLAN ROZWOJU SPECJALNEJ STREFY EKONOMICZNEJ EURO-PARK MIELEC

I.

Wstęp

Plan rozwoju Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro-Park Mielec określa cele ustanowienia strefy, działania, środki techniczne i organizacyjne służące osiągnięciu tych celów, obowiązki zarządzającego dotyczące działań zmierzających do osiągnięcia celów ustanowienia strefy i terminy wykonania tych obowiązków.

Specjalna Strefa Ekonomiczna Euro-Park Mielec ustanowiona została w dniu 7 października 1995 r. Utworzenie strefy w Mielcu miało pomóc w rozwiązaniu problemu restrukturyzacji dużego obszaru przemysłowego. Nadrzędnym celem było zagospodarowanie niewykorzystanego majątku i zasobów ludzkich.

Potrzeba ożywienia gospodarczego regionu południowo-wschodniej Polski wywołała działania na rzecz zmiany granic strefy poprzez włączanie terenów położonych w miastach i gminach województwa podkarpackiego i województw ościennych. Objęcie granicami strefy terenów przemysłowych przygotowanych do prowadzenia działalności gospodarczej stwarza szanse na zagospodarowanie uzbrojonych gruntów, istniejących budynków produkcyjnych i infrastruktury.

Zasoby dostępne na terenie strefy obejmują majątek (grunty, budynki i infrastrukturę) będący własnością głównie samorządów, zarządzającego strefą, tj. Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. (ARP S.A.) oraz przedsiębiorców. Nakłady związane z realizacją projektów (budowa hal i ich wyposażenie) ponoszą inwestorzy, natomiast koszty uzbrojenia terenów - właściciele gruntów i dysponenci mediów.

Podstawowe działania zarządzającego strefą polegają na pozyskiwaniu inwestorów i zbywaniu na ich rzecz, bezpośrednio lub na zlecenie właścicieli, nieruchomości oraz na stwarzaniu warunków umożliwiających rozwój działalności na terenie strefy.

Strategia gospodarcza strefy zakłada pozyskanie projektów, których realizacja wiązałaby się z wykorzystaniem tradycji przemysłowych, lokalnej bazy surowcowej, udziałem w powiązaniach kooperacyjnych, jak również z dywersyfikacją dotychczasowej działalności gospodarczej.

Preferowane będą inwestycje trwale wiążące się ze strefą i szybko generujące nowe miejsca pracy. Potencjalnym inwestorom strefa oferuje duże zasoby wyszkolonej kadry z możliwością dalszego kształcenia i przekwalifikowania zgodnie z zapotrzebowaniem inwestorów.

II.

Cele ustanowienia strefy

Rozwój regionu poprzez wdrażanie rozwiązań stymulujących optymalne wykorzystanie dostępnych zasobów na terenach strefy i w jej otoczeniu.

1. Cele strategiczne

- utworzenie na terenie strefy 10.000 nowych miejsc pracy,

- zagospodarowanie obszarów przemysłowych objętych granicami strefy.

2. Działania

- pozyskiwanie inwestorów zainteresowanych podjęciem działalności gospodarczej w strefie,

- promocja strefy w kraju i za granicą,

- dywersyfikacja działalności gospodarczej na obszarze strefy,

- stymulowanie rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości w regionie.

III.

Infrastruktura techniczna

1. Obszar Przemysłowy Mielec o powierzchni 606,09 ha

Woda: Dostawy wody zapewnione są z dwóch źródeł: podstawowego z pobliskiego ujęcia wód podziemnych za pomocą magistrali o średnicy 400 mm oraz rezerwowego z sieci miejskiej zasilanej z ujęcia powierzchniowego na rzece Wisłoce za pomocą dwóch magistrali o średnicach 400 mm i 200 mm. Część wodociągowej sieci rozdzielczej wymaga modernizacji i rozbudowy.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki sanitarne odprowadzane są do lokalnej, mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków sanitarnych poprzez sieć kolektorów i lokalnych przepompowni ścieków. Dla części terenów dotychczas niezagospodarowanych wymagana jest rozbudowa systemów przesyłowych.

Kanalizacja deszczowa: Większość terenów strefy posiada kanalizację deszczową oraz system podczyszczania i uśredniania ścieków. Pozostała część wymaga budowy sieci kanalizacyjnej oraz układów podczyszczania i retencji.

