Kolegia pracowników służb społecznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 24 marca 2005 r.
w sprawie kolegiów pracowników służb społecznych

Na podstawie art. 9f ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe zasady i warunki tworzenia, przekształcania i likwidowania kolegiów pracowników służb społecznych, zwanych dalej "kolegiami";
2)
organizację i zasady działania kolegiów, w tym zasady powierzania stanowisk kierowniczych;
3)
zasady sprawowania opieki naukowo-dydaktycznej, a także sprawowania nadzoru nad kolegiami.
§  2.
1.
Kolegia kształcą w zawodzie pracownik socjalny, w systemie dziennym, wieczorowym lub zaocznym.
2.
Kolegia mogą prowadzić, według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, Nr 99, poz. 1001 i Nr 273, poz. 2703), szkolenia specjalizujące:
1)
z zakresu organizacji pomocy społecznej;
2)
w zawodzie pracownik socjalny.
§  3.
1.
Organami tworzącymi i prowadzącymi kolegia są:
1)
samorząd województwa - dla kolegiów publicznych;
2)
osoby prawne, z wyłączeniem jednostek samorządu terytorialnego, oraz osoby fizyczne - dla kolegiów niepublicznych.
2.
Kolegia publiczne są jednostkami lub zakładami budżetowymi.
3.
Kolegium niepublicznemu tworzonemu i prowadzonemu zgodnie z przepisami rozporządzenia przysługują uprawnienia kolegium publicznego, z wyjątkiem uprawnień finansowych.
§  4.
1.
Warunkiem utworzenia i prowadzenia kolegium bądź wprowadzenia systemu kształcenia wieczorowego lub zaocznego jest zapewnienie przez szkołę wyższą, zwaną dalej "uczelnią", opieki naukowo-dydaktycznej.
2.
Warunkiem prowadzenia kształcenia wieczorowego lub zaocznego jest prowadzenie w kolegium kształcenia w systemie dziennym.
§  5.
1.
Kolegium tworzy się na podstawie aktu założycielskiego, który określa jego nazwę, siedzibę i organ prowadzący.
2.
Utworzenie kolegium i rozpoczęcie działalności w każdym systemie kształcenia wymaga uzyskania:
1)
pozytywnej opinii ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego, w przypadku kolegium publicznego;
2)
zezwolenia ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego, w przypadku kolegium niepublicznego, wydanego w formie decyzji administracyjnej.
3.
Opinia, o której mowa w ust. 2 pkt 1, powinna dotyczyć w szczególności: projektu aktu założycielskiego i statutu kolegium, porozumienia w sprawie opieki naukowo-dydaktycznej nad kolegium, kwalifikacji nauczycieli, a także zapewnienia warunków do pełnej realizacji planów i programów nauczania oraz innych zadań statutowych.
4.
W przypadku opinii negatywnej minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego wydaje decyzję administracyjną.
5.
W przypadku wprowadzania w kolegium systemu kształcenia wieczorowego lub zaocznego, przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  6.
1.
Wniosek o wydanie opinii lub udzielenie zezwolenia, o których mowa w § 5 ust. 2, organ prowadzący składa do dnia 31 stycznia roku utworzenia kolegium lub wprowadzenia nowego systemu kształcenia.
2.
