Zm.: rozporządzenie w sprawie ustalenia planu rozwoju Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY1)
z dnia 15 kwietnia 2005 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie ustalenia planu rozwoju Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 21 października 1998 r. w sprawie ustalenia planu rozwoju Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 139, poz. 900) załącznik otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 188, poz. 1840 oraz z 2004 r. Nr 123, poz. 1291.

ZAŁĄCZNIK

PLAN ROZWOJU ŁÓDZKIEJ SPECJALNEJ STREFY EKONOMICZNEJ

I.

Wstęp

Plan rozwoju Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej określa w szczególności cele ustanowienia strefy oraz działania, środki techniczne i organizacyjne służące osiągnięciu tych celów, obowiązki zarządzającego dotyczące działań zmierzających do osiągnięcia celów ustanowienia strefy i terminy wykonania tych obowiązków.

Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna została ustanowiona w dniu 29 maja 1997 r. w regionie, w którym dominującą branżą gospodarki był przemysł tekstylny. Na całym świecie, w tym również w Polsce, przemysł lekki, a przede wszystkim przemysł włókienniczy, charakteryzuje się niższymi od przeciętnych poziomami rentowności i płac. Dlatego poziom przychodów z tego przemysłu, przekraczający w województwie łódzkim trzecią część ogółu przychodów z całego sektora przedsiębiorstw, skutkuje gorszym od przeciętnego stanem ekonomicznym i poziomem życia na tym terenie. Dodatkowo na to niekorzystne zjawisko nałożyło się drastyczne ograniczenie produkcji, upadłość wielu przedsiębiorstw, czego efektem były masowe zwolnienia pracowników. Upadek państwowego przemysłu włókienniczego sprzyjał powstaniu licznych firm prywatnych z branży tekstylnej, które działają na bazie majątku zlikwidowanych lub upadłych przedsiębiorstw państwowych i zatrudniają zwolnionych pracowników. Są to jednak w większości małe firmy konfekcyjne, niezdolne do zasadniczej przebudowy gospodarczej regionu. Oczekiwany rozwój gospodarczy województwa łódzkiego można osiągnąć przez zastosowanie specjalnych instrumentów ekonomicznych, które przyciągną dużych inwestorów krajowych i zagranicznych, zdolnych zagospodarować przestrzeń pozostałą po dawnych gigantach przemysłowych (hale produkcyjne, pracownicy, rynek). Takim instrumentem jest specjalna strefa ekonomiczna, oferująca zwolnienia podatkowe przedsiębiorcom realizującym na jej terenie nowe inwestycje. Województwo łódzkie ma wiele atutów, które w połączeniu z korzyściami płynącymi z faktu posiadania strefy powinny przyspieszyć proces przyciągania inwestycji. Są to:

- centralne położenie województwa w kraju,

- duża kolejowa stacja rozrządowo-kontenerowa Łódź Olechów o zdolności obsługi 200 wagonów na dobę, wykorzystywana obecnie w ok. 50 %,

- istniejące zaplecze naukowo-badawcze i bankowe,

- autostrady A1, A2 i S8,

- duże tradycje przemysłowe oraz wieloletnie kontakty handlowe z rynkami wschodnimi, co jest szczególnie ważne w okresie odbudowy rynków zbytu w Rosji i innych krajach, które powstały po rozpadzie byłego ZSRR,

- działalność targowo-wystawiennicza,

- kilkumilionowy rynek konsumentów.

Plan rozwoju strefy prezentuje strategię przyspieszonego wzrostu gospodarczego pobudzonego bodźcami proinwestycyjnymi. Zasoby dostępne na terenie strefy stanowią majątek obejmujący grunty, budynki i infrastrukturę. Zarządzającym strefą jest Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A. (ŁSSE S.A.).

II.

Cele ustanowienia strefy

Rozwój gospodarczy regionu łódzkiego poprzez wdrażanie rozwiązań stymulujących optymalne wykorzystanie dostępnych zasobów ludzkich i infrastruktury technicznej.

1. Cele strategiczne

- zaktywizowanie gospodarcze regionu, zgodnie z programem zrównoważonego rozwoju,

- dywersyfikacja działalności gospodarczej w regionie,

- złagodzenie społecznych i ekonomicznych skutków restrukturyzacji przemysłu lekkiego poprzez utworzenie na terenie strefy oraz w jej otoczeniu 11 tys. miejsc pracy,

- pozyskanie inwestorów realizujących przedsięwzięcia wykorzystujące nowoczesne technologie,

- pełne wykorzystanie istniejącego zaplecza naukowo-badawczego i potencjału intelektualnego,

- efektywne zagospodarowanie infrastruktury technicznej.

2. Działania

- promocja strefy w kraju i za granicą,

- preferowanie działalności w branżach wykorzystujących mocne strony regionu, zgodnie ze specyfiką poszczególnych podstref,

- preferowanie działalności rozwijającej kooperację z podmiotami działającymi w regionie poza strefą,

- stałe monitorowanie wpływu strefy na środowisko.

III.

Infrastruktura techniczna

1. Podstrefa Łódź o powierzchni 76,7 ha

1.1. Kompleks "Centrum" - 13,1 ha

Woda: Dostawy wody zapewnia sieć wodociągowa Ć 150 mm oraz sieć hydrantów zewnętrznych Ć 200 mm (dla celów przeciwpożarowych).

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków sanitarnych i technologicznych oraz wód opadowych zapewnia sieć kanalizacji ogólnospławnej Ć 300 mm.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia sieć kanalizacji ogólnospławnej Ć300 mm.

Energia elektryczna: Zasilanie w energię elektryczną zapewnia system energetyczny składający się z wybudowanych zewnętrznych dwutorowych i wewnątrzzakładowych linii kablowych, zmodernizowanych stacji energetycznych - Główny Punkt Zasilania (GPZ) przy ul. Milionowej i stacji podawczo-odbiorczych zlokalizowanych na terenie kompleksu.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia Baza Magazynowa Gazu Płynnego o mocy 6 MW i sieć rozdzielcza, która może być rozbudowana w miarę wzrostu zapotrzebowania. W najbliższym sąsiedztwie kompleksu nie ma miejskiej sieci gazowej.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych zapewnia doprowadzony do kompleksu 100-parowy kabel telefoniczny Telekomunikacji Polskiej S.A.

Komunikacja: Do poszczególnych obiektów kompleksu i terenów niezabudowanych dogodny dojazd zapewnia wybudowana w latach 1998-2000 sieć dróg wewnętrznych połączona z ul. ks. Tymienieckiego.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- remont ujęcia i urządzeń technicznych istniejącej na terenie kompleksu studni głębinowej,

- przebudowa odcinka zewnętrznej sieci hydrantowej ppoż.,

- przebudowa odcinka sieci przesyłowej gazu propanu technicznego,

- wybudowanie linii kablowej zasilającej urządzenia studni głębinowej w energię elektryczną,

- wykonanie podłączeń do istniejącej infrastruktury technicznej budowanych i remontowanych obiektów.

1.2. Kompleks "Dąbrowa" - 3,5 ha

Woda: Dostawy wody zapewnia miejska sieć wodociągowa w ul. Dostawczej Ć 200 mm i w ul. Puszkina Ć 1.000 mm.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia sieć kanalizacji sanitarnej zlokalizowana przy granicy kompleksu w ul. Dostawczej i w ul. Puszkina.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia kanalizacja deszczowa Ć 1.250 mm, Ć 500 mm i Ć 300 mm zlokalizowana w ulicach przylegających do terenu kompleksu.

