Zm.: rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY
z dnia 9 września 2005 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006

Na podstawie art. 11 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 759) zarządza się, co następuje:
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

§  1.
W rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051 i Nr 238, poz. 2402 oraz z 2005 r. Nr 87, poz. 745 i Nr 113, poz. 958) w załączniku "Uzupełnienie Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006" wprowadza się następujące zmiany:
1)
w części "SPIS TREŚCI" wyrazy:

"DZIAŁANIE 4.1. Wsparcie procesu wdrażania ZPORR - wydatki limitowane DZIAŁANIE 4.2. Wsparcie procesu wdrażania ZPORR - wydatki nielimitowane",

zastępuje się wyrazami:

"DZIAŁANIE 4.1. Wsparcie procesu wdrażania ZPORR oraz programowania RPO na lata 2007-2013 - wydatki limitowane

DZIAŁANIE 4.2. Wsparcie procesu wdrażania ZPORR oraz programowania RPO na lata 2007-2013 - wydatki nielimitowane",

2)
w tabeli "OBJAŚNIENIE POJĘĆ":
a)
część tabeli w brzmieniu:
Beneficjent Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 759) - osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, korzystająca z publicznych środków wspólnotowych i publicznych środków krajowych na podstawie umowy o dofinansowanie projektu albo decyzji, o której mowa w art. 11 ust. 7 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju.
W Priorytecie II i Działaniu 3.4 ZPORR Beneficjent pełni rolę ostatecznego odbiorcy/projektodawcy w rozumieniu przepisów rozporządzenia nr 438/2001/WE z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia nr 1260/1999/WE dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach Funduszy Strukturalnych (Dz. Urz. WE L 063 z 03.03.2001 r.).
W Priorytecie I, III (z wyjątkiem działania 3.4) oraz Priorytecie IV Beneficjent pełni rolę Beneficjenta Końcowego w rozumieniu art. 9 (1) rozporządzenia nr 1260/1999/WE z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającego ogólne przepisy w sprawie funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 161 z 26.06.1999).
Beneficjenci, o których mowa w Priorytecie I oraz Priorytecie III (z wyjątkiem działania 3.4) konsumują katalog Beneficjentów Końcowych, o których mowa w załączniku do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745).

skreśla się,

b)
część tabeli w brzmieniu:
Beneficjent końcowy

[Final Beneficiary]

Zgodnie z art. 9 (1) rozporządzenia nr 1260/1999/WE z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającego ogólne przepisy w sprawie funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 161 z 26.06.1999), to: instytucje oraz firmy publiczne i prywatne odpowiedzialne za zlecanie realizacji projektu. W przypadku programów pomocy stosownie do art. 87 Traktatu WE i w przypadku pomocy przyznanej przez instytucje wyznaczone przez państwa członkowskie beneficjentami końcowymi są instytucje, które przyznają pomoc.

otrzymuje brzmienie:

Beneficjent końcowy

[Final Beneficiary]

Podmioty określone w art. 9 (1) rozporządzenia nr 1260/1999/WE z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającego ogólne przepisy w sprawie funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 161 z 26.06.1999). Dla priorytetu 2 i działania 3.4 Beneficjenci końcowi pełnią rolę Instytucji Wdrażających w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju.
c)
część tabeli w brzmieniu:
Instytucja Wdrażająca

[Implementing Authority]

Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju - podmiot publiczny lub prywatny, odpowiedzialny za realizację działania w ramach programu operacyjnego na podstawie umowy z instytucją zarządzającą.

