Zm.: rozporządzenie w sprawie ustalenia planu rozwoju Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY1)
z dnia 23 sierpnia 2005 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie ustalenia planu rozwoju Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 16 marca 1998 r. w sprawie ustalenia planu rozwoju Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 43, poz. 258) załącznik otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
_________

1) Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 188, poz. 1840, z 2004 r. Nr 123, poz. 1291 oraz z 2005 r. Nr 167, poz. 1398.

ZAŁĄCZNIK

PLAN ROZWOJU KOSTRZYŃSKO-SŁUBICKIEJ SPECJALNEJ STREFY EKONOMICZNEJ

I.

Wstęp

Plan rozwoju strefy określa w szczególności cele ustanowienia strefy oraz działania, środki techniczne i organizacyjne służące osiągnięciu tych celów, obowiązki zarządzającego dotyczące działań zmierzających do osiągnięcia celów ustanowienia strefy i terminy wykonania tych obowiązków.

Kostrzyńsko-Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna ustanowiona została w dniu 15 listopada 1997 r. w regionie charakteryzującym się jednym z najwyższych w Polsce poziomów bezrobocia, słabym uprzemysłowieniem oraz niskim poziomem produkcji rolnej spowodowanym upadkiem PGR-ów.

Plan rozwoju strefy prezentuje strategię przyspieszonego wzrostu gospodarczego pobudzonego bodźcami proinwestycyjnymi. Atrakcyjne położenie większości podstref, bliskość polsko-niemieckiej granicy, rozwinięta sieć dróg i linii kolejowych łączących Wschód z Zachodem Europy stwarza szansę przyciągnięcia inwestorów i stworzenia kilku nowych ośrodków przemysłowych.

Dostępne dla inwestorów tereny i infrastruktura techniczna w przeważającej części są własnością spółki zarządzającej strefą - Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A. Pozostałe grunty stanowią m.in. własność gmin, na których terenie położona jest strefa.

Zarządzający ponosi koszty związane z budową infrastruktury technicznej i partycypuje w kosztach budowy i modernizacji infrastruktury realizowanej przez samorządy terytorialne lub gestorów mediów. Zarządzający ponosi również koszty związane z zarządzaniem strefą. Nakłady związane z budową zakładów i wyposażeniem technicznym, jak również z budową przyłączy do infrastruktury technicznej ponoszą inwestorzy.

W strefie preferowane są inwestycje o charakterze produkcyjnym i usługowym, trwale związane z obszarem strefy i przyczyniające się do tworzenia nowych miejsc pracy.

II.

Cele ustanowienia strefy

Rozwój północno-zachodnich regionów Polski, w szczególności województwa lubuskiego, poprzez stosowanie rozwiązań uwzględniających i wykorzystujących szczególne uwarunkowania regionu.

1. Cele strategiczne

- zahamowanie wzrostu bezrobocia, a następnie jego obniżenie poprzez utworzenie docelowo 10 tys. nowych miejsc pracy w strefie oraz jej otoczeniu,

- pobudzenie działalności produkcyjnej i usługowej w regionie poprzez stworzenie nowoczesnych ośrodków przemysłowych,

- dywersyfikacja działalności gospodarczej.

2. Działania

- promocja strefy w kraju i za granicą,

- pozyskiwanie inwestorów,

- współpraca zarządzającego z krajowymi i zagranicznymi organizacjami gospodarczymi,

- preferowanie działalności w branżach stosujących nowoczesne rozwiązania technologiczne przyjazne dla środowiska naturalnego,

- preferowanie działalności rozwijającej kooperację z podmiotami działającymi poza strefą,

- zapewnienie aktywnego uczestnictwa sektora usług w działalności na rzecz inwestorów zlokalizowanych w strefie.

III.

Infrastruktura techniczna

1. Podstrefa Kostrzyn o powierzchni 192,88 ha

1.1. Kompleks nr 1 - 60,54 ha

Woda: Zaopatrzenie w wodę następuje ze zbiorników wody poprzez rurociąg Ć 280 mm.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki sanitarne odprowadzane są nowym zespołem ciśnieniowych (2 x Ć 300 mm) oraz grawitacyjnych (Ć 1.200 mm) kolektorów do oczyszczalni ścieków położonej w bezpośrednim sąsiedztwie kompleksu.

Kanalizacja deszczowa: Odprowadzanie wód opadowych umożliwia kolektor Ć 1.600 mm i system kolektorów grawitacyjnych od Ć 800 mm do Ć 1.200 mm. Obie sieci kolektorów (sanitarna i deszczowa) wspomagane są przez system 2 przepompowni.

Energia elektryczna: Teren położony jest w bezpośrednim sąsiedztwie Głównego Punktu Zasilania Kostrzyn 110/15/6 kV z rezerwą mocy wynoszącą ok. 16 MW. Dla zasilenia odbiorców w energię elektryczną wybudowano podstacje transformatorowe 15/0,4 kV. Dla zasilania tych podstacji wybudowano dwie linie kablowe 15 kV oraz przebudowano linię 110 kV.

Gaz: W pobliżu kompleksu przebiega gazociąg średniego ciśnienia. Dla zaopatrzenia odbiorców w gaz wybudowany został rurociąg Ć 225 mm o długości 1.600 m oraz gazociąg wspomagający (Ć 225 mm, długość 4,5 km) zamykający pętlę wyrównywania ciśnień.

Telekomunikacja: Na terenie zapewniony jest dostęp do pełnego zakresu usług telekomunikacyjnych oferowanych przez Telekomunikację Polską oraz PTK Centertel Sp. z o.o., Polkomtel S.A. i Polską Telefonię Cyfrową Sp. z o.o.

Komunikacja: Teren zlokalizowany jest wzdłuż drogi powiatowej i ma dogodne połączenie z centrum miasta. Kompleks położony jest w odległości ok. 1 km od portu rzecznego na rzece Warta.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Budowa miejskiej obwodnicy łączącej teren kompleksu z drogą krajową nr 31 Szczecin - Słubice.

1.2. Kompleks nr 2 - 71,10 ha

Woda: Teren nie ma bezpośredniego dostępu do sieci wodociągowej.

Kanalizacja sanitarna: Kompleks nie ma bezpośredniego dostępu do sieci kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Wody opadowe odprowadzane są poprzez system rowów melioracyjnych do rzeki Odry.

Energia elektryczna: Kompleks nie ma bezpośredniego dostępu do linii energetycznej.

Gaz: Kompleks nie ma bezpośredniego dostępu do sieci gazociągowej.

Telekomunikacja: Teren nie ma bezpośredniego dostępu do linii telefonicznych stacjonarnej sieci telefonicznej, ma natomiast dostęp do usług oferowanych przez PTK Centertel Sp. z o.o., Polkomtel S.A. i Polską Telefonię Cyfrową Sp. z o.o.

Komunikacja: Kompleks połączony jest nieutwardzoną drogą gminną z drogą powiatową nr 1382 F Kostrzyn - Szczecin.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa sieci wodociągowej; zaopatrzenie odbiorców w wodę nastąpi z istniejącej miejskiej sieci wodociągowej poprzez doprowadzenie rurociągu Ć 225 mm,

- budowa kanalizacji sanitarnej i deszczowej; ścieki odprowadzane będą do miejskiej oczyszczalni, a wody deszczowe - kolektorem Ć 1.400 mm poprzez separator do rzeki Odry,

- budowa nowych podstacji transformatorowych 15/0,4 kV w ilości zależnej od potrzeb oraz ok. 4.000 m linii kablowej 15 kV; Grupa Energetyczna ENA S.A. Oddział Gorzów Wielkopolski planuje budowę w tym kompleksie nowego GPZ Kostrzyn II 110/15/6 kV,

- budowa gazociągu doprowadzającego gaz do kompleksu; zaopatrzenie odbiorców w gaz następować będzie z sieci średniego ciśnienia,

- doprowadzenie stacjonarnej sieci telefonicznej,

- budowa drogi utwardzonej łączącej się z drogą powiatową nr 1382 F oraz modernizacja i poszerzenie drogi powiatowej nr 1382 F na odcinku 1.150 m.