Energia elektryczna: Dostawy energii mogą być realizowane z dwóch źródeł, tj. ze stacji transformatorowo-rozdzielczej 110/15 kV lub GPZ "EC-IV". W obu przypadkach konieczne będzie ułożenie kabli 15 kV odpowiednio o długości ok. 700 m lub 1.300 m.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia gazociąg Dn = 200 mm o wydajności 600 Nm3/h w ul. Dostawczej.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. zapewnia niezbędną ilość przyłączy telekomunikacyjnych. Usługi telekomunikacyjne świadczy również PTK "Centertel" S.A. oraz Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o.

Komunikacja: Istniejący system dróg zapewnia dogodny dojazd do kompleksu, a ich stan techniczny nie wymaga nakładów inwestycyjnych. W odległości od 0,3 km do 1,5 km znajduje się kilka czynnych bocznic kolejowych, które mogą obsługiwać inwestorów.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

1.3. Kompleks "Dąbrowa II" - 5,2 ha

Woda: Dostawy wody zapewnia wodociąg PHD Ć 225 mm stanowiący element pierścieniowej sieci wodociągowej pobliskiej fabryki "Alfa" Sp. z o.o.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia kanał sanitarny Ć 300 mm.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia kanalizacja deszczowa zlokalizowana w ulicach okalających teren kompleksu.

Energia elektryczna: Dostawy energii o mocy do kilku MW zapewnia istniejąca na terenie strefy sieć elektroenergetyczna.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia istniejący w ul. Lodowej gazociąg średniego ciśnienia Ć 200 mm.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. zapewnia dostęp do sieci telekomunikacyjnej. Usługi telekomunikacyjne świadczy również PTK "Centertel" S.A. oraz Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o.

Komunikacja: Dogodny dojazd zapewnia ul. Lodowa i ul. Dąbrowskiego zlokalizowane przy granicy kompleksu.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

1.4 Kompleks "Dąbrowa III" - 2,7 ha

Woda: Dostawy wody zapewnia miejski wodociąg magistralny Ć 1.000 mm, który przebiega wzdłuż wschodniej granicy kompleksu, i wodociąg Ć 200 mm w ul. Technicznej.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia kolektor sanitarny 600 mm x 1.100 mm zlokalizowany bezpośrednio przy wschodniej granicy kompleksu.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia kanalizacja deszczowa Ć 400 mm biegnąca wzdłuż wschodniej granicy kompleksu.

Energia elektryczna: Dostawy energii mogą być realizowane, w zależności od zapotrzebowania, ze stacji zdawczo-odbiorczych lub bezpośrednio z GPZ-110/15 kV zlokalizowanego na terenie pobliskiej elektrociepłowni EC-4.

Gaz: Dostawy gazu ziemnego zapewnia gazociąg Ć 110 mm w ul. Technicznej.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. zapewnia niezbędną ilość przyłączy telekomunikacyjnych. Usługi telekomunikacyjne świadczy również PTK "Centertel" S.A. oraz Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o.

Komunikacja: Dogodny dojazd do kompleksu zapewnia ul. Techniczna zlokalizowana przy zachodniej granicy kompleksu.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

1.5. Kompleks "Dąbrowa IV" - 1,4 ha

Woda: Dostawy wody zapewnia wodociąg Ć 200 mm zlokalizowany w ul. Dostawczej i główna magistrala wodociągowa Ć 1.000 mm w ul. Puszkina.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia kolektor sanitarny Ć 300 mm w ul. Dostawczej.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych umożliwia kanalizacja deszczowa Ć 600 mm zlokalizowana w ul. Dostawczej.

Energia elektryczna: Dostawy energii zapewnia Rejonowy Punkt Zasilania (RPZ) 110/15 kV w ul. Lodowej.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia gazociąg średniego ciśnienia Ć 200 mm w ul. Lodowej oraz Ć180 mm i Ć 90 mm w ul. Dostawczej.

Telekomunikacja: Dostęp do sieci i usług telekomunikacyjnych zapewnia Telekomunikacja Polska S.A. Usługi telekomunikacyjne świadczy również PTK "Centertel" S.A. oraz Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o.

Komunikacja:

Dogodny dojazd do kompleksu zapewniają ulice: Dąbrowskiego, Dostawcza i Turbinowa, zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie kompleksu.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

1.6. Kompleks "Nowy Józefów - Srebrna" - 35,5 ha

Woda: Dostawy wody zapewnia magistrala wodociągowa Ć 600 mm w ul. Maratońskiej oraz połączony z nią wodociąg Ć 300 mm w ul. Józefów. Możliwości poboru wody znacznie przekraczają ewentualne zapotrzebowanie. Wodociągi leżą w bezpośrednim sąsiedztwie południowej granicy strefy, co tworzy dogodne warunki budowy przyłączy do zakładów funkcjonujących w strefie.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków sanitarnych może odbywać się poprzez kolektory sanitarne:

- 1,80 m x 1,75 m zlokalizowany w ulicy bez nazwy,

- kanał Ć 400 mm przebiegający bezpośrednio przy południowej granicy strefy w liniach regulacyjnych ul. Nowy Józefów.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia rozbudowywana sieć podziemnych kanałów, w skład której wchodzą:

- kolektor zbiorczy 2,5 m x 2,0 m zlokalizowany w ul. Maratońskiej,

- kanały deszczowe Ć 800 mm w drodze dojazdowej do terenu strefy i w odcinku ul. Nowy Józefów.

Energia elektryczna: Dostawy energii zapewnią:

- doprowadzone do terenu strefy (na wysokości ul. Nowy Józefów) 4 linie kablowe 15 kV o przekroju 3 x 240 mm2 każdy, stanowiące źródło zasilania podstawowego i rezerwowego,

- budowane obecnie dwie stacje zdawczo-odbiorcze,

- przebiegające przez teren strefy napowietrzne linie energetyczne 15 kV.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia gazociąg średniego ciśnienia Ć 225 mm w ul. Maratońskiej i realizowana obecnie przez gestora (tylko do obsługi inwestorów strefowych) sieć przesyłowo-rozdzielcza gazu ziemnego Ć 225 mm, Ć 180 mm i Ć 160 mm wzdłuż południowej, wschodniej i północnej granicy kompleksu.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych zapewnia jeden operator - Telefonia "DIALOG" S.A.

Komunikacja: Dogodny dojazd do kompleksu zapewnia:

- od strony południowej: ul. Maratońska, droga wewnętrzna strefy, zmodernizowany odcinek ul. Nowy Józefów,

- od strony północnej: ul. Łódzka, ul. Kościelna, ulica bez nazwy.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Dla zapewnienia funkcjonowania kompleksu przewiduje się:

- rozbudowę istniejącego układu komunikacyjnego o:

- ulicę gminną przebiegającą wzdłuż wschodniej granicy kompleksu w śladzie byłej bocznicy kolejowej,

- drogę zbiorczą przebiegającą w śladzie obecnej ulicy bez nazwy, na odcinku od ul. Kościelnej w Konstantynowie Łódzkim do ul. Nowy Józefów w Łodzi,

- drogę zbiorczą przebiegającą wzdłuż północnej granicy kompleksu na wysokości ul. Wyszyńskiego w Łodzi,

- drogę lokalną przebiegającą w śladzie obecnie istniejącej gruntowej ul. Langiewicza w Łodzi,

- rozbudowę sieci energetycznej o:

- linie kablowe zasilające w energię północną część kompleksu,

- łącze telesterowania siecią energetyczną pomiędzy stacjami zdawczo-odbiorczymi przy ul. Nowy Józefów a RPZ "Lublinek" i GPZ "Pabianice",

- nową linię 110 kV z RPZ "Konstilana" do RPZ "Aleksandrów",

- rozbudowę sieci wodociągowej o wodociągi gminne w ww. projektowanych ulicach,

- rozbudowę sieci kanalizacji deszczowej,

- rozbudowę sieci telekomunikacyjnej przez Telekomunikację Polską S.A.

