Czynności kontrolno-rozpoznawcze przeprowadzane przez Państwową Straż Pożarną.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 24 października 2005 r.
w sprawie czynności kontrolno-rozpoznawczych przeprowadzanych przez Państwową Straż Pożarną

Na podstawie art. 23 ust. 17 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1230, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób planowania i warunki przeprowadzania czynności kontrolno-rozpoznawczych, zwanych dalej "czynnościami";
2)
sposób sporządzania i zakres protokołów z czynności;
3)
warunki, jakie powinni spełniać strażacy i inne osoby, które mogą być upoważnione do przeprowadzania czynności;
4)
zakres właściwości komendantów Państwowej Straży Pożarnej odnośnie upoważniania strażaków do prowadzenia czynności;
5)
sposób gromadzenia i przekazywania wyników czynności oraz wzory zestawień tych wyników.
§  2. 
1. 
Roczny plan czynności sporządza komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej do końca roku poprzedzającego rok objęty planem, na podstawie:
1)
analizy stanu bezpieczeństwa powiatu (miasta na prawach powiatu) w zakresie ochrony przeciwpożarowej, uwzględniając w szczególności następujące grupy obiektów budowlanych i terenów:
a)
budynków użyteczności publicznej i zamieszkania zbiorowego,
b)
terenów leśnych;
2)
wykazu zakładów o zwiększonym i dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej.
2. 
Plan, o którym mowa w ust. 1, zawierający zakres czynności oraz termin ich przeprowadzenia z dokładnością co najmniej do kwartału, powinien określać: obiekty, tereny i urządzenia, których dotyczy przeprowadzenie czynności.
3. 
Plan, o którym mowa w ust. 1, powinien wskazywać także zamiar wykonania prób potwierdzających prawidłowość działania urządzeń przeciwpożarowych, jeżeli próby te uważa się za niezbędny warunek właściwego przeprowadzenia czynności.
§  3. 
1. 
Warunkiem właściwego przeprowadzenia czynności jest:
1)
zapoznanie się z dokumentacją dotyczącą zakresu czynności i prowadzonymi przez kontrolowanego ewidencjami;
2)
zapoznanie się ze stanem obiektów, urządzeń i innych składników majątkowych, będących przedmiotem czynności.
2. 
Szczególnym warunkiem właściwego przeprowadzenia czynności jest:
1)
wykonanie prób potwierdzających prawidłowość działania urządzeń przeciwpożarowych, jeżeli wynika to z planu, o którym mowa w § 2 ust. 1, lub jest niezbędne do oceny stanu ochrony przeciwpożarowej obiektu;
2)
udział w czynnościach osoby spoza strażaków Państwowej Straży Pożarnej posiadającej wiedzę przydatną do przeprowadzenia czynności na terenie kontrolowanego obiektu, jeżeli wymaga tego zakres czynności.
§  4. 
Czynności prowadzone są w siedzibie kontrolowanego oraz w miejscach i czasie wykonywania jego zadań, a jeżeli powzięto informację o możliwości wystąpienia zagrożenia życia ludzi lub bezpośredniego niebezpieczeństwa powstania pożaru - również w dniach wolnych od pracy i poza godzinami pracy.
§  5. 
Kontrolowany wykonuje obowiązki, o których mowa w art. 23 ust. 10 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej, natychmiast po zażądaniu ich wykonania przez kontrolującego, chyba że nie jest to możliwe ze względu na okoliczności przeprowadzania czynności; w takim przypadku obowiązki te kontrolowany wykonuje w terminie wyznaczonym przez kontrolującego.
§  6. 
Kontrolujący może żądać od kontrolowanego udzielenia mu ustnych lub pisemnych informacji lub wyjaśnień w sprawach objętych zakresem przeprowadzanych czynności.
§  7. 
1. 
Każdy może złożyć kontrolującemu ustne lub pisemne oświadczenie dotyczące spraw objętych zakresem przeprowadzanych czynności.
2. 
Kontrolujący nie może odmówić przyjęcia i udokumentowania oświadczenia, jeżeli ma ono związek z zakresem prowadzonych czynności.
§  8. 
1. 
Przy czynnościach może być obecny, za zgodą kontrolującego, kontrolowany lub osoba przez niego upoważniona na piśmie, a także inne osoby przybrane w charakterze świadków.
2. 
Kontrolujący może odmówić zgody, o której mowa w ust. 1, jeżeli jej udzielenie mogłoby spowodować opóźnienie lub znaczne utrudnienie przeprowadzenia czynności.
3. 
Kontrolujący odmawia zgody, o której mowa w ust. 1, jeżeli jej udzielenie naruszałoby przepisy o ochronie informacji niejawnych.
§  9. 
1. 
Kontrolujący ustala stan faktyczny na podstawie zebranych w toku czynności materiałów dowodowych.
2. 
Do materiałów dowodowych, o których mowa w ust. 1, zalicza się w szczególności:
1)
dokumenty;
2)
informacje i wyjaśnienia kontrolowanego lub jego pracowników;
3)
