Zm.: ustawa o drogach publicznych oraz niektóre inne ustawy.

USTAWA
z dnia 29 lipca 2005 r.
o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw1)

Art.  1.

W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086, z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 4 pkt 25 otrzymuje brzmienie:

"25) pojazd nienormatywny - pojazd lub zespół pojazdów, którego naciski osi wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach niniejszej ustawy, albo którego wymiary i masa wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych w przepisach o ruchu drogowym, z wyłączeniem autobusów w zakresie nacisków osi.";

2)
w art. 13c ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Opłatę, o której mowa w ust. 1 pkt 1, ustala się jako iloczyn liczby kilometrów przejazdu pojazdu nienormatywnego i stawki opłaty za przekroczenie dopuszczalnej wielkości parametru tego pojazdu. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej wielkości więcej niż jednego parametru opłatę ustala się jako sumę opłat z tytułu każdego przekroczenia. Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi występują na kilku osiach pojedynczych lub osiach wielokrotnych pojazdu, opłatę ustala się jako sumę opłat z tytułu każdego przekroczenia.";

3)
w art. 13g dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Karę, o której mowa w ust. 1, ustala się za przekroczenie dopuszczalnej wielkości parametru pojazdu. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej wielkości więcej niż jednego parametru karę ustala się jako sumę wysokości kar z tytułu każdego przekroczenia. Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi występują na kilku osiach pojedynczych lub osiach wielokrotnych pojazdu, karę ustala się jako sumę wysokości kar z tytułu każdego przekroczenia.";

4)
w art. 40:
a)
ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4. Opłatę za zajęcie pasa drogowego w celu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 i 4, ustala się jako iloczyn liczby metrów kwadratowych zajętej powierzchni pasa drogowego, stawki opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego i liczby dni zajmowania pasa drogowego, przy czym zajęcie pasa drogowego przez okres krótszy niż 24 godziny jest traktowane jak zajęcie pasa drogowego przez 1 dzień.

5. Opłatę za zajęcie pasa drogowego w celu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, ustala się jako iloczyn liczby metrów kwadratowych powierzchni pasa drogowego zajętej przez rzut poziomy urządzenia i stawki opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego pobieranej za każdy rok umieszczenia urządzenia w pasie drogowym, przy czym za umieszczenie urządzenia w pasie drogowym lub na drogowym obiekcie inżynierskim przez okres krótszy niż rok opłata obliczana jest proporcjonalnie do liczby dni umieszczenia urządzenia w pasie drogowym lub na drogowym obiekcie inżynierskim.",

b)
ust. 10 i 11 otrzymują brzmienie:

"10. Zajęcie pasa drogowego o powierzchni mniejszej niż 1 m2 lub powierzchni pasa drogowego zajętej przez rzut poziomy obiektu budowlanego lub urządzenia mniejszej niż 1 m2 jest traktowane jak zajęcie 1 m2 pasa drogowego.

11. Opłatę, o której mowa w ust. 3, ustala, w drodze decyzji administracyjnej, właściwy zarządca drogi przy udzielaniu zezwolenia na zajęcie pasa drogowego.",

c)
ust. 13 otrzymuje brzmienie:

"13. Termin uiszczenia opłaty, o której mowa w ust. 3, oraz kary, o której mowa w ust. 12, wynosi 14 dni od dnia, w którym decyzja ustalająca ich wysokość stała się ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 13a.",

d)
po ust. 13 dodaje się ust. 13a w brzmieniu:

"13a. Opłatę roczną, o której mowa w ust. 5, za pierwszy rok umieszczenia urządzenia w pasie drogowym uiszcza się w terminie określonym w ust. 13, a za lata następne w terminie do dnia 15 stycznia każdego roku, z góry za dany rok.",

e)
ust. 14 otrzymuje brzmienie:

"14. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w razie konieczności usunięcia awarii urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego, a znajdujących się w pasie drogowym. Po zlokalizowaniu awarii prowadzący roboty niezwłocznie zawiadamia o tym zarządcę drogi i w porozumieniu z nim określa termin i powierzchnię zajętego pasa drogowego.",

f)
po ust. 14 dodaje się ust. 14a i 14b w brzmieniu:

"14a. Zarządca drogi określa, w drodze decyzji administracyjnej, warunki zajęcia pasa drogowego, o którym mowa w ust. 14, oraz warunki jego przywrócenia do stanu poprzedniego, a także ustala wysokość opłaty, o której mowa w ust. 4.

14b. Za wejście w pas drogowy, o którym mowa w ust. 14, bez zawiadomienia zarządcy drogi, przekroczenie ustalonego terminu i powierzchni zajęcia pasa drogowego zarządca drogi wymierza karę pieniężną zgodnie z ust. 12.";

5)
art. 40d otrzymuje brzmienie:

"Art. 40d. 1. W przypadku nieterminowego uiszczenia opłat określonych w art. 13 ust. 1 pkt 2 i art. 40 ust. 3, opłat wynikających z umów zawieranych zgodnie z art. 22 ust. 2 i art. 39 ust. 7 oraz kar pieniężnych określonych w art. 29a ust. 1 i 2 i art. 40 ust. 12 pobiera się odsetki ustawowe.

