Krajowy System Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY 1
z dnia 27 stycznia 2005 r.
w sprawie Krajowego Systemu Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw

Na podstawie art. 6a ust. 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 109, poz. 1158, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe wymagania wobec podmiotów ubiegających się o rejestrację albo zarejestrowanych w Krajowym Systemie Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw, zwanym dalej "KSU", w zakresie:
a)
potencjału technicznego i ekonomicznego niezbędnego do należytego świadczenia mikroprzedsiębiorcom, małym i średnim przedsiębiorcom oraz podmiotom podejmującym działalność gospodarczą usług doradczych, szkoleniowych, informacyjnych i finansowych, zwanych dalej "usługami KSU",
b)
kwalifikacji osób realizujących usługi KSU,
c)
systemu zapewnienia jakości usług KSU,
d)
przestrzegania zasad etyki zawodowej;
2)
tryb weryfikacji wymagań, określonych w pkt 1, przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości;
3)
standardy świadczenia usług KSU przez podmioty zarejestrowane w KSU.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
Agencji - należy przez to rozumieć Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości;
2)
funduszu poręczeniowym - należy przez to rozumieć wyodrębniony księgowo fundusz, przeznaczony wyłącznie na udzielanie poręczeń mikroprzedsiębiorcom, małym lub średnim przedsiębiorcom bądź podmiotom podejmującym działalność gospodarczą;
3)
funduszu pożyczkowym - należy przez to rozumieć wyodrębniony księgowo fundusz, przeznaczony wyłącznie na udzielanie pożyczek mikroprzedsiębiorcom, małym lub średnim przedsiębiorcom bądź podmiotom podejmującym działalność gospodarczą;
4)
instytucji kredytującej - należy przez to rozumieć osobę prawną lub organ administracji udzielający przedsiębiorcom oraz podmiotom podejmującym działalność gospodarczą kredytów lub pożyczek;
5)
jednostce naukowej - należy przez to rozumieć jednostkę, o której mowa w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703);
6)
ośrodku - należy przez to rozumieć podmiot zarejestrowany w KSU;
7)
usługobiorcy - należy przez to rozumieć mikroprzedsiębiorcę, małego lub średniego przedsiębiorcę oraz podmiot podejmujący działalność gospodarczą korzystający z usług KSU;
8)
ustawie o funduszach inwestycyjnych - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546);
9)
ustawie o rachunkowości - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm. 3 );
10)
wnioskodawcy - należy przez to rozumieć podmiot ubiegający się o rejestrację w KSU;
11)
wniosku - należy przez to rozumieć wniosek o rejestrację w KSU;
12)
wymaganiach - należy przez to rozumieć wymagania określone w § 4-8;
13)
zapisie - należy przez to rozumieć dokument, w którym przedstawiono wyniki lub dowody przeprowadzonych działań zgodnie z definicją zawartą w normie ISO 9000:2000, dział 3: Terminy i Definicje.
§  3.
KSU obejmuje podmioty świadczące następujące rodzaje usług KSU:
1)
doradcze, w tym o charakterze:
a)
ogólnym,
b)
proinnowacyjnym, służące rozwojowi przedsiębiorstwa przez poprawę istniejącego lub wdrożenie nowego procesu technologicznego, produktu lub usługi, dotyczące w szczególności:
-
oceny potrzeb technologicznych,
-
promocji technologii i nowych rozwiązań organizacyjnych,
-
wdrażania nowych technologii,
-
innych działań, w których następuje transfer wiedzy lub innowacyjnej technologii;
2)
szkoleniowe;
3)
informacyjne, polegające na:
a)
udzielaniu informacji:
-
o administracyjno-prawnych aspektach wykonywania działalności gospodarczej,
-
o dostępnych programach pomocy publicznej dla przedsiębiorców oraz innych dostępnych źródłach finansowania działalności gospodarczej,
-
teleadresowych,
-
o targach, wystawach i innych wydarzeniach gospodarczych,
-
o zasadach inwestowania w krajach Unii Europejskiej,
-
o zasadach sporządzania wniosków o pomoc publiczną i finansowanie działalności gospodarczej z innych źródeł,
b)
wprowadzaniu informacji o ofercie handlowej do baz danych służących nawiązywaniu współpracy gospodarczej,
c)
wyszukiwaniu potencjalnych partnerów gospodarczych w dostępnych bazach danych;
4)
finansowe, polegające na udzielaniu:
a)
poręczeń,
b)
pożyczek.

Rozdział  2

Szczegółowe wymagania wobec podmiotów ubiegających się o rejestrację lub zarejestrowanych w KSU

§  4.
