Sposób wykonania obowiązków w zakresie przygotowania dla izb morskich materiałów do dochodzeń w sprawach wypadków morskich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 31 marca 2005 r.
w sprawie sposobu wykonania obowiązków w zakresie przygotowania dla izb morskich materiałów do dochodzeń w sprawach wypadków morskich

Na podstawie art. 21 ust. 3b ustawy z dnia 1 grudnia 1961 r. o izbach morskich (Dz. U. Nr 58, poz. 320, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób wykonania przez armatorów i kapitanów statków oraz podmioty zarządzające portami i użytkowników infrastruktury portowej obowiązków w zakresie przygotowania dla izb morskich materiałów do dochodzeń w sprawach wypadków morskich, zwanych dalej "wypadkami", podlegających zgłoszeniu izbom morskim i kapitanatom (bosmanatom) portów;
2)
rodzaj pomocy i informacji, których należy udzielić izbom morskim i kapitanatom (bosmanatom) portów w związku z nastąpieniem wypadku.
§  2.
Przygotowanie materiałów do dochodzeń w sprawie wypadku polega na zabezpieczeniu śladów i dowodów mających znaczenie dla wstępnego ustalenia stanu faktycznego przez:
1)
ochronę ich przed utratą, zniszczeniem lub zniekształceniem;
2)
utrwalenie ich w postaci uzyskanych lub sporządzonych dokumentów (ich odpisów) dotyczących przebiegu, okoliczności, przyczyn oraz skutków wypadku.
§  3.
1.
Przygotowane materiały do dochodzenia przekazuje się niezwłocznie izbie morskiej miejscowo właściwej dla rozpoznania sprawy, za pośrednictwem kapitanatu (bosmanatu) portu polskiego, na którego obszarze nastąpił wypadek bądź też w którym po wypadku znalazł się statek lub jego załoga.
2.
Dowody rzeczowe, które ze względu na rozmiary, charakter lub przeznaczenie nie mogą być przekazane izbie morskiej, pozostawia się na przechowanie właścicielowi, ze wskazaniem ciążącego na właścicielu obowiązku przedstawienia go na każde żądanie organu prowadzącego dochodzenie lub dokonuje się ich szczegółowego opisu lub utrwalenia obrazu za pomocą urządzenia rejestrującego obraz.

Rozdział  2

Sposób wykonania obowiązków przez armatorów

§  4.
Armator, po otrzymaniu wiadomości o wypadku, niezwłocznie zabezpiecza dokumenty będące w jego posiadaniu, mające znaczenie dla wstępnego ustalenia stanu faktycznego, w szczególności:
1)
dokumentację techniczną statku oraz certyfikaty lub równoważne dokumenty wymagane na podstawie przepisów o bezpieczeństwie morskim, w szczególności dokumenty wymagane na podstawie umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną;
2)
listę załogi;
3)
dokumenty dotyczące przewożonego ładunku i listę pasażerów;
4)
dokumenty dotyczące rodzaju i wyceny szkód powstałych w wyniku wypadku;
5)
zapisy korespondencji prowadzonej ze statkiem.
§  5.
Jeżeli członek załogi statku lub inna osoba uległa wypadkowi w związku z pracą na statku, armator, niezależnie od zabezpieczenia dokumentów, o których mowa w § 4, przekazuje izbie morskiej miejscowo właściwej do rozpoznania sprawy protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, sporządzony zgodnie z odrębnymi przepisami regulującymi ustalanie okoliczności i przyczyny wypadków przy pracy, sposób ich dokumentowania oraz zakres informacji zawartych w rejestrze wypadków przy pracy.