1.7. Kompleks "Techniczna" - 3,8 ha

Woda: Zasilanie w wodę umożliwia przebiegająca wzdłuż północnej i wschodniej granicy kompleksu miejska sieć wodociągowa Ć 1.000 mm, Ć 300 mm i Ć 200 mm.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia miejska sieć kanalizacji sanitarnej 600 mm x 1.100 mm i Ć 250 mm przebiegająca wzdłuż wschodniej, północnej i zachodniej granicy terenu kompleksu.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia kanalizacja deszczowa Ć 400 mm przebiegająca wzdłuż wschodniej, północnej i zachodniej granicy kompleksu.

Energia elektryczna: Dostawy energii, w zależności od zapotrzebowania, zapewniają stacje zdawczo-odbiorcze przy ul. Technicznej lub GPZ-110/15 kV zlokalizowany na terenie pobliskiej elektrociepłowni EC-4.

Gaz: Dostawy gazu mogą być realizowane z gazociągu Ć 110 mm w ul. Technicznej po wybudowaniu przyłączy.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. zapewnia niezbędną ilość przyłączy telekomunikacyjnych. Usługi telekomunikacyjne świadczy również PTK "Centertel" S.A. oraz Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o.

Komunikacja: Dojazd do kompleksu zapewnia od strony zachodniej ul. Techniczna, a od strony północnej ul. Manewrowa.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

1.8. Kompleks "Lodowa" - 11,5 ha

Woda: Dostawy wody zapewnia wodociąg miejski Ć 500 mm w ul. Lodowej i ul. Wedmanowej.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia kolektor sanitarny Ć 200 mm i Ć 300 mm w ul. Wedmanowej i ul. Lodowej.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia kanał deszczowy Ć 800 mm w ul. Wedmanowej i ul. Lodowej.

Energia elektryczna: Dostawy energii zapewniają linie kablowe 15 kV doprowadzone z pobliskiej stacji transformatorowej.

Gaz: Dostawy gazu ziemnego zapewnia gazociąg Ć 200 mm w ul. Lodowej.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. zapewnia niezbędną ilość przyłączy telekomunikacyjnych. Usługi telekomunikacyjne świadczy również PTK "Centertel" S.A. oraz Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o.

Komunikacja: Dojazd do terenu strefy zapewnia od strony południowej ul. Lodowa, a od strony zachodniej ul. Wedmanowa. Ulice te zlokalizowane są bezpośrednio przy granicy kompleksu.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

2. Podstrefa Zgierz o powierzchni 22,4 ha

2.1. Kompleks "Boruta" - 13,8 ha

Woda: Dostawy wody zapewnia sieć wodociągowa zlokalizowana na terenie ZPB "Boruta" S.A. Wydajność sieci znacznie przekracza zapotrzebowanie.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia system kanalizacyjny ZPB "Boruta" S.A. połączony z miejską oczyszczalnią ścieków.

Kanalizacja deszczowa: Wody opadowe odprowadzane są do rzeki Sokołówki, płynącej w odległości ok. 200 m od granicy kompleksu.

Energia elektryczna: Dostawy energii zapewnia zlokalizowana na terenie ZPB "Boruta" S.A. stacja transformatorowa o mocy 110/15 kV.

Gaz: Zapewnienie dostaw gazu wymaga budowy stacji redukcyjnej 1° oraz rurociągu przesyłowego średniego ciśnienia o średnicy nominalnej Dn = 225 mm i długości ok. 2 km.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. zapewnia niezbędną ilość przyłączy telekomunikacyjnych. Usługi telekomunikacyjne świadczy również PTK "Centertel" S.A. oraz Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o.

Komunikacja: Dojazd do terenu kompleksu zapewnia ul. Konstantynowska. W bezpośrednim sąsiedztwie kompleksu znajduje się bocznica kolejowa ZPB "Boruta" S.A., która może obsługiwać kompleks.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Przewiduje się wybudowanie drogi dojazdowej o długości ok. 850 m.

2.2. Kompleks "Rudunki" - 8,6 ha

Woda: Dostawy wody zapewnia wodociąg Ć 160 mm ułożony wzdłuż drogi dojazdowej na wysokości Zakładów "Polopren" S.A. na odcinku od ul. Szczawińskiej do ul. Stępowizna, spinający w jedną całość sieć wodociągów miejskich.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są do miejskiej sieci kanalizacyjnej zlokalizowanej w rejonie ul. Przedwiośnie poprzez ciśnieniowy rurociąg tłoczny Ć 110 mm z przepompownią ścieków.

Kanalizacja deszczowa: Wody opadowe odprowadzane są poprzez kanalizację deszczową Ć 400 mm, Ć 600 mm i Ć 800 mm.

Energia elektryczna: Zasilanie w energię elektryczną zapewnia kabel 15 kV o długości ok. 500 m z pobliskiego GPZ oraz stacja podawcza trafo.

Gaz: Zasilanie w gaz zapewnia gazociąg średniego ciśnienia ułożony w drodze dojazdowej od ul. Szczawińskiej.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. zapewnia niezbędną ilość przyłączy telekomunikacyjnych. Usługi telekomunikacyjne świadczy również PTK "Centertel" S.A. oraz Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o.

Komunikacja: Dojazd do kompleksu zapewniają dwie drogi dojazdowe od ul. Szczawińskiej. W bezpośrednim sąsiedztwie kompleksu znajduje się czynna bocznica kolejowa, która może obsługiwać inwestorów.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

3. Podstrefa Ozorków o powierzchni 32,4 ha

Woda: Dostawy wody zapewnia miejska sieć wodociągowa znajdująca się pomiędzy ul. Wodną a ujęciem wody przy ul. Sikorskiego.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki sanitarne i technologiczne odprowadzane są do miejskiej sieci kanalizacyjnej za pośrednictwem kanałów sanitarnych grawitacyjnych i tłocznych oraz przepompowni ścieków.

Kanalizacja deszczowa: Wody opadowe odprowadzane są do rzeki Bzury poprzez system miejskiej sieci kanalizacji deszczowej połączony z otwartym kanałem przebiegającym wzdłuż drogi w kierunku Grotnik. Oczyszczenie wód powierzchniowych odbieranych przez kanalizację deszczową zapewniają separatory i piaskowniki budowane przez poszczególnych inwestorów działających w strefie.

Energia elektryczna: Zasilanie w energię elektryczną odbywa się liniami kablowymi 15 kV prowadzonymi z GPZ zlokalizowanego w północnej części miasta.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia gazociąg średniego ciśnienia D = 225 mm w ul.: Zgierskiej, Południowej, Kochanowskiego, Lipowej i Adamówek oraz gazociąg średniego ciśnienia D=180 mm w ul. Sikorskiego na odcinku od ul. Nowe Miasto do Zakładu "Ceramika Tubądzin II" Sp. z o.o.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. zapewnia niezbędną ilość przyłączy telekomunikacyjnych. Usługi telekomunikacyjne świadczy również PTK "Centertel" S.A. oraz Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o.

Komunikacja: Dojazd zapewnia ul. Armii Krajowej oraz droga dojazdowa od ul. Adamówek.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Dla zapewnienia funkcjonowania strefy niezbędne jest:

- wybudowanie nowego odcinka wodociągu miejskiego w ul. Adamówek dł. ok. 600 m,

- zmiana jednotorowego systemu zasilania kablowego na system kabli dwutorowych,

- wybudowanie nowej arterii drogowej dł. ok. 6 km z Grotnik poprzez ul. Adamówek w Ozorkowie do połączenia jej z drogą wojewódzką w rejonie wsi Wytrzyszczaki.

