Formy kontroli bezpieczeństwa przeprowadzanej w zasięgu terytorialnym przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej przez funkcjonariuszy Straży Granicznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 22 września 2005 r.
w sprawie form kontroli bezpieczeństwa przeprowadzanej w zasięgu terytorialnym przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej przez funkcjonariuszy Straży Granicznej

Na podstawie art. 11 ust. 7a ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1399, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

Rozdział  I

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa formy kontroli bezpieczeństwa przeprowadzanej przez funkcjonariuszy Straży Granicznej w zasięgu terytorialnym przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej, właściwych dla danego rodzaju przejścia.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia i skróty oznaczają:
1)
bagaż bez właściciela - bagaż przyjęty do przewozu w luku bagażowym statku powietrznego, na pokładzie którego nie znajduje się pasażer, który zgłosił go do odprawy;
2)
bagaż kabinowy - bagaż przeznaczony do przewozu w kabinie pasażerskiej statku powietrznego;
3)
bagaż rejestrowany - bagaż przeznaczony do przewożenia w luku bagażowym statku powietrznego;
4)
członek załogi statku powietrznego - osobę wykonującą pracę na pokładzie statku powietrznego podczas odbywania przez niego lotu;
5)
członek załogi statku morskiego - osobę wpisaną na listę załogi statku morskiego i wykonującą pracę na jego pokładzie;
6)
ładunek - towar, pocztę lub przedmiot transportowany środkiem komunikacji międzynarodowej;
7)
ładunek lotniczy - ładunek transportowany na pokładzie statku powietrznego;
8)
poczta - wysyłkę korespondencji i innych przesyłek przewożonych lub przeznaczonych do dostarczenia przez operatorów świadczących usługi pocztowe;
9)
poczta służbowa i materiały przewoźnika - przesyłki zawierające korespondencję i materiały, takie jak dokumentacja, zapasy żywności, części zapasowe, środki czyszczące oraz inne artykuły przeznaczone dla własnych lub współpracujących podmiotów;
10)
strefa zastrzeżona - teren przejścia granicznego, do którego dostęp, ze względów bezpieczeństwa, mają wyłącznie osoby uprawnione;
11)
zapasy statkowe - zaopatrzenie techniczne i żywność dostarczane na statek morski w czasie jego postoju w porcie.

Rozdział  II

Formy kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym lotniczego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji lotniczej

§  3.
Ze względu na osobę, przedmiot lub środek komunikacji, w stosunku do którego jest przeprowadzana kontrola bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym lotniczego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji lotniczej, wyróżnia się formy kontroli bezpieczeństwa:
1)
podróżnych oraz członków załóg statków powietrznych;
2)
bagażu kabinowego;
3)
bagażu rejestrowanego;
4)
bagażu bez właściciela;
5)
ładunków lotniczych;
6)
poczty służbowej i materiałów przewoźnika;
7)
osób zatrudnionych na lotnisku i innych osób wchodzących do stref zastrzeżonych przez punkty kontroli bezpieczeństwa oraz wnoszonych przez nie przedmiotów;
8)
statków powietrznych.
§  4.
Formami kontroli bezpieczeństwa podróżnych oraz członków załóg statków powietrznych są:
1)
kontrola manualna;
2)
kontrola przy zastosowaniu bramki magnetycznej do wykrywania metalu;
3)
kontrola manualna z wykorzystaniem ręcznego detektora metalu;
4)
sprawdzenie za pomocą innego sprzętu specjalistycznego;
5)
kontrola osobista.
§  5.
Formami kontroli bezpieczeństwa bagażu kabinowego są:
1)
kontrola manualna zawartości bagażu;
2)
prześwietlenie przy użyciu konwencjonalnego urządzenia rentgenowskiego;
3)
prześwietlenie przy użyciu urządzenia rentgenowskiego wysokiej rozdzielczości, wyposażonego w oprogramowanie umożliwiające projekcję wirtualnych obrazów zagrożeń;
4)
kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych.
§  6.
1.
Formami kontroli bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego są:
1)
kontrola manualna;
2)
prześwietlenie przy użyciu konwencjonalnego urządzenia rentgenowskiego;
3)
kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych;
4)
sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.
2.
W przypadku konieczności sprawdzenia zawartości bagażu rejestrowanego kontrolę przeprowadza się w obecności właściciela lub przedstawiciela przewoźnika, w wyznaczonym pomieszczeniu.
3.
W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że w bagażu rejestrowanym znajdują się urządzenia lub materiały wybuchowe, poddaje się go rozpoznaniu pirotechnicznemu.
§  7.
Formami kontroli bezpieczeństwa bagażu bez właściciela są:
1)
prześwietlenie urządzeniem rentgenowskim, wyposażonym w automatyczny system wykrywania materiałów wybuchowych;
2)
prześwietlenie przy użyciu konwencjonalnego urządzenia rentgenowskiego, pod dwoma różnymi kątami;
3)
kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych;
4)
sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.
§  8.
1.
Formami kontroli bezpieczeństwa ładunków lotniczych są:
1)
kontrola manualna;
2)
prześwietlenie przy użyciu konwencjonalnego urządzenia rentgenowskiego;
3)
badanie w komorze symulacyjnej;
4)
kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych;
5)
sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych;
6)
poddanie czasowemu składowaniu.
2.
Przeprowadzenie kontroli bezpieczeństwa ładunku lotniczego lub przesyłki potwierdza się poprzez zamieszczenie na liście przewozowym oraz opakowaniu odbitki stempla, a w przypadku gdy odciśnięcie stempla jest niemożliwe, poprzez umieszczenie nalepki.
3.
Wzór stempla i nalepki, o których mowa w ust. 2, określają odrębne przepisy w sprawie szczegółowego sposobu dokonywania kontroli bezpieczeństwa przez funkcjonariuszy Straży Granicznej.
§  9.
Formami kontroli bezpieczeństwa poczty służbowej i materiałów przewoźnika są:
1)
kontrola manualna;
2)
prześwietlenie przy użyciu konwencjonalnego urządzenia rentgenowskiego;
3)
badanie w komorze symulacyjnej;
4)
kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych;
5)
sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.
§  10.
Formami kontroli bezpieczeństwa osób zatrudnionych na lotnisku i innych osób wchodzących do stref zastrzeżonych lotniska przez punkty kontroli bezpieczeństwa oraz wnoszonych przedmiotów są formy określone w § 4 i 5.
§  11.
Formami kontroli bezpieczeństwa statku powietrznego są:
1)
kontrola manualna;
2)
kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych lub chemicznym testerem do wykrywania materiałów wybuchowych;
3)
sprawdzenie przy wykorzystaniu innego sprzętu specjalistycznego;
4)
sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.
§  12.
Komendant placówki Straży Granicznej koordynuje działania innych organów i instytucji działających w lotniczym przejściu granicznym, w zakresie kontroli bezpieczeństwa, w szczególności poprzez opiniowanie i uzgadnianie planów ochrony przygotowywanych przez te organy i instytucje.

