Ustalenie planu rozwoju Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY1)
z dnia 15 kwietnia 2005 r.
w sprawie ustalenia planu rozwoju Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się plan rozwoju Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Tracą moc:
1)
rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 8 października 1998 r. w sprawie ustalenia planu rozwoju Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Żarnowiec" (Dz. U. Nr 135, poz. 880);
2)
rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 8 października 1998 r. w sprawie ustalenia planu rozwoju Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Tczew" (Dz. U. Nr 135, poz. 878).
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 188, poz. 1840 oraz z 2004 r. Nr 123, poz. 1291.

ZAŁĄCZNIK  1

PLAN ROZWOJU POMORSKIEJ SPECJALNEJ STREFY EKONOMICZNEJ

I.

Wstęp

Plan rozwoju Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (PSSE) określa cele ustanowienia strefy oraz działania, środki techniczne i organizacyjne, służące ich osiągnięciu, a także obowiązki zarządzającego dotyczące działań zmierzających do osiągnięcia celów ustanowienia strefy i terminy wykonania tych obowiązków.

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna powstała dnia 29 sierpnia 2001 r. w wyniku połączenia Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Żarnowiec" i Specjalnej Strefy Ekonomicznej "Tczew". Przesłankami do ich utworzenia były: likwidacja wysokiego bezrobocia poprzez stworzenie nowych miejsc pracy, rozwój produkcji w nowych gałęziach przemysłu oraz efektywne wykorzystanie istniejących budynków i infrastruktury pozostałych po przerwanej budowie Elektrowni Jądrowej "Żarnowiec".

Zmniejszenie bezrobocia wymaga zastosowania działań proinwestycyjnych. Utworzenie strefy pozwala na pełniejsze wykorzystanie potencjalnych możliwości regionu, takich jak: rynek pracy, infrastruktura techniczna, dogodne położenie wynikające z układu komunikacyjnego.

Działania zarządzającego strefą polegają na pozyskiwaniu inwestorów i zbywaniu na ich rzecz prawa własności gruntów, gospodarowaniu infrastrukturą, przeprowadzaniu przetargów lub rokowań, udzielaniu inwestorom zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, wykonywaniu bieżącej kontroli działalności przedsiębiorców w strefie.

Rozwój Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej uwarunkowany jest w głównej mierze napływem inwestorów, profilem ich działalności i wielkością produkcji, a także zapotrzebowaniem na media oraz czynnikami wynikającymi m.in. z wzajemnych porozumień.

Nakłady związane z budową nowych zakładów oraz przyłączy infrastruktury wewnętrznej ponoszą sami inwestorzy, natomiast koszty rozwoju infrastruktury doprowadzającej media do granic nieruchomości ponosi zarządzający lub dysponenci mediów oraz gminy.

Inwestorzy mają do dyspozycji duże zasoby kwalifikowanej siły roboczej. Rozwinięty system szkolnictwa zawodowego daje możliwość zdobycia kwalifikacji odpowiadających potrzebom inwestorów. Powiatowe urzędy pracy, we współpracy z inwestorami, przeprowadzają kursy i szkolenia dla bezrobotnych.

Preferowani są inwestorzy, którzy trwale zwiążą się ze strefą, szybko stworzą nowe miejsca pracy, wykorzystają naturalne zasoby regionu oraz stworzą możliwości kooperacyjne dla firm funkcjonujących w regionie.

II.

Cele ustanowienia strefy

Rozwój gospodarczy regionu przy zastosowaniu rozwiązań uwzględniających i wykorzystujących szczególne uwarunkowania regionu.

1. Cele strategiczne:

- zmniejszenie bezrobocia w województwach pomorskim i kujawsko-pomorskim poprzez utworzenie na terenach strefy oraz w jej otoczeniu 10.000 nowych miejsc pracy,

- kontynuowanie rozwoju ośrodków przemysłowych zarządzanych przez PSSE w celu doprowadzenia ich do statusu biegunów wzrostu gospodarczego województw pomorskiego oraz kujawsko-pomorskiego,

- stworzenie zapotrzebowania na rozwój:

* edukacji,

* uczelni publicznych i jednostek badawczo-rozwojowych,

* mieszkalnictwa wraz z usługami towarzyszącymi,

* portów, infrastruktury transportowej (w tym trasy A1 i nadmorskiej drogi ekspresowej),

- dywersyfikacja działalności gospodarczej.

2. Działania:

- przystosowanie terenów i obiektów PSSE do tworzenia i rozwoju nowoczesnych ośrodków przemysłowych, ekologicznie czystych, chroniących środowisko naturalne, tworzących nowe miejsca pracy, stosujących zaawansowane technologie,

- tworzenie parków naukowo-technologicznych i innej infrastruktury wdrażania regionalnej strategii innowacji,

- promocja strefy w kraju i za granicą,

- pozyskiwanie inwestorów z różnych branż,

- preferowanie działalności rozwijającej kooperację z podmiotami działającymi w regionie,

- doradztwo dla gmin w pozyskiwaniu i lokowaniu nowych inwestorów na terenie województw pomorskiego oraz kujawsko-pomorskiego,

- monitorowanie wpływu przedsiębiorstw działających na terenie strefy na środowisko naturalne.

III.

Infrastruktura techniczna

1. Teren Żarnowiec I

Woda: Na terenie strefy zlokalizowana jest stacja uzdatniania wody oraz sieć wodociągowa i instalacje wody przeciwpożarowej, wymagające modernizacji.