Energia elektryczna: Dostarczana jest za pośrednictwem głównej stacji zasilania dwoma liniami 110 kV z sieci zakładu energetycznego oraz dwoma liniami 15 kV z lokalnej elektrociepłowni. Rezerwa mocy wynosi 2 x 30 MW.

Energia cieplna: Większość terenów strefy położona jest w zasięgu magistralnych sieci ciepłowniczych zasilanych z elektrociepłowni o mocy 228,5 MW. Budynki położone na terenach oddalonych od magistral ciepłowniczych ogrzewane będą z własnych źródeł ciepła wykorzystujących paliwa gazowe bądź płynne.

Gaz: Przez teren strefy przebiegają gazociągi wysokiego, średniego i niskiego ciśnienia, a na jej terenie zlokalizowane są gazowe stacje redukcyjne.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych zajmują się Telekomunikacja Polska S.A. oraz TeleNet Polska Sp. z o.o., które zaspokajają wszystkie potrzeby w tym zakresie.

Komunikacja: Przez miasto Mielec przebiegają:

- droga wojewódzka nr 985 Dębica - Nagnajów łącząca się w miejscowości Nagnajów z drogą międzynarodową E 371 Barwinek - Warszawa i w Dębicy z drogą międzynarodową E 40 Korczowa - Kraków - Zgorzelec,

- droga wojewódzka nr 984 Mielec - Tarnów łącząca się w Tarnowie z drogą międzynarodową E 40,

- droga wojewódzka nr 875 Mielec - Leżajsk,

- droga wojewódzka nr 983 i nr 982 Mielec - Szczucin łącząca się w miejscowości Szczucin z drogą krajową nr 73 Jasło - Kielce.

Mielec leży przy linii kolejowej Dębica - Rozwadów. Teren strefy obsługiwany jest przez lokalnego operatora wykorzystującego rozbudowany system bocznic kolejowych. Przy wykorzystaniu odległej o 20 km stacji w Woli Baranowskiej możliwy jest dostęp do linii kolejowej szerokotorowej Sławków - Hrubieszów - Władywostok.

Na terenie strefy znajduje się lotnisko cywilne użytku publicznego.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- modernizacja i rozbudowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w rejonie lotniska i ul. Wojsławskiej,

- budowa kanalizacji deszczowej do działek w rejonie lotniska,

- budowa drogi dojazdowej do terenów zabudowy przemysłowej w rejonie ul. Wojsławskiej,

- rozbudowa elektroenergetycznych sieci rozdzielczych średniego napięcia,

- modernizacja i rozbudowa sieci ciepłowniczych.

2. Obszar Przemysłowy Gorlice o powierzchni 29,40 ha

Woda: Dostawy są realizowane z ujęcia komunalnego na rzece Ropie. Magistrala o średnicy 250 mm biegnie w pasie drogowym drogi krajowej nr 28 przylegającym do 3 działek należących do strefy. Istnieje możliwość doprowadzenia wody do pozostałych działek.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki socjalno-bytowe odprowadzane są do komunalnej oczyszczalni poprzez kolektor główny biegnący wzdłuż drogi wewnętrznej. Dla części terenów strefy wymagana jest budowa przepompowni i przejścia pod drogą do kolektora głównego kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Teren strefy posiada kanalizację deszczową zakończoną separatorem.

Energia elektryczna: Teren strefy jest zasilany w energię elektryczną z trzech stacji transformatorowych.

Energia cieplna: Część terenu strefy zasilana jest z elektrociepłowni położonej w bezpośrednim sąsiedztwie strefy. Zasilanie może być prowadzone estakadą biegnącą przez działki strefy.

Gaz: W pobliżu terenów strefy znajduje się gazociąg wysokiego ciśnienia. Stacje redukcyjne zlokalizowane są w sąsiedztwie strefy.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A., która zaspokaja wszystkie potrzeby w tym zakresie.

Komunikacja: Przez miasto Gorlice przebiegają:

- droga krajowa nr 28 Wadowice - Przemyśl - Medyka (przejście graniczne z Ukrainą),

- droga wojewódzka nr 367 Tarnów - Gorlice - Konieczna (przejście graniczne ze Słowacją).

Rozwój w zakresie infrastruktury: Niezbędna jest budowa zjazdu z drogi krajowej nr 28 wraz z pasami włączania się do ruchu.

