Wykaz wyrobów pirotechnicznych, na których nabywanie, przechowywanie lub używanie nie jest wymagane uzyskanie pozwolenia.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY1)
z dnia 29 lipca 2005 r.
sprawie wykazu wyrobów pirotechnicznych, na których nabywanie, przechowywanie lub używanie nie jest wymagane uzyskanie pozwolenia2)

Na podstawie art. 9 ust. 8 ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego (Dz. U. Nr 117, poz. 1007 i Nr 238, poz. 2019 oraz z 2004 r. Nr 222, poz. 2249) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Określa się wykaz wyrobów pirotechnicznych, na których nabywanie, przechowywanie lub używanie nie jest wymagane uzyskanie pozwolenia.
2.
Wykaz wyrobów pirotechnicznych, o którym mowa w ust. 1, określony jest w załączniku do rozporządzenia.
3.
Zgodność wyrobów pirotechnicznych, o których mowa w ust. 1, z wymogami określonymi w załączniku, o którym mowa w ust. 2, potwierdza producent lub importer. Informację dotyczącą zaliczenia wyrobów do wykazu umieszcza się w instrukcji stosowania wyrobu, dostarczanej każdemu nabywcy.
4.
Instrukcja stosowania wyrobu, o której mowa w ust. 3, zawiera co najmniej następujące informacje:
1)
sposób odpalania wyrobu;
2)
wymogi bezpieczeństwa użytkowania;
3)
znak literowy <NWP> oznaczający, że wyrób jest ujęty w wykazie wyrobów pirotechnicznych, których nabywanie, przechowywanie i używanie nie wymaga pozwolenia wojewody.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).

2) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 17.03.2005 r. pod numerem 2005/0120/PL zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ WYROBÓW PIROTECHNICZNYCH WIDOWISKOWYCH, NA KTÓRYCH NABYWANIE, PRZECHOWYWANIE LUB UŻYWANIE NIE JEST WYMAGANE UZYSKANIE POZWOLENIA1)

Lp. Rodzaj wyrobu2) Wymagania dotyczące zawartości mieszaniny pirotechnicznej Układ podpałowy Konstrukcja i wymogi bezpieczeństwa
1 2 3 4 5
1 Petardy Do 8 g prochu czarnego lub do 5 g innych mieszanin pirotechnicznych o działaniu hukowym Pirotechniczny, zapewniający opóźnienie zadziałania

3-10 s

Konstrukcja uniemożliwiająca rozlot fragmentów petardy na odległość powyżej 8 m
2 Zestawy petard - serie, karabinki Do 50 g prochu czarnego lub 30 g innych mieszanin pirotechnicznych o działaniu hukowym w całym zestawie. Do 2 g prochu czarnego lub 1 g innych mieszanin pirotechnicznych o działaniu hukowym w pojedynczej petardzie wchodzącej w skład zestawu Pirotechniczny, zapewniający opóźnienie zadziałania

3-10 s

Konstrukcja uniemożliwiająca jednoczesne zadziałanie wszystkich petard wchodzących w skład zestawu oraz rozlot fragmentów petard na odległość powyżej 4 m
3 Baterie, wyrzutnie Do 30 g mieszaniny pirotechnicznej w jednej rurze (lufie), do 2.000 g w całej baterii, w tym nie więcej niż 10 % mieszaniny o działaniu hukowym lub błyskowym Pirotechniczny, zapewniający opóźnienie zadziałania

3-10 s

Średnica wewnętrzna poszczególnej rury co najwyżej 30 mm. Konstrukcja zapewniająca stabilność podczas działania baterii, uniemożliwiająca rozrywanie rur oraz wybuch całej wyrzutni
4 Bączki,

wiry

Do 20 g mieszaniny pirotechnicznej, w tym nie więcej niż 3 g masy o działaniu hukowym lub błyskowym Pirotechniczny, zapewniający opóźnienie zadziałania

3-10 s

Konstrukcja uniemożliwiająca wybuch lub rozerwanie obudowy, jeśli tego nie przewidziano w prawidłowym działaniu
5 Fontanny, wulkany Do 1.000 g mieszaniny pirotechnicznej Pirotechniczny, zapewniający opóźnienie zadziałania

3-10 s

Konstrukcja zapewniająca stabilność i uniemożliwiająca rozerwanie wyrobu podczas jego działania
6 Samoloty, motyle, pszczółki (latające śmigła) Do 20 g mieszaniny pirotechnicznej, w tym nie więcej niż 3 g masy o działaniu hukowym lub błyskowym Pirotechniczny, zapewniający opóźnienie zadziałania

3-10 s

Konstrukcja uniemożliwiająca wybuch lub rozerwanie obudowy, jeśli tego nie przewidziano w prawidłowym działaniu
7 Moździerze, miny (bukiety pirotechniczne) Do 40 g w pojedynczym ładunku, w tym nie więcej niż 5 g masy o działaniu hukowym lub błyskowym Pirotechniczny, zapewniający opóźnienie zadziałania

3-10 s

Rura o średnicy wewnętrznej co najwyżej 50 mm, o konstrukcji zapewniającej stabilność moździerza podczas strzału i wytrzymałość uniemożliwiającą jej rozerwanie
8 Ognie bengalskie, flary Do 1.000 g mieszaniny pirotechnicznej Pirotechniczny, zapewniający opóźnienie zadziałania

3-10 s

Konstrukcja uniemożliwiająca rozerwanie obudowy lub wybuch wyrobu
9 Rakiety ze stabilizatorem i bez Do 100 g łącznie, w tym do 70 g mieszaniny wywołującej efekt pirotechniczny, w tym nie więcej niż 5 g mieszaniny pirotechnicznej o działaniu hukowym lub błyskowym Pirotechniczny, zapewniający opóźnienie zadziałania