Kanalizacja sanitarna: Przez teren strefy przebiega główny ciśnieniowy kolektor kanalizacji sanitarnej, który odprowadza ścieki z terenu strefy do gminnej oczyszczalni ścieków we wsi Żarnowiec.

Kanalizacja deszczowa: Ścieki deszczowe i roztopowe odprowadzane są poprzez istniejący na terenie strefy system kanalizacji grawitacyjnej oraz lokalną przepompownię do zbiornika retencyjnego zlokalizowanego na obrzeżu strefy.

Energia elektryczna: Istniejąca sieć linii i stacji transformatorowych średniego napięcia (SN) umożliwia dostarczenie energii elektrycznej do każdej działki na terenie strefy. Rezerwa mocy wynosi ok. 6 MW.

Gaz: Przez teren strefy przebiega gazociąg średniociśnieniowy dostarczający gaz ziemny. Gaz pochodzi ze źródeł lokalnych.

Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A., NETIA S.A., Elektrownia Wodna Żarnowiec S.A., PTK Centertel Sp. z o.o., Polkomtel S.A. i Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone.

Komunikacja: Drogi dojazdowe o znaczeniu wojewódzkim zaspokajają potrzeby strefy. Drogi wewnętrzne są rozbudowywane i modernizowane w miarę potrzeb.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa nowego odcinka kanalizacji sanitarnej o długości ok. 1.500 m,

- dokończenie modernizacji sieci elektroenergetycznej średniego napięcia 15 kV.

2. Teren Żarnowiec II

Woda: Na terenie strefy zlokalizowana jest stacja uzdatniania wody oraz sieć wodociągowa i instalacje wody przeciwpożarowej, które wymagają modernizacji.

Kanalizacja sanitarna: Przez teren strefy przebiega główny ciśnieniowy kolektor kanalizacji sanitarnej, który odprowadza ścieki z terenu strefy do gminnej oczyszczalni ścieków we wsi Żarnowiec.

Kanalizacja deszczowa: Ścieki deszczowe i roztopowe odprowadzane są poprzez istniejący na terenie strefy system kanalizacji grawitacyjnej oraz lokalną przepompownię do zbiornika retencyjnego zlokalizowanego na obrzeżu strefy.

Energia elektryczna: Istniejąca sieć linii i stacji transformatorowych średniego napięcia (SN) umożliwia dostarczenie energii elektrycznej do każdej działki na terenie strefy. Rezerwa mocy wynosi ok. 6 MW.

Gaz: Przez teren strefy przebiega gazociąg średniociśnieniowy zasilany gazem ziemnym ze źródeł lokalnych eksploatowanych na terenie gminy Krokowa.

Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A., NETIA S.A., Elektrownia Wodna Żarnowiec S.A., PTK Centertel Sp. z o.o., Polkomtel S.A. i Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone.

Komunikacja: Drogi dojazdowe o znaczeniu wojewódzkim zaspokajają potrzeby strefy. Drogi wewnętrzne są rozbudowywane i modernizowane w miarę potrzeb.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa nowego odcinka kanalizacji sanitarnej o długości około 1.500 m,

- dokończenie modernizacji sieci elektroenergetycznej średniego napięcia 15 kV.

3. Teren Rokitki I

Woda: Dostawy realizowane są z miejskiej sieci wodociągowej.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są do miejskiej oczyszczalni ścieków w Tczewie. Teren jest uzbrojony w sieć kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Teren posiada sieć kanalizacji deszczowej z odprowadzeniem do odbiornika wód opadowych.

Energia elektryczna: Teren posiada sieć elektroenergetyczną średniego napięcia (15 kV). Rezerwa mocy wynosi 7 MW.

Gaz: Przez teren przebiega gazociąg średniego ciśnienia.

Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A. i NETIA S.A. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone.

Komunikacja: Teren posiada dostęp do drogi powiatowej łączącej się z drogą krajową nr 1. Jest obsługiwany przez stację kolejową w Tczewie.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Teren wymaga budowy przyłączy dostarczających media do poszczególnych działek.

4. Teren Rokitki II

Woda: Dostawy realizowane są z miejskiej sieci wodociągowej.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są do miejskiej oczyszczalni ścieków w Tczewie. Teren jest uzbrojony w sieć kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Teren posiada sieć kanalizacji deszczowej z odprowadzeniem do odbiornika wód opadowych.

Energia elektryczna: Teren posiada sieć elektroenergetyczną średniego napięcia (15 kV). Rezerwa mocy wynosi 7 MW.

Gaz: Przez teren przebiega gazociąg średniego ciśnienia.

Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A. i NETIA S.A. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone.

Komunikacja: Teren posiada dostęp do drogi powiatowej łączącej się z drogą krajową nr 1. Jest obsługiwany przez stację kolejową w Tczewie.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Teren wymaga budowy przyłączy dostarczających media do poszczególnych działek.

5. Teren Czatkowy I

Woda: Dostawy realizowane są z miejskiej sieci wodociągowej.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są do miejskiej oczyszczalni ścieków w Tczewie. Teren jest uzbrojony w sieć kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Teren posiada sieć kanalizacji deszczowej z odprowadzeniem do odbiornika wód opadowych.