1.
Podmiot spełnia wymagania w zakresie potencjału technicznego, jeżeli:
1)
posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stałe miejsce wykonywania działalności, oznaczone na zewnątrz i łatwo dostępne dla podmiotów korzystających z usług;
2)
dysponuje wydzielonym pomieszczeniem przeznaczonym do prowadzenia indywidualnych spotkań z podmiotami korzystającymi z usług;
3)
posiada wyposażenie biurowe zapewniające właściwe przechowywanie dokumentacji związanej ze świadczeniem usług;
4)
posiada urządzenia techniczne zapewniające właściwą obsługę podmiotów korzystających z usług oraz łączność z tymi podmiotami i z ośrodkami, w szczególności: sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem biurowym oraz niezależny od prowadzonych rozmów telefonicznych dostęp do Internetu;
5)
zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej dwie osoby, w wymiarze pełnego etatu każda, w tym co najmniej jedną stale obecną w miejscu wykonywania działalności;
6)
zapewnia możliwość realizacji usług w każdej z kategorii objętych wnioskiem co najmniej przez dwóch specjalistów;
7)
prowadzi ewidencję zrealizowanych usług, określającą w szczególności usługobiorców.
2.
Podmiot świadczący usługi doradcze o charakterze proinnowacyjnym powinien spełniać wymagania określone w ust. 1 oraz być związany z jednostką naukową umową o współpracy określającą w szczególności zasady udziału tej jednostki w realizacji usług doradczych o charakterze proinnowacyjnym, chyba że stanowi wydzieloną organizacyjnie jednostkę takiej jednostki naukowej.
3.
Podmiot świadczący usługi szkoleniowe powinien spełniać wymagania określone w ust. 1 oraz:
1)
dysponować salą szkoleniową umożliwiającą równoczesne szkolenie co najmniej dziesięciu osób;
2)
dysponować sprzętem do prezentacji wizualnych, w tym rzutnikiem pisma, rzutnikiem multimedialnym, ekranami do rzutników i tablicami;
3)
posiadać określone na piśmie zasady:
a)
rekrutacji wykładowców stałych i okresowych,
b)
weryfikacji wiedzy praktycznej i merytorycznej wykładowców,
c)
opracowywania materiałów szkoleniowych,
d)
organizacji szkoleń,
e)
badania jakości szkolenia oraz opinii uczestników o szkoleniu,
f)
uzupełniania tematyki szkoleń w reakcji na potrzeby rynku.
4.
Podmiot świadczący usługi informacyjne powinien spełniać wymagania określone w ust. 1 oraz posiadać dostęp do baz danych zawierających informacje niezbędne do świadczenia usług informacyjnych, w tym baz danych udostępnianych w systemach teleinformatycznych.
5.
Podmiot świadczący usługi finansowe, o których mowa w § 3 pkt 4 lit. a, powinien spełniać wymagania określone w ust. 1 oraz:
1)
być związany, co najmniej z jedną instytucją kredytującą, umową określającą w szczególności zasady uznawania przez instytucję kredytującą poręczeń udzielanych przez ten podmiot oraz warunki ich realizacji;
2)
posiadać regulamin, o którym mowa w § 19 ust. 1;
3)
posiadać plan działalności poręczycielskiej, aktualizowany corocznie;
4)
prowadzić ewidencję złożonych wniosków o poręczenia oraz udzielonych poręczeń, w sposób umożliwiający sporządzanie miesięcznych, kwartalnych i rocznych raportów o aktualnej wartości poręczeń;
5)
posiadać określone na piśmie zasady zarządzania środkami finansowymi funduszu poręczeniowego, dopuszczające dokonywanie lokat i inwestycji kapitałowych wyłącznie w:
a)
depozyty bankowe,
b)
obligacje Skarbu Państwa lub komunalne z gwarancją dojścia emisji do skutku udzieloną przez bank organizujący emisję,
c)
papiery wartościowe emitowane przez Narodowy Bank Polski,
d)
bony skarbowe,
e)
jednostki uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego, działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.
6.
Podmiot świadczący usługi finansowe, o których mowa w § 3 pkt 4 lit. b, powinien spełniać wymagania określone w ust. 1 oraz:
1)
posiadać regulamin, o którym mowa w § 20 ust. 1;
2)
posiadać plan działalności pożyczkowej, aktualizowany corocznie;
3)
prowadzić ewidencję złożonych wniosków o pożyczki oraz udzielonych pożyczek, w sposób umożliwiający sporządzanie miesięcznych, kwartalnych i rocznych raportów o aktualnej wartości udzielonych pożyczek;
4)
posiadać określone na piśmie zasady zarządzania środkami finansowymi funduszu pożyczkowego, dopuszczające dokonywanie lokat i inwestycji kapitałowych wyłącznie w:
a)
depozyty bankowe,
b)
papiery wartościowe emitowane przez Narodowy Bank Polski,
c)
bony skarbowe,
d)
jednostki uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego, działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.