3. Obszar Przemysłowy Dębica o powierzchni 21,57 ha

3.1. Tereny zlokalizowane w mieście Dębica - 14,78 ha

Woda: Dostawy realizowane są z ujęć komunalnych. Ujęcia są połączone z miastem wodociągiem o średnicy 90 mm przebiegającym wzdłuż ul. Sandomierskiej. Na terenie strefy istnieje możliwość poboru wody z ujęcia wód głębinowych.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki socjalno-bytowe odprowadzane są do komunalnej oczyszczalni poprzez sieć kolektorów ułożonych wzdłuż ul. Sandomierskiej. Część terenów położonych przy Wytwórni Urządzeń Chłodniczych PZL Dębica S.A. po rozbudowie sieci kanalizacyjnej może być podłączona do kanalizacji sanitarnej tej wytwórni i jej oczyszczalni ścieków.

Kanalizacja deszczowa: Część terenów strefy posiada kanalizację deszczową, pozostałe wymagają budowy nowych kolektorów kanalizacyjnych.

Energia elektryczna: Przy ul. Sandomierskiej znajduje się stacja transformatorowa o mocy 1 MW. Na terenach WUCH PZL Dębica S.A istnieje możliwość zasilania w energię elektryczną o mocy do 0,5 MW. Dla większych odbiorców energii elektrycznej możliwa jest rozbudowa obecnych systemów zasilających.

Energia cieplna: Dostawa energii cieplnej możliwa jest wyłącznie z własnych źródeł ciepła.

Gaz: W pobliżu terenów strefy znajdują się gazociągi średniego i niskiego ciśnienia. Przy ul. Sandomierskiej ułożony jest gazociąg średnioprężny o średnicy 90 mm. Na terenach położonych przy WUCH PZL Dębica S.A. istnieje możliwość zasilania z gazociągu średnioprężnego o średnicy 100 mm.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych zajmują się Telekomunikacja Polska S.A. oraz TeleNet Polska Sp. z. o.o., które zaspokajają wszystkie potrzeby w tym zakresie.

Komunikacja: Przez miasto Dębica przebiegają:

- droga międzynarodowa E 40 Korczowa - Kraków - Zgorzelec,

- droga wojewódzka nr 985 Dębica - Nagnajów, która w miejscowości Nagnajów łączy się z drogą międzynarodową E 371 Barwinek - Warszawa.

W sąsiedztwie Dębicy (1,5 km) wybudowana zostanie do 2010 r. autostrada z dwoma zjazdami do granic administracyjnych miasta.

Dębica leży na trasie linii kolejowej Wrocław - Katowice - Kraków - Przemyśl (Medyka) oraz linii kolejowej Dębica - Rozwadów.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa kanalizacji sanitarnej i deszczowej w rejonie ul. Sandomierskiej,

- rozbudowa systemu elektroenergetycznego.

3.2. Tereny zlokalizowane w gminie Dębica - Obręb Pustków - 6,79 ha

Woda: Dostawy wody pitnej realizowane są z ujęć wód głębinowych należących do Zakładu Energetycznego i Ochrony Środowiska "Energoeko" Sp. z o.o. Przez teren strefy przebiega rurociąg wody pitnej o średnicy 50 mm. Woda przemysłowa dostarczana jest rurociągami o średnicy 150 mm oraz 300 mm, które przebiegają przez teren strefy.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki socjalno-bytowe odprowadzane są do oczyszczalni ścieków Zakładu Energetycznego i Ochrony Środowiska "Energoeko" Sp. z o.o. Na terenie strefy znajduje się rozbudowany system kanalizacyjny.

Kanalizacja deszczowa: Część terenów strefy posiada kanalizację deszczową. Dla pozostałych terenów wymagana jest budowa nowych kolektorów kanalizacyjnych.

Energia elektryczna: W odległości 100 m od strefy znajduje się rozdzielnia 6 kV z rezerwą mocy wynoszącą ok. 3 MW, a w odległości 700 m - główny punkt zasilania 110/6 kV z rezerwą mocy wynoszącą ok. 7 MW.

Energia cieplna: Strefa jest zasilana z ciepłowni o mocy 50 MW.

Gaz: W odległości 200 m od strefy znajduje się gazociąg wysokoprężny o średnicy 80 mm. Projektowany jest nowy gazociąg wysokoprężny o średnicy 150 mm przebiegający przez teren strefy oraz stacja pomiarowo-redukcyjna.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych zajmuje się firma TeleNet Polska Sp. z o.o., która zaspokaja wszystkie potrzeby w tym zakresie.

