Sposób prowadzenia gospodarki finansowej oraz sporządzania planu finansowego jednostek doradztwa rolniczego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 19 kwietnia 2005 r.
w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej oraz sporządzania planu finansowego jednostek doradztwa rolniczego

Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. Nr 251, poz. 2507) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa sposób prowadzenia gospodarki finansowej oraz sporządzania planu finansowego jednostek doradztwa rolniczego.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego;
2)
jednostkach - należy przez to rozumieć jednostki doradztwa rolniczego, o których mowa w art. 2 ustawy;
3) 1
planie finansowym - należy przez to rozumieć plan finansowy, o którym mowa w art. 41 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.2)).
§  2.
1.
Jednostki prowadzą gospodarkę finansową na podstawie rocznych planów finansowych, opracowywanych, opiniowanych i zatwierdzanych w trybie przepisów art. 8 ust. 1 i 2, art. 9 ust. 3 i art. 12 ust. 1 ustawy.
2.
Roczny plan finansowy jest ustalany na okres roku kalendarzowego.
§  3.
Projekt rocznego planu finansowego opracowuje dyrektor jednostki, z uwzględnieniem wysokości dotacji podmiotowej, dotacji na zadania zlecone do realizacji oraz dotacji przedmiotowych zaplanowanych w projekcie ustawy budżetowej na dany rok.
§  4. 2
Roczny plan finansowy jednostki składa się z:
1)
części tabelarycznej zawierającej wielkości liczbowe przychodów i kosztów roku poprzedniego oraz wielkości liczbowe przychodów i kosztów przewidywanych na rok objęty planem finansowym, sporządzonej na podstawie wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia;
2)
części opisowej, zawierającej szczegółowe uzasadnienie dla poszczególnych wielkości liczbowych przychodów i kosztów jednostki, w szczególności uzasadnienie kosztów jednostki finansowanych z dotacji podmiotowej.
§  5. 3
(uchylony).
§  6.
Realizacja zadań, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, oraz wydatkowanie środków publicznych przez jednostki są dokonywane zgodnie z odrębnymi przepisami, w szczególności dotyczącymi finansów publicznych.
§  7. 4
Wyboru banku prowadzącego obsługę rachunków jednostka dokonuje zgodnie z art. 160 ust. 5 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.
§  8. 5
Realizacja poszczególnych tytułów kosztów może być dokonywana w granicach kwot ustalonych w rocznym planie finansowym.
§  9. 6
Zwiększenie kosztów w poszczególnych tytułach z uwzględnieniem art. 34 ust. 2 i 3 oraz art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych może nastąpić po uprzednim zatwierdzeniu zmiany rocznego planu finansowego.
§  10.
1.
Jednostki tworzą:
1)
fundusz statutowy;
2)
fundusz rezerwowy;
3)
inne fundusze, których utworzenie przewidują odrębne przepisy ustawowe.
2.
Fundusz statutowy tworzy się z równowartości składników majątku, nabytych w trybie ustawy, stanowiących wyposażenie jednostek w dniu rozpoczęcia przez nie działalności, po uwzględnieniu należności i zobowiązań przejętych zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy.
3.
Zysk netto jednostek przeznacza się na fundusze, o których mowa w ust. 1.
4.
Stratę netto jednostek pokrywa się z funduszu rezerwowego. Jeżeli strata netto jest wyższa niż fundusz rezerwowy, część straty, niepokrytą z funduszu rezerwowego, pokrywa się z funduszu statutowego.
§  11.
1.
Wyboru podmiotu uprawnionego do badania rocznego sprawozdania finansowego jednostki dokonuje, odpowiednio, minister właściwy do spraw rozwoju wsi lub wojewoda.
2.
Koszty postępowania o zamówienie publiczne, związane z wyborem podmiotu uprawnionego do badania rocznego sprawozdania finansowego, ponosi jednostka.
3.
Roczne sprawozdanie finansowe jednostka przedkłada do zatwierdzenia, odpowiednio, ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi lub wojewodzie.
4.
Podziału zysku lub ustalenia sposobu pokrycia straty jednostki dokonuje, odpowiednio, minister właściwy do spraw rozwoju wsi lub wojewoda.
§  12. 7
 
1.
Sprawozdanie z realizacji planu finansowego sporządza się w układzie określonym w § 4.
2.
Zatwierdzone roczne sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, jednostka przesyła Ministrowi Finansów.
§  13.
Przepisu § 4 ust. 2 nie stosuje się do sporządzenia planu finansowego na 2005 r.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 134, poz. 1427).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708 i Nr 170, poz. 1217 i 1218

ZAŁĄCZNIK  8

PLAN FINANSOWY JEDNOSTKI DORADZTWA ROLNICZEGO

Część A
Lp. Wyszczególnienie Przewidywane wykonanie

w ..... r.