§  5.
1.
Podmiot spełnia wymagania w zakresie potencjału ekonomicznego, jeżeli w poprzednim roku obrotowym:
1)
udział środków finansowych pochodzących z Agencji w jego przychodach ogółem nie przekraczał 80 %, oraz
2)
zrealizował usługi KSU o wartości netto co najmniej 50.000 złotych, oraz
3)
usługi KSU stanowiły co najmniej 20 % ogólnej liczby zrealizowanych usług danego rodzaju.
2.
Podmiot świadczący usługi finansowe określone w § 3 pkt 4 lit. a powinien spełniać wymagania określone w ust. 1 oraz:
1)
prowadzić fundusz poręczeniowy o kapitale w wysokości co najmniej 500.000 złotych, oraz
2)
na pokrycie kosztów zarządzania funduszem poręczeniowym przeznaczać ze środków funduszu nie więcej niż 2 % średniorocznej wartości udzielonych poręczeń w okresie funkcjonowania funduszu.
3.
Podmiot świadczący usługi finansowe określone w § 3 pkt 4 lit. b powinien spełniać wymagania określone w ust. 1 oraz:
1)
prowadzić fundusz pożyczkowy o kapitale w wysokości co najmniej 500.000 złotych i
2)
na pokrycie kosztów zarządzania funduszem pożyczkowym przeznaczać ze środków funduszu nie więcej niż 5 % średniorocznej wartości udzielonych pożyczek w okresie funkcjonowania funduszu.
§  6.
1.
Podmiot świadczący usługi doradcze o charakterze ogólnym zapewnia ich realizację przez osoby, które posiadają:
1)
wykształcenie wyższe w zakresie związanym ze świadczonymi usługami doradczymi lub wykształcenie wyższe oraz ukończone szkolenia lub studia podyplomowe w zakresie związanym ze świadczonymi usługami doradczymi, lub uprawnienia księgowego, biegłego rewidenta bądź doradcy podatkowego oraz
2)
co najmniej dwuletnie doświadczenie zawodowe w realizacji usług doradczych lub co najmniej pięcioletnie doświadczenie zawodowe w dziedzinie związanej ze świadczonymi usługami doradczymi.
2.
Podmiot świadczący usługi doradcze o charakterze proinnowacyjnym zapewnia ich realizację przez osoby, które posiadają:
1)
wyższe wykształcenie magisterskie lub inżynierskie oraz
2)
co najmniej dwuletnie doświadczenie w pracy:
a)
w przedsiębiorstwie produkcyjnym, na stanowisku co najmniej specjalisty lub równorzędnym, związanym z procesem produkcyjnym, lub
b)
w przedsiębiorstwie świadczącym usługi doradcze związane z tworzeniem, wdrożeniem lub obsługą technologii, na stanowisku co najmniej specjalisty lub równorzędnym, lub
c)
w przedsiębiorstwie świadczącym usługi doradcze o charakterze proinnowacyjnym, na stanowisku co najmniej specjalisty lub równorzędnym, oraz
3)
doświadczenie związane z udziałem w realizacji co najmniej dwóch usług doradczych o charakterze proinnowacyjnym, oraz
4)
co najmniej bierną znajomość języka angielskiego.
3.
Podmiot świadczący usługi szkoleniowe zapewnia organizację szkoleń przez osoby, które posiadają co najmniej dwuletnie doświadczenie w bezpośredniej organizacji szkoleń oraz doborze i weryfikacji wykładowców.
4.
Podmiot świadczący usługi informacyjne zapewnia ich realizację przez osoby, które posiadają:
1)
wykształcenie wyższe lub uprawnienia księgowego, biegłego rewidenta bądź doradcy podatkowego, oraz
2)
co najmniej roczne doświadczenie w zakresie gromadzenia i przetwarzania informacji na rzecz przedsiębiorców, w tym z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.
5.