Komunikacja: Przez miejscowość Pustków-Osiedle przebiega droga wojewódzka nr 985 Dębica - Nagnajów łącząca się w miejscowości Nagnajów z drogą międzynarodową E 371 Barwinek - Warszawa, a w miejscowości Dębica z drogą międzynarodową E 40 Korczowa - Kraków - Zgorzelec.

W sąsiedztwie Pustkowa-Osiedla do 2010 r. zostanie wybudowana autostrada.

Dojazd do strefy odbywa się drogami wewnętrznymi Zakładu Tworzyw Sztucznych "ERG" S.A. z drogi nr 985. Planowana jest budowa drogi dojazdowej do terenu strefy bezpośrednio z drogi nr 985.

Pustków-Osiedle leży na trasie linii kolejowej Dębica - Rozwadów.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa ujęcia wód głębinowych,

- rozbudowa kanalizacji deszczowej,

- budowa linii zasilania podstawowego i rezerwowego średniego napięcia z głównego punktu zasilania 110/6 kV oraz rozdzielni zasilającej SN na terenie strefy,

- budowa bezpośredniej drogi dojazdowej do strefy o długości 300 m,

- budowa gazociągu wysokiego ciśnienia wraz ze stacją pomiarową i redukcyjną na terenie strefy,

- budowa kotłowni gazowo-olejowej o mocy 32 MW na terenie strefy.

4. Obszar Przemysłowy Sanok o powierzchni 32,98 ha

Woda: Dostawa realizowana jest z ujęcia komunalnego rurociągiem żeliwnym o średnicy 250 mm. Możliwy jest pobór wody przemysłowej z rzeki San przepływającej obok granicy strefy bądź ze studni kopanej o wydajności 4,5 m3/h. Dostępna jest również woda przemysłowo-gospodarcza z ujęcia o wydajności 20 m3/h oraz woda chłodnicza obiegowa wytwarzana w dwóch pompowniach o wydajności 100 m3/h i 200 m3/h. Dostawę wody przemysłowo-gospodarczej i wody chłodniczej zapewnia Stomil Sanok S.A.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki sanitarne odprowadzane są do komunalnej oczyszczalni ścieków poprzez przyłącze zakładu Stomil Sanok S.A. i zewnętrzną sieć miejskiej kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Wody opadowe z rejonu strefy odprowadzane są do rzeki San poprzez osadniki wód deszczowych i łapacze oleju lub bezpośrednio do zewnętrznej sieci miejskiej kanalizacji deszczowej.

Energia elektryczna: Dla działek sąsiadujących z zakładem Autosan S.A. rezerwa mocy wynosi 2 MW, natomiast dla działek położonych obok zakładu Stomil Sanok S.A. rezerwa mocy wynosi ok. 10 MW. Napięcie sieci rozdzielczej wynosi 6 kV, a dla małych zapotrzebowań 0,4 kV.

Energia cieplna: Strefa znajduje się w pobliżu sieci cieplnych zasilanych z ciepłowni Stomil Sanok S.A. o mocach w wodzie grzewczej 12 MW, w parze technologicznej 10 MW.

Gaz: Z istniejącego gazociągu średnioprężnego możliwe są dostawy gazu w ilości do 25 Nm3/h. Dla wyższych zapotrzebowań należy wybudować nowy gazociąg średnioprężny.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A., która zaspokaja wszystkie potrzeby w tym zakresie.

Komunikacja: Przez miasto Sanok przebiegają:

- droga krajowa nr 28 Wadowice - Przemyśl - Medyka,

- droga krajowa nr 84 z Sanoka do przejścia granicznego Krościenko.

Sanok leży przy linii kolejowej prowadzącej do kolejowych przejść granicznych Radoszyce - Palota (50 km) oraz Krościenko - Smilnyca (50 km). Na terenie strefy znajdują się bocznice kolejowe.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa nowej sieci kanalizacyjnej w ul. Okrzei,

- modernizacja sieci gazowej.