1.3. Kompleks nr 3 - 55,92 ha

Woda: Zaopatrzenie w wodę zapewnia wodociąg Ć 225 mm.

Kanalizacja sanitarna: Odprowadzanie ścieków następuje poprzez system dwóch kolektorów rozdzielczych Ć 1.000 mm i Ć 500 mm połączonych z siecią kanalizacyjną w mieście.

Kanalizacja deszczowa: Wody opadowe odprowadzane są kolektorem do zbiornika retencyjnego. Następnie poprzez lokalną przepompownię odprowadzane są kolektorem ciśnieniowym do sieci miejskiej.

Energia elektryczna: Zaopatrzenie odbiorców w energię elektryczną następuje z podstacji 15/0,4 kV.

Gaz: Zaopatrzenie w gaz następuje poprzez gazociąg Ć 180-200 mm zlokalizowany na terenie strefy, przyłączony do odgałęzienia zlokalizowanego na osiedlu Warniki w odległości 1 km od strefy.

Telekomunikacja: Teren ma zapewniony dostęp do usług telekomunikacyjnych oferowanych przez Telekomunikację Polską oraz PTK Centertel Sp. z o.o., Polkomtel S.A. i Polską Telefonię Cyfrową Sp. z o.o.

Komunikacja: Dojazd do strefy zapewnia wewnętrzna droga o długości 1.350 m, która łączy się z drogą Kostrzyn - Gorzów Wielkopolski.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa stacji transformatorowych 15/0,4 kV oraz ok. 5.000 m linii kablowej 15 kV,

- zakończenie budowy obwodnicy i włączenie kompleksu do drogi krajowej nr 31 Szczecin - Zielona Góra.

1.4. Kompleks nr 4 - 5,32 ha

Woda: Zaopatrzenie w wodę następuje poprzez sieć wodociągową z ujęcia wody zlokalizowanego na terenie zakładu Arctic Paper Kostrzyn S.A., który sąsiaduje z terenem strefy.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są poprzez kolektor sanitarny do zakładowej oczyszczalni Arctic Paper Kostrzyn S.A.

Kanalizacja deszczowa: Wody opadowe odprowadzane są do kolektora deszczowego Arctic Paper Kostrzyn S.A.

Energia elektryczna: Zaopatrzenie w energię elektryczną następuje kablem zasilającym średniego napięcia bezpośrednio z GPZ Kostrzyn, położonego ok. 500 m od granicy strefy.

Gaz: Zaopatrzenie w gaz następuje poprzez własną stację redukcyjną z gazociągu średniego ciśnienia Ć 125 mm.

Telekomunikacja: Teren ma zapewniony dostęp do usług świadczonych przez Telekomunikację Polską S.A., PTK Centertel Sp. z o.o., Polkomtel S.A. i Polską Telefonię Cyfrową Sp. z o.o.

Komunikacja: Ruch samochodowy odbywa się poprzez wewnętrzną infrastrukturę drogową Arctic Paper Kostrzyn S.A., która łączy się z drogami publicznymi - ul. Fabryczną i ul. E. Olczaka.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Budowa wewnętrznej drogi dojazdowej łączącej teren kompleksu z ul. E. Olczaka (ok. 300 m.b.).

2. Podstrefa Słubice o powierzchni 120,27 ha

2.1. Kompleks nr 1 - 72,88 ha

Woda: W odległości ok. 500 m od granicy strefy zlokalizowane jest ujęcie wody dla Słubic. Posiada ono zatwierdzone zasoby wodne w wysokości 445 m3/h, a wydajność studni wynosi 35 m3/h. Zaopatrzenie w wodę zapewnia wodociąg Ć 160 mm.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki sanitarne są odprowadzane do miejskiej oczyszczalni mechaniczno-biologicznej o wydajności 7.500 m3/dobę i rezerwie wynoszącej 4.000 m3/dobę.

Kanalizacja deszczowa: Odprowadzanie wód opadowych następuje poprzez separator do kolektorów deszczowych, a następnie kanalizacją miejską do kanału zrzutowego.

Energia elektryczna: Zasilanie odbywa się ze stacji 110/15 kV. Rezerwa mocy wynosi 5 MW. Na terenie strefy znajdują się podziemne kable 15 kV o długości 2 km oraz 4 podstacje transformatorowe 15/0,4 kV.

Gaz: W odległości ok. 50 m od granicy strefy zlokalizowane są gazociąg wysokiego ciśnienia i stacja redukcyjno-pomiarowa I stopnia. Zaopatrzenie odbiorców w gaz następuje poprzez sieć gazową średniego ciśnienia położoną na terenie strefy.

Telekomunikacja: Na terenie strefy dostępny jest pełen zakres usług telekomunikacyjnych. Funkcjonuje nowoczesna centrala telefoniczna Telekomunikacji Polskiej S.A. systemu 5ESS z 6,5 tys. numerów. Rezerwa numerów wynosi ok. 10 % i w pełni zaspokoi potrzeby strefy. W pobliżu terenu strefy przebiega linia światłowodowa z dwoma pasmami zapasowymi do wykorzystania przez strefę. Na terenie strefy znajduje się sieć łączy telefonicznych Telekomunikacji Polskiej S.A. Dostępne są również usługi świadczone przez PTK Centertel Sp. z o.o., Polkomtel S.A. i Polską Telefonię Cyfrową Sp. z o.o.

Komunikacja: Teren ma dogodne połączenie z centrum miasta oraz Terminalem Towarowych Odpraw Celnych (TTOC) w Świecku. Położony jest w bezpośrednim sąsiedztwie drogi krajowej nr 31 Słubice - Zielona Góra oraz autostrady A2 Berlin - Świecko - Warszawa. Droga wewnętrzna łącząca strefę z drogą krajową nr 31 została zmodernizowana i przebudowana. Teren strefy zlokalizowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie magistrali kolejowej wschód-zachód z własną czynną bocznicą kolejową wychodzącą ze stacji kolejowej w Kunowicach.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa GPZ 110/15 kV oraz linii 110 kV o długości 10 km,

- budowa obwodnicy łączącej teren kompleksu z drogą wojewódzką nr 137 Słubice - Międzyrzecz.

2.2. Kompleks nr 2 - Świecko - 47,39 ha

Woda: Woda do celów socjalnych i przemysłowych dostarczana będzie z ujęcia wód gruntowych znajdującego się przy TTOC w odległości ok. 300 m od terenu strefy.

Kanalizacja sanitarna: Odprowadzanie ścieków sanitarnych do oczyszczalni ścieków zlokalizowanej na terenie TTOC zapewniają kolektory sanitarne.

Kanalizacja deszczowa: Odprowadzanie wód opadowych do oczyszczalni ścieków zlokalizowanej na terenie TTOC zapewnia sieć rozdzielczych kolektorów deszczowych.

Energia elektryczna: Do terenu kompleksu doprowadzona jest napowietrzna linia elektroenergetyczna 110 kV. Planowana jest budowa Głównego Punktu Zasilania. Zasilanie zapewnią kable podziemne 15 kV.

Gaz: W pobliżu kompleksu przebiega gazociąg wysokiego ciśnienia, który należy do spółki "Media Odra Warta" Sp. z o. o. z Międzyrzecza. Planowana jest budowa odgałęzienia do kompleksu oraz stacji redukcyjno-pomiarowej, która umożliwi podłączenie gazu inwestorom.