Do wniosku o wydanie opinii lub udzielenie zezwolenia na utworzenie kolegium załącza się:
1)
projekt aktu założycielskiego;
2)
porozumienie z uczelnią mającą sprawować opiekę naukowo-dydaktyczną, zawarte na okres przynajmniej jednego pełnego cyklu kształcenia;
3)
projekt statutu;
4)
szczegółowe informacje dotyczące warunków lokalowych i bazy dydaktycznej, zapewniających właściwe funkcjonowanie kolegium;
5)
imienny wykaz nauczycieli przewidzianych do prowadzenia zajęć w kolegium z wyszczególnieniem:
a)
kwalifikacji zawodowych,
b)
doświadczenia zawodowego w dziedzinie kształcenia pracowników służb społecznych,
c)
osiągnięć zawodowych,
d)
przedmiotów nauczania przewidzianych do realizacji;
6)
szczegółowe informacje o kwalifikacjach zawodowych, doświadczeniu zawodowym w dziedzinie kształcenia pracowników służb społecznych i osiągnięciach zawodowych w przypadku dyrektora kolegium niepublicznego;
7)
informację o planach i programach nauczania;
8)
opinię wojewódzkiej rady zatrudnienia dotyczącą zapotrzebowania na pracowników służb społecznych na terenie województwa;
9)
aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego i kopię statutu lub innego dokumentu stanowiącego podstawę funkcjonowania osoby prawnej, a w przypadku osoby fizycznej - wypis z dowodu osobistego potwierdzający imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania;
10)
opinie właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej i państwowego powiatowego inspektora sanitarnego o warunkach bezpieczeństwa i higieny w budynku, w którym będzie się mieścić kolegium, i najbliższym jego otoczeniu;
11)
zobowiązanie do zapewnienia warunków działania kolegium, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki.
3.
Dokument stanowiący podstawę funkcjonowania osoby prawnej mającej siedzibę za granicą, o którym mowa w ust. 2 pkt 9, wymaga poświadczenia przez właściwą ze względu na siedzibę założyciela polską placówkę dyplomatyczną. Jeżeli dokument taki został sporządzony w języku obcym, należy go przedstawić wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na język polski.
4.
Do wniosku o wydanie opinii lub udzielenie zezwolenia na wprowadzenie nowego systemu kształcenia w kolegium załącza się dokumenty wymienione w ust. 2 pkt 2, 4, 5, 7 i 8.
§  7.
1.
Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego odmawia wydania pozytywnej opinii lub udzielenia zezwolenia, o których mowa w § 5 ust. 2, jeżeli:
1)
organ prowadzący nie spełnia wymagań określonych w rozporządzeniu;
2)
projekty aktu założycielskiego lub statutu są sprzeczne z prawem.
2.
Zezwolenie na utworzenie kolegium lub wprowadzenie nowego systemu kształcenia wygasa, jeżeli kolegium nie rozpocznie działalności lub nie wprowadzi nowego systemu kształcenia w okresie dwóch lat od jego wydania.
§  8.
1.
Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego prowadzi wykaz kolegiów publicznych i niepublicznych.
2.
Wykaz kolegiów, o którym mowa w ust. 1, jest dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach podmiotowych ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.
§  9.
1.
Przekształcenie kolegium publicznego może polegać na połączeniu go z inną jednostką organizacyjną działającą w dziedzinie kształcenia i doskonalenia zawodowego pracowników służb społecznych.
2.
Zmiana nazwy kolegium może polegać tylko na poszerzeniu nazwy o nadanie imienia.
3.
Przekształcenie i zmiana nazwy kolegium publicznego wymaga podjęcia uchwały sejmiku województwa i wprowadzenia odpowiednich zmian do statutu.
4.
Dyrektor kolegium przekazuje do wiadomości ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego zmiany w statucie w terminie 30 dni od dnia podjęcia decyzji o przekształceniu lub zmianie nazwy kolegium.
§  10.
1.
Organ prowadzący likwiduje kolegium lub system kształcenia z końcem roku szkolnego.
2.
Likwidacja kolegium publicznego lub systemu kształcenia w kolegium publicznym następuje w formie uchwały sejmiku województwa.
3.
W przypadku kolegium publicznego likwidacja kolegium lub systemu kształcenia:
1)
może polegać na zaprzestaniu rekrutacji na pierwszy rok i likwidacji kolegium lub systemu kształcenia, po zakończeniu przez słuchaczy cyklu kształcenia, albo
2)
powinna skutkować zapewnieniem słuchaczom możliwości kontynuowania nauki.
4.
W przypadku kolegium niepublicznego sposób likwidacji kolegium lub systemu kształcenia określa statut kolegium.
5.
O likwidacji kolegium lub systemu kształcenia organ prowadzący kolegium powiadamia ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego, w terminie 7 dni od dnia likwidacji.
