Zm.: rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 20 grudnia 2005 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT

Na podstawie art. 98 ust. 2 i art. 100 ust. 3 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne (Dz. U. Nr 68, poz. 622 i Nr 273, poz. 2703) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie zgłoszeń INTRASTAT (Dz. U. Nr 89, poz. 846 i Nr 282, poz. 2809) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 10 pkt 14 i 15 otrzymują brzmienie:

"14) 17 - "Masa netto (w kg)" - w odniesieniu do towarów, dla których Scalona Nomenklatura (CN) nie przewiduje uzupełniającej jednostki miary;

15) 18 - "Ilość w uzupełniającej jednostce miary" - w odniesieniu do towarów, dla których Scalona Nomenklatura (CN) przewiduje uzupełniającą jednostkę miary;";

2)
w § 23 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Korekty zgłoszenia INTRASTAT nie dokonuje się w przypadku, gdy:

1) pierwotnie podana wartość w polu nr 19 lub 20 zgłoszenia zmieniłaby się w wyniku korekty nie więcej niż o równowartość 1.000 euro lub

2) pierwotnie podane w polu 17 lub 18 zgłoszenia dane zmieniłyby się w wyniku korekty nie więcej niż o 5 %, lub

3) dane, które miałyby podlegać korekcie w polach 10-18 zgłoszenia, dotyczą towaru, dla którego w polu 19 lub 20 zgłoszenia wskazano wartość równą albo niższą od równowartości 1.000 euro, lub

4) korekta miałaby dotyczyć pól: 1-9 lub 21 zgłoszenia INTRASTAT.";

3)
załącznik nr 3 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2006 r., z wyjątkiem § 1 pkt 1, który wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2006 r.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 220, poz. 1887).

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA WYPEŁNIANIA FORMULARZA - DEKLARACJA INTRASTAT ORAZ DOKONYWANIA ZGŁOSZEŃ INTRASTAT

Część I

Uwagi ogólne

1.
Formularze "DEKLARACJA INTRASTAT - PRZYWÓZ" i "DEKLARACJA INTRASTAT -WYWÓZ" mogą zostać wykorzystane do:
1)
dokonania zgłoszenia INTRASTAT;
2)
dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT, która może polegać na:
a)
zamianie zgłoszenia INTRASTAT, powodującej zastąpienie w całości uprzednio dokonanego zgłoszenia INTRASTAT,
b)
zmianie poszczególnych danych w pozycji lub pozycjach zgłoszenia INTRASTAT,
c)
dodaniu nowych pozycji w zgłoszeniu INTRASTAT,
d)
anulowaniu pozycji zgłoszenia INTRASTAT.
2.
Do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w przywozie należy posłużyć się formularzem "DEKLARACJA INTRASTAT - PRZYWÓZ", zaś do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w wywozie należy posłużyć się formularzem "DEKLARACJA INTRASTAT - WYWÓZ". Niedopuszczalne jest wykorzystanie formularza "DEKLARACJA INTRASTAT - PRZYWÓZ" do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w wywozie. Niedopuszczalne jest również wykorzystanie formularza "DEKLARACJA INTRASTAT - WYWÓZ" do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w przywozie.
3.
Korekta zgłoszenia INTRASTAT w przywozie powinna zostać dokonana na formularzu "DEKLARACJA INTRASTAT - PRZYWÓZ", zaś korekta zgłoszenia INTRASTAT w wywozie powinna zostać dokonana na formularzu "DEKLARACJA INTRASTAT - WYWÓZ". Niedopuszczalne jest wykorzystanie formularza DEKLARACJA INTRASTAT - PRZYWÓZ do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT w wywozie. Niedopuszczalne jest również wykorzystanie formularza "DEKLARACJA INTRASTAT - WYWÓZ" do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT w przywozie.
4.
Deklaracje INTRASTAT powinny być wypełnione czytelnie, pismem maszynowym lub komputerowo. Dopuszczalne jest ręczne wypełnienie deklaracji INTRASTAT długopisem w kolorze czarnym lub niebieskim, dużymi drukowanymi literami. W polach, w których zostały zamieszczone linie pomocnicze, wpisy powinny zostać dokonane z uwzględnieniem tych linii. W przypadku gdy deklarowane wartości w polach nr 6, 7, 17, 18, 19 i 20 są liczbowo większe niż ilość przewidzianych miejsc wyznaczonych przez linie pomocnicze, wpisów należy dokonać bez uwzględnienia tych linii.
5.
Zapisy w poszczególnych polach deklaracji INTRASTAT nie mogą być wycierane lub zamalowywane. Ewentualne zmiany należy wprowadzać po skreśleniu nieprawidłowych danych, jednakże nowe wpisy muszą być czytelne. Każdą zmianę powinna potwierdzić podpisem osoba wypełniająca deklarację.
6.
W przypadku użycia komputerowych wydruków formularzy, powinny one być sporządzone na białym papierze do maszynopisania o gramaturze przynajmniej 70 g/m2. Formularze powinny mieć format 210 x 297 mm, przy czym dopuszczalne są odchylenia w długości od -5 do +8 mm. Nadruk powinien być dokonany w odcieniach szarości.
7.
W polach 4 i 5 dopuszcza się stosowanie odpowiednich stempli i pieczęci, przy czym powinny one czytelnie wskazywać NIP i REGON danej osoby.
8.
Jeżeli wartość dokonanych przez osobę zobowiązaną przywozów lub wywozów towarów nie przekroczyła statystycznego progu szczegółowego odpowiednio w przywozie lub w wywozie, przy dokonywaniu zgłoszenia INTRASTAT lub jego korekty możliwe jest wypełnienie pól, które w tych przypadkach nie są wymagane.
9.
Jeżeli deklaracja INTRASTAT służy do dokonania zgłoszenia INTRASTAT lub do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT, polegającej na zamianie zgłoszenia INTRASTAT, a przedmiotem przywozów albo wywozów były więcej niż cztery pozycje towarowe, dla zadeklarowania kolejnych pozycji należy posłużyć się dodatkowymi odpowiednimi deklaracjami INTRASTAT. W takim przypadku poszczególne pozycje należy numerować kolejno bez żadnych przerw (pole nr 9), a łączna liczba pozycji musi być wpisana w polu nr 8 na pierwszej stronie kompletu deklaracji stanowiącej zgłoszenie INTRASTAT lub korektę, polegającą na zamianie zgłoszenia INTRASTAT, przy czym liczba ta nie może być większa niż 9999. Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do zadeklarowania w zgłoszeniu INTRASTAT pozycji od 5 do 9999, wówczas należy wypełnić pole nr 1 oraz pole nr 4 dodatkowych formularzy, a także pola od nr 9 do nr 20. Pola nr 2-3, 5-8 i 21 należy w tym przypadku na dodatkowych formularzach pozostawić niewypełnione.
10.
Jeżeli formularz "DEKLARACJA INTRASTAT - PRZYWÓZ" lub "DEKLARACJA INTRASTAT - WYWÓZ" służy do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT, polegającej na:
1)
zamianie zgłoszenia INTRASTAT - deklarację INTRASTAT należy wypełnić w sposób, w jaki wypełnia się zgłoszenie INTRASTAT;
2)
zmianie poszczególnych danych w pozycji lub pozycjach zgłoszenia INTRASTAT - należy wypełnić pola od nr 1 do nr 4, pole nr 5 - w przypadku dokonywania korekty przez przedstawiciela, oraz pola od nr 9 do nr 21; pola od nr 6 do nr 8 należy pozostawić w tym przypadku niewypełnione;
3)
dodaniu nowych pozycji w zgłoszeniu INTRASTAT - należy wypełnić pola od nr 1 do nr 4, pole nr 5 - w przypadku dokonywania korekty przez przedstawiciela, oraz pola od nr 9 do nr 21; pola od nr 6 do nr 8 należy pozostawić w tym przypadku niewypełnione;
4)
anulowaniu pozycji zgłoszenia INTRASTAT - należy wypełnić pola od nr 1 do nr 4, pole nr 5 - w przypadku dokonywania korekty przez przedstawiciela, oraz pola od nr 9 do nr 21; pola od nr 6 do nr 8 oraz od nr 10 do nr 20 należy w tym przypadku pozostawić niewypełnione.
11.
Jeżeli deklaracja INTRASTAT służy do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT, polegającej na zmianie, anulowaniu lub dodaniu pozycji w zgłoszeniu INTRASTAT, i istnieje konieczność zadeklarowania więcej niż 4 korygowanych pozycji, należy posłużyć się dodatkowymi odpowiednimi deklaracjami INTRASTAT. W tym przypadku na dodatkowych deklaracjach służących do zadeklarowania kolejnych korygowanych pozycji należy wypełnić pola nr: 1, 2, 4, 9, zaś pola od nr 10 do nr 20 należy wypełnić lub pozostawić niewypełnione, w zależności od rodzaju dokonywanej korekty. Pole nr 3, pola od nr 5 do nr 8 i pole nr 21 należy w tym przypadku na dodatkowych formularzach pozostawić niewypełnione.
12.
Jeżeli w miesiącu sprawozdawczym osoba zobowiązana do dokonania zgłoszenia INTRASTAT nie dokonała żadnych przywozów lub wywozów towarów, należy dokonać zgłoszenia INTRASTAT w postaci "tzw. zgłoszenia zerowego", tzn. zgłoszenia, w którym po wypełnieniu pól identyfikacji podmiotu (pola od nr 1 do nr 4 i pole nr 5 - w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez przedstawiciela) należy wstawić cyfrę "0" w polu nr 6 (Łączna wartość fakturowa w PLN), w polu nr 8 (Łączna liczba pozycji) oraz - w przypadku osób, których wartość przywozów lub wywozów przekroczyła próg szczegółowy - w polu nr 7 (Łączna wartość statystyczna w PLN). Pozostałe pola, oprócz pola nr 21 (Wypełniający), należy pozostawić niewypełnione.
13.
Do zgłoszenia INTRASTAT nie należy dołączać dokumentów, na podstawie których deklarowane są dane (np. kopii faktur lub dokumentów wysyłkowych).
14.
Zgłoszenia INTRASTAT nie dokonuje się w przypadku, gdy przedmiotem przywozu lub wywozu są towary wymienione w Aneksie "A" do Instrukcji.
15.
Okresem sprawozdawczym jest miesiąc kalendarzowy, w trakcie którego dokonano przywozu lub wywozu towarów.
16.
Wartość zrealizowanego przywozu i wywozu towarów, którą osoba zobowiązana porównuje z wysokością progów statystycznych w celu określenia charakteru swojego obowiązku sprawozdawczego, określana jest następująco:
1)
za wartość transakcji zaliczanych do przywozu w systemie INTRASTAT, będących jednocześnie wewnątrzwspólnotowymi nabyciami w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, uznaje się kwotę będącą podstawą ich opodatkowania podatkiem VAT (tj. bez kwoty samego podatku). Jeśli do podstawy opodatkowania wliczony jest podatek akcyzowy, nie należy go uwzględniać przy wyznaczaniu wartości tych transakcji;
2)
za wartość transakcji zaliczanych do wywozu w systemie INTRASTAT, będących jednocześnie wewnątrzwspólnotowymi dostawami w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, uznaje się kwotę będącą podstawą ich opodatkowania podatkiem VAT (tj. bez kwoty samego podatku). Jeśli do podstawy opodatkowania wliczony jest podatek akcyzowy, nie należy go uwzględniać przy wyznaczaniu wartości tych transakcji;
3)
za wartość pozostałych transakcji zaliczanych do wywozu lub przywozu w systemie INTRASTAT uznaje się oszacowaną przez podmiot aktualną wartość samych towarów, która byłaby ustalona w ramach zwykłej transakcji kupna/sprzedaży. W przypadku towarów przywożonych/wywożonych po uszlachetnianiu, do ich wartości fakturowej należy doliczyć wartość usługi uszlachetniania.
17.
W przypadku posługiwania się niniejszą Instrukcją do sporządzania elektronicznych zgłoszeń INTRASTAT należy uwzględnić również informacje i wytyczne zawarte w specyfikacji elektronicznych zgłoszeń INTRASTAT w standardzie XML.