W Priorytecie II oraz działaniu 3.4 ZPORR Instytucja Wdrażająca pełni rolę Beneficjenta Końcowego w rozumieniu art. 9 (1) rozporządzenia nr 1260/1999/WE z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającego ogólne przepisy dotyczące funduszy strukturalnych

skreśla się,

d)
po części tabeli w brzmieniu:
Operacje Projekt lub czynność podejmowana lub zlecana przez beneficjentów pomocy (synonim projektu)

dodaje się część tabeli w brzmieniu:

Ostateczny odbiorca (beneficjent) W rozumieniu przepisów rozporządzenia nr 438/2001/WE z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia nr 1260/1999/WE dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach Funduszy Strukturalnych (Dz. U. WE L 63 z 03.03.2001 r.).

W Priorytecie II i Działaniu 3.4 ZPORR ostateczny odbiorca pełni rolę beneficjenta

3)
w części "WYKAZ SKRÓTÓW" po wyrazach: "RP Rzeczpospolita Polska" dodaje się wyrazy "RPO Regionalne Programy Operacyjne (16 Regionalnych Programów Operacyjnych i Regionalny Program Operacyjny Spójność Terytorialna i Konkurencyjność Regionów)",
4)
w ROZDZIALE III. "SYNTEZA Z OCENY EX-ANTE" część "PRIORYTET 4: POMOC TECHNICZNA" otrzymuje brzmienie:

"Działania przewidziane do realizacji w ramach priorytetu są pragmatyczne i powinny okazać się skuteczne.

Działanie 4.1: Wsparcie procesu wdrażania ZPORR oraz programowania RPO na lata 2007-2013 - wydatki limitowane:

Działanie 4.1, które będzie służyć finansowaniu kosztów osobowych pracowników odpowiedzialnych za monitoring programu zostało słusznie wyposażone w najwyższy budżet. Koszty te pochłoną zdecydowaną większość alokowanych środków. Należy pamiętać o konieczności opłacania pracowników do co najmniej 31 grudnia 2008 r.

Po upływie tego terminu, operacje związane z ostatnimi płatnościami realizowane w chwili wystąpienia z wnioskiem o płatność końcową - to znaczy w chwili zakończenia programu - będą musiały zostać przeprowadzone przez osoby wynagradzane ze środków innych niż środki pomocy technicznej, chyba że dla zachowania ciągłości programów część środków zostanie przesunięta na kolejny okres programowania.

Pokrycie wkładu krajowego stanowić mogą koszty wynagrodzeń pracowników administracji państwowej i samorządów terytorialnych uczestniczących we wdrażaniu Funduszy Strukturalnych. Działanie przewiduje wspieranie paneli ekspertów. Nie należy zapominać, iż eksperci zostaną zaangażowani w prace przez cały okres programowy w znaczącym wymiarze czasu. Z tego względu zaleca się oszacowanie w najkrótszym możliwym czasie kosztów świadczeń ekspertów tym bardziej, że ci ostatni zastanawiają się obecnie nad swoim przyszłym statusem.

Działanie 4.2. Wsparcie procesu wdrażania ZPORR oraz programowania RPO na lata 2007-2013 - wydatki nielimitowane

Działanie 4.2. służyć ma finansowaniu kosztów zakupu sprzętu i wyposażenia biurowego dla pracowników zaangażowanych we wdrażanie programu. Celowe wydaje się również sfinansowanie szkoleń, które zapewnią wysokie kwalifikacje personelu zaangażowanego we wdrażanie funduszy strukturalnych w ramach ZPORR. Ważne jest także dostarczenie wsparcia eksperckiego i wsparcia procesu ewaluacji.

Warunkiem niezbędnym dla efektywnego wdrażania programu jest zapewnienie wykwalifikowanej kadry, jak również odpowiedniego wyposażenia biurowego i sprzętu komputerowego, dlatego też zasadne jest, iż dla działania tego przeznaczono dosyć wysoki budżet.

Działanie 4.3: Działania informacyjne i promocyjne:

Działanie w sposób szczegółowy i wyczerpujący opisuje zaplanowane działania i wydaje się, że powinno być skuteczne.