2. Opłaty określone w art. 13 ust. 1 pkt 2 i art. 40 ust. 3 wraz z odsetkami za zwłokę, opłaty określone w art. 13f ust. 1 oraz kary pieniężne określone w art. 29a ust. 1 i 2 i art. 40 ust. 12 wraz z odsetkami za zwłokę podlegają przymusowemu ściągnięciu w trybie określonym w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

3. Obowiązek uiszczenia opłat określonych w art. 13 ust. 1 pkt 2, art. 13f ust. 1 i art. 40 ust. 3 oraz kar pieniężnych określonych w art. 13g ust. 1, art. 29a ust. 1 i 2 oraz w art. 40 ust. 12 przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym opłaty lub kary powinny zostać uiszczone.";

6)
w art. 41 ust. 4-6 otrzymują brzmienie:

"4. Minister właściwy do spraw transportu ustala, w drodze rozporządzenia, wykaz dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t, mając na uwadze stan techniczny dróg oraz ochronę dróg przed zniszczeniem.

5. Minister właściwy do spraw transportu ustala, w drodze rozporządzenia, wykaz dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, mając na uwadze potrzebę zapewnienia ruchu tranzytowego.

6. Drogi inne niż określone na podstawie ust. 4 i 5 stanowią sieć dróg, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t.";

7)
załączniki nr 1 i 2 otrzymują brzmienie określone w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszej ustawy.
Art.  2.

W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, Nr 109, poz. 925 i Nr 175, poz. 1462) w art. 64 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Ruch pojazdu lub zespołu pojazdów, którego naciski osi wraz z ładunkiem lub bez ładunku są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach o drogach publicznych, albo którego wymiary lub masa wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych w przepisach niniejszej ustawy, jest dozwolony tylko pod warunkiem uzyskania zezwolenia.".

Art.  3.

W ustawie z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 200, poz. 1953, z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 757) uchyla się art. 6.

Art.  4.

Do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie upoważnień zmienionych niniejszą ustawą zachowują moc przepisy dotychczasowe, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art.  5.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

________

1) Niniejszą ustawą zmienia się: ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawę z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i 1364, Nr 169, poz. 1420 i Nr 172, poz. 1440 i 1441.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

WIELKOŚCI PARAMETRÓW ORAZ STAWKI OPŁATY, O KTÓREJ MOWA W ART. 13C UST. 1 PKT 1

Lp. Wyszczególnienie Stawka opłaty w zł za 1 km
1 2 3
1 Za przekroczenie dopuszczalnej długości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem za każdy rozpoczęty 1 m ponad dopuszczalną długość 0,15
2 Za przekroczenie wysokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:
a) od wartości dopuszczalnej 4,00 m do 4,50 m włącznie 0,15
b) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,10 m ponad 4,50 m 0,20
3 Za przekroczenie szerokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:
a) od wartości dopuszczalnej 2,55 m do 3,20 m szerokości

pojazdu włącznie

0,20
b) ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie 0,45
c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m 0,40
4 Za przekroczenie szerokości pojazdu ciężarowego z nadwoziem rodzaju furgon, jeżeli jego ściany są zaopatrzone w izolację termiczną, a grubość ściany bocznej wraz z izolacją termiczną jest nie mniejsza niż 45 mm
a) od wartości dopuszczalnej 2,60 m do 3,20 m szerokości

pojazdu włącznie

0,20
b) ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie 0,45
c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m 0,40
5 Za przekroczenie szerokości pojazdu wolnobieżnego, ciągnika rolniczego z maszyną zawieszaną i przyczepy specjalnej lub pojazdów tych wraz z ładunkiem:
a) od wartości dopuszczalnej 3,00 m do 3,20 m szerokości

pojazdu włącznie

0,20
b) ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie 0,45
c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m 0,40
6 Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 8,0 t:
1) dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi:
a) do 8,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 8,0 t do 8,5 t 0,50
c) powyżej 8,5 t do 9,0 t 1,10
d) powyżej 9,0 t do 9,5 t 1,80
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5

t dodatkowo

1,30
2) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi

mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi:

a) do 8,8 t włącznie 0,00
b) powyżej 8,8 t do 9,3 t 0,50
c) powyżej 9,3 t do 9,8 t 1,10
d) powyżej 9,8 t do 10,3 t 1,80
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

10,3 t dodatkowo

1,30
3) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie

nacisków osi:

a) do 13,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 13,0 t do 14,0 t 0,50
c) powyżej 14,0 t do 15,0 t 1,20
d) powyżej 15,0 t do 16,0 t 2,10
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

16,0 t dodatkowo

1,80
4) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie

nacisków osi:

a) do 14,5 t włącznie 0,00
b) powyżej 14,5 t do 15,5 t 0,70
c) powyżej 15,5 t do 16,5 t 1,70
d) powyżej 16,5 t do 17,5 t 2,80
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

17,5 t dodatkowo

2,20
5) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:

a) do 19,5 t włącznie 0,00
b) powyżej 19,5 t do 21,0 t 1,00
c) powyżej 21,0 t do 22,5 t 2,20
d) powyżej 22,5 t do 24,0 t 3,70
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej

24,0 t dodatkowo

2,90
6) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi

większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie

nacisków osi:

a) do 21,8 t włącznie 0,00
b) powyżej 21,8 t do 23,3 t 1,20
c) powyżej 23,3 t do 24,8 t 2,70
d) powyżej 24,8 t do 26,3 t 4,50
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej

26,3 t dodatkowo

3,50
7) dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o

nacisku osi:

a) do 8,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 8,0 t do 8,5 t 0,25
c) powyżej 8,5 t do 9,0 t 0,60
d) powyżej 9,0 t do 9,5 t 1,00
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5

t dodatkowo

0,75
8) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:

a) do 13,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 13,0 t do 14,0 t 0,30
c) powyżej 14,0 t do 15,0 t 0,65
d) powyżej 15,0 t do 16,0 t 1,10
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