wyniki prób potwierdzających prawidłowość działania urządzeń przeciwpożarowych.
§  10. 
1. 
Z ustaleń dokonanych w toku czynności kontrolujący sporządza niezwłocznie, w sposób uporządkowany, zwięzły i przejrzysty, protokół.
2. 
Protokół z czynności powinien zawierać:
1)
oznaczenie podstawy prawnej przeprowadzonych czynności;
2)
stopień, imię i nazwisko oraz stanowisko kontrolującego;
3)
miejsce i termin przeprowadzenia czynności;
4)
nazwę (nazwisko) oraz adres lub siedzibę kontrolowanego, a także imię i nazwisko osoby upoważnionej do reprezentowania lub prowadzenia spraw kontrolowanego;
5)
informacje, kto i w jakim charakterze był obecny przy czynnościach;
6)
wykaz kontrolowanych obiektów, terenów i urządzeń;
7)
określenie zakresu czynności oraz opis stanu faktycznego, będącego przedmiotem czynności, sporządzony tak, aby uwzględniał odpowiednio:
a)
niezgodności z przepisami przeciwpożarowymi,
b)
niezgodności rozwiązań technicznych zastosowanych w obiekcie budowlanym z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej,
c)
niezgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym - pod względem ochrony przeciwpożarowej,
d)
warunki wpływające na spełnienie wymogów bezpieczeństwa w zakładzie stwarzającym zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej,
e)
wyniki rozpoznawania możliwości i warunków do prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej,
f)
wyniki rozpoznawania innych miejscowych zagrożeń,
g)
przyczyny powstania i okoliczności rozprzestrzeniania się pożaru,
h)
przyczyny powstania, okoliczności rozprzestrzenienia się oraz skutki poważnej awarii przemysłowej, z uwzględnieniem rodzaju i ilości substancji niebezpiecznych, które przedostały się do środowiska;
8)
opis uchybień mogących powodować zagrożenie życia ludzi lub bezpośrednie niebezpieczeństwo powstania pożaru;
9)
opis nieprawidłowości usuniętych w toku czynności wraz ze wskazaniem skuteczności ich usunięcia.
§  11. 
1. 
Do przeprowadzania czynności można upoważnić:
1)
strażaka Państwowej Straży Pożarnej, który ma co najmniej sześciomiesięczny okres służby stałej, niezbędną wiedzę do przeprowadzania czynności oraz:
a)
wyższe wykształcenie lub
b)
stopień aspirancki bez wyższego wykształcenia;
2)
inną osobę z wyższym wykształceniem, posiadającą wiedzę przydatną do przeprowadzenia czynności na terenie kontrolowanego obiektu.
2. 
Strażak Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b, oraz osoba, o której mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być upoważnieni do przeprowadzania czynności wyłącznie pod kierownictwem strażaka Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a.
§  12. 
1. 
Do przeprowadzania czynności upoważnia:
1) 1
 Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej - strażaków pełniących służbę w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej, Akademii Pożarniczej i pozostałych szkołach Państwowej Straży Pożarnej oraz w instytutach badawczych Państwowej Straży Pożarnej;
2)
komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej - strażaków pełniących służbę w komendzie wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej oraz osoby, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 2;
3)
komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej - strażaków pełniących służbę w komendzie powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej.
2. 
Strażak Państwowej Straży Pożarnej może być upoważniony do przeprowadzania czynności poza terenem działania komendy Państwowej Straży Pożarnej, w której pełni służbę, przez:
1)
Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej - na terenie kraju;
2)
komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej - na terenie województwa.
§  13. 
1. 
Wyniki czynności przeprowadzonych na terenie powiatu (miasta na prawach powiatu) gromadzi właściwy miejscowo komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej w postaci:
1)
wyników kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych;
2)
wyników kontroli działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym;
3)
katalogu zagrożeń.
2. 
Wyniki kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych przedstawia się w postaci zestawień, obejmujących:
1)
nieprawidłowości stwierdzone w poszczególnych grupach obiektów według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
postępowanie pokontrolne według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. 
Wyniki kontroli działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym przedstawia się w postaci zestawień, obejmujących:
1)
nieprawidłowości stwierdzone w poszczególnych zakładach w zakresie wymaganych częstotliwości analiz, ocen i ćwiczeń oraz wprowadzania zmian w programach zapobiegania awariom, systemach bezpieczeństwa, raportach o bezpieczeństwie oraz wewnętrznych planach operacyjno-ratowniczych;
2)
postępowanie pokontrolne według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia.
4. 
Katalog zagrożeń obejmuje informacje istotne dla analizy zagrożeń rozpatrywanego terenu, w szczególności:
1)
wykaz zakładów, zawierających substancje niebezpieczne w ilościach mogących spowodować wystąpienie zagrożenia dla ludzi lub środowiska, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia, z podziałem na:
a)
zakłady o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej,
b)
zakłady o zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej,
c)
inne zakłady stwarzające zagrożenie poza swoim terenem;
2)
wykaz budowli szczególnie zagrożonych katastrofami, zawierający:
a)
nazwy budowli wraz z adresami,
b)
określenie charakteru zagrożeń;
3)
wykaz tras kolejowych, po których przewożone są towary niebezpieczne, zawierający:
a)
przebieg tras,
b)
rodzaje towarów niebezpiecznych i ich roczne ilości w tonach lub m3;
4)
wykaz tras drogowych, po których przewożone są towary niebezpieczne, zawierający:
a)
przebieg tras,
b)
rodzaje towarów niebezpiecznych i ich roczne ilości w tonach lub m3;
5)
wykaz parkingów dla transportu drogowego towarów niebezpiecznych, zawierający:
a)
szczegółowe miejsca lokalizacji,
b)
ilości miejsc parkingowych;
6)
wykaz obiektów wyposażonych w system sygnalizacji pożarowej, w stałe urządzenia gaśnicze, dźwiękowy system ostrzegawczy oraz obiektów, w których są one wymagane, zawierający:
a)
nazwy i przeznaczenie obiektów wraz z adresami,
b)
informacje o urządzeniach przeciwpożarowych: rodzaj urządzenia (system sygnalizacji pożarowej, dźwiękowy system ostrzegawczy, stałe urządzenia gaśnicze - rodzaj), zakres ochrony, podstawy obowiązku wyposażenia - kryterium (lub wskazanie braku obowiązku),
c)
informacje o stanie systemu sygnalizacji pożarowej - funkcjonujący (F), w trakcie realizacji (R), brak systemu (B), włączony do sieci monitoringu pożarowego (P), spełniający warunki umożliwiające dokonanie podłączenia (W);
7)
charakterystykę zagrożenia powodziowego terenu według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia, uzupełnioną dodatkowo o:
a)
ogólną charakterystykę terenu województwa, powiatu (miasta na prawach powiatu),
b)
ocenę zaistniałych zdarzeń powodziowych,
c)
ocenę miejscowych zagrożeń powodziowych,
d)
mapę zagrożenia powodziowego w skali nie mniejszej niż 1:100.000.
§  14. 
1. 
Zestawienia, o których mowa w § 13 ust. 2 i 3, dla terenu powiatu (miasta na prawach powiatu) sporządza komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej i przekazuje właściwemu miejscowo komendantowi wojewódzkiemu Państwowej Straży Pożarnej w następujących terminach:
1)
za I półrocze - do dnia 20 lipca;
2)
za II półrocze - do dnia 20 stycznia.
2. 
Zestawienia, o których mowa w § 13 ust. 2 i 3, dla terenu województwa sporządza komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej i przekazuje Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej w następujących terminach:
1)
za I półrocze - do dnia 10 sierpnia;
2)
za II półrocze - do dnia 10 lutego.
3. 
Katalog zagrożeń, o którym mowa w § 13 ust. 4, jest sporządzany i przekazywany odpowiednio przez komendantów powiatowych (miejskich) oraz komendantów wojewódzkich w terminach wskazanych w ust. 1 i 2.
4. 
Dopuszcza się przekazywanie wykazów i informacji zawartych w katalogu zagrożeń, o którym mowa w § 13 ust. 4, w postaci informacji o zmianach w stosunku do stanu z poprzedniego półrocza.
§  15. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 stycznia 1998 r. w sprawie czynności kontrolno-rozpoznawczych z zakresu ochrony przeciwpożarowej oraz osób uprawnionych do ich przeprowadzania (Dz. U. Nr 15, poz. 69 oraz z 1999 r. Nr 13, poz. 121).
§  16. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 11 ust. 2, który wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.
______
1)
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 134, poz. 1436 i Nr 283, poz. 2818 oraz z 2005 r. Nr 19, poz. 164).
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 59, poz. 516 i Nr 166, poz. 1609, z 2004 r. Nr 210, poz. 2135 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 100, poz. 836 i Nr 164, poz. 1365.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