Telekomunikacja: Telekomunikacja Polska S.A. dysponuje siecią telefoniczną w pobliżu TTOC oraz wystarczającą rezerwą numerów abonenckich. Kompleks znajduje się w odległości ok. 300 m od sieci telefonicznej. Teren ma dostęp do usług oferowanych przez PTK Centertel Sp. z o.o., Polkomtel S.A. i Polską Telefonię Cyfrową Sp. z o.o.

Komunikacja: Kompleks położony jest w odległości ok. 150 m od drogi krajowej nr 29. Teren przylega do linii kolejowej Kunowice - Cybinka.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- doprowadzenie sieci wodociągowej do terenu kompleksu,

- budowa i rozwój sieci rozdzielczych kolektorów sanitarnych i deszczowych na terenie kompleksu,

- budowa Głównego Punktu Zasilania,

- budowa węzła wjazdowego oraz budowa 150 m.b. drogi łączącej teren kompleksu z drogą krajową nr 29.

3. Podstrefa Gorzów Wielkopolski o powierzchni 59,99 ha

3.1. Kompleks nr 1 - Baczyna - 25,55 ha

Woda: Dostawy wody zapewnia wodociąg miejski zlokalizowany ok. 5-7 km od terenu strefy.

Kanalizacja sanitarna: Odbiór ścieków odbywa się poprzez sieć kolektorów rozdzielczych do kolektorów sanitarnych, które łączą się w jeden kolektor Ć 1.200 mm, który odprowadza ścieki sanitarne do oczyszczalni ścieków w miejscowości Łupowo.

Kanalizacja deszczowa: Odbiór wód opadowych zapewniają kolektory deszczowe, które łączą się w kolektor zbiorczy Ć 1.800 mm oddalony o 2 km od cieku wodnego "Łupica". Ciek ten spływa do rowów melioracyjnych, którymi następuje zrzut wód do rzeki Warty.

Energia elektryczna: W bezpośrednim sąsiedztwie kompleksu przebiega boczna linia wysokiego napięcia 110 kV. W odległości 1,2 km od kompleksu przebiega główna linia wysokiego napięcia 110 kV. W odległości ok. 1,5 km od kompleksu przebiega linia elektroenergetyczna 15 kV. Do części kompleksu została doprowadzona podziemna linia kablowa średniego napięcia 15 kV.

Gaz: W pobliżu strefy znajdują się dwa gazociągi średniego ciśnienia. Jeden oddalony jest o 3 km na południe od obszaru strefy, drugi o 5 km na wschód. Oba gazociągi średniego ciśnienia posiadają rezerwy do 2.000 m3/h.

Na obrzeżach miasta zlokalizowane są dwa gazociągi wysokiego ciśnienia. Pierwszy gazociąg wysokiego ciśnienia Ć 500 mm oddalony jest od strefy o ok. 8 km i znajduje się na granicy miasta Gorzów Wielkopolski z gminą Kłodawa. Drugi gazociąg wysokiego ciśnienia o Ć 150 mm jest usytuowany w odległości 1 km od strefy. Stacja redukcyjna I stopnia znajduje się w odległości 12 km od strefy. W zależności od zapotrzebowania istnieje możliwość budowy nowych gazociągów doprowadzających gaz w niezbędnych ilościach.

Telekomunikacja: Strefa ma dostęp do rezerwy numerów abonenckich z centrali Telekomunikacji Polskiej S.A. - węzeł Baczyna. Rezerwa wynosi 100 szt. Część kompleksu obsługiwana jest przez centralę Telekomunikacji Polskiej S.A. Gorzów Śródmieście. Rezerwa wynosi 130 numerów abonenckich. Teren ma dostęp do usług oferowanych przez PTK Centertel Sp. z o.o., Polkomtel S.A. i Polską Telefonię Cyfrową Sp. z o.o.

Komunikacja: Kompleks położony jest w odległości ok. 2 km od drogi krajowej nr 3 Szczecin - Gorzów. Część terenu sąsiaduje bezpośrednio z drogą wojewódzką nr 130 (ul. Szczecińska).

W pobliżu granicy kompleksu znajduje się bocznica kolejowa. Odgałęzienie to jest wyprowadzone ze stacji PKP Baczyna. W razie potrzeby z bocznicy tej można wyprowadzić tory bocznicowe do wszystkich działek terenu kompleksu.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- rozwój sieci energetycznej 15 kV,

- budowa drogi wewnętrznej wzdłuż kompleksu wraz z przyłączami infrastruktury technicznej.

3.2. Kompleks nr 2 - 19,88 ha

Woda: W pasie technicznym przy ul. Walczaka zlokalizowany jest wodociąg Ć 400 mm zapewniający dostateczną ilość wody do celów socjalnych oraz przemysłowych.

Kanalizacja sanitarna: W pasie technicznym przy ul. Walczaka znajdują się dwa grawitacyjne kolektory sanitarne Ć 200 mm każdy. Odprowadzają one ścieki do oczyszczalni ścieków w miejscowości Łupowo poprzez system przepompowni miejskich.

Kanalizacja deszczowa: W pasie technicznym przy ul. Walczaka znajdują się dwa kolektory deszczowe Ć 300 mm każdy, które odprowadzają wody opadowe poprzez system przepompowni miejskich do oczyszczalni ścieków.

Energia elektryczna: W pasie technicznym przy ul. Walczaka znajduje się podziemny kabel elektroenergetyczny 15 kV. Przez teren strefy przebiega napowietrzna linia elektroenergetyczna 15 kV oraz dwie napowietrzne linie elektroenergetyczne 220 kV i 400 kV. Istnieje możliwość dodatkowego zasilania z podstacji GPZ "Jedwabie" oddalonej od terenu strefy o ok. 300 m.

Gaz: Wzdłuż ul. Walczaka ułożony jest gazociąg średniego ciśnienia.

Telekomunikacja: Obszar kompleksu ma dostęp do rezerwy numerów abonenckich z centrali Telekomunikacji Polskiej S.A. oraz do usług oferowanych przez PTK Centertel Sp. z o.o., Polkomtel S.A. i Polską Telefonię Cyfrową Sp. z o.o.

Komunikacja: Kompleks leży 15 m od drogi krajowej nr 22 relacji Gorzów Wielkopolski - Gdańsk. Istnieje możliwość wybudowania drogowego węzła wjazdowego do kompleksu. W odległości ok. 3 km jest najbliższy węzeł PKP.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Doprowadzenie ok. 100 m.b. wodociągu.

3.3. Kompleks nr 3 - Silwana - 5,94 ha

Woda: Teren posiada własne ujęcie wody socjalnej (pitnej) oraz stację uzdatniania wody pitnej o wydajności ok. 150 m3/h. Woda technologiczna dostarczana jest wodociągiem Ć 250 mm z Elektrociepłowni Gorzów.

Kanalizacja sanitarna: Na terenie strefy istnieje grawitacyjna kanalizacja sanitarna, z której ścieki odprowadzane są do komory ssawnej ścieków bytowych w zakładowej oczyszczalni ścieków, a następnie, po oczyszczeniu, odprowadzane są do rzeki Warty.

Kanalizacja deszczowa: Wody opadowe odprowadzane są grawitacyjną kanalizacją deszczową do kolektora miejskiego przy ul. Walczaka.

Energia elektryczna: Zasilanie w energię elektryczną następuje z GPZ "Jedwabie" dwoma kablami typu 3xYHAKY1x240 mm2 20 kV do zakładowej rozdzielni średniego napięcia. Z tej stacji zasilanych jest 7 transformatorów po 800 kVA każdy.