16,0 t dodatkowo

0,90
9) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:

a) do 14,5 t włącznie 0,00
b) powyżej 14,5 t do 15,5 t 0,40
c) powyżej 15,5 t do 16,5 t 0,85
d) powyżej 16,5 t do 17,5 t 1,45
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

17,5 t dodatkowo

1,20
10) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1,3 m i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest

wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie

pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie

przekracza 7,6 t, o sumie nacisków osi:

a) do 15,2 t włącznie 0,00
b) powyżej 15,2 t do 16,2 t 0,40
c) powyżej 16,2 t do 17,2 t 0,85
d) powyżej 17,2 t do 18,2 t 1,45
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

18,2 t dodatkowo

1,20
11) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż

1,3 m o nacisku na oś składową*):

a) do 6,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 6,0 t do 6,5 t 0,30
c) powyżej 6,5 t do 7,0 t 0,60
d) powyżej 7,0 t do 7,5 t 1,00
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 7,5

t dodatkowo

0,80
12) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m

o nacisku na oś składową*):

a) do 6,5 t włącznie 0,00
b) powyżej 6,5 t do 7,0 t 0,30
c) powyżej 7,0 t do 7,5 t 0,70
d) powyżej 7,5 t do 8,0 t 1,20
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,0

t dodatkowo

1,00
7 Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 10,0 t:
1) dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi:
a) do 10,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 10,0 t do 10,5 t 0,40
c) powyżej 10,5 t do 11,0 t 0,90
d) powyżej 11,0 t do 11,5 t 1,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

11,5 t dodatkowo

0,90
2) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi

mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi:

a) do 11,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 11,0 t do 11,5 t 0,40
c) powyżej 11,5 t do 12,0 t 0,90
d) powyżej 12,0 t do 12,5 t 1,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

12,5 t dodatkowo

0,90
3) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie

nacisków osi:

a) do 14,4 t włącznie 0,00
b) powyżej 14,4 t do 15,4 t 0,50
c) powyżej 15,4 t do 16,4 t 1,00
d) powyżej 16,4 t do 17,4 t 1,70
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

17,4 t dodatkowo

1,10
4) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie

nacisków osi:

a) do 16,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 16,0 t do 17,0 t 0,60
c) powyżej 17,0 t do 18,0 t 1,20
d) powyżej 18,0 t do 19,0 t 1,90
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

19,0 t dodatkowo

1,60
5) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:

a) do 21,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 21,0 t do 22,5 t 0,60
c) powyżej 22,5 t do 24,0 t 1,60
d) powyżej 24,0 t do 25,5 t 2,50
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej

25,5 t dodatkowo

1,60
6) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi

większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie

nacisków osi:

a) do 24,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 24,0 t do 25,5 t 0,90
c) powyżej 25,5 t do 27,0 t 1,80
d) powyżej 27,0 t do 28,5 t 2,80
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej

28,5 t dodatkowo

1,80
7) dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o

nacisku osi:

a) do 10 t włącznie 0,00
b) powyżej 10,0 t do 10,5 t 0,25
c) powyżej 10,5 t do 11,0 t 0,60
d) powyżej 11,0 t do 11,5 t 0,95
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

11,5 t dodatkowo

0,65
8) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:

a) do 14,4 t włącznie 0,00
b) powyżej 14,4 t do 15,4 t 0,20
c) powyżej 15,4 t do 16,4 t 0,45
d) powyżej 16,4 t do 17,4 t 0,70
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

17,4 t dodatkowo

0,40
9) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:

a) do 16,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 16,0 t do 17,0 t 0,25
c) powyżej 17,0 t do 18,0 t 0,60
d) powyżej 18,0 t do 19,0 t 0,90
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

19,0 t dodatkowo

0,75
10) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1,3 m i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest

wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie

pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie

przekracza 8,5 t, o sumie nacisków osi:

a) do 17,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 17,0 t do 18,0 t 0,25
c) powyżej 18,0 t do 19,0 t 0,60
d) powyżej 19,0 t do 20,0 t 0,90
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

20,0 t dodatkowo

0,75
11) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż

1,3 m o nacisku na oś składową*):

a) do 6,5 t włącznie 0,00
b) powyżej 6,5 t do 7,0 t 0,30
c) powyżej 7,0 t do 7,5 t 0,60
d) powyżej 7,5 t do 8,0 t 0,90
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,0

t dodatkowo

0,60
12) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m

o nacisku na oś składową*):

a) do 7,3 t włącznie 0,00
b) powyżej 7,3 t do 7,8 t 0,30
c) powyżej 7,8 t do 8,3 t 0,60
d) powyżej 8,3 t do 8,8 t 0,90
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,8

t dodatkowo

0,60
8 Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 11,5 t:
1) dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi:
a) do 10,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 10,0 t do 10,5 t 0,10
c) powyżej 10,5 t do 11,0 t 0,30
d) powyżej 11,0 t do 11,5 t 0,50
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

11,5 t dodatkowo

0,40
2) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi

mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi:

a) do 11,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 11,0 t do 11,5 t 0,10
c) powyżej 11,5 t do 12,0 t 0,30
d) powyżej 12,0 t do 12,5 t 0,50
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