Rozdział  3

Sposób wykonania obowiązków przez kapitanów statków

§  6.
1.
Kapitan statku bezpośrednio po wypadku zabezpiecza przed utratą, zniszczeniem lub zniekształceniem materiały do dochodzenia w sprawie wypadku.
2.
Zabezpieczenie materiałów, o których mowa w ust. 1, w zależności od rodzaju wypadku, obejmuje:
1)
mapy morskie, użyte w danej podróży, wraz z naniesionymi na nie znakami lub zapisami;
2)
dzienniki statku;
3)
dzienniczki manewrowe;
4)
zapisy urządzeń automatycznie rejestrujących ruch statku lub jego mechanizmów;
5)
nakresy radarowe i plany sondażowe, jeżeli były wykonywane;
6)
dokumenty w zakresie bezpieczeństwa statku, wyposażenia statku, potwierdzające spełnienie kryteriów stateczności statku;
7)
dokumenty dotyczące rodzaju, ilości, rozmieszczenia i stanu przewożonego ładunku;
8)
listę załogi wraz z informacją o jej kwalifikacjach;
9)
listę pasażerów;
10)
korespondencję prowadzoną przed, w czasie i po wypadku, mającą związek z wypadkiem i ewentualnie prowadzoną akcję ratowniczą;
11)
materiały, inne niż dokumenty, mające znaczenie dla wstępnego ustalenia stanu faktycznego.
§  7.
1.
Kapitan statku, niezwłocznie po wypadku, wykonuje ponadto następujące czynności:
1)
sporządza raport o wypadku morskim, stanowiący załącznik do rozporządzenia;
2)
odbiera pisemne oświadczenia od oficerów wachtowych (służbowych) i marynarzy, którzy pełnili służbę w czasie wypadku, a także od innych świadków wypadku, w przypadku gdy posiadają lub mogą posiadać wiadomości o okolicznościach, przyczynach i skutkach wypadku;
3)
sporządza szkic przebiegu wypadku, zawierający informacje o pozycji statku w poszczególnych fazach wypadku, z zaznaczeniem: pozycji statku w każdej fazie wypadku, kursów, położenia steru, użycia steru strumieniowego, pędników lub wyłożenia płatów śruby nastawnej, pracy maszyn, użytych sygnałów dźwiękowych i optycznych oraz kierunku i siły wiatru i prądu, granic toru wodnego, nabrzeża, falochronu, świateł, pław, nabieżników, położenia mielizny lub przeszkody podwodnej (wraku), o ile taka występowała;
4)
sporządza szkic i opis uszkodzeń statku, a jeżeli wypadek nastąpił na statku, szkic i opis miejsca wypadku;
5)
sporządza, o ile to możliwe, dokumentację fotograficzną, zapis audiowizualny lub w inny sposób utrwalający obraz:
a)
miejsca wypadku na statku,
b)
uszkodzeń statku,
c)
miejsca wypadku na statku współuczestniczącym w wypadku,
d)
uszkodzeń statku współuczestniczącego w wypadku.
2.
Kapitan statku, niezależnie od czynności, o których mowa w ust. 1, w zależności od rodzaju wypadku powinien, w miarę możliwości, uzyskać:
1)
odpisy lub kopie oświadczeń, protokołów wyjaśnień lub zeznań złożonych przed organami państw obcych w sprawie wypadku, o ile to możliwe, dołączając również ich urzędowe tłumaczenie na język polski;
2)
oświadczenie pilota statku na temat wypadku wraz ze sporządzonym przez niego szkicem dotyczącym przebiegu wypadku, jeżeli była świadczona usługa pilotowa;
3)
ekspertyzy dotyczące szkód powstałych na statku lub spowodowanych przez statek, a jeżeli skutkiem wypadku był rozstrój zdrowia lub śmierć człowieka, zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia poszkodowanego lub stwierdzenie zgonu i jego przyczyny;
4)
dokumentację dotyczącą rejestracji ruchu statku sporządzoną przez Służbę Kontroli Ruchu Statków (Służbę VTS), jeżeli wypadek nastąpił na obszarze podległym kontroli Służby VTS.
§  8.
1.
Kapitan statku przesyła niezwłocznie raport o wypadku morskim, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 1, wraz z materiałami, o których mowa w § 6 i 7, izbie morskiej właściwej miejscowo do rozpoznania sprawy, za pośrednictwem kapitanatu (bosmanatu) portu polskiego:
1)
na którego obszarze nastąpił wypadek;
2)
w którym znalazł się statek lub jego załoga po wypadku, jeżeli nastąpił poza obszarem portu.
2.
Jeżeli wypadek nastąpił na morzu pełnym bądź na obcych wodach wewnętrznych lub terytorialnych, kapitan statku, niezależnie od czynności określonej w ust. 1, przesyła odpis raportu o wypadku morskim polskiemu urzędowi konsularnemu właściwemu ze względu na miejsce położenia portu obcego, w którym znalazł się statek lub jego załoga po wypadku.
3.
Po przybyciu do portu polskiego, kapitan statku składa w kapitanacie portu te z materiałów, o których mowa w § 6 i 7, które nie zostały przekazane wraz z raportem o wypadku morskim, oraz składa wyjaśnienia dotyczące wypadku.
§  9.
Kapitan statku o obcej przynależności, składając raport o wypadku morskim wraz z materiałami, o których mowa w § 6 i 7, sporządzonymi w języku obcym, powinien także przedłożyć ich urzędowe tłumaczenie na język polski, uwierzytelnione przez tłumacza przysięgłego, konsula lub agenta.