5. Obszar Przemysłowy Jarosław o powierzchni 6,20 ha

5.1. Tereny zlokalizowane w mieście Jarosław - 3,90 ha

Woda: Dostawy realizowane są z ujęcia komunalnego magistralami o średnicy 150 mm i 110 mm.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki socjalno-bytowe odprowadzane są poprzez sieć kolektorów do komunalnej oczyszczalni ścieków.

Kanalizacja deszczowa: Teren strefy posiada kanalizację deszczową.

Energia elektryczna: W pobliżu terenów strefy znajdują się linie 15 kV i 30 kV dysponujące rezerwami mocy odpowiednio 4,5 MW i 12 MW. Konieczna jest budowa stacji transformatorowych.

Energia cieplna: Dostawa energii cieplnej możliwa jest z kotłowni położonych na tym terenie.

Gaz: W pobliżu terenów strefy znajdują się gazociągi średniego i niskiego ciśnienia.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A., która zaspokaja wszystkie potrzeby w tym zakresie.

Komunikacja: Przez miasto Jarosław przebiegają:

- droga międzynarodowa E 40 Korczowa - Kraków - Zgorzelec,

- droga krajowa nr 77 Lipnik - Przemyśl,

- droga wojewódzka nr 865 Jarosław - Bełżec,

- droga wojewódzka nr 880 Jarosław - Pruchnik,

- droga wojewódzka nr 870 Sieniawa - Jarosław,

- droga krajowa nr 77 Lipnik - Przemyśl.

Przewiduje się budowę obwodnicy miasta Jarosławia w latach 2008-2015.

W sąsiedztwie Jarosławia wybudowana zostanie do 2014 r. autostrada z dwoma zjazdami do granic administracyjnych miasta.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Niezbędna jest budowa stacji transformatorowych.

5.2. Tereny zlokalizowane w gminie Laszki - 2,30 ha

Woda: Dostawy realizowane są z ujęcia komunalnego. Na terenie strefy istnieje stacja uzdatniania wody o wydajności 35 m3 na dobę czerpiąca wodę z dwóch studni głębinowych.

Kanalizacja sanitarna: Istnieje możliwość podłączenia do komunalnej kanalizacji sanitarnej.

Energia elektryczna: W pobliżu terenów strefy znajdują się 2 linie 15 kV. Rezerwa mocy wynosi 250 kW.

Energia cieplna: Dostawa energii cieplnej możliwa jest wyłącznie z własnych źródeł ciepła.

Gaz: Na terenie strefy znajduje się gazociąg niskiego ciśnienia.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A., która zaspokaja wszystkie potrzeby w tym zakresie.

Komunikacja: Przez teren strefy przebiega droga powiatowa nr 1674 Lubaczów - Laszki - Duńkowice, która w miejscowości Duńkowice łączy się z drogą międzynarodową E 40 Korczowa - Kraków - Zgorzelec.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Niezbędna jest rozbudowa kanalizacji sanitarnej.

6. Obszar Przemysłowy Leżajsk o powierzchni 10,88 ha

Woda: Dostawy realizowane są z miejskiej sieci wodociągowej. W pobliżu strefy przebiegają wodociągi o średnicach od 90 mm do 300 mm.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki socjalno-bytowe odprowadzane są do komunalnej oczyszczalni ścieków. Przez teren strefy przebiegają kolektory kanalizacji sanitarnej o średnicach od 250 mm do 800 mm.

Kanalizacja deszczowa: Wody deszczowe odprowadzane są do kolektorów sąsiadującej ze strefą miejskiej kanalizacji deszczowej lub potoku graniczącego z jedną z działek na terenie strefy.

Energia elektryczna: W pobliżu strefy znajdują się sieci i stacje transformatorowe Zakładu Energetycznego Rzeszów S.A. umożliwiające dostawę energii elektrycznej niskiego napięcia o mocach od kilkudziesięciu do kilkuset kW. Dla przedsięwzięć wymagających większych zapotrzebowań na moc i energię elektryczną konieczna jest rozbudowa systemu rozdziału średniego napięcia.

Energia cieplna: Możliwa jest dostawa energii cieplnej z magistral ciepłowniczych zasilanych z kotłowni "Hortino" Zakład Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego Sp. z o.o. Magistrale ciepłownicze przebiegają przez część działek. Od pozostałych działek magistrale ciepłownicze przebiegają w odległości 250 metrów.

Gaz: W pobliżu strefy przebiegają gazociągi gazu niskoprężnego o średnicach od 63 mm do 250 mm.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A., która zaspokaja wszystkie potrzeby telekomunikacyjne.