§  11.
1.
Kolegium działa na podstawie statutu.
2.
Statut określa w szczególności:
1)
nazwę kolegium oraz jego cele;
2)
organ prowadzący kolegium;
3)
systemy kształcenia;
4)
organy kolegium i ich kompetencje;
5)
zakres zadań dyrektora, innych osób zajmujących stanowiska kierownicze, opiekuna naukowo-dydaktycznego, nauczycieli oraz innych pracowników kolegium;
6)
szczegółową organizację kształcenia, a w tym zasady przyjmowania słuchaczy do kolegium i wewnętrzny system oceniania;
7)
prawa i obowiązki słuchaczy;
8)
przypadki, w których słuchacz może zostać skreślony z listy słuchaczy;
9)
tryb i termin ogłaszania regulaminu kształcenia;
10)
tryb uchwalania statutu i wprowadzania w nim zmian;
11)
sposób likwidacji kolegium lub systemu kształcenia w przypadku kolegium niepublicznego.
3.
Pierwszy statut nadaje kolegium publicznemu organ prowadzący. W terminie 6 miesięcy od rozpoczęcia działalności przez kolegium Rada Programowa, o której mowa w § 13 ust. 1, uchwala statut.
4.
Statut kolegium niepublicznemu nadaje organ prowadzący.
§  12.
1.
Działalnością kolegium kieruje dyrektor.
2.
W kolegium publicznym, liczącym co najmniej 12 grup słuchaczy, tworzy się stanowisko wicedyrektora.
3.
Liczba słuchaczy w jednej grupie nie może przekraczać 20 osób.
4.
W kolegium publicznym tworzy się stanowisko kierownika praktyk zawodowych.
§  13.
1.
W kolegium działa Rada Programowa powoływana przez organ prowadzący na wniosek dyrektora kolegium.
2.
W skład Rady Programowej wchodzą:
1)
dyrektor kolegium jako jej przewodniczący;
2)
wicedyrektor kolegium;
3)
opiekun naukowo-dydaktyczny;
4)
kierownik praktyk zawodowych;
5)
przedstawiciele nauczycieli i nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w kolegium, wybrani zgodnie z zasadami określonymi w statucie kolegium;
6)
inni nauczyciele akademiccy z uczelni sprawującej opiekę naukowo-dydaktyczną, jeżeli zostaną wskazani przez rektora do udziału w pracach Rady;
7)
przedstawiciel organu prowadzącego;
8)
przedstawiciel samorządu słuchaczy, wybrany zgodnie z zasadami określonymi w statucie kolegium;
9)
inne osoby powołane na wniosek dyrektora kolegium.
3.
Do kompetencji Rady Programowej należy:
1)
ustalanie ogólnych kierunków działania kolegium;
2)
uchwalanie statutu;
3)
uchwalanie zasad i trybu przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego, w tym trybu odwoławczego oraz sposobu i terminu ogłaszania warunków rekrutacji;
4)
uchwalanie regulaminu kształcenia;
5)
ustalanie kryteriów oceniania, zaliczania zajęć i praktyk oraz zdawania egzaminów;
6)
uchwalanie szczegółowych planów i programów nauczania;
7)
określanie sposobu sprawowania nadzoru pedagogicznego nad nauczycielami kolegium;
8)
zatwierdzanie planów pracy kolegium;
9)
opiniowanie planu rzeczowo-finansowego kolegium;
10)
przyjmowanie rocznego sprawozdania dyrektora z działalności kolegium;
11)
opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
12)
podejmowanie uchwał w innych sprawach określonych w rozporządzeniu lub statucie kolegium.
4.
Przepisy ust. 3 pkt 2, 7, 9, 10 i 11 nie dotyczą kolegium niepublicznego.
5.
Uchwały Rady Programowej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
6.
Rada Programowa uchwala regulamin swojej działalności.
7.
Zebrania Rady Programowej są protokołowane.
§  14.
1.
W kolegium, stosownie do potrzeb, zatrudnia się odpowiednią liczbę nauczycieli oraz pracowników niebędących nauczycielami.