Podmiot świadczący usługi finansowe zapewnia ich realizację przez:
1)
osoby zarządzające funduszem, które posiadają:
a)
wykształcenie wyższe w dziedzinie finansów, prawa, bankowości lub organizacji i zarządzania albo ukończyły studia podyplomowe lub szkolenia w tej dziedzinie i posiadają wykształcenie wyższe oraz
b)
co najmniej dwuletnie doświadczenie zawodowe w pracy w funduszu pożyczkowym lub poręczeniowym bądź w instytucji finansowej w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych, na stanowisku co najmniej specjalisty lub równorzędnym;
2)
osoby, które:
a)
spełniają wymagania określone w pkt 1 lit. a albo posiadają wykształcenie co najmniej średnie ekonomiczne oraz
b)
posiadają co najmniej roczne doświadczenie zawodowe w zakresie analizy finansowej małych i średnich przedsiębiorców.
§  7.
Podmiot spełnia wymagania w zakresie systemu zapewnienia jakości usług, jeżeli posiada system zarządzania jakością, obejmujący usługi, których dotyczy rejestracja podmiotu w KSU, zgodny z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2001 oraz zawierający opisy postępowania dotyczące:
1)
pierwszego kontaktu z podmiotem korzystającym z usług, w tym sposobu postępowania w przypadku braku możliwości zrealizowania usługi;
2)
udostępniania informacji o innych ośrodkach;
3)
przechowywania danych o podmiotach korzystających z usług oraz o zrealizowanych usługach, w sposób zapewniający poufność informacji, w szczególności ochronę danych osobowych;
4)
współpracy pomiędzy ośrodkami w zakresie:
a)
koordynacji sporządzania i aktualizowania strategii rozwoju,
b)
aktywnego uczestnictwa w działaniach podejmowanych przez KSU bądź na rzecz KSU,
c)
tworzenia i realizacji wspólnej strategii promocyjnej KSU,
d)
kierowania podmiotów korzystających z usług do innych ośrodków;
5)
prowadzenia sprawozdawczości na potrzeby Agencji.
§  8.
Podmiot może być zarejestrowany w KSU, jeżeli w wykonywanej działalności przestrzega zasad etyki zawodowej, a w szczególności:
1)
prowadzi działalność zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
2)
przestrzega zasad wolnej i uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wszystkich uczestników obrotu gospodarczego;
3)
zapewnia poprawność i jasność sformułowań w zawieranych umowach;
4)
świadczy usługi z należytą starannością, a w razie braku niezbędnej wiedzy lub doświadczenia kieruje podmiot zamierzający korzystać z jego usług do innego ośrodka, posiadającego taką wiedzę i doświadczenie;
5)
zapewnia poufność informacji uzyskanych w związku ze świadczeniem usług;
6)
zachowuje szczególną ostrożność w formułowaniu zarzutów wobec innych podmiotów, w tym ośrodków;
7)
dąży do polubownego załatwiania sporów;
8)
zapewnia realizację usług wyłącznie przez wykwalifikowany personel i dąży do stałego podwyższania jego kwalifikacji.

Rozdział  3

Tryb weryfikacji wymagań wobec podmiotów ubiegających się o rejestrację i zarejestrowanych w KSU

§  9.
1.
Wnioskodawca składa wniosek o rejestrację w KSU bezpośrednio w Agencji lub za potwierdzeniem odbioru przesyłką poleconą bądź kurierską. Wniosek zawiera wskazanie jednego lub więcej rodzajów usług określonych w § 3.
2.
Wnioskodawca dołącza do wniosku:
1)
oryginał albo kopię, poświadczoną za zgodność z oryginałem przez wnioskodawcę lub osobę przez niego upoważnioną, statutu, umowy lub innego dokumentu określającego cele i przedmiot działalności wnioskodawcy;
2)
oryginał albo kopię, poświadczoną za zgodność z oryginałem przez wnioskodawcę lub osobę przez niego upoważnioną, odpisu z właściwego rejestru wystawionego nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku - jeżeli odrębne przepisy wymagają do prowadzenia określonej działalności wpisu do takiego rejestru;
3)
oświadczenie wnioskodawcy o nieposiadaniu zaległości z tytułu należności publicznoprawnych;
4)
oświadczenie wnioskodawcy o tym, że nie pozostaje pod zarządem komisarycznym oraz nie znajduje się w toku likwidacji, postępowania upadłościowego ani postępowania naprawczego;
5)
kopię, poświadczoną za zgodność z oryginałem przez wnioskodawcę lub osobę przez niego upoważnioną, bilansu oraz rachunku zysków i strat za poprzedni rok obrotowy;
6)
wykaz osób, które będą świadczyć poszczególne rodzaje usług, wraz z zakresem wykonywanych przez nie czynności oraz ich życiorysami, potwierdzającymi spełnianie wymagań określonych w § 6;
7)
kopię certyfikatu systemu zarządzania jakością, o którym mowa w § 7, poświadczoną za zgodność z oryginałem przez wnioskodawcę lub osobę przez niego upoważnioną, a w przypadku nieposiadania certyfikatu - oświadczenie wnioskodawcy o posiadaniu takiego systemu.