Część  II

Szczególne przypadki postępowania

1.
Informacje dotyczące kilku przywozów lub wywozów towarów sklasyfikowanych pod jednym kodem CN, realizowanych w obrębie Wspólnoty w jednym okresie sprawozdawczym, powinny być komasowane (sumowane) w jednej pozycji, o ile dane dotyczące: kodu kraju wysyłki [w przywozie] / kodu kraju przeznaczenia [w wywozie] (pole nr 11), kodu warunków dostawy (pole nr 12), kodu rodzaju transakcji (pole nr 13), kodu rodzaju transportu (pole nr 15) oraz kodu kraju pochodzenia [tylko w przywozie] (pole nr 16) są identyczne, tzn. jeżeli każde z tych pojedynczych pól zawiera to samo oznaczenie kodu.
2.
W przypadku przywozów lub wywozów towarów, których suma wartości jest równa lub mniejsza niż równowartość 200 euro i które zostały dokonane w ciągu jednego okresu sprawozdawczego z/lub do jednego państwa członkowskiego Wspólnoty, przywozy albo wywozy można ująć łącznie w jednej pozycji zgłoszenia (odrębnie w przywozie i odrębnie w wywozie), wypełniając w niej pola: nr 9 (Nr pozycji), nr 11 (Kod kraju wysyłki/Kod kraju przeznaczenia), nr 19 (Wartość fakturowa) oraz pole nr 14 (Kod towaru) podając w nim następujący kod towarowy: 99 50 00 00. Kod ten w całym okresie sprawozdawczym może zostać zastosowany jednokrotnie w zgłoszeniu INTRASTAT (zgłoszeniach częściowych) w przywozie oraz jednokrotnie w zgłoszeniu INTRASTAT (zgłoszeniach częściowych) w wywozie, w odniesieniu do przywozów towarów realizowanych z jednego kraju wysyłki lub wywozów towarów realizowanych do jednego kraju przeznaczenia.
3.
Wywóz lub przywóz towarów w stanie rozmontowanym lub niezmontowanym dla celów transportu lub z przyczyn handlowych, ale załadowanych na kilka środków transportu, należy zadeklarować pod jedną pozycją towarową i wpisać ogólną (łączną) wartość towarów. Jeżeli przesyłki te zostały dokonane w kilku okresach sprawozdawczych, zgłoszenia INTRASTAT należy dokonać tylko raz - za miesiąc sprawozdawczy, w którym dokonano odbioru lub wysyłki ostatniej partii towaru. Jeżeli w takich przypadkach transport dokonywał się przy pomocy różnych środków transportu, należy podać ten środek transportu, którym dokonano największego przywozu lub wywozu pod względem masy lub wartości przesyłki.
4.
W przypadku gdy pojedyncza przesyłka zawiera różne części do pojazdów mechanicznych lub statków powietrznych, może być ujęta pod jedną pozycją towarową i zaklasyfikowana pod kodem towarowym, który odnosi się do towaru obejmującego ponad 50 % wartości przywożonych lub wywożonych części. Z takiego uproszczonego sposobu deklarowania wyłączone są: nadwozia, podwozia i silniki do pojazdów mechanicznych lub statków powietrznych.
5.
Towary przywożone lub wywożone w celu uszlachetniania powinny być zgłaszane do systemu INTRASTAT z podaniem wartości powierzonego surowca. Towary przywożone lub wywożone po uszlachetnianiu powinny być zgłaszane do systemu INTRASTAT z podaniem wartości powierzonego surowca i kosztu usługi. Uszlachetnianie towarów oznacza działania, których celem jest stworzenie nowego lub w znacznym stopniu ulepszonego towaru. Nie musi to oznaczać zmiany w klasyfikacji towaru. Do działań będących uszlachetnianiem towarów zalicza się w szczególności: przetworzenie, budowę, montaż, udoskonalenie, renowację oraz pomalowanie towaru uprzednio niepomalowanego. Przywóz lub wywóz towarów w celu uszlachetniania powinien być zgłaszany pod kodem rodzaju transakcji "41", zaś przywóz lub wywóz towarów po uszlachetnianiu powinien być zgłaszany pod kodem transakcji "51".
6.
Towary przywożone lub wywożone w celu naprawy lub po naprawie nie podlegają zgłoszeniu w systemie INTRASTAT. Naprawa towaru stanowi przywrócenie towaru do jego pierwotnej funkcji lub stanu. Celem tej operacji jest utrzymanie towaru w stanie pozwalającym na jego użytkowanie; może to oznaczać pewną przebudowę, ale nie zmienia w żaden sposób charakteru towaru.
7.
W przypadku wywozu towarów przeznaczonych na zaopatrzenie statków wodnych lub powietrznych zakres informacyjny zgłoszenia INTRASTAT może zostać ograniczony do następujących pól: nr 9 (Nr pozycji), nr 11 (Kod kraju przeznaczenia), nr 14 (Kod towaru), nr 20 (Wartość statystyczna w PLN) wraz z zastosowaniem następujących kodów towarowych i oznaczeń:
1)
w zakresie kodów towarowych:

99 30 24 00 - towary wymienione w działach od 1 do 24 Scalonej Nomenklatury (CN),

99 30 27 00 - towary wymienione w dziale 27 Scalonej Nomenklatury (CN),

99 30 99 00 - towary wymienione w pozostałych działach Scalonej Nomenklatury (CN);

2)
w zakresie kodu kraju przeznaczenia można zastosować kod: QR.
8.
W przypadku przywozu lub wywozu towarów przeznaczonych dla operatorów obsługujących instalacje morskie i towarów niezbędnych do działania silników, maszyn i innego sprzętu działających na tych instalacjach, zakres informacyjny zgłoszenia INTRASTAT może zostać ograniczony do następujących pól: nr 9 (Nr pozycji), nr 11 (Kod kraju wysyłki/Kraju przeznaczenia), nr 14 (Kod towaru), nr 20 (Wartość statystyczna w PLN) wraz z zastosowaniem następujących kodów towarowych i oznaczeń:
1)
w zakresie kodów towarowych:

99 31 24 00 - dla towarów wymienionych w działach od 1 do 24 Scalonej Nomenklatury (CN),

99 31 27 00 - dla towarów wymienionych w dziale 27 Scalonej Nomenklatury (CN),

99 31 99 00 - dla towarów wymienionych w pozostałych działach Scalonej Nomenklatury (CN);

2)
w zakresie kodu kraju wysyłki/przeznaczenia można zastosować kod: QV;
9.
Realizowany na podstawie umów o prenumeratę przywóz lub wywóz czasopism, objętych jedną fakturą, należy ująć w zgłoszeniu INTRASTAT zbiorczo za cały okres prenumeraty. Jeżeli przesyłki czasopism zostały dokonane w kilku okresach sprawozdawczych, zgłoszenia INTRASTAT należy dokonać tylko raz - za miesiąc sprawozdawczy, w którym dokonano odbioru lub wysyłki ostatniej partii czasopism.
10.
Przekazywanie towarów w ramach leasingu finansowego jest traktowane w systemie INTRASTAT jako sprzedaż, w związku z czym przywóz lub wywóz takich towarów włączony jest do systemu INTRASTAT. Dla celów zgłoszeń INTRASTAT leasing finansowy rozumiany jest jako przemieszczenie towarów do leasingobiorcy na okres dłuższy niż jeden rok z zamiarem przeniesienia na leasingobiorcę praw własności do tych towarów z chwilą wygaśnięcia umowy leasingu. Towary są traktowane jako będące w leasingu finansowym, gdy leasingobiorca przejmuje prawa, ryzyko, korzyści oraz odpowiedzialność związane z towarami będącymi przedmiotem leasingu i z ekonomicznego punktu widzenia może być uważany faktycznie za właściciela tych towarów. Płatności leasingowe są obliczane w taki sposób, aby pokrywały one całkowitą lub prawie całkowitą wartość towaru. W przypadku leasingu finansowego okresem sprawozdawczym jest miesiąc kalendarzowy, w którym nastąpił przywóz lub wywóz towarów. Leasing finansowy powinien być zgłaszany pod kodem rodzaju transakcji "15".
11.
Przekazywanie towarów w ramach leasingu operacyjnego lub dzierżawy nie podlega zgłoszeniu do systemu INTRASTAT pod warunkiem, że przewidywany umowny okres użytkowania tych towarów nie jest dłuższy niż 24 miesiące. Jeżeli przewidywany okres użytkowania takich towarów jest dłuższy niż 24 miesiące, przywóz lub wywóz tych towarów należy zgłosić do systemu INTRASTAT. W tym przypadku okresem sprawozdawczym jest miesiąc kalendarzowy, w którym nastąpił wywóz lub przywóz towarów. W przypadku gdy przewidywany okres użytkowania nie był dłuższy niż 24 miesiące, a towary nie zostały wywiezione lub przywiezione po okresie 24 miesięcy od momentu ich przywozu lub wywozu, należy je zgłosić do systemu INTRASTAT za okres sprawozdawczy, w którym upłynął termin 24 miesięcy od dnia przywozu/wywozu towarów. Leasing operacyjny i dzierżawa powinny być zgłaszane pod kodem rodzaju transakcji "90".
12.
W przypadku gdy przewidywany okres użytkowania towarów przywiezionych lub wywiezionych czasowo, w tym w ramach leasingu operacyjnego i dzierżawy, nie był dłuższy niż 24 miesiące i towary te korzystały ze zwolnienia z obowiązku zgłoszenia do systemu INTRASTAT, a przed upływem tego terminu nastąpiło zbycie lub nabycie towarów, przywóz albo wywóz takich towarów należy zgłosić do systemu INTRASTAT za okres sprawozdawczy, w którym nastąpiło zbycie lub nabycie towarów.
13.
Oprogramowanie komputerowe jest klasyfikowane pod kodem Nomenklatury Scalonej jako nośnik informacji. W przypadku przywozu lub wywozu sprzętu komputerowego dostarczanego razem z oprogramowaniem i licencjami należy podać całkowitą wartość towaru, tj. obejmującą wartość sprzętu komputerowego łącznie z wartością oprogramowania i licencji na oprogramowanie. W przypadku przywozu lub wywozu produkowanego masowo ogólnodostępnego oprogramowania komputerowego oraz dołączonych do niego podręczników należy podać całkowitą wartość towaru, tj. wartość oprogramowania łącznie z wartością nośników i podręczników. Zgłoszeń INTRASTAT nie dokonuje się w sytuacjach niezwiązanych z fizycznym przemieszczeniem towaru (przesłanie oprogramowania drogą elektroniczną, sprzedaż dodatkowych licencji lub praw ujęta na fakturze za uprzednio dostarczone oprogramowanie) oraz w przypadkach określonych w Aneksie "A" do Instrukcji.
14.
W przypadku zwrotu towarów uprzednio zgłoszonych do systemu INTRASTAT przy ich przywozie lub wywozie, w polu nr 19 (Wartość fakturowa) oraz - jeżeli jest ono wypełniane - w polu nr 20 (Wartość statystyczna) deklaracji INTRASTAT należy zadeklarować wartość, która została zadeklarowana przy przywozie lub wywozie tych towarów.
15.
W przypadku towarów zgłoszonych do systemu INTRASTAT, które następnie utraciły wartość handlową wskutek zniszczenia, należy dokonać korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia INTRASTAT, podając w polach nr 17 (Masa netto w kg) albo 18 (Ilość w uzupełniającej jednostce miary) oraz nr 19 (Wartość fakturowa) i - jeżeli jest ono wypełniane - nr 20 (Wartość statystyczna) dane odnoszące się tylko do towaru, który nie uległ zniszczeniu. Jeżeli zniszczeniu uległ cały towar, w polach tych należy zadeklarować "0", zaś w polu nr 13 (Kod rodzaju transakcji) należy wpisać kod "90". W przypadku towarów przywożonych lub wywożonych w miejsce towarów zniszczonych przywóz lub wywóz należy zgłosić do systemu INTRASTAT, wraz z podaniem w polu nr 13 (Kod rodzaju transakcji) deklaracji INTRASTAT kodu "23".