Rozdział  4

Sposób wykonania obowiązków przez podmioty zarządzające portami i użytkowników infrastruktury portowej

§  10.
W sprawach wypadków przy pracy osób zatrudnionych przez podmiot zarządzający portem lub użytkownika infrastruktury portowej bądź też jeżeli statek spowodował uszkodzenia w infrastrukturze portowej albo w następstwie działania urządzeń portowych doznał uszkodzeń, podmiot zarządzający portem lub użytkownik infrastruktury portowej, bezpośrednio po wypadku, zabezpiecza ślady i dowody, zwane dalej "materiałem dowodowym", mające znaczenie dla wstępnego ustalenia stanu faktycznego, w szczególności przez:
1)
sfotografowanie lub utrwalenie za pomocą innych urządzeń audiowizualnych miejsca wypadku, statku uczestniczącego w wypadku, jego uszkodzeń lub uszkodzeń budowli, urządzeń lub instalacji portowych;
2)
sporządzenie szkicu miejsca wypadku i opisu uszkodzeń spowodowanych przez statek, a jeżeli nastąpił na statku, szkicu i opisu miejsca wypadku;
3)
uzyskanie, o ile to możliwe, materiału dowodowego ze statku;
4)
zebranie od zainteresowanych i świadków wypadku zatrudnionych przez podmiot zarządzający portem lub przez użytkownika infrastruktury portowej oświadczeń dotyczących okoliczności, w jakich nastąpił wypadek, i ewentualnych przyczyn jego nastąpienia;
5)
uzyskanie, o ile to możliwe, ekspertyzy dotyczącej szkód.
§  11.
Jeżeli osoba zatrudniona przez podmiot zarządzający portem lub użytkownika infrastruktury portowej uległa wypadkowi przy pracy w związku z ruchem statku, działaniem lub stanem jego urządzeń lub wyposażenia albo właściwościami ładunku, podmiot zarządzający portem lub użytkownik infrastruktury portowej, niezależnie od czynności, o których mowa w § 10, przekazuje izbie morskiej protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy.
§  12.
Podmiot zarządzający portem lub użytkownik infrastruktury portowej niezwłocznie, o ile to możliwe, przed wyjściem statku w morze, przekazuje izbie morskiej właściwej do rozpoznania sprawy, za pośrednictwem kapitanatu (bosmanatu) portu, materiał dowodowy, o którym mowa w § 10.

Rozdział  5

Przepisy końcowe

§  13.
Armator i kapitan statku, którego dotyczy wypadek, oraz podmiot zarządzający portem i użytkownik infrastruktury portowej udzielają organom uprawnionym do prowadzenia dochodzeń w sprawach wypadków pomocy polegającej na:
1)
zapewnieniu stawiennictwa zainteresowanych i świadków wypadku u nich zatrudnionych;
2)
umożliwieniu przeprowadzenia oględzin miejsca wypadku, dowodów rzeczowych lub powstałych uszkodzeń;
3)
udostępnieniu odpowiednich pomieszczeń celem umożliwienia przeprowadzenia czynności służbowych.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

RAPORT O WYPADKU MORSKIM

...............................................................

(rodzaj wypadku)

...............................................................

(nazwa statku własnego) (nazwa statku współuczestniczącego)

dzień (od wschodu

do zachodu Słońca)

...............................................................

noc (od zachodu (data, godz. i min) (miejsce wypadku

do wschodu Słońca)*) (pozycja))

_________

*) Niepotrzebne skreślić.

I. Część ogólna

1. Informacja o statku własnym:

1) nazwa, nr IMO i rodzaj ........... bandera .............

2) port macierzysty ............... armator ...............

3) pojemność BRT ......... długość (mierzona w metrach) ...

szerokość (mierzona w metrach) .........................

4) rodzaj napędu ......... łączna moc maszyn ..............

5) rodzaj śruby ................ rok budowy ...............

6) rodzaj i ilość ładunku .................................

7) zanurzenie przy wyjściu z ostatniego portu: dziób ......

rufa .....................

2. Prędkość statku własnego:

przy cała naprzód .................................. węzłów

przy pół naprzód ................................... węzłów

przy wolno naprzód ................................. węzłów

przy b. wolno naprzód ............................. węzłów.

3. Promień cyrkulacji: w prawo .........., w lewo ............

4. Wyposażenie nawigacyjne: radar, światowy satelitarny system

określania pozycji (GPS), kursograf, rejestrator danych z

podróży (VDR), system automatycznej identyfikacji (AIS),

rejestrator manewrów.