§  10.
1.
Agencja rozpatruje wniosek w terminie 90 dni od dnia jego złożenia.
2.
W razie stwierdzenia uchybień formalnych we wniosku Agencja zwraca się do wnioskodawcy o ich usunięcie w terminie 7 dni. W tym przypadku termin określony w ust. 1 biegnie od dnia złożenia przez wnioskodawcę poprawionego wniosku.
3.
Wnioski poprawne formalnie Agencja ocenia pod względem spełniania wymagań. Ocenę tę przeprowadza się odrębnie dla każdego rodzaju usług objętego wnioskiem.
4.
W celu potwierdzenia prawdziwości informacji zawartych we wniosku Agencja może:
1)
dokonać sprawdzenia stanu faktycznego u wnioskodawcy, powiadamiając go o jego terminie co najmniej z siedmiodniowym wyprzedzeniem;
2)
zwrócić się do wnioskodawcy o przedstawienie, w terminie nie krótszym niż 14 dni, dodatkowych dokumentów lub informacji; w tym przypadku bieg terminu określonego w ust. 1 ulega zawieszeniu do dnia przedstawienia przez wnioskodawcę tych dokumentów lub informacji.
5.
Jeżeli wnioskodawca nie podda się sprawdzeniu stanu faktycznego, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, jego wniosek nie podlega dalszej ocenie.
6.
Agencja, w ciągu 21 dni od upływu terminu określonego w ust. 1, pisemnie informuje wnioskodawcę o wyniku oceny wniosku. Jeżeli wynik oceny dotyczącej danego rodzaju usług był negatywny, Agencja wskazuje przyczyny takiego wyniku.
7.
Wnioskodawca, którego wniosek w zakresie danego rodzaju usług został oceniony negatywnie, może w terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji określonej w ust. 6 wystąpić do Agencji o ponowne rozpatrzenie wniosku. Wystąpienie o ponowne rozpatrzenie wniosku powinno zawierać uzasadnienie.
8.
Agencja ponownie rozpatruje wniosek w terminie 30 dni od dnia złożenia przez wnioskodawcę wystąpienia, o którym mowa w ust. 7.
§  11.
1.
Wnioskodawca, którego wniosek został pozytywnie oceniony w zakresie danego rodzaju usług, jest poddawany audytowi w celu potwierdzenia spełniania wymagań, w terminie 10 miesięcy od złożenia przez niego wniosku.
2.
Jeżeli wnioskodawca posiada certyfikat potwierdzający zgodność systemu zapewnienia jakości usług zgodnie z normą określoną w § 7, audyt może nie obejmować następujących udokumentowanych procedur wymaganych tą normą:
1)
nadzoru nad dokumentami;
2)
nadzoru nad zapisami;
3)
odpowiedzialności i wymagań dotyczących planowania i przeprowadzania audytów wewnętrznych;
4)
nadzoru nad wyrobem niezgodnym;
5)
działań korygujących;
6)
działań zapobiegawczych.
3.
Audyt jest przeprowadzany przez wykonawcę wybranego przez Agencję w trybie przetargu nieograniczonego.
4.
W razie negatywnego wyniku audytu wnioskodawca może, w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania tego wyniku, poddać się powtórnemu audytowi, przeprowadzanemu na jego koszt przez wykonawcę określonego w ust. 3.
§  12.
Agencja:
1)
rejestruje w KSU podmiot, który uzyskał pozytywny wynik audytu określonego w § 11;
2)
wydaje ośrodkowi pisemne potwierdzenie rejestracji w KSU.
§  13.
1.
Agencja weryfikuje spełnianie wymagań przez ośrodki poprzez:
1)
analizę sprawozdań oraz oświadczeń zawierających informacje o spełnianiu wymagań określonych w rozdziale 2, przedkładanych przez ośrodki corocznie, w terminie do dnia 31 stycznia, z wyłączeniem informacji, o których mowa w § 5, przedkładanych Agencji do dnia 31 marca;
2)
sprawdzanie stanu faktycznego w ośrodku zgodnie § 10 ust. 4 pkt 1;
3)
audyty przeprowadzane przynajmniej raz na 3 lata, do których stosuje się przepisy § 11 ust. 2-4.
2.
Ośrodek zgłasza Agencji każdą zmianę dotyczącą danych zawartych we wniosku, w terminie 14 dni od daty powstania zmiany.