3-10 s

Konstrukcja uniemożliwiająca rozerwanie rakiety przed osiągnięciem zamierzonego pułapu oraz upadkiem na ziemię
10 Słoneczka Do 700 g mieszaniny pirotechnicznej Pirotechniczny, zapewniający opóźnienie zadziałania

3-10 s

Konstrukcja uniemożliwiająca rozerwanie obudowy lub wybuch wyrobu
11 Strzelające konfetti Do 10 mg mieszaniny pirotechnicznej Nie określa się Konstrukcja uniemożliwiająca rozerwanie obudowy
12 Strzelające kulki, taśmy, cukierki itp. (trzaskające kulki) Do 20 g mieszaniny pirotechnicznej, w tym nie więcej niż 3 g masy o działaniu hukowym lub błyskowym Pirotechniczny, zapewniający opóźnienie zadziałania

3-10 s

Konstrukcja uniemożliwiająca rozlot fragmentów wyrobu na odległość powyżej 4 m
13 Dymne świece, kulki dymne itp. Do 1.000 g mieszaniny pirotechnicznej Pirotechniczny, zapewniający opóźnienie zadziałania

3-10 s

Konstrukcja uniemożliwiająca rozerwanie obudowy
14 Rzymskie świece, ognie Łącznie do 200 g, nie więcej niż 25 g na jeden wystrzał, w tym nie więcej niż 5 g mieszaniny pirotechnicznej o działaniu hukowym lub błyskowym Pirotechniczny, zapewniający opóźnienie zadziałania

3-10 s

Rura o średnicy wewnętrznej co najwyżej 30 mm, o konstrukcji zapewniającej odpowiednią wytrzymałość i uniemożliwiającą jej rozerwanie podczas działania wyrobu
15 Zimne ognie Nie określa się Dopuszczone do sprzedaży pod warunkiem uzyskania stosownego dopuszczenia, zgodnie z odrębnymi przepisami
16 Rakietki wystrzeliwane z nasadek broni alarmowej lub gazowej Do 10 g, w tym nie więcej niż 5 g masy o działaniu hukowym lub błyskowym Odpalane i miotane za pomocą amunicji hukowej Konstrukcja uniemożliwiająca wybuch w odległości mniejszej niż 5 m od osoby odpalającej i zapewniająca działanie podczas lotu w powietrzu
17 Cebulki, diabełki (strzelające kulki) Do 2,5 mg azydku srebra Zadziałanie od uderzenia o twarde podłoże bez opóźnienia O konstrukcji i sposobie pakowania uniemożliwiającym wybuch całego opakowania
18 Pirotechnika sceniczna: fontanny, wodospady, świece dymne, ognie bengalskie Do 100 g w pojedynczym elemencie wyrobu, bez mieszanin pirotechnicznych o działaniu hukowym Pirotechniczny lub elektryczny Konstrukcja uniemożliwiająca rozerwanie lub zapalenie obudowy oraz wybuch wyrobu. W przypadku stosowania w pomieszczeniach zamkniętych sprzedaż pod warunkiem uzyskania stosownego dopuszczenia zgodnie z odrębnymi przepisami
19 Lonty prochowe wolnopalne Szybkość palenia nie większa niż 10 cm/s Pali się jednostajnie wzdłuż, przez jego długość z zewnętrznym płomieniem
20 Kapiszony, korki Mechaniczny Konstrukcja i opakowanie uniemożliwiające jednoczesne zadziałanie wszystkich kapiszonów lub korków w opakowaniu
______

1) Wymienione w wykazie wyroby pirotechniczne znajdujące się w pomieszczeniach sklepowych oraz pomieszczeniach zaplecza sklepowego traktuje się jako wyroby oznaczone kodem klasyfikacyjnym 1.4 G, jeżeli są przechowywane w opakowaniach jednostkowych lub w opakowaniach kartonowych bądź tekturowych o masie brutto co najwyżej 50 kg. Łączna masa brutto przechowywanych wyrobów pirotechnicznych w pomieszczeniach sklepowych lub pomieszczeniach zaplecza nie może przekraczać ilości określonych w § 47 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 lipca 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy produkcji, transporcie wewnątrzzakładowym oraz obrocie materiałów wybuchowych, w tym wyrobów pirotechnicznych (Dz. U. Nr 163, poz. 1577).

2) Wymienione w tabeli wyroby pirotechniczne nie mogą zawierać:

a)
mieszanin i pierwiastków samozapalnych,
b)
kwasu galusowego oraz jego soli,
c)
związków arsenu,
d)
boru,
e)
tytanu o granulacji poniżej 100 mikrometrów,
f)
cyrkonu,
g)
izotiocyjanianów,
h)
pikrynianów i kwasu pikrynowego,
i)
związków ołowiu i rtęci,
j)
fosforu (dopuszczalne jest stosowanie czerwonego fosforu jedynie w draskach podpałowych, kapiszonach, korkach wybuchowych i innych podobnych wyrobach, przy czym całkowita zawartość masy pirotechnicznej zawierającej fosfor w pojedynczym wyrobie nie może przekraczać 0,08 g),
k)
chloranów(V) wraz z solami amonowymi, aminami oraz siarczanem(VI) miedzi(II),
l)
chloranów(V) w mieszaninach z siarczkiem antymonu(V), siarką, metalami, heksacyjanożelazianem(III) potasu,

a ponadto zawartość chloranu(V) w mieszaninach pirotechnicznych nie może przekraczać 80 %.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.158.1329

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wykaz wyrobów pirotechnicznych, na których nabywanie, przechowywanie lub używanie nie jest wymagane uzyskanie pozwolenia.
Data aktu: 29/07/2005
Data ogłoszenia: 23/08/2005
Data wejścia w życie: 07/09/2005