Szczegółowy sposób i kryteria gospodarowania środkami pochodzącymi z opłat za substancje kontrolowane.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia 23 września 2005 r.
w sprawie szczegółowego sposobu i kryteriów gospodarowania środkami pochodzącymi z opłat za substancje kontrolowane

Na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową (Dz. U. Nr 121, poz. 1263 oraz z 2005 r. Nr 175, poz. 1458) zarządza się, co następuje:

Rozdział  I

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób i kryteria gospodarowania przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej "Narodowym Funduszem", środkami pochodzącymi z opłat za substancje kontrolowane oraz tryb ich przekazywania na zadania realizowane przez gminy i podmioty związane:
1)
ze zbiórką odpadów zawierających substancje kontrolowane,
2)
z odzyskiwaniem substancji kontrolowanych,
3)
z gromadzeniem substancji kontrolowanych,
4)
z unieszkodliwianiem substancji kontrolowanych, zwane dalej "zadaniami".
§  2.
Narodowy Fundusz, gromadząc na odrębnym rachunku bankowym środki z tytułu opłat za substancje kontrolowane:
1)
zapewnia zaliczanie oprocentowania środków pozostających w dyspozycji Narodowego Funduszu i odsetek od udzielonych pożyczek oraz wpływów ze spłaty tych pożyczek na zwiększenie stanu środków przeznaczonych na zadania określone w § 1;
2)
pokrywa koszty prowadzenia rachunku bankowego z tych środków.
§  3.
Środki z tytułu opłat za substancje kontrolowane przeznacza się na dofinansowanie, w formie preferencyjnie oprocentowanej pożyczki, zwanej dalej "pożyczką", lub dotacji, zadań określonych w § 1.

Rozdział  II

Tryb postępowania w sprawach o udzielenie pożyczki lub dotacji

§  4.
Przy dofinansowywaniu zadań, o których mowa w § 1, stosuje się następujące kryteria rozpatrywania wniosku:
1)
koszt jednostkowy zbiórki odpadów zawierających substancje kontrolowane;
2)
koszt jednostkowy gromadzenia substancji kontrolowanych;
3)
koszt jednostkowy odzysku substancji kontrolowanych;
4)
koszt jednostkowy unieszkodliwiania substancji kontrolowanych;
5)
zasięg terytorialny zadania;
6)
wielkość efektu ekologicznego mierzona jako zawartość substancji kontrolowanych w ilości odpadów, w tym ilości substancji kontrolowanych poddanych odzyskowi lub unieszkodliwianych;
7)
zastosowane nowe technologie.
§  5.
1.
Postępowanie w sprawie udzielenia pożyczki lub dotacji wszczyna się na wniosek realizującego zadania, o których mowa w § 1, zwanego dalej "wnioskodawcą".
2.
Wniosek o przyznanie pożyczki lub dotacji zawiera:
1)
nazwę i adres podmiotu;
2)
przedmiot zadania;
3)
kwotę pożyczki lub dotacji;
4)
planowany koszt zadania, termin zakończenia zadania oraz zamierzony efekt rzeczowy i ekologiczny.
2a. 1
 Do wniosku o przyznanie pożyczki lub dotacji należy dołączyć:
1)
wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis otrzymane w bieżącym roku kalendarzowym oraz dwóch poprzedzających go latach kalendarzowych;
2)
informacje o innej pomocy publicznej, jakie podmiot otrzymał w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowanych, niezależnie od jej źródła i formy;
3)
sprawozdanie finansowe za ostatni rok obrotowy lub inne dokumenty pozwalające ocenić sytuację ekonomiczną podmiotu.
3.
Narodowy Fundusz rozpatruje wniosek i powiadamia wnioskodawcę o przyjęciu wniosku lub przyczynach jego odrzucenia w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku.
§  6.
Narodowy Fundusz udziela pożyczki lub dotacji na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z wnioskodawcą.