Działania informacyjne skierowane do beneficjentów ostatecznych i partnerów lokalnych stanowią jeden z warunków powodzenia programu. Dostarczenie wszystkim zainteresowanym informacji na temat możliwości uzyskania pomocy musi być postrzegane jako działanie o zasadniczym znaczeniu. Bardzo pozytywne skutki mogłyby przynieść również działania informacyjne ukierunkowane na wybrane grupy (środowiska uniwersyteckie, studenci, licealiści), przybierające postać seminariów tematycznych poświęconych wkładowi UE w polską politykę regionalną.";

5)
w ROZDZIALE IV "OPIS PRIORYTETÓW I DZIAŁAŃ" wprowadza się następujące zmiany:
a)
tabela "TABELARYCZNE ZESTAWIENIE INFORMACJI DOTYCZĄCYCH DZIAŁANIA 1.1" otrzymuje brzmienie:

grafika

b)
w DZIAŁANIU 1.2 "Infrastruktura ochrony środowiska":

grafika

c)
w DZIAŁANIU 1.3 - "Regionalna infrastruktura społeczna":

grafika

d)
w DZIAŁANIU 1.4. "Rozwój turystyki i kultury":

grafika

e)
W DZIAŁANIU 1.5 "Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego" tabela "TABELARYCZNE ZESTAWIENIE INFORMACJI DOTYCZĄCYCH DZIAŁANIA 1.5" otrzymuje brzmienie:

grafika

f)
w DZIAŁANIU 1.6 "Rozwój transportu publicznego w aglomeracjach":

grafika

g)
w DZIAŁANIU 2.1 "Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie":

– w tabeli "TABELARYCZNE ZESTAWIENIE INFORMACJI DOTYCZĄCYCH DZIAŁANIA 2.1" w części "Beneficjenci Ostateczni" po tiret siódmym dodaje się tiret ósme w brzmieniu:

"- lekarze i lekarze dentyści3),",

– w części "BENEFICJENT OSTATECZNY" po tiret siódmym dodaje się tiret ósme w brzmieniu:

"- lekarze i lekarze dentyści,",

h)
w DZIAŁANIU 2.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne":

grafika

i)
w DZIAŁANIU 2.3. "Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa":

grafika

j)
w DZIAŁANIU 2.4. "Reorientacja zawodowa osób zagrożonych procesami restrukturyzacyjnymi":

grafika

k)
w DZIAŁANIU 3.1. "Obszary wiejskie":

grafika

l)
w DZIAŁANIU 3.2. "Obszary podlegające restrukturyzacji":

grafika

m)
w DZIAŁANIU 3.3 "Zdegradowane obszary miejskie, poprzemysłowe i powojskowe" tabela "TABELARYCZNE ZESTAWIENIE INFORMACJI DOTYCZĄCYCH DZIAŁANIA 3.3" otrzymuje brzmienie:

grafika

n)
w DZIAŁANIU 3.4 "Mikroprzedsiębiorstwa" tabela "TABELARYCZNE ZESTAWIENIE INFORMACJI DOTYCZĄCYCH DZIAŁANIA 3.4" otrzymuje brzmienie:

grafika

o)
w DZIAŁANIU 3.5 "Lokalna infrastruktura społeczna" tabela "TABELARYCZNE ZESTAWIENIE INFORMACJI DOTYCZĄCYCH DZIAŁANIA 3.5" otrzymuje brzmienie:

grafika

p)
część "PRIORYTET 4: POMOC TECHNICZNA" otrzymuje brzmienie:

grafika

q)
w "DZIAŁANIU 4.1. Wsparcie procesu wdrażania ZPORR - wydatki limitowane":

grafika

r)
"DZIAŁANIE 4.2. Wsparcie procesu wdrażania ZPORR - wydatki nielimitowane" otrzymuje brzmienie:

grafika

s)
w "DZIAŁANIU 4.3. Działania informacyjne i promocyjne":

grafika

6)
rozdział V "TABELE FINANSOWE" otrzymuje brzmienie:

grafika

7)
w ANEKSIE III "ZASADY KWALIFIKACJI WYDATKÓW W RAMACH POSZCZEGÓLNYCH DZIAŁAŃ ZPOR":

grafika

8)
w ANEKSIE IV "ZASADY WYBORU PROJEKTÓW W RAMACH POSZCZEGÓLNYCH DZIAŁAŃ ZPORR":

grafika

9)
występujące w załączniku do rozporządzenia kwoty określające maksymalną bądź minimalną wartość projektu (lub wartość pomocy finansowej udzielanej z krajowych lub wspólnotowych środków publicznych w ramach projektów wpółfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych), wyrażone w euro, zastępuje się wartościami wyrażonymi w złotych, zgodnie z poniższą tabelą:

grafika

10)
w Priorytecie I, III (z wyłączeniem działania 3.4) i Priorytecie IV użyty w różnej liczbie i przypadku wyraz "Beneficjent" zastępuje się użytymi w odpowiedniej liczbie i przypadku wyrazami "Beneficjent końcowy";
11)
w Priorytecie II i w Priorytecie III w działaniu 3.4:
a)
użyte w różnej liczbie i przypadku wyrazy "Instytucja Wdrażająca" zastępuje się użytymi w odpowiednich liczbach i przypadkach wyrazami "Beneficjent końcowy (Instytucja Wdrażająca)",
b)
użyty w różnej liczbie i przypadku wyraz "Beneficjent" zastępuje się użytymi w odpowiedniej liczbie i przypadku wyrazami "Ostateczny odbiorca (Beneficjent)".
§  2.
1.
Do czynności związanych z naborem i oceną wniosków o dofinansowanie realizacji projektu, wyborem projektów do dofinansowania, w odniesieniu do których termin składania wniosków zakończył się przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Do czynności związanych z oceną wniosków o dofinansowanie realizacji projektu wszczętą a niezakończoną przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, w zakresie Działania 1.6 "Rozwój transportu publicznego w aglomeracjach" ZPORR, stosuje się przepisy niniejszego rozporządzenia.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
________

1) Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1683 i Nr 240, poz. 2052, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 oraz z 2005 r. Nr 164, poz. 1365 i Nr 179, poz. 1484.

3) Zgodnie z ustawą z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2002 r. Nr 21, poz. 204, z późn. zm.).

4) Samorząd Województwa może powierzyć realizację działania innej instytucji, w szczególności w trybie przewidzianym w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju oraz w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.

5) Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, niepubliczne szkoły podstawowe specjalne i gimnazja specjalne oraz szkoły ponadgimnazjalne o uprawnieniach szkół publicznych, w tym z oddziałami integracyjnymi, otrzymują dotacje z budżetu powiatu.

6) Pochodzący z rodzin o dochodzie rodziny w przeliczeniu na osobę lub dochodzie osoby uczącej się oraz dochodzie studenta samodzielnego finansowo nie wyższym niż kwota uprawniająca do uzyskania świadczeń rodzinnych określona na podstawie art 5 ust. 1-7 oraz ust. 9-10 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. Nr 228, poz. 2255, z 2004 r. Nr 35, poz. 305, Nr 64, poz. 593, Nr 99, poz. 1001 i Nr 192, poz. 1963 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 86, poz. 732, Nr 94, poz. 788, Nr 95, poz. 806 i Nr 143, poz. 1199). W przypadku gdy rodzina lub osoba ucząca się oraz student samodzielny finansowo utrzymuje się z gospodarstwa rolnego, przyjmuje się za podstawę obliczenia dochodu przeciętny dochód z 1 ha przeliczeniowego, ogłaszany do dnia 30 października każdego roku przez Prezesa GUS, na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431, z późn. zm.). Zgodnie z metodologią obliczeń przyjętą przez GUS, roczny dochód z 1 ha przeliczeniowego w 2005 r. będzie wyznaczony na podstawie dochodu z 2003 r., tj. będzie wynosił 1.086 zł. Miesięczną wysokość dochodu uprawniającą do ubiegania się o stypendium ustala się na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Próg dla danego województwa z zachowaniem powyższego warunku zostanie ustalony w Ramowym Planie Realizacji Działania corocznie przygotowywanym przez Instytucję Wdrażającą.