Komunikacja: Przez miasto Leżajsk przebiegają:

- droga krajowa nr 77 Jarosław - Lipnik, która w Lipniku łączy się z drogą międzynarodową E 371 Barwinek - Warszawa,

- droga wojewódzka nr 877 Dylągówka - Naklik,

- droga wojewódzka nr 875 Mielec - Leżajsk.

Leżajsk leży przy linii kolejowej Przemyśl - Rozwadów. Przeładunki towarów możliwe są na stacji kolejowej Leżajsk lub bocznicy kolejowej przebiegającej przez część strefy.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- rozbudowa elektroenergetycznych sieci rozdzielczych średniego napięcia (przy zapotrzebowaniu na energię elektryczną powyżej kilkuset kW),

- wykonanie przyłączy do sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, deszczowej, cieplnej i sieci gazu ziemnego.

IV.

Działania prawno-organizacyjne i ekonomiczne

1. Warunki prawno-organizacyjne

1.1. Zarządzanie strefą

Zarządzającym Specjalną Strefą Ekonomiczną Euro-Park Mielec została ustanowiona Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. z siedzibą w Warszawie. Do sprawowania bieżącego zarządu strefą został powołany w 1995 r. Oddział ARP S.A. w Mielcu. Zasadniczą rolą zarządzającego strefą jest prowadzenie działań zmierzających do osiągnięcia celów ustanowienia strefy, zgodnie z planem rozwoju strefy i regulaminem strefy, a w szczególności:

- prezentowanie możliwości i warunków inwestowania oraz majątku (gruntów, budynków, budowli) dostępnych w poszczególnych obszarach strefy,

- udzielanie zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy,

- sprzedaż lub udostępnianie w innej formie nieruchomości położonych na terenie strefy, w tym na zlecenie właścicieli,

- współdziałanie z właścicielami mediów i infrastruktury oraz gospodarowanie infrastrukturą w sposób ułatwiający przedsiębiorcom prowadzenie działalności gospodarczej.

1.2. Regulamin strefy

Regulamin strefy określa sposób wykonywania zarządu strefą przez zarządzającego, w szczególności stosunek pomiędzy zarządzającym a przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą na terenie strefy.

1.3. Procedura udzielania zezwoleń

Ustalenie przedsiębiorców, którzy uzyskują zezwolenie, następuje w drodze przetargu lub rokowań, zgodnie z procedurą określoną w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 15 listopada 2004 r. w sprawie przetargów i rokowań oraz kryteriów oceny zamierzeń co do przedsięwzięć gospodarczych, które mają być podjęte przez przedsiębiorców na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej EURO-PARK Mielec (Dz. U. Nr 254, poz. 2538). Rokowania i przetargi przeprowadza zarządzający.

Minister właściwy do spraw gospodarki powierzył zarządzającemu udzielanie zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej, wykonywanie bieżącej kontroli działalności przedsiębiorców na terenie strefy oraz ustalanie zakresu tej kontroli.

W przypadku inwestycji, której planowane koszty przekraczają 10 mln euro, zarządzający strefą występuje do ministra właściwego do spraw gospodarki o opinię.

2. Warunki ekonomiczne

2.1. Udostępnianie infrastruktury

Dostępna na terenie strefy infrastruktura w istotny sposób ułatwia inwestorom rozpoczęcie i prowadzenie działalności gospodarczej.

Przez udostępnianie infrastruktury rozumie się w szczególności:

- umożliwienie inwestorom korzystania z infrastruktury na podstawie umów z jej właścicielami,

- opracowanie planów niezbędnych remontów i modernizacji infrastruktury,

- opracowanie i realizację programu rozwoju infrastruktury na nieuzbrojonych terenach strefy.

2.2. Edukacja i szkolenia

Zaspokojenie oczekiwań inwestorów w zakresie doboru wyszkolonych kadr będzie możliwe przy współudziale lokalnych instytucji oświatowych oraz instytucji zajmujących się szkoleniami. Rolą zarządzającego w tej dziedzinie jest w szczególności:

- stymulowanie zmian profili nauczania zgodnie z potrzebami inwestorów,

- nawiązywanie kontaktów z instytucjami szkolącymi i wspomagającymi finansowanie szkoleń, w tym z powiatowymi urzędami pracy.