Rozdział  III

Formy kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym morskiego przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej

§  13.
Ze względu na osobę, przedmiot lub środek komunikacji, w stosunku do którego jest przeprowadzana kontrola bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym morskiego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji morskiej, wyróżnia się formy kontroli bezpieczeństwa:
1)
pasażerów oraz członków załóg statków morskich i ich bagażu;
2)
osób zatrudnionych w przejściu granicznym i innych osób wchodzących na teren morskiego przejścia granicznego oraz wnoszonych przez nie przedmiotów;
3)
ładunków;
4)
zapasów statkowych;
5)
pojazdów;
6)
statków morskich.
§  14.
Formami kontroli bezpieczeństwa pasażerów oraz członków załóg statków morskich, a także osób zatrudnionych w morskim przejściu granicznym i innych osób wchodzących na teren tego przejścia są formy określone w § 4 pkt 1, 2 i 4.
§  15.
Formami kontroli bezpieczeństwa bagażu pasażerów oraz członków załóg statków morskich, a także przedmiotów wnoszonych przez osoby zatrudnione w morskim przejściu granicznym, i innych osób wchodzących na teren tego przejścia są formy określone w § 6 ust. 1.
§  16.
Formami kontroli bezpieczeństwa ładunków, zapasów statkowych, pojazdów i statków morskich są:
1)
kontrola manualna;
2)
kontrola manualna przy zastosowaniu urządzenia do wykrywania śladowych ilości i par materiałów wybuchowych;
3)
sprawdzenie przy wykorzystaniu innego sprzętu specjalistycznego;
4)
sprawdzenie z wykorzystaniem psów służbowych.
§  17.
1.
W trakcie przeprowadzania kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym morskiego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji morskiej funkcjonariusze współdziałają z organami i służbami realizującymi zadania zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
Komendant placówki Straży Granicznej koordynuje działania innych organów i instytucji działających w morskim przejściu granicznym, w zakresie kontroli bezpieczeństwa, w szczególności poprzez opiniowanie i uzgadnianie planów ochrony przygotowywanych przez te organy i instytucje.

Rozdział  IV

Formy kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym drogowego, kolejowego i rzecznego przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej

§  18.
Ze względu na osobę, przedmiot lub środek komunikacji, w stosunku do którego jest przeprowadzana kontrola bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym drogowego, kolejowego i rzecznego przejścia granicznego oraz w środkach międzynarodowej komunikacji drogowej, kolejowej i rzecznej, wyróżnia się formy kontroli bezpieczeństwa:
1)
osób;
2)
bagażu;
3)
ładunków;
4)
środków komunikacji międzynarodowej, właściwych dla danego rodzaju przejścia granicznego.
§  19.
Formami kontroli bezpieczeństwa osób i bagażu są formy określone w § 4 i 5.
§  20.
Formami kontroli bezpieczeństwa ładunków i środków komunikacji międzynarodowej, właściwych dla danego rodzaju przejścia granicznego, są formy określone w § 8 ust. 1.
§  21.
Organizowanie i realizację kontroli bezpieczeństwa w zasięgu terytorialnym drogowego, kolejowego i rzecznego przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej koordynuje komendant właściwej miejscowo placówki Straży Granicznej.
§  22.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
________

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 134, poz. 1436 i Nr 283, poz. 2818 oraz z 2005 r. Nr 19, poz. 164).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070, Nr 128, poz. 1175, Nr 137, poz. 1302, Nr 166, poz. 1609 i Nr 210, poz. 2036, z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 171, poz. 1800, Nr 172, poz. 1805, Nr 210, poz. 2135 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 757.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.197.1642

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Formy kontroli bezpieczeństwa przeprowadzanej w zasięgu terytorialnym przejścia granicznego oraz w środkach komunikacji międzynarodowej przez funkcjonariuszy Straży Granicznej.
Data aktu: 22/09/2005
Data ogłoszenia: 10/10/2005
Data wejścia w życie: 25/10/2005