7) Za obszary wiejskie uznaje się tereny położone poza granicami administracyjnymi miast.

8) W rozumieniu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

9) Każdy region na poziomie Ramowego Planu Realizacji Działania może określić obok dwóch kryteriów podstawowych kwalifikujących się do objęcia pomocą dodatkowe kryteria. Wskazanie ich w ramowym Planie Realizacji Działania powoduje, iż priorytetowo traktowane będą wnioski wskazujące na objęcie wsparciem osób spełniających jedno lub kilka kryteriów dodatkowych. Obok kryteriów dodatkowych odnoszących się do osób zastosować można również kryteria wskazujące na priorytetowe traktowanie wniosków, m.in. ze względu na: czas trwania projektu, wartość projektu, dodatkowe załączniki do wniosku projektowego.

10) W rozumieniu art. 3 ust. 15 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

11) Obszary zmarginalizowane to obszary wiejskie (tereny położone poza granicami administracyjnymi miast), miasta do 20 tys. mieszkańców, obszary kwalifikujące się do wsparcia w ramach Działania 3.2 ZPORR, zdegradowane dzielnice miast i obszary poprzemysłowe i powojskowe wyznaczone Lokalnym Programem Rewitalizacji.

12) Pochodzący z rodzin o dochodzie rodziny w przeliczeniu na osobę lub dochodzie osoby uczącej się oraz dochodzie studenta samodzielnego finansowo nie wyższym niż kwota uprawniająca do uzyskania świadczeń rodzinnych określona na podstawie art. 5 ust. 1-7 oraz ust. 9-10 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. Nr 228, poz. 2255, z 2004 r. Nr 35, poz. 305, Nr 64, poz. 593, Nr 99, poz. 1001 i Nr 192, poz. 1963 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 86, poz. 732, Nr 94, poz. 788, Nr 95, poz. 806 i Nr 143, poz. 1199). W przypadku gdy rodzina lub osoba ucząca się oraz student samodzielny finansowo utrzymuje się z gospodarstwa rolnego, przyjmuje się za podstawę obliczenia dochodu przeciętny dochód z 1 ha przeliczeniowego, ogłaszany do dnia 30 października każdego roku przez Prezesa GUS, na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431, z późn. zm.). Zgodnie z metodologią obliczeń przyjętą przez GUS, roczny dochód z 1 ha przeliczeniowego w 2005 r. będzie wyznaczony na podstawie dochodu z 2003 r., tj. będzie wynosił 1.086 zł. Miesięczną wysokość dochodu uprawniającą do ubiegania się o stypendium ustala się na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Próg dla danego województwa z zachowaniem powyższego warunku zostanie ustalony w Ramowym Planie Realizacji Działania corocznie przygotowywanym przez Instytucję Wdrażającą.

13) W rozumieniu art. 3 ust. 15 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

14) Dyrektor WUP powinien uzyskać upoważnienie od Marszałka Województwa do podejmowania czynności w jego imieniu w sprawach określonych w ZPORR.

15) Jedynie w przypadku projektów subsydiowania zatrudnienia, do których stosuje się rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 17 listopada 2004 r. w sprawie udzielania pomocy na wspieranie inwestycji w zakresie zatrudnienia (Dz. U. Nr 267, poz. 2653).

16) Za obszary wiejskie uznaje się tereny położone poza granicami administracyjnymi miast.

17) W rozumieniu art. 6 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników.

18) Inne osoby zatrudnione w rolnictwie to osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy u osób fizycznych i prawnych prowadzących działalność rolniczą.