2.
Kwalifikacje nauczycieli w kolegium określają przepisy dotyczące kwalifikacji nauczycieli zakładów kształcenia nauczycieli.
§  15.
1.
Słuchacze kolegium tworzą samorząd słuchaczy, którego organy są reprezentantami ogółu słuchaczy.
2.
Organy samorządu słuchaczy określa statut kolegium.
3.
Samorząd słuchaczy ma prawo do podejmowania uchwał i wyrażania opinii we wszystkich kwestiach związanych z funkcjonowaniem kolegium.
4.
Zasady wybierania i działania organów samorządu słuchaczy określa regulamin samorządu uchwalony przez ogół słuchaczy.
5.
Dyrektor kolegium uchyla niezgodne z prawem uchwały samorządu słuchaczy.
§  16.
1.
W kolegium działa biblioteka spełniająca zadania dydaktyczne i usługowe odpowiadające prowadzonym w kolegium kształceniu i szkoleniom specjalizującym.
2.
Organizację biblioteki i zadania nauczycieli bibliotekarzy określa statut kolegium.
3.
W kolegium tworzy się pracownie ćwiczeń i warsztatów do realizacji programu nauczania.
§  17.
1.
Organizację kształcenia w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny kolegium opracowany przez dyrektora na podstawie planu kształcenia oraz planu rzeczowo-finansowego kolegium.
2.
Dyrektor opracowuje arkusz organizacyjny kolegium najpóźniej do dnia 30 września każdego roku.
3.
Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący kolegium.
§  18.
1.
Nauka w kolegium trwa 3 lata.
2.
Słuchaczem kolegium może być osoba, która posiada świadectwo dojrzałości oraz uzyskała pozytywny wynik w postępowaniu rekrutacyjnym.
§  19.
Rok szkolny w kolegium trwa od dnia 1 października do dnia 30 września następnego roku i obejmuje 2 semestry zajęć dydaktycznych, sesje egzaminacyjne zimową i letnią, przerwy świąteczne oraz ferie zimowe i letnie.
§  20.
1.
Nauka w kolegium odbywa się zgodnie z regulaminem kształcenia uchwalonym przez Radę Programową.
2.
Regulamin kształcenia w kolegium określa w szczególności:
1)
organizację roku szkolnego;
2)
tok nauki w kolegium;
3)
zasady zdawania egzaminów, w tym egzaminu poprawkowego i komisyjnego (sprawdzającego);
4)
zasady zaliczania semestru i roku;
5)
zasady zaliczania praktyk zawodowych;
6)
warunki powtarzania roku;
7)
warunki dopuszczenia do egzaminu dyplomowego oraz zasady składania tego egzaminu;
8)
zasady indywidualnego toku nauki oraz odbywania nauki według indywidualnych planów i programów nauczania;
9)
zasady uzyskiwania urlopu od zajęć w kolegium;
10)
zasady wznawiania nauki w kolegium.
3.
W terminie 2 tygodni od uchwalenia regulaminu kształcenia dyrektor kolegium przesyła regulamin do wiadomości urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.
§  21.
1.
Zajęcia w kolegium odbywają się w formie wykładów, ćwiczeń i warsztatów.
2.
Grupy słuchaczy, o których mowa w § 12 ust. 2, mogą być, w zależności od potrzeb, łączone podczas wykładów.
§  22.
Słuchacz ma prawo, na zasadach określonych w regulaminie kształcenia, do:
1)
indywidualnego toku nauki oraz odbywania nauki według indywidualnych planów i programów nauczania;
2)
uzyskiwania urlopu od zajęć w kolegium.
§  23.
1.
Kolegium organizuje dla słuchaczy praktyki zawodowe przewidziane w planach i programach nauczania.
2.
Formę, miejsce i terminy praktyk zawodowych określa dyrektor kolegium w porozumieniu z organem prowadzącym, po zasięgnięciu opinii Rady Programowej i samorządu słuchaczy.
3.