(brakujące skreślić)

5. Imię i nazwisko kapitana statku ...........................

dyplom .................. z daty ..........................

jako kapitan pływa od .....................................

6. Obsada wachty (służby): imię (imiona), nazwisko, funkcja

i/lub stanowisko na statku:

Pokładowa

Przed wypadkiem W czasie wypadku

..................... .......................

..................... .......................

..................... .......................

Maszynowa

Przed wypadkiem W czasie wypadku

..................... ......................

..................... ......................

..................... ......................

7. Przebywali w chwili wypadku:

1) kapitan statku .......... gdzie ..... od godz. ....

2) wachtowy (służbowy) ..... gdzie ..... od godz. ....

3) pilot statku ............ gdzie ..... od godz. ....

4) na "oku" ................ gdzie ..... od godz. ....

8. Wiatr (kierunek) ......... siła ..............° Beauforta,

widoczność ....................

9. Prąd (w kierunku) .............prędkość prądu ............

stan morza ............

10. Uszkodzenia statku własnego ..............................

11. Imiona i nazwiska osób, które w wyniku wypadku poniosły

śmierć, zaginęły, doznały uszczerbku na zdrowiu

(niepotrzebne skreślić):

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

12. Przypuszczalna wysokość szkody ............................

...........................................................

13. Uszkodzenia statku współuczestniczącego, obiektów,

instalacji (niepotrzebne skreślić):

...........................................................

...........................................................

...........................................................

14. Prawdopodobna przyczyna wypadku:

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

15. Czy i kto był pod wpływem alkoholu lub środków odurzających

(sposób oceny, wskazać i dołączyć dowody):

...........................................................

16. Zachowanie się po wypadku: ................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

17. Świadkowie wypadku: .......................................

...........................................................

...........................................................

18. Opis wypadku sporządzony na osobnym arkuszu.

II. Zderzenie statków lub statku ze sprzętem połowowym

albo przeszkodą nawodną lub podwodną

1. Charakterystyka statku współuczestniczącego:

..........................................................

..........................................................

..........................................................

2. Światła (znaki), jakie miały:

1) statek własny ..........................................

2) statek współuczestniczący ..............................

3. Czy korzystano z radaru: ..................................

4. Czy robiono nakresy: ......................................

5. Czy używano radiotelefonu dla zapobieżenia wypadkowi: .....

6. Czas, kierunek i odległość, w którym po raz pierwszy:

1) zauważono statek współuczestniczący na ekranie

radaru .................................................

czas ..................... kąt kursowy .................

odległość (mierzona w metrach) .........................

2) usłyszano sygnał statku współuczestniczącego:

czas ..................... kąt kursowy .................

odległość (mierzona w metrach) .........................

3) zauważono światła statku współuczestniczącego, rodzaj

świateł: ...............................................

czas ..................... kąt kursowy .................

odległość (mierzona w metrach) .........................

4) zauważono statek współuczestniczący wzrokowo: ..........

czas ..................... kąt kursowy .................

odległość (mierzona w metrach) .........................

7. Czas, w którym statek rozpoczął nadawanie sygnałów mgłowych

i ich rodzaj:

...........................................................

8. Inne sygnały statku własnego i współuczestniczącego, czas i

rodzaj sygnałów oraz odległość od statku

współuczestniczącego ......................................

9. Kurs i prędkość statku własnego oraz zmiany w tym zakresie:

1) w ciągu godziny poprzedzającej zderzenie: ..............

........................................................

2) w chwili zderzenia: ....................................

10. Kurs i szybkość statku współuczestniczącego (w

przybliżeniu):

1) przed zderzeniem .......................................

2) w chwili zderzenia .....................................

11. Kąt zderzenia (narysować): ................................

...........................................................

12. Zachowanie się statku współuczestniczącego po wypadku: ....

...........................................................

13. Jak widziano echo statku współuczestniczącego na ekranie

radaru, od chwili pierwszego spostrzeżenia do chwili

zderzenia. Załączyć rysunek tarczy ekranu radaru z

zaznaczeniem kręgów zakresu obserwacji, echa i czasów danej

obserwacji, dołączając sporządzone nakresy.

III. Zetknięcie statku z dnem

1. Czas, w którym po raz ostatni przed zetknięciem statku z

dnem określono pozycję statku i stan logu:

czas ........ pozycja (miejsce) ........ stan logu .........

