Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji Mienia Wojskowego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 18 stycznia 2005 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Agencji Mienia Wojskowego

Na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. z 2004 r. Nr 163, poz. 1711 i Nr 273, poz. 2703) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji Mienia Wojskowego, zwanej dalej "Agencją".
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego;
2)
rocznym planie finansowym - należy przez to rozumieć plan finansowy, o którym mowa w art. 33 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm.1)).
§  2.
Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji dotyczą:
1)
mienia, o którym mowa w art. 8 ust. 1-2 ustawy;
2)
mienia powierzonego, o którym mowa w art. 6 i 25a ustawy;
3)
mienia zarządzanego lub użyczonego na podstawie umów, o których mowa w art. 21a ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy;
4)
uprawnień i obowiązków, o których mowa w art. 7 ust. 5 ustawy.
§  3.
Oddziały terenowe Biura Agencji prowadzą gospodarkę finansową na zasadach rozrachunku wewnętrznego.

Rozdział  2

Majątek i fundusze

§  4.
Fundusz statutowy ulega:
1)
zwiększeniu o:
a)
wartość mienia, o którym mowa w art. 8 ust. 1-2 ustawy,
b)
kwotę zwiększenia wartości aktywów trwałych będącą skutkiem aktualizacji wyceny środków trwałych,
c)
środki, o których mowa w art. 27 ust. 1 ustawy,
d)
zasilenie z funduszu inwestycyjnego;
2)
zmniejszeniu o:
a)
kwotę zmniejszenia wartości aktywów trwałych będącą skutkiem aktualizacji wyceny środków trwałych,
b)
stratę netto w części niepokrytej ze środków funduszu rezerwowego.
§  5.
Fundusz zasobu ulega:
1)
zwiększeniu o:
a)
wartość mienia, o którym mowa w art. 6 i 25a ustawy, powierzonego Agencji,
b)
kwotę zwiększenia wartości aktywów trwałych będącą skutkiem aktualizacji wyceny środków trwałych,
c)
korektę odpisów aktualizujących wartość ruchomych składników majątkowych, o których mowa w art. 6 ustawy, niezaliczonych do środków trwałych;
2)
zmniejszeniu o:
a)
wartość netto rozchodowanego mienia, o którym mowa w art. 6 i 25a ustawy,
b)
kwotę zmniejszenia wartości aktywów trwałych będącą skutkiem aktualizacji wyceny środków trwałych,
c)
odpisy aktualizujące wartość ruchomych składników majątkowych, o których mowa w art. 6 ustawy, niezaliczonych do środków trwałych.
§  6.
Fundusz rezerwowy ulega:
1)
zwiększeniu o odpis z zysku netto;
2)
zmniejszeniu o:
a)
pokrycie straty netto,
b)
pokrycie nieplanowanych wydatków z tytułu realizacji zobowiązań ciążących na mieniu przejętym przez Agencję,
c)
wydatki związane z gospodarowaniem przez Agencję mieniem uzyskanym w wyniku korekty planu przekazania mienia, o której mowa w § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu przekazywania mienia Skarbu Państwa Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. Nr 140, poz. 1482).
§  7.
Fundusz nagród ulega:
1)
zwiększeniu o odpis z zysku netto;
2)
zmniejszeniu o:
a)
wypłaty brutto nagród z zysku zgodnie z zasadami wynagradzania określonymi na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy,
b)
koszty ubezpieczeń społecznych od wypłaconych nagród z zysku finansowane przez pracodawcę.
§  8.
Fundusz inwestycyjny ulega:
1)
zwiększeniu o odpis z zysku netto;
2)
zmniejszeniu o:
a)
zasilenie funduszu statutowego o wartość zrealizowanych zadań inwestycyjnych,
b)
wartość udziałów i papierów wartościowych objętych przez Agencję.
§  9.
Fundusz na inne cele związane z obronnością państwa ulega:
1)
zwiększeniu o odpis z zysku netto;
2)
zmniejszeniu o wypłaty przekazywane na umotywowany wniosek uprawnionego.
§  10.
Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych ulega zwiększeniu o odpis z zysku netto.