Gaz: Zasilanie w gaz zapewni projektowany gazociąg, który będzie podłączony do istniejącego gazociągu średniego ciśnienia Ć 225 mm przy ul. Bierzarina.

Telekomunikacja: Teren kompleksu obsługiwany jest przez Telekomunikację Polską S.A. Teren posiada dostęp do usług oferowanych przez PTK Centertel Sp. z o.o., Polkomtel S.A. i Polską Telefonię Cyfrową Sp. z o.o.

Komunikacja: Teren kompleksu połączony jest dwupasmową drogą dojazdową o szerokości ok. 5 m z ul. Walczaka (droga krajowa nr 22).

Rozwój w zakresie infrastruktury: Budowa gazociągu.

3.4. Kompleks nr 4 - 8,62 ha

Woda: Na terenie strefy istnieje wodociąg Ć 160 mm, zapewniający dostateczną ilość wody do celów socjalnych oraz przemysłowych.

Kanalizacja sanitarna: W bezpośrednim sąsiedztwie strefy biegnie kanalizacja sanitarna Ć 200-250 mm. Odprowadza ona ścieki do oczyszczalni ścieków w miejscowości Łupowo poprzez system przepompowni miejskich.

Kanalizacja deszczowa: W bezpośrednim sąsiedztwie strefy zlokalizowany jest kolektor deszczowy Ć 300-600 mm.

Energia elektryczna: W pasie technicznym przy ul. Walczaka, oddalonym o ok. 300 m od granicy strefy, znajduje się podziemny kabel elektroenergetyczny 15 kV. Istnieje możliwość dodatkowego zasilania z podstacji GPZ "Jedwabie" oddalonej od terenu strefy o ok. 500 m.

Gaz: W pasie technicznym przy ul. Walczaka, oddalonym o ok. 320 m od granicy strefy, znajduje się gazociąg średniego ciśnienia Ć 250 mm.

Telekomunikacja: Obszar kompleksu ma dostęp do rezerwy numerów abonenckich z centrali Telekomunikacji Polskiej S.A. oraz do usług oferowanych przez PTK Centertel Sp. z o.o., Polkomtel S.A. i Polską Telefonię Cyfrową Sp. z o.o.

Komunikacja: Do granicy strefy dochodzi utwardzona droga długości ok. 300 m.b., łącząca się z drogą krajową nr 22 relacji Gorzów Wielkopolski - Elbląg.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- doprowadzenie linii elektroenergetycznej 15 kV o długości ok. 300 m.b.,

- doprowadzenie gazociągu średniego ciśnienia o długości ok. 320 m.b.,

- modernizacja drogi dojazdowej do kompleksu.

4. Podstrefa Nowa Sól o powierzchni 53,26 ha

4.1. Kompleks nr 1 - 47,56 ha

Woda: Rozpoczęta została budowa wodociągu głównego do granicy strefy oraz sieci wodociągowej wewnątrz terenu strefy.

Kanalizacja sanitarna: Rozpoczęta została budowa rozdzielczej sieci kolektorów w odległości ok. 400 m od granicy strefy. Z terenów strefy ścieki socjalno-bytowe będą przekazywane systemem kolektorów ciśnieniowych wychodzących z lokalnej przepompowni ścieków i następnie kierowane do grawitacyjnego kolektora sanitarnego położonego na terenie miasta Nowa Sól. Ścieki te będą odprowadzane do oczyszczalni ścieków oddalonej o ok. 1 km od terenów strefy.

Kanalizacja deszczowa: Teren strefy nie posiada dostępu do sieci kanalizacji deszczowej. Realizowana jest budowa ciśnieniowego kolektora deszczowego odprowadzającego wody opadowe.

Energia elektryczna: Na obrzeżu strefy zlokalizowana jest stacja transformatorowa 110/20 kV (tzw. GPZ "Północ") o rezerwie mocy do 10 MW. Przez teren strefy przebiegają dwie napowietrzne linie elektroenergetyczne 20 kV.

Gaz: Na obrzeżach strefy zlokalizowane są dwie stacje redukcyjno-pomiarowe oraz kilka gazociągów należących do Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A. Regionalny Oddział Przesyłu we Wrocławiu oraz do Dolnośląskiej Spółki Gazowniczej Sp. z o.o. Zakład Gazowniczy Zgorzelec.

Telekomunikacja: Na terenie strefy brak jest linii telefonicznych stacjonarnej sieci telefonicznej. Teren posiada dostęp do usług telekomunikacyjnych oferowanych przez PTK Centertel Sp. z o.o., Polkomtel S.A. i Polską Telefonię Cyfrową Sp. z o.o.

Komunikacja: W odległości 400 m od wschodniej granicy strefy przebiega droga krajowa nr 3. Trwają prace nad budową skrzyżowania oraz drogi długości 400 m w kierunku granicy strefy. Budowana jest również wewnętrzna droga w strefie wraz z niezbędnymi odgałęzieniami.

Teren strefy graniczy z dwoma liniami kolejowymi należącymi do PKP. Istnieje możliwość wyprowadzenia bocznicy kolejowej z toru lokalnej linii PKP relacji Nowa Sól - Sława bezpośrednio do działek położonych w zachodnio-północnej części strefy.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- rozbudowa dróg wewnętrznych wraz z przyłączami infrastruktury technicznej,

- budowa osobnych nitek kolektorów sanitarnych i deszczowych; ścieki z opadów deszczowych będą kierowane z przepompowni kolektorem ciśnieniowym i po wstępnym podczyszczeniu przez separator odprowadzane do rowu melioracyjnego usytuowanego w odległości ok. 400 m od strefy,

- przełożenie linii napowietrznej 15 kV i umieszczenie jej w pasach technicznych dróg,

- ułożenie dwóch nowych linii kablowych,

- doprowadzenie łączy telekomunikacyjnych przez operatorów telekomunikacyjnych (Telekomunikację Polską S.A. lub Telefonię Dialog S.A.),

- budowa głównego gazociągu średniego ciśnienia Ć 300 mm, wyprowadzonego ze stacji redukcyjno-pomiarowej I stopnia znajdującej się w odległości 1 km na południe od obszaru strefy.

4.2. Kompleks nr 2 - 5,70 ha

Woda: Zaopatrzenie następuje poprzez sieć wodociągową z dwoma własnymi ujęciami wody. Na terenie strefy zlokalizowane są dwie studnie głębinowe o wydajności 45 m3/h każda.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są poprzez kolektory wewnętrzne do miejskiej oczyszczalni ścieków.

Kanalizacja deszczowa: Wody opadowe odprowadzane są do miejskiej sieci kanalizacji deszczowej poprzez kolektory wewnętrzne znajdujące się na terenie kompleksu.

Energia elektryczna: Zaopatrzenie w energię elektryczną zapewnia sieć elektroenergetyczna średniego napięcia 20 kV z trzema podstacjami wyposażonymi w cztery transformatory po 630 kVA każdy.

Gaz: Zaopatrzenie w gaz następuje poprzez sieć gazową średniego ciśnienia 0,2 MPa z własną stacją redukcyjną zlokalizowaną na terenie kompleksu.

Telekomunikacja: Teren ma zapewniony dostęp do usług świadczonych przez Telekomunikację Polską S.A., PTK Centertel Sp. z o.o., Polkomtel S.A. i Polską Telefonię Cyfrową Sp. z o.o.

Komunikacja: Ruch samochodowy odbywa się systemem dróg wewnętrznych łączących się bezpośrednio z drogami publicznymi ul. Królowej Jadwigi i ul. Wojska Polskiego. Teren ma własną bocznicę kolejową łączącą się z linią kolejową relacji Zielona Góra - Wrocław.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Nie przewiduje się rozbudowy infrastruktury.