2. Kursy kompasowe i rzeczywiste oraz prędkość statku od

ostatnio określonej pozycji przed wypadkiem do czasu

zetknięcia statku z dnem: ..................................

............................................................

3. Czy korzystano z radaru i wykonywano nakresy: ..............

............................................................

4. Czas, kąt kursowy, odległość, kiedy po raz pierwszy i

ostatni przed wypadkiem:

1) usłyszano sygnały (mgłowe) z lądu .......................

2) widziano światła nawigacyjne lub orientacyjne ...........

3) charakterystyka sygnałów, świateł: ......................

.........................................................

5. Czas i wyniki sondowań:

1) przed wypadkiem .........................................

.........................................................

2) po wypadku ..............................................

.........................................................

(dołączyć plan sondażu)

6. W chwili zetknięcia statku z dnem:

kurs rzeczywisty ........................ prędkość .........

praca śruby (pędników) .....................................

IV. Uderzenie w budowlę, urządzenie lub instalację

1. Prędkość statku:

1) do czasu podjęcia manewrów zmierzających do zapobieżenia

wypadkowi:

.........................................................

2) w chwili uderzenia ......................................

2. Kurs lub kąt podchodzenia do budowli, urządzenia lub

instalacji: ................................................

3. Manewry śrubą (pędnikami) ..................................

4. Czy korzystano z pomocy:

1) pilota statku ...........................................

2) holowników (ilość, nazwy)

.........................................................

5. Sposób holowania (rozmieszczenie holowników, długość holu)

............................................................

V. Wypadek z udziałem człowieka*

1. Poszkodowany: nazwisko ....................................

imię (imiona) .................. data urodzenia ...........

1) Wykonywana funkcja i/lub zajmowane stanowisko służbowe i

od kiedy je pełni:

........................................................

2) Kwalifikacje zawodowe:

a) dyplom/świadectwo/uprawnienie: ......................

b) czas pływania .......................................

c) czy i kiedy był przeszkolony w zakresie bhp .........

.....................................................

d) rodzaj przeszkolenia ................................

.....................................................

2. Świadectwo zdrowia poszkodowanego, kto i kiedy wystawił: ..

...........................................................

3. Stan zdrowia poszkodowanego przed wypadkiem: ..............

...........................................................

4. Miejsce wypadku (dokładnie określić): .....................

...........................................................

5. Rodzaj czynności wykonywanych przez poszkodowanego: .......

...........................................................

6. Opis urządzenia, przy którego obsłudze nastąpił wypadek: ..

...........................................................

7. Stan techniczny urządzenia (wady): ........................

...........................................................

8. Certyfikat zgodności urządzenia lub inny dokument

potwierdzający, że urządzenie spełnia zasadnicze wymagania,

przez kogo wydany: ........................................

...........................................................

9. Oświetlenie miejsca wypadku (rodzaj): .....................

...........................................................

10. Stan powietrza w pomieszczeniu, w którym nastąpił wypadek

(zanieczyszczenie pyłem, gazem, parami):

...........................................................

...........................................................

11. Sprawujący bezpośredni nadzór nad wykonywaniem czynności

przez poszkodowanego (nazwisko, imię, funkcja i/lub

stanowisko):

...........................................................

jego miejsce w czasie wypadku: ............................

...........................................................

12. Pierwszej pomocy udzielono poszkodowanemu:

o godz.: ............ gdzie: ..............................

kto: ................ w jaki sposób: ......................

...........................................................

13. Inne okoliczności mające znaczenie dla zaistnienia wypadku:

...........................................................

14. Propozycje zastosowania środków zapobiegających tego

rodzaju wypadkom:

...........................................................

* Niepotrzebne nie wypełniać.

VI. Wypadek techniczny

1. Szczegółowy opis urządzenia, które uległo uszkodzeniu, jego

charakterystyka:

............................................................

............................................................

............................................................

2. Szkic i szczegółowy opis przebiegu wypadku:

............................................................

............................................................

............................................................

3. Prawdopodobna przyczyna wypadku:

............................................................

............................................................

............................................................

4. Propozycje zastosowania środków zapobiegających tego rodzaju

wypadkom:

............................................................

............................................................

............................................................

1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1975 r. Nr 16, poz. 91, z 1989 r. Nr 33, poz. 175 i Nr 35, poz. 192, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2004 r. Nr 62, poz. 575.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.68.594

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób wykonania obowiązków w zakresie przygotowania dla izb morskich materiałów do dochodzeń w sprawach wypadków morskich.
Data aktu: 31/03/2005
Data ogłoszenia: 25/04/2005
Data wejścia w życie: 10/05/2005