Część  III

Wypełnianie pól formularza

"DEKLARACJA INTRASTAT - PRZYWÓZ"

POLE 1 - Okres sprawozdawczy

Pole to składa się z 4 części: miesiąc sprawozdawczy, rok sprawozdawczy, nr zgłoszenia w okresie sprawozdawczym i nr wersji zgłoszenia.

PIERWSZA CZĘŚĆ POLA: MIESIĄC SPRAWOZDAWCZY

Należy wpisać dwucyfrowe oznaczenie miesiąca kalendarzowego, do którego odnosi się deklaracja, w postaci dwóch cyfr arabskich, odpowiednio od 01 dla stycznia, 02 dla lutego, 03 dla marca .... 12 dla grudnia.

DRUGA CZĘŚĆ POLA: ROK SPRAWOZDAWCZY

Należy wpisać dwucyfrowe oznaczenie roku kalendarzowego, do którego odnosi się deklaracja, w postaci dwóch cyfr arabskich, np. 06 - dla roku 2006, 07 - dla roku 2007.

TRZECIA CZĘŚĆ POLA: NUMER ZGŁOSZENIA W OKRESIE SPRAWOZDAWCZYM

Należy podać numer zgłoszenia INTRASTAT w przywozie w okresie sprawozdawczym. Niedopuszczalne jest powtórzenie tego numeru w danym okresie sprawozdawczym. Liczb nie należy poprzedzać zerami.

CZWARTA CZĘŚĆ POLA: NUMER WERSJI ZGŁOSZENIA

Należy podać numer kolejny wersji zgłoszenia INTRASTAT, określonego w podpolu "Numer zgłoszenia w okresie sprawozdawczym".

Każdy kolejny dokument odnoszący się do danego okresu sprawozdawczego (zgłoszenie INTRASTAT lub korekta zgłoszenia INTRASTAT) będzie tworzył kolejną wersję zgłoszenia INTRASTAT (odrębnie dla przywozu i odrębnie dla wywozu). Jeżeli jest to pierwsze (pierwotnie składane) zgłoszenie INTRASTAT w okresie sprawozdawczym, posiada ono w tym podpolu oznaczenie "1". Każdy następny dokument odnoszący się do tego zgłoszenia w okresie sprawozdawczym powinien mieć kolejny numer.

Liczb nie należy poprzedzać zerem.

POLE 2 - Rodzaj deklaracji

W tym polu należy zaznaczyć znakiem X umieszczonym w odpowiednim kwadracie, czy formularz jest używany do dokonania zgłoszenia INTRASTAT, korekty polegającej na zamianie zgłoszenia INTRASTAT, czy do korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu.

Korekta polegająca na zamianie zgłoszenia INTRASTAT powoduje zastąpienie w całości dotychczasowego, uprzednio złożonego zgłoszenia INTRASTAT (nawet korygowanego).

Korekta zgłoszenia INTRASTAT może odnosić się tylko do aktualnej wersji tego zgłoszenia.

POLE 3 - Kod izby celnej, do której adresowana jest deklaracja INTRASTAT

Należy podać, zgodnie z wykazem stanowiącym Aneks "B" do Instrukcji, sześciocyfrowy kod izby celnej właściwej miejscowo ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę osoby zobowiązanej do dokonania zgłoszenia INTRASTAT lub do jego korekty.

POLE 4 - Odbiorca

Należy podać imię i nazwisko lub nazwę oraz pełny adres osoby zobowiązanej do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w przywozie oraz 10-cyfrowy Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP), poprzedzony kodem PL, i 14-cyfrowy statystyczny numer identyfikacyjny podmiotu zarejestrowanego w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON. Jeżeli podmiot ten posiada 9-cyfrowy numer REGON, wówczas dla pięciu ostatnich cyfr przeznaczonych dla tego numeru należy podać cyfrę "0".

Jeżeli osoba zobowiązana do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w przywozie nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania w Polsce, ale jest zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT UE, w tym polu należy wpisać jej pełny adres oraz numer NIP. W tym przypadku numeru REGON nie podaje się.

Pole to należy wypełnić w każdym przypadku, niezależnie od faktu wypełnienia pola nr 5 - Przedstawiciel.

POLE 5 - Przedstawiciel

Należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT lub korekty zgłoszenia INTRASTAT przez przedstawiciela.

Należy podać imię i nazwisko lub nazwę oraz pełny adres podmiotu składającego deklarację w imieniu osoby zobowiązanej do dokonania zgłoszenia INTRASTAT oraz 10-cyfrowy Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) i 14-cyfrowy statystyczny numer identyfikacyjny podmiotu zarejestrowanego w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON tego podmiotu. Jeżeli podmiot ten posiada 9-cyfrowy numer REGON, wówczas dla pięciu ostatnich cyfr przeznaczonych dla tego numeru należy podać cyfrę "0".

Jeżeli przedstawicielem jest pracownik osoby zobowiązanej, pole należy pozostawić niewypełnione.

POLE 6 - Łączna wartość fakturowa w PLN

Należy wpisać sumę wartości w PLN określonych w polu nr 19 ze wszystkich pozycji kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT.

Pole należy wypełnić jedynie na pierwszej stronie kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT. Na kolejnych stronach deklaracji pole to należy pozostawić niewypełnione.

W przypadku braku obrotów w okresie sprawozdawczym należy wpisać wartość "0".

Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, pole należy pozostawić niewypełnione.

POLE 7 - Łączna wartość statystyczna w PLN

Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez osobę, której wartość dokonanych przywozów towarów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w przywozie.

Należy wpisać sumę wartości w PLN określonych w polu nr 20 ze wszystkich pozycji kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT.

Pole należy wypełnić jedynie na pierwszej stronie kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT. Na kolejnych stronach deklaracji pole należy pozostawić niewypełnione.

W przypadku braku obrotów w okresie sprawozdawczym należy wpisać wartość "0".

Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, pole należy pozostawić niewypełnione.

POLE 8 - Łączna liczba pozycji

Jeżeli deklaracja INTRASTAT służy do dokonania zgłoszenia INTRASTAT należy wpisać łączną ilość pozycji towarowych. Łączna ilość pozycji towarowych nie może być większa od 9999. Liczb nie należy poprzedzać zerami.

Łączna ilość pozycji podana w tym polu musi zgadzać się z ostatnim numerem pozycji wpisanym w polu nr 9 kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT.

Pole należy wypełnić jedynie na pierwszej stronie kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT. Na kolejnych stronach zgłoszenia INTRASTAT pole należy pozostawić niewypełnione.

W przypadku braku obrotów w okresie sprawozdawczym należy wpisać wartość "0".

Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, pole należy pozostawić niewypełnione.

POLE 9 - Nr pozycji

Jeżeli formularz deklaracja INTRASTAT wykorzystywany jest do dokonania zgłoszenia INTRASTAT, należy wpisać kolejny numer danej pozycji towarowej. Łączna ilość pozycji towarowych w jednym zgłoszeniu INTRASTAT nie może być większa niż liczba 9999 i ostatni zadeklarowany numer pozycji musi być zgodny z łączną liczbą pozycji wpisaną w polu 8.

Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji lub pozycjach zgłoszenia lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, w polu należy wpisać numer korygowanej pozycji zgłoszenia INTRASTAT. Jeżeli korekta zgłoszenia INTRASTAT ma polegać na dodaniu nowej pozycji w zgłoszeniu INTRASTAT, w polu tym należy wpisać numer dopisywanej pozycji, który powinien być następnym lub kolejnym numerem, po numerze ostatniej pozycji w korygowanym zgłoszeniu INTRASTAT.

Niedopuszczalne jest wpisanie w tym polu więcej niż jednej korygowanej pozycji albo wpisanie zakresu pozycji.

POLE 10 - Opis towaru

Należy wpisać zwyczajową nazwę handlową danego towaru w sposób umożliwiający jego identyfikację. Opis ten musi umożliwiać klasyfikację towaru według kodu Scalonej Nomenklatury (CN).

Jeżeli zwyczajowa nazwa handlowa nie pozwala na jednoznaczne określenie, jakiego rodzaju jest dany towar i do której pozycji CN należy go przypisać, nazwę tę należy uzupełnić o informacje dotyczące rodzaju materiału, sposobu obróbki, celu wykorzystania lub innych kryteriów służących do kwalifikacji towaru według kodu CN.

POLE 11 - Kod kraju wysyłki

Należy wpisać, zgodnie z wykazem zamieszczonym w Aneksie "C" do Instrukcji, dwuliterowy kod kraju, w którym opuszczające go towary stały się przedmiotem wywozu do Polski jako kraju przeznaczenia towarów. Jeżeli państwo członkowskie wysyłki nie jest znane, należy wpisać kod kraju członkowskiego zakupu lub nabycia towarów. Krajem członkowskim, w którym dokonano zakupu lub nabycia towaru, jest kraj, w którym mieści się siedziba partnera umowy (sprzedającego lub zbywcy), z którym została zawarta umowa (z wyjątkiem typowych umów o przewóz towarów), na podstawie której realizowany jest przywóz towarów do kraju.