12,5 t dodatkowo

0,40
3) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie

nacisków osi:

a) do 16,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 16,0 t do 17,0 t 0,30
c) powyżej 17,0 t do 18,0 t 0,50
d) powyżej 18,0 t do 19,0 t 0,90
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

19,0 t dodatkowo

0,70
4) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie

nacisków osi:

a) do 18,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 18,0 t do 19,0 t 0,40
c) powyżej 19,0 t do 20,0 t 0,80
d) powyżej 20,0 t do 21,0 t 1,20
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

21,0 t dodatkowo

0,60
5) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:

a) do 21,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 21,0 t do 22,5 t 0,40
c) powyżej 22,5 t do 24,0 t 0,90
d) powyżej 24,0 t do 25,5 t 1,50
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej

25,5 t dodatkowo

0,90
6) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi

większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie

nacisków osi:

a) do 24,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 24,0 t do 25,5 t 0,50
c) powyżej 25,5 t do 27,0 t 0,80
d) powyżej 27,0 t do 28,5 t 1,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej

28,5 t dodatkowo

1,00
7) dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o

nacisku osi:

a) do 11,5 t włącznie 0,00
b) powyżej 11,5 t do 12,0 t 0,10
c) powyżej 12,0 t do 12,5 t 0,25
d) powyżej 12,5 t do 13,0 t 0,45
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

13,0 t dodatkowo

0,30
8) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:

a) do 16,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 16,0 t do 17,0 t 0,10
c) powyżej 17,0 t do 18,0 t 0,20
d) powyżej 18,0 t do 19,0 t 0,35
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

19,0 t dodatkowo

0,25
9) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:

a) do 18,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 18,0 t do 19,0 t 0,10
c) powyżej 19,0 t do 20,0 t 0,25
d) powyżej 20,0 t do 21,0 t 0,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

21,0 t dodatkowo

0,25
10) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1,3 m i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest

wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie

pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie

przekracza 9,5 t, o sumie nacisków osi:

a) do 19,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 19,0 t do 20,0 t 0,10
c) powyżej 20,0 t do 21,0 t 0,25
d) powyżej 21,0 t do 22,0 t 0,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

22,0 t dodatkowo

0,25
11) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż

1,3 m o nacisku na oś składową*):

a) do 7,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 7,0 t do 7,5 t 0,20
c) powyżej 7,5 t do 8,0 t 0,30
d) powyżej 8,0 t do 8,5 t 0,60
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,5

t dodatkowo

0,40
12) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m

o nacisku na oś składową*):

a) do 8,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 8,0 t do 8,5 t 0,20
c) powyżej 8,5 t do 9,0 t 0,30
d) powyżej 9,0 t do 9,5 t 0,60
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5

t dodatkowo

0,40
9 Za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej:
1) przyczepy dwuosiowej:
a) do 18,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 18,0 t do 23,0 t 0,50
c) powyżej 23,0 t do 28,0 t 1,20
d) powyżej 28,0 t do 38,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 38,0

t dodatkowo

1,80
2) przyczepy trzyosiowej:
a) do 24,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 24,0 t do 29,0 t 0,50
c) powyżej 29,0 t do 34,0 t 1,20
d) powyżej 34,0 t do 44,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 44,0

t dodatkowo

1,80
3) zespołu pojazdów składającego się z dwuosiowego lub

trzyosiowego pojazdu samochodowego i trzyosiowej

przyczepy:

a) do 40,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 40,0 t do 50,0 t 0,50
c) powyżej 50,0 t do 64,0 t 1,20
d) powyżej 64,0 t do 80,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0

t dodatkowo

3,60
4) zespołu pojazdów składającego się z trzyosiowego pojazdu

samochodowego i dwuosiowej przyczepy:

a) do 40,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 40,0 t do 50,0 t 0,50
c) powyżej 50,0 t do 64,0 t 1,20
d) powyżej 64,0 t do 80,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0

t dodatkowo

3,60
5) pojazdu członowego składającego się z dwuosiowego

ciągnika siodłowego i trzyosiowej naczepy:

a) do 40,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 40,0 t do 50,0 t 0,50
c) powyżej 50,0 t do 64,0 t 1,20
d) powyżej 64,0 t do 80,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0

t dodatkowo

3,60
6) pojazdu członowego składającego się z trzyosiowego

ciągnika siodłowego i dwu- lub trzyosiowej naczepy:

a) do 40,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 40,0 t do 50,0 t 0,50
c) powyżej 50,0 t do 64,0 t 1,20
d) powyżej 64,0 t do 80,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0

t dodatkowo

3,60
7) pojazdu członowego składającego się z trzyosiowego

ciągnika siodłowego i trzyosiowej naczepy przewożącej

40-stopowy kontener ISO w transporcie kombinowanym:

a) do 44,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 44,0 t do 54,0 t 0,50
c) powyżej 54,0 t do 68,0 t 1,20
d) powyżej 68,0 t do 84,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 84,0

t dodatkowo

3,60
8) zespołu pojazdów mających 4 osie, składających się

z dwuosiowego pojazdu samochodowego i dwuosiowej

przyczepy:

a) do 36,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 36,0 t do 46,0 t 0,50
c) powyżej 46,0 t do 60,0 t 1,20
d) powyżej 60,0 t do 76,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 76,0

t dodatkowo

3,60
9) pojazdu członowego mającego 4 osie, składającego się

z dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy,

jeżeli odległość pomiędzy osiami naczepy wynosi co

najmniej 1,3 m:

a) do 36,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 36,0 t do 46,0 t 0,50
c) powyżej 46,0 t do 60,0 t 1,20
d) powyżej 60,0 t do 76,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 76,0

t dodatkowo

3,60
10) pojazdu członowego mającego 4 osie, składającego się

z dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy,

jeżeli odległość pomiędzy osiami naczepy jest większa

niż 1,8 m oraz jeżeli oś napędowa jest wyposażona w

opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub

równoważne:

a) do 38,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 38,0 t do 48,0 t 0,50
c) powyżej 48,0 t do 62,0 t 1,20
d) powyżej 62,0 t do 78,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 78,0

t dodatkowo

3,60
11) pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu

silnikowego i przyczepy, zarejestrowanych po raz

pierwszy przed dniem 13 marca 2003 r.:

a) do 42,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 42,0 t do 52,0 t 0,50
c) powyżej 52,0 t do 66,0 t 1,20
d) powyżej 66,0 t do 82,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 82,0

t dodatkowo

3,60
12) dwuosiowego pojazdu samochodowego:
a) do 18,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 18,0 t do 23,0 t 0,50
c) powyżej 23,0 t do 28,0 t 1,20
d) powyżej 28,0 t do 38,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 38,0

t dodatkowo

1,80
13) trzyosiowego pojazdu samochodowego:
a) do 25,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 25,0 t do 30,0 t 0,50
c) powyżej 30,0 t do 35,0 t 1,20
d) powyżej 35,0 t do 45,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 45,0

t dodatkowo

1,80
14) trzyosiowego pojazdu samochodowego o osi napędowej

wyposażonej w opony bliźniacze i zawieszenie

pneumatyczne lub równoważne albo jeżeli każda z osi

napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a

maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza

9,5 t:

a) do 26,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 26,0 t do 31,0 t 0,50
c) powyżej 31,0 t do 36,0 t 1,20
d) powyżej 36,0 t do 46,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 46,0

dodatkowo

1,80
15) czteroosiowego pojazdu samochodowego z dwoma osiami

kierowanymi, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony

bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne

albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w

opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi

nie przekracza 9,5 t:

a) do 32,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 32,0 t do 37,0 t 0,50
c) powyżej 37,0 t do 42,0 t 1,20
d) powyżej 42,0 t do 52,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 52,0

dodatkowo

1,80
16) trzyosiowego autobusu przegubowego:
a) do 28,0 t włącznie 0,00
b) powyżej 28,0 t do 33,0 t 0,50
c) powyżej 33,0 t do 38,0 t 1,20
d) powyżej 38,0 t do 48,0 t 2,40
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 48,0

dodatkowo

1,80
*) Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi składowych osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy przekraczają dopuszczalne wartości, opłatę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

WIELKOŚCI PARAMETRÓW ORAZ KAR PIENIĘŻNYCH, O KTÓRYCH MOWA W ART. 13G UST. 1

Lp. Wyszczególnienie Wysokość kary w zł
1 2 3
1 Za przekroczenie dopuszczalnej długości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem za każdy rozpoczęty 1 m ponad dopuszczalną długość 120
2 Za przekroczenie wysokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:
a) od wartości dopuszczalnej 4,00 m do 4,50 m włącznie 120
b) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,10 m ponad 4,50 m 160
3 Za przekroczenie szerokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem:
a) od wartości dopuszczalnej 2,55 m do 3,20 m szerokości

pojazdu włącznie

160
b) ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie 360
c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m 320
4 Za przekroczenie szerokości pojazdu ciężarowego z nadwoziem rodzaju furgon, jeżeli jego ściany są zaopatrzone w izolację termiczną, a grubość ściany bocznej wraz z izolacją termiczną jest nie mniejsza niż 45 mm:
a) od wartości dopuszczalnej 2,60 m do 3,20 m szerokości

pojazdu włącznie

160
b) ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie 360
c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m 320
5 Za przekroczenie szerokości pojazdu wolnobieżnego, ciągnika rolniczego z maszyną zawieszaną i przyczepy specjalnej lub pojazdów tych wraz z ładunkiem:
a) od wartości dopuszczalnej 3,00 m do 3,20 m szerokości

pojazdu włącznie

160
b) ponad 3,20 m do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie 360
c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m 320
6 Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 8,0 t:
1) dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi:
a) do 8,0 t włącznie 0
b) powyżej 8,0 t do 8,5 t 600
c) powyżej 8,5 t do 9,0 t 1.320
d) powyżej 9,0 t do 9,5 t 2.160
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5

t dodatkowo

1.560
2) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi

mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi:

a) do 8,8 t włącznie 0
b) powyżej 8,8 t do 9,3 t 600
c) powyżej 9,3 t do 9,8 t 1.320
d) powyżej 9,8 t do 10,3 t 2.160
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

10,3 t dodatkowo

1.560
3) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie

nacisków osi:

a) do 13,0 t włącznie 0
b) powyżej 13,0 t do 14,0 t 600
c) powyżej 14,0 t do 15,0 t 1.440
d) powyżej 15,0 t do 16,0 t 2.520
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

16,0 t dodatkowo

2.160
4) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie

nacisków osi:

a) do 14,5 t włącznie 0
b) powyżej 14,5 t do 15,5 t 840
c) powyżej 15,5 t do 16,5 t 2.040
d) powyżej 16,5 t do 17,5 t 3.360
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