Energia elektryczna: Teren posiada sieć elektroenergetyczną średniego napięcia (15 kV) i niskiego napięcia. Rezerwa mocy wynosi 1,5 MW.

Gaz: W obrębie terenu przebiega gazociąg średniego ciśnienia.

Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A. i NETIA S.A. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone.

Komunikacja: Teren strefy posiada dostęp do drogi powiatowej łączącej się z drogą krajową nr 1. Jest obsługiwany przez węzeł kolejowy w Tczewie.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa głównego punktu zasilania w energię elektryczną 110/15 kV,

- rozbudowa systemu kanalizacji sanitarnej według potrzeb inwestorów,

- rozbudowa systemu kanalizacji wód opadowych według potrzeb inwestorów,

- budowa dróg wewnętrznych.

6. Teren Czatkowy II

Woda: Dostawy realizowane są z miejskiej sieci wodociągowej.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są do miejskiej oczyszczalni ścieków w Tczewie. Teren jest uzbrojony w sieć kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Teren posiada sieć kanalizacji deszczowej z odprowadzeniem do odbiornika wód opadowych.

Energia elektryczna: Teren posiada sieć elektroenergetyczną średniego napięcia (15 kV) i niskiego napięcia. Rezerwa mocy wynosi 1,5 MW.

Gaz: W obrębie strefy przebiega gazociąg średniego ciśnienia.

Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A. i NETIA S.A. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone.

Komunikacja: Teren strefy posiada dostęp do drogi powiatowej łączącej się z drogą krajową nr 1. Jest obsługiwany przez węzeł kolejowy w Tczewie.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa głównego punktu zasilania w energię elektryczną 110/15 kV,

- rozbudowa systemu kanalizacji sanitarnej według potrzeb inwestorów,

- rozbudowa systemu kanalizacji wód opadowych według potrzeb inwestorów,

- budowa dróg wewnętrznych.

7. Teren Kwidzyn I

Woda: Dostawy realizowane są z miejskiej sieci wodociągowej.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są do miejskiej oczyszczalni ścieków w Kwidzynie. Teren jest uzbrojony w sieć kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Teren posiada sieć kanalizacji deszczowej.

Energia elektryczna: Teren posiada sieć elektroenergetyczną średniego napięcia (15 kV) i niskiego napięcia. Rezerwa mocy wynosi 5 MW.

Gaz: Dostawa gazu odbywa się poprzez sieć miejską.

Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A. i NETIA S.A. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone.

Komunikacja: Teren posiada dostęp do dróg miejskich, łączących się z drogą krajową nr 90, a poprzez nią z drogą krajową nr 1. Jest obsługiwany przez kolejową stację załadunkową znajdującą się w sąsiedztwie strefy.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Modernizacja istniejącej infrastruktury pod kątem bieżących potrzeb inwestorów.

8. Teren Kwidzyn II

Woda: Dostawy realizowane są z miejskiej sieci wodociągowej.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są do miejskiej oczyszczalni ścieków w Kwidzynie. Teren jest uzbrojony w sieć kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Teren posiada sieć kanalizacji deszczowej.

Energia elektryczna: Teren posiada sieć elektroenergetyczną średniego napięcia (15 kV) i niskiego napięcia. Rezerwa mocy wynosi 5 MW.

Gaz: Dostawa gazu odbywa się poprzez sieć miejską.

Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A. i NETIA S.A. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone.

Komunikacja: Teren posiada dostęp do dróg miejskich, łączących się z drogą krajową nr 90, a poprzez nią z drogą krajową nr 1. Jest obsługiwany przez kolejową stację załadunkową znajdującą się bezpośrednio przy terenie strefy.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Modernizacja istniejącej infrastruktury pod kątem bieżących potrzeb inwestorów.

9. Teren Kwidzyn III

Woda: Dostawy realizowane są z miejskiej sieci wodociągowej.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są do miejskiej oczyszczalni ścieków w Kwidzynie. Teren jest uzbrojony w sieć kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Teren posiada sieć kanalizacji deszczowej.

Energia elektryczna: Teren posiada sieć elektroenergetyczną średniego napięcia (15 kV) i niskiego napięcia. Rezerwa mocy wynosi 5 MW.

Gaz: Dostawa gazu odbywa się poprzez sieć miejską.

Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A. i NETIA S.A. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone.

Komunikacja: Teren posiada dostęp do dróg miejskich, łączących się z drogą krajową nr 90, a poprzez nią z drogą krajową nr 1. Jest obsługiwany przez kolejową stację załadunkową znajdującą się bezpośrednio przy terenie strefy.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Modernizacja istniejącej infrastruktury pod kątem bieżących potrzeb inwestorów.

10. Teren Kwidzyn IV

Woda: Dostawy realizowane są z miejskiej sieci wodociągowej.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są do miejskiej oczyszczalni ścieków w Kwidzynie. Teren jest uzbrojony w sieć kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Teren posiada sieć kanalizacji deszczowej.

Energia elektryczna: Teren posiada sieć elektroenergetyczną średniego napięcia (15 kV) i niskiego napięcia. Rezerwa mocy wynosi 5 MW.

Gaz: Dostawa gazu odbywa się poprzez sieć miejską.

Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A. i NETIA S.A. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone.

Komunikacja: Teren posiada dostęp do dróg miejskich, łączących się z drogą krajową nr 90, a poprzez nią z drogą krajową nr 1. Jest obsługiwany przez kolejową stację załadunkową znajdującą się bezpośrednio przy terenie strefy.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Modernizacja istniejącej infrastruktury pod kątem bieżących potrzeb inwestorów.