Rozdział  III

Pożyczka

§  7.
1.
Narodowy Fundusz, udzielając pożyczki, stosuje oprocentowanie w wysokości 0,1 stopy redyskonta weksli określonej przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego.
2.
Narodowy Fundusz udziela pożyczki na okres do 10 lat, w tym okres karencji nie może być dłuższy niż 18 miesięcy.
3.
Udzielona pożyczka nie może przekroczyć 80 % kosztów inwestycyjnych zadania.
§  8.
1.
Umowa pożyczki określa w szczególności:
1)
nazwę i adres podmiotu otrzymującego pożyczkę;
2)
przedmiot zadania;
3)
kwotę pożyczki oraz wysokość oprocentowania;
4)
planowany koszt zadania, termin zakończenia zadania, efekt rzeczowy i ekologiczny oraz termin przedłożenia dokumentów potwierdzających termin zakończenia zadania oraz osiągnięcie efektu rzeczowego i ekologicznego;
5)
terminy oraz sposób wypłaty pożyczki;
6)
terminy i sposób spłaty pożyczki i oprocentowania;
7)
sposób kontroli przez Narodowy Fundusz wykorzystania udzielonej pożyczki;
8)
sposób zabezpieczenia pożyczki;
9)
kary umowne nakładane w przypadku nieprawidłowej realizacji umowy.
2.
Wypłacanie kolejnych kwot rat pożyczki jest uzależnione od spłaty należnych odsetek z tytułu oprocentowania.
3.
Narodowy Fundusz może wypowiedzieć umowę pożyczki w razie stwierdzenia, że:
1)
pożyczkobiorca nie przystąpił w określonym w umowie terminie lub odstąpił od realizacji zadania, na które udzielono pożyczkę;
2)
pożyczka lub jej część została wykorzystana niezgodnie z przedmiotem określonym w umowie;
3)
nie został osiągnięty określony w umowie efekt rzeczowy lub ekologiczny;
4)
spłata pożyczki lub oprocentowania przebiega nieterminowo.
§  9.
1.
Pożyczka udzielona ze środków Narodowego Funduszu może być częściowo umorzona na wniosek pożyczkobiorcy, po spełnieniu łącznie następujących warunków:
1)
zadanie zostało zrealizowane nie później niż w terminie określonym w umowie;
2)
został osiągnięty określony w umowie efekt rzeczowy i ekologiczny przedsięwzięcia;
3)
spłacono co najmniej 70 % udzielonej pożyczki z oprocentowaniem w terminach określonych w umowie;
4)
pożyczkobiorca wywiązał się z obowiązku uiszczenia opłat i kar stanowiących przychody funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz z innych zobowiązań w stosunku do Narodowego Funduszu.
2.
Kwota umorzenia nie może być wyższa niż 30 % kwoty udzielonej pożyczki.

Rozdział  IV

Dotacja

§  10.
1.
Dotacja może być udzielona na działania:
1)
odzysk i unieszkodliwianie substancji kontrolowanych;
2)
związane z zadaniami, o których mowa w § 1:
a)
przedsięwzięcia pilotażowe dotyczące wdrażania postępu technicznego o dużym stopniu ryzyka lub posiadające charakter eksperymentalny,
b)
monitoring systemu zbiórki, odzysku i unieszkodliwiania substancji kontrolowanych,
c)
edukacja ekologiczna w zakresie ograniczania wykorzystywania substancji kontrolowanych.
2.
Narodowy Fundusz może udzielać dotacji w wysokości do 100 % kosztów na działania, o których mowa w ust. 1.
§  11.
1.
Umowa dotacji określa w szczególności:
1)
nazwę i adres podmiotu otrzymującego dotację;
2)
przedmiot zadania;
3)
wysokość dotacji;
4)
planowany koszt zadania, termin zakończenia zadania, efekt rzeczowy i ekologiczny oraz termin przedłożenia dokumentów potwierdzających termin zakończenia zadania oraz osiągnięcie efektu rzeczowego i ekologicznego;
5)
terminy i sposób wypłaty środków dotacji;
6)
sposób kontroli przez Narodowy Fundusz wykorzystania udzielonej dotacji;
7)
zastrzeżenie zwrotu dotacji w przypadku wypowiedzenia umowy;
8)
sankcje nakładane w przypadku nieprawidłowej realizacji umowy.
2.
Narodowy Fundusz może wypowiedzieć umowę dotacji w razie stwierdzenia, że:
1)
podmiot, któremu udzielono dotacji, nie przystąpił w określonym w umowie terminie lub odstąpił od realizacji zadania, na które udzielono dotację;
2)
dotacja lub jej część została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem określonym w umowie;
3)
nie został osiągnięty określony w umowie efekt rzeczowy lub ekologiczny.

Rozdział  V

Wysokość dofinansowania

§  12. 2
1.
 Dofinansowanie, o którym mowa w § 3 i 9, dla podmiotu realizującego zadania, o których mowa w § 1, prowadzącego działalność gospodarczą ma charakter pomocy de minimis i jest udzielane zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. WE L 379 z 28.12.2006, str. 5), z zastrzeżeniem § 13 ust. 1.
2.
Dofinansowanie może zostać udzielone w sytuacji, gdy jego wartość brutto, łącznie z wartością innej pomocy de minimis, uzyskanej przez podmiot w bieżącym roku kalendarzowym oraz dwóch poprzedzających go latach kalendarzowych, nie przekracza równowartości w złotych 200.000 euro brutto.
§  13.
1. 3
 W przypadku przedsięwzięcia pilotażowego dotyczącego wdrażania postępu technicznego o dużym stopniu ryzyka lub mającego charakter eksperymentalny, możliwe jest dofinansowanie przekraczające równowartość w złotych 200.000 euro brutto.
2.
 Dofinansowanie przedsięwzięć, o których mowa w ust. 1, podlega jako pomoc indywidualna notyfikacji do Komisji Europejskiej w trybie określonym w przepisach ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. Nr 123, poz. 1291).

Rozdział  VI

Przepis końcowy

§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
________

1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 134, poz. 1438).

1 § 5 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 10 czerwca 2008 r. (Dz.U.08.108.699) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lipca 2008 r.
2 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 10 czerwca 2008 r. (Dz.U.08.108.699) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lipca 2008 r.
3 § 13 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 10 czerwca 2008 r. (Dz.U.08.108.699) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lipca 2008 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024