Dyrektor kolegium zawiera porozumienie o prowadzeniu praktyk zawodowych z osobami kierującymi jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej, organizacjami pozarządowymi i stowarzyszeniami oraz innymi instytucjami i organizacjami działającymi w zakresie pomocy społecznej i pracy socjalnej.
4.
Porozumienie powinno określać: cele, program i czas trwania praktyk zawodowych, zadania i obowiązki nauczycieli kolegium, słuchaczy oraz podmiotów przyjmujących słuchaczy na praktyki, a także koszty związane z realizacją porozumienia.
5.
Koszty związane z organizowaniem praktyk zawodowych, w tym również wynikające z wypłat wynagrodzeń dla pracowników podmiotów przyjmujących słuchaczy kolegiów na praktyki, pokrywane są ze środków przewidzianych planem rzeczowo-finansowym kolegium.
§  24.
1.
Kolegium prowadzi album słuchaczy, teczki akt osobowych słuchaczy oraz księgę dyplomów na zasadach określonych w przepisach dotyczących dokumentacji przebiegu studiów wyższych.
2.
Przebieg nauki w kolegium jest dokumentowany w protokołach egzaminacyjnych, indeksie, karcie egzaminacyjnej, dzienniku lub kartotece słuchaczy w sposób określony w przepisach dotyczących dokumentacji przebiegu studiów wyższych.
3.
Kolegium wydaje słuchaczom indeksy i legitymacje oraz prowadzi ich rejestr.
4.
Indeksy, legitymacje i dyplomy wydawane są odpowiednio według wzorów dotyczących kolegium nauczycielskiego, określonych w przepisach o zakładach kształcenia nauczycieli.
§  25.
1.
Nauka w kolegium kończy się egzaminem dyplomowym składanym przed komisją powołaną przez dyrektora kolegium.
2.
Absolwent kolegium otrzymuje dyplom ukończenia kolegium, z tym że dyplom ukończenia kolegium niepublicznego powinien zawierać klauzulę o treści: "Kolegium działa na podstawie zezwolenia ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego z dnia ... nr ... i posiada uprawnienia kolegium publicznego.".
3.
Na dyplomie wpisuje się:
1)
ocenę ogólną, wyrażoną liczbą całkowitą, stanowiącą średnią ocen z poszczególnych przedmiotów kończących się zaliczeniem lub egzaminem (poza egzaminem dyplomowym) oraz z praktyk zawodowych;
2)
ocenę z egzaminu dyplomowego.
§  26.
1.
Stanowisko dyrektora kolegium może zajmować nauczyciel, który posiada wykształcenie wyższe magisterskie i co najmniej 7-letnie doświadczenie w zakresie kształcenia pracowników pomocy społecznej i pracy socjalnej.
2.
Dyrektora kolegium publicznego zatrudnia organ prowadzący.
3.
Zatrudnienie dyrektora kolegium publicznego może nastąpić, jeżeli minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego nie zgłosi, w terminie 14 dni od przedstawienia kandydata na to stanowisko, umotywowanego zastrzeżenia.
4.
Kandydata na stanowisko dyrektora kolegium publicznego wyłania się w drodze konkursu. Kandydatowi, który wygrał konkurs, nie można odmówić powierzenia stanowiska dyrektora, chyba że minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego zgłosił zastrzeżenie, o którym mowa w ust. 3.
5.
W celu przeprowadzenia konkursu organ prowadzący określa regulamin konkursu oraz powołuje komisję konkursową w składzie:
1)
po dwóch przedstawicieli:
a)
organu prowadzącego,
b)
organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
2)
po jednym przedstawicielu:
a)
ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego,
b)
uczelni sprawującej opiekę naukowo-dydaktyczną nad kolegium publicznym,
c)
Rady Programowej,
d)
zakładowej organizacji związkowej.
6.
W kolegiach publicznych nowo tworzonych komisja konkursowa składa się z osób wymienionych w ust. 5 pkt 1 i 2 lit. a i b.
7.
Jeżeli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata, organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii Rady Programowej, powierza pełnienie obowiązków dyrektora ustalonemu przez siebie kandydatowi na okres jednego roku szkolnego. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
8.