11. Teren Kwidzyn V

Woda: Teren nie posiada sieci wodociągowej.

Kanalizacja sanitarna: Teren nie posiada sieci kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Teren nie posiada sieci kanalizacji deszczowej.

Energia elektryczna: Teren nie posiada sieci elektroenergetycznej.

Gaz: Teren nie posiada sieci gazowej.

Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone.

Komunikacja: Teren nie posiada dostępu do dróg miejskich.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Budowa całej infrastruktury technicznej dostosowanej do potrzeb inwestorów.

12. Teren Starogard I

Woda: Dostawy realizowane są z miejskiej sieci wodociągowej lub z ujęć głębinowych należących do Zakładów Farmaceutycznych "POLPHARMA" S.A.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są do należącej do Zakładów Farmaceutycznych "POLPHARMA" S.A. oczyszczalni ścieków o wydajności 1.600 m3/dobę. Teren jest uzbrojony w sieć kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Teren posiada sieć kanalizacji deszczowej. Ścieki opadowe odprowadzane są przez oczyszczalnię do rzeki.

Energia elektryczna: Teren posiada sieć elektroenergetyczną średniego napięcia (15 kV) i niskiego napięcia. Rezerwa mocy wynosi 5 MW.

Gaz: Dostawa gazu odbywa się poprzez sieć miejską.

Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone.

Komunikacja: Teren strefy posiada dostęp do drogi miejskiej łączącej się z drogą krajową nr 22. Jest obsługiwany przez stację kolejową w Starogardzie Gdańskim oraz własną bocznicę kolejową.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Modernizacja istniejącej infrastruktury pod kątem bieżących potrzeb inwestorów.

13. Teren Starogard II

Woda: Dostawy realizowane są z miejskiej sieci wodociągowej lub z ujęć głębinowych należących do Zakładów Farmaceutycznych "POLPHARMA" S.A.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są do oczyszczalni ścieków o wydajności 1.600 m3/dobę należącej do Zakładów Farmaceutycznych "POLPHARMA" S.A. Teren jest uzbrojony w sieć kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Teren posiada sieć kanalizacji deszczowej. Ścieki opadowe odprowadzane są przez oczyszczalnię do rzeki.

Energia elektryczna: Teren posiada sieć elektroenergetyczną średniego napięcia (15 kV) i niskiego napięcia. Rezerwa mocy wynosi 5 MW.

Gaz: Dostawa gazu odbywa się poprzez sieć miejską.

Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone.

Komunikacja: Teren strefy posiada dostęp do drogi miejskiej łączącej się z drogą krajową nr 22. Jest obsługiwany przez stację kolejową w Starogardzie Gdańskim oraz własną bocznicę kolejową.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Modernizacja istniejącej infrastruktury pod kątem bieżących potrzeb inwestorów.

14. Teren Człuchów

Woda: Dostawa wody realizowana jest z ujęć wody podziemnej w miejscowości Rychnowy i Zagórki. Istniejące zasoby wód podziemnych pozwalają na rozbudowę ujęć według potrzeb inwestorów.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są poprzez kolektor ciśnieniowy i grawitacyjny do miejskiej oczyszczalni ścieków w Człuchowie. Teren nie jest uzbrojony w sieć rozdzielczą kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Teren nie posiada sieci kanalizacji deszczowej.

Energia elektryczna: Na terenie przebiegają dwie linie średniego napięcia 15 kV i jedna linia jednotorowa 110 kV. Rezerwa mocy na liniach średniego napięcia wynosi 1 MW.

Gaz: Stacja redukcyjna gazu znajduje się w miejscowości Ględowo, w odległości ok. 5 km od terenu strefy.

Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone.

Komunikacja: Teren strefy przylega do drogi krajowej nr 22. Jest obsługiwany przez stację kolejową w Człuchowie.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa kanalizacji sanitarnej rozdzielczej na terenie strefy,

- budowa sieci odprowadzania wód opadowych do odbiornika wód opadowych,

- budowa linii średniego napięcia 15 kV o długości 5 km i stacji transformatorowych według potrzeb inwestorów,

- wybudowanie drogi dojazdowej od granicy strefy do drogi krajowej nr 22,

- budowa odcinka gazociągu o długości ok. 5 km.

15. Teren Chojnice

Woda: Teren nie posiada sieci wodociągowej.

Kanalizacja sanitarna: Teren nie posiada kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Teren nie posiada sieci kanalizacji deszczowej.

Energia elektryczna: Teren posiada sieć elektroenergetyczną średniego napięcia (15 kV) oraz niskiego napięcia z dwoma podstacjami transformatorowymi. Rezerwa mocy w obu stacjach wynosi 500 kW.

Gaz: Sieć gazowa średniego i niskiego ciśnienia przebiega po terenach przylegających do obszaru strefy.

Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone.

Komunikacja: Teren przylega do drogi krajowej nr 22. Jest obsługiwany przez stację kolejową w Chojnicach.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej i kolektora ciśnieniowego (ok. 1 km),

- budowa sieci odprowadzania wód opadowych,

- budowa linii średniego napięcia 15 kV o długości 5 km i stacji transformatorowych według potrzeb inwestorów,

- doprowadzenie do terenu strefy gazu z najbliższej magistrali i budowa stacji redukcyjnej,

- wybudowanie drogi dojazdowej z węzłem komunikacyjnym.