17,5 t dodatkowo

2.640
5) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:

a) do 19,5 t włącznie 0
b) powyżej 19,5 t do 21,0 t 2.000
c) powyżej 21,0 t do 22,5 t 4.400
d) powyżej 22,5 t do 24,0 t 7.400
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej

24,0 t dodatkowo

5.800
6) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi

większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie

nacisków osi:

a) do 21,8 t włącznie 0
b) powyżej 21,8 t do 23,3 t 2.400
c) powyżej 23,3 t do 24,8 t 5.400
d) powyżej 24,8 t do 26,3 t 9.000
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej

26,3 t dodatkowo

7.000
7) dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o

nacisku osi:

a) do 8,0 t włącznie 0
b) powyżej 8,0 t do 8,5 t 300
c) powyżej 8,5 t do 9,0 t 720
d) powyżej 9,0 t do 9,5 t 1.200
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5

t dodatkowo

900
8) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:

a) do 13,0 t włącznie 0
b) powyżej 13,0 t do 14,0 t 360
c) powyżej 14,0 t do 15,0 t 780
d) powyżej 15,0 t do 16,0 t 1.320
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

16,0 t dodatkowo

1.080
9) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1,3 i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:

a) do 14,5 t włącznie 0
b) powyżej 14,5 t do 15,5 t 480
c) powyżej 15,5 t do 16,5 t 1.020
d) powyżej 16,5 t do 17,5 t 1.740
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

17,5 t dodatkowo

1.440
10) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1,3 i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest

wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie

pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie

przekracza 7,6 t, o sumie nacisków osi:

a) do 15,2 t włącznie 0
b) powyżej 15,2 t do 16,2 t 480
c) powyżej 16,2 t do 17,2 t 1.020
d) powyżej 17,2 t do 18,2 t 1.740
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

18,2 t dodatkowo

1.440
11) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż

1,3 m o nacisku na oś składową*):

a) do 6,0 t włącznie 0
b) powyżej 6,0 t do 6,5 t 360
c) powyżej 6,5 t do 7,0 t 720
d) powyżej 7,0 t do 7,5 t 1.200
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 7,5

t dodatkowo

960
12) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m

o nacisku na oś składową*):

a) do 6,5 t włącznie 0
b) powyżej 6,5 t do 7,0 t 360
c) powyżej 7,0 t do 7,5 t 840
d) powyżej 7,5 t do 8,0 t 1.440
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,0

t dodatkowo

1.200
7 Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 10,0 t:
1) dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi:
a) do 10,0 t włącznie 0
b) powyżej 10,0 t do 10,5 t 480
c) powyżej 10,5 t do 11,0 t 1.080
d) powyżej 11,0 t do 11,5 t 1.680
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

11,5 t dodatkowo

1.080
2) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi

mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi:

a) do 11,0 t włącznie 0
b) powyżej 11,0 t do 11,5 t 480
c) powyżej 11,5 t do 12,0 t 1.080
d) powyżej 12,0 t do 12,5 t 1.680
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

12,5 t dodatkowo

1.080
3) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie

nacisków osi:

a) do 14,4 t włącznie 0
b) powyżej 14,4 t do 15,4 t 600
c) powyżej 15,4 t do 16,4 t 1.200
d) powyżej 16,4 t do 17,4 t 2.040
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

17,4 t dodatkowo

1.320
4) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie

nacisków osi:

a) do 16,0 t włącznie 0
b) powyżej 16,0 t do 17,0 t 720
c) powyżej 17,0 t do 18,0 t 1.440
d) powyżej 18,0 t do 19,0 t 2.280
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

19,0 t dodatkowo

1.920
5) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:

a) do 21,0 t włącznie 0
b) powyżej 21,0 t do 22,5 t 1.200
c) powyżej 22,5 t do 24,0 t 3.200
d) powyżej 24,0 t do 25,5 t 5.000
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej

25,5 t dodatkowo

3.200
6) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi

większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie

nacisków osi:

a) do 24,0 t włącznie 0
b) powyżej 24,0 t do 25,5 t 1.800
c) powyżej 25,5 t do 27,0 t 3.600
d) powyżej 27,0 t do 28,5 t 5.600
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej

28,5 t dodatkowo

3.600
7) dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o

nacisku osi:

a) do 10 t włącznie 0
b) powyżej 10,0 t do 10,5 t 300
c) powyżej 10,5 t do 11,0 t 720
d) powyżej 11,0 t do 11,5 t 1.140
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

11,5 t dodatkowo

780
8) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:

a) do 14,4 t włącznie 0
b) powyżej 14,4 t do 15,4 t 240
c) powyżej 15,4 t do 16,4 t 540
d) powyżej 16,4 t do 17,4 t 840
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

17,4 t dodatkowo

480
9) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:

a) do 16,0 t włącznie 0
b) powyżej 16,0 t do 17,0 t 300
c) powyżej 17,0 t do 18,0 t 720
d) powyżej 18,0 t do 19,0 t 1.080
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

19,0 t dodatkowo

900
10) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1,3 m i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest

wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie

pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie

przekracza 8,5 t, o sumie nacisków osi:

a) do 17,0 t włącznie 0
b) powyżej 17,0 t do 18,0 t 300
c) powyżej 18,0 t do 19,0 t 720
d) powyżej 19,0 t do 20,0 t 1.080
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