Rozdział  3

Zasady kształtowania wyniku finansowego i jego podział

§  11.
Koszty funkcjonowania Biura Agencji i jego oddziałów terenowych Agencja rozlicza na działalność statutową i gospodarczą w relacji do przychodów z tej działalności.
§  12.
Dochodem Agencji będącym podstawą naliczenia odpisu na inwestycje Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz zadania wynikające z art. 31c ust. 4 ustawy jest zysk brutto.
§  13.
1.
Agencja przekazuje zaliczkowo, w terminach płatności podatku dochodowego od osób prawnych, co najmniej 93 % dochodu, o którym mowa w § 12:
1)
na inwestycje Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
na cele, o których mowa w art. 31c ust. 3 ustawy.
2.
Dochód będący podstawą naliczenia procentowego odpisu, o którym mowa w ust. 1, podlega pomniejszeniu o obowiązkowe obciążenia wynikające z obowiązujących przepisów.
§  14.
Zysk netto podlega podziałowi w sposób procentowo określony w obowiązującym planie finansowym roku sprawozdawczego.
§  15.
Prezes Agencji przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej roczne sprawozdanie finansowe Agencji wraz z opinią i raportem biegłego rewidenta, w celu wykonania przez Ministra Obrony Narodowej dyspozycji wynikającej z art. 14 ust. 2 ustawy.
§  16.
Rachunkowość Agencji zapewnia - odrębnie dla mienia, o którym mowa w art. 1 pkt 1 i 2 ustawy, przekazanego przez Ministra Obrony Narodowej oraz przekazanego przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych - ustalenie:
1)
stanu mienia;
2)
stanu umorzenia mienia;
3)
przychodów z gospodarowania mieniem;
4)
kosztów gospodarowania mieniem;
5)
przychodów i kosztów działalności gospodarczej, o której mowa w art. 23 ust. 4 ustawy.

Rozdział  4

Plan finansowy

§  17.
1.
Agencja prowadzi gospodarkę finansową na podstawie rocznego planu finansowego sporządzanego, uzgadnianego i zatwierdzanego stosownie do postanowień przepisów art. 14 ustawy.
2.
Projekty rocznych planów finansowych oddziałów terenowych Biura Agencji opracowują i przedstawiają Prezesowi Agencji, w terminach i na zasadach określonych przez Prezesa Agencji, dyrektorzy oddziałów terenowych Biura Agencji.
3.
Zbiorczy projekt rocznego planu finansowego Agencji sporządza Prezes Agencji, z uwzględnieniem terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na dany rok, i przedstawia go do zaopiniowania Radzie Nadzorczej Agencji.
4.
Prezes Agencji przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej zbiorczy projekt rocznego planu finansowego Agencji.
5.
Po zatwierdzeniu przez Radę Ministrów rocznego planu finansowego Agencji, Prezes Agencji zatwierdza roczne plany finansowe oddziałów terenowych Biura Agencji.
§  18.
Roczny plan finansowy Agencji określa w szczególności:
1)
przychody i koszty, o których mowa w art. 29 ust. 1 i 2 ustawy;
2)
wynik finansowy brutto;
3)
koszty niebędące kosztami uzyskania przychodów;
4)
wynik finansowy brutto będący podstawą do opodatkowania;
5)
obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego brutto, w tym podatek dochodowy od osób prawnych oraz część dochodu, o którym mowa w art. 29 ust. 3, a także przychód, o którym mowa w art. 31c ust. 3 ustawy;
6)
wynik finansowy netto;
7)
podział zysku netto.

Rozdział  5

Gospodarka środkami finansowymi

§  19.
1.
Agencja przechowuje środki pieniężne na rachunkach bankowych w placówkach banku wybranego w trybie przepisów dotyczących zamówień publicznych.
2.
Dysponentem środków na rachunkach bankowych Biura Agencji jest Prezes Agencji, a z jego upoważnienia w oddziałach terenowych Biura Agencji - poszczególni dyrektorzy tych oddziałów.
§  20.
Oddział terenowy Biura Agencji przekazuje na rachunek podstawowy Biura Agencji nadwyżkę przychodów, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, nad kosztami wymienionymi w art. 29 ust. 2 ustawy. Nadwyżkę środków osiągniętą w danym miesiącu przekazuje się w terminie do dnia 15 następnego miesiąca.
§  21.
Dyrektor oddziału terenowego Biura Agencji może zaciągać, w imieniu Agencji, kredyty lub pożyczki do wysokości określonej w udzielonym przez Prezesa Agencji pełnomocnictwie szczególnym.
§  22.
Dotacje, o których mowa w art. 27 ust. 2-4 ustawy, są przekazywane Agencji przez właściwych dysponentów środków budżetowych urzędu obsługującego Ministra Obrony Narodowej i urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych, w kwotach i terminach wynikających z planu przekazywania mienia, nie później jednak niż w ciągu 14 dni po podpisaniu protokołu zdawczo-odbiorczego, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy.
§  23.
Środki budżetowe na realizację zamówień dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 7 ust. 3 ustawy, Agencja otrzymuje na wyodrębniony rachunek bankowy otwarty w Narodowym Banku Polskim.

Rozdział  6

Przepis końcowy

§  24.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611 i Nr 189, poz. 1851, z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 93, poz. 890, Nr 121, poz. 1264, Nr 123, poz. 1291, Nr 210, poz. 2135 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 14, poz. 114.

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 5 sierpnia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. Nr 100, poz. 622), które utraciło moc z dniem 7 listopada 2003 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024