4. Podstrefa Ksawerów o powierzchni 35 ha

Woda: Dostawy wody zapewnia wodociąg gminny w ul. Szkolnej oraz doprowadzona do terenu strefy sieć wodociągowa Ć 250 mm w ul. Giełdowej. Przy zapotrzebowaniu przekraczającym wydajność ww. ujęcia, pobór wody może być realizowany z wodociągu miejskiego Pabianic.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia gminny kolektor sanitarny. Przewiduje się budowę systemu kanalizacji grawitacyjnej Ć 300 mm i tłocznej Ć 160 mm w ul. Giełdowej.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych do rzeki Dobrzynki zapewnia sieć kanałów otwartych.

Energia elektryczna: Dostawy energii zapewniają napowietrzne linie energetyczne znajdujące się w pobliżu kompleksu oraz dwutorowe linie kablowe 15 kV znajdujące się u zbiegu ul. Szkolnej i Giełdowej.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia sieć gazownicza średniego ciśnienia Ć 250 mm w ul. Szkolnej. W przypadku bardzo wysokiego zapotrzebowania wybudowany zostanie w Pabianicach od ul. Widzewskiej gazociąg o długości ok. 1,6 km i stacja redukcyjna 1°.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. zapewnia niezbędną ilość przyłączy telekomunikacyjnych. Usługi telekomunikacyjne świadczy również PTK "Centertel" S.A. oraz Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o.

Komunikacja: Dojazd do strefy od strony ul. Rypułtowickiej zapewnia ul. Szkolna, natomiast do terenów zlokalizowanych przy byłym Łódzkim Rolno-Spożywczym Rynku Hurtowym (ŁRSRH) - wąska droga technologiczna przeznaczona do obsługi zbiorników ścieków bytowych.

Najbliższe dostępne bocznice kolejowe znajdują się:

- na stacji Lublinek w odległości ok. 5,7 km od granic kompleksu,

- w odległości ok. 5,5 km od granic kompleksu (bocznica zakładów przemysłowych miasta Pabianic).

Rozwój w zakresie infrastruktury: Dla zapewnienia pełnej infrastruktury niezbędne jest:

- wybudowanie drogi dojazdowej od ul. Szkolnej do północnej części kompleksu,

- wybudowanie stacji energetycznej u zbiegu ul. Szkolnej i ul. Giełdowej oraz poprowadzenie linii kablowych do granic strefy,

- wybudowanie kanału sanitarnego od zbiorczego kolektora gminnego do terenu strefy zlokalizowanego przy byłym ŁRSRH,

- wybudowanie kanalizacji deszczowej w śladzie nowej sieci dróg dojazdowych.

5. Podstrefa Tomaszów Mazowiecki o powierzchni 40,2 ha

5.1. Kompleks " Wysoka" - 8,3 ha

Woda: Zasilanie w wodę zapewnia wodociąg Ć 100 mm zlokalizowany w ul. Wysokiej na terenie kompleksu.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia znajdujący się na terenie kompleksu kolektor sanitarny Ć 200 mm.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia kanalizacja deszczowa Ć 400 mm w ul. Wysokiej.

Energia elektryczna: Zasilanie o niewielkiej mocy zapewnia linia niskiego napięcia (NN) biegnąca wzdłuż ul. Wysokiej.

Gaz: Zasilanie w gaz zapewnia gazociąg przesyłowy gazu ziemnego Ć 100 mm ułożony w liniach regulacyjnych ul. Wysokiej w odległości ok. 20 m od granicy kompleksu.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych zapewnia sieć teletechniczna Telekomunikacji Polskiej S.A. w ul. Wysokiej.

Komunikacja: Dojazd zapewnia ul. Wysoka i lokalna droga dojazdowa do terenu strefy.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Zasilanie terenu w energię elektryczną o dużej mocy wymaga budowy sieci przesyłowej o długości ok. 1.400 m z najbliższego GPZ.

5.2. Kompleks "Przy Trasie" - 14,0 ha

Woda: Dostawy wody zapewnia miejska sieć wodociągowa w ul. Ujezdzkiej i ul. Milenijnej.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki bytowe i poprodukcyjne odprowadzane są siecią kanalizacyjną poza teren kompleksu do Oczyszczalni Ścieków Zakładu "Paradyż" Sp. z o.o. przy ul. Ujezdzkiej.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia sieć kanalizacji deszczowej i rowów otwartych.

Energia elektryczna: Zasilanie w energię elektryczną zapewniają istniejące na terenie kompleksu przesyłowe linie kablowe 15 kV i stacja energetyczna RPZ Zakładu "Paradyż" Sp. z o.o.

Gaz: Zaopatrzenie w gaz zapewnia gazociąg gazu ziemnego Ć 150 mm w ul. Milenijnej.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych zapewnia sieć teletechniczna Telekomunikacji Polskiej S.A. w ul. Milenijnej i ul. Ujezdzkiej.

Komunikacja: Dojazd do strefy zapewnia ul. Milenijna przebiegająca wzdłuż południowo-zachodniej granicy strefy.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

5.3. Kompleks "Zawadzka" - 9,1 ha

Woda: Dostawy wody zapewnia miejska sieć wodociągowa w ul. Zawadzkiej i ul. Milenijnej.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia kanał sanitarny Ć 400 mm w ul. Zawadzkiej przebiegający w odległości ok. 250 m od południowo-zachodniej granicy kompleksu.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia sieć kanalizacji deszczowej Ć 400 mm w ul. Zawadzkiej i ul. Milenijnej.

Energia elektryczna: Dostawy energii zapewniają przesyłowe sieci energetyczne linii napowietrznych i kable zasilające NN i SN 15 kV.

Gaz: Dostawy gazu ziemnego zapewnia miejska sieć gazowa Ć 100 mm i Ć 150 mm w ul. Zawadzkiej i ul. Milenijnej.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych zapewnia sieć teletechniczna Telekomunikacji Polskiej S.A. w ul. Milenijnej i ul. Zawadzkiej.

Komunikacja: Dojazd do strefy zapewnia ul. Milenijna (od zachodu) i ul. Zawadzka (od południa).

Rozwój w zakresie infrastruktury: Zasilanie terenu w energię elektryczną o dużej mocy wymaga budowy sieci przesyłowej o długości ok. 750 m z najbliższego GPZ.

5.4. Kompleks "Spalska" - 8,8 ha

Woda: Dostawy wody zapewnia wodociąg Ć 250 mm.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia sieć kanalizacji sanitarnej Ć 400 mm.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia sieć miejska Ć 500 mm.

Energia elektryczna: Zasilanie w energię elektryczną o mocy 1 MW zapewniają istniejące na terenie kompleksu napowietrzne linie energetyczne i kable zasilające 15 kV.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych zapewnia sieć teletechniczna Telekomunikacji Polskiej S.A.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Nie przewiduje się dalszej rozbudowy istniejącej infrastruktury technicznej kompleksu.

6. Podstrefa Łęczyca o powierzchni 16,1 ha

Woda: Dostawy wody zapewnia sieć wodociągowa Ć 90-280 mm o długości ponad 1.500 m.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia sieć kanalizacji sanitarnej Ć 250 mm.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia sieć kanalizacji deszczowej Ć 250 mm i Ć 160 mm oraz rowy otwarte.