5. Podstrefa Bytom Odrzański o powierzchni 13,27 ha

Woda: Istniejące ujęcie wody w mieście gwarantuje rezerwę wynoszącą 55 m3/h. W celu zapewnienia dostawy wody przedsiębiorcom należy wybudować sieć rozdzielczą wody z wodociągu Ć 100 mm położonego w odległości 70 m od granicy strefy. W przypadku większego zapotrzebowania na wodę niezbędna będzie budowa wodociągu od magistrali wodociągowej Ć 200 mm położonej 400 m od wschodniej granicy strefy.

Kanalizacja sanitarna: W odległości ok. 50 m od północnej granicy strefy zlokalizowana jest oczyszczalnia ścieków. W sąsiedztwie strefy wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 292 relacji Nowa Sól - Głogów znajduje się kolektor ogólnospławny Ć 1.000 mm. W odległości 90 m od północnej granicy strefy biegnie otwarty rów melioracyjny, którym spływają podczyszczone ścieki do rzeki Odry.

Kanalizacja deszczowa: Wody opadowe odprowadzane są do kolektorów ogólnospławnych - kanalizacji sanitarnej.

Energia elektryczna: W pobliżu strefy znajdują się dwie linie elektroenergetyczne. Linia średniego napięcia 20 kV znajduje się w odległości 60 m od terenu strefy, a linia wysokiego napięcia 110 kV w odległości 1,5 km. W odległości 60 m od granicy strefy znajduje się stacja transformatorowa 20/0,4 kV typu So-694. Przez teren strefy przebiegają dwie niezależne nasłupowe linie średniego napięcia 20 kV wyprowadzone z GPZ - Bytom, z których każda ma rezerwę mocy 250 kW.

Na linii wysokiego napięcia 110 kV jest usytuowany GPZ - Bytom 110/20/6 kV. Rezerwa mocy wynosi 32 MW.

Gaz: W odległości ok. 1,5 km od terenu strefy usytuowana jest stacja redukcyjno-pomiarowa I stopnia, która posiada rezerwę 1.600 m3/h. W odległości 60 m od północnej granicy strefy znajduje się gazociąg Ć 125 mm dostarczający gaz średniego ciśnienia 2,5 MPa. Dostępna ilość gazu wynosi 1.600 m3/h. W odległości 300 m od południowej granicy strefy przebiega gazociąg wysokiego ciśnienia Ć 200 mm.

Telekomunikacja: Miasto Bytom Odrzański posiada nowoczesną elektroniczną centralę telefoniczną typu RISLU SE z rezerwą wynoszącą 1.300 szt. numerów. Zakład Wykonawstwa Telekomunikacji Polskiej S.A. z Rejonu Nowa Sól zapewnia uzbrojenie terenu strefy w zakresie telekomunikacyjnym. Ponadto teren strefy ma dostęp do usług oferowanych przez PTK Centertel Sp. z o.o., Polkomtel S.A. i Polską Telefonię Cyfrową Sp. z o.o.

Komunikacja: Teren strefy położny jest w odległości 30 m od drogi wojewódzkiej nr 292. W odległości 0,5 km biegnie droga wojewódzka nr 293.

Przez Bytom Odrzański przebiega magistrala kolejowa Szczecin - Wrocław. W odległości ok. 700 m od obszaru strefy zlokalizowane jest odgałęzienie od ww. magistrali z serią rozjazdów PKP. Znajduje się tam czynna bocznica kolejowa wraz z rampami rozładunkowo-załadunkowymi. Istnieje możliwość budowy bocznicy długości 700 m do obszaru strefy.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- okablowanie dwóch napowietrznych linii średniego napięcia 20 kV wraz z ich przemieszczeniem do pasów technicznych przyszłych dróg wewnętrznych,

- wybudowanie gazowej sieci rozdzielczej min. średniego ciśnienia Ć 125 mm pozwalającej wykorzystać istniejącą rezerwę 1.600 m3/h; w przypadku zapotrzebowania na gaz większego niż 1.600 m3/h konieczna będzie przebudowa istniejącej stacji redukcyjno-pomiarowej oraz budowa nowego gazociągu długości 1,5-2,5 km,

- zlokalizowanie na drodze wojewódzkiej nr 292 głównego skrzyżowania z odcinkiem drogi o długości 30-50 m biegnącej do granic strefy.

6. Podstrefa Karlino o powierzchni 53,58 ha

6.1. Kompleks nr 1 - 5,55 ha

Woda: Zaopatrzenie w wodę nastąpi z sieci wodociągowej, której budowę planuje się zakończyć do 2009 r.

Kanalizacja sanitarna: W pobliżu kompleksu przebiega rurociąg tłoczny kanalizacji sanitarnej Ć 150 mm, który odprowadza ścieki do oczyszczalni miejskiej w Karlinie.

Kanalizacja deszczowa: Teren nie ma dostępu do kanalizacji deszczowej. Wody opadowe odprowadzane mogą być poprzez istniejący system rowów melioracyjnych lub sieć kolektorów sanitarnych ogólnospławnych.

Energia elektryczna: Przez teren kompleksu przebiegają dwie linie energetyczne średniego napięcia. W odległości 400 m od granicy strefy jest zlokalizowana stacja transformatorowa.

Gaz: Przez teren strefy przebiega sieć gazowa średniego ciśnienia Ć 250 mm.

Telekomunikacja: Obszar strefy posiada dogodny dostęp do usług świadczonych przez Telekomunikację Polską S.A., PTK Centertel Sp. z o.o., Polkomtel S.A. i Polską Telefonię Cyfrową Sp. z o.o.

Komunikacja: Obszar strefy położony jest wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 163 Poznań - Kołobrzeg. Teren przylega również do linii kolejowej relacji Poznań - Kołobrzeg.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa sieci wodociągowej Ć 110-160 mm z ujęcia wody podziemnej w miejscowości Daszewo w gminie Karlino,

- budowa kanalizacji deszczowej.

6.2. Kompleks nr 2 - 16,0 ha

Woda: Zaopatrzenie w wodę nastąpi z sieci wodociągowej, której budowę planuje się zakończyć do 2009 r.

Kanalizacja sanitarna: W pobliżu kompleksu przebiega rurociąg tłoczny kanalizacji sanitarnej Ć 150 mm, który odprowadza ścieki do oczyszczalni miejskiej w Karlinie.

Kanalizacja deszczowa: Teren nie ma dostępu do kanalizacji deszczowej. Wody opadowe odprowadzane mogą być poprzez istniejący system rowów melioracyjnych lub sieć kolektorów sanitarnych ogólnospławnych.

Energia elektryczna: Przez teren kompleksu przebiega linia elektroenergetyczna średniego napięcia. W odległości 600 m od granicy strefy znajduje się stacja transformatorowa.

Gaz: Przez teren kompleksu strefy przebiega sieć gazowa średniego ciśnienia Ć 250 mm.

Telekomunikacja: Obszar strefy posiada dogodny dostęp do usług świadczonych przez Telekomunikację Polską S.A., PTK Centertel Sp. z o.o., Polkomtel S.A. i Polską Telefonię Cyfrową Sp. z o.o.

Komunikacja: Strefa położona jest wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 163 Poznań - Kołobrzeg. Teren przylega również do linii kolejowej Poznań - Kołobrzeg.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa sieci wodociągowej Ć 110-160 mm z ujęcia wody podziemnej w miejscowości Daszewo w gminie Karlino,

- budowa kanalizacji deszczowej.

6.3. Kompleks nr 3 - 15,92 ha

Woda: Zaopatrzenie w wodę następuje z sieci wodociągowej Ć 80 mm.