Projekt planu na .... r.
w tysiącach złotych
1 2 3 4
I PRZYCHODY OGÓŁEM
1 Dotacje z budżetu państwa
- podmiotowa
- przedmiotowe
- celowe
- na inwestycje i zakupy inwestycyjne
2 Środki otrzymane od pozostałych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych
(...) poszczególne jednostki
3 Środki otrzymane z Unii Europejskiej
4 Przychody finansowe
4.1 - dywidendy i udziały w zysku
4.2 - odsetki
4.3 - inne
5 Przychody z działalności gospodarczej
6 Pozostałe przychody
6.1 - w tym z budżetu państwa
II KOSZTY OGÓŁEM
1 Koszty według rodzaju
1.1 amortyzacja
1.2 materiały i energia
1.3 usługi obce
1.4 podatki i opłaty, z tego:
1.4.1 - podatek akcyzowy i VAT
1.4.2 - podatki stanowiące źródło dochodów własnych

jednostek samorządu terytorialnego

1.4.3 - opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów
1.4.4 - opłaty urzędowe
1.4.5 - wpłaty na PFRON
1.5 wynagrodzenia
1.5.1 - osobowe
1.5.2 - pozostałe
1.6 ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia
1.6.1 - składki na ubezpieczenia społeczne
1.6.2 - składki na Fundusz Pracy
1.6.3 - składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń

Pracowniczych

1.6.4 - świadczenia socjalne
1.6.5 - inne
1.7 pozostałe
2 Koszty finansowe
2.1 - płatności odsetkowe wynikające z

zaciągniętych zobowiązań

2.2 - inne
3 Pozostałe koszty
III WYNIK (zysk/strata)
IV OBOWIĄZKOWE OBCIĄŻENIA WYNIKU FINANSOWEGO
Podatek dochodowy od osób prawnych
V WYNIK NETTO
VI WYDATKI MAJĄTKOWE

Część B. Dane uzupełniające

Lp. Wyszczególnienie Stan na dzień Plan na dzień
1 2 3 4
AKTYWA
1 AKTYWA TRWAŁE
1.1 Należności długoterminowe, w tym:
- należności z tytułu udzielonych pożyczek, w

tym:

- jednostkom podsektora rządowego
- jednostkom podsektora samorządowego
- jednostkom spoza sektora finansów

publicznych

1.2 Akcje i udziały*)
2 AKTYWA OBROTOWE
2.1 Zapasy
2.2 Środki pieniężne
2.3 Należności krótkoterminowe, w tym:
- należności z tytułu udzielonych pożyczek, w

tym:

- jednostkom podsektora rządowego
- jednostkom podsektora samorządowego
- jednostkom spoza sektora finansów

publicznych

2.4 Akcje i udziały*)
ZOBOWIĄZANIA według wartości nominalnej
1 Papiery wartościowe
2 Kredyty i pożyczki, w tym zaciągnięte od:
- jednostek podsektora rządowego
- jednostek podsektora samorządowego
- jednostek spoza sektora finansów publicznych
3 Depozyty
4 Zobowiązania wymagalne
Liczba zatrudnionych (w przeliczeniu na pełne etaty)

*) Pozycja ta powinna uwzględniać zmianę stanu akcji i udziałów będącą wynikiem transakcji bez zmiany wartości kursu (przeszacowania) akcji i udziałów.

1 § 1 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 15 września 2006 r. (Dz.U.06.178.1315) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 2006 r.
2 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 15 września 2006 r. (Dz.U.06.178.1315) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 2006 r.
3 § 5 uchylony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 15 września 2006 r. (Dz.U.06.178.1315) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 2006 r.
4 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 15 września 2006 r. (Dz.U.06.178.1315) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 2006 r.
5 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 15 września 2006 r. (Dz.U.06.178.1315) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 2006 r.
6 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 15 września 2006 r. (Dz.U.06.178.1315) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 2006 r.
7 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 15 września 2006 r. (Dz.U.06.178.1315) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 2006 r.
8 Załącznik dodany przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 15 września 2006 r. (Dz.U.06.178.1315) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 2006 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024