19) W zakresie zgodnym z dokumentem "Restrukturyzacja i Rozwój Hutnictwa Żelaza i Stali w Polsce do 2006 r." przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 10 stycznia 2003 r. ze zmianami przyjętymi w dniu 25 marca 2003 r., ustawą z dnia 24 sierpnia 2001 r. o restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali (Dz. U. Nr 111, poz. 1196, z 2003 r. Nr 56, poz. 495, Nr 90, poz. 844 i Nr 139, poz. 1325, z 2004 r. Nr 12, poz. 102 i Nr 120, poz. 1252 oraz z 2005 r. Nr 167, poz. 1398 i Nr 184, poz. 1539) oraz obowiązującym obwieszczeniem Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie wykazów hut i spółek zależnych.

20) Dyrektor WUP powinien uzyskać upoważnienie od Marszałka Województwa do podejmowania czynności w jego imieniu w sprawach określonych w ZPORR.

21) Jedynie w przypadku projektów subsydiowania zatrudnienia, do których stosuje się rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 17 listopada 2004 r. w sprawie udzielania pomocy na wspieranie inwestycji w zakresie zatrudnienia.

22) Zgodnie z ustawą z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. Nr 90, poz. 844, z 2003 r. Nr 213, poz. 2081 i Nr 223, poz. 2217, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 oraz z 2005 r. Nr 62, poz. 551) oraz zgodnie z ustawą z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych i przepisach wykonawczych do ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1750, z 2004 r. Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135 oraz z 2005 r. Nr 122, poz. 1025).

23) W zakresie zgodnym z dokumentem "Restrukturyzacja i Rozwój Hutnictwa Żelaza i Stali w Polsce do 2006 r." przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 10 stycznia 2003 r. ze zmianami przyjętymi w dniu 25 marca 2003 r., ustawą z dnia 24 sierpnia 2001 r. o restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali (Dz. U. Nr 111, poz. 1196, z 2003 r. Nr 56, poz. 495, Nr 90, poz. 844 i Nr 139, poz. 1325, z 2004 r. Nr 12, poz. 102 i Nr 120, poz. 1252 oraz z 2005 r. Nr 167, poz. 1398 i Nr 184, poz. 1539) oraz obowiązującym obwieszczeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 30 marca 2005 r. w sprawie wykazów hut i spółek zależnych (M.P. Nr 22, poz. 339).

24) Zgodnie z ustawą z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. Nr 90, poz. 844, z 2003 r. Nr 213, poz. 2081 i Nr 223, poz. 2217, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 oraz z 2005 r. Nr 62, poz. 551) oraz zgodnie z ustawą z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych i przepisach wykonawczych do ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1750, z 2004 r. Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135 oraz z 2005 r. Nr 122, poz. 1025).

25) Dla projektów dotyczących konserwacji i renowacji fasad budynków oraz połaci dachowej, a także dla projektów dotyczących zagospodarowania budynków i przyległego otoczenia zgodnie z celami poddziałania (bez prowadzenia prac w indywidualnych mieszkaniach) - znajdujących się w rejestrze zabytków i pod warunkiem, że wiążą się one z tworzeniem starych miejsc pracy.

26) Dla projektów dotyczących konserwacji i renowacji fasad budynków oraz połaci dachowej, a także dla projektów dotyczących zagospodarowania budynków i przyległego otoczenia zgodnie z celami poddziałania (bez prowadzenia prac w indywidualnych mieszkaniach) - znajdujących się w rejestrze zabytków i pod warunkiem, że wiążą się one z tworzeniem stałych miejsc pracy.

27) Samorząd Województwa może powierzyć realizację działania innej instytucji, w szczególności w trybie przewidzianym w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju oraz ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.

28) W ramach Działania 1.6 ZPORR dopuszcza się możliwość współfinansowania ze środków budżetu państwa.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024