W przypadku przywozu towarów przeznaczonych dla operatorów obsługujących instalacje morskie i towarów niezbędnych do działania silników, maszyn i innego sprzętu, działających na tych instalacjach, można wpisać kod "QV".

POLE 12 - Kod warunków dostawy

Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez podmiot, którego suma wartości dokonanych przywozów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w przywozie.

Należy wpisać zgodny z umową literowy kod warunków dostaw wg INCOTERMS 2000, zgodnie z wykazem zamieszczonym w Aneksie "D" do Instrukcji.

Jeżeli ze względów handlowych umowa zawarta jest na innych warunkach niż określone w INCOTERMS 2000, należy wpisać symbol INCOTERMS 2000 najbardziej zbliżony do warunków zawartych w umowie.

POLE 13 - Kod rodzaju transakcji

Należy podać kod rodzaju transakcji związanej z danym przywozem towarów, zgodnie z Aneksem "E" do Instrukcji.

POLE 14 - Kod towaru

Należy wpisać ośmiocyfrowy kod towaru opisanego w polu 10 (Opis towaru), zgodnie z kodem określonym w Scalonej Nomenklaturze CN, stanowiącej załącznik nr I do rozporządzenia Rady EWG nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 7.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) albo - w przypadkach szczególnych - kod towarowy określony w części II ust. 2 oraz ust. 8 Instrukcji.

POLE 15 - Kod rodzaju transportu

Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez podmiot, którego suma wartości dokonanych przywozów towarów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w przywozie.

Należy wpisać jednocyfrowy kod rodzaju transportu, zgodnie z wykazem zamieszczonym w Aneksie "F" do Instrukcji. Rodzaj transportu jest to aktywny rodzaj transportu, przy użyciu którego towar został wprowadzony na terytorium statystyczne kraju.

W przypadku transportu kombinowanego aktywnym środkiem transportu jest ten, który porusza cały zestaw (np. "ciężarówka na statku morskim" - aktywnym środkiem transportu jest statek, w przypadku "ciągnika z naczepą" aktywnym środkiem jest ciągnik).

POLE 16 - Kod kraju pochodzenia

Należy wpisać dwuliterowy kod kraju, zgodnie z wykazem zamieszczonym w Aneksie "G" do Instrukcji, w którym towar został całkowicie uzyskany lub wyprodukowany. Towar, w produkcję którego zaangażowany jest więcej niż jeden kraj, jest uznawany za pochodzący z kraju, w którym został poddany ostatniej istotnej, ekonomicznie uzasadnionej, obróbce lub przetworzeniu, które spowodowało wytworzenie nowego produktu lub stanowiło istotny etap wytwarzania w przedsiębiorstwie przystosowanym do tego celu.

Jeżeli kraj pochodzenia nie jest znany, należy podać kod kraju członkowskiego Unii Europejskiej będącego krajem wysyłki towarów.

POLE 17 - Masa netto (w kg)

Od dnia 1 kwietnia 2006 r. - pole należy wypełnić, jeżeli dla danego kodu towarowego obowiązująca wersja Scalonej Nomenklatury (CN) nie przewiduje dodatkowej (uzupełniającej) jednostki miary (w przeciwnym razie pola tego nie należy wypełniać).

Należy podać masę netto towaru opisanego w polu nr 10 (Opis towaru), wyrażoną w pełnych kilogramach. Przez masę netto rozumie się masę towaru bez opakowania.

W przypadku gdy masa towaru wynosi mniej niż 0,50 kilograma, należy wpisać "0". Jeżeli masa wynosi 0,50 kilograma lub więcej, lecz nie przekracza 1 kilograma, należy wpisać "1". Dla mas większych od 1 kilograma wartości po przecinku należy zaokrąglać według zasad matematycznych.

Do 31 marca 2006 r. - wypełnienie tego pola nie jest wymagane dla kodów towarowych określonych w Aneksie "H" do Instrukcji.

POLE 18 - Ilość w uzupełniającej jednostce miary

Należy podać ilość towaru w liczbach całkowitych, wyrażoną w jednostce miary wskazanej dla danej pozycji towarowej w obowiązującej wersji Scalonej Nomenklatury (CN), jeżeli dla danego kodu towarowego przewiduje ona dodatkową jednostkę miary (w przeciwnym razie pola tego nie należy wypełniać).

Wartości po przecinku należy zaokrąglać zgodnie z zasadami matematycznymi, np. w przypadku gdy ilość towaru podanego w litrach wynosi mniej niż 0,50 litra, należy wpisać "0". Jeżeli ilość towaru wynosi 0,50 litra lub więcej, należy wpisać "1".

POLE 19 - Wartość fakturowa w PLN

Należy wpisać wartość fakturową netto wszystkich transakcji objętych jedną pozycją (tj. bez uwzględnienia podatku VAT i podatku akcyzowego).

Wartość fakturowa jest to kwota, która stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jeżeli na fakturze, oprócz wartości towaru, wyszczególnione są pozostałe koszty (opłaty transportowe, koszty opakowania, opłaty za dokowanie, inne) i suma tych wartości stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to w polu "Wartość fakturowa w PLN" należy podać wartość łączną, tj. wartość towaru łącznie z wartością pozostałych kosztów.

W przypadku towarów przywożonych w celu uszlachetniania należy podać wartość powierzonego surowca. Natomiast w przypadku towarów przywożonych po uszlachetnianiu należy podać wartość powierzonego surowca i koszt usługi.

W przypadku towarów, które po ich przywozie są instalowane lub montowane przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz, należy zadeklarować wyłącznie wartość przywożonych towarów, bez uwzględnienia kosztu montażu lub instalacji.

W odniesieniu do towarów otrzymywanych bezpłatnie lub towarów, które nie zostały zafakturowane fakturą handlową, należy podać wartość, która byłaby zafakturowana, gdyby towary podlegały dowolnej transakcji kupna-sprzedaży.

W przypadku zwrotu towarów uprzednio zgłoszonych do systemu INTRASTAT przy ich wywozie należy zadeklarować wartość, która została zadeklarowana przy wywozie tych towarów.

Wartość fakturową podaje się w pełnych złotych polskich. Zaokrąglenie do pełnych złotych następuje w ten sposób, że końcówki poniżej 50 groszy pomija się, a końcówki wynoszące 50 groszy i więcej podnosi się do pełnych złotych.

Jeżeli wartość na fakturze podana jest w innej walucie niż PLN, kwotę faktury należy przeliczyć na złote polskie. Przeliczenie powinno nastąpić na podstawie kursu waluty ustalonego według zasad określonych dla celów podatku od towarów i usług albo zasad określonych dla celów związanych z cłem.

POLE 20 - Wartość statystyczna w PLN

Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez podmiot, którego suma wartości dokonanych przywozów towarów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w przywozie oraz w pozycji towarowej, której przedmiotem jest towar przywieziony w celu uszlachetnienia lub po uszlachetnieniu, niezależnie od rodzaju przekroczonego przez osobę zobowiązaną progu statystycznego.

Wartością statystyczną w przywozie (wartość CIF) jest wartość towarów w miejscu i czasie wprowadzenia na polski obszar statystyczny.

Wartość tę oblicza się:

- w przypadku rodzaju transakcji o kodzie 11 (kupno/sprzedaż) - na podstawie wartości towarów z faktury,

- w pozostałych przypadkach - na podstawie kwoty/wartości, która byłaby zafakturowana w przypadku rodzaju transakcji o kodzie 11 (kupno/sprzedaż).

Wartość statystyczna uwzględnia dodatkowe koszty dotyczące tej części przewozu, która odbywa się poza polskim obszarem statystycznym. Należy więc włączyć poniesione poza polskim obszarem statystycznym:

- koszty opakowania,

- opłaty transportowe,

- opłaty za dokowanie,

- opłaty za załadunek i magazynowanie,

- wszelkie koszty, zyski i wydatki, łącznie z ubezpieczeniem i prowizją, powstałe do miejsca przekroczenia granicy polskiego obszaru statystycznego (dostawy towarów na pokład statku lub samolotu).

Jeżeli wartość fakturowa zawiera wyodrębnione koszty frachtu i ubezpieczenia poniesione na polskim obszarze statystycznym, to kosztów tych nie należy ujmować w wartości statystycznej.

Wartość statystyczna nie obejmuje podatków i opłat należnych w przywozie, takich jak: VAT, akcyza i inne opłaty o podobnym charakterze.

W przypadku towarów będących przedmiotem uszlachetniania wartość statystyczna jest ustalana tak, jakby towary były w całości wytworzone w kraju przetworzenia, tj. z podaniem wartości powierzonego materiału oraz usługi.

W przypadku towarów stanowiących nośniki informacji (np. dyskietki, taśmy komputerowe, filmy, kasety audio i video, CD-ROM) przywożonych w celu dostarczenia informacji, wartość statystyczna powinna opierać się na całości kosztów towarów, tzn. powinna uwzględniać nie tylko wartość nośnika, ale i przekazywanej informacji.

W przypadku zwrotów towarów wartość statystyczna jest równa wartości, która została podana przy wywozie towaru.

Jeżeli wartość fakturową ustalono na bazie dostawy CPT, CIP, DDU lub DDP, a miejsce przeznaczenia zlokalizowane jest na polskim obszarze statystycznym, wartość tę uważa się za wartość ustaloną na bazie CIF, o ile koszty frachtu i ubezpieczenia ponoszone na polskim obszarze statystycznym przez dostawcę zagranicznego nie zostały wyodrębnione na fakturze.

Wartość statystyczną pozycji towarowej należy podać w pełnych złotych polskich (PLN), bez miejsc po przecinku. Zaokrąglenie do pełnych złotych następuje w ten sposób, że końcówki poniżej 50 groszy pomija się, a końcówki wynoszące 50 i więcej groszy podnosi się do pełnych złotych.

POLE 21 - Wypełniający

Należy wpisać czytelnie imię, nazwisko, telefon, faks i e-mail osoby odpowiedzialnej za wypełnienie deklaracji INTRASTAT oraz miejscowość i datę wypełnienia deklaracji.

Jeżeli wypełniającym jest agent celny, obok informacji o imieniu i nazwisku osoba ta podaje dodatkowo numer wpisu na listę agentów celnych.

Osoba odpowiedzialna za wypełnienie deklaracji potwierdza zadeklarowane dane czytelnym podpisem.

Część  IV

Wypełnianie pól formularza

"DEKLARACJA INTRASTAT - WYWÓZ"

POLE 1 - Okres sprawozdawczy

Pole to składa się z 4 części: miesiąc sprawozdawczy, rok sprawozdawczy, nr zgłoszenia w okresie sprawozdawczym i nr wersji zgłoszenia.

PIERWSZA CZĘŚĆ POLA: MIESIĄC SPRAWOZDAWCZY

Należy wpisać dwucyfrowe oznaczenie miesiąca kalendarzowego, do którego odnosi się deklaracja, w postaci dwóch cyfr arabskich, odpowiednio od 01 dla stycznia, 02 dla lutego, 03 dla marca ....12 dla grudnia.