3.
W razie powzięcia wiadomości, że ośrodek przestał spełniać którekolwiek z wymagań, Agencja wszczyna postępowanie wyjaśniające.
4.
Agencja przedstawia ośrodkowi na piśmie zastrzeżenia stanowiące przyczynę wszczęcia postępowania wyjaśniającego.
5.
Ośrodek ustosunkowuje się do zastrzeżeń przedstawionych przez Agencję w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania.
6.
W trakcie postępowania wyjaśniającego Agencja może zwrócić się do ośrodka o złożenie dodatkowych dokumentów i wyjaśnień dotyczących przedstawionych zastrzeżeń, określając termin ich złożenia, nie krótszy niż 14 dni.
7.
W wyniku postępowania wyjaśniającego Agencja może:
1)
zwrócić się do ośrodka o usunięcie stwierdzonych uchybień, określając sposób udokumentowania i termin ich usunięcia, nie krótszy niż 14 dni, lub
2)
wykreślić ośrodek z KSU, w szczególności w przypadku, gdy ośrodek:
a)
nie ustosunkował się, w terminie określonym w ust. 5, do zastrzeżeń przedstawionych przez Agencję lub
b)
nie złożył w określonym terminie dokumentów lub wyjaśnień, o których mowa w ust. 6, lub
c)
nie udokumentował w określonym terminie usunięcia uchybień, o których mowa w pkt 1, lub
d)
odmówił poddania się sprawdzeniu stanu faktycznego w terminie określonym przez Agencję.

Rozdział  4

Standardy świadczenia usług przez podmioty zarejestrowane w KSU

§  14.
1.
Ośrodek świadcząc usługi KSU:
1)
przestrzega wymagań określonych w normie, o której mowa w § 7;
2)
poprzedza realizację usługi wstępną analizą potrzeb, wymagań i oczekiwań usługobiorcy oraz oceną możliwości realizacji usługi;
3)
w przypadku braku możliwości samodzielnego wykonania usługi informuje usługobiorcę o możliwości jej wykonania przez inne ośrodki oraz, za zgodą usługobiorcy, pośredniczy w nawiązaniu kontaktu między usługobiorcą a innym ośrodkiem;
4)
wycenia wartość usługi według jednoznacznych zasad, znanych potencjalnemu usługobiorcy;
5)
dokumentuje realizację usługi;
6)
zapewnia wewnętrzny nadzór nad realizacją usługi;
7)
realizuje usługę w oparciu o pisemną umowę z usługobiorcą, określającą w szczególności:
a)
zakres i sposób realizacji usługi,
b)
zasady wprowadzania zmian w zakresie i sposobie realizacji usługi,
c)
sposób przekazywania usługobiorcy wyników realizacji usługi,
d)
wynagrodzenie za usługę oraz warunki płatności, o ile usługa jest odpłatna,
e)
termin wykonania usługi;
8)
przechowuje dokumenty związane z realizowanymi usługami i zawartymi umowami, a także informacje o usługobiorcach skierowanych do innych ośrodków przez okres 5 lat od daty odpowiednio: realizacji usługi, zawarcia umowy lub skierowania usługobiorcy do innego ośrodka;
9)
informuje usługobiorcę o zakresie rejestracji ośrodka w KSU oraz o zasadach funkcjonowania KSU.
2.
Umowa, o której mowa w ust. 1 pkt 7, nie jest wymagana w przypadku usługi informacyjnej.
§  15.
1.
Ośrodek realizuje usługę doradczą o charakterze ogólnym w oparciu o zakres zadań, zawierający szczegółowe informacje na temat: prac, które zostaną zrealizowane, sposobu i terminu ich realizacji, kwalifikacji osób realizujących, formy przygotowania raportu oraz wyceny usługi.
2.
Zakres zadań, o którym mowa w ust. 1, określony jest w umowie z usługobiorcą.
§  16.
1.
Przed przystąpieniem do realizacji usługi doradczej o charakterze proinnowacyjnym ośrodek dokonuje oceny potencjału i potrzeb technologicznych usługobiorcy oraz możliwości i potrzeb w zakresie rozwoju wytwarzanych przez usługobiorcę produktu lub usługi, zwanej dalej "audytem technologicznym".
2.
Na podstawie wyników audytu technologicznego ośrodek opracowuje we współpracy z usługobiorcą formularz jego potrzeb technologicznych i wprowadza go do bazy danych, prowadzonej przez Agencję, udostępnianej przez Internet wszystkim ośrodkom realizującym usługi doradcze o charakterze proinnowacyjnym.
3.