Kanalizacja sanitarna: Przez teren kompleksu przebiega tłoczny kolektor sanitarny Ć 90 mm, który odprowadza ścieki do oczyszczalni miejskiej w Karlinie.

Kanalizacja deszczowa: Teren nie ma dostępu do kanalizacji deszczowej. Wody opadowe odprowadzane mogą być poprzez istniejący system rowów melioracyjnych lub sieć kolektorów sanitarnych ogólnospławnych.

Energia elektryczna: Zasilanie w energię elektryczną zapewnia linia energetyczna wysokiego napięcia 400 kV, która przebiega przez teren kompleksu.

Gaz Na terenie kompleksu znajdują się dwa gazociągi średniego ciśnienia Ć 90 mm i 150 mm.

Telekomunikacja: Obszar strefy posiada dogodny dostęp do usług świadczonych przez Telekomunikację Polską S.A., PTK Centertel Sp. z o.o., Polkomtel S.A. i Polską Telefonię Cyfrową Sp. z o.o.

Komunikacja: Kompleks położony jest przy drodze krajowej nr 6 Gdańsk - Szczecin.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Budowa kanalizacji deszczowej.

6.4. Kompleks nr 4 - 16,11 ha

Woda: Zaopatrzenie w wodę następuje z sieci wodociągowej Ć 90 mm.

Kanalizacja sanitarna: Teren kompleksu nie ma bezpośredniego dostępu do kanalizacji sanitarnej. Planowane jest wybudowanie kolektorów kanalizacji sanitarnej i przyłączenie ich do miejskiej sieci kanalizacyjnej.

Kanalizacja deszczowa: Teren nie ma dostępu do kanalizacji deszczowej. Wody opadowe odprowadzane mogą być poprzez istniejący system rowów melioracyjnych. W odległości ok. 500 m znajduje się kanał deszczowy.

Energia elektryczna: Istnieje możliwość doprowadzenia energii elektrycznej ze stacji transformatorowej zlokalizowanej w odległości 500 m od terenu strefy.

Gaz: Przez teren strefy przebiega sieć gazowa średniego ciśnienia Ć 150 mm i 250 mm.

Telekomunikacja: Obszar strefy posiada dogodny dostęp do usług świadczonych przez Telekomunikację Polską S.A., PTK Centertel Sp. z o.o., Polkomtel S.A. i Polską Telefonię Cyfrową Sp. z o.o.

Komunikacja: Kompleks położony jest wzdłuż drogi krajowej nr 6 relacji Gdańsk - Szczecin.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa kolektorów kanalizacji sanitarnej,

- budowa kanalizacji deszczowej.

7. Podstrefa Gubin o powierzchni 13,22 ha

Woda: W pobliżu terenu strefy zlokalizowana jest miejska sieć wodociągowa, z której planowane jest doprowadzenie wody do granic terenu strefy.

Kanalizacja sanitarna: W mieście Gubin funkcjonuje nowoczesna oczyszczalnia ścieków. W sąsiedztwie terenu strefy w pasie technicznym przy ul. Cmentarnej oraz przy ul. Kresowej istnieją kolektory ogólnospławne Ć 400 mm i Ć 200 mm.

Kanalizacja deszczowa: Odprowadzanie wód deszczowych możliwe jest poprzez istniejący w sąsiedztwie strefy ogólnospławny kolektor sanitarny. Dla potrzeb inwestorów konieczna będzie budowa kolektora deszczowego Ć 600-800 mm.

Energia elektryczna: Teren nie posiada bezpośredniego dostępu do sieci elektroenergetycznych. Instalacje te znajdują się w odległości ok. 2 km.

Gaz: W pasach technicznych ulic graniczących z terenem strefy znajdują się następujące gazociągi: Ć 160 mm w ul. Cmentarnej, Ć 100 mm w ul. Żołnierskiej, Ć 160 mm w ul. Kresowej. Należą one do Dolnośląskiej Spółki Gazowniczej Sp. z o. o. Zakład Gazowniczy Zgorzelec.

Telekomunikacja: W pobliże terenu strefy dochodzą linie telefoniczne Telekomunikacji Polskiej S.A. Na bazie istniejącej sieci TP S.A. istnieje możliwość jej dalszego rozwoju w obszarze strefy. Istniejące w Gubinie centrale Telekomunikacji Polskiej S.A. oraz Telefonii Dialog S.A. gwarantują rozwój sieci oraz przyłączenie nowych odbiorców. Ponadto teren strefy ma dostęp do usług oferowanych przez PTK Centertel Sp. z o.o., Polkomtel S.A. i Polską Telefonię Cyfrową Sp. z o.o.

Komunikacja: Wszystkie drogi graniczące z terenem są nieutwardzone. Teren nie przylega do linii kolejowej PKP. Najbliższa bocznica kolejowa jest oddalona o ok. 3-4 km od strefy.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- doprowadzenie sieci wodociągowej od wodociągów usytuowanych w ul. Żołnierskiej oraz ul. Kresowej,

- wybudowanie kolektora deszczowego Ć 600-800 mm odprowadzającego wody opadowe z terenu strefy,

- wyprowadzenie z miejscowego Głównego Punktu Zasilania linii średniego napięcia 15 kV lub 20 kV i doprowadzenie jej do rejonu ul. Poleskiej i ul. Cmentarnej,

- wybudowanie nowego systemu dróg zewnętrznych o długości 700-900 m.b.

8. Podstrefa Barlinek o powierzchni 24,24 ha

Woda: Zapewniony jest dostęp do miejskiej i zakładowej sieci wodociągowej zaopatrującej w wodę zakłady produkcyjne zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie strefy.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są do zlokalizowanej w pobliżu terenu strefy miejskiej ogólnospławnej sieci kanalizacyjnej.

Kanalizacja deszczowa: Wody opadowe odprowadzane są do zlokalizowanej w pobliżu strefy miejskiej ogólnospławnej sieci kanalizacyjnej.

Energia elektryczna: W odległości ok. 50 m od zakładu Barlinek S.A. zlokalizowany jest Główny Punkt Zasilania. W sąsiedztwie strefy istnieje sieć elektroenergetyczna wysokiego napięcia 110 kV oraz średniego napięcia 15 kV.

Gaz: Teren ma dostęp do gazociągu zlokalizowanego przy ul. Szosa do Lipian i ul. Okrętowej.

Telekomunikacja: Teren ma dostęp do pełnego zakresu usług telekomunikacyjnych oferowanych przez Telekomunikację Polską S.A., PTK Centertel Sp. z o.o., Polkomtel S.A. i Polską Telefonię Cyfrową Sp. z o.o.

Komunikacja: Obszar ma bezpośredni dostęp do gminnych dróg utwardzonych, łączących się z drogą wojewódzką nr 156 relacji Barlinek - Szczecin.

Rozwój w zakresie infrastruktury: Budowa rozdzielczej sieci kanalizacji deszczowej.

9. Podstrefa Goleniów o powierzchni 11,99 ha

Woda: Zaopatrzenie w wodę następuje poprzez sieć wodociągową zasilaną z ujęcia wody w Goleniowie.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki odprowadzane są poprzez sieć kanalizacyjną do oczyszczalni ścieków w Goleniowie.

Kanalizacja deszczowa: Wody opadowe odprowadzane są poprzez system rowów melioracyjnych otwartych.

Energia elektryczna: Zaopatrzenie w energię elektryczną następuje z linii energetycznych średniego napięcia 20 kV i wysokiego napięcia 110 kV, zlokalizowanych na terenie Goleniowskiego Parku Przemysłowego. Rezerwa mocy wynosi 3 MW. Trwają prace nad projektem budowlanym nowego Głównego Punktu Zasilania.

Gaz: Teren nie ma bezpośredniego dostępu do sieci gazociągowej. Trwają prace nad projektem budowlanym sieci gazociągowej doprowadzającej gaz do terenu strefy.