DRUGA CZĘŚĆ POLA: ROK SPRAWOZDAWCZY

Należy wpisać dwucyfrowe oznaczenie roku kalendarzowego, do którego odnosi się deklaracja, w postaci dwóch cyfr arabskich, np. 06 - dla roku 2006, 07 - dla roku 2007.

TRZECIA CZĘŚĆ POLA: NUMER ZGŁOSZENIA W OKRESIE SPRAWOZDAWCZYM

Należy podać numer zgłoszenia INTRASTAT w wywozie w okresie sprawozdawczym. Niedopuszczalne jest powtórzenie tego numeru w danym okresie sprawozdawczym. Liczb nie należy poprzedzać zerami.

CZWARTA CZĘŚĆ POLA: NUMER WERSJI ZGŁOSZENIA

Należy podać numer kolejny wersji zgłoszenia INTRASTAT, określonego w podpolu "Numer zgłoszenia w okresie sprawozdawczym".

Każdy kolejny dokument odnoszący się do danego okresu sprawozdawczego (zgłoszenie INTRASTAT lub korekta zgłoszenia INTRASTAT) będzie tworzył kolejną wersję zgłoszenia INTRASTAT (odrębnie dla przywozu i odrębnie dla wywozu). Jeżeli jest to pierwsze (pierwotnie składane) zgłoszenie INTRASTAT w okresie sprawozdawczym, posiada ono w tym polu oznaczenie "1". Każdy następny dokument odnoszący się do tego zgłoszenia w okresie sprawozdawczym powinien mieć kolejny numer.

Liczb nie należy poprzedzać zerem.

POLE 2 - Rodzaj deklaracji

W tym polu należy zaznaczyć znakiem X umieszczonym w odpowiednim kwadracie, czy formularz jest używany do dokonania zgłoszenia INTRASTAT, korekty polegającej na zamianie zgłoszenia INTRASTAT, czy do korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu.

Korekta polegająca na zamianie zgłoszenia INTRASTAT powoduje zastąpienie w całości dotychczasowego, uprzednio złożonego zgłoszenia INTRASTAT.

Korekta zgłoszenia INTRASTAT może odnosić się tylko do aktualnej wersji tego zgłoszenia.

POLE 3 - Kod izby celnej, do której adresowana jest deklaracja INTRASTAT

Należy podać, zgodnie z wykazem stanowiącym Aneks "B" do Instrukcji, sześciocyfrowy kod izby celnej właściwej miejscowo ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę osoby zobowiązanej do dokonania zgłoszenia INTRASTAT lub do jego korekty.

POLE 4 - Nadawca

Należy podać imię i nazwisko lub nazwę oraz pełny adres osoby zobowiązanej do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w wywozie oraz 10-cyfrowy Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP), poprzedzony kodem PL, i 14-cyfrowy statystyczny numer identyfikacyjny podmiotu zarejestrowanego w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON. Jeżeli podmiot ten posiada 9-cyfrowy numer REGON, wówczas dla pięciu ostatnich cyfr przeznaczonych dla tego numeru należy podać cyfrę "0".

Jeżeli osoba zobowiązana do dokonania zgłoszenia INTRASTAT w wywozie nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania w Polsce, ale jest zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT UE, w tym polu należy wpisać jej pełny adres oraz numer NIP. W tym przypadku numeru REGON nie podaje się.

Pole to należy wypełnić w każdym przypadku, niezależnie od faktu wypełnienia pola nr 5 - Przedstawiciel.

POLE 5 - Przedstawiciel

Należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT lub korekty zgłoszenia INTRASTAT przez przedstawiciela.

Należy podać imię i nazwisko lub nazwę oraz pełny adres podmiotu składającego deklarację w imieniu osoby zobowiązanej do dokonania zgłoszenia INTRASTAT oraz 10-cyfrowy Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) i 14-cyfrowy statystyczny numer identyfikacyjny podmiotu zarejestrowanego w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON tego podmiotu. Jeżeli podmiot ten posiada 9-cyfrowy numer REGON, wówczas dla pięciu ostatnich cyfr przeznaczonych dla tego numeru należy podać cyfrę "0".

Jeżeli przedstawicielem jest pracownik osoby zobowiązanej, pole należy pozostawić niewypełnione.

POLE 6 - Łączna wartość faktur w PLN

Należy wpisać sumę wartości w PLN określonych w polu nr 19 z wszystkich pozycji kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT.

Pole należy wypełnić jedynie na pierwszej stronie kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT. Na kolejnych stronach deklaracji pole to należy pozostawić niewypełnione.

W przypadku braku obrotów w okresie sprawozdawczym należy wpisać wartość "0".

Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, pole należy pozostawić niewypełnione.

POLE 7 - Łączna wartość statystyczna w PLN

Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez osobę, której wartość dokonanych wywozów towarów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w wywozie.

Należy wpisać sumę wartości w PLN określonych w polu nr 20 z wszystkich pozycji kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT.

Pole należy wypełnić jedynie na pierwszej stronie kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT. Na kolejnych stronach deklaracji pole należy pozostawić niewypełnione.

W przypadku braku obrotów w okresie sprawozdawczym należy wpisać wartość "0".

Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, pole należy pozostawić niewypełnione.

POLE 8 - Łączna liczba pozycji

Jeżeli deklaracja INTRASTAT służy do dokonania zgłoszenia INTRASTAT, należy wpisać łączną ilość pozycji towarowych. Łączna ilość pozycji towarowych nie może być większa od 9999. Liczb nie należy poprzedzać zerami.

Łączna ilość pozycji podana w tym polu musi zgadzać się z ostatnim numerem pozycji wpisanym w polu nr 9 kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT.

Pole należy wypełnić jedynie na pierwszej stronie kompletu deklaracji zgłoszenia INTRASTAT. Na kolejnych stronach zgłoszenia INTRASTAT pole należy pozostawić niewypełnione.

W przypadku braku obrotów w okresie sprawozdawczym należy wpisać wartość "0".

Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia, dodaniu lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, pole należy pozostawić niewypełnione.

POLE 9 - Nr pozycji

Jeżeli formularz deklaracja INTRASTAT wykorzystywany jest do dokonania zgłoszenia INTRASTAT, należy wpisać kolejny numer danej pozycji towarowej. Łączna ilość pozycji towarowych w jednym zgłoszeniu INTRASTAT nie może być większa niż liczba 9999 i ostatni zadeklarowany numer pozycji musi być zgodny z łączną liczbą pozycji wpisaną w polu 8.

Jeżeli deklaracja INTRASTAT wykorzystywana jest do dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji lub pozycjach zgłoszenia lub anulowaniu pozycji w zgłoszeniu, w polu należy wpisać numer korygowanej pozycji zgłoszenia INTRASTAT. Jeżeli korekta zgłoszenia INTRASTAT ma polegać na dodaniu nowej pozycji w zgłoszeniu INTRASTAT, w polu tym należy wpisać numer dopisywanej pozycji, który powinien być następnym lub kolejnym numerem po numerze ostatniej pozycji w korygowanym zgłoszeniu INTRASTAT.

Niedopuszczalne jest wpisanie w tym polu więcej niż jednej korygowanej pozycji albo wpisanie zakresu pozycji.

POLE 10 - Opis towaru

Należy wpisać zwyczajową nazwę handlową danego towaru w sposób umożliwiający jego identyfikację. Opis ten musi umożliwiać klasyfikację towaru według kodu Scalonej Nomenklatury (CN).

Jeżeli zwyczajowa nazwa handlowa nie pozwala na jednoznaczne określenie, jakiego rodzaju jest dany towar i do której pozycji CN należy go przypisać, nazwę tę należy uzupełnić o informacje dotyczące rodzaju materiału, sposobu obróbki, celu wykorzystania lub innych kryteriów służących do kwalifikacji towaru według kodu CN.

POLE 11 - Kod kraju przeznaczenia

Należy wpisać, zgodnie z wykazem zamieszczonym w Aneksie "C" do Instrukcji, dwuliterowy kod kraju, w którym towary wywożone z Polski zostaną dopuszczone do konsumpcji, zużyte, poddane obróbce lub przetworzeniu. Jeśli kraj przeznaczenia nie jest znany, uważa się, że krajem przeznaczenia jest ostatni znany w momencie wywozu kraj członkowski, na którego terytorium towary zostały fizycznie wprowadzone.

W przypadku wywozu towarów przeznaczonych na zaopatrzenie statków wodnych lub powietrznych można wpisać kod "QR".

W przypadku wywozu towarów przeznaczonych dla operatorów obsługujących instalacje morskie i towarów niezbędnych do działania silników, maszyn i innego sprzętu, działających na tych instalacjach, można wpisać kod "QV".

POLE 12 - Kod warunków dostawy

Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez podmiot, którego suma wartości dokonanych wywozów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w wywozie.

Należy wpisać zgodny z umową literowy kod warunków dostaw wg INCOTERMS 2000, zgodnie z wykazem zamieszczonym w Aneksie "D" do Instrukcji.

Jeżeli ze względów handlowych umowa zawarta jest na innych warunkach niż określone w INCOTERMS 2000, należy wpisać symbol INCOTERMS 2000 najbardziej zbliżony do warunków zawartych w umowie.

POLE 13 - Kod rodzaju transakcji

Należy podać kod rodzaju transakcji związanej z danym wywozem towarów, zgodnie z Aneksem "E" do Instrukcji.

POLE 14 - Kod towaru

Należy wpisać ośmiocyfrowy kod towaru opisanego w polu 10 (Opis towaru), zgodnie z kodem określonym w Scalonej Nomenklaturze CN, stanowiącej załącznik nr I do rozporządzenia Rady EWG nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 7.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.), albo - w przypadkach szczególnych - kod towarowy określony w części II ust. 2 oraz ust. 7 i 8 Instrukcji.

POLE 15 - Kod rodzaju transportu

Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez podmiot, którego suma wartości dokonanych wywozów towarów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w wywozie.

Należy wpisać jednocyfrowy kod rodzaju transportu, zgodnie z wykazem zamieszczonym w Aneksie "F" do Instrukcji. Rodzaj transportu jest to aktywny rodzaj transportu, przy użyciu którego towar opuścił terytorium statystyczne kraju.

W przypadku transportu kombinowanego aktywnym środkiem transportu jest ten, który porusza cały zestaw (np. "ciężarówka na statku morskim" - aktywnym środkiem transportu jest statek, w przypadku "ciągnika z naczepą" aktywnym środkiem jest ciągnik).

POLE 16 - Kod kraju pochodzenia

Pole należy pozostawić niewypełnione.

POLE 17 - Masa netto (w kg)

Od dnia 1 kwietnia 2006 r. - pole należy wypełnić, jeżeli dla danego kodu towarowego obowiązująca wersja Scalonej Nomenklatury (CN) nie przewiduje dodatkowej (uzupełniającej) jednostki miary (w przeciwnym razie pola tego nie należy wypełniać).

Należy podać masę netto towaru opisanego w polu nr 10 (opis towaru), wyrażoną w pełnych kilogramach. Przez masę netto rozumie się masę towaru bez opakowania.