Formularz, o którym mowa w ust. 2, nie zawiera danych pozwalających na identyfikację usługobiorcy.
4.
W terminie 5 dni roboczych od dnia wprowadzenia formularza do bazy danych, ośrodki, o których mowa w ust. 2, informują ośrodek o zainteresowaniu bądź braku zainteresowania realizacją usługi.
5.
Ośrodek udostępnia usługobiorcy pełną listę ośrodków zainteresowanych realizacją usługi i udziela mu pomocy w wyborze ośrodka wykonującego usługę oraz ustala z nim zakres swojego uczestnictwa w realizacji usługi.
6.
Ośrodek realizuje usługę doradczą o charakterze proinnowacyjnym z zastosowaniem przepisów § 15.
§  17.
1.
Ośrodek świadczy usługę szkoleniową jako:
1)
szkolenie otwarte, w którym uczestnictwo jest ogólnie dostępne, lub
2)
szkolenie zamknięte, organizowane na indywidualne zamówienie usługobiorcy.
2.
W przypadku szkoleń otwartych ośrodek podaje do wiadomości publicznej informację o organizowanym szkoleniu, zawierającą co najmniej:
1)
temat, cel i program szkolenia;
2)
termin i miejsce szkolenia;
3)
cenę za szkolenie, o ile szkolenie jest odpłatne, oraz sposoby płatności;
4)
grupę docelową, do której szkolenie jest adresowane;
5)
nazwę i adres ośrodka.
3.
W przypadku szkoleń zamkniętych ośrodek przedstawia usługobiorcy pisemną ofertę realizacji usługi, zawierającą co najmniej:
1)
program szkolenia;
2)
cenę za szkolenie, o ile szkolenie jest odpłatne;
3)
informację o wykładowcach, w szczególności potwierdzającą ich kwalifikacje do realizacji szkolenia.
4.
Liczebność grupy szkoleniowej nie może przekroczyć 30 osób. Nie dotyczy to szkoleń organizowanych w formie seminariów i konferencji.
5.
Ośrodek wystawia uczestnikom szkoleń zaświadczenia o udziale w szkoleniu, określające co najmniej: temat, termin i miejsce szkolenia, jego zakres oraz pełną nazwę ośrodka.
6.
Po zrealizowaniu usługi szkoleniowej ośrodek sporządza pisemną analizę zawartych w ankietach opinii uczestników szkolenia.
§  18.
1.
Przed przystąpieniem do realizacji usługi informacyjnej ośrodek ustala z usługobiorcą jej zakres i sposób realizacji.
2.
Ośrodek realizuje usługę informacyjną, z wykorzystaniem:
1)
bazy danych, prowadzonej przez Agencję i udostępnianej ośrodkom przez Internet, oraz
2)
innych dostępnych źródeł informacji.
3.
Ośrodek, realizując usługę informacyjną, weryfikuje aktualność danych pozyskanych ze źródeł, z których korzysta.
4.
Ośrodek informuje usługobiorcę o kompletności i wiarygodności przedstawianych informacji.
§  19.
1.
Ośrodek świadczy usługę finansową, o której mowa w § 3 pkt 4 lit. a, na podstawie, ustanowionego przez organ zarządzający ośrodka, regulaminu udzielania poręczeń, który określa w szczególności:
1)
kryteria kwalifikacji przedsiębiorców oraz osób podejmujących działalność gospodarczą jako potencjalnych usługobiorców funduszu poręczeniowego;
2)
zakres przedmiotowy wykorzystania poręczonego kredytu lub pożyczki;
3)
maksymalną wartość poręczenia wyrażoną w kwocie pieniężnej;
4)
maksymalne zaangażowanie funduszu w poręczenia udzielane jednemu podmiotowi i podmiotom powiązanym w rozumieniu ustawy o rachunkowości, nieprzekraczające 5 % kapitału funduszu poręczeniowego;
5)
maksymalny okres spłaty poręczanego kredytu bądź pożyczki;
6)
maksymalną wartość poręczenia w stosunku do wartości kapitału kredytu lub pożyczki, nieprzekraczającą 80 %, przy czym w przypadku, gdy kredyt lub pożyczka są objęte wieloma poręczeniami, wskaźnik ten dotyczy łącznej wartości wszystkich poręczeń;
7)
rodzaje akceptowanych zabezpieczeń w związku z udzielanymi poręczeniami, z uwzględnieniem ust. 5 i 6;
8)
zasady odpłatności za udzielone poręczenie, o ile takie opłaty są wymagane;
9)
sposób składania i termin rozpatrywania wniosku o poręczenie;
10)
sposób podejmowania decyzji o udzieleniu poręczenia;
11)
obowiązki sprawozdawcze podmiotu korzystającego z poręczenia i zasady monitorowania udzielonego poręczenia;
12)
formularz wniosku o poręczenie oraz wzory umów poręczenia, ustalone w uzgodnieniu ze współpracującymi instytucjami kredytującymi.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, udostępniany jest na każde życzenie usługobiorcy.
