Regulamin negocjacji dotyczących projektu ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 18 kwietnia 2005 r.
w sprawie regulaminu negocjacji dotyczących projektu ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej

Na podstawie art. 137 ust. 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się regulamin negocjacji dotyczących projektu ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN NEGOCJACJI DOTYCZĄCYCH PROJEKTU OGÓLNYCH WARUNKÓW UMÓW O UDZIELANIE ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ

§  1.
1.
Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia prowadzi negocjacje dotyczące projektu ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, zwane dalej "negocjacjami", w sposób zapewniający równe traktowanie uczestniczącym w nich Naczelnej Radzie Lekarskiej, Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych oraz reprezentatywnym organizacjom świadczeniodawców, o których mowa w art. 137 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zwanym dalej "stronami negocjacji".
2.
Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia wypełnia obowiązek, o którym mowa w ust. 1, w szczególności poprzez przekazywanie stronom negocjacji tych samych dokumentów i stosowanie w stosunku do nich tych samych terminów.
§  2.
1.
Negocjacje odbywają się w formie konferencji, w których uczestniczą osoby upoważnione przez strony negocjacji do udziału w negocjacjach.
2.
Na żądanie co najmniej jednej ze stron negocjacji, uzgodnienia szczegółowych kwestii będących przedmiotem konferencji mogą odbywać się w powołanych do tego celu zespołach.
§  3.
1.
Przed rozpoczęciem negocjacji Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia przesyła stronom negocjacji, za potwierdzeniem odbioru, projekt ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, zwany dalej "projektem", oraz harmonogram negocjacji, zwany dalej "harmonogramem".
2.
Termin, miejsce oraz zakres tematyczny pierwszej konferencji Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia wyznacza w harmonogramie na dzień przypadający nie wcześniej niż 14 dni od dnia wysłania projektu.
3.
Harmonogram określa termin, miejsce i zakres tematyczny konferencji.
4.
Harmonogram jest jawny. Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia publikuje harmonogram na stronie internetowej centrali Narodowego Funduszu Zdrowia.
§  4.
1.
Konferencje odbywają się w terminach określonych w harmonogramie, w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż co 14 dni.
2.
Zmian w harmonogramie można dokonać podczas konferencji za zgodą Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia oraz wszystkich osób, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, biorących udział w konferencji.
3.
Zakres tematyczny konferencji obejmuje poszczególne części lub zagadnienia projektu.
§  5.
1.
Strony negocjacji, najpóźniej w dniu rozpoczęcia pierwszej konferencji, przekazują Prezesowi Narodowego Funduszu Zdrowia pisemną informację o:
1)
osobach upoważnionych do udziału w negocjacjach, zwanych dalej "osobami upoważnionymi";
2)
adresie do korespondencji.
2.
Do informacji, o której mowa w ust. 1, dołącza się pisemne upoważnienia do udziału w negocjacjach.
3.
Strony negocjacji mogą upoważnić do udziału w negocjacjach nie więcej niż po 4 osoby.
4.
Osobie upoważnionej mogą towarzyszyć eksperci, którzy mogą zabierać głos w imieniu osoby upoważnionej. W konferencji może uczestniczyć nie więcej niż po dwóch ekspertów wyznaczonych przez stronę negocjacji.
5.
Jeżeli osoba upoważniona w trybie ust. 1 nie może brać udziału w negocjacjach, strona negocjacji niezwłocznie zawiadamia o tym Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia oraz przekazuje pisemne upoważnienie udzielone innej osobie. Upoważnienie to może również dostarczyć osobie przewodniczącej konferencji osoba, dla której jest ono wystawione.
§  6.
1.
Konferencjom przewodniczy Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia lub osoba przez niego upoważniona.
2.
Osoba przewodnicząca konferencji, w szczególności:
1)
udziela i odbiera głos osobom biorącym udział w konferencji;
2)
określa czas trwania wypowiedzi;
3)
czuwa nad tokiem i terminowością prac konferencji;
4)
powołuje spośród osób upoważnionych do udziału w negocjacjach zespoły, o których mowa w § 2 ust. 2, oraz określa ich zakres zadań i czas działania;
5)
zarządza przerwę w konferencji oraz okres jej trwania - z własnej inicjatywy lub na żądanie osoby upoważnionej.
§  7.
Na konferencji uzgadnia się wyłącznie sprawy objęte jej zakresem tematycznym, określonym w harmonogramie.
§  8.
1.
Strony negocjacji mogą uzgodnić wspólne stanowisko wobec zakresu tematycznego będącego przedmiotem danej konferencji.
2.
W przypadku nieuzgodnienia wspólnego stanowiska strony negocjacji przygotowują odrębne stanowiska.
§  9.
1.
Konferencje obejmują:
1)
przedstawienie przez osoby upoważnione, uzgodnionego stanowiska lub stanowisk odrębnych;
2)
przedstawienie przez osoby upoważnione, ustaleń zespołów, o których mowa w § 2 ust. 2;
3)
dyskusję nad uzgodnionym stanowiskiem lub stanowiskami odrębnymi;
4)
dyskusję nad ustaleniami zespołów;
5)
sporządzenie protokołu.
2.
Protokół, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, zawiera:
1)
kolejny numer protokołu;
2)
datę i miejsce konferencji;
3)
porządek posiedzenia;
4)
listę obecności;
5)
ustalenie obszaru zgodności albo określenie rozbieżności w zakresie tematycznym konferencji.
3.
Protokół podpisują Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia lub osoba przewodnicząca konferencji, osoby upoważnione oraz protokolant.
4.
Niezwłocznie po zakończeniu konferencji Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia przekazuje kopie protokołu osobom upoważnionym.
§  10.
Przebieg konferencji jest utrwalany w formie zapisu dźwiękowego.
§  11.
1.
Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia, opierając się na ustaleniach zawartych w protokole z konferencji, dokonuje poprawek w projekcie i przekazuje poprawiony projekt osobom upoważnionym na kolejnej konferencji.
2.
Przedmiotem ostatniej konferencji jest treść projektu uwzględniająca zamiany dokonane przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia na podstawie ustaleń zawartych w protokołach z konferencji.
§  12.
Prezes Funduszu kończy negocjacje w przypadku:
1)
uzgodnienia projektu albo
2)
nieuzgodnienia projektu w terminie, o którym mowa w art. 137 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
§  13.
Obsługę techniczną negocjacji zapewnia centrala Narodowego Funduszu Zdrowia.
1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 134, poz. 1439).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024