20,0 t dodatkowo

900
11) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż

1,3 m o nacisku na oś składową*):

a) do 6,5 t włącznie 0
b) powyżej 6,5 t do 7,0 t 360
c) powyżej 7,0 t do 7,5 t 720
d) powyżej 7,5 t do 8,0 t 1.080
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,0

t dodatkowo

720
12) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m

o nacisku na oś składową*):

a) do 7,3 t włącznie 0
b) powyżej 7,3 t do 7,8 t 360
c) powyżej 7,8 t do 8,3 t 720
d) powyżej 8,3 t do 8,8 t 1.080
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,8

t dodatkowo

720
8 Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 11,5 t:
1) dla pojedynczej osi nienapędowej o nacisku osi:
a) do 10,0 t włącznie 0
b) powyżej 10,0 t do 10,5 t 120
c) powyżej 10,5 t do 11,0 t 360
d) powyżej 11,0 t do 11,5 t 600
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

11,5 t dodatkowo

480
2) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi

mniejszej niż 1,0 m o sumie nacisków osi:

a) do 11,0 t włącznie 0
b) powyżej 11,0 t do 11,5 t 120
c) powyżej 11,5 t do 12,0 t 360
d) powyżej 12,0 t do 12,5 t 600
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

12,5 t dodatkowo

480
3) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

mniejszej niż 1,0 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie

nacisków osi:

a) do 16,0 t włącznie 0
b) powyżej 16,0 t do 17,0 t 360
c) powyżej 17,0 t do 18,0 t 600
d) powyżej 18,0 t do 19,0 t 1.080
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

19,0 t dodatkowo

840
4) dla podwójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

mniejszej niż 1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie

nacisków osi:

a) do 18,0 t włącznie 0
b) powyżej 18,0 t do 19,0 t 480
c) powyżej 19,0 t do 20,0 t 960
d) powyżej 20,0 t do 21,0 t 1.440
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

21,0 t dodatkowo

720
5) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi nie

większej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:

a) do 21,0 t włącznie 0
b) powyżej 21,0 t do 22,5 t 480
c) powyżej 22,5 t do 24,0 t 1.080
d) powyżej 24,0 t do 25,5 t 1.800
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej

25,5 t dodatkowo

1.080
6) dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep, przy odległości pomiędzy osiami składowymi

większej niż 1,3 m i nie większej niż 1,4 m o sumie

nacisków osi:

a) do 24,0 t włącznie 0
b) powyżej 24,0 t do 25,5 t 600
c) powyżej 25,5 t do 27,0 t 960
d) powyżej 27,0 t do 28,5 t 1.680
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,5 t powyżej

28,5 t dodatkowo

1.200
7) dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych o

nacisku osi:

a) do 11,5 t włącznie 0
b) powyżej 11,5 t do 12,0 t 120
c) powyżej 12,0 t do 12,5 t 300
d) powyżej 12,5 t do 13,0 t 540
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej

13,0 t dodatkowo

360
8) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1 m i mniejszej niż 1,3 m o sumie nacisków osi:

a) do 16,0 t włącznie 0
b) powyżej 16,0 t do 17,0 t 120
c) powyżej 17,0 t do 18,0 t 240
d) powyżej 18,0 t do 19,0 t 420
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t

powyżej 19,0 t dodatkowo

300
9) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1,3 m i mniejszej niż 1,8 m o sumie nacisków osi:

a) do 18,0 t włącznie 0
b) powyżej 18,0 t do 19,0 t 120
c) powyżej 19,0 t do 20,0 t 300
d) powyżej 20,0 t do 21,0 t 480
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

21,0 t dodatkowo

300
10) dla podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie mniejszej niż

1,3 m i mniejszej niż 1,8 m, jeżeli oś napędowa jest

wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie

pneumatyczne, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie

przekracza 9,5 t, o sumie nacisków osi:

a) do 19,0 t włącznie 0
b) powyżej 19,0 t do 20,0 t 120
c) powyżej 20,0 t do 21,0 t 300
d) powyżej 21,0 t do 22,0 t 480
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 1,0 t powyżej

22,0 t dodatkowo

300
11) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi nie większej niż

1,3 m o nacisku na oś składową*):

a) do 7,0 t włącznie 0
b) powyżej 7,0 t do 7,5 t 240
c) powyżej 7,5 t do 8,0 t 360
d) powyżej 8,0 t do 8,5 t 720
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 8,5

t dodatkowo

480
12) dla osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i

naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy, przy

odległości pomiędzy osiami składowymi większej niż 1,3 m

o nacisku na oś składową*):

a) do 8,0 t włącznie 0
b) powyżej 8,0 t do 8,5 t 240
c) powyżej 8,5 t do 9,0 t 360
d) powyżej 9,0 t do 9,5 t 720
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 0,5 t powyżej 9,5

t dodatkowo

480
9 Za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej:
1) przyczepy dwuosiowej:
a) do 18,0 t włącznie 0
b) powyżej 18,0 t do 23,0 t 600
c) powyżej 23,0 t do 28,0 t 1.440
d) powyżej 28,0 t do 38,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 38,0

t dodatkowo

2.160
2) przyczepy trzyosiowej:
a) do 24,0 t włącznie 0
b) powyżej 24,0 t do 29,0 t 600
c) powyżej 29,0 t do 34,0 t 1.440
d) powyżej 34,0 t do 44,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 44,0

t dodatkowo

2.160
3) zespołu pojazdów składającego się z dwuosiowego lub

trzyosiowego pojazdu samochodowego i trzyosiowej

przyczepy:

a) do 40,0 t włącznie 0
b) powyżej 40,0 t do 50,0 t 600
c) powyżej 50,0 t do 64,0 t 1.440
d) powyżej 64,0 t do 80,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0

t dodatkowo

4.320
4) zespołu pojazdów składającego się z trzyosiowego pojazdu

samochodowego i dwuosiowej przyczepy:

a) do 40,0 t włącznie 0
b) powyżej 40,0 t do 50,0 t 600
c) powyżej 50,0 t do 64,0 t 1.440
d) powyżej 64,0 t do 80,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0

t dodatkowo

4.320
5) pojazdu członowego składającego się z dwuosiowego

ciągnika siodłowego i trzyosiowej naczepy:

a) do 40,0 t włącznie 0
b) powyżej 40,0 t do 50,0 t 600
c) powyżej 50,0 t do 64,0 t 1.440
d) powyżej 64,0 t do 80,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0

t dodatkowo

4.320
6) pojazdu członowego składającego się z trzyosiowego

ciągnika siodłowego i dwu- lub trzyosiowej naczepy:

a) do 40,0 t włącznie 0
b) powyżej 40,0 t do 50,0 t 600
c) powyżej 50,0 t do 64,0 t 1.440
d) powyżej 64,0 t do 80,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 80,0

t dodatkowo

4.320
7) pojazdu członowego składającego się z trzyosiowego

ciągnika siodłowego i trzyosiowej naczepy przewożącej

40-stopowy kontener ISO w transporcie kombinowanym:

a) do 44,0 t włącznie 0
b) powyżej 44,0 t do 54,0 t 600
c) powyżej 54,0 t do 68,0 t 1.440
d) powyżej 68,0 t do 84,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 84,0

t dodatkowo

4.320
8) zespołu pojazdów mających 4 osie, składających się z

dwuosiowego pojazdu samochodowego i dwuosiowej

przyczepy:

a) do 36,0 t włącznie 0
b) powyżej 36,0 t do 46,0 t 600
c) powyżej 46,0 t do 60,0 t 1.440
d) powyżej 60,0 t do 76,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 76,0

t dodatkowo

4.320
9) pojazdu członowego mającego 4 osie, składającego się z

dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy,

jeżeli odległość pomiędzy osiami naczepy wynosi

co najmniej 1,3 m:

a) do 36,0 t włącznie 0
b) powyżej 36,0 t do 46,0 t 600
c) powyżej 46,0 t do 60,0 t 1.440
d) powyżej 60,0 t do 76,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 76,0

t dodatkowo

4.320
10) pojazdu członowego mającego 4 osie, składającego się z

dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy,

jeżeli odległość pomiędzy osiami naczepy jest większa

niż 1,8 m oraz jeżeli oś napędowa jest wyposażona w

opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub

równoważne:

a) do 38,0 t włącznie 0
b) powyżej 38,0 t do 48,0 t 600
c) powyżej 48,0 t do 62,0 t 1.440
d) powyżej 62,0 t do 78,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 78,0

t dodatkowo

4.320
11) pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu

silnikowego i przyczepy, zarejestrowanych po raz

pierwszy przed dniem 13 marca 2003 r.:

a) do 42,0 t włącznie 0
b) powyżej 42,0 t do 52,0 t 600
c) powyżej 52,0 t do 66,0 t 1.440
d) powyżej 66,0 t do 82,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 10 t powyżej 82,0

t dodatkowo

4.320
12) dwuosiowego pojazdu samochodowego:
a) do 18,0 t włącznie 0
b) powyżej 18,0 t do 23,0 t 600
c) powyżej 23,0 t do 28,0 t 1.440
d) powyżej 28,0 t do 38,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 38,0

t dodatkowo

2.160
13) trzyosiowego pojazdu samochodowego:
a) do 25,0 t włącznie 0
b) powyżej 25,0 t do 30,0 t 600
c) powyżej 30,0 t do 35,0 t 1.440
d) powyżej 35,0 t do 45,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 45,0

t dodatkowo

2.160
14) trzyosiowego pojazdu samochodowego o osi napędowej

wyposażonej w opony bliźniacze i zawieszenie

pneumatyczne lub równoważne albo jeżeli każda z osi

napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a

maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza

9,5 t:

a) do 26,0 t włącznie 0
b) powyżej 26,0 t do 31,0 t 600
c) powyżej 31,0 t do 36,0 t 1.440
d) powyżej 36,0 t do 46,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 46,0

dodatkowo

2.160
15) czteroosiowego pojazdu samochodowego z dwoma osiami

kierowanymi, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony

bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne

albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w

opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi

nie przekracza 9,5 t:

a) do 32,0 t włącznie 0
b) powyżej 32,0 t do 37,0 t 600
c) powyżej 37,0 t do 42,0 t 1.440
d) powyżej 42,0 t do 52,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 52,0

dodatkowo

2.160
16) trzyosiowego autobusu przegubowego:
a) do 28,0 t włącznie 0
b) powyżej 28,0 t do 33,0 t 600
c) powyżej 33,0 t do 38,0 t 1.440
d) powyżej 38,0 t do 48,0 t 2.880
e) za każde rozpoczęte przekroczenie o 5 t powyżej 48,0

dodatkowo

2.160
Za niedotrzymanie któregokolwiek z pozostałych warunków przejazdu podanych w zezwoleniu 1.000
*) Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi składowych osi wielokrotnych pojazdów silnikowych, przyczep i naczep o liczbie osi składowych większej niż trzy przekraczają dopuszczalne wartości, karę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024