W przypadku gdy masa towaru wynosi mniej niż 0,50 kilograma, należy wpisać "0". Jeżeli masa wynosi 0,50 kilograma lub więcej, lecz nie przekracza 1 kilograma, należy wpisać "1". Dla mas większych od 1 kilograma wartości po przecinku należy zaokrąglać według zasad matematycznych.

Do 31 marca 2006 r. - wypełnienie tego pola nie jest wymagane dla kodów towarowych określonych w Aneksie "H" do Instrukcji.

POLE 18 - Ilość w uzupełniającej jednostce miary

Należy podać ilość towaru w liczbach całkowitych, wyrażoną w jednostce miary wskazanej dla danej pozycji towarowej w obowiązującej wersji Scalonej Nomenklatury (CN), jeżeli dla danego kodu towarowego przewiduje ona dodatkową jednostkę miary (w przeciwnym razie pola tego nie należy wypełniać).

Wartości po przecinku należy zaokrąglać zgodnie z zasadami matematycznymi, np. w przypadku gdy ilość towaru podanego w litrach wynosi mniej niż 0,50 litra, należy wpisać "0". Jeżeli ilość towaru wynosi 0,50 litra lub więcej, należy wpisać "1".

POLE 19 - Wartość fakturowa w PLN

Należy wpisać wartość fakturową netto wszystkich transakcji objętych jedną pozycją (tj. bez uwzględnienia podatku VAT i podatku akcyzowego).

Wartość fakturowa jest to kwota, która stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jeżeli na fakturze, oprócz wartości towaru, wyszczególnione są pozostałe koszty (opłaty transportowe, koszty opakowania, opłaty za dokowanie, inne) i suma tych wartości stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to w polu "Wartość fakturowa w PLN" należy podać wartość łączną, tj. wartość towaru łącznie z wartością pozostałych kosztów.

W przypadku towarów wywożonych w celu uszlachetniania należy podać wartość powierzonego surowca. Natomiast w przypadku towarów wywożonych po uszlachetnianiu należy podać wartość powierzonego surowca i koszt usługi.

W przypadku towarów, które po ich wywozie są instalowane lub montowane przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz, należy zadeklarować wyłącznie wartość wywożonych towarów, bez uwzględnienia kosztu montażu lub instalacji.

W odniesieniu do towarów przekazywanych bezpłatnie lub towarów, które nie zostały zafakturowane fakturą handlową, należy podać wartość, która byłaby zafakturowana, gdyby towary podlegały dowolnej transakcji kupna-sprzedaży.

W przypadku zwrotu towarów uprzednio zgłoszonych do systemu INTRASTAT przy ich przywozie należy zadeklarować wartość, która została zadeklarowana przy przywozie tych towarów.

Wartość fakturową podaje się w pełnych złotych polskich. Zaokrąglenie do pełnych złotych następuje w ten sposób, że końcówki poniżej 50 groszy pomija się, a końcówki wynoszące 50 groszy i więcej podnosi się do pełnych złotych.

Jeżeli wartość na fakturze podana jest w innej walucie niż PLN, kwotę faktury należy przeliczyć na złote polskie. Przeliczenie powinno nastąpić na podstawie kursu waluty ustalonego według zasad określonych dla celów podatku od towarów i usług albo zasad określonych dla celów związanych z cłem.

POLE 20 - Wartość statystyczna w PLN

Pole należy wypełnić w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez podmiot, którego suma wartości dokonanych wywozów towarów przekroczyła wartość ustaloną dla statystycznego progu szczegółowego w wywozie oraz w pozycji towarowej, której przedmiotem jest towar wywieziony w celu uszlachetnienia lub po uszlachetnieniu, niezależnie od rodzaju przekroczonego przez osobę zobowiązaną progu statystycznego.

Wartością statystyczną w wywozie (wartość FOB) jest wartość towarów w miejscu i czasie, w którym towary opuszczają polski obszar statystyczny.

Wartość tę oblicza się:

- w przypadku rodzaju transakcji o kodzie 11 (kupno/sprzedaż) - na podstawie wartości towarów z faktury,

- w pozostałych przypadkach - na podstawie kwoty/wartości, która byłaby zafakturowana w przypadku rodzaju transakcji o kodzie 11 (kupno/sprzedaż).

Wartość statystyczna uwzględnia dodatkowe koszty dotyczące tej części przewozu, która odbywa się na polskim obszarze statystycznym. Należy więc włączyć:

- koszty opakowania,

- krajowe opłaty transportowe,

- opłaty za dokowanie,

- opłaty za załadunek i magazynowanie,

- wszelkie koszty, zyski i wydatki, łącznie z ubezpieczeniem i prowizją, powstałe do miejsca przekroczenia granicy polskiego obszaru statystycznego (dostawy towarów na pokład statku lub samolotu).

Jeżeli wartość fakturowa zawiera wyodrębnione koszty frachtu i ubezpieczenia poniesione poza polskim obszarem statystycznym, to kosztów tych nie należy ujmować w wartości statystycznej.

Wartość statystyczna nie obejmuje podatków i opłat należnych w wywozie, takich jak: VAT, akcyza i inne opłaty o podobnym charakterze.

W przypadku towarów będących przedmiotem uszlachetniania wartość statystyczna jest ustalana tak, jakby towary były w całości wytworzone w kraju przetworzenia, tj. z podaniem wartości powierzonego materiału oraz usługi.

W przypadku towarów stanowiących nośniki informacji (np. dyskietki, taśmy komputerowe, filmy, kasety audio i video, CD-ROM) wysyłanych w celu dostarczenia informacji, wartość statystyczna powinna opierać się na całości kosztów towarów, tzn. powinna uwzględniać nie tylko wartość nośnika, ale i przekazywanej informacji.

W przypadku zwrotów towarów wartość statystyczna jest równa wartości, która została podana przy przywozie towaru.

Przypadki ustalenia wartości fakturowej na bazie warunków dostaw: EXW, FCA i FAS z podaną miejscowością polską uważa się za równoważne z zastosowaniem warunków FOB.

Wartość statystyczną pozycji towarowej należy podać w pełnych złotych polskich (PLN), bez miejsc po przecinku. Zaokrąglenie do pełnych złotych następuje w ten sposób, że końcówki poniżej 50 groszy pomija się, a końcówki wynoszące 50 i więcej groszy podnosi się do pełnych złotych.

POLE 21 - Wypełniający

Należy wpisać czytelnie imię, nazwisko, telefon, faks i e-mail osoby odpowiedzialnej za wypełnienie deklaracji INTRASTAT oraz miejscowość i datę wypełnienia deklaracji.

Jeżeli wypełniającym jest agent celny, obok informacji o imieniu i nazwisku, osoba ta podaje dodatkowo numer wpisu na listę agentów celnych.

Osoba odpowiedzialna za wypełnienie deklaracji potwierdza zadeklarowane dane czytelnym podpisem.

Aneks "A" do Instrukcji wypełniania formularza - deklaracja INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT

Wykaz towarów, których przywóz lub wywóz nie jest objęty obowiązkiem sprawozdawczości w ramach systemu INTRASTAT

1)
środki płatnicze będące legalnymi środkami płatniczymi oraz papiery wartościowe;
2)
złoto monetarne;
3)
nadzwyczajna pomoc dla obszarów klęsk żywiołowych;
4)
towary korzystające z immunitetu dyplomatycznego, konsularnego lub podobnego;
5)
towary przeznaczone do użytku czasowego, jeśli spełnione są następujące warunki:
a)
nie zaplanowano ani nie wykonano uszlachetniania,
b)
oczekiwany okres trwania użytku czasowego jest nie dłuższy niż 24 miesiące,
c)
wywóz/przywóz nie musi być deklarowany jako dostawa/nabycie dla celów podatkowych;
6)
towary używane jako nośniki informacji, takie jak dyskietki, taśmy komputerowe, filmy, plany, taśmy audio i wideo, CD-ROM, przechowujące oprogramowanie komputerowe, stworzone na zamówienie konkretnego klienta lub niebędące przedmiotem transakcji handlowej, a także towary uzupełniające poprzednią dostawę, np. uaktualnienia lub towary, na które odbiorca nie otrzymuje faktury;
7)
pod warunkiem, że nie są przedmiotem transakcji handlowej:
a)
materiały reklamowe,
b)
próbki handlowe;
8)
towary do i po naprawie oraz części zamienne używane do naprawy; naprawa pociąga za sobą przywrócenie towarów do ich pierwotnej funkcji lub stanu; celem tej operacji jest utrzymanie towaru w stanie pozwalającym na użytkowanie; może to oznaczać ich przebudowę lub udoskonalenie, ale nie zmienia w żaden sposób charakteru towaru;
9)
towary wysłane do krajowych sił zbrojnych stacjonujących poza terytorium statystycznym, jak również towary otrzymane z innego państwa członkowskiego, które zostały przewiezione poza terytorium statystyczne przez krajowe siły zbrojne, a także towary, które zostały nabyte lub rozprowadzone na terytorium statystycznym państwa członkowskiego przez siły zbrojne innego państwa członkowskiego tam stacjonujące;
10)
wyrzutnie statków kosmicznych, podczas wywozu i przywozu poprzedzającego wystrzelenie w przestrzeń kosmiczną, a także podczas wystrzelenia w przestrzeń kosmiczną;
11)
sprzedaż nowych środków transportu przez osoby fizyczne lub prawne będące podatnikami VAT na rzecz osób prywatnych z innych państw członkowskich;
12)
energia elektryczna - kod CN: 27160000;
13)
gaz ziemny - kody CN: 27111100 oraz 27112100.