3.
Ośrodek udziela pomocy w prawidłowym sporządzeniu wniosku o poręczenie. Pomoc ta nie może być świadczona przez osoby oceniające wnioski o poręczenie.
4.
Ośrodek ocenia wiarygodność usługobiorcy niezależnie od wyników oceny przeprowadzonej przez instytucję kredytującą.
5.
Poręczenie zabezpiecza się wekslem in blanco wraz z deklaracją wekslową.
6.
Ośrodek może uzależnić udzielenie poręczenia od ustanowienia dodatkowego zabezpieczenia.
§  20.
1.
Ośrodek świadczy usługę finansową, o której mowa w § 3 pkt 4 lit. b, na podstawie, ustanowionego przez organ zarządzający ośrodka, regulaminu udzielania pożyczek, który określa w szczególności:
1)
kryteria kwalifikacji przedsiębiorców oraz osób podejmujących działalność gospodarczą jako potencjalnych usługobiorców funduszu pożyczkowego;
2)
zakres przedmiotowy wykorzystania środków pożyczki, który nie może obejmować zakupów konsumpcyjnych;
3)
minimalną wielkość wkładu własnego podmiotu wnioskującego o pożyczkę;
4)
maksymalną wartość pożyczki wyrażoną w kwocie pieniężnej;
5)
maksymalną wartość zaangażowania kapitału funduszu w pożyczki udzielone jednemu pożyczkobiorcy i podmiotom powiązanym w rozumieniu ustawy o rachunkowości, nieprzekraczającą 10 % kapitału funduszu pożyczkowego;
6)
wysokość oprocentowania i maksymalny okres spłaty pożyczki;
7)
okres karencji w spłacie kapitału lub odsetek;
8)
rodzaje akceptowanych zabezpieczeń pożyczki, z uwzględnieniem ust. 4 i 5;
9)
zasady odpłatności za udzielone pożyczki, o ile takie opłaty są wymagane;
10)
sposób składania i termin rozpatrywania wniosku o udzielenie pożyczki;
11)
sposób wypłaty pożyczki;
12)
obowiązki sprawozdawcze pożyczkobiorcy i zasady monitorowania udzielonej pożyczki;
13)
sposób podejmowania decyzji o udzieleniu pożyczki;
14)
formularz wniosku o pożyczkę oraz wzory umów o jej udzieleniu.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, udostępniany jest na każde życzenie usługobiorcy.
3.
Ośrodek udziela pomocy w prawidłowym sporządzeniu wniosku o pożyczkę. Pomoc ta nie może być świadczona przez osoby oceniające wnioski o pożyczkę.
4.
Spłatę pożyczki zabezpiecza się wekslem in blanco wraz z deklaracją wekslową, a w przypadku pożyczki przekraczającej 60.000 zł także dodatkowym zabezpieczeniem.
5.
Ośrodek może uzależnić udzielenie pożyczki nieprzekraczającej 60.000 zł od ustanowienia dodatkowego zabezpieczenia spłaty.

Rozdział  5

Przepisy przejściowe i końcowe

§  21.
1.
Do dnia 30 czerwca 2006 r. Agencja może zarejestrować w KSU podmioty, w stosunku do których spełnianie wymagań nie zostało potwierdzone audytem, o którym mowa w § 11, o ile złożą wnioski w ciągu dwóch miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
2.
Agencja wykreśla z rejestru KSU podmioty, które do dnia 30 czerwca 2006 r. nie uzyskają pozytywnego wyniku audytu, o którym mowa w § 11.
3.
Wnioskodawcy, składający wnioski w ciągu jednego miesiąca od dnia wejścia w życie rozporządzenia, mogą nie dołączać do wniosków dokumentów, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 1 i 2, o ile Agencja jest w posiadaniu tych dokumentów.
§  22.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 66, poz. 596 i Nr 216, poz. 1824 oraz z 2004 r. Nr 145, poz. 1537 i Nr 281, poz. 2785.
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 60, poz. 535, Nr 124, poz. 1152, Nr 139, poz. 1324 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 145, poz. 1535, Nr 146, poz. 1546 i Nr 213, poz. 2155 oraz z 2005 r. Nr 10, poz. 66.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024