Szczegółowy zakres działania Ministra-członka Rady Ministrów Zbigniewa Wassermanna.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 2 listopada 2005 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra-członka Rady Ministrów Zbigniewa Wassermanna

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Minister-członek Rady Ministrów, zwany dalej "Ministrem", wykonuje zadania wyznaczone przez Prezesa Rady Ministrów.
§  2. 1
 Do zakresu działania Ministra należy:
1)
wykonywanie czynności wynikających ze sprawowanej przez Prezesa Rady Ministrów funkcji nadzoru nad działalnością Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu oraz funkcji kontrolnych wobec Wojskowych Służb Informacyjnych, realizowanych za pośrednictwem Ministra Obrony Narodowej, zwanych dalej "służbami specjalnymi", oraz związanych z odpowiedzialnością za działalność tych służb;
2)
koordynowanie działalności służb specjalnych oraz ich współdziałania z Policją, Strażą Graniczną, Żandarmerią Wojskową, Służbą Więzienną, Służbą Celną, organami: celnymi, skarbowymi, kontroli skarbowej, informacji finansowej i służbami rozpoznania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w dziedzinie ochrony bezpieczeństwa państwa;
3)
koordynowanie współdziałania służb specjalnych z właściwymi organami i służbami innych państw;
4)
wykonywanie i nadzorowanie zadań oraz misji specjalnych w dziedzinie bezpieczeństwa państwa, wyznaczonych przez Prezesa Rady Ministrów.
§  3. 2
 Zadania, o których mowa w § 2, Minister wykonuje z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, w szczególności przez:
1)
przygotowanie i przedstawienie Prezesowi Rady Ministrów oraz - po uzyskaniu jego zgody - Radzie Ministrów:
a)
projektów założeń polityki w zakresie bezpieczeństwa państwa i ochrony jego porządku konstytucyjnego,
b)
projektów ustaw, rozporządzeń i innych aktów prawnych dotyczących bezpieczeństwa państwa, w tym także projektów dotyczących lustracji, z zastrzeżeniem kompetencji właściwych ministrów,
c)
opinii w sprawie projektów aktów prawnych i innych dokumentów rządowych w zakresie związanym z bezpieczeństwem państwa,
d)
ocen stanu bezpieczeństwa państwa,
e)
projektów planów i kierunków działania służb specjalnych,
f)
ocen wykonywania przez służby i organy, o których mowa w § 2 pkt 1 i 2, powierzonych im zadań,
g)
projektów działań zmierzających do stworzenia zintegrowanego systemu służb specjalnych oraz innych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania na rzecz bezpieczeństwa państwa,
h)
projektów wytycznych Prezesa Rady Ministrów w sprawie działalności służb specjalnych oraz oceny stanu ich realizacji,
i)
projektów wytycznych Prezesa Rady Ministrów wiążących właściwych ministrów w sprawie współdziałania służb specjalnych oraz oceny stanu ich realizacji;
2)
sprawowanie bieżącego nadzoru i kontroli, a także koordynowanie działań Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu w zakresie ich kompetencji ustawowych;
3)
sprawowanie bieżącej kontroli wobec Wojskowych Służb Informacyjnych poprzez żądanie od ich Szefa informacji, dokumentów i sprawozdań, po uprzednim zawiadomieniu Ministra Obrony Narodowej;
4)
opracowywanie i przedstawianie Prezesowi Rady Ministrów projektów wytycznych dla Ministra Obrony Narodowej w odniesieniu do działalności Wojskowych Służb Informacyjnych i Żandarmerii Wojskowej, w celu zapewnienia wymaganego współdziałania służb specjalnych;
5)
stosowanie środków nadzoru określonych w ustawach, wynikających z odpowiedzialności za działania służb specjalnych;
6)
wnioskowanie do Prezesa Rady Ministrów o zastosowanie środków nadzoru, określonych w ustawach, wynikających z odpowiedzialności za działania organów, o których mowa w § 2 pkt 2;
7)
kontrolowanie realizacji zadań służb i organów, o których mowa w § 2 pkt 1 i 2, w zakresie działań podejmowanych w celu ochrony bezpieczeństwa państwa;
8)
przygotowanie opinii o kandydatach na stanowiska Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefa Agencji Wywiadu i Szefa Wojskowych Służb Informacyjnych oraz ich zastępców;
9)
wydawanie, w imieniu Prezesa Rady Ministrów, postanowień i decyzji, o których mowa w art. 48c, 48d, 48e i 48f ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631), oraz wypełnianie innych zadań wynikających z ochrony informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową;
10)
reprezentowanie Prezesa Rady Ministrów w kontaktach międzynarodowych związanych z działalnością służb specjalnych;
11)
rozpatrywanie, w imieniu Prezesa Rady Ministrów, skarg na działalność służb specjalnych.
§  4. 3
 Minister, w zakresie realizacji zadań określonych w rozporządzeniu, może żądać od służb i organów, o których mowa w § 2 pkt 1 i 2, informacji w szczególności dotyczących:
1)
planowania budżetu oraz jego wykonania;
2)
planowania działań mających istotne znaczenie dla bezpieczeństwa państwa;
3)
zasad i trybu realizacji zadań służbowych;
4)
polityki kadrowej;
5)
współdziałania służb specjalnych z partnerami zagranicznymi.
§  5.
1.
Minister współdziała z innymi właściwymi organami, w szczególności z ministrami właściwymi do spraw wewnętrznych, administracji publicznej, spraw zagranicznych, finansów publicznych, Ministrem Obrony Narodowej i Ministrem Sprawiedliwości, z zachowaniem opiniodawczo-doradczej funkcji Kolegium do Spraw Służb Specjalnych w zakresie określonym w odrębnych przepisach.
2.
Organy administracji rządowej udzielają Ministrowi pomocy w realizacji jego zadań.
§  6.
W zakresie niezbędnym do wykonania zadań określonych w rozporządzeniu Minister może:
1)
powoływać zespoły do opracowania określonych zagadnień;
2)
zlecać sporządzanie ekspertyz oraz innych opracowań.
§  7.
Obsługę Ministra zapewnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 31 października 2005 r.
________

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 169, poz. 1414.

1 § 2 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 13 kwietnia 2006 r. (Dz.U.06.64.450) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 kwietnia 2006 r.
2 § 3 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 13 kwietnia 2006 r. (Dz.U.06.64.450) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 kwietnia 2006 r.
3 § 4 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 13 kwietnia 2006 r. (Dz.U.06.64.450) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 kwietnia 2006 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024