Aneks "B" do Instrukcji wypełniania formularza - deklaracja INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT

Wykaz kodów izb celnych, do których mogą być adresowane deklaracje INTRASTAT

Nazwa izby celnej Kod identyfikacyjny
Izba Celna w Białej Podlaskiej 300000
Izba Celna w Białymstoku 310000
Izba Celna w Gdyni 320000
Izba Celna w Katowicach 330000
Izba Celna w Kielcach 340000
Izba Celna w Krakowie 350000
Izba Celna w Łodzi 360000
Izba Celna w Olsztynie 370000
Izba Celna w Opolu 380000
Izba Celna w Poznaniu 390000
Izba Celna w Przemyślu 400000
Izba Celna w Rzepinie 410000
Izba Celna w Szczecinie 420000
Izba Celna w Toruniu 430000
Izba Celna w Warszawie 440000
Izba Celna we Wrocławiu 450000

Aneks "C" do Instrukcji wypełniania formularza - deklaracja INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT

Wykaz kodów stosowanych w polu nr 11 deklaracji INTRASTAT

Kod Nazwa
AT Austria
BE Belgia
CY Cypr
CZ Republika Czeska
DK Dania
EE Estonia
FI Finlandia
FR Francja
GR Grecja
ES Hiszpania
IE Irlandia
LT Litwa
LU Luksemburg
LV Łotwa
MT Malta
NL Niderlandy
DE Niemcy
PT Portugalia
SK Słowacja
SI Słowenia
SE Szwecja
HU Węgry
GB Wielka Brytania
IT Włochy
QR Zapasy i zaopatrzenie statków w ramach handlu wewnątrzwspólnotowego
QV Kraje i terytoria niewyszczególnione w ramach handlu wewnątrzwspólnotowego

Aneks "D" do Instrukcji wypełniania formularza - deklaracja INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT

Symbole warunków dostaw według INCOTERMS 2000

Kod Incoterms Znaczenie Incoterms 2000
EXW z zakładu ... (oznaczone miejsce)
FCA franco przewoźnik ... (oznaczone miejsce)
FAS franco wzdłuż burty statku ... (oznaczony port załadunku)
FPB franco statek ... (oznaczony port załadunku)
CFR koszt i fracht ... (oznaczony port przeznaczenia)
CIF koszt, ubezpieczenie i fracht ... (oznaczony port przeznaczenia)
CPT przewoźne opłacone do ... (oznaczone miejsce przeznaczenia)
CIP przewoźne i ubezpieczenie opłacone do ... (oznaczone miejsce przeznaczenia)
DAF dostarczone na granicę ... (oznaczone miejsce)
DES dostarczone statek ... (oznaczony port przeznaczenia)
DEQ dostarczone nabrzeże ... (oznaczony port przeznaczenia)
DDU dostarczone (cło nieopłacone) ... (oznaczone miejsce przeznaczenia)
DDP dostarczone (cło opłacone) ... (oznaczone miejsce przeznaczenia)

Aneks "E" do Instrukcji wypełniania formularza - deklaracja INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT

Kody rodzajów transakcji

Kolumna A Kod transakcji Kolumna B
1. Transakcje z przeniesieniem

prawa własności (rzeczywistym

lub zamierzonym) w zamian za

płatność lub inne świadczenie

(finansowe, w naturze lub inne),

z wyjątkiem transakcji

wymienionych pod kodami 2, 7, 8

kolumny A, z uwzględnieniem uwag

(1) (2) (3)

11 1. Kupno/sprzedaż za zapłatą(2)
12 2. Dostawy z zamiarem sprzedaży

po akceptacji, obejrzeniu lub

wypróbowaniu oraz transakcje

komisowe

13 3. Transakcje powodujące zapłatę

w naturze (w tym handel

barterowy)

15 5. Leasing finansowy(3)
2. Zwroty towarów zarejestrowanych

uprzednio pod kodem 1 kolumny

A(4), dostawy rekompensacyjne

nieodpłatne(4)

21 1. Zwrot towarów
22 2. Rekompensata za zwrócone

towary

23 3. Rekompensata za towary, które

nie podlegają zwrotowi (np. w

ramach gwarancji)

3. Dostawy bezpłatne, nie na czas

oznaczony, z przeniesieniem

prawa własności

31 1. Dostawy towarów w ramach

programów pomocy (całkowicie

lub częściowo prowadzonych

bądź finansowanych przez

Wspólnotę Europejską)

32 2. Inne dostawy towarów w ramach

pomocy rządowej

33 3. Inne dostawy towarów w ramach

pomocy (od osób fizycznych lub

organizacji pozarządowych)

34 4. Inne transakcje dotyczące

dostaw bezpłatnych

4. Dostawy towarów w celu

uszlachetniania w ramach

kontraktu,(5) z wyjątkiem

transakcji wymienionych pod

kodem 7 kolumny A

41
5. Dostawy towarów po

uszlachetnieniu w ramach

kontraktu,(5) z wyjątkiem

transakcji wymienionych pod

kodem 7 kolumny A

51
7. Wysyłki towarów w ramach

wspólnych programów obronnych

lub innych międzyrządowych

programów produkcyjnych (np.

Airbus)

70
8. Dostawy materiałów budowlanych,

wyposażenia i sprzętu w ramach

realizacji umowy budowlanej lub

inżynieryjnej, stanowiącej część

umowy generalnej(6)

80
9. Inne rodzaje transakcji(7) 90

Uwagi:

(1) Ujmowana jest tu większość przywozów i wywozów, tj. transakcji, w przypadku których:

- następuje przeniesienie prawa własności pomiędzy osobami zamieszkałymi na stałe na danym terytorium (rezydentami) a osobami niezamieszkałymi na stałe na danym terytorium (nierezydentami) oraz

- następuje lub nastąpi zapłata lub inne świadczenie (zapłata w naturze).

Dotyczy to również dostaw towarów przesyłanych pomiędzy powiązanymi ze sobą przedsiębiorstwami oraz towarów przesyłanych z/do centrów dystrybucyjnych, nawet jeśli nie towarzyszy temu natychmiastowa zapłata.

(2) Zawiera dostawy części zamiennych lub towarów rekompensacyjnych w formie odpłatnej.

(3) Leasing finansowy: płatności leasingowe są obliczane w taki sposób, aby pokrywały one całkowitą lub prawie całkowitą wartość towaru. Korzyści i ryzyka wynikające z prawa własności towarów przechodzą na leasingobiorcę. Po zakończeniu umowy leasingobiorca staje się prawowitym właścicielem towaru.

(4) Wysyłki zwrotne i dostawy rekompensacyjne towarów, które uprzednio zarejestrowano pod kodami od 3 do 9 kolumny A, należy rejestrować pod tymi samymi kodami.

(5) Obrót uszlachetniający obejmuje działania (przetworzenie, budowę, montaż, udoskonalenie, renowację), których celem jest stworzenie nowego lub w znacznym stopniu ulepszonego towaru. Nie musi to oznaczać zmiany w klasyfikacji towaru. Pod tym kodem nie należy ujmować uszlachetniania dokonywanego przez uszlachetniającego na rachunek własny, które należy ująć pod kodem 1 kolumny A.

Towary przeznaczone do uszlachetniania muszą być rejestrowane jako przywozy i wywozy.

Naprawa nie powinna być rejestrowana pod tym kodem. Naprawa towaru stanowi przywrócenie towaru do jego pierwotnej funkcji lub stanu. Celem tej operacji jest utrzymanie towaru w stanie używalności; może to oznaczać pewną przebudowę lub udoskonalenie, ale nie zmienia charakteru towaru.

Towary do i po naprawie są wyłączone ze statystyki obrotu towarowego między państwami członkowskimi.

(6) Pod kodem 8 kolumny A należy ujmować jedynie takie transakcje, w przypadku których faktura nie jest wystawiana na poszczególne dostawy, lecz jedna faktura obejmuje łączną wartość prac. Jeżeli tak nie jest, należy transakcje te ująć pod kodem 1.

(7) Ujmowany jest tu również przywóz lub wywóz towarów przekazywanych w ramach leasingu operacyjnego lub dzierżawy, których przewidywany okres użytkowania jest dłuższy niż 24 miesiące od momentu przywozu/wywozu albo jeżeli po tym okresie towary te nie zostają przywiezione/wywiezione.

Aneks "F" do Instrukcji wypełniania formularza - deklaracja INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT

Kody rodzajów transportu

Kod Oznaczenie
1 Transport morski
2 Transport kolejowy
3 Transport drogowy
4 Transport lotniczy
5 Przesyłki pocztowe
7 Stałe instalacje przesyłowe (np. gazociągi, wodociągi, ropociągi, koleje linowe itp.)
8 Żegluga śródlądowa
9 Własny napęd (towarem jest np. statek czy samolot poruszający się o własnym napędzie)

Aneks "G" do Instrukcji wypełniania formularza - deklaracja INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT

Wykaz kodów krajów

KOD NAZWA

AF Afganistan

AL Albania

DZ Algieria

AD Andora

AO Angola

AI Anguilla

AQ Antarktyda

AG Antigua i Barbuda

AN Antyle Niderlandzkie

SA Arabia Saudyjska

AR Argentyna

AM Armenia

AW Aruba

AU Australia

AT Austria

AZ Azerbejdżan

BS Bahamy

BH Bahrajn

BD Bangladesz

BB Barbados

BE Belgia

BZ Belize

BJ Benin

BM Bermudy

BT Bhutan

BY Białoruś

BO Boliwia

BA Bośnia i Hercegowina

BW Botswana

BR Brazylia

BN Brunei Darussalam

IO Brytyjskie Terytorium Oceanu Indyjskiego

BG Bułgaria

BF Burkina Faso

BI Burundi

XC Ceuta

HR Chorwacja

CL Chile

CN Chiny

CY Cypr

TD Czad

XM Czarnogóra

DK Dania

DM Dominika

DO Dominikana

DJ Dżibuti

EG Egipt

EC Ekwador

ER Erytrea

EE Estonia

ET Etiopia

FK Falklandy

FJ Fidżi Republika

PH Filipiny

FI Finlandia

FR Francja (włącznie z Monaco (MC) i francuskimi departamentami zamorskimi [Gujana Francuska (GF), Gwadelupa (GP), Martynika (MQ) i Reunion (RE)]

TF Francuskie Terytoria Południowe

GA Gabon

GM Gambia

GH Ghana

GI Gibraltar

GR Grecja

GD Grenada

GL Grenlandia

GE Gruzja

GU Guam

GY Gujana

GT Gwatemala

GN Gwinea

GW Gwinea-Bissau

GQ Gwinea Równikowa

HT Haiti

ES Hiszpania

HN Honduras

HK Hongkong

IN Indie

ID Indonezja

IQ Irak

IR Iran

IE Irlandia

IS Islandia

IL Izrael

JM Jamajka

JP Japonia

YE Jemen

JO Jordania

KY Kajmany

KH Kambodża

CM Kamerun

CA Kanada

QA Katar

KZ Kazachstan

KE Kenia

KG Kirgistan

KI Kiribati

CO Kolumbia

KM Komory

CG Kongo

CD Kongo (d. Zair)

KP Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna

XK Kosowo

CR Kostaryka

CU Kuba

KW Kuwejt

LA Laos

LS Lesotho

LB Liban

LR Liberia

LY Libia

LI Liechtenstein

LT Litwa

LU Luksemburg

LV Łotwa

MK Macedonia

MG Madagaskar

YT Majotta

MO Makau

MW Malawi

MV Malediwy

MY Malezja

ML Mali

MT Malta

MA Maroko [włącznie z Saharą Zachodnią (EH)]

MR Mauretania

MU Mauritius

MP Mariany Północne

MX Meksyk

XL Melilla

FM Mikronezja

UM Minor (Powiernicze Wyspy Pacyfiku Stanów Zjednoczonych)

MD Mołdowa

MN Mongolia

MS Montserrat

MZ Mozambik

MM Myanmar (Burma)

NA Namibia

NR Nauru

NP Nepal

NL Niderlandy

DE Niemcy

NE Niger

NG Nigeria

NI Nikaragua

NU Niue

NF Norfolk

NO Norwegia [włącznie z Svalbard i Jan Meyen (SJ)]