Telekomunikacja: Teren ma zapewniony dostęp do usług świadczonych przez Telekomunikację Polską S.A., PTK Centertel Sp. z o.o., Polkomtel S.A. i Polską Telefonię Cyfrową Sp. z o.o.

Komunikacja: Ruch samochodowy odbywa się drogami wewnętrznymi zlokalizowanymi na terenie Goleniowskiego Parku Przemysłowego, które łączą się bezpośrednio z drogami publicznymi: trasą międzynarodową nr 3 Świnoujście - Szczecin - Legnica, drogą powiatową nr 113 Goleniów - Lubczyna, drogą powiatową Goleniów - Rurzyca - Szczecin.

Teren oddalony jest o ok. 5 km od drogi krajowej nr 6 Szczecin-Gdańsk i ok. 7 km od lotniska w Goleniowie.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa drogi wewnętrznej,

- budowa GPZ o mocy 12 MW, a docelowo 2 x 25MW,

- budowa gazociągu.

IV.

Działania prawno-organizacyjne i ekonomiczne

1. Warunki prawno-organizacyjne

1.1. Zarządzanie strefą

Zarządzającym strefą została ustanowiona Kostrzyńsko-Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A. z siedzibą w Kostrzynie nad Odrą. Zarządzający strefą prowadzi działania zmierzające do osiągnięcia celów ustanowienia strefy zgodnie z planem rozwoju oraz regulaminem strefy, w szczególności poprzez:

- promocję strefy,

- organizowanie przetargów i rokowań, mających na celu wyłonienie przedsiębiorców, którzy uzyskają zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy,

- wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy oraz prowadzenie bieżącej kontroli działalności przedsiębiorców w zakresie spełnienia warunków zezwoleń,

- zbywanie na rzecz inwestorów prawa własności gruntów położonych na terenie strefy będących własnością zarządzającego lub zawieranie z inwestorami umów na odpłatne korzystanie,

- pośrednictwo w pozyskiwaniu inwestorów zainteresowanych prowadzeniem działalności w strefie na gruntach niebędących własnością zarządzającego i zbywaniu tych gruntów, na podstawie umów zawartych z właścicielami gruntów,

- współudział w rozbudowie infrastruktury technicznej na terenie strefy,

- współdziałanie z gestorami mediów w celu tworzenia warunków do gospodarowania infrastrukturą techniczną w sposób ułatwiający przedsiębiorcom prowadzenie działalności gospodarczej,

- podejmowanie wspólnych inicjatyw gospodarczych z instytucjami i przedsiębiorcami z regionu w celu stworzenia przyjaznego dla inwestorów środowiska w zakresie kooperacji i świadczenia usług.

1.2. Regulamin strefy

Regulamin strefy określa sposób wykonywania zarządu strefą przez zarządzającego, w szczególności określa stosunek pomiędzy zarządzającym a przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą na terenie strefy.

1.3. Procedura udzielania zezwoleń

Ustalenie przedsiębiorców, którzy uzyskają zezwolenie, następuje w drodze przetargu lub rokowań, zgodnie z procedurą określoną w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 15 listopada 2004 r. w sprawie przetargów i rokowań oraz kryteriów oceny zamierzeń co do przedsięwzięć gospodarczych, które mają być podjęte przez przedsiębiorców na terenie Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. Nr 254, poz. 2541). Rokowania i przetargi przeprowadza zarządzający.

Minister właściwy do spraw gospodarki powierzył zarządzającemu udzielanie zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej, wykonywanie bieżącej kontroli działalności przedsiębiorców na terenie strefy oraz ustalanie zakresu tej kontroli.

W przypadku inwestycji, której planowane koszty przekraczają 10 mln euro, zarządzający strefą występuje do ministra właściwego do spraw gospodarki o opinię.

2. Warunki ekonomiczne

2.1. Udostępnienie infrastruktury

Dostępna na terenie strefy infrastruktura w istotny sposób umożliwi inwestorom rozpoczęcie i prowadzenie działalności gospodarczej o charakterze produkcyjnym i usługowym.

Udział zarządzającego w udostępnianiu infrastruktury polega w szczególności na:

- współdziałaniu w opracowaniu i realizacji programu rozwoju infrastruktury,

- współdziałaniu w opracowaniu planu modernizacji istniejącej infrastruktury,

- rozbudowie i modernizacji infrastruktury technicznej na terenie strefy przy współpracy z samorządami lokalnymi i właścicielami mediów,

- koordynacji realizacji projektów technicznych doprowadzenia mediów przez gestorów,

- negocjowaniu z gestorami mediów jak najkorzystniejszych dla inwestorów warunków dostępu do infrastruktury i świadczenia dla nich usług.

2.2. Edukacja i szkolenia

Zaspokajanie oczekiwań inwestorów w zakresie doboru odpowiednio wyszkolonych kadr wymaga zaangażowania się zarządzającego i podejmowania następujących działań:

- współpracy z instytucjami kształtującymi rynek pracy, prowadzącymi szkolenia i wspomagającymi finansowanie szkoleń,

- uczestniczenia w przedsięwzięciach organizowanych przez instytucje prowadzące szkolenia i koordynowania działalności szkoleniowej,

- stymulowania zmiany kierunków kształcenia na różnych poziomach nauczania zgodnie z potrzebami inwestorów.

2.3. Otoczenie strefy

W związku z istotną rolą strefy w rozwoju gospodarczym północno-zachodniego regionu Polski w aspekcie ekonomicznym, społecznym oraz kulturowym zarządzający podejmuje następujące działania:

- współpracę z urzędami i instytucjami podejmującymi działania na rzecz rozwoju regionu,

- współpracę z instytucjami biznesowymi w celu rozwijania instrumentów wspomagających inwestorów w zakresie doradztwa prawnego, organizacyjnego, finansowego i innych usług konsultingowych,

- współpracę z władzami samorządowymi, przedsiębiorstwami i instytucjami w celu tworzenia przyjaznego środowiska dla inwestorów (w szczególności rozwoju mieszkalnictwa, hotelarstwa, bazy turystyczno-wypoczynkowej, komunikacji),

- integrację środowiska gospodarczego w strefie z otoczeniem zewnętrznym w celu pobudzenia zaangażowania inwestorów w różne dziedziny życia regionu,

- współpracę z instytucjami społecznymi i politycznymi, a także mass mediami całego regionu, w celu tworzenia przyjaznego klimatu dla strefy.

V.

Strategia rozwoju strefy

1. Założenia ogólne

Przy opracowywaniu strategii rozwoju przyjęto następujące założenia:

- pozyskanie przedsiębiorstw wprowadzających nowoczesne technologie i wykorzystujących umiejętności ludzi, infrastrukturę, zaplecze badawczo-rozwojowe regionu,

- pozyskanie dla każdej z podstref inwestorów strategicznych, których działalność przyciągnie przedsiębiorców kooperujących i współpracujących z nimi,

- preferowanie przedsięwzięć ukierunkowanych na współpracę z rynkiem Unii Europejskiej,

- preferowanie inwestycji trwale związanych z obszarem strefy i generujących dużą liczbę miejsc pracy,

- utworzenie na terenie strefy i w jej otoczeniu zaplecza kooperacyjnego i usługowego dla inwestorów, wpływanie na aktywizację gospodarczą i rozwój otoczenia strefy,

- minimalizację wpływu strefy na środowisko, bieżącą współpracę z instytucjami ochrony środowiska.