Energia elektryczna: Zasilanie w energię elektryczną o mocy 1 MW zapewniają istniejące na terenie strefy przesyłowe sieci energetyczne składające się z linii napowietrznych i kabli zasilających 15 kV.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia przesyłowa sieć gazowa Ć 90 mm i Ć 110 mm o łącznej długości ok. 700 m.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych zapewnia sieć teletechniczna Telekomunikacji Polskiej S.A.

Komunikacja: Dojazd do strefy zapewnia ul. Lotnicza i prowadząca przez miasto ulica dojazdowa.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

7. Podstrefa Kutno o powierzchni 32,6 ha

7.1. Kompleks "Odlewnicza" - 4,2 ha

Woda: Zaopatrzenie w wodę zapewnia miejska sieć wodociągowa Ć 150 mm w ul. Sklęczkowskiej przy granicy kompleksu.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia sieć miejskiej kanalizacji sanitarnej Ć 300 mm w ul. Sklęczkowskiej i ul. Odlewniczej, przy granicy kompleksu.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia sieć kanalizacji deszczowej Ć 300 mm znajdująca się w ul. Sklęczkowskiej i ul. Odlewniczej, przy granicy kompleksu.

Energia elektryczna: Zasilanie w energię elektryczną zapewnia GPZ "Sklęczki" 110/15 kV z rezerwą mocy wynoszącą ok. 30 MW, znajdujący się bezpośrednio przy granicy kompleksu.

Gaz: Zasilanie w gaz ziemny zapewnia magistralna i rozdzielcza sieć gazowa Ć 300 mm i Ć 90 mm w ul. Sklęczkowskiej i ul. Odlewniczej, przy granicy kompleksu.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych zapewnia sieć telekomunikacyjna ELEKTRIM S.A. i TeleNet Polska Sp. z o.o., zlokalizowana w ul. Sklęczkowskiej i ul. Odlewniczej.

Komunikacja: Dojazd do kompleksu zapewnia ul. Sklęczkowska stanowiąca odcinek drogi międzynarodowej E30 Warszawa - Poznań i ul. Odlewnicza przebiegająca wzdłuż zachodniej granicy kompleksu.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Konieczna jest likwidacja bądź przełożenie energetycznych linii napowietrznych, które utrudniają docelowe zagospodarowanie terenu strefy.

7.2. Kompleks " Wschodnia" - 23,8 ha

Woda: Dostawy wody zapewnia miejski wodociąg magistralny Ć 315 mm zlokalizowany w ul. Wschodniej przy granicy kompleksu.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia miejska sieć kanalizacji sanitarnej: grawitacyjna Ć 500 mm i tłoczna Ć 180 mm.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewniają rowy otwarte przebiegające przez teren kompleksu.

Energia elektryczna: Dostawy energii zapewniają przebiegające w pobliżu kompleksu linie energetyki kolejowej 15 kV z rezerwą mocy wynoszącą ok. 30 MW.

Gaz: Dostawy gazu ziemnego zapewnia gazociąg wysokiego ciśnienia Ć 500 mm zlokalizowany przy granicy kompleksu.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych zapewnia sieć teletechniczna ELEKTRIM S.A. i TeleNet Polska Sp. z o.o.

Komunikacja: Dojazd do kompleksu zapewnia droga dojazdowa stanowiąca przedłużenie ul. Stalowej.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Dla zapewnienia pełnej infrastruktury konieczne jest:

- wybudowanie nowego odcinka ul. Metalowej, która połączy strefę z drogą krajową nr 2,

- rozbudowanie istniejącej sieci gazowej o sieć rozdzielczą,

- wybudowanie kanalizacji deszczowej umożliwiającej odprowadzenie wód opadowych z całego terenu strefy,

- wybudowanie podawczej stacji energetycznej.

7.3. Kompleks "Holenderska" - 4,6 ha

Woda: Dostawy wody zapewnia miejska sieć wodociągowa Ć 150 mm w ul. Holenderskiej i Ć 300 mm w ul. Józefów.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia kanalizacja sanitarna Ć 600 mm znajdująca się w ul. Józefów, przy północnej granicy kompleksu.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia zlokalizowana na terenie kompleksu kanalizacja deszczowa Ć 400 mm oraz przebiegająca przy południowej granicy kompleksu kanalizacja Ć 315 mm.

Energia elektryczna: Dostawy energii zapewnia znajdująca się przy granicy kompleksu stacja transformatorowa i napowietrzna linia średniego napięcia 15 kV znajdująca się na terenie strefy.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia miejska sieć gazownicza o średnicy Ć 110 mm znajdująca się w ul. Sklęczkowskiej w odległości 150 m od południowej granicy kompleksu.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych zapewnia istniejąca w pobliżu kompleksu sieć teletechniczna ELEKTRIM S.A. i TeleNet Polska Sp. z o.o.

Komunikacja: Dojazd do kompleksu zapewnia ul. Józefów i ul. Holenderska łącząca teren kompleksu z drogą międzynarodową E30 Warszawa - Poznań.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Konieczne jest wybudowanie kanalizacji sanitarnej.

8. Podstrefa Radomsko o powierzchni 24,8 ha

Woda: Teren nie ma bezpośredniego dostępu do sieci wodociągowej. Najbliższa sieć wodociągowa Ć 100 mm znajduje się w odległości ok. 1,4 km, a sieć Ć 150 mm w odległości 2,8 km od granic strefy.

Kanalizacja sanitarna: Teren nie ma bezpośredniego dostępu do sieci kanalizacji sanitarnej. Najbliższe kolektory sanitarne Ć 200 mm znajdują się w odległości ok. 2,4-2,8 km od granic strefy.

Kanalizacja deszczowa: Teren nie ma bezpośredniego dostępu do sieci kanalizacji deszczowej. Najbliższa kanalizacja deszczowa Ć 200 mm znajduje się w odległości ok. 2,4-2,8 km od granic strefy.

Energia elektryczna: Na terenie strefy i w jej bezpośrednim sąsiedztwie nie istnieje system sieci i urządzeń elektroenergetycznych. Najbliższa sieć energetyczna zdolna do zasilenia strefy znajduje się w odległości ok. 3 km i składa się z kabli zasilających oraz przesyłowych linii napowietrznych 110 kV i 15 kV.

Gaz: Na terenie strefy i w bezpośrednim jej sąsiedztwie brak jest sieci gazowej. Zaopatrzenie w gaz jest możliwe z odległego o ok. 1,7-2,8 km gazociągu gazu ziemnego średniego ciśnienia.

Telekomunikacja: Na terenie strefy i w jej bezpośrednim sąsiedztwie nie ma sieci teletechnicznej. Najbliższe kablowe łącza teletechniczne znajdują się w odległości ok. 800 m od granicy strefy.

Komunikacja: Dojazd do strefy zapewnia droga gminna. W bezpośrednim sąsiedztwie strefy przebiega droga szybkiego ruchu nr 1, a w odległości ok. 1,4 km od niej droga krajowa nr 91.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Dla zapewnienia pełnej infrastruktury konieczne jest:

- wybudowanie nowego układu drogowego pozwalającego na połączenie strefy z drogą szybkiego ruchu nr 1,

- doprowadzenie sieci gazowej do granicy strefy,

- wybudowanie kanalizacji deszczowej i sanitarnej,

- doprowadzenie do terenu strefy kabli zasilających i wybudowanie podawczej stacji energetycznej,

- doprowadzenie do granic strefy sieci telekomunikacyjnej.