16. Teren Malbork I

Woda: Dostawy wody realizowane są z miejskiej sieci wodociągowej.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są do miejskiej oczyszczalni ścieków w Malborku. Teren jest uzbrojony w sieć kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Na terenie znajduje się sieć kanalizacji deszczowej z odprowadzeniem do odbiornika wód opadowych.

Energia elektryczna: Teren posiada sieć elektroenergetyczną średniego napięcia (15 kV) oraz niskiego napięcia. Rezerwa mocy niskiego napięcia wynosi 200 kW, a średniego 15 MW.

Gaz: W pobliżu terenu przebiega gazociąg niskiego ciśnienia o średnicy 100 mm. Stacja redukcyjno-pomiarowa średniego ciśnienia znajduje się w odległości ok. 200 m od granicy terenu.

Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone.

Komunikacja: Teren posiada dostęp do drogi miejskiej łączącej się z drogą krajową nr 22. Jest obsługiwany przez stację kolejową w Malborku.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- modernizacja istniejącej infrastruktury pod kątem bieżących potrzeb inwestorów,

- wyburzenie części zdekapitalizowanych obiektów kubaturowych.

17. Teren Malbork II

Woda: Dostawy wody realizowane są z miejskiej sieci wodociągowej.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są do miejskiej oczyszczalni ścieków w Malborku. Teren jest uzbrojony w sieć kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Na terenie znajduje się sieć kanalizacji deszczowej z odprowadzeniem do odbiornika wód opadowych.

Energia elektryczna: Teren posiada sieć elektroenergetyczną średniego napięcia (15 kV) oraz niskiego napięcia. Rezerwa mocy niskiego napięcia wynosi 200 kW, a średniego 15 MW.

Gaz: W pobliżu przebiega gazociąg niskiego ciśnienia o średnicy 100 mm. Stacja redukcyjno-pomiarowa średniego ciśnienia znajduje się w odległości ok. 200 m od terenu strefy.

Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone.

Komunikacja: Teren posiada dostęp do drogi miejskiej łączącej się z drogą krajową nr 22. Jest obsługiwany przez stację kolejową w Malborku.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- modernizacja istniejącej infrastruktury pod kątem bieżących potrzeb inwestorów,

- wyburzenie części zdekapitalizowanych obiektów kubaturowych.

18. Teren Sztum

Woda: Dostawy wody realizowane są z miejskiej sieci wodociągowej.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są do miejskiej oczyszczalni ścieków w Sztumie. Teren nie jest uzbrojony w sieć kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Teren nie posiada sieci kanalizacji deszczowej.

Energia elektryczna: Teren posiada sieć elektroenergetyczną średniego napięcia (15 kV). Rezerwa mocy wynosi 5 MW.

Gaz: Dostawy realizowane są z sieci miejskiej.

Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone.

Komunikacja: Teren posiada dostęp do drogi krajowej nr 55. Jest obsługiwany przez stację kolejową w Sztumie.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa sieci wodociągowej,

- budowa kolektora sanitarnego,

- budowa sieci kanalizacyjnej odprowadzania i oczyszczania wód opadowych,

- budowa linii średniego napięcia 15 kV i stacji transformatorowej,

- budowa drogi serwisowej i drogi dojazdowej wraz z węzłem komunikacyjnym obejmującym skrzyżowanie z drogą krajową nr 55.

19. Teren Gdańsk I

Woda: Dostawy wody realizowane są z miejskiej sieci wodociągowej.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są do miejskiej oczyszczalni ścieków w Gdańsku. Teren jest uzbrojony w sieć kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Teren posiada sieć kanalizacji deszczowej.

Energia elektryczna: Teren posiada sieć elektroenergetyczną średniego napięcia (15 kV) oraz niskiego napięcia. Rezerwa mocy wynosi 1,5 MW.

Gaz: Dostawy realizowane są z sieci miejskiej. Teren posiada sieć gazową niskiego ciśnienia.

Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone.

Komunikacja: Teren strefy posiada dostęp do dróg miejskich łączących się z drogą krajową nr 6 (obwodnicą Trójmiasta).

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- modernizacja istniejącej infrastruktury pod kątem bieżących potrzeb inwestorów,

- wyburzenie części zdekapitalizowanych obiektów kubaturowych.

20. Teren Gdańsk II

Woda: Dostawy wody realizowane są z miejskiej sieci wodociągowej.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki są odprowadzane do miejskiej oczyszczalni ścieków w Gdańsku. Teren nie jest uzbrojony w sieć kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Teren nie posiada sieci kanalizacji deszczowej.

Energia elektryczna: Teren posiada sieć elektroenergetyczną średniego napięcia (15 kV). Rezerwa mocy wynosi 1 MW.

Gaz: Teren nie posiada sieci gazowej.

Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A., NETIA S.A. oraz Przedsiębiorstwo Usług Energetycznych i Komunalnych UNIKOM Sp. z o.o. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone.

Komunikacja: Teren strefy posiada dostęp do dróg miejskich łączących się z drogą krajową nr 6 (obwodnicą Trójmiasta).