2.3. Otoczenie strefy

W związku z istotną - zarówno w aspekcie ekonomicznym, jak i społecznym - rolą strefy w otoczeniu, zarządzający strefą współpracuje z:

- Agencją Rozwoju Regionalnego MARR S.A. w celu rozwijania instrumentów wspomagających inwestorów,

- władzami samorządowymi właściwymi ze względu na położenie strefy, instytucjami i przedsiębiorcami w celu tworzenia przyjaznego środowiska dla inwestorów (rozwój mieszkalnictwa, hotelarstwa, bazy turystyczno-wypoczynkowej, komunikacji itp.).

V.

Strategia rozwoju strefy

1. Założenia ogólne

Przy opracowywaniu strategii rozwoju strefy przyjęto następujące założenia:

- oparcie strategii rozwoju na inwestycjach bezpośrednich,

- wykorzystanie atutów gospodarczych regionu (tradycji przemysłowych, nadwyżek siły roboczej, bazy surowcowej, warunków ekologicznych, sąsiedztwa rynków wschodnich),

- pozyskanie kilku inwestorów strategicznych, którzy przyciągną podwykonawców,

- utworzenie w obrębie obszarów przemysłowych zaplecza kooperacyjnego dla inwestorów działających w strefie i poza strefą,

- preferowanie inwestycji trwale związanych z obszarem strefy i generujących dużą ilość miejsc pracy,

- pozyskanie do poszczególnych obszarów inwestorów reprezentujących różnorodne branże,

- oparcie strategii rozwoju na małych i średnich przedsiębiorcach,

- tworzenie warunków do dalszego rozwoju przedsiębiorców prowadzących działalność na terenie strefy,

- wpływanie na aktywizację gospodarczą i rozwój otoczenia strefy.

2. Założenia szczegółowe

Tradycje przemysłowe Mielca i pozostałych obszarów przemysłowych, potencjał produkcyjno-techniczny, dostępność wykwalifikowanej kadry, baza surowcowa, przygraniczne położenie wskazują na możliwość pozyskania inwestorów reprezentujących następujące gałęzie przemysłu:

- metalowego,

- elektromaszynowego,

- lotniczego,

- motoryzacyjnego,

- tworzyw sztucznych,

- lekkiego.

Z nowych rodzajów działalności gospodarczej preferowana będzie produkcja:

- wyrobów elektronicznych,

- materiałów i wyposażenia dla budownictwa,

- sprzętu AGD.

3. Działalność usługowa

Jednym z podstawowych czynników decydujących o rozwoju strefy jest dostępność i wysoki poziom usług oferowanych inwestorom. Na szczególne podkreślenie w tym zakresie zasługują następujące usługi:

- związane z dostawą mediów (energii elektrycznej, cieplnej, wody), odprowadzaniem ścieków sanitarnych i przemysłowych,

- w zakresie lotniczego transportu pasażerskiego i towarowego,

- celne, bankowe, ubezpieczeniowe, finansowe.

Zarządzający na potrzeby inwestorów gromadzi informacje o instytucjach i urzędach, których usługi mogą być wykorzystywane przez przedsiębiorców prowadzących działalność w strefie.

4. Pozyskiwanie inwestorów

4.1. Zasady pozyskiwania inwestorów

W celu pozyskania inwestorów zarządzający podejmuje następujące działania:

- kreowanie wizerunku strefy poprzez intensywną promocję ogólną,

- promocję adresowaną (marketing bezpośredni) w formie oferty prezentującej możliwości inwestowania w strefie, kierowanej do wybranych przedsiębiorców z wyselekcjonowanych segmentów rynku,

- badanie trendów gospodarczych, a zwłaszcza zainteresowań inwestorów określonymi sektorami gospodarki,

- analizę rynku potencjalnych inwestorów pod kątem strategii rozwoju strefy,

- współpracę z lokalnymi i regionalnymi organizacjami na rzecz wspólnej promocji i pozyskania małych i średnich inwestorów.

Przyjęta strategia rozwoju strefy wyznacza zasadnicze kierunki działań marketingowych mających na celu pozyskanie inwestorów krajowych i zagranicznych. Zakłada się pozyskanie następujących inwestorów:

- strategicznych, angażujących duży kapitał inwestycyjny, wykorzystujących w istotnej części grunty strefy i zatrudniających znaczną ilość pracowników - inwestycje typu "green-field"; działalność tych inwestorów wpłynie znacząco na dynamikę i charakter rozwoju strefy,

- średnich przedsiębiorców, którzy zagospodarują istniejący majątek strefy,

- małych i średnich przedsiębiorców z województwa podkarpackiego i małopolskiego,

- prowadzących działalność usługową (bez zezwolenia) na rzecz obsługi przedsiębiorców działających w strefie.