9. Podstrefa Rawa Mazowiecka o powierzchni 15,1 ha

Woda: Dostawy wody, w ograniczonym zakresie, mogą być realizowane z sieci wodociągowej Ć 90 mm znajdującej się w ul. Reymonta w odległości ok. 150 m od granic strefy.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia sieć kanalizacji sanitarnej Ć 200 mm w ul. Reymonta znajdująca się w odległości ok. 150 m od granic strefy.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia zlokalizowana w pobliżu zachodniej granicy strefy sieć kanalizacji deszczowej Ć 1.000 mm.

Energia elektryczna: Dostawy energii zapewnia napowietrzna linia energetyczna wysokiego napięcia znajdująca się na terenie strefy.

Gaz: Dostawy gazu zapewniają gazociągi magistralne wysokiego i średniego ciśnienia zlokalizowane w odległości ok. 500 m od wschodniej granicy strefy.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych zapewnia infrastruktura teletechniczna Telekomunikacji Polskiej S.A.

Komunikacja: Dojazd do strefy zapewnia droga dojazdowa przebiegająca wzdłuż zachodniej granicy strefy.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Dla zapewnienia pełnej infrastruktury niezbędne jest:

- doprowadzenie do granic strefy sieci wodociągowej o większych przekrojach pozwalających na zwiększenie poboru wody do celów socjalno-bytowych i produkcyjnych,

- doprowadzenie do granic strefy sieci kanalizacji sanitarnej,

- wybudowanie energetycznej stacji podawczej i zainstalowanie kabli zasilających,

- rozprowadzenie po terenie strefy sieci rozdzielczej gazociągów przesyłowych średniego ciśnienia.

10. Podstrefa Piotrków Trybunalski o powierzchni 17,8 ha

10.1. Kompleks I - 11,3 ha

Woda: Dostawy wody zapewnia znajdujący się na terenie strefy wodociąg Ć 80 mm.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia sieć kanalizacyjna Ć 200 mm i Ć 500 mm oraz kolektory biegnące w kierunku południowym, równolegle do ul. Mareckiego.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia istniejąca na terenie strefy kanalizacja deszczowa Ć 400 mm.

Energia elektryczna: Zaopatrzenie w energię elektryczną zapewniają: istniejące na terenie HSO Kara S.A. dwie abonenckie stacje trafo, stacja trafo "Rolnicza" Zakładu Energetycznego Łódź-Teren S.A. oraz istniejące linie napowietrzne i kable ziemne przy ul. Rolniczej.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia gazociąg Ć 250 mm zasilający zakładową stację redukcyjną oraz gazociąg zasilający tereny dawnej HSG "Hortensja" S.A.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych zapewnia infrastruktura teletechniczna Telekomunikacji Polskiej S.A.

Komunikacja: Bezpośredni dojazd do strefy zapewniają ulice: Rolnicza, Topolowa i Łódzka, z których możliwy jest dojazd do drogi Piotrków - Łódź, Warszawa - Katowice oraz wyjazd w kierunku Wrocławia, Poznania, Radomia i Kielc.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

10.2. Kompleks II - 5,4 ha

Woda: Zasilenie w wodę zapewnia wodociąg gminny Ć 110 mm w ul. Glinianej.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia gminny kolektor sanitarny Ć 600 mm w ul. Glinianej, zlokalizowany w odległości ok. 400 m od granic kompleksu.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia istniejąca na terenie kompleksu gminna sieć kanalizacji deszczowej.

Energia elektryczna: Zaopatrzenie w energię elektryczną zapewnia linia kablowa 15 kV w ul. Glinianej oraz abonencka stacja trafo zlokalizowana na terenie kompleksu.

Gaz: Zaopatrzenie w gaz umożliwia gazociąg średniego ciśnienia Ć 150 mm w ul. Glinianej.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych umożliwia istniejąca w bezpośrednim sąsiedztwie strefy infrastruktura teletechniczna Telekomunikacji Polskiej S.A. i Pilickiej Telefonii Sp. z o.o.

Komunikacja: Dostęp do terenu zapewnia ul. Gliniana przystosowana do obsługi ciężkiego ruchu kołowego. Kompleks połączony jest z ulicami łączącymi się z autostradą A1 i drogami krajowymi nr 8, nr 12 i nr 91. Teren zlokalizowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowej relacji Katowice - Warszawa.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Dla zapewnienia pełnej infrastruktury konieczne jest:

- rozbudowanie istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej i doprowadzenie jej bezpośrednio do granic strefy,

- przeprowadzenie gruntownego remontu istniejącej sieci kanalizacji deszczowej,

- rozbudowanie sieci gazowej w ul. Glinianej i doprowadzenie jej bezpośrednio do granic strefy.

10.3. Kompleks III - 1,1 ha

Woda: Zasilanie w wodę zapewnia istniejąca na terenie kompleksu gminna sieć wodociągowa Ć 150 mm i Ć 200 mm.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków sanitarnych zapewnia gminna sieć kanalizacji sanitarnej Ć 200 mm.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia istniejąca na terenie kompleksu gminna sieć kanalizacji deszczowej Ć 200 mm.

Energia elektryczna: Zaopatrzenie w energię elektryczną zapewnia zlokalizowana w sąsiedztwie kompleksu stacja trafo Zakładu Energetycznego Łódź-Teren S.A.

Gaz: Przy granicy terenu w ul. Sulejowskiej znajduje się gazociąg niskiego ciśnienia Ć 250 mm.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych umożliwia istniejąca w bezpośrednim sąsiedztwie strefy infrastruktura teletechniczna Telekomunikacji Polskiej S.A. i Pilickiej Telefonii Sp. z o.o.

Komunikacja: Dojazd do terenu strefy zapewnia ul. Sulejowska, która łączy się z drogą krajową nr 12.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Konieczne jest przebudowanie sieci gazowej w celu zwiększenia przepustowości gazu w gazociągu.

11. Podstrefa Sławno o powierzchni 17,47 ha

Woda: Dostawy wody zapewnia ujęcie wody i sieć wodociągowa znajdująca się na terenie kopalni piasku kwarcowego w Grudzeniu Lesie, w odległości ok. 250 m od granic strefy.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia zakładowa oczyszczalnia ścieków kopalni piasku kwarcowego w Grudzeniu-Lesie.

Energia elektryczna: Dostawy energii zapewnia napowietrzna linia energetyczna SN przebiegająca w odległości ok. 100 m od granicy strefy.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia sieć gazowa średniego ciśnienia znajdująca się w odległości 250 m od granic strefy.

Telekomunikacja: Dla zapewnienia dostępu do usług telekomunikacyjnych niezbędna jest rozbudowa infrastruktury teletechnicznej z rejonu Kopalni Piasku Kwarcowego Sp. z o.o.

Komunikacja: Dojazd do strefy zapewnia:

- droga gminna o nawierzchni betonowej szerokości 6 m, zlokalizowana w odległości ok. 300 m od granic strefy,

- bocznica kolejowa Kopalni Piasku Kwarcowego Sp. z o.o., łącząca się z linią kolejową relacji Skarżysko-Kamienna - Tomaszów Mazowiecki, zlokalizowana w odległości ok. 400 m od terenu strefy,

- droga krajowa nr 12 przebiegająca w odległości 5 km od granic strefy.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Dla zapewnienia pełnej infrastruktury niezbędne jest:

- wybudowanie drogi dojazdowej oraz przebudowa drogi gminnej,

- doprowadzenie sieci wodociągowej do granic strefy,

- wybudowanie kolektora sanitarnego odprowadzającego ścieki do zakładowej oczyszczalni ścieków kopalni piasku kwarcowego,

- wybudowanie stacji podawczej transformatorowej i zainstalowanie kabli zasilających,

- wybudowanie kanalizacji deszczowej do odbioru wód opadowych z terenu strefy,

- doprowadzenie sieci gazowej do granic strefy,

- doprowadzenie infrastruktury teletechnicznej do granic strefy.