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa sieci kanalizacji sanitarnej,

- budowa sieci kanalizacyjnej odprowadzania i oczyszczania wód opadowych,

- budowa linii średniego napięcia 15 kV i stacji transformatorowych według potrzeb inwestorów,

- doprowadzenie do terenu strefy gazu z najbliższej magistrali i budowa stacji redukcyjnej.

21. Teren Gdańsk III

Woda: Dostawy wody realizowane są z miejskiej sieci wodociągowej.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki są odprowadzane do miejskiej oczyszczalni ścieków w Gdańsku. Teren nie jest uzbrojony w sieć kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Teren nie posiada sieci kanalizacji deszczowej.

Energia elektryczna: Teren posiada sieć elektroenergetyczną średniego napięcia (15 kV). Rezerwa mocy wynosi 1 MW.

Gaz: Teren nie posiada sieci gazowej.

Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A., NETIA S.A. oraz Przedsiębiorstwo Usług Energetycznych i Komunalnych UNIKOM Sp. z o.o. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone.

Komunikacja: Teren strefy posiada dostęp do dróg miejskich łączących się z drogą krajową nr 6 (obwodnicą Trójmiasta).

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa sieci kanalizacji sanitarnej,

- budowa sieci kanalizacyjnej odprowadzania i oczyszczania wód opadowych,

- budowa linii średniego napięcia 15 kV i stacji transformatorowych według potrzeb inwestorów,

- doprowadzenie do terenu strefy gazu z najbliższej magistrali i budowa stacji redukcyjnej.

22. Teren Łysomice I

Woda: Dostawy realizowane są z sieci gminnej.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są do gminnej oczyszczalni ścieków w Ostaszewie gmina Łysomice. Teren nie posiada sieci kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Teren nie posiada sieci kanalizacji deszczowej.

Energia elektryczna: Teren posiada sieć elektroenergetyczną średniego napięcia (15 kV) i wysokiego napięcia (110 kV). Rezerwa mocy w sieci elektroenergetycznej średniego napięcia wynosi 10 MW.

Gaz: Teren nie posiada sieci gazowej.

Telekomunikacja: Usługi telekomunikacyjne świadczy Telekomunikacja Polska S.A. Wszystkie potrzeby w tym zakresie są zaspokojone.

Komunikacja: Teren posiada dostęp do drogi krajowej nr 1.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Rozbudowa sieci energetycznej oraz budowa pozostałej infrastruktury dostosowanej do potrzeb inwestorów.

IV.

Działania prawno-organizacyjne i ekonomiczne

1. Warunki prawno-organizacyjne

1.1. Zarządzanie strefą

Zarządzającym Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną została ustanowiona Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna Sp. z o.o. z siedzibą w Sopocie. Zarządzający strefą prowadzi działania zmierzające do osiągnięcia celów ustanowienia strefy, zgodnie z planem rozwoju oraz regulaminem strefy, w szczególności przez:

- promocję strefy,

- udzielenie przedsiębiorcom wyłonionym w drodze przetargu lub rokowań zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy,

- ustanawianie na rzecz inwestorów prawa własności, dzierżawy i innych form władania nieruchomościami,

- współdziałanie z właścicielami mediów i infrastruktury w celu tworzenia dobrych warunków przedsiębiorcom działającym na terenie strefy,

- gospodarowanie infrastrukturą w sposób ułatwiający przedsiębiorcom prowadzenie działalności gospodarczej,

- wykonywanie bieżącej kontroli zgodności działalności przedsiębiorców na terenie strefy z udzielonymi zezwoleniami.

1.2. Regulamin strefy

Regulamin strefy określa sposób wykonywania zarządu strefą przez zarządzającego, w szczególności stosunek pomiędzy zarządzającym a przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą na terenie strefy.

1.3. Procedura udzielania zezwoleń

Ustalenie przedsiębiorców, którzy uzyskują zezwolenia, następuje w drodze przetargu lub rokowań, zgodnie z procedurą określoną w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 15 listopada 2004 r. w sprawie przetargów i rokowań oraz kryteriów oceny zamierzeń co do przedsięwzięć gospodarczych, które mają być podjęte przez przedsiębiorców na terenie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 254, poz. 2545). Rokowania i przetargi przeprowadza zarządzający.

Minister właściwy do spraw gospodarki powierzył zarządzającemu udzielanie zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej, wykonywanie bieżącej kontroli działalności przedsiębiorców na terenie strefy oraz ustalanie zakresu tej kontroli.

W przypadku inwestycji, której planowane koszty przekraczają 10 mln euro, zarządzający strefą występuje do ministra właściwego do spraw gospodarki o opinię.

2. Warunki ekonomiczne

2.1. Udostępnianie infrastruktury

Dostępność i poziom infrastruktury są zróżnicowane. Niektóre tereny strefy wymagają dozbrojenia w zakresie opisanym w rozdziale "Infrastruktura techniczna".

Udział zarządzającego w udostępnianiu infrastruktury polega w szczególności na:

- współdziałaniu w opracowywaniu i realizacji programu rozwoju infrastruktury na nieuzbrojonych terenach strefy,

- współdziałaniu w opracowaniu planu modernizacji istniejącej infrastruktury,

- współdziałaniu w tworzeniu warunków do zawierania umów pomiędzy inwestorami a gestorami mediów,

- umożliwieniu inwestorom korzystania z infrastruktury na określonych warunkach.

