Szczegółowe warunki udzielania pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji w formie dofinansowania oprocentowania kredytów inwestycyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 29 marca 2005 r.
w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji w formie dofinansowania oprocentowania kredytów inwestycyjnych

Na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 19 września 2003 r. o zmianie ustawy o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 189, poz. 1850) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki udzielania pomocy, o której mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776, z późn. zm. 1 ), których stosowanie zwalnia z obowiązku wystąpienia o wydanie opinii o projekcie decyzji stanowiącej podstawę udzielania pomocy, w zakresie, w jakim pomoc ta stanowi pomoc publiczną.
§  2.
1.
Rozporządzenie stosuje się do przedsiębiorców prowadzących zakłady pracy chronionej, będących przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 i Nr 281, poz. 2777 oraz z 2005 r. Nr 33, poz. 289).
2.
Nie udziela się pomocy w formie dofinansowania do oprocentowania kredytu przedsiębiorcy będącemu w trudnej sytuacji ekonomicznej lub w okresie restrukturyzacji realizowanej z udziałem pomocy publicznej.
3.
Przedsiębiorca ubiegający się o dofinansowanie do oprocentowania kredytu przedkłada wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy sprawozdania finansowe za okres 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku.
§  3.
Pomoc, o której mowa w § 1, jest realizowana w formie dofinansowania oprocentowania kredytów inwestycyjnych i jest udzielana pod warunkiem:
1)
zaciągnięcia przez przedsiębiorcę kredytu bankowego z przeznaczeniem na cele inwestycyjne, związane z utworzeniem, rozbudową lub nabyciem przedsiębiorstwa, z wyłączeniem przedsiębiorstwa w trudnej sytuacji finansowej, jak również z rozpoczęciem w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian produkcji bądź procesu produkcyjnego, zmian wyrobu lub usługi, w tym także zmian w zakresie sposobu świadczenia usług;
2)
udziału własnego przedsiębiorcy w nakładach związanych z nową inwestycją wynoszącego co najmniej 25 %, przy czym przez udział własny należy rozumieć środki, które nie zostały uzyskane przez przedsiębiorcę w związku z udzieloną pomocą publiczną, w szczególności w formie kredytów preferencyjnych, dopłat do oprocentowania kredytów preferencyjnych, gwarancji i poręczeń na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku;
3)
prowadzenia działalności gospodarczej związanej z inwestycją, o której mowa w pkt 1, przez co najmniej pięć lat od dnia zakończenia tej inwestycji;
4)
złożenia wniosku o dofinansowanie przed rozpoczęciem inwestycji.
§  4.
1.
Pomoc, o której mowa w § 1, jest udzielana w jednostkach wyróżnionych na poziomie drugim (NTS 2), określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2000 r. w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) (Dz. U. Nr 58, poz. 685, z późn. zm. 2 ).
2.
Intensywność pomocy wynosi 50 % kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, z wyjątkiem podregionów (powiatów) oznaczonych numerami statystycznymi:
1)
4, 17 i 30, w których maksymalna intensywność pomocy wynosi 40 %;
2)
22 i 42, w których intensywność wynosi 30 %.
§  5.
1.
Pomoc na nowe inwestycje przewidziana w rozporządzeniu kumuluje się z:
1)
pomocą udzielaną we wszystkich formach i ze wszystkich źródeł, w odniesieniu do tych samych kosztów danej inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą oraz
2)
każdą pomocą udzielaną na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z tą inwestycją

i nie może przekroczyć maksymalnych intensywności pomocy określonych w ust. 2.

2.
Jeżeli przedsiębiorca korzysta jednocześnie z pomocy na nowe inwestycje oraz na tworzenie miejsc pracy związanych z daną inwestycją, dopuszczalną wielkość pomocy oblicza się jako iloczyn maksymalnej dopuszczalnej intensywności pomocy i wyższej kwoty kosztów nowej inwestycji albo dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników.
§  6.
1.
Do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, o której mowa w § 1, zalicza się koszty poniesione na:
1)
nabycie gruntów;
2)
nakłady na budowle i budynki;
3)
nakłady na wyposażenie obiektów w środki trwałe związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, w szczególności w:
a)
maszyny i urządzenia,
b)
narzędzia, przyrządy i aparaturę,
c)
wyposażenie techniczne dla prac biurowych,
d)
infrastrukturę techniczną;
4)
nabycie wartości niematerialnych i prawnych w formie: patentów, licencji oraz nieopatentowanego know-how, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
a)
będą wykorzystywane wyłącznie przez przedsiębiorcę, który otrzymał pomoc regionalną,
b)
będą nabyte od osób trzecich na warunkach nieodbiegających od normalnych praktyk inwestycyjnych,
c)
będą stanowić własność przedsiębiorcy przez co najmniej pięć lat,
d)
będą podlegać amortyzacji.
2.
Koszty, o których mowa w ust. 1 pkt 4, kwalifikują się do objęcia pomocą w wysokości nie większej niż 25 % powyżej przedstawionych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą.
§  7.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do udzielania pomocy:
1)
przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą w sektorze motoryzacyjnym, włókien syntetycznych, górnictwa węgla, hutnictwa żelaza i stali, budownictwa okrętowego, rybołówstwa oraz w zakresie produkcji, przetwórstwa i obrotu towarami wymienionymi w załączniku I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;
2)
przeznaczonej na wsparcie projektu inwestycyjnego dotyczącego nowej inwestycji, w której wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą przekraczają równowartość 50.000.000 euro, przy czym:
a)
koszty nowej inwestycji są wydatkami na środki trwałe, dokonanymi w okresie trzech lat przez jednego lub więcej przedsiębiorców realizujących tę inwestycję oraz
b)
środki trwałe są powiązane ze sobą fizycznie lub funkcjonalnie i służą do realizacji ściśle określonego celu, w szczególności produkcji konkretnego produktu lub różnych produktów, jeżeli są one wytwarzane przy wykorzystaniu takich samych surowców.
§  8.
Rozporządzenie obowiązuje do dnia 31 grudnia 2006 r.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 160, poz. 1082, z 1998 r. Nr 99, poz. 628, Nr 106, poz. 668, Nr 137, poz. 887, Nr 156, poz. 1019 i Nr 162, poz. 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 49, poz. 486, Nr 90, poz. 1001, Nr 95, poz. 1101 i Nr 111, poz. 1280, z 2000 r. Nr 48, poz. 550 i Nr 119, poz. 1249, z 2001 r. Nr 39, poz. 459, Nr 100, poz. 1080, Nr 125, poz. 1368, Nr 129, poz. 1444 i Nr 154, poz. 1792 i 1800, z 2002 r. Nr 169, poz. 1387, Nr 200, poz. 1679 i 1683 i Nr 241, poz. 2074, z 2003 r. Nr 7, poz. 79, Nr 90, poz. 844, Nr 223, poz. 2217 i Nr 228, poz. 2262, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001 i Nr 240, poz. 2407 oraz z 2005 r. Nr 44, poz. 422.
2 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 12, poz. 101, z 2002 r. Nr 34, poz. 311, Nr 177, poz. 1458 i Nr 191, poz. 1594, z 2003 r. Nr 208, poz. 2021 oraz z 2004 r. Nr 98, poz. 998 i Nr 254, poz. 2534.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.57.493

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki udzielania pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji w formie dofinansowania oprocentowania kredytów inwestycyjnych.
Data aktu: 29/03/2005
Data ogłoszenia: 06/04/2005
Data wejścia w życie: 06/04/2005