12. Podstrefa Sieradz o powierzchni 8,5 ha

Woda: Dostawy wody zapewnia miejska sieć wodociągowa Ć 300 mm w ul. Zakładników i Ć 160 mm w ul. Wojska Polskiego.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków zapewnia miejska sieć kanalizacji sanitarnej Ć 400 mm w ul. Zakładników i Ć 200 mm w ul. Wojska Polskiego.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewnia kolektor deszczowy Ć 1.000 mm w ul. Zakładników przy granicy strefy.

Energia elektryczna: Dostawy energii zapewnia stacja GPZ 110/15 kV "Sieradz" oraz linia 110 kV zlokalizowana przy ul. Wojska Polskiego w bezpośrednim sąsiedztwie strefy.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia gazociąg średniego ciśnienia Ć 225 mm w ul. Zakładników.

Telekomunikacja: Dostęp do usług telekomunikacyjnych zapewnia uzbrojenie teletechniczne Telekomunikacji Polskiej S.A. zlokalizowane na obrzeżach strefy.

Komunikacja: Strefa położona jest pomiędzy drogą krajową nr 83 (ul. Wojska Polskiego) oraz drogą powiatową (ul. Zakładników). Drogi powiatowe spełniają wymagania dla taboru ciężarowego. Nie ma ograniczeń w ruchu taboru samochodowego ze względu na parametry techniczne (nośność mostów, nośność wiaduktów, skrajnie dróg, przyjazdów itp.).

Rozwój w zakresie infrastruktury: Istniejąca infrastruktura techniczna w pełni zaspokaja potrzeby inwestorów.

13. Podstrefa Tubądzin o powierzchni 4,4 ha

Woda: Dostawy wody zapewnia wodociąg Ć 300 mm zlokalizowany w pobliżu strefy.

Kanalizacja sanitarna: Strefa nie ma dostępu do kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Strefa nie ma dostępu do kanalizacji deszczowej.

Energia elektryczna: Dostawy energii zapewnia linia energetyczna 15 kV zlokalizowana w pobliżu strefy.

Gaz: Dostawy gazu zapewnia gazociąg średniego ciśnienia Ć 300 mm.

Telekomunikacja: Obsługę telekomunikacyjną kompleksu zapewniają istniejące w pobliżu kable światłowodowe oraz sieć Telekomunikacji Polskiej S.A.

Komunikacja: Brak jest drogi dojazdowej do granic strefy.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Konieczne jest wybudowanie drogi dojazdowej, wodociągu oraz kanalizacji sanitarnej i deszczowej do granic strefy.

IV.

Działania prawno-organizacyjne i ekonomiczne

1. Warunki prawno-organizacyjne

1.1. Zarządzanie strefą

Zarządzającym strefą jest Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A. z siedzibą w Łodzi. Zarządzający strefą prowadzi działania zmierzające do osiągnięcia celów ustanowienia strefy zgodnie z planem rozwoju oraz regulaminem strefy, w szczególności przez:

- promocję strefy,

- organizowanie rokowań lub przetargów,

- zbywanie na rzecz inwestorów prawa własności nieruchomości i użytkowania wieczystego gruntów położonych na terenie strefy,

- gospodarowanie infrastrukturą w sposób ułatwiający przedsiębiorcom prowadzenie działalności gospodarczej,

- podejmowanie wspólnych inicjatyw gospodarczych z innymi podmiotami.

1.2. Regulamin strefy

Regulamin strefy określa sposób wykonywania zarządu strefą, w szczególności określa relacje pomiędzy zarządzającym a przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą na terenie strefy.

1.3. Procedura udzielania zezwoleń

Ustalenie przedsiębiorców, którzy uzyskują zezwolenia, następuje w drodze przetargu lub rokowań, zgodnie z procedurą określoną w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 15 listopada 2004 r. w sprawie przetargów i rokowań oraz kryteriów oceny zamierzeń co do przedsięwzięć gospodarczych, które mają być podjęte przez przedsiębiorców na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 254, poz. 2544). Rokowania i przetargi przeprowadza zarządzający.

Minister właściwy do spraw gospodarki powierzył zarządzającemu udzielanie zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej, wykonywanie bieżącej kontroli działalności przedsiębiorców na terenie strefy oraz ustalanie zakresu tej kontroli.

W przypadku inwestycji, której planowane koszty przekraczają 10 mln euro, zarządzający strefą występuje do ministra właściwego ds. gospodarki o opinię.

2. Warunki ekonomiczne

2.1. Udostępnienie infrastruktury

Dostępna na terenie strefy infrastruktura w istotny sposób umożliwia inwestorom rozpoczęcie i prowadzenie działalności gospodarczej zarówno o charakterze produkcyjnym, jak i usługowym.

Udział zarządzającego w udostępnianiu infrastruktury polega w szczególności na:

- współdziałaniu w opracowaniu i realizacji programu rozwoju infrastruktury,

- opracowaniu planu modernizacji istniejącej infrastruktury,

- umożliwianiu inwestorom korzystania z infrastruktury na umownych warunkach.

2.2. Edukacja i szkolenia

Zaspokojenie oczekiwań inwestorów w zakresie doboru odpowiednio wyszkolonych kadr umożliwi oferta instytucji szkolących działających w lokalnym środowisku. Wsparcie ze strony zarządzającego obejmuje następujące działania:

- nawiązywanie kontaktów z instytucjami szkolącymi i wspomagającymi finansowanie szkoleń,

- koordynowanie działalności szkoleniowej,

- stymulowanie zmian profilu nauczania zgodnie z potrzebami inwestorów.

2.3. Otoczenie strefy

W związku z istotną rolą strefy dla otoczenia w aspekcie ekonomicznym, społecznym oraz kulturowym zarządzający podejmuje:

- współpracę z instytucjami biznesowymi w celu rozwijania doradztwa prawnego, organizacyjnego, finansowego i innych usług konsultingowych,

- współpracę z władzami miast i gmin właściwych ze względu na położenie strefy, przedsiębiorstwami i instytucjami w celu tworzenia przyjaznego środowiska dla inwestorów (rozwój mieszkalnictwa, hotelarstwa, bazy turystyczno-wypoczynkowej, komunikacyjnej itp.),

- współpracę z instytucjami naukowo-badawczymi,

- współpracę z instytucjami bankowymi i finansowymi w zakresie finansowego wspierania przedsięwzięć gospodarczych,

- współpracę z instytucjami społecznymi i politycznymi, a także mass mediami całego regionu, w celu tworzenia przyjaznego klimatu dla strefy.

V.

Strategia rozwoju strefy

1. Założenia ogólne

Przy opracowywaniu strategii rozwoju przyjęto następujące założenia:

- pozyskanie inwestorów reprezentujących różne gałęzie przemysłu,

- pozyskanie kilku inwestorów strategicznych, tworzących sieć firm kooperujących z przedsiębiorcami działającymi w strefie i poza strefą,

- oparcie strategii gospodarczej na małych i średnich przedsiębiorstwach,

- preferowanie inwestycji trwale związanych z obszarem strefy, generujących dużą liczbę miejsc pracy lub reprezentujących nowoczesne technologie,

- utworzenie największego w Polsce centrum produkcji artykułów gospodarstwa domowego,

- minimalizację wpływu strefy na środowisko, bieżącą współpracę z instytucjami ochrony środowiska.