Wyniki kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych na terenie ...... za okres ......... r.

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

Postępowanie pokontrolne

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

Wyniki kontroli działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym na terenie ......... za okres ........ r.

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

Zakłady, w których występują substancje niebezpieczne
Lp. Nazwa obiektu, adres Powiat Rodzaj substancji niebezpiecznych Max. ilość [T] Sposób składowania Uwagi
1 2 3 4 5 6 7

UWAGA:

Zestawienie należy wykonać osobno dla każdej z poniższych grup zakładów:

1)
o dużym ryzyku wystąpienia awarii przemysłowej,
2)
o zwiększonym ryzyku wystąpienia awarii przemysłowej,
3)
innych stwarzających zagrożenie poza swoim terenem.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

Cześć I

Parametry głównych rzek w województwie:

Lp. Rzeka Powierzchnia zlewni (w km) Długość (km)
Ogółem W woj.
1 2 3 4 5

Cześć II

Parametry głównych zbiorników retencyjnych:

Max.
dopływ odpływ
1 2 3 4 5 6 7 8

CZĘŚĆ  III

ZAGROŻENIE POWODZIOWE MIEJSCOWOŚCI:

Lp. Rzeka, zbiornik Powierzchnia zalewowa Zagrożone miejscowości Ilość osób do ewakuacji
1 2 3 4 5

CZĘŚĆ  IV

MIEJSCOWOŚCI PRZEWIDZIANE DO EWAKUACJI (CAŁKOWICIE LUB CZĘŚCIOWO):

Lp. Ewakuowana miejscowość Ilość gospodarstw Ilość osób do ewakuacji Ilość zwierząt
Dorośli Dzieci Razem
1 2 3 4 5 6 7

CZĘŚĆ  V

MOSTY ZAGROŻONE PODCZAS POWODZI:

Lp. Nazwa mostu i rzeki Lokalizacja

(km rzeki)

Światło w m
1 2 3 4

CZĘŚĆ  VI

WAŁY PRZECIWPOWODZIOWE NAJBARDZIEJ ZAGROŻONE:

Lp. Rzeka Odcinek wałów w km Stan alarmowy Wysokość wałów Brzeg rzeki

(L - lewy, P - prawy)

1 2 3 4 5 6
1 § 12 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 25 lipca 2023 r. (Dz.U.2023.1493) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 sierpnia 2023 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024