2.2. Szkolenia i edukacja

Zaspokojenie oczekiwań inwestorów w zakresie doboru odpowiednio wyszkolonych kadr możliwe jest dzięki ofercie działających w lokalnym środowisku instytucji szkolących.

Ponadto zarządzający podejmuje następujące działania:

- nawiązuje kontakty z instytucjami szkolącymi i wspomagającymi finansowanie szkoleń,

- uczestniczy w koordynowaniu działalności szkoleniowej,

- stymuluje zmiany profilu nauczania zgodnie z potrzebami inwestorów.

2.3. Otoczenie strefy

W związku z istotną rolą strefy dla otoczenia w aspekcie ekonomicznym, społecznym oraz kulturowym zarządzający podejmuje:

- współpracę z władzami województwa pomorskiego, województwa kujawsko-pomorskiego, powiatów i gmin właściwych ze względu na położenie strefy, przedsiębiorstwami oraz innymi instytucjami w celu tworzenia przyjaznego środowiska dla inwestorów (rozwoju mieszkalnictwa, hotelarstwa, bazy turystyczno-wypoczynkowej, komunikacyjnej, rozwoju parków naukowo-technologicznych, inkubatorów technologicznych itp.),

- współpracę z instytucjami biznesowymi w celu rozwijania doradztwa prawnego, organizacyjnego, finansowego i innych usług konsultingowych,

- współpracę z uczelniami publicznymi i jednostkami badawczo-rozwojowymi we wdrażaniu regionalnej strategii innowacji, w tym tworzenie infrastruktury wdrażania innowacji,

- współpracę z instytucjami społecznymi i politycznymi, a także ośrodkami kształtowania opinii społecznej całego regionu, w celu tworzenia przyjaznego klimatu dla strefy,

- współpracę z placówkami dyplomatycznymi i przedsiębiorcami działającymi za granicą w celu promocji i pozyskiwania inwestorów.

V.

Strategia rozwoju strefy

1. Założenia ogólne

Przy opracowywaniu strategii rozwoju przyjęto następujące założenia:

- preferowanie inwestycji reprezentujących średnie i bardziej zaawansowane technologie, trwale związanych z parkami przemysłowymi strefy i generujących znaczną liczbę miejsc pracy,

- pozyskiwanie inwestorów nastawionych na lokalne powiązania kooperacyjne, które prowadzą do tworzenia miejsc pracy również poza strefą,

- pozyskiwanie inwestorów strategicznych, reprezentujących zaawansowane technologie, angażujących duży kapitał inwestycyjny, wykorzystujących w istotnej części majątek strefy i zatrudniających pracowników o wysokich kwalifikacjach,

- utworzenie Gdańskiego Parku Naukowo-Technologicznego, który umożliwi małym i średnim przedsiębiorcom przekształcenie się w przedsiębiorstwa innowacyjne,

- lokowanie na terenie strefy zakładów nieuciążliwych dla środowiska.

2. Założenia szczegółowe

W oparciu o analizę dotychczasowego rozwoju strefy, uwarunkowań demograficznych, struktury bezrobotnych oraz tradycji przemysłowej przewiduje się preferowanie następujących dziedzin:

- przemysłu elektronicznego, w tym elektroniki użytkowej i specjalistycznej,

- przemysłu telekomunikacyjnego,

- przemysłu technologii informacyjnych,

- przemysłu farmaceutycznego i chemicznego,

- przetwórstwa tworzyw sztucznych,

- przemysłu elektromaszynowego i automatyki,

- przemysłu metalowego,

- przemysłu związanego z wytwarzaniem części i akcesoriów do produkcji pojazdów mechanicznych, statków i jachtów,

- materiałów budowlanych,

- usług badawczo-rozwojowych i prototypowania wyrobów i technologii dla ww. przemysłów.

3. Działalność usługowa

Zarządzający gromadzi wszelkie informacje, które mogą być wykorzystane przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie strefy i w otoczeniu.

Zarządzający prowadzi aktywną politykę na rzecz rozwoju usług:

- związanych z dostawą mediów,

- finansowych, bankowych i ubezpieczeniowych,

- doradztwa prawnego,

- celnych,

- transportowych.

4. Pozyskiwanie inwestorów

4.1. Zasady pozyskiwania inwestorów

Przyjęta strategia rozwoju strefy wyznacza zasadnicze kierunki działań promocyjnych mających na celu pozyskanie inwestorów krajowych i zagranicznych. Przewiduje się następujące działania promocyjne:

- kreowanie wizerunku strefy poprzez przynależność do krajowych i zagranicznych organizacji gospodarczych, udział w misjach zagranicznych, krajowych i międzynarodowych konferencjach oraz targach branżowych, a także spotkaniach biznesowych,

- współpracę w zakresie promocji z wydziałami ekonomiczno-handlowymi Ambasad RP w wybranych krajach,

- współpracę z agencjami rządowymi, pozarządowymi i instytucjami zajmującymi się pozyskiwaniem inwestorów,

- współpracę z lokalnymi samorządami (wojewódzkimi, powiatowymi, gminnymi i miejskimi),

- promocję adresowaną w formie ofert kierowanych do wybranych firm z wyselekcjonowanych branż,

- publikowanie reklam oraz artykułów reklamowych w czasopismach specjalistycznych,

- analizowanie rynku lokalnego w celu dostarczania potencjalnym inwestorom danych o dostępnych usługach, personelu, transporcie, infrastrukturze oraz innych wymaganych informacji,

- dystrybucję materiałów promocyjnych.