Stanowisko dyrektora kolegium publicznego powierza się na 5 lat szkolnych.
9.
Po upływie okresu, o którym mowa w ust. 8, organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii Rady Programowej, może przedłużyć powierzenie stanowiska dyrektora na kolejny pięcioletni okres. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
10.
Powierzenia stanowiska wicedyrektora i kierownika praktyk zawodowych dokonuje dyrektor kolegium.
§  27.
Dyrektora kolegium publicznego odwołuje organ prowadzący, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego, w następujących przypadkach:
1)
złożenia przez dyrektora rezygnacji, za wypowiedzeniem;
2)
ustalenia negatywnej oceny pracy lub negatywnej oceny wykonywania zadań, dokonywanej w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego;
3)
złożenia przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny wniosku o odwołanie dyrektora, który uchyla się od usuwania stwierdzonych przez organ nadzoru uchybień.
§  28.
Zasady powierzania stanowiska dyrektora kolegium niepublicznego oraz odwoływania z tego stanowiska, tworzenia innych stanowisk kierowniczych, ich powierzania oraz odwoływania z tych stanowisk określa statut kolegium.
§  29.
1.
Opieka naukowo-dydaktyczna nad kolegium ma na celu zapewnienie słuchaczom warunków do realizacji standardów kształcenia określonych dla kolegiów.
2.
Opieka naukowo-dydaktyczna nad kolegium może być świadczona tylko przez uczelnię prowadzącą studia magisterskie o specjalności praca socjalna na jednym z kierunków: nauki o rodzinie, pedagogika, politologia, socjologia, uprawniającym do wykonywania zawodu pracownika socjalnego.
3.
Organ prowadzący kolegium zawiera porozumienie, w formie pisemnej, z uczelnią mającą sprawować opiekę naukowo-dydaktyczną na okres przynajmniej jednego pełnego cyklu kształcenia.
4.
Porozumienie, o którym mowa w ust. 3, powinno wskazywać jednostkę organizacyjną uczelni odpowiedzialną za realizację porozumienia, opiekuna naukowo-dydaktycznego oraz określać zasady sprawowania opieki naukowo-dydaktycznej, a w szczególności:
1)
współdziałania z kolegium w ustalaniu zasad i trybu postępowania rekrutacyjnego i egzaminów dyplomowych oraz w ich przeprowadzaniu;
2)
współpracy z kolegium w doborze nauczycieli kolegium oraz sposób prowadzenia niektórych zajęć dydaktycznych przez nauczycieli akademickich;
3)
udziału uczelni w pracach Rady Programowej;
4)
udziału uczelni w doskonaleniu nauczycieli kolegium;
5)
finansowania opieki naukowo-dydaktycznej;
6)
przesłanki rozwiązania porozumienia.
5.
Opiekunem naukowo-dydaktycznym może być jedynie nauczyciel akademicki posiadający stopień naukowy doktora lub doktora habilitowanego.
6.
Do zadań opiekuna naukowo-dydaktycznego należy w szczególności koordynacja działań uczelni związanych z realizacją porozumienia o opiece naukowo-dydaktycznej.
§  30.
Organ prowadzący kolegium:
1)
zapewnia jego utrzymanie oraz kadrowe, organizacyjne i finansowe warunki do pełnej realizacji planów i programów nauczania, w tym również odbywania praktyk zawodowych oraz innych zadań statutowych;
2)
sprawuje nadzór nad działalnością kolegium w zakresie spraw finansowych i administracyjnych.
§  31.
1.
Nad kolegium sprawowany jest nadzór pedagogiczny.
2.
Nadzór pedagogiczny nad kolegium sprawuje kurator oświaty właściwy dla danego województwa.
3.