2. Założenia szczegółowe

Przyjęta strategia rozwoju strefy realizowana będzie przy uwzględnieniu walorów regionu, jego zasobów i możliwości rozwojowych. Mając powyższe na względzie w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej preferowane są następujące dziedziny:

- przemysł chemiczny,

- przemysł tekstylny,

- przemysł motoryzacyjny,

- przemysł elektroniczny,

- przemysł maszynowy i elektromechaniczny,

- produkcja materiałów budowlanych,

- produkcja i przetwórstwo papieru,

- produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych,

- usługi służące obsłudze przedsiębiorców działających w strefie i jej otoczeniu.

Ze względu na lokalizację podstrefy Kostrzyn, Słubice i Gubin przy granicy z Niemcami i wysoki poziom infrastruktury komunikacyjnej oczekiwane są także inwestycje w dziedzinie transportu i logistyki.

3. Działalność usługowa

Jednym z podstawowych czynników decydujących o rozwoju strefy jest dostępność i poziom usług oferowanych inwestorom. Zarządzający, na potrzeby inwestorów, gromadzi dane o przedsiębiorcach, którzy świadczą usługi:

- projektowania, budowlane, instalacyjne,

- związane z dostawą mediów oraz odprowadzaniem ścieków i odpadów,

- w zakresie spedycji, transportu, logistyki i magazynowania,

- finansowe (bankowe, ubezpieczeniowe), doradcze (podatkowe, prawne, architektoniczne itp.) i szkoleniowe,

- celne.

4. Pozyskiwanie inwestorów

4.1. Zasady pozyskiwania inwestorów

Zakłada się pozyskiwanie następujących inwestorów:

- strategicznych dla każdej z podstref, angażujących duży kapitał inwestycyjny, zatrudniających znaczną liczbę pracowników i kooperujących z przedsiębiorcami działającymi w otoczeniu strefy; działalność tych inwestorów określi dynamikę i charakter rozwoju danej podstrefy,

- małych i średnich, tworzących nowe podmioty w drodze inwestycji bezpośrednich,

- prowadzących działalność usługową (bez zezwolenia) na rzecz obsługi przedsiębiorców działających w strefie.

Działania promocyjne na rzecz pozyskania inwestorów obejmują:

- współpracę z rządowymi i pozarządowymi agendami w promowaniu strefy,

- kontakty z polskimi placówkami dyplomatycznymi za granicą, w tym głównie z biurami radców handlowych oraz placówkami zagranicznymi w Polsce,

- kreowanie wizerunku strefy w kraju i za granicą,

- promocję adresowaną w formie ofert kierowanych do wybranych przedsiębiorców z wyselekcjonowanych branż,

- włączenie dużych firm działających w regionie do promocji strefy z wykorzystaniem ich kontaktów gospodarczych,

- badanie trendów gospodarczych, a zwłaszcza zainteresowań inwestorów określonymi branżami,

- analizę rynku potencjalnych inwestorów pod kątem strategii rozwoju strefy,

- udział w konferencjach, seminariach i imprezach targowo-wystawienniczych w kraju i za granicą,

- zawieranie porozumień o współpracy z krajowymi i zagranicznymi instytucjami, które będą kierować przedsiębiorców zainteresowanych realizacją inwestycji bezpośrednio do strefy,

- zamieszczanie informacji na temat strefy w krajowych i zagranicznych mass mediach,

- dystrybucję materiałów promocyjno-reklamowych o strefie,

- współpracę z lokalnymi i regionalnymi organizacjami na rzecz kreowania przychylnego klimatu wokół strefy.

4.2. Udostępnianie majątku

Udostępnianie majątku położnego na terenie strefy i będącego własnością zarządzającego następuje w drodze umowy cywilnoprawnej.

5. Rozwój środków technicznych

Obszar strefy to głównie tereny niezabudowane, posiadające dostęp do infrastruktury technicznej, która wymaga rozbudowy w celu dostosowania jej do potrzeb powstających na terenie strefy zakładów przemysłowych. Środki techniczne dostępne na obszarze strefy nie pozwalają na osiągnięcie jednego z głównych celów, jakim jest stworzenie nowych ośrodków przemysłowych, w których powstaną nowe miejsca pracy.

Oznacza to konieczność rozbudowy lub budowy infrastruktury technicznej przez zarządzającego, dostawców mediów i samorządy lokalne oraz konieczność wznoszenia przez inwestorów nowych obiektów przemysłowych.

6. Nakłady na rozwój strefy

Rozwój strefy wymaga poniesienia nakładów przez:

- gminy, w których zlokalizowane są poszczególne podstrefy (udział w budowie infrastruktury),

- właścicieli lub gestorów mediów (udział w budowie infrastruktury i doprowadzeniu mediów do strefy),

- inwestorów (zakup gruntów, budowa hal, udział w budowie infrastruktury),

- zarządzającego (koszty utrzymania majątku będącego własnością zarządzającego, funkcjonowanie spółki zarządzającej, udział w budowie i modernizacji infrastruktury technicznej).

6.1. Nakłady inwestorów

Przedsiębiorcy podejmujący działalność w strefie ponoszą nakłady na kupno gruntów, budowę hal i ich wyposażenie. Konieczny jest również udział inwestorów w finansowaniu budowy przyłączy lokalnych. Każdorazowo będzie to przedmiotem negocjacji (z udziałem zarządzającego strefą) z właścicielem gruntu i właścicielami mediów.

6.2. Nakłady zarządzającego

Koszty utrzymania majątku będącego własnością Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej ponosi zarządzający. Przychody z dzierżawy bądź sprzedaży majątku znajdującego się na terenie strefy i poza nią są źródłem środków na inwestycje i działalność spółki zarządzającej. W miarę udostępniania majątku inwestorom koszty jego utrzymania będą się zmniejszać.

Wysokość wydatków przeznaczonych na marketing i promocję będzie skorelowana z możliwościami finansowymi zarządzającego. Zakłada się, że część wydatków będzie współfinansowana przez instytucje zewnętrzne (środki pomocowe, budżety lokalne). Stałym wydatkiem zarządzającego są koszty funkcjonowania spółki.

7. Etapy rozwoju strefy

Kształtowanie i rozwój strefy jest przedsięwzięciem długofalowym, zaplanowanym do dnia 15 listopada 2017 r., tj. na okres, na jaki ustanowiono strefę. Plan rozwoju ma charakter strategiczny i długookresowy. Rozwój strefy można podzielić na 3 etapy:

Etap Okres Główne cele etapu
I 2005-2009 - pozyskiwanie i wprowadzanie inwestorów do strefy

- kontynuacja rozbudowy infrastruktury technicznej i

realizacja nowych inwestycji infrastrukturalnych na

terenie poszczególnych podstref

- gospodarowanie urządzeniami infrastruktury gospodarczej i

technicznej

- monitorowanie rozwoju strefy i kontrola działalności

przedsiębiorców

- rozwój usług na terenie strefy i w jej otoczeniu

II 2010-2014 - całkowite zagospodarowanie terenów strefy

- osiągnięcie docelowego poziomu aktywności gospodarczej i

zatrudnienia

III 2015-2017 - przygotowanie warunków do funkcjonowania obszaru

przemysłowego po wygaśnięciu regulacji prawnych

obowiązujących w ciągu 20 lat funkcjonowania strefy

8. Obowiązki zarządzającego

Lp. Zadanie Termin wykonania
1 Realizacja inwestycji infrastrukturalnych i gospodarowanie urządzeniami infrastruktury technicznej praca ciągła
2 Promocja strefy w kraju i za granicą praca ciągła
3 Kontrola działalności przedsiębiorców na terenie strefy w zakresie spełnienia warunków zezwoleń praca ciągła, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od upływu terminu realizacji warunku
4 Monitorowanie działalności przedsiębiorców w strefie i sporządzanie informacji o funkcjonowaniu strefy co kwartał

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024