Przewiduje się pozyskanie następujących kategorii inwestorów:

- strategicznych, angażujących duży kapitał inwestycyjny, wykorzystujących w istotnej części majątek strefy i zatrudniających znaczną liczbę pracowników; działalność tych inwestorów określi dynamikę i charakter rozwoju strefy,

- krajowych i zagranicznych, którzy stworzą nowe małe i średnie przedsiębiorstwa produkcyjne i zatrudnią proporcjonalnie dużą liczbę pracowników,

- prowadzących działalność usługową (bez zezwolenia) na rzecz obsługi przedsiębiorców działających w strefie.

4.2. Udostępnianie majątku

Udostępnienie majątku następuje w drodze umowy cywilnoprawnej.

5. Rozwój środków technicznych

Dostępność i jakość infrastruktury to kluczowe czynniki rozwoju strefy. Stworzenie warunków odpowiadających potrzebom inwestorów wymaga budowy, rozbudowy lub modernizacji istniejącej infrastruktury. Zakres i czas realizacji poszczególnych jej elementów będzie zależny od liczby i rodzaju inwestycji realizowanych na terenie strefy.

Istniejące rezerwy mediów w przeważającej mierze są wystarczające na potrzeby planowanego rozwoju strefy, natomiast udostępnienie ich potencjalnym inwestorom wymaga doprowadzenia sieci infrastruktury technicznej do granic strefy, wybudowania związanych z nimi urządzeń technicznych i ułożenia sieci rozprowadzającej.

Konieczna jest budowa następujących elementów infrastruktury:

- dróg wewnętrznych, dróg dojazdowych i węzłów komunikacyjnych,

- stacji transformatorowych i ułożenia linii kablowych,

- stacji redukcyjnych i sieci gazowej,

- sieci wodociągowej,

- sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej.

W związku z tym, że aktualne możliwości finansowe zarządzającego nie pozwalają na rozpoczęcie wszystkich koniecznych inwestycji, podjęte zostaną starania o finansowanie lub współfinansowanie przedsięwzięć u gestorów poszczególnych mediów oraz władz samorządowych. Te ostatnie zobowiązały się, już na etapie tworzenia strefy, do współfinansowania infrastruktury.

6. Nakłady na rozwój strefy

Rozwój strefy wymaga poniesienia nakładów przez:

- zarządzającego,

- inwestorów,

- dysponentów mediów.

6.1. Nakłady zarządzającego

Koszty utrzymania majątku będącego własnością zarządzającego ponosi sam zarządzający. Koszty te, w miarę udostępniania majątku inwestorom, będą sukcesywnie malały.

Przychody uzyskiwane z tytułu m.in. dzierżawy, sprzedaży majątku spółki oraz opłaty administracyjnej przeznaczane są na inwestycje infrastrukturalne i bieżącą działalność zarządzającego.

Wysokość środków przeznaczonych na promocję i marketing będzie wynikiem możliwości finansowych zarządzającego.

Stałym wydatkiem zarządzającego są koszty funkcjonowania spółki.

Szczegółowe prognozy przychodów i kosztów będą sporządzane w ramach rocznych planów ekonomiczno-finansowych zarządzającego.

6.2. Nakłady inwestorów

Przedsiębiorcy podejmujący działalność na terenie strefy będą ponosić nakłady na zakup gruntów, budowę i wyposażenie zakładów produkcyjnych. Poniosą również koszty rozbudowy infrastruktury, głównie w zakresie budowy przyłączy lokalnych.

7. Etapy rozwoju strefy

Kształtowanie i rozwój strefy jest przedsięwzięciem długofalowym. Plan rozwoju strefy ma więc charakter strategiczny, długookresowy. Rozwój strefy można podzielić na 3 etapy:

Etap Okres Główne cele etapu
I 2006-2009 - realizacja inwestycji infrastrukturalnych,

- realizacja inwestycji wdrażania regionalnej strategii

innowacji i usług z tym związanych,

- przyjmowanie inwestorów do strefy,

- gospodarowanie urządzeniami infrastruktury gospodarczej i

technicznej,

- tworzenie parków naukowo-technologicznych, inkubatorów

technologicznych i innej infrastruktury wdrażania innowacji,

- monitorowanie działalności gospodarczej na terenie strefy

II 2010-2012 - osiągnięcie docelowego poziomu aktywności gospodarczej i

zatrudnienia

III 2013-2017 - przygotowanie warunków do funkcjonowania obszaru

przemysłowego po wygaśnięciu regulacji prawnych dotyczących

strefy

8. Obowiązki zarządzającego

Lp. Zadanie Termin wykonania
1 Realizacja inwestycji infrastrukturalnych i gospodarowanie urządzeniami infrastruktury technicznej praca ciągła
2 Promocja strefy w kraju i za granicą praca ciągła
3 Kontrola działalności przedsiębiorców na terenie strefy w zakresie spełnienia warunków zezwoleń praca ciągła, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od upływu terminu realizacji warunku
4 Monitorowanie działalności przedsiębiorców w strefie i sporządzanie informacji o funkcjonowaniu strefy co kwartał
1 Załącznik:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 4 października 2005 r. (Dz.U.05.207.1731) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 listopada 2005 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 23 września 2006 r. (Dz.U.06.183.1361) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 2006 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024