Nadzór pedagogiczny ma na celu mierzenie jakości pracy kolegiów, a w szczególności:
1)
sprawdzenie warunków do realizacji standardów kształcenia określonych dla kolegiów, w tym warunków lokalowych i bazy dydaktycznej, a także kwalifikacji nauczycieli realizujących te standardy;
2)
ocenę realizacji porozumienia o opiece naukowo-dydaktycznej;
3)
analizowanie i ocenianie efektów działalności dydaktycznej kolegium oraz innej działalności statutowej kolegium;
4)
udzielanie pomocy nauczycielom kolegium w realizacji zadań dydaktycznych;
5)
inspirowanie nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych.
§  32.
1.
W ramach czynności nadzorczych przeprowadzane są kontrole.
2.
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad kolegium powołuje zespół przeprowadzający kontrolę, zwany dalej "zespołem kontrolującym".
3.
O terminie i zakresie kontroli zawiadamia się: dyrektora, organ prowadzący kolegium i uczelnię sprawującą opiekę naukowo-dydaktyczną co najmniej na miesiąc przed terminem kontroli.
4.
Przed rozpoczęciem kontroli dyrektor kolegium przekazuje przewodniczącemu zespołu kontrolującego, opracowaną w porozumieniu z Radą Programową, własną opisową ocenę działalności kolegium oraz plan rozwoju kolegium.
5.
Przed rozpoczęciem kontroli przewodniczący zespołu kontrolującego informuje dyrektora kolegium, Radę Programową i organ prowadzący o szczegółowym zakresie, programie i czasie trwania kontroli.
6.
W terminie 30 dni od zakończenia kontroli przewodniczący zespołu kontrolującego przekazuje opisową ocenę działalności kolegium, wnioski pokontrolne, w tym zalecenia pokontrolne, uwzględniające plan rozwoju kolegium, o którym mowa w ust. 4, dyrektorowi kolegium, organowi prowadzącemu oraz uczelni sprawującej opiekę naukowo-dydaktyczną.
7.
W terminie 14 dni od otrzymania wniosków pokontrolnych dyrektor kolegium, organ prowadzący oraz uczelnia sprawująca opiekę naukowo-dydaktyczną mogą zgłosić do organu sprawującego nadzór pedagogiczny umotywowane zastrzeżenia.
8.
Dyrektor kolegium, organ prowadzący oraz uczelnia sprawująca opiekę naukowo-dydaktyczną, w terminie 30 dni od otrzymania zaleceń pokontrolnych lub odpowiedzi na zgłoszone zastrzeżenia, zawiadamiają organ sprawujący nadzór pedagogiczny o sposobie i terminie ich realizacji.
§  33.
1.
W przypadku stwierdzenia nierealizowania zadań statutowych lub porozumienia o opiece naukowo-dydaktycznej, a także negatywnej oceny działalności dydaktycznej kolegium, albo nieprzestrzegania przepisów prawa, organ sprawujący nadzór pedagogiczny wydaje dyrektorowi kolegium lub organowi prowadzącemu polecenie usunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie. Polecenie wydane dyrektorowi kolegium jest przekazywane do wiadomości organowi prowadzącemu.
2.
W przypadku nieusunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie, organ sprawujący nadzór pedagogiczny zawiadamia o tym ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.
3.
Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, po stwierdzeniu braku usunięcia nieprawidłowości w określonym przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny terminie, może cofnąć zezwolenie, o którym mowa w § 5 ust. 2 pkt 2, a w przypadku kolegium publicznego może wystąpić do organu prowadzącego z wnioskiem o likwidację kolegium lub systemu kształcenia.
4.
Cofnięcie zezwolenia powoduje likwidację kolegium niepublicznego lub systemu kształcenia w kolegium niepublicznym, na zasadach określonych w § 10 ust. 1, 4 i 5.
§  34.
Wniosek o wydanie opinii lub udzielenie zezwolenia, o których mowa w § 5 ust. 2, na utworzenie kolegium w roku 2005 organ prowadzący składa do dnia 30 czerwca tego roku.
§  35.
Do dnia 30 września 2008 r. porozumienie, o którym mowa w § 29, określa warunki uzyskiwania przez absolwentów kolegium tytułu zawodowego licencjata.
§  36.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 265, poz. 2643).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024