Wysokość opłaty egzaminacyjnej oraz wynagrodzenie członków Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 24 marca 2005 r.
w sprawie wysokości opłaty egzaminacyjnej oraz wynagrodzenia członków Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej

Na podstawie art. 191 ust. 8 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 i Nr 281, poz. 2782) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
wysokość opłaty egzaminacyjnej umożliwiającej pokrycie kosztów postępowania kwalifikacyjnego oraz wydatków związanych z funkcjonowaniem Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej, zwanej dalej "opłatą egzaminacyjną";
2)
tryb pobierania opłaty egzaminacyjnej oraz jej zwrotu;
3)
wysokość wynagrodzenia członków Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;
2)
kandydacie - należy przez to rozumieć osobę, która ubiega się o nadanie uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości albo licencji zawodowej pośrednika w obrocie nieruchomościami lub licencji zawodowej zarządcy nieruchomości;
3)
Komisji - należy przez to rozumieć Państwową Komisję Kwalifikacyjną, o której mowa w ustawie;
4)
zespole kwalifikacyjnym - należy przez to rozumieć zespół, o którym mowa w § 24 ust. 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 17 lutego 2005 r. w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami oraz doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości (Dz. U. Nr 35, poz. 314);
5)
ministrze - należy przez to rozumieć ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
6)
ministerstwie - należy przez to rozumieć urząd obsługujący ministra.
§  3.
1.
Wysokość opłaty egzaminacyjnej jest uzależniona od etapu postępowania kwalifikacyjnego i wynosi:
1)
za pierwszy etap postępowania kwalifikacyjnego, zwany dalej "etapem wstępnym" - 250 zł;
2)
w drugim etapie postępowania kwalifikacyjnego:
a)
za część pisemną egzaminu - 500 zł,
b)
za część ustną egzaminu - 400 zł.
2.
W przypadku ponownego przystąpienia do części ustnej egzaminu wysokość opłaty egzaminacyjnej wynosi 400 zł.
§  4.
1.
Kandydat wnosi opłatę egzaminacyjną na rachunek bankowy ministerstwa, którego numer jest podany do wiadomości publicznej na stronach internetowych ministerstwa.
2.
Opłatę egzaminacyjną wnosi się w dwóch ratach, odrębnie za etap wstępny i odrębnie za drugi etap postępowania kwalifikacyjnego.
3.
Dowód wniesienia opłaty egzaminacyjnej za etap wstępny kandydat dołącza do wniosku o dopuszczenie do postępowania kwalifikacyjnego, o którym mowa w § 23 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 17 lutego 2005 r. w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami oraz doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości.
4.
Opłatę egzaminacyjną za drugi etap postępowania kwalifikacyjnego kandydat wnosi nie później niż na 7 dni przed terminem egzaminu.
§  5.
1.
Wniesiona opłata egzaminacyjna za poszczególny etap postępowania kwalifikacyjnego lub jego część podlega zwrotowi, w przypadku gdy kandydat:
1)
wycofa wniosek o dopuszczenie do postępowania kwalifikacyjnego, nie później niż na 7 dni przed terminem postępowania kwalifikacyjnego;
2)
z ważnych, odpowiednio udokumentowanych, przyczyn nie przystąpi do części pisemnej lub ustnej egzaminu w wyznaczonym terminie, o czym poinformuje pisemnie ministra, nie później niż na 7 dni przed terminem przeprowadzenia części ustnej lub pisemnej egzaminu;
3)
nie przystąpi do części ustnej egzaminu, w przypadku zakończenia części pisemnej egzaminu wynikiem negatywnym.
2. 2
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, wniesioną opłatę egzaminacyjną, na wniosek kandydata, zalicza się na poczet postępowania kwalifikacyjnego przeprowadzanego w terminie późniejszym.
3.
Zwrot opłaty egzaminacyjnej następuje w terminie 30 dni od dnia przeprowadzenia poszczególnych etapów postępowania kwalifikacyjnego lub jego części, do których kandydat nie przystąpił.
§  6.
1.
Członkom Komisji przysługuje wynagrodzenie za przeprowadzenie postępowania kwalifikacyjnego.
2.
Wysokość wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, wynosi:
1)
za przeprowadzenie etapu wstępnego:
a)
dla przewodniczącego i sekretarza zespołu kwalifikacyjnego - 3 % opłaty, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, za każdy rozpatrzony wniosek o dopuszczenie do postępowania kwalifikacyjnego,
b)
dla pozostałych członków zespołu kwalifikacyjnego - 2,5 % opłaty, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, za każdy rozpatrzony wniosek o dopuszczenie do postępowania kwalifikacyjnego;
2) 3
za przeprowadzenie części pisemnej egzaminu:
a)
dla przewodniczącego i sekretarza zespołu kwalifikacyjnego - 5 % opłaty, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 lit. a, za każdego egzaminowanego kandydata,
b)
dla pozostałych członków zespołu kwalifikacyjnego - 4,5 % opłaty, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 lit. a, za każdego egzaminowanego kandydata;
3) 4
za przeprowadzenie części ustnej egzaminu:
a)
dla przewodniczącego i sekretarza zespołu kwalifikacyjnego - 9,5 % opłaty, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 lit. b, za każdego egzaminowanego kandydata,
b)
dla pozostałych członków zespołu kwalifikacyjnego - 9 % opłaty, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 lit. b, za każdego egzaminowanego kandydata.
§  7.
1.
Wysokość wynagrodzenia przewodniczącego Komisji wynosi 0,3 % opłat, o których mowa w:
1)
§ 3 ust. 1 pkt 1 - za każdy rozpatrzony przez Komisję wniosek o dopuszczenie do postępowania kwalifikacyjnego w etapie wstępnym oraz
2)
§ 3 ust. 1 pkt 2 - za każdego egzaminowanego kandydata przez Komisję w części pisemnej i ustnej egzaminu.
2. 5
Wysokość wynagrodzenia wiceprzewodniczącego Komisji wynosi 0,65 % opłat, o których mowa w:
1)
§ 3 ust. 1 pkt 1 - za każdy rozpatrzony w ramach właściwej podkomisji wniosek o dopuszczenie do postępowania kwalifikacyjnego w etapie wstępnym oraz
2)
§ 3 ust. 1 pkt 2 - za każdego egzaminowanego kandydata w ramach właściwej podkomisji w części pisemnej i ustnej egzaminu.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).
2 § 5 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 25 października 2005 r. (Dz.U.05.219.1863) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2005 r.
3 § 6 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 25 października 2005 r. (Dz.U.05.219.1863) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2005 r.
4 § 6 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 25 października 2005 r. (Dz.U.05.219.1863) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2005 r.
5 § 7 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 25 października 2005 r. (Dz.U.05.219.1863) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 listopada 2005 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024