2. Założenia szczegółowe

Na podstawie analizy potencjalnych możliwości rozwoju regionu, struktury bezrobotnych, uwarunkowań demograficznych przewiduje się preferowanie następujących dziedzin:

- przemysłu chemicznego i farmaceutycznego (w tym szczególnie biotechnologii),

- przemysłu metalowego i precyzyjnego,

- przemysłu wytwarzającego urządzenia dla ochrony środowiska,

- przemysłu techniki medycznej,

- przemysłu elektronicznego,

- przemysłu materiałów budowlanych,

- produkcji części, podzespołów i akcesoriów motoryzacyjnych,

- przemysłu włókienniczego,

- centrum AGD.

3. Działalność usługowa

Jednym z podstawowych czynników decydujących o rozwoju strefy jest dostępność i poziom usług oferowanych inwestorom. Na szczególne podkreślenie zasługują następujące usługi:

- związane z dostawą mediów, odprowadzaniem ścieków i wykorzystaniem lub unieszkodliwianiem odpadów,

- remontowo-budowlane,

- transportowe,

- finansowe (bankowe, ubezpieczeniowe), doradcze (ekonomiczne, prawne, architektoniczne) itp.,

- telekomunikacyjne,

- celne.

Zarządzający gromadzić będzie informacje potrzebne inwestorom prowadzącym działalność gospodarczą w strefie.

4. Pozyskiwanie inwestorów

4.1. Zasady pozyskiwania inwestorów

Przyjęta strategia rozwoju strefy wyznacza zasadnicze kierunki działań promocyjnych, mających na celu pozyskanie inwestorów krajowych i zagranicznych. Przewiduje się następujące działania promocyjne:

- promocję adresowaną w formie ofert kierowanych do wybranych firm z wyselekcjonowanych branż,

- współpracę z rządowymi i pozarządowymi agendami w promowaniu strefy,

- współpracę z organami samorządowymi,

- kreowanie wizerunku strefy poprzez intensywne działania promocyjne w kraju i za granicą (ogłoszenia w czasopismach, udział w misjach gospodarczych, konferencjach i targach),

- badania i analizę trendów gospodarczych, a zwłaszcza zainteresowań inwestorów określonymi gałęziami przemysłu,

- analizę rynku potencjalnych inwestorów pod kątem strategii rozwoju strefy,

- współpracę z lokalnymi i regionalnymi organizacjami na rzecz kreowania przychylnego stosunku do strefy.

Przewiduje się pozyskanie następujących kategorii inwestorów:

- strategicznych, angażujących duży kapitał inwestycyjny, wykorzystujących w istotnej części majątek strefy i zatrudniających znaczną liczbę pracowników; działalność tych inwestorów określi dynamikę i charakter rozwoju strefy,

- krajowych i zagranicznych, którzy stworzą nowe małe i średnie przedsiębiorstwa produkcyjne i zatrudnią proporcjonalnie dużą liczbę pracowników,

- prowadzących działalność usługową (bez zezwolenia) na rzecz obsługi przedsiębiorców działających w strefie.

4.2. Udostępnianie majątku

Udostępnianie majątku następuje w drodze umowy cywilnoprawnej.

5. Rozwój środków technicznych

Środki techniczne dostępne na obszarze strefy w postaci budynków i infrastruktury nie gwarantują osiągnięcia jednego z głównych celów, jakim jest stworzenie ok. 11.000 nowych miejsc pracy. Oznacza to konieczność wznoszenia przez inwestorów nowych budynków oraz budowy, rozbudowy lub modernizacji infrastruktury.

Konieczna jest budowa następujących elementów infrastruktury:

- dróg dojazdowych i dróg wewnętrznych,

- sieci wodociągowej,

- kanalizacji sanitarnej i deszczowej,

- stacji transformatorowych i zainstalowanie kabli zasilających,

- sieci gazowej,

- sieci telekomunikacyjnej.

6. Nakłady na rozwój strefy

Rozwój strefy wymaga poniesienia nakładów przez:

- organy samorządowe gmin (w zakresie uzgodnień formalnoprawnych, jak również w zakresie finansowania infrastruktury),

- inwestorów (zakup gruntów, budowa hal, wyposażenie w maszyny i urządzenia, udział w budowie i finansowaniu infrastruktury),

- zarządzającego (udział w rozbudowie infrastruktury, przygotowanie dokumentacji i obsługi geodezyjnej, organizacja przetargów i rokowań itp.).

6.1. Nakłady organów samorządowych gmin

Gminy w swoich planach budżetowych uwzględniają koszty związane z finansowaniem bądź współfinansowaniem infrastruktury (budowy dróg, doprowadzenia mediów itp.).

6.2. Nakłady inwestorów

Przedsiębiorcy zamierzający prowadzić działalność w strefie ponoszą nakłady na kupno gruntu, budowę hal i ich wyposażenie. Konieczny jest również udział inwestorów w rozbudowie infrastruktury, głównie w zakresie finansowania budowy przyłączy lokalnych.

6.3. Nakłady zarządzającego

Wysokość wydatków przeznaczonych na marketing i promocję będzie skorelowana z możliwościami finansowymi zarządzającego.

Koszty utrzymania majątku będącego własnością zarządzającego ponosi sam zarządzający. Przychody z dzierżawy bądź sprzedaży majątku znajdującego się na terenie strefy i poza nią są źródłem środków na inwestycje i działalność spółki zarządzającej. W miarę udostępniania majątku inwestorom koszty funkcjonowania strefy będą się zmniejszać.

Zakłada się, że wydatki na wykonanie infrastruktury będą ponoszone wspólnie z gminami, inwestorami i gestorami mediów. Udział poszczególnych podmiotów w finansowaniu budowy infrastruktury będzie przedmiotem negocjacji.

Stałym wydatkiem zarządzającego są koszty funkcjonowania spółki.

Szczegółowe prognozy kosztów i przychodów będą sporządzane w ramach okresowych planów ekonomiczno-finansowych zarządzającego.

7. Etapy rozwoju strefy

Kształtowanie i rozwój strefy jest przedsięwzięciem długofalowym. Plan rozwoju strefy ma charakter strategiczny, długookresowy.

Wszystkie niezbędne działania związane z funkcjonowaniem strefy można podzielić na trzy etapy:

Etap Okres Główne cele etapu
I 2005-2009 - realizacja inwestycji infrastrukturalnych,
- gospodarowanie urządzeniami infrastruktury gospodarczej i

technicznej,

- przyjmowanie inwestorów,
- monitorowanie działalności gospodarczej na terenie strefy
II 2010-2012 osiągnięcie docelowego poziomu aktywności gospodarczej i zatrudnienia
III 2013-2017 przygotowanie warunków do funkcjonowania obszaru przemysłowego po wygaśnięciu regulacji prawnych obowiązujących w ciągu 20 lat trwania strefy

8. Obowiązki zarządzającego

Lp. Zadanie Termin wykonania
1 Dostosowanie procedury przeprowadzania przetargów i rokowań do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 15 listopada 2004 r. w sprawie przetargów i rokowań oraz kryteriów oceny zamierzeń co do przedsięwzięć gospodarczych, które mają być podjęte przez przedsiębiorców na terenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej czerwiec 2005 r.
2 Realizacja inwestycji infrastrukturalnych i gospodarowanie urządzeniami infrastruktury technicznej praca ciągła
3 Promocja strefy w kraju i za granicą praca ciągła
4 Kontrola działalności przedsiębiorców na terenie strefy w zakresie spełnienia warunków zezwoleń praca ciągła, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od upływu terminu realizacji warunku
5 Monitorowanie działalności przedsiębiorców w strefie i sporządzanie informacji o funkcjonowaniu strefy co kwartał

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024