4.2. Udostępnianie majątku

Udostępnianie majątku następuje w drodze umowy cywilnoprawnej.

5. Rozwój środków technicznych

Środki techniczne dostępne na obszarze strefy w postaci budynków i infrastruktury są niewystarczające dla osiągnięcia jednego z głównych celów, sformułowanego jako tworzenie nowych miejsc pracy. Oznacza to konieczność budowy nowych budynków i rozwoju infrastruktury.

Koszty budowy nowych hal, infrastruktury im towarzyszącej oraz wyposażenia budynków ponoszą inwestorzy.

Za konieczny zakres remontów, modernizacji i rozbudowy infrastruktury w poszczególnych obszarach przemysłowych odpowiadają właściciele nieruchomości.

6. Nakłady na rozwój strefy

Rozwój strefy wymaga poniesienia nakładów przez:

- zarządzającego,

- inwestorów,

- właścicieli nieruchomości objętych strefą,

- dysponentów mediów.

6.1. Nakłady zarządzającego

Koszty utrzymania majątku nabytego od WSK "PZL-Mielec" S.A. ponosi ARP S.A. W miarę udostępniania majątku inwestorom ponoszone koszty będą się zmniejszać, a zarządzający uzyska przychody z tytułu sprzedaży, dzierżawy, leasingu, najmu itp.

Zarządzający zakłada, że w miarę posiadanych środków może ponosić nakłady na budowę hal na potrzeby inwestorów.

6.2. Nakłady inwestorów

Przedsiębiorcy podejmujący działalność w SSE ponoszą koszty adaptacji i modernizacji wydzierżawionych lub kupionych budynków lub nakłady na kupno gruntów i budowę hal oraz koszty zakupu wyposażenia.

6.3. Nakłady właścicieli nieruchomości objętych granicami strefy

Właściciele i użytkownicy wieczyści nieruchomości gruntowych, w tym gminy, położonych na terenie strefy ponoszą nakłady na wykonanie niezbędnego uzbrojenia technicznego działek oferowanych inwestorom.

6.4. Nakłady dysponentów mediów

Dostawcy mediów (zakłady gazownicze, zakłady energetyczne, operatorzy sieci teletechnicznych itp.) ponoszą nakłady związane z budową sieci i urządzeń przesyłowych.

7. Etapy rozwoju strefy

Kształtowanie i rozwój strefy jest przedsięwzięciem długofalowym. Plan rozwoju strefy ma więc charakter strategiczny, długookresowy. Rozwój strefy można podzielić na 3 etapy:

Etap Okres Główne cele etapu
I 2005-2008 - realizacja inwestycji infrastrukturalnych,
- przyjmowanie inwestorów do strefy,
- monitorowanie działalności gospodarczej na terenie strefy
II 2009-2010 - osiągnięcie docelowego poziomu aktywności gospodarczej i

zatrudnienia

III 2011-2015 - przygotowanie warunków do funkcjonowania obszaru przemysłowego

po wygaśnięciu regulacji prawnych obowiązujących w ciągu 20

lat trwania strefy

8. Obowiązki zarządzającego

Lp. Zadanie Termin wykonania
1 Dostosowanie procedury przeprowadzania przetargów i rokowań do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 15 listopada 2004 r. w sprawie przetargów i rokowań oraz kryteriów oceny zamierzeń co do przedsięwzięć gospodarczych, które mają być podjęte przez przedsiębiorców na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej EURO-PARK Mielec czerwiec 2005 r.
2 Realizacja inwestycji infrastrukturalnych i gospodarowanie urządzeniami infrastruktury technicznej praca ciągła
3 Promocja strefy w kraju i za granicą praca ciągła
4 Kontrola działalności przedsiębiorców na terenie strefy w zakresie spełnienia warunków zezwoleń praca ciągła, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od upływu terminu realizacji warunku
5 Monitorowanie działalności przedsiębiorców w strefie i sporządzanie informacji o funkcjonowaniu strefy co kwartał

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024