NC Nowa Kaledonia

NZ Nowa Zelandia

OM Oman

PS Okupowane Terytorium Palestyny

PK Pakistan

PW Palau

PA Panama

PG Papua Nowa Gwinea

PY Paragwaj

PE Peru

PN Pitcairn

PF Polinezja Francuska

PL Polska

GS Południowa Georgia i Południowe Wyspy Sandwich

PT Portugalia

CZ Republika Czeska

KR Republika Korei

ZA Republika Południowej Afryki

CF Republika Środkowoafrykańska

RU Rosja

RO Rumunia

RW Ruanda

KN St. Kitts i Nevis

LC St. Lucia

PM St. Pierre i Miquelon

VC St. Vincent i Grenadyny

SV Salwador

AS Samoa Amerykańskie

WS Samoa

SM San Marino

SN Senegal

XS Serbia

SC Seszele

SL Sierra Leone

SG Singapur

SK Słowacja

SI Słowenia

SO Somalia

LK Sri Lanka

US Stany Zjednoczone Ameryki [włącznie z Portoryko (PR)]

SD Sudan

SR Surinam

SZ Suazi

SY Syria

SE Szwecja

CH Szwajcaria

SH Święta Helena

TJ Tadżykistan

TH Tajlandia

TW Tajwan

TZ Tanzania

TG Togo

TK Tokelau

TO Tonga

TT Trynidad i Tobago

TN Tunezja

TR Turcja

TM Turkmenistan

TC Turks i Caicos

TV Tuvalu

UG Uganda

UA Ukraina

UY Urugwaj

UZ Uzbekistan

VU Vanuatu

WF Wallis i Futuna

VA Watykan

VE Wenezuela

HU Węgry

GB Wielka Brytania

VN Wietnam

IT Włochy

TL Wschodni Timor

CI Wybrzeże Kości Słoniowej

BV Wyspa Bouveta

CX Wyspa Bożego Narodzenia

CK Wyspy Cooka

VI Wyspy Dziewicze - USA

VG Wyspy Dziewicze - Wielka Brytania

HM Wyspy Heard i McDonald

CC Wyspy Kokosowe (Keelinga)

MH Wyspy Marshalla

FO Wyspy Owcze

ST Wyspy Św. Tomasza i Książęca

ZM Zambia

CV Zielony Przylądek

ZW Zimbabwe

AE Zjednoczone Emiraty Arabskie

Aneks "H" do Instrukcji wypełniania formularza - deklaracja INTRASTAT oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT

Lista kodów towarów wg Scalonej Nomenklatury CN, dla których do 31 marca 2006 r.

podanie masy netto jest fakultatywne

0105 11 11

0105 11 19

0105 11 91

0105 11 99

0105 12 00

0105 19 20

0105 19 90

0407 00 11

2202 10 00

2202 90 10

2202 90 91

2202 90 95

2202 90 99

2203 00 01

2203 00 09

2203 00 10

2204 10 11

2204 10 19

2204 10 91

2204 10 99

2204 21 10

2204 21 11

2204 21 12

2204 21 13

2204 21 17

2204 21 18

2204 21 19

2204 21 22

2204 21 23

2204 21 24

2204 21 26

2204 21 27

2204 21 28

2204 21 32

2204 21 34

2204 21 36

2204 21 37

2204 21 38

2204 21 42

2204 21 43

2204 21 44

2204 21 46

2204 21 47

2204 21 48

2204 21 62

2204 21 66

2204 21 67

2204 21 68

2204 21 69

2204 21 71

2204 21 74

2204 21 76

2204 21 77

2204 21 78

2204 21 79

2204 21 80

2204 21 81

2204 21 82

2204 21 83

2204 21 84

2204 21 85

2204 21 87

2204 21 88

2204 21 89

2204 21 91

2204 21 92

2204 21 94

2204 21 95

2204 21 96

2204 21 98

2204 21 99

2204 29 10

2204 29 11

2204 29 12

2204 29 13

2204 29 17

2204 29 18

2204 29 42

2204 29 43

2204 29 44

2204 29 46

2204 29 47

2204 29 48

2204 29 58

2204 29 62

2204 29 64

2204 29 65

2204 29 71

2204 29 72

2204 29 75

2204 29 77

2204 29 78

2204 29 82

2204 29 83

2204 29 84

2204 29 87

2204 29 88

2204 29 89

2204 29 91

2204 29 92

2204 29 94

2204 29 95

2204 29 96

2204 29 98

2204 29 99

2205 10 10

2205 10 90

2205 90 10

2205 90 90

2206 00 10

2206 00 31

2206 00 39

2206 00 51

2206 00 59

2206 00 81

2207 10 00

2207 20 00

2209 00 99

2716 00 00

3702 51 00

3702 53 00

3702 54 10

3702 54 90

5701 10 10

5701 10 90

5701 90 10

5701 90 90

5702 20 00

5702 31 10

5702 31 80

5702 32 10

5702 32 90

5702 39 00

5702 41 00

5702 42 00

5702 49 00

5702 51 00

5702 52 10

5702 52 90

5702 59 00

5702 91 00

5702 92 10

5702 92 90

5702 99 00

5703 10 00

5703 20 11

5703 20 19

5703 20 91

5703 20 99

5703 30 11

5703 30 19

5703 30 81

5703 30 89

5703 90 10

5703 90 90

5704 10 00

5704 90 00

5705 00 10

5705 00 30

5705 00 90

6101 10 10

6101 10 90

6101 20 10

6101 20 90

6101 30 10

6101 30 90

6101 90 10

6101 90 90

6102 10 10

6102 10 90

6102 20 10

6102 20 90

6102 30 10

6102 30 90

6102 90 10

6102 90 90

6103 11 00

6103 12 00

6103 19 00

6103 21 00

6103 22 00

6103 23 00

6103 29 00

6103 31 00

6103 32 00

6103 33 00

6103 39 00

6103 41 00

6103 42 00

6103 43 00

6103 49 00

6104 11 00

6104 12 00

6104 13 00

6104 19 00

6104 21 00

6104 22 00

6104 23 00

6104 29 00

6104 31 00

6104 32 00

6104 33 00

6104 39 00

6104 41 00

6104 42 00

6104 43 00

6104 44 00

6104 49 00

6104 51 00

6104 52 00

6104 53 00

6104 59 00

6104 61 00

6104 62 00

6104 63 00

6104 69 00

6105 10 00

6105 20 10

6105 20 90

6105 90 10

6105 90 90

6106 10 00

6106 20 00

6106 90 10

6106 90 30

6106 90 50

6106 90 90

6107 11 00

6107 12 00

6107 19 00

6107 21 00

6107 22 00

6107 29 00

6107 91 00

6107 92 00

6107 99 00

6108 11 00

6108 19 00

6108 21 00

6108 22 00

6108 29 00

6108 31 00

6108 32 00

6108 39 00

6108 91 00

6108 92 00

6108 99 00

6109 10 00

6109 90 10

6109 90 30

6109 90 90

6110 11 10

6110 11 30

6110 11 90

6110 12 10

6110 12 90

6110 19 10

6110 19 90

6110 20 10

6110 20 91

6110 20 99

6110 30 10

6110 30 91

6110 30 99

6110 90 10

6110 90 90

6112 11 00

6112 12 00

6112 19 00

6112 31 10

6112 31 90

6112 39 10

6112 39 90

6112 41 10

6112 41 90

6112 49 10

6112 49 90

6115 11 00

6115 12 00

6115 19 00

6210 20 00

6210 30 00

6211 11 00

6211 12 00

6211 20 00

6211 32 31

6211 32 41

6211 32 42

6211 33 31

6211 33 41

6211 33 42

6211 42 31

6211 42 41

6211 42 42

6211 43 31

6211 43 41

6211 43 42

6212 10 10

6212 10 90

6212 20 00

6212 30 00

6401 10 10

6401 10 90

6401 91 00

6401 92 10

6401 92 90

6401 99 00

6402 12 10

6402 12 90

6402 19 00

6402 20 00

6402 30 00

6402 91 00

6402 99 10

6402 99 31

6402 99 39

6402 99 50

6402 99 91

6402 99 93

6402 99 96

6402 99 98

6403 12 00

6403 19 00

6403 20 00

6403 30 00

6403 40 00

6403 51 11

6403 51 15

6403 51 19

6403 51 91

6403 51 95

6403 51 99

6403 59 11

6403 59 31

6403 59 35

6403 59 39

6403 59 50

6403 59 91

6403 59 95

6403 59 99

6403 91 11

6403 91 13

6403 91 16

6403 91 18

6403 91 91

6403 91 93

6403 91 96

6403 91 98

6403 99 11

6403 99 31

6403 99 33

6403 99 36

6403 99 38

6403 99 50

6403 99 91

6403 99 93

6403 99 96

6403 99 98

6404 11 00

6404 19 10

6404 19 90

6404 20 10

6404 20 90

6405 10 00

6405 20 10

6405 20 91

6405 20 99

6405 90 10

6405 90 90

7101 10 00

7101 21 00

7101 22 00

7103 91 00

7103 99 00

7104 10 00

7104 20 00

7104 90 00

7105 10 00

7105 90 00

7106 10 00

7106 91 10

7106 91 90

7106 92 20

7106 92 80

7108 11 00

7108 12 00

7108 13 10

7108 13 80

7108 20 00

7110 11 00

7110 19 10

7110 19 80

7110 21 00

7110 29 00

7110 31 00

7110 39 00

7110 41 00

7110 49 00

7116 10 00

7116 20 11

7116 20 19

7116 20 90

8504 10 80

8504 10 20

8504 10 80

8504 21 00

8504 22 10

8504 22 90

8504 23 00

8504 31 80

8504 31 21

8504 31 29

8504 31 80

8504 32 80

8504 32 20

8504 32 80

8504 33 00

8504 34 00

8504 40 30

8504 40 40

8504 40 55

8518 21 00

8518 22 00

8518 29 30

8518 29 95

8539 10 00

8539 21 30

8539 21 92

8539 21 98

8539 22 10

8539 29 30

8539 29 92

8539 29 98

8539 31 10

8539 31 90

8539 32 10

8539 32 50

8539 32 90

8539 39 00

8539 41 00

8539 49 10

8539 49 30

8540 11 11

8540 11 13

8540 11 15

8540 11 19

8540 11 91

8540 11 99

8540 12 00

8540 20 10

8540 20 80

8540 40 00

8540 50 00

8540 71 00

8540 72 00

8540 79 00

8540 81 00

8540 89 00

8542 21 01

8542 21 05

8542 21 11

8542 21 13

8542 21 15

8542 21 17

8542 21 20

8542 21 25

8542 21 31

8542 21 33

8542 21 35

8542 21 37

8542 21 39

8542 21 45

8542 21 50

8542 21 69

8542 21 71

8542 21 73

8542 21 81

8542 21 83

8542 21 85

8542 21 99

8542 29 10

8542 29 20

8542 29 90

8903 91 10

8903 91 92

8903 91 99

8903 92 10

8903 92 91

8903 92 99

8903 99 10

8903 99 91

8903 99 99

9001 30 00

9001 40 20

9001 40 41

9001 40 49

9001 40 80

9001 50 20

9001 50 41

9001 50 49

9001 50 80

9003 11 00

9003 19 10

9003 19 30

9003 19 90

9006 53 10

9006 53 90

9202 10 10

9202 10 90

9202 90 30

9202 90 80

9204 10 00

9204 20 00

